Bekendmaking projectplan waterwet aansluiten Vechtarm Ommen

In de vergadering van 16 april 2024 heeft het dagelijks bestuur het projectplan waterwet aansluiten Vechtarm Ommen vastgesteld.

 

Wat staat er in het projectplan waterwet aansluiten Vechtarm Ommen?

Het projectgebied betreft de rivier de Vecht ter hoogte van Ommen, meer specifiek de oude Vechtarm aan de zuidzijde van de huidige loop van de rivier ter hoogte van het openluchtzwembad Olde Vechte. Het projectgebied ligt ingeklemd tussen het genoemde zwembad, de Beerzerweg en de Vecht.

 

Het Vechtdal is ontstaan in de voorlaatste ijstijd, de rivier kende tot het begin van de 20e eeuw een grillig verloop met vele meanders. De rivier kende een onregelmatige waterafvoer met extreem lage waterstanden in de zomer als gevolg. Om te kunnen varen tijdens een lage waterstand maakten de schippers stroomopwaarts een dam die het water opstuwde. Die dam staken ze vervolgens door zodat er weer een stuk kon worden gevaren. Dit werd ook wel ‘varen daar waar geen water is’ genoemd. Naast extreem lage waterstanden overstroomde de Vecht ook regelmatig, wat er uiteindelijk toe heeft geleid dat begin 20e eeuw de Vecht werd gekanaliseerd. Veel bochten werden rechtgetrokken en de lengte van de rivier nam aanzienlijk af. Ook werden er stuwen gerealiseerd bij Ane, Hardenberg, Mariënberg, Junne, Vilsteren en Vechterweerd. Dit projectplan heeft betrekking op het verbinden van de oude Vechtarm op de huidige loop van de Vecht ter hoogte van het openluchtzwembad Olde Vechte te Ommen. Op grond van artikel 5.4 Waterwet is het verplicht om een projectplan vast te stellen voor de aanleg of wijziging van een waterstaatswerk.

 

Documenten bekijken (ter inzage)

Het projectplan waterwet aanskuiten Vechtarm Ommen en de bijhorende documenten kunt u bekijken op de website van Vechtstromen via de volgende link: https://www.vechtstromen.nl/terinzage.

 

Alle stukken zijn in te zien, uitsluitend op afspraak, tijdens kantooruren bij waterschap Vechtstromen, Kooikersweg 1 te Almelo; maak een afspraak via telefoonnummer (088) 220 33 33.

 

U kunt deze documenten bekijken met ingang van 2 mei 2024 tot en met 13 juni 2024.

 

Vervolg

Bent u het niet eens met het projectplan? U kunt de rechtbank Overijssel (bestuursrechter) tot 14 juni 2024 laten weten dat u het niet eens bent met het projectplan. Dit heet beroep in stellen. U kunt beroep instellen als het projectplan uw belangen raakt of tegen uw belangen ingaat. U bent dan een belanghebbende.

 

Beroep instellen

Als u de rechtbank wilt laten weten dat u het niet eens bent met het projectplan, dan moet u dat schriftelijk doen bij de rechtbank Overijssel, afdeling Bestuursrecht, Postbus 10067, 8000 GB Zwolle. U moet daarbij de volgende gegevens vermelden:

 

  • a.

    uw naam en adres;

  • b.

    de datum (dagtekening);

  • c.

    de naam van het projectplan (het besluit);

  • d.

    waarom u het niet eens bent met projectplan (de gronden van uw beroep).

Op het projectplan is afdeling 2 van hoofdstuk 1 van de Crisis- en herstelwet van toepassing. Dit betekent dat u de rechtbank direct moet laten weten waarom u het niet eens bent met projectplan. Het indienen van een voorlopige reactie (pro forma) en deze later aanvullen is niet mogelijk. U kunt uw reactie niet meer aanvullen na 13 juni 2024.

 

U kunt ook digitaal uw reactie indienen bij de rechtbank via https://mijn.rechtspraak.nl/keuze. Daarvoor moet u wel beschikken over een elektronische handtekening (DigiD).

 

Voor meer informatie kunt u de website van de rechtbank bezoeken: https://www.rechtspraak.nl/Organisatie-en-contact/Organisatie/Rechtbanken/Rechtbank-Overijssel. U kunt ook met de rechtbank bellen. Dit kan via het telefoonnummer 088 361 55 55.

