TOELICHTING
1. Algemeen
Strekking
Deze regeling wijzigt de Tijdelijke regeling maatregelen covid-19 (Trm).
Deze wijziging strekt ertoe het bestaande maatregelenpakket dat behoudens verlenging
met ingang van 20 september 2021 vervalt, met enkele dagen te verlengen, namelijk
tot en met 24 september 2021.1 Het gaat hierbij onder andere om de inzet van coronatoegangsbewijzen bij eet- en
drinkgelegenheden en eet- en drinkgelegenheden met een dansvoorziening, de openingstijden
van eet- en drinkgelegenheden en het verbod op mogelijk tot toeloop van publiek aanleiding
gevend amusement daarbij.
Deze regeling is gebaseerd op de ingevolge de Tijdelijke wet maatregelen covid-19
geldende bepalingen van de Wet publieke gezondheid (Wpg).
Pijlers van de bestrijding van de epidemie
Vanwege het virus golden over de periode van ruim een jaar reeds ingrijpende maatregelen,
die zijn gebaseerd op drie pijlers:
-
– een acceptabele belasting van de zorg – ziekenhuizen moeten kwalitatief goede zorg
kunnen leveren aan zowel covid-19-patiënten als aan patiënten binnen de reguliere
zorg;
-
– het beschermen van kwetsbare mensen in de samenleving;
-
– het zicht houden op en het inzicht hebben in de verspreiding van het virus.
Deze pijlers zijn ook voor de maatregelen van deze regeling uitgangspunt. Daarnaast
geldt als uitgangspunt het sociaal- maatschappelijk perspectief gericht op beperken
van economische en maatschappelijke schade op korte termijn, aandacht voor structurele
maatschappelijke en economische schade en voorkomen dat de lasten onevenredig neerslaan
bij bepaalde groepen, zoals ook beschreven bij de invoering van de maatregelen op
9 juli 20212 en de verlenging op 13 augustus 2021.3 Deze verlenging is echter met name ingegeven door de epidemiologische onderbouwing
die vereist is voor de volgende versoepeling van de maatregelen, de samenhang in de
regelgeving die daarvoor nodig is en de zorgvuldigheid die het kabinet daarbij in
het besluitvorming wil betrachten.
2. Epidemiologische situatie
Gelet op de sterke exponentiële toename van het aantal besmettingen, na de behoedzame
verdere openstelling van de samenleving op 26 juni 2021, heeft het kabinet op 9 juli
2021 een aantal gerichte maatregelen genomen om de grootste besmettingsrisico’s te
verminderen. Die maatregelen zagen met name op het beperken van de mogelijkheden om
gebruik te maken van coronatoegangsbewijzen in de horeca, bij evenementen en in de
culturele sector. Daarnaast werden voor eet- en drinkgelegenheden enkele aanvullende
maatregelen getroffen. In verband met de epidemiologische situatie in augustus, zoals
beschreven in het advies van 11 augustus 2021 naar aanleiding van het 123e en 124e Outbreak Management Team (OMT) is besloten deze maatregelen te verlengen. Een volgende
stap was daarbij voorzien op 20 september 2021 waarbij onder voorwaarden de veilige
afstand van anderhalve meter losgelaten zou kunnen worden als dat epidemiologisch
verantwoord wordt geacht. Bij de vraag of het epidemiologisch verantwoord is de veilige
afstand van anderhalve meter los te laten, spelen verschillende factoren een rol,
zoals de mate van transmissieremming door vaccinatie, het seizoenseffect, hoogte en
homogeniteit van de vaccinatiegraad en de mogelijke introductie vanuit het buitenland
door terugkerende reizigers. Het kabinet hecht er dan ook aan de meest actuele epidemiologische
ontwikkelingen inclusief het effect van de maatregelen van 30 augustus 2021 en prognoses
bij dit besluit als uitgangspunt te nemen en het OMT hier dus op een zo laat mogelijk
moment een advies over te laten uitbrengen, zodat al deze factoren op de juiste wijze
in de afweging kunnen worden betrokken. Daarom heeft het kabinet ervoor gekozen het
OMT later advies te vragen over de mogelijkheden voor het loslaten van de veilige
afstand van anderhalve meter en de voorwaarden waaronder (mitigerende maatregelen)
dat eventueel mogelijk zou zijn. Op 13 september 2021 heeft het OMT naar aanleiding
van haar 126e bijeenkomst een advies uitgebracht.
