Vragen van het lid Bashir (SP) aan de staatssecretaris van Financiën en de minister van Infrastructuur en Milieu over het aantal gereden kilometers met een oldtimer (ingezonden 28 januari 2013).

Antwoord van staatssecretaris Weekers (Financiën) (ontvangen 5 september 2013). Zie ook Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2012–2013, nr. 1325.

Vraag 1

Kunt u een reactie geven op de kritiek1 van de Federatie Historische Automobiel- en Motorfiets Clubs (FEHAC) dat de opstellers van het Planbureau voor de Leefomgeving verkeerde cijfers hebben gebruikt, waardoor het aantal gereden kilometers met oldtimers een half miljard kilometer te hoog is ingeschat?

Antwoord 1

Op 22 januari heeft het PBL op zijn internetsite2 een reactie gegeven op de kritiek van de FEHAC. Aan de hand van een puntsgewijze notitie laat het PBL zien dat de conclusies van de PBL-studie nog stevig overeind staan. De conclusie dat oldtimers in 2011 ongeveer 1,5 miljard kilometers aflegden is gebaseerd op cijfers van het CBS3. Het CBS heeft dit becijferd op basis van gegevens van de RDW over het oldtimerpark in Nederland en kilometerstanden van de Stichting Nationale Auto Pas (NAP). In de bijgevoegde tabel worden de gegevens van deze CBS-publicatie voor zover het oldtimers betreft weergegeven.

Vraag 2

Acht u het noodzakelijk dat het Planbureau voor de Leefomgeving haar rapport verbetert, zodat er een goed en reëel beeld is van de invloed van oldtimers op het milieu?

Antwoord 2

Nee. De cijfers zijn gebaseerd op de meest nauwkeurige, beschikbare CBS informatie en geven daarmee een reëel beeld van de invloed van oldtimers op het milieu.

Vraag 3

Wat is de belangrijkste reden achter het voorstel uit het regeerakkoord om dagelijks gebruik van oldtimers te gaan belasten? Is dit om het gebruik te ontmoedigen om zo de luchtkwaliteit te verbeteren of gaat het voornamelijk om meer belastinggeld binnen te halen?

Antwoord 3

In het regeerakkoord is opgenomen dat de vrijstelling in de motorrijtuigenbelasting voor oldtimers vanuit milieuoverwegingen en budgettaire overwegingen wordt afgeschaft. Het aantal oldtimers is de afgelopen jaren substantieel toegenomen. Op 1 januari 2008 waren er nog 215.000 oldtimer-personenauto’s, begin 2012 waren er bijna 90.000 meer. Dat is een groei van 40% in vier jaar. Ook worden – vooral jonge – oldtimers voor het dagelijks vervoer gebruikt, mede ingegeven door de vrijstelling. Het budgettaire beslag van de vrijstelling bedroeg in 2011 nog € 158 mln, maar was in 2013 al opgelopen naar € 222 mln. Zonder aanpassing van de regeling zou het budgettaire beslag € 243 mln in 2014 bedragen. Dit ondanks het feit dat op 1 januari 2012 de leeftijdsgrens is verhoogd van 25 jaar naar 30 jaar en ouder, waarbij de voertuigen die op 31 december 2011 al 25 jaar of ouder waren, de vrijstelling konden behouden. Een inperking van de vrijstelling levert daarmee in financieel moeilijke tijden een substantiële bijdrage aan het verminderen van de financiële problematiek.

Vraag 4

Is bij de opbrengst van € 156 miljoen door het schrappen van de van de MRB-vrijstelling voor oldtimers rekening gehouden met het logische gevolg dat veel bezitters van een oldtimer als gevolg van deze maatregel de auto voor een groot deel van het jaar zullen schorsen? Kunt u de opbrengst nader onderbouwen?

Antwoord 4

Ja, bij het ramen van de budgettaire opbrengst is rekening gehouden met een toename van het aantal geschorste voertuigen. Er is van uitgegaan dat gemiddeld ongeveer 30% van de oldtimers die nu niet geschorst zijn, straks wel geschorst zullen worden.

Vraag 5

Deelt u de mening dat de uitvoering van de moties, waaronder de motie Bashir4 die vraagt om de MRB-vrijstelling voor mensen die de oldtimer hobbymatig gebruiken in stand te houden, niet mag leiden tot een algemene verhoging van de MRB? Zo nee, waarom niet?

Antwoord 5

De motie Bashir, ingediend bij de behandeling van het Belastingplan 2013, verzoekt de regering om de Tweede Kamer in het voorjaar van 2013 een aantal voorstellen te doen, waardoor dagelijks gebruik van de oldtimer wordt ontmoedigd, maar de mrb-vrijstelling voor mensen die de oldtimer hobbymatig gebruiken, in stand kan worden gehouden. De intentie is om de budgettaire derving beperkt te houden. Op basis van onder andere deze motie is een aantal alternatieven besproken in overleg met de oldtimerbranche (FEHAC, KNAC, FOCWA, ANWB, RAI en BOVAG). Zoals meegedeeld in de brief van 24 april 2013 aan de Tweede Kamer is overeenstemming bereikt over een alternatief voor de in het regeerakkoord aangekondigde volledige afschaffing van de vrijstelling MRB voor oldtimers.5 Dit alternatief zal worden meegenomen in het Belastingplan 2014 en zal binnen het totaalpakket aan maatregelen worden gedekt.