 

Voor het indienen van uw beroep moet u een bedrag aan de rechtbank betalen (griffierecht).

 

Voorlopige voorziening

Als u bij de rechtbank beroep instelt stopt dit niet de uitvoering van het projectplan. Met een voorlopige voorziening vraagt u een voorlopige beslissing van de rechtbank als u de uitspraak van de rechtbank in de lopende procedure niet kunt afwachten vanwege een spoedeisend belang.

 

U kunt de voorlopige voorziening vragen bij de voorzieningenrechter van de rechtbank Overijssel, Bestuursrecht, Postbus 10067, 8000 GB Zwolle. U moet daarbij de volgende gegevens vermelden:

 

  • a.

    uw naam en adres;

  • b.

    de datum (dagtekening);

  • c.

    wat het spoedeisend belang is;

  • d.

    wat de voorlopige voorziening volgens u moet inhouden.

Een voorlopige voorziening kunt u alleen vragen als u al beroep heeft ingesteld tegen het projectplan.

 

Voor het vragen van een voorlopige voorziening moet u ook een bedrag aan de rechtbank betalen (griffierecht).

 

Informatie

Voor meer informatie over het projectplan waterwet Aansluiten oude meander Stekkenkamp kunt u ook bellen met het algemene telefoonnummer (088) 2203333.

 

Projectplan waterwet Aansluiten oude meander Stekkenkamp

 

Deel I – De aanleg en wijziging van een waterstaatswerk

1 Inleiding

1.1 Achtergrond

Het projectgebied betreft de rivier de Vecht ter hoogte van Ommen, meer specifiek de oude Vechtmeander aan de zuidzijde van de huidige loop van de rivier ter hoogte van het openluchtzwembad Olde Vechte. Het projectgebied ligt ingeklemd tussen het genoemde zwembad, de Beerzerweg en de Vecht.

 

Het Vechtdal is ontstaan in de voorlaatste ijstijd, de rivier kende tot het begin van de 20e eeuw een grillig verloop met vele meanders. De rivier kende een onregelmatige waterafvoer met extreem lage waterstanden in de zomer als gevolg. Om te kunnen varen tijdens een lage waterstand maakten de schippers stroomopwaarts een dam die het water opstuwde. Die dam staken ze vervolgens door zodat er weer een stuk kon worden gevaren. Dit werd ook wel ‘varen daar waar geen water is’ genoemd. Naast extreem lage waterstanden overstroomde de Vecht ook regelmatig, wat er uiteindelijk heeft toe geleid dat begin 20e eeuw de Vecht werd gekanaliseerd. Veel bochten werden rechtgetrokken en de lengte van de rivier nam aanzienlijk af. Ook werden er stuwen gerealiseerd bij Ane, Hardenberg, Mariënberg, Junne, Vilsteren en Vechterweerd.

 

Dit projectplan heeft betrekking op het verbinden van de oude meander op de huidige loop van de Vecht ter hoogte van het openluchtzwembad Olde Vechte te Ommen. Op grond van artikel 5.4 Waterwet is het verplicht om een projectplan vast te stellen voor de aanleg of wijziging van een waterstaatswerk.

 

1.2 Ligging

De Vecht loopt vanuit het Münsterland in Duitsland via Nordhorn en Emlichheim Nederland binnen ter hoogte van Gramsbergen en stroomt via onder meer Hardenberg, Ommen en Dalfsen naar Zwolle, waar de Vecht uitkomt in het Zwarte Water. Voorliggend plan spitst zicht toe op het projectgebied ter hoogte van de oude meander van de Vecht ter hoogte van Ommen, aan de zuidzijde van de loop van de rivier. Het project gebied omvat het kadastrale perceel OMN01-F-5008

 

1.3 Aanleiding

In de huidige situatie groeit in het voorjaar de oude Vechtarm volledig dicht met het drijvende waterplantje eendenkroos. Door de grote hoeveelheid organisch materiaal (bladeren) is het biologisch evenwicht verstoord en krijgt het eendenkroos de kans om zich explosief te vermenigvuldigen. Doordat er een groene deken op het water ontstaat komt er geen daglicht meer in het water en is plantengroei onmogelijk. Waterplanten zorgen overdag voor het maken van zuurstof in het water. Omdat dit niet meer mogelijk is daalt het zuurstofgehalte. Door rotting van het organisch materiaal wordt het laatste beetje zuurstof uit het water gehaald en is er nauwelijks nog leven mogelijk.