Verloop van de epidemie
Het OMT heeft naar aanleiding van de 126e bijeenkomst geadviseerd over het algemene beeld van de epidemiologische situatie,
de ontwikkeling van het reproductiegetal en de verwachting voor de komende weken,
ook ten aanzien van de verwachte ziekenhuis- en IC-bezetting en mede gelet op de ontwikkeling
van de vaccinatiegraad en de verwachtingen ten aanzien van de verschillende virusvarianten.
Aan dat advies wordt het volgende ontleend.
Epidemiologische situatie
In de afgelopen zeven kalenderdagen (3 tot en met 9 september 2021) is het aantal
meldingen van SARS-CoV-2-positieve personen redelijk stabiel gebleven (-1%) in vergelijking
met de zeven dagen ervoor. In de afgelopen zeven kalenderdagen werden landelijk 102
personen per 100.000 inwoners positief getest, vergeleken met 104 per 100.000 inwoners
in de week daarvoor. Er was een variatie tussen de regio’s van 64 tot 159 positief
geteste personen per 100.000 inwoners. Het patroon van het aantal meldingen naar leeftijd
is verschoven naar de jongere leeftijdsgroepen. Het hoogste aantal meldingen werd
in de afgelopen zeven dagen gevonden in de leeftijdsgroep 10 tot en met 14-jarigen,
zowel qua absoluut aantal als qua aantal per 100.000 inwoners. Het aantal positieve
testen varieerde van 30 tot 67 per 100.000 inwoners in de leeftijdsgroepen vanaf 60
jaar tot 137-222 per 100.000 inwoners in de leeftijdsgroepen tussen 5 en 29 jaar.
Het aantal testen, exclusief testen voorafgaand aan een reis, bij de GGD-testlocaties
was in de laatste week 24% hoger ten opzichte van de zeven dagen ervoor. Het bijbehorende
percentage positieve testen in de GGD-teststraten daalde naar 9,7% gemiddeld over
de afgelopen zeven kalenderdagen, in vergelijking met 11,7% in de week ervoor. Het
aantal positief geteste personen is een mix van personen met klachten en personen
zonder klachten, al dan niet getest na een tevoren positief bevonden zelftest. Ook
is, zoals verwacht, een groot aantal terugkerende reizigers en scholieren en studenten
voorafgaand aan activiteiten horende bij opening van het onderwijs getest. Hoeveel
zelftesten thuis uitgevoerd worden, is onbekend. Van alle personen die zich in de
afgelopen week liet testen bij de GGD, liet 6% zich testen naar aanleiding van een
positieve zelftest. Van alle positieve GGD-testen was 42% een bevestiging van een
positieve zelftest.
Onder uitgaande reizigers voor een reiscertificaat blijft het aandeel positieve testen
relatief stabiel op 0,9% bij de GGD-testlocaties en 0,6% bij de commerciële teststraten.
GGD’en namen tot en met 31 augustus 2021 testen voor uitgaande reizigers af, en deze
voorziening is per september gestopt. Bij personen getest in het kader van testen
voor toegang was het percentage positieve testen 0,2% in de afgelopen kalenderweek.
Het aantal testen in de leeftijdsgroep 0 tot en met 12 jaar is het hoogst in de schoolregio
Noord, waar de scholen twee weken geleden als eerste openden, en het laagst in de
schoolregio Zuid, waar de scholen deze week openden. Het aantal positieve testen bij
de 0- tot en met 12-jarigen volgt hetzelfde patroon.
Het aantal besmettingen in instellingen voor langdurige zorg was in augustus terug
op een redelijk stabiel niveau na een verhoging in juli. Het aantal besmettingen is,
hoewel stabiel, beduidend hoger dan vóór de verheffing in juli 2021. In augustus 2021
was er op populatieniveau licht verhoogde sterfte; deze licht verhoogde sterfte was
in meerdere leeftijdsgroepen zichtbaar.
De instroom en bezetting op verpleegafdelingen in het ziekenhuis is stabiel. Het aantal
opnames in de afgelopen kalenderweek (30 augustus tot en met 5 september 2021) was
403 waarvan 94 IC-opnames (bron: NICE). Op 9 september 2021 bedroeg de ziekenhuisbezetting
443 verpleegbedden en 214 IC-bedden (bron: LCPS).
De opkomst voor ten minste één vaccinatie bedroeg op 5 september 2021 85,4% voor de
volwassen bevolking, en 77,1% had de volledige vaccinatieserie afgerond, op basis
van de landelijke registratie. Van de 12- tot en met 17-jarigen had 52% minimaal één
vaccinatie ontvangen en had 39% de volledige vaccinatieserie afgerond. Een recent
gepubliceerde rapportage van het RIVM laat een hoge vaccineffectiviteit zien tegen
zowel ziekenhuisopname (95%) als noodzaak tot IC-opname (97%).
