TOELICHTING
Algemeen
1. Inleiding
Deze regeling wijzigt de tijdelijke regelingen maatregelen covid-19 voor het Europese
deel van Nederland en voor de openbare lichamen Bonaire, Sint Eustatius en Saba in
drie opzichten. Ten eerste worden enkele algemene regels voor coronatoegangsbewijzen
afgestemd op het EU Digitaal Corona Certificaat. Ten tweede wordt het mogelijk gemaakt
een papieren certificaat in te lezen en om te zetten naar een digitaal certificaat
en een coronatoegangsbewijs. Ten derde strekt de regeling ertoe meerdaagse evenementen
onder voorwaarden op een verantwoorde wijze ruimer mogelijk te maken. Deze voorwaarden
zijn vastgesteld na het advies van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu
(RIVM) over meerdaagse evenementen van 7 juni 2021 en overleg met de evenementensector.1 De wijzigingen worden in de volgende paragrafen toegelicht.
1.1 Samenhang coronatoegangsbewijzen en DCC's
Paragraaf 6.11 van de Tijdelijke regeling maatregelen covid-19 (hierna: Trm) bevat
algemene bepalingen die van toepassing zijn indien coronatoegangsbewijzen in het kader
van de maatregelen ter bestrijding van de epidemie van covid-19 verplicht zijn gesteld
voor deelname aan bepaalde activiteiten of toegang tot bepaalde voorzieningen. De
wijze waarop coronatoegangsbewijzen kunnen worden verkregen en getoond, komt grotendeels
overeen met de wijze waarop Europese certificaten worden uitgegeven, geverifieerd
en aanvaard op grond van de verordening (EU) 2021/953 van het Europees parlement en
de Raad van 14 juni 2021 betreffende een kader voor de afgifte, verificatie en aanvaarding
van interoperabele COVID-19-vaccinatie-, test- en herstelcertificaten (digitaal EU-COVID-certificaat)
teneinde het vrije verkeer tijdens de COVID-19-pandemie te faciliteren (hierna: verordening
of Vo). De verordening heeft rechtstreekse werking. De Tijdelijke spoedregeling DCC
bevat aanvullende regels. Voor meer informatie over de Europese certificaten wordt
kortheidshalve verwezen naar de toelichting op die spoedregeling (Stcrt. 2021, 34544).
Om de algemene bepalingen over coronatoegangsbewijzen in paragraaf 6.11 Trm en de
verstrekking van Digitale Corona Certificaten (hierna: certificaat of DCC) overeenkomstig
de spoedregeling ter uitvoering van de verordening op elkaar aan te laten sluiten,
worden de volgende wijzigingen aangebracht:
-
– coronatoegangsbewijzen kunnen op basis van een volledige vaccinatie worden uitgegeven
voor:
-
– vaccins die zijn goedgekeurd door de Wereldgezondheidsorganisatie (hierna: WHO);
-
– vaccins die zijn toegediend in een derde land buiten de Europese Unie (hierna: EU),
mits deze conform de verordening en de spoedregeling in aanmerking komen voor een
vaccinatiecertificaat;
-
– coronatoegangsbewijzen kunnen net als certificaten worden verstrekt op papier door
de zorgaanbieder en door de helpdesk van het agentschap Centraal Informatiepunt Beroepen
Gezondheidszorg (hierna: CIBG) van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en
Sport (hierna: VWS), behalve indien gebaseerd op een negatieve testuitslag.
Vaccins WHO
Behalve op vaccinatie tegen het coronavirus met vaccins die zijn goedgekeurd door
het College ter beoordeling van geneesmiddelen (CBG) of het Europees Medicijn Agentschap
(EMA), kan een coronatoegangsbewijs met de wijziging van artikel 6.26a ook gebaseerd
worden op vaccins die zijn goedgekeurd door de WHO. Om vaccins in Nederland in het
handelsverkeer te brengen, is een vergunning nodig van het CBG of het EMA (artikel
40 Geneesmiddelenwet). Een vergunning van het EMA geldt voor de gehele Europese Unie.
De mondiale instantie voor het beoordelen van vaccins is de WHO. Specifiek voor crisissituaties,
zoals de pandemie van covid-19, hanteert de WHO daarbij een Emergency Use Listing
Procedure (EUL-v13 December 2020; https://www.who.int/teams/regulation-prequalification/eul) op basis waarvan vaccins worden aanvaard vooruitlopend op een reguliere, meeromvattende
beoordeling. Vaccins die door één van deze instanties zijn goedgekeurd, kunnen worden
aangewend voor een coronatoegangsbewijs. Dat een coronatoegangsbewijs gebaseerd kan
worden op door de WHO goedgekeurde vaccins, is van belang voor personen die in andere
lidstaten van de EU zijn gevaccineerd en met een DCC toegang verschaft wordt tot een
activiteit of voorziening waarvoor een coronatoegangsbewijs is voorgeschreven en voor
personen die in derde landen buiten de EU zijn gevaccineerd en daarvoor van de gemeentelijke
gezondheidsdienst (GGD) een coronatoegangsbewijs en een vaccinatiecertificaat hebben
ontvangen op grond van de Tijdelijke spoedregeling DCC. De herziene Raadsaanbeveling
2020/1475 noemt de optie om ook personen in te laten reizen die volledig gevaccineerd
zijn met door de WHO goedgekeurde vaccins. Deze vaccins zijn veilig en bieden voldoende
bescherming tegen infectie met het coronavirus. Om die reden acht het kabinet het
in verband met de bevordering van vrij reisverkeer van burgers van binnen én buiten
de EU – over de grens maar ook binnen Nederland – verantwoord en gewenst om die vaccins
te accepteren als basis voor een vaccinatiecertificaat. Reizigers kunnen hiermee Nederland
binnen komen. Daarom is het logisch om deze vaccins tevens als basis voor een coronatoegangsbewijs
te accepteren.