 

Figuur 1: Ligging plangebied (Bron: Google Maps )

 

1.4 Maatregel

Eendenkroos gedijt goed in nagenoeg stilstaand water. Door het verbinden van de oude meander met de huidige loop van de Vecht ontstaat er veel meer stroming in de meander. Hierdoor zal de waterkwaliteit worden verbeterd en de eendenkroos fors afnemen.

 

1.5 Projectresultaat

Met de werkzaamheden worden de volgende projectresultaten nagestreefd:

  • -

    Het verbinden van de oude meander aan de bovenstroomse zijde op de huidige loop van de Vecht, en

  • -

    Het verbeteren van de waterkwaliteit.

 

1.6 Communicatie

Op donderdag 9 november 2023 is er een inloopbijeenkomst georganiseerd door het waterschap. Deze inloopbijeenkomst is goed bezocht door diverse omwonenden en belangstellenden. Tevens was hierbij de gelegenheid een reactieformulier in te vullen.

 

Vooruitlopend op de inloopbijeenkomst heeft in de Stentor een artikel gestaan over het project.

 

 

2 Beschrijving van de werkzaamheden

2.1 Aantakken Vechtarm Stekkenkamp

De werkzaamheden om de oude Vechtmeander te verbinden met de rivier bestaan uit het afgraven van de oever en een strook gras en het kappen van een nader te bepalen klein aantal bomen. Tevens worden twee meerpalen geplaatst op een perceel behorende bij Landgoed Stekkenkamp. Bij de aansluiting op de Vecht wordt het talud voorzien van bekleding bestaande uit zinkstukken met breuksteen, zie ook bijlagen 1 en 2 voor de volledige situatietekening en het dwarsprofiel.

 

Figuur 2: Locatie werkzaamheden (Bron: Vision10)

 

Figuur 3: Situatie aansluiten meander Stekkenkamp

 

Figuur 4: Dwarsprofiel aansluiten meander Stekkenkamp

3 Beschikbaarheid van gronden

 

De werkzaamheden vinden deels plaats in de taluds van de Vecht . Deze is in eigendom en wordt beheerd door het waterschap Vechtstromen. De gronden tussen de Vecht en de aan te sluiten oude meander zijn in eigendom van de gemeente Ommen. De gemeente Ommen is op de hoogte van het voorgenomen project en is akkoord met de uitvoering er van.

 

De aan te brengen meerpalen zijn gesitueerd op het eigendom van Landgoed De Stekkenkamp. Ook zij zijn akkoord met de voorgenomen plannen.

4 Effecten van het plan

 

Dit projectplan heeft een beperkte strekking. De beschreven permanente effecten in dit projectplan richten zich enkel op de aantakking van de oude Vechtarm op de rivier.

 

4.1 Watersysteem

In de huidige situatie staat de oude Vechtarm al rechtstreeks in contact met de Vecht door middel van 2 duikers. Een duiker ten behoeve van de toegang naar het pand van Stichting Olde Vechte. De andere duiker ten behoeve van de toegang naar het zwembad. Daarmee zijn de waterpeilen in oude Vechtarm al jaren gelijk aan de waterpeilen in de Vecht. Het aansluiten van de watervoerende oude meander op de rivier heeft daarmee geen significante gevolgen voor het watersysteem. Doordat het nu stilstaande water in de oude meander weer aansluit op het stromende water zal ter plaatse de waterkwaliteit verbeteren, wat de aanwezige natuur de kans geeft zich beter te ontwikkelen. De ontwikkeling heeft geen effect op het functioneren van de rivier de Vecht als het gaat om waterafvoer. De oude Vechtmeander ligt na uitvoering onveranderd in hetzelfde stuwpand als de Vecht op deze locatie. Hierdoor wijzigen geen oppervlaktewaterpeilen.

 

4.2 Bodem

Sinds 1 januari 2008 is in het Besluit Bodemkwaliteit (Bbk) vastgelegd hoe we in Nederland omgaan met het hergebruik van schone en licht verontreinigde grond en de bescherming van de bodem. Bij de verlening van een omgevingsvergunning in afwijking van het bestemmingsplan moet worden bepaald of de aanwezige bodemkwaliteit past bij het toekomstige gebruik.