Aan de hand van het voorgaande merkt het OMT samenvattend op dat er in de afgelopen
week weinig is veranderd aan het epidemiologisch beeld. Het aantal positief geteste
personen, zowel in de open populatie als instellingen was stabiel, evenals het aantal
in het ziekenhuis en op de IC opgenomen personen met het virus. Het overgrote merendeel
van de positief geteste en opgenomen covid-19-patiënten was ongevaccineerd.
Reproductiegetal, relatieve besmettelijkheid varianten
De meest recente schatting van het reproductiegetal Rt, zoals berekend op basis van
de meldingen van positieve gevallen, is voor 26 augustus 2021 op basis van Osiris:
gemiddeld 1,02 (95%-interval 0,98-1,06) besmettingen per geval. De schatting op basis
van het aantal nieuwe ziekenhuisopnames per dag kent een aanzienlijk grotere onzekerheid,
omdat ze berekend wordt op veel geringere aantallen, maar deze waarde is voor 25 augustus
2021 0,98 (95%-interval 0,72-1,26).
Uit de kiemsurveillance volgt het reproductiegetal per variant. Dit beeld geeft aan
dat de deltavariant 52% (95%-interval 50%-55%) besmettelijker is dan de alfavariant.
Bijna alle infecties in Nederland worden momenteel veroorzaakt door de deltavariant.
Op basis van de huidige meldingen verwacht het OMT dat het aantal ziekenhuis- en IC-opnames
in ieder geval de komende week stabiel blijft. De prognoses op een wat langere termijn
laten zien dat, zelfs bij het handhaven van het huidige maatregelenpakket, het reproductiegetal
in de winter door een seizoenseffect, boven de waarde van 1 uitkomt, zodat er een
aanzienlijke epidemische golf mogelijk is die ook tot een toename van de ziekenhuis-
en IC-opnames zal leiden.
Een model waarin de beschikbare informatie over vaccinaties (CIMS, GGD-en), de effectiviteit
van vaccins, en de geschatte opbouw van immuniteit door doorgemaakte infectie zijn
opgenomen, laat zien dat de voorgenomen versoepeling op 25 september 2021 kan leiden
tot een snellere toename van het aantal IC- en ziekenhuisopnames per dag in vergelijking
met niet versoepelen.
In een gevoeligheidsanalyse is het effect van vaccineffectiviteit op de snelheid van
toename na versoepelen verkend. Onze default verwachting is dat de vaccins redelijk
goed beschermen tegen infectie, maar iets minder goed tegen de deltavariant in vergelijking
met de alfavariant, en dat de vaccineffectiviteit tegen ziekenhuisopname en IC-opname
is zoals deze is berekend op basis van gegevens uit Nederland (deze is hetzelfde voor
alle varianten en hoger dan de vaccineffectiviteit tegen infectie).
Een alternatieve aanname dat de vaccineffectiviteit tegen infecties met de deltavariant
even goed is als tegen de alfavariant geeft een iets optimistischer beeld voor het
najaar; een alternatieve aanname dat de vaccineffectiviteit tegen ziekenhuisopname
en IC-opname gelijk is aan vaccineffectiviteit tegen infectie (dus lager uitvalt dan
de tot nu toe waargenomen effectiviteit tegen ziekenhuis- en IC-opname) geeft een
pessimistischer beeld voor het najaar, vooral als die vaccineffectiviteit ook nog
lager is tegen de deltavariant. In elk van deze situaties is de onzekerheid over de
piekwaarde van de IC-bezetting aanzienlijk, en bestrijkt die zowel waarden die vallen
binnen de beschikbare capaciteit als die uitgaan boven de beschikbare capaciteit.
3. Hoofdlijnen van deze regeling
Op 9 juli 2021 is een aantal maatregelen genomen om de grootste besmettingsrisico’s,
na de exponentiele toename van het aantal besmettingen eind juni en begin juli 2021,
te verminderen. Die maatregelen zagen met name op het beperken van de mogelijkheden
om gebruik te maken van coronatoegangsbewijzen in de horeca, bij evenementen en in
de culturele sector. Daarnaast werden voor eet- en drinkgelegenheden enkele aanvullende
maatregelen getroffen. Deze maatregelen zijn met de wijzigingsregeling van 13 augustus
2021 verlengd. Volledigheidshalve zij verwezen naar de toelichtingen bij deze regelingen.