Vaccinatie buitenland
De verordening biedt lidstaten de mogelijkheid om vaccinatiecertificaten te verstrekken
op basis van vaccins die zijn toegediend in een derde land (artikel 8, eerste lid,
Vo). De Tijdelijke spoedregeling DCC is door middel van de onderhavige wijzigingsregeling
aangepast om van deze mogelijkheid gebruik te maken voor personen die in Europees
Nederland of op Bonaire, Sint Eustatius of Saba wonen en voor personen met de Nederlandse
nationaliteit die in een derde land wonen. Er moet een vaccin zijn toegediend dat
is goedgekeurd door het CBG, het EMA of de WHO. De gegevens die nodig zijn voor zo'n
vaccinatiecertificaat, worden door betrokkene in persoon voorgelegd aan de GGD waar
ze onder verantwoordelijkheid van een terzake deskundige arts na controle worden ingevoerd
in een portalapplicatie waarmee een certificaat op papier en een coronatoegangsbewijs
op papier kan worden gegenereerd. Het betreft een arts die werkzaam is bij een GGD
waar reisvaccinaties worden toegediend. Uiteraard dient de identiteit van betrokkene
te worden vastgesteld en dat de vaccinatiegegevens op hem betrekking hebben. Verder
worden aan het bewijs van vaccinatie taaleisen en echtheidskenmerken gesteld.
Coronatoegangsbewijzen op papier
Coronatoegangsbewijzen konden reeds op papier worden verkregen door met een speciale
webapplicatie die door het Ministerie van VWS beschikbaar is gesteld, zo'n bewijs
te genereren en af te drukken. Inmiddels is het ook mogelijk om een coronatoegangsbewijs
op papier te vragen aan een zorgaanbieder (de uitvoerder van de test, de toediener
van de vaccinatie, de verklaarder van het herstel of de GGD bij vaccinatie in het
buitenland) dan wel de telefonische helpdesk van het CIBG. Dit werkt hetzelfde als
het aanvragen van een Europees vaccinatie- of herstelcertificaat. Wanneer betrokkene
om een coronatoegangsbewijs op papier vraagt, zal eerst de identiteit gecontroleerd
worden. De zorgaanbieder heeft de identiteit van de betrokkene al eerder vastgesteld.
Dit is verplicht volgens de Wet aanvullende bepalingen verwerking persoonsgegevens
in de zorg. Bij een telefonisch verzoek om een toegangsbewijs zal de zorgaanbieder
of de helpdesk ter controle vragen naar identificerende persoonsgegevens, zoals het
burgerservicenummer en de geboortedatum. Daarna wordt met een speciale portalapplicatie
een coronatoegangsbewijs gegenereerd dat vervolgens wordt afgedrukt en aan betrokkene
wordt overhandigd of toegestuurd. Vanwege de relatief korte periode waarin een negatieve
testuitslag relevant is zal een coronatoegangsbewijs op basis van een negatieve testuitslag
alleen op papier verkregen kunnen worden bij de uitvoerder van de test en niet bij
de helpdesk van het CIBG.
1.2 Van certificaat op papier naar elektronisch coronatoegangsbewijs
Medio juli 2021 wordt aan de mobiele applicatie CoronaCheck een functie toegevoegd
waarmee een certificaat op papier kan worden ingelezen, waarna deze wordt omgezet
in een elektronisch coronatoegangsbewijs en een digitaal DCC. Degenen die niet volgens
de gebruikelijke route een elektronisch coronatoegangsbewijs konden verkrijgen, kunnen
zo'n bewijs alsnog aanmaken.
1.3 Meerdaagse evenementen
Vanaf 14 augustus 2021 zijn meerdaagse evenementen mogelijk met inzet van coronatoegangsbewijzen.
De maximale capaciteit is voor deze evenementen gelijk aan 100% van de reguliere capaciteit,
zonder toepassing van de veiligeafstandsnorm. Dit ongeacht of sprake is van een geplaceerd
of ongeplaceerd evenement. De maximale tijdspanne van ten hoogste vierentwintig uur
en het maximale aantal deelnemers van ten hoogste 25.000 vervallen per 14 augustus
2021.
Evenementen dienen reeds plaats te vinden op een afgesloten locatie. Met deze wijziging
wordt geregeld dat de locatie die bij het evenement behoort en waar deelnemers overnachten,
zoals een campingterrein, is afgescheiden van de locatie waar het evenement plaatsvindt,
zoals een festivalterrein. Ook moet ten minste elke vierentwintig uur de locatie waar
het evenement plaatsvindt (het festivalterrein) ontruimd zijn. Aan de personen die
willen deelnemen aan het evenement op de locatie waarop dat plaatsvindt, moet worden
verzocht om een geldig coronatoegangsbewijs en identiteitsdocument te tonen. Dat geldt
voor zowel nieuwe deelnemers, als deelnemers die de locatie waarop het evenement plaatsvindt
eerder hebben verlaten en daar weer naar binnen willen gaan. De deelname aan het evenement
en toegang tot deze locatie dient te worden ontzegd als die persoon geen geldig coronatoegangsbewijs
of identiteitsdocument toont. Organisatoren dienen er dus voor te zorgen dat deelnemers
alleen toegang krijgen tot de locatie waarop het evenement plaatsvindt na het (opnieuw)
controleren van een geldig coronatoegangsbewijs en identiteitsdocument. Ook dient
er een gezondheidscheck plaats te vinden.
