Aanhangsel van de Handelingen
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Nummer | Datum ontvangst |
---|---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2012-2013 | 3151 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Nummer | Datum ontvangst |
---|---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2012-2013 | 3151 |
Kunt u een reactie geven op de kritiek1 van de Federatie Historische Automobiel- en Motorfiets Clubs (FEHAC) dat de opstellers van het Planbureau voor de Leefomgeving verkeerde cijfers hebben gebruikt, waardoor het aantal gereden kilometers met oldtimers een half miljard kilometer te hoog is ingeschat?
Op 22 januari heeft het PBL op zijn internetsite2 een reactie gegeven op de kritiek van de FEHAC. Aan de hand van een puntsgewijze notitie laat het PBL zien dat de conclusies van de PBL-studie nog stevig overeind staan. De conclusie dat oldtimers in 2011 ongeveer 1,5 miljard kilometers aflegden is gebaseerd op cijfers van het CBS3. Het CBS heeft dit becijferd op basis van gegevens van de RDW over het oldtimerpark in Nederland en kilometerstanden van de Stichting Nationale Auto Pas (NAP). In de bijgevoegde tabel worden de gegevens van deze CBS-publicatie voor zover het oldtimers betreft weergegeven.
Acht u het noodzakelijk dat het Planbureau voor de Leefomgeving haar rapport verbetert, zodat er een goed en reëel beeld is van de invloed van oldtimers op het milieu?
Nee. De cijfers zijn gebaseerd op de meest nauwkeurige, beschikbare CBS informatie en geven daarmee een reëel beeld van de invloed van oldtimers op het milieu.
Wat is de belangrijkste reden achter het voorstel uit het regeerakkoord om dagelijks gebruik van oldtimers te gaan belasten? Is dit om het gebruik te ontmoedigen om zo de luchtkwaliteit te verbeteren of gaat het voornamelijk om meer belastinggeld binnen te halen?
In het regeerakkoord is opgenomen dat de vrijstelling in de motorrijtuigenbelasting voor oldtimers vanuit milieuoverwegingen en budgettaire overwegingen wordt afgeschaft. Het aantal oldtimers is de afgelopen jaren substantieel toegenomen. Op 1 januari 2008 waren er nog 215.000 oldtimer-personenauto’s, begin 2012 waren er bijna 90.000 meer. Dat is een groei van 40% in vier jaar. Ook worden – vooral jonge – oldtimers voor het dagelijks vervoer gebruikt, mede ingegeven door de vrijstelling. Het budgettaire beslag van de vrijstelling bedroeg in 2011 nog € 158 mln, maar was in 2013 al opgelopen naar € 222 mln. Zonder aanpassing van de regeling zou het budgettaire beslag € 243 mln in 2014 bedragen. Dit ondanks het feit dat op 1 januari 2012 de leeftijdsgrens is verhoogd van 25 jaar naar 30 jaar en ouder, waarbij de voertuigen die op 31 december 2011 al 25 jaar of ouder waren, de vrijstelling konden behouden. Een inperking van de vrijstelling levert daarmee in financieel moeilijke tijden een substantiële bijdrage aan het verminderen van de financiële problematiek.
Is bij de opbrengst van € 156 miljoen door het schrappen van de van de MRB-vrijstelling voor oldtimers rekening gehouden met het logische gevolg dat veel bezitters van een oldtimer als gevolg van deze maatregel de auto voor een groot deel van het jaar zullen schorsen? Kunt u de opbrengst nader onderbouwen?
Ja, bij het ramen van de budgettaire opbrengst is rekening gehouden met een toename van het aantal geschorste voertuigen. Er is van uitgegaan dat gemiddeld ongeveer 30% van de oldtimers die nu niet geschorst zijn, straks wel geschorst zullen worden.
Deelt u de mening dat de uitvoering van de moties, waaronder de motie Bashir4 die vraagt om de MRB-vrijstelling voor mensen die de oldtimer hobbymatig gebruiken in stand te houden, niet mag leiden tot een algemene verhoging van de MRB? Zo nee, waarom niet?
De motie Bashir, ingediend bij de behandeling van het Belastingplan 2013, verzoekt de regering om de Tweede Kamer in het voorjaar van 2013 een aantal voorstellen te doen, waardoor dagelijks gebruik van de oldtimer wordt ontmoedigd, maar de mrb-vrijstelling voor mensen die de oldtimer hobbymatig gebruiken, in stand kan worden gehouden. De intentie is om de budgettaire derving beperkt te houden. Op basis van onder andere deze motie is een aantal alternatieven besproken in overleg met de oldtimerbranche (FEHAC, KNAC, FOCWA, ANWB, RAI en BOVAG). Zoals meegedeeld in de brief van 24 april 2013 aan de Tweede Kamer is overeenstemming bereikt over een alternatief voor de in het regeerakkoord aangekondigde volledige afschaffing van de vrijstelling MRB voor oldtimers.5 Dit alternatief zal worden meegenomen in het Belastingplan 2014 en zal binnen het totaalpakket aan maatregelen worden gedekt.