 

In opdracht van het Waterschap Vechtstromen is door Antea Group in september 2023 een waterbodemonderzoek uitgevoerd ter plaatse van het kadastrale perceel F 5008 nabij Zeesserweg 12a te Ommen. Zie bijlage 3 voor het volledige rapport.

 

Conclusie en aanbevelingen

Ter plaatse van drie boringen in de droge waterbodem zijn sporen slib in de ondergrond aangetoond. Daarnaast zijn ter plaatse van één boring sporen baksteen waargenomen. Verder zijn er zintuiglijk geen waarnemingen gedaan die wijzen op de aanwezigheid van een bodemverontreiniging. Er zijn zowel op het maaiveld als in de opgeboorde grond geen asbestverdachte materialen waargenomen.

In de bovenste 0,5 à 0,6 m -mv (MM01) van de droge waterbodem zijn verhoogde gehalten aan PFAS (PFOS) aangetoond. De gehalten voldoen aan de maximale toepassingswaarde behorende bij bodemkwaliteitsklasse ‘Wonen/Industrie’ uit het Handelingskader PFAS. De gehalten voldoen niet aan twee categorieën (4.8.2 (uitgezonderd rijkswater) en 4.9.2) voor toepassing van baggerspecie in oppervlaktewater uit het Handelingskader PFAS.

 

De baggerspecie en de droge waterbodem tot 0,5 à 0,6 m-mv is niet geschikt voor het toepassen in oppervlaktewater (klasse ‘B’). De droge waterbodem(dieper dan 0,5 m -mv) is wel geschikt voor het toepassen in oppervlaktewater (klasse ‘altijd toepasbaar’).

De baggerspecie en de ondergrond (dieper dan 0,5 m -mv) is geschikt voor lokale toepassing; ‘verspreiden op het aangrenzende perceel’ en/of ‘tijdelijke opslag in een weilanddepot’. De bovengrond (tot 0,5 à 0,6 m -mv) is niet geschikt voor een dergelijke lokale toepassing. De afgegraven grond zal voor zover mogelijk in de buurt van de werkzaamheden worden verwerkt. De vervuilde grond wordt afgevoerd naar een verwerkingsinrichting. Zie bijlage 3 voor de uitgebreide rapportage van het (water)bodemonderzoek.

 

4.3 Archeologie

De Vecht is aan het begin van de 20e eeuw gekanaliseerd. De werkzaamheden beperken zich tot het uitgraven van de oevers die bij de kanalisering zijn gerealiseerd. Ter plaatse van de werkzaamheden geldt op basis van het bestemmingsplan Wonen Ommen (vastgesteld 27 juni 2013) een archeologische dubbelbestemming waarbij een omgevingsvergunning verplicht is voor werkzaamheden met een oppervlakte groter dan 2500 m2 waarbij vooraf archeologisch onderzoek uitgevoerd dient te worden.

 

Conclusie

De werkzaamheden blijven met een oppervlakte van circa 500 m2 ruim onder de drempelwaarde van 2500 m2 waardoor archeologisch onderzoek niet noodzakelijk is. Het aspect archeologie vormt geen belemmering voor het aansluiten van de oude Vechtarm op de rivier.

 

4.4 Flora en fauna

Middels een Quickscan Wet natuurbescherming, nader onderzoek, AERIUS-calculatie en een Natura 2000-toetsing (zie bijlagen 4 en 5, 6 en 7) zijn de gevolgen van de voorgenomen werkzaamheden getoetst aan de Wet natuurbescherming. Hierbij is het plan getoetst aan de onderdelen soortenbescherming, gebiedsbescherming en houtopstanden van de Wet natuurbescherming.

 

Conclusie

Vanuit de eisen van het natuurbeleid Natuur Netwerk Nederland (NNN) is het plan uitvoerbaar. Ook vanuit de Wet natuurbescherming is het plan uitvoerbaar met betrekking tot de onderdelen gebiedsbescherming en houtopstanden, mits een kapmelding wordt gemaakt.