In de regel zal voor bezoekers die gebruikmaken van een coronatoegangsbewijs dat is
verstrekt op basis van een vaccinatiebewijs dan wel een herstelbewijs gelden dat het
coronatoegangsbewijs gedurende het gehele evenement geldig is. De geldigheidsduur
van een coronatoegangsbewijs dat is verkregen op basis van een negatieve testuitslag
verloopt echter na uiterlijk vierentwintig uur. Dit betekent dat indien de betreffende
deelnemer na verloop van de geldigheidsduur wil blijven deelnemen aan het evenement,
er opnieuw getest zal moeten worden.
De andere voorwaarden in de ministeriële regeling blijven ook voor deze meerdaagse
evenementen van kracht. Voor de volledigheid zijn de betreffende voorwaarden hieronder
nogmaals opgenomen:
-
• alle deelnemers vanaf dertien jaar oud dienen voor toegang in het bezit te zijn van
een geldig coronatoegangsbewijs als bedoeld in artikel 58a, eerste lid, Wpg;
-
• het evenement vindt plaats op een afgesloten locatie (binnen of buiten) waardoor er
sprake is van een gecontroleerde evenementlocatie;
-
• maximale capaciteit van 100% van de reguliere bezetting;
-
• verplicht de deelnemers de gelegenheid te bieden tot registratie en verplichte triage
bij aankomst;
-
• werken met gecontroleerde in- en uitstroom.
Daarnaast geldt een dringend advies aan medewerkers een zelftest af te nemen en een
dringend advies aan deelnemers en medewerkers om achteraf bij (lichte) klachten zich
te laten testen bij de GGD.
Het kabinet benadrukt dat vanzelfsprekend ook de lokale voorwaarden voor evenementen
gelden, zoals een meldings- of vergunningsplicht, indien lokale regelgeving daarin
voorziet. Daarbij kan de beschikbare politie- en handhavingscapaciteit een rol spelen.
Ditzelfde geldt voor de capaciteit in het openbaar vervoer. Indien nodig kan door
gemeenten een vervoersplan aan organisatoren worden gevraagd.
Noodzakelijkheid en evenredigheid
Met het nemen van stap 4 uit het openingsplan op 26 juni 2021 is het kabinet teruggekeerd
naar de basismaatregelen van risiconiveau 1 ‘waakzaam’ uit de routekaart en daarmee
zijn slechts de maatregelen behouden die in deze fase noodzakelijk zijn. Ten aanzien
van meerdaagse evenementen met coronatoegangsbewijzen wordt stap 4 gefaseerd gezet.
Vanaf 30 juni 2021 zijn eendaagse en meerdaagse evenementen van maximaal 24 uur onder
voorwaarden toegestaan. Vanaf 14 augustus 2021 zou er ook meer ruimte komen voor meerdaagse
evenementen die langer dan 24 uur duren. Het kabinet is in gesprek geweest met de
sector over de wijze waarop het RIVM-advies om bij die meerdaagse evenementen – in
het geval van een coronatoegangsbewijs op grond van een test – een nieuwe test af
te nemen na overschrijding van de geldigheidsduur van de test en te controleren op
negatieve uitslagen, in de praktijk kan worden geïmplementeerd.
Voor de uitgebreide weging van de noodzakelijkheid en evenredigheid van stap 4 wordt
verwezen naar de toelichting op de ministeriële regeling van de Minister van Volksgezondheid,
Welzijn en Sport, de Minister van Justitie en Veiligheid en de Minister van Binnenlandse
Zaken en Koninkrijksrelaties, van 18 juni 2021, kenmerk 2349566-1007443-WJZ (Stcrt. 2021, 32575).
2. Bescherming persoonsgegevens
Dat coronatoegangsbewijzen behalve op door het CBG of het EMA goedgekeurde vaccins,
ook betrekking kunnen hebben op vaccins die door de WHO zijn goedgekeurd, heeft op
zichzelf geen effect op de reeds bestaande bescherming van persoonsgegevens in het
kader van de inzet van coronatoegangsbewijzen en buiten Nederland uitgegeven DCC's
ten behoeve van de toegang tot activiteiten of voorzieningen. In dit verband wordt
nog opgemerkt, dat wanneer een buiten Nederland uitgegeven DCC met de applicatie CoronaCheck
Scanner wordt gecontroleerd bij de toegang tot activiteiten of voorzieningen waarvoor
een coronatoegangsbewijs is voorgeschreven, slechts zichtbaar wordt gemaakt of het
toegangsbewijs geldig is en zo ja, wat de initialen en geboortemaand en -dag van de
houder zijn. Deze gegevens worden vergeleken met de legitimatie die de houder moet
tonen naast zijn DCC.