Op basis van het advies naar aanleiding van het 126e OMT is besloten om de algemene maatregelen van bestuur (AMvB) die de veilige afstand
op nul meter vaststelt voor te hangen bij de Staten-Generaal. Dit acht het kabinet
verantwoord vanwege de huidige fase van de epidemie. Wel is het kabinet, met het OMT,
van mening dat het in deze situatie nodig is om niet de versoepelingen in alle settingen
op hetzelfde moment door te voeren maar stapsgewijs.
Bij het loslaten van de veilige afstand van anderhalve meter is een wijziging van
een AMvB vereist. Deze moet vergezeld gaan van een ministeriële regeling waarin, naast
eventuele andere maatregelen, ook de voorwaarden voor het loslaten van de veilige
afstand van anderhalve meter staan. Het kabinet hecht er dus eveneens aan dat de AMvB
en ministeriële regeling in samenhang kunnen worden bezien. In dat verband zij verwezen
naar de AMvB en regeling die op 14 september 2021 in voorhang respectievelijk nahang
zijn gegaan. Omdat de AMvB een voorhangprocedure kent waarna advies aan de Raad van
State moet worden gevraagd, terwijl de wet voor de ministeriële regeling uitgaat van
nahang, leidt dit er vanuit het proces toe dat na afloop van de voorhangperiode bij
de Staten-Generaal de Raad van State haar advies zal uitbrengen zodat de AMvB en de
ministeriele regeling op vrijdag 24 september 2021 gepubliceerd kan worden en de maatregelen
op zaterdag 25 september 2021 in kunnen gaan.
Om de periode tot 25 september 2021 te overbruggen zal het huidige maatregelenpakket
verlengd worden middels de heden aan uw Kamer aangeboden ministeriële regeling tot
en met 24 september 2021. Daarbij is van belang dat het OMT concludeert dat de epidemie
weliswaar een situatie heeft bereikt waarin het aantal besmettingen en ziekenhuisopnames
ongeveer constant is, maar dat dit onder de huidige vaccinatiegraad in combinatie
met het bestaande maatregelenpakket is. Daarbij benadrukt het OMT dat de epidemie
zeker nog niet voor bij is en een kritisch moment heeft bereikt omdat de vaccinatiegraad
op populatieniveau achterblijft bij de minimaal benodigde vaccinatiegraad om alle
maatregelen te laten vallen zonder dat dit tot oplevingen of een epidemische verheffing
in de winter leidt. Het OMT adviseert dan ook om stapsgewijs te versoepelen en de
veilige afstand van anderhalve meter alleen los te laten als breed coronatoegangsbewijzen
worden ingezet. Uit dit epidemiologische beeld leidt het kabinet af dat maatregelen
nodig zijn en blijven en dat rechtvaardigt ook de tijdelijke verlenging van de huidige
maatregelen.
Meer concreet betekent dat met deze regeling de mogelijkheid voor eet- en drinkgelegenheden
om coronatoegangsbewijzen te gebruiken opgeschort blijft. Dit brengt met zich mee
dat zowel de veilige afstand van anderhalve meter als de in verband daarmee geldende
placeringsplicht onverkort van toepassing blijven. Daarnaast blijft overeind dat eet-
en drinkgelegenheden tussen 0.00 uur en 06.00 uur gesloten dienen te zijn voor publiek.
Tot slot blijft ook tot en met 24 september 2021 het verbod op de mogelijk tot toeloop
van publiek aanleiding gevend amusement in stand.
Dat het beheerders van eet- en drinkgelegenheden nu niet is toegestaan coronatoegangsbewijzen
te gebruiken, betekent ook voor beheerders van eet- en drinkgelegenheden met een dansvoorziening
(zoals discotheken, dancings en feestzalen) dat zij volledig gesloten moeten blijven
voor het publiek, nu deze alleen geopend mogen worden met de inzet van coronatoegangsbewijzen.
4. Noodzakelijkheid en evenredigheid
Deze regeling voorziet in een verlenging van de maatregelen voor eet- en drinkgelegenheden
en eet- en drinkgelenheden met een dansvoorziening die met de wijziging van de Trm
van 9 juli 2021 zijn ingevoerd. Deze maatregelen kunnen met name raken aan de bewegingsvrijheid,
de persoonlijke levenssfeer en het recht op eigendom. De grondslag hiervoor is gegeven
in de artikelen, genoemd in de considerans bij deze regeling.