CBS informatie over aantallen en totaal kilometrage oldtimer personenauto's zoals te vinden op:
http://www.cbs.nl/NR/rdonlyres/B1E60D53-4C38-4872-9F58-075833E86D07/0/Totaal_2008_2011_maatwerk.xls
Leeftijd |
Voertuigkilometers |
Populatie |
Gemiddeld Jaarkilometrage |
|||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Voertuig |
Benzine |
Diesel |
LPG |
Totaal |
Benzine |
Diesel |
LPG |
Totaal |
Benzine |
Diesel |
LPG |
Totaal |
2011 |
||||||||||||
25 t/m 29 jaar |
321.486.030 |
345.329.714 |
131.859.437 |
798.675.181 |
63.045 |
27.406 |
11.863 |
102.315 |
5.099 |
12.600 |
11.115 |
7.806 |
30 t/m 34 jaar |
149.575.156 |
66.590.528 |
109.797.076 |
325.962.760 |
51.585 |
9.488 |
13.612 |
74.685 |
2.900 |
7.019 |
8.066 |
4.364 |
35 t/m 39 jaar |
135.996.829 |
10.127.831 |
56.194.824 |
202.319.483 |
50.680 |
1.902 |
10.768 |
63.350 |
2.683 |
5.324 |
5.219 |
3.194 |
40 t/m 44 jaar |
71.553.491 |
1.918.659 |
29.558.770 |
103.030.920 |
38.724 |
637 |
7.986 |
47.347 |
1.848 |
3.011 |
3.701 |
2.176 |
45 jaar of ouder |
52.130.550 |
711.486 |
10.226.746 |
63.068.782 |
26.281 |
383 |
3.428 |
30.092 |
1.984 |
1.856 |
2.983 |
2.096 |
730.742.056 |
424.678.217 |
337.636.853 |
1.493.057.126 |
230.315 |
39.817 |
47.658 |
317.789 |
3.173 |
10.666 |
7.085 |
4.698 |
|
2010 |
||||||||||||
25 t/m 29 jaar |
238.205.074 |
192.619.255 |
110.219.495 |
541.043.824 |
50.946 |
16.576 |
9.717 |
77.239 |
4.676 |
11.620 |
11.343 |
7.005 |
30 t/m 34 jaar |
120.079.767 |
53.327.961 |
88.526.408 |
261.934.136 |
41.879 |
7.587 |
11.587 |
61.054 |
2.867 |
7.028 |
7.640 |
4.290 |
35 t/m 39 jaar |
106.292.632 |
9.193.455 |
75.250.616 |
190.736.703 |
59.384 |
2.013 |
13.100 |
74.497 |
1.790 |
4.568 |
5.744 |
2.560 |
40 t/m 44 jaar |
94.821.371 |
2.820.004 |
40.972.544 |
138.613.919 |
40.756 |
567 |
7.755 |
49.079 |
2.327 |
4.971 |
5.283 |
2.824 |
45 jaar of ouder |
49.875.302 |
872.430 |
9.637.841 |
60.385.573 |
21.131 |
336 |
2.207 |
23.674 |
2.360 |
2.595 |
4.368 |
2.551 |
609.274.146 |
258.833.104 |
324.606.904 |
1.192.714.155 |
214.097 |
27.080 |
44.366 |
285.544 |
2.846 |
9.558 |
7.316 |
4.177 |
|
2009 |
||||||||||||
25 t/m 29 jaar |
163.789.395 |
143.323.527 |
109.047.694 |
416.160.616 |
40.445 |
12.866 |
9.530 |
62.841 |
4.050 |
11.140 |
11.442 |
6.622 |
30 t/m 34 jaar |
151.899.787 |
51.818.697 |
123.883.143 |
327.601.627 |
57.481 |
6.743 |
13.432 |
77.656 |
2.643 |
7.685 |
9.223 |
4.219 |
35 t/m 39 jaar |
119.891.502 |
4.974.924 |
54.530.398 |
179.396.824 |
57.833 |
1.265 |
11.584 |
70.681 |
2.073 |
3.934 |
4.707 |
2.538 |
40 t/m 44 jaar |
50.563.867 |
611.691 |
27.319.968 |
78.495.525 |
28.032 |
383 |
5.907 |
34.322 |
1.804 |
1.599 |
4.625 |
2.287 |
45 jaar of ouder |
18.561.182 |
238.517 |
3.170.726 |
21.970.426 |
14.591 |
207 |
1.137 |
15.935 |
1.272 |
1.154 |
2.789 |
1.379 |
504.705.733 |
200.967.356 |
317.951.928 |
1.023.625.017 |
198.382 |
21.463 |
41.590 |
261.435 |
2.544 |
9.364 |
7.645 |
3.915 |
|
2008 |
||||||||||||
25 t/m 29 jaar |
203.920.560 |
118.808.501 |
105.759.897 |
428.488.958 |
47.647 |
11.237 |
9.791 |
68.675 |
4.280 |
10.573 |
10.801 |
6.239 |
30 t/m 34 jaar |
142.005.044 |
34.709.419 |
80.782.321 |
257.496.785 |
49.125 |
4.753 |
10.369 |
64.247 |
2.891 |
7.302 |
7.791 |
4.008 |
35 t/m 39 jaar |
136.528.415 |
5.708.030 |
62.492.597 |
204.729.043 |
59.381 |
1.254 |
12.553 |
73.188 |
2.299 |
4.553 |
4.978 |
2.797 |
40 t/m 44 jaar |
51.407.699 |
770.326 |
33.364.791 |
85.542.817 |
26.752 |
439 |
5.453 |
32.643 |
1.922 |
1.756 |
6.119 |
2.621 |
45 jaar of ouder |
16.681.098 |
319.187 |
3.389.539 |
20.389.824 |
11.538 |
204 |
974 |
12.717 |
1.446 |
1.563 |
3.480 |
1.603 |
550.542.816 |
160.315.464 |
285.789.147 |
996.647.426 |
194.443 |
17.887 |
39.140 |
251.470 |
2.831 |
8.963 |
7.302 |
3.963 |
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/ah-tk-20122013-3151.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.