De verordening biedt reeds de grondslag om een vaccinatiecertificaat uit te geven
voor vaccins die zijn toegediend in een derde land buiten de EU. Met deze wijziging
van de Tijdelijke spoedregeling DCC op grond van artikel 6ba, vierde lid, van de Wet
publieke gezondheid (hierna: Wpg) is bepaald dat GGD'en waar reisvaccinaties worden
toegediend, hiervoor zorg dragen. Vanwege deze taak en gelet op artikel 58re, zesde
lid, Wpg kan met de onderhavige regeling ook worden bepaald dat de GGD in dergelijke
gevallen desgevraagd tevens een coronatoegangsbewijs op papier verstrekt. De GGD controleert
de identiteit van de verzoeker aan de hand van een legitimatiebewijs en gaat na of
afdoende is aangetoond dat deze persoon is gevaccineerd met een door het CBG, het
EMA of de WHO goedgekeurd vaccin. Vervolgens voert de GGD de voor een coronatoegangsbewijs
benodigde gegevens in met een door de Minister van VWS beschikbaar gestelde portalapplicatie,
waarmee een coronatoegangsbewijs op papier wordt afgedrukt dat daarna kan worden uitgereikt
aan verzoeker. De gegevens worden niet opgeslagen met de portalapplicatie of door
de GGD. Dit proces verloopt voor coronatoegangsbewijzen op dezelfde manier als voor
een vaccinatiecertificaat.
Coronatoegangsbewijzen kan betrokkene met de webapplicatie coronacheck.nl zelf al
afdrukken. Daarnaast bestaat reeds de mogelijkheid dat de zorgaanbieder op verzoek
een coronatoegangsbewijs op papier verstrekt met behulp van een door de Minister van
VWS beschikbaar gestelde portalapplicatie. Ten behoeve van de uitvoering van de verordening
is met ingang van 1 juli 2021 de mogelijkheid gecreëerd dat de telefonische helpdesk
van het CIBG desgevraagd vaccinatie- en herstelcertificaten op papier toestuurt. Dit
is geregeld in de Tijdelijke spoedregeling DCC. Deze faciliteit wordt met de onderhavige
wijzigingsregeling nu ook geboden voor coronatoegangsbewijzen.
Het voor de bescherming van persoonsgegevens relevante nieuwe element dat met de onderhavige
regeling wordt geïntroduceerd, is dat medio juli 2021 de mogelijkheid wordt geboden
om een certificaat op papier met de applicatie CoronaCheck om te zetten in een digitaal
certificaat en een elektronisch coronatoegangsbewijs. Dit was al aangekondigd in de
toelichting op de Tijdelijke spoedregeling DCC. Deze mogelijkheid is in het bijzonder
van belang voor personen die slechts een coronatoegangsbewijs op papier hebben kunnen
krijgen, maar wel de voorkeur geven aan een elektronische coronatoegangsbewijs. Deze
personen hebben het certificaat derhalve niet zelf aangemaakt met de webapplicatie,
maar verkregen van een zorgaanbieder, de GGD of het CIBG die daarvoor de portalapplicatie
heeft gebruikt. Wat betreft de certificaten kan in die gevallen aldus uitvoering worden
gegeven aan de verordening. Uit het oogpunt van beveiliging van persoonsgegevens is
een elektronisch coronatoegangsbewijs en digitaal certificaat te verkiezen boven een
anderszins gedigitaliseerde versie van een toegangsbewijs of certificaat, bijvoorbeeld
door middel van fotograferen met een mobiele telefoon.
Deze nieuwe functie levert wel nieuwe gegevensverwerkingen op. Om te beginnen worden
de persoonsgegevens die opgenomen zijn in het certificaat op papier, ingelezen in
de applicatie CoronaCheck. Vervolgens worden deze gegevens opnieuw voorzien van een
digitale handtekening van de Minister van VWS. De mogelijkheid van de omzetting naar
een elektronisch coronatoegangsbewijs en een digitaal certificaat bestaat dan ook
alleen voor certificaten die namens Nederland zijn uitgegeven. Dit is temeer van belang
daar met een Nederlands certificaat op papier sowieso geen toegang verkregen kan worden
tot activiteiten of voorzieningen waar een coronatoegangsbewijs is voorgeschreven.
Hoewel een nieuwe verwerking, zijn het dezelfde persoonsgegevens als eerder verwerkt
voor het certificaat op papier en zijn bij de verwerking dezelfde personen en organisaties
betrokken. Om te waarborgen dat alleen een eigen certificaat wordt ingelezen, dient
men in te loggen met een code. Deze code wordt tegelijk met het certificaat verstrekt.
Dat wordt gedaan door de zorgaanbieder of het CIBG, nadat het certificaat en de bijbehorende
code zijn aangemaakt met de portalapplicatie. Deze waarborg kan ook worden toegepast
voor inwoners van Caribisch Nederland.
3. Caribisch Nederland
Met deze regeling zijn eveneens aangepast de algemene, nadere bepalingen over coronatoegangsbewijzen
in de tijdelijke regelingen maatregelen covid-19 die van toepassing zijn in de openbare
lichamen Bonaire, Sint Eustatius en Saba (artikelen II, III en IV). De uitvoering
van deze bepalingen kan daar afwijken van de beschrijving die in deze toelichting
is gegeven voor het Europees deel van Nederland. Verder wordt opnieuw benadrukt dat
hiermee de concrete inzet van coronatoegangsbewijzen ook voor Caribische Nederland
nog niet is geregeld. Daarover vindt separaat besluitvorming plaats. Hoewel thans
het voornemen bestaat om geen coronatoegangsbewijzen in te zetten in Sint Eustatius
of Saba, zijn de algemene bepalingen vanuit het oogpunt van gelijke systematiek wel
in de tijdelijke regelingen voor die openbare lichamen opgenomen.