Gelet op het voornemen van het kabinet om de veilige afstand op nihil vast te stellen,
de daarvoor vereiste epidemiologische onderbouwing, de samenhang in de regelgeving
die daarvoor nodig is en de zorgvuldigheid die het kabinet daarbij in het besluitvormingsproces
wil betrachten, acht het kabinet een verlenging van deze maatregelen gerechtvaardigd.
Daarbij neemt het kabinet ook de zeer beperkte duur van de verlenging in overweging,
alsmede het door het OMT geschetste epidemiologische beeld en de conclusie dat de
epidemie zeker nog niet voorbij is. Hieruit leidt het kabinet af dat maatregelen nodig
zijn en blijven en dat de tijdelijke verlenging van de huidige maatregelen noodzakelijk
is om aan de door het OMT gestelde voorwaarden van een stapsgewijze versoepeling te
voldoen en risico’s zoveel mogelijk te beperken.
5. Regeldruk
Deze regeling heeft geen gevolgen voor de regeldruk voor burgers, bedrijven/instellingen
of professionals, omdat het een verlenging betreft van de reeds geldende maatregelen.
Artikelsgewijs
Artikel I
Op grond van artikel 2.9, eerste lid, geldt de veiligeafstandsnorm niet in locaties
waar alleen toegang wordt verschaft met een coronatoegangsbewijs. Deze uitzondering
op de veiligeafstandsnorm in dansvoorzieningen en in eet- en drinkgelegenheden die
werken met coronatoegangsbewijzen gold niet tot en met 19 september 2021. Besloten
is deze beperking op het gebruik van coronatoegangsbewijzen, en daarmee de uitzondering
op de veiligeafstandsnorm, te verlengen tot en met 24 september 2021.
Op grond van artikel 4.1c, eerste lid, geldt als voorwaarde voor de openstelling van
een aantal publieke plaatsen dat het publiek op de veilige afstand van elkaar geplaceerd
wordt. Het tweede lid, onder d, maakt hierop een uitzondering voor dansvoorzieningen
(artikel 4.3) waar gebruik wordt gemaakt van coronatoegangsbewijzen. Tot en met 19 september
2021 was deze uitzondering op de placeerplicht buiten werking gesteld in het derde
lid. Besloten is de placeerplicht in dansvoorzieningen te verlengen. Daarom wordt
in het derde lid van artikel 4.1c ‘19 september’ vervangen door ‘24 september’.
Ook dansvoorzieningen blijven langer gesloten, namelijk tot en met 24 september 2021.
Daarom is in artikel 4.3, derde lid, ‘19 september’ vervangen door ‘24 september’.
In artikel 4.4 is bepaald dat tot en met 19 september 2021 de beheerder van een eet-
en drinkgelegenheid er zorg voor draagt dat de eet- en drinkgelegenheid tussen 0.00
en 06.00 uur niet voor publiek wordt opengesteld, er binnen of op of rond het terras
geen muziek met een hogere geluidsbelasting dan 60 decibel, optreden, beeldscherm
of ander mogelijk tot toeloop van publiek aanleiding gevend amusement is en placering
plaatsvindt door het toewijzen van een vaste zitplaats. Deze voorwaarden worden verlengd
tot en met 24 september 2021. In het eerste lid van artikel 4.4 is ‘19 september’
daarom gewijzigd in ‘24 september’.
Op grond van artikel 4.7 kunnen beheerders van eet- en drinkgelegenheden gebruik maken
van coronatoegangsbewijzen, waardoor zij geen plicht hebben tot het placeren van het
publiek op de veilige afstand van elkaar. Tot en met 19 september 2021 was deze mogelijkheid
buiten werking gesteld. Dit wordt verlengd tot en met 24 september 2021. In artikel
4.7, vijfde lid, is ‘19 september’ daarom gewijzigd in ‘24 september’.
Tot en met 19 september 2021 geldt dat, aanvullend op de voorwaarden in het eerste
lid van artikel 4.9, bij de vertoning van kunst- en cultuurbeoefening, waarbij het
publiek geplaceerd is, in binnenlocaties alleen personen mogen worden toegelaten als
publiek tot maximaal twee derde van de reguliere capaciteit van de locatie en in buitenlocaties
niet meer dan zevenhonderdvijftig personen als publiek of, indien dit aantal hoger
uitkomt, tot maximaal twee derde van de reguliere capaciteit van de locatie. Deze
maatregel wordt verlengd tot en met 24 september 2021.
