Vraag 2, 3 en 4
Deelt het kabinet de mening dat het schandalig is dat 45.000 EU-ambtenaren ruim 5,5%
meer salaris krijgen uitbetaald per volgend jaar?
Wat gaat u doen om deze perverse salarisverhoging van de Brusselse ambtenaren tegen
te houden?
Wat is de kabinetsinzet ten aanzien van de hoogte van de solidariteitsbelasting en
waarom zijn de onderhandelingen hierover mislukt? Welke lidstaten lagen dwars?
Vraag 5, 6 en 7
Hoeveel belasting wordt er betaald door ambtenaren die voor de Europese Unie werkzaam
zijn?
Hoe ziet de pensioenregeling eruit van ambtenaren die voor de Europese Unie werkzaam
zijn? Wordt de pensioenleeftijd daar ook verhoogd tot 67?
Zijn er meer privileges of belastingvoordelen zoals verhuisvergoedingen, kindertoeslagen,
belastingvrije auto’s etcetera voor ambtenaren die voor de Europese Unie werkzaam
zijn? Zo ja welke?
Antwoord 5, 6 en 7
Eerder ging de Kamer een overzicht van de Europese salariëringsschalen toe (Kamerstuk
32 833 nr. 9), waaruit de interne communautaire belastingheffing blijkt. Hoewel een vergelijkbare
progressie optreedt als in Nederland, zijn door diverse aftrekposten en heffingsvrijstellingen
de gemiddelde tarieven lager dan bij de Nederlandse belastingheffing over inkomens
en pensioenen.
De pensioenregeling van de EU betreft een eindloonstelsel met een vergelijkbare ambitie
als het Nederlandse stelsel, echter door het verschil in netto beloning (de basis
van het pensioen) zijn de uiteindelijke uitkeringen navenant hoger.
De pensioenleeftijd wordt verhoogd tot 67 voor nieuw intredend Europees personeel.
Voor het zittende personeel stelt de Commissie overgangsbepalingen voor.
Er zijn, met instemming van de nationale parlementen, diverse immuniteiten en privileges
vastgesteld voor het EU-personeel, waarvoor hier kortheidshalve verwezen wordt naar
het huidige EU-ambtenarenstatuut (http://ec.europa.eu/civil_service/docs/toc100_en.pdf), waarin deze staan vermeld.
In de onderhandelingen van zowel het nieuwe Meerjarig Financieel Kader van de EU als
over het EU-ambtenarenstatuut wordt door Nederland, samen met een grote groep gelijkgezinde
landen, aangedrongen op vergaande modernisering en versobering van de vergoedingen,
de bevorderingssystematiek en het pensioensysteem, om de arbeidsvoorwaarden voor EU-ambtenaren
meer in lijn te brengen met die in de lidstaten. Meer informatie over de Nederlandse
inzet op dit dossier en over de hoogte van vergoedingen, belastingen e.d. treft u
aan in de MFK-kwartaalrapportage die op 2 november naar de Kamer is gestuurd. Voor
de Nederlandse inzet bij de onderhandelingen over het EU-ambtenarenstatuut wordt verwezen
naar het BNC-fiche ter zake (Kamerstuk 22 112, nr. 1342), de kabinetsreactie Meerjarig Financieel Kader 2014–2020 (Kamerstuk 21 501-20 nr. 553, 2011–2012) en de beantwoording van de vragen van de heer Verheijen.