4. Financiële gevolgen
Deze regeling heeft niet of nauwelijks financiële gevolgen. De onderhavige wijzigingen
zorgen ervoor dat coronatoegangsbewijzen op dezelfde wijze worden uitgegeven als certificaten.
In de praktijk zullen ze tegelijk worden verstrekt. Een negatieve testuitslag, een
vaccinatie of het herstel liggen immers ten grondslag aan zowel een coronatoegangsbewijs,
als een certificaat. Zeker in geval van vaccinatie en herstel zijn het toegangsbewijs
en het certificaat geruime tijd geldig. Gevaccineerde en herstelde personen kunnen
hun coronastatus dus aanwenden voor gebruik in zowel Nederland, als het buitenland.
Door de gecombineerde uitvoering zijn de extra kosten voor de uitvoering van de onderhavige
regeling beperkt. Althans, de financiële gevolgen zijn niet afzonderlijk toe te rekenen
aan coronatoegangsbewijzen en certificaten.
5. Regeldruk
Om dezelfde redenen dat er niet of nauwelijks financiële gevolgen zijn, is het effect
op de regeldruk ook beperkt. Wat betreft de meerdaagse evenementen heeft de regeling
gevolgen voor de regeldruk voor burgers, bedrijven, instellingen of professionals.
Met deze regeling wordt het mogelijk gemaakt om onder voorwaarden meerdaagse evenementen
met coronatoegangsbewijzen te organiseren. De voorwaarden betekenen voor de organisatoren
dat locaties voor het evenement en de overnachting moeten worden afgescheiden, dat
de evenementlocatie ten minste elke vierentwintig uur dient te worden ontruimd en
dat dagelijks een gezondheidscheck gedaan moet worden. Hiervoor zullen organisatoren
deelnemers informeren over de nieuwe regels die gaan gelden. Dit levert enige regeldruk
op.
6. Toezicht en handhaving
Dat coronatoegangsbewijzen ook gebaseerd kunnen worden op vaccins die zijn goedgekeurd
door de WHO en op vaccinaties in derde landen, brengt geen verandering in het toezicht
en handhaving zoals beschreven in memorie van toelichting bij de Tijdelijke wet coronatoegangsbewijzen.
Dat geldt ook voor de toevoeging van de mogelijkheid een toegangsbewijs op papier
te ontvangen of een certificaat op papier om te zetten in een elektronisch coronatoegangsbewijs.
Toezicht en handhaving met betrekking tot de inzet van coronatoegangsbewijzen ziet
op het controleren of bij het verlenen van toegang op de juiste wijze wordt nagegaan
of de deelnemer aan de activiteit of de bezoeker van de voorziening beschikt over
een geldig coronatoegangsbewijs.
7. Advisering en consultatie
Deze regeling is op 28 juni 2021 voor advies voorgelegd aan de Autoriteit Persoonsgegevens
(AP) en het Adviescollege toetsing regeldruk (ATR). Voor deze advisering is een reactietermijn
van één week gehanteerd vanwege het spoedeisend karakter van deze regeling. Met (belangen)organisaties
die betrokken zijn bij de uitvoering van deze regeling, worden doorlopende gesprekken
gevoerd over de implementatie.
De AP heeft laten weten geen opmerkingen te hebben over het concept van de regeling.
Wellicht ten overvloede wordt er op gewezen dat de uitgifte van certificaten voor
in derde landen toegediende vaccins reeds opgenomen was in de Tijdelijke spoedregeling
DCC die voor advies aan de AP is voorgelegd. Daarover heeft de AP bij brief van 22 juni
2021, kenmerk z2021-11575, geadviseerd in de toelichting uiteen te zetten of Nederland
gebruik maakt van de ruimte om niet door het EMA goedgekeurde vaccins te weigeren
of juist te accepteren. Op dat advies is toen niet ingegaan, omdat de desbetreffende
bepaling uit de definitieve regeling was geschrapt, aangezien er nog geen zekerheid
bestond over de uitvoering door de GGD'en. Met de onderhavige regeling is alsnog een
– overigens meer gespecificeerde – bepaling opgenomen in de Tijdelijke spoedregeling
DCC. Tevens is het advies van de AP overgenomen door in de toelichting duidelijk te
vermelden op welke wijze door de WHO goedgekeurde vaccins, ook als deze niet door
het EMA zijn goedgekeurd, worden behandeld in het kader van de uitgifte, verificatie
en aanvaarding van vaccinatiecertificaten en coronatoegangsbewijzen.
Het ATR heeft het dossier niet geselecteerd voor een formeel advies, omdat het – behoudens
de gebruikelijke eenmalige kennisnemingskosten – geen gevolgen voor de regeldruk heeft.
8. Inwerkingtreding
Deze ministeriële regeling is op grond van artikel 58c, tweede lid, Wpg binnen twee
dagen nadat zij is vastgesteld aan beide Kamers der Staten-Generaal overgelegd. De
regeling treedt ingevolge artikel 58c, tweede lid, Wpg niet eerder in werking dan
een week na deze overlegging en vervalt als de Tweede Kamer binnen die termijn besluit
niet in te stemmen met de regeling. De regeling zal zo snel mogelijk worden gepubliceerd
en in werking treden. Hierbij wordt afgeweken van de zogeheten vaste verandermomenten
en de minimuminvoeringstermijn van drie maanden.2 De uitgifte van certificaten op grond van de verordening en de Tijdelijke spoedregeling
DCC vertoont grote overlap met de verstrekking van coronatoegangsbewijzen. Een Nederlands
certificaat is echter niet bruikbaar voor toegang. Daarom wordt meteen ook een coronatoegangsbewijs
verstrekt, ondanks enkele verschillen in de toepasselijke regelgeving. Deze verschillen
worden met de onderhavige wijzigingsregeling opgeheven. Beoogd wordt de regeling op
17 juli 2021 in werking te laten treden, met uitzondering van de bepalingen over meerdaagse
evenementen. Die treden in werking op 14 augustus 2021.