Voor locaties waar kunst- en cultuurbeoefening wordt getoond en waar het publiek niet
geplaceerd is, gelden, tot en met 19 september 2021, andere voorwaarden in aanvulling
op de voorwaarden in het eerste lid van artikel 4.9, namelijk alleen vertoningen in
de buitenlucht, maximaal zevenhonderdvijftig personen als publiek en er moet gewerkt
worden met toegangskaarten die voor toelating worden verstrekt. Ook deze regels worden
verlengd tot en met 24 september 2021.
Het verbod op het organiseren van meerdaagse evenementen met coronatoegangsbewijzen,
de voorwaarden aan eendaagse evenementen met coronatoegangsbewijzen waarbij het publiek
geplaceerd is, en de voorwaarden aan eendaagse evnementen waar het publiek niet geplaceerd
is, worden verlengd tot en met 24 september 2021. In het vijfde, zesde en zevende
lid van artikel 5.2 wordt ‘19 september’ daarom gewijzigd in ‘24 september’.
Artikel II
Door de uitgestelde inwerkingtreding van artikel I onderdeel B van de Regeling van
de Ministers van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, van Justitie en Veiligheid en
van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties van 9 juli 2021 tot wijziging van de
Trm, de Tijdelijke regeling maatregelen covid-19 Bonaire, de Tijdelijke regeling maatregelen
covid-19 Sint Eustatius, de Tijdelijke regeling maatregelen covid-19 Saba en de Tijdelijke
spoedregeling DCC in verband met de afstemming van enkele algemene regels voor coronatoegangsbewijzen
op het EU Digitaal Corona Certificaat, het inlezen van een certificaat op papier en
het onder voorwaarden mogelijk maken van meerdaagse evenementen (Stcrt. 2021, 36160) via artikel VI van die regeling, is het verboden meerdaagse evenementen te organiseren
tot 19 september 2021.4 De inwerkingtreding van artikel I, onderdeel B van die regeling wordt uitgesteld
tot 25 september 2021 en treedt in werking voor inwerkingtreding van de Regeling van
de Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, de Minister van Justitie en Veiligheid
en de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, van 14 september 2021,
kenmerk 3237956-1013622-WJZ, houdende wijziging van de Tijdelijke regeling maatregelen
covid-19 in verband met wijzigingen ten behoeve van het vaststellen van de veilige
afstand op nul meter en van de Tijdelijke regeling maatregelen covid-19 Bonaire in
verband met sportevenementen en de Tijdelijke regeling maatregelen covid-19 Bonaire,
de Tijdelijke regeling maatregelen covid-19 Sint Eustatius en de Tijdelijke regeling
maatregelen covid-19 Saba in verband met technische wijzigingen ten aanzien van coronatoegangsbewijzen
en derhalve5 ook voor inwerkingtreding van de Regeling van de Minister van Volksgezondheid, Welzijn
en Sport, de Minister van Justitie en Veiligheid en de Minister van Binnenlandse Zaken
en Koninkrijksrelaties, van 6 juli 2021, kenmerk 2349603-1007453, houdende wijziging
van de Tijdelijke regeling maatregelen covid-19, de Tijdelijke regeling maatregelen
covid-19 Bonaire, de Tijdelijke regeling maatregelen covid-19 Sint Eustatius en de
Tijdelijke regeling maatregelen covid-19 Saba in verband met het vaststellen van de
veilige afstand op nul meter. Dit betekent dat vanaf 25 september 2021 het regime
geldt dat volgt uit artikel I van de regeling in verband met wijzigingen ten behoeve
van het vaststellen van de veilige afstand op nul meter.6
Artikel III Inwerkingtreding
Gelet op artikel 58c, derde lid, Wpg treedt deze ministeriële regeling onverwijld
na de vaststelling en bekendmaking in werking, aangezien sprake is van een zeer dringende
omstandigheid waarin ter beperking van gevaar direct moet worden gehandeld. Vanwege
de vereiste spoed wordt daarbij afgeweken van de zogeheten vaste verandermomenten
en de minimuminvoeringstermijn van drie maanden. De regeling wordt binnen twee dagen
na vaststelling aan beide Kamers der Staten-Generaal overgelegd. De regeling vervalt
van rechtswege indien de Tweede Kamer binnen een week na de toezending besluit niet
in te stemmen met de regeling.
De Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport,
mede namens de Minister van Justitie en Veiligheid en de Minister van Binnenlandse
Zaken en Koninkrijksrelaties,
H.M. de Jonge