Bijlage bij het antwoord op vraag 1.

CBS informatie over aantallen en totaal kilometrage oldtimer personenauto's zoals te vinden op:

http://www.cbs.nl/NR/rdonlyres/B1E60D53-4C38-4872-9F58-075833E86D07/0/Totaal_2008_2011_maatwerk.xls

Leeftijd

Voertuigkilometers

Populatie

Gemiddeld Jaarkilometrage

Voertuig

Benzine

Diesel

LPG

Totaal

Benzine

Diesel

LPG

Totaal

Benzine

Diesel

LPG

Totaal

2011

                       
                         

25 t/m 29 jaar

321.486.030

345.329.714

131.859.437

798.675.181

63.045

27.406

11.863

102.315

5.099

12.600

11.115

7.806

30 t/m 34 jaar

149.575.156

66.590.528

109.797.076

325.962.760

51.585

9.488

13.612

74.685

2.900

7.019

8.066

4.364

35 t/m 39 jaar

135.996.829

10.127.831

56.194.824

202.319.483

50.680

1.902

10.768

63.350

2.683

5.324

5.219

3.194

40 t/m 44 jaar

71.553.491

1.918.659

29.558.770

103.030.920

38.724

637

7.986

47.347

1.848

3.011

3.701

2.176

45 jaar of ouder

52.130.550

711.486

10.226.746

63.068.782

26.281

383

3.428

30.092

1.984

1.856

2.983

2.096

 

730.742.056

424.678.217

337.636.853

1.493.057.126

230.315

39.817

47.658

317.789

3.173

10.666

7.085

4.698

                         

2010

                       
                         

25 t/m 29 jaar

238.205.074

192.619.255

110.219.495

541.043.824

50.946

16.576

9.717

77.239

4.676

11.620

11.343

7.005

30 t/m 34 jaar

120.079.767

53.327.961

88.526.408

261.934.136

41.879

7.587

11.587

61.054

2.867

7.028

7.640

4.290

35 t/m 39 jaar

106.292.632

9.193.455

75.250.616

190.736.703

59.384

2.013

13.100

74.497

1.790

4.568

5.744

2.560

40 t/m 44 jaar

94.821.371

2.820.004

40.972.544

138.613.919

40.756

567

7.755

49.079

2.327

4.971

5.283

2.824

45 jaar of ouder

49.875.302

872.430

9.637.841

60.385.573

21.131

336

2.207

23.674

2.360

2.595

4.368

2.551

 

609.274.146

258.833.104

324.606.904

1.192.714.155

214.097

27.080

44.366

285.544

2.846

9.558

7.316

4.177

                         

2009

                       
                         

25 t/m 29 jaar

163.789.395

143.323.527

109.047.694

416.160.616

40.445

12.866

9.530

62.841

4.050

11.140

11.442

6.622

30 t/m 34 jaar

151.899.787

51.818.697

123.883.143

327.601.627

57.481

6.743

13.432

77.656

2.643

7.685

9.223

4.219

35 t/m 39 jaar

119.891.502

4.974.924

54.530.398

179.396.824

57.833

1.265

11.584

70.681

2.073

3.934

4.707

2.538

40 t/m 44 jaar

50.563.867

611.691

27.319.968

78.495.525

28.032

383

5.907

34.322

1.804

1.599

4.625

2.287

45 jaar of ouder

18.561.182

238.517

3.170.726

21.970.426

14.591

207

1.137

15.935

1.272

1.154

2.789

1.379

504.705.733

200.967.356

317.951.928

1.023.625.017

198.382

21.463

41.590

261.435

2.544

9.364

7.645

3.915

                         

2008

                       
                         

25 t/m 29 jaar

203.920.560

118.808.501

105.759.897

428.488.958

47.647

11.237

9.791

68.675

4.280

10.573

10.801

6.239

30 t/m 34 jaar

142.005.044

34.709.419

80.782.321

257.496.785

49.125

4.753

10.369

64.247

2.891

7.302

7.791

4.008

35 t/m 39 jaar

136.528.415

5.708.030

62.492.597

204.729.043

59.381

1.254

12.553

73.188

2.299

4.553

4.978

2.797

40 t/m 44 jaar

51.407.699

770.326

33.364.791

85.542.817

26.752

439

5.453

32.643

1.922

1.756

6.119

2.621

45 jaar of ouder

16.681.098

319.187

3.389.539

20.389.824

11.538

204

974

12.717

1.446

1.563

3.480

1.603

550.542.816

160.315.464

285.789.147

996.647.426

194.443

17.887

39.140

251.470

2.831

8.963

7.302

3.963

Naar boven