Artikelsgewijs
Artikel I
Onderdeel A
Het vierde lid van artikel 5.1 vervalt, omdat dit lid geen werking meer heeft, gelet
op de in dat lid opgenomen werkingsduur van 26 juni 2021 tot en met 29 juni 2021.
Onderdeel B
Voor meerdaagse evenementen geldt dat de organisator ervoor moet zorgen dat er een
scheiding is tussen de locatie waarop het evenement plaatsvindt en de eventuele bijhorende
locatie waarop deelnemers overnachten. Ook dient deze ervoor te zorgen dat locatie
waarop het evenement plaatsvindt ten minste elke vierentwintig uur wordt ontruimd.
Om personen toegang te verlenen tot deze locatie, is er een verplichte controle op
een geldig coronatoegangsbewijs en identiteitsdocument. Dat vloeit voort uit artikel
6.30 dat van toepassing blijft. Artikel 5.1, eerste lid, blijft van toepassing voor
onder andere de gezondheidscheck die steeds na ontruiming moet plaatsvinden voor deelnemers
die weer toegang willen tot de locatie waarop het evenement plaatsvindt.
Onderdeel C
In artikel 6.26a is een door de WHO goedgekeurd vaccin toegevoegd aan de vaccinaties
tegen het virus SARS-CoV-2 waarop een coronatoegangsbewijs kan worden gebaseerd.
Onderdeel D
In het eerste lid van artikel 6.31 is toegevoegd dat het verzoek om de gegevens voor
een coronatoegangsbewijs op basis van een negatieve testuitslag gedaan wordt met een
door de Minister van VWS beschikbaar gestelde applicatie. Dit zijn de mobiele applicatie
CoronaCheck of de webapplicatie coronacheck.nl. Indien de uitvoerder van de test is
aangesloten op deze applicaties en de voor het coronatoegangsbewijs benodigde gegevens
beschikbaar zijn, worden deze geautomatiseerd verstrekt, voorzien van een digitale
handtekening.
In het tweede lid van artikel 6.31 is geëxpliciteerd dat de geteste persoon vervolgens
met CoronaCheck een elektronisch coronatoegangsbewijs maakt of met coronacheck.nl
een toegangsbewijs op papier afdrukt.
Het ingevoegd vierde lid van artikel 6.31 regelt dat de geteste persoon ook een coronatoegangsbewijs
op papier kan verkrijgen bij de uitvoerder van de test. Wanneer de geteste persoon
om een coronatoegangsbewijs op papier vraagt, zal eerst de identiteit gecontroleerd
worden. Zorgaanbieders hebben de identiteit al eerder vastgesteld. Dit is verplicht
volgens de Wet aanvullende bepalingen verwerking persoonsgegevens in de zorg. Bij
een telefonisch verzoek om een certificaat zal de zorgaanbieder ter controle vragen
naar identificerende persoonsgegevens, zoals het burgerservicenummer en de geboortedatum.
Daarna wordt met een speciale portalapplicatie een coronatoegangsbewijs gegenereerd
dat vervolgens wordt afgedrukt en aan de geteste persoon wordt overhandigd of toegestuurd.
Onderdeel E
In het eerste lid van artikel 6.31a is toegevoegd dat het verzoek om de gegevens voor
een coronatoegangsbewijs op basis van een vaccinatie gedaan wordt met een door de
Minister van VWS beschikbaar gestelde applicatie. Dit zijn de mobiele applicatie CoronaCheck
of de webapplicatie coronacheck.nl. Indien de gegevens in het COVID-vaccinatie Informatie-
en Monitoringsysteem (CIMS) van het RIVM zijn opgenomen, worden deze geautomatiseerd
verstrekt. Anders zoekt de applicatie naar de vaccineerder die de benodigde gegevens
heeft. Als deze gevonden is – wat alleen mogelijk is wanneer de vaccineerder is aangesloten
op de applicatie en de gegevens in zijn systeem heeft opgenomen – worden de voor een
coronatoegangsbewijs benodigde gegevens geautomatiseerd verstrekt, voorzien van een
digitale handtekening.
De tekst van het tweede lid van artikel 6.31a is in overeenstemming gebracht met de
tekst van artikel 6.27a waarin is bepaald dat in een verklaring van vaccinatie, indien
nodig, een bevestiging is opgenomen van een eerdere positieve testuitslag. Dat is
relevant voor de gevallen waarin een vaccinatie met de toediening al met één vaccin
als voltooid wordt beschouwd in plaats van twee.
In het vierde lid van artikel 6.31a is geëxpliciteerd dat de gevaccineerde persoon
met CoronaCheck een elektronisch coronatoegangsbewijs maakt of met coronacheck.nl
een toegangsbewijs op papier afdrukt.
Het ingevoegde zesde lid van artikel 6.31a regelt dat de gevaccineerde persoon ook
een coronatoegangsbewijs op papier kan verkrijgen bij de toediener van het vaccin
of – voor in een derde land toegediende vaccinatie – een GGD waar ook reisvaccinaties
worden toegediend. Wanneer de gevaccineerde persoon om een coronatoegangsbewijs op
papier vraagt, zal eerst de identiteit gecontroleerd worden. Zorgaanbieders hebben
de identiteit al eerder vastgesteld. Dit is verplicht volgens de Wet aanvullende bepalingen
verwerking persoonsgegevens in de zorg. Bij een telefonisch verzoek om een certificaat
zal de zorgaanbieder ter controle vragen naar identificerende persoonsgegevens, zoals
het burgerservicenummer en de geboortedatum. Daarna wordt met een speciale portalapplicatie
een coronatoegangsbewijs gegenereerd dat vervolgens wordt afgedrukt en aan de gevaccineerde
persoon wordt overhandigd of toegestuurd.
Het ingevoegde zevende en achtste lid bevatten de voorwaarden waaronder op basis van
een in een derde land toegediende vaccinatie een coronatoegangsbewijs op papier kan
worden verstrekt. Dit zijn dezelfde voorwaarden als in de Tijdelijke spoedregeling
DCC worden gehanteerd voor een vaccinatiecertificaat. Deze voorwaarden zijn reeds
beschreven in paragraaf 1.3 van het algemeen deel van deze toelichting.
Het ingevoegde negende lid bepaalt dat een coronatoegangsbewijs op papier ook per
post kan worden verkregen van de helpdesk van het CIBG. Verzoeker moet aan de hand
van identificerende gegevens wel zijn identiteit aantonen. De helpdesk kan alleen
een toegangsbewijs opsturen als de vaccinatiegegevens langs digitale weg ontsloten
kunnen worden. Om te voorkomen dat het toegangsbewijs naar een verkeerde persoon wordt
verstuurd, kan alleen gebruik worden gemaakt van de adresgegevens in de basisregistratie
personen (BRP).
Het ingevoegde tiende lid bepaalt dat een vaccinatie ook als voltooid wordt aangemerkt
indien één van de twee doses van een vaccinatie zijn toegediend aan iemand die eerder
geïnfecteerd was met het coronavirus. De applicaties voor het genereren van een vaccinatiecertificaat
gaan in de systemen bij de GGD'en na of iemand eerder geïnfecteerd was. De GGD'en
beschikken over uitslagen van testen die zijn afgenomen in het kader van de bestrijding
van de epidemie van covid-19. De systemen met de uitslagen zijn gekoppeld aan de applicaties.
Tevens beschikken GGD'en over meldingen die door artsen en laboratoria gedaan moeten
worden over vastgestelde infecties met het coronavirus. Binnenkort zouden de registraties
mogelijk ook gekoppeld kunnen worden aan de applicaties. Als uit deze bronnen blijkt
dat de gevaccineerde persoon geïnfecteerd is geweest met het coronavirus, wordt de
vaccinatie automatisch als voltooid aangemerkt na toediening van de eerste dosis van
een vaccinatie die uit twee doses bestaat. Benadrukt wordt, dat dit los staat van
de uitvoering van het vaccinatieprogramma. Desgewenst kan de tweede dosis van het
vaccin toegediend worden.
Onderdeel F
In het eerste lid van artikel 6.31b is toegevoegd dat het verzoek om de gegevens voor
een coronatoegangsbewijs op basis van herstel gedaan wordt met een door de Minister
van VWS beschikbaar gestelde applicatie. Dit zijn de mobiele applicatie CoronaCheck
of de webapplicatie coronacheck.nl. Indien de verklaarder van het herstel is aangesloten
op deze applicaties en de voor het coronatoegangsbewijs benodigde gegevens beschikbaar
zijn, worden deze geautomatiseerd verstrekt, voorzien van een digitale handtekening.
In het tweede lid van artikel 6.31b is geëxpliciteerd dat de herstelde persoon met
CoronaCheck een elektronisch coronatoegangsbewijs maakt of met coronacheck.nl een
toegangsbewijs op papier afdrukt.
Het ingevoegde vierde lid van artikel 6.31b regelt dat de herstelde persoon ook een
coronatoegangsbewijs op papier kan verkrijgen bij de verklaarder van herstel. Dit
zal veelal de GGD zijn, maar kan ook een andere zorgaanbieder zijn die een positieve
test heeft afgenomen. De GGD heeft in het kader van de infectieziektebestrijding testen
uitgevoerd die tot een positieve uitslag hebben geleid. Daarnaast zou binnenkort mogelijk
gebruik gemaakt kunnen gaan worden van gegevens waarover de GGD beschikt uit hoofde
van de meldplicht zoals opgenomen in paragraaf 2 van de Wpg omtrent een infectie met
het coronavirus. Deze meldingen kunnen gegevens bevatten over positieve uitslagen
van testen die door anderen zijn uitgevoerd. Wanneer de herstelde persoon om een coronatoegangsbewijs
op papier vraagt, zal eerst de identiteit gecontroleerd worden. Zorgaanbieders hebben
de identiteit al eerder vastgesteld. Dit is verplicht volgens de Wet aanvullende bepalingen
verwerking persoonsgegevens in de zorg. Bij een telefonisch verzoek om een certificaat
zal de zorgaanbieder ter controle vragen naar identificerende persoonsgegevens, zoals
het burgerservicenummer en de geboortedatum. Daarna wordt met een speciale portalapplicatie
een coronatoegangsbewijs gegenereerd dat vervolgens wordt afgedrukt en aan de herstelde
persoon wordt overhandigd of toegestuurd.
Het ingevoegde vijfde lid bepaalt dat een coronatoegangsbewijs op papier ook per post
kan worden verkregen van de helpdesk van het CIBG. Verzoeker moet aan de hand van
identificerende gegevens wel zijn identiteit aantonen. De helpdesk kan alleen een
toegangsbewijs opsturen als de gegevens omtrent het herstel langs digitale weg ontsloten
kunnen worden. Om te voorkomen dat het toegangsbewijs naar een verkeerde persoon wordt
verstuurd, kan alleen gebruik worden gemaakt van de adresgegevens in de basisregistratie
personen (BRP).
Onderdeel G
Ingevolge artikel 6.31c wordt een verzoek om een certificaat tevens beschouwd als
een verzoek om een coronatoegangsbewijs. Vanwege de samenhang en gelijkenis worden
op een verzoek om een certificaat of een nationaal coronatoegangsbewijs beide verstrekt.
Dat wordt onder meer gedaan omdat met een Nederlands certificaat geen toegang kan
worden verkregen tot activiteiten of voorzieningen waarvoor een nationaal coronatoegangsbewijs
is voorgeschreven.
Artikel 6.31d regelt dat met de mobiele applicatie CoronaCheck een namens Nederland
met een portalapplicatie uitgegeven certificaat op papier kan worden gescand om met
de aldus ingelezen gegevens een elektronisch coronatoegangsbewijs te maken.
Artikel II t/m IV
De artikelen II tot en met IV bevatten dezelfde wijzigingen voor de tijdelijke regelingen
maatregelen covid-19 voor de openbare lichamen Bonaire, Sint Eustasius en Saba als
met artikel I zijn aangebracht in de Trm. Hierop zijn drie uitzonderingen. Ten eerste
verstuurt de helpdesk van het CIBG geen coronatoegangsbewijzen op papier naar de BES-eilanden.
Coronatoegangsbewijzen op papier zijn alleen te verkrijgen van de zorgaanbieder, in
geval van vaccinatie de Afdeling publieke gezondheid van het openbare lichaam Bonaire,
Sint Eustatius of Saba. Ten tweede is het niet de GGD, maar de gezondheidsdienst van
het openbaar lichaam dat een coronatoegangsbewijs kan verstrekken op basis van een
vaccinatie in een derde land buiten de EU. Ten derde worden in de openbare lichamen
Bonaire, Sint Eustatius en Saba geen coronatoegangsbewijzen ingezet voor (meerdaagse)
evenementen.
Artikel V
Artikel V wijzigt de Tijdelijke spoedregeling DCC.
Het ingevoegde artikel 8a maakt gebruik van de mogelijkheid die de verordening biedt
om vaccinatiecertificaten uit te geven op basis van vaccinatiebewijzen uit derde landen
(artikel 8, eerste lid, Vo). Daarvoor kan betrokkene met zijn vaccinatiegegevens naar
een vestiging van de GGD gaan waar ook reisvaccinaties worden toegediend. De GGD kan
de benodigde gegevens met een portalapplicatie invoeren, waarna betrokkene een certificaat
op papier kan ontvangen. Uiteraard dient ook de identiteit van betrokkene te worden
vastgesteld en dat de vaccinatiegegevens op hem betrekking hebben. Verder worden aan
het bewijs van vaccinatie taaleisen en echtheidskenmerken gesteld. Deze faciliteit
wordt alleen geboden als betrokkene in Nederland, Bonaire, Sint Eustatius of Saba
woont of als betrokkene in een derde land woont en de Nederlandse nationaliteit heeft.
Voorbeelden van personen die in deze categorieën vallen zijn derdelanders die naar
Nederland emigreren, expats die hier tijdelijk wonen, exchange studenten die zich
hier tijdelijk vestigen en Nederlands personeel van een ambassade in een derde land.
Verder moet het gaan om een vaccin als bedoeld in de verordening waarvoor bij toediening
in Nederland een certificaat wordt verstrekt. Dit zijn vaccins die zijn goedgekeurd
door het CBG of het EMA. Een certificaat wordt ook uitgegeven voor een vaccin dat
is goedgekeurd door de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) volgens de Emergency Use
Listing Procedure (EUL-v13 December 2020; https://www.who.int/teams/regulation-prequalification/eul). De herziene Raadsaanbeveling 2020/1475 noemt de optie om ook personen in te laten
reizen die volledig gevaccineerd zijn met door de WHO goedgekeurde vaccins. Deze vaccins
zijn veilig en bieden voldoende bescherming tegen infectie met het coronavirus. Om
die reden acht het kabinet het in verband met de bevordering van vrij reisverkeer
van burgers van binnen én buiten de EU – over de grens maar ook binnen Nederland –
verantwoord en gewenst om die vaccins te accepteren als basis voor een vaccinatiecertificaat.
Reizigers kunnen hiermee Nederland binnen komen. Daarom is het logisch om deze vaccins
tevens als basis voor een coronatoegangsbewijs te accepteren.
Het ingevoegde artikel 8b regelt dat met de mobiele applicatie CoronaCheck een namens
Nederland uitgegeven certificaat op papier kan worden gescand om met de aldus ingelezen
gegevens een digitaal certificaat te maken.
Artikel VI
Voor de verduidelijking van artikel VI wordt verwezen naar paragraaf 8. Inwerkingtreding van het algemeen deel van deze toelichting.
De Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport,
H.M. de Jonge
De Minister van Justitie en Veiligheid, F.B.J. Grapperhaus
De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,
K.H. Ollongren