 

Ten aanzien van beschermde soorten dient met het volgende rekening te worden gehouden:

 

Soorten waarvoor een provinciale vrijstelling geldt

De ontwikkeling zal naar verwachting leiden tot een beperkt verlies van leefgebied van een aantal beschermde soorten waarvoor een provinciale vrijstelling geldt. Het betreft soorten als ree, haas, konijn, vos en diverse algemene muizensoorten. De ingreep heeft geen invloed op de gunstige staat van instandhouding van deze soorten omdat er sprake is van een tijdelijke, en plaatselijke verstoring, voldoende leefgebied aanwezig blijft en het relatief algemene soorten betreft.

 

Soorten waarvoor geen provinciale vrijstelling geldt

Vogels (algemeen)

Voor alle beschermde inheemse (ook algemeen voorkomende) vogelsoorten geldt een verbod op handelingen die opzettelijk nesten, rustplaatsen en eieren vernielen of beschadigen, als ook op het wegnemen van nesten van vogels. Daarnaast is het verboden vogels opzettelijk te storen, tenzij de storing niet van wezenlijke invloed is op de staat van instandhouding van de desbetreffende vogelsoort. In veel situaties kan dit voorkomen worden door verstorende werkzaamheden buiten het broedseizoen uit te voeren. Kapwerkzaamheden dienen buiten het broedseizoen plaats te vinden, nesten in de beplanting kunnen namelijk binnen het broedseizoen niet worden uitgesloten.

 

Vissen

Nader onderzoek naar de grote modderkruiper in de oude Vechtarm wordt niet noodzakelijk geacht, mits wordt gewerkt volgens een ecologisch werkprotocol met soortspecifieke maatregelen.

 

Ongewervelden

Nader onderzoek of het aanvragen van een ontheffing is in het kader van de Wet natuurbescherming voor beschermde ongewervelden. Voorwaarde hiervoor is dat er wordt gewerkt volgens een ecologisch werkprotocol voor de beekrombout.

5 Wijze van uitvoering

5.1 Technische uitvoering

Het aansluiten van de oude meander op de rivier de Vecht zal gebeuren door een aannemer, conform de richtlijnen van het waterschap. Voor de uitvoering van het werk zal een contractdocument worden opgesteld met bijbehorende tekeningen. In dit document wordt de wijze van uitvoering van het project vastgelegd, waarbij onder meer wordt ingegaan op uitvoeringsperioden, planning, veiligheid, aan- en afvoerroutes, werktijden, stopmomenten en andere activiteiten rondom het plangebied. De aannemer neemt bij het uitvoeren van de werkzaamheden alle wettelijke bepalingen en in het contractdocument opgenomen randvoorwaarden in acht.

 

5.2 Afwijkingsmogelijkheden uitvoering

Het ontwerp, zoals weergegeven in bijlage 2, wordt nader uitgewerkt tot een contractdocument op basis waarvan een uitvoerende aannemer het werk zal maken. In de uitvoering kunnen kleine afwijkingen ontstaan, deze zullen geen afbreuk doen aan de uitgangspunten of voor belanghebbenden leiden tot andere affecten dan beschreven in dit projectplan.

 

5.3 Planning

Het vergunningentraject zal eind 2023 worden gestart waarna naar verwachting onderhavig Ontwerp Projectplan Waterwet wordt vastgesteld. Gelijktijdig worden de contractdocumenten opgesteld en zal een aanbestedingsprocedure worden gestart om een aannemer te selecteren voor de uitvoering. Vervolgens is het voornemen om de tweede helft van 2024 te starten met de uitvoering van de werkzaamheden. De exacte duur van de werkzaamheden is afhankelijk van weer- en terreinomstandigheden,.

 

Voorafgaand aan de uitvoering zal een nadere uitwerking van onder meer de planning, werkvolgorde en fasering worden gedaan op basis van dit projectplan.

6 Beschrijving van de te treffen voorzieningen

 

In dit hoofdstuk staat beschreven welke voorzieningen getroffen dienen te worden, welke zijn gericht op het ongedaan maken of beperken van nadelige gevolgen.

 

6.1 Beperking nadelige gevolgen tijdens uitvoering

Het streven is om nadelige gevolgen veroorzaakt door de uitvoering van de werkzaamheden te minimaliseren. Enige hinder is gedurende de uitvoeringsperiode echter niet uit te sluiten. Onderstaande vormen van hinder kunnen tijdens de uitvoering ontstaan.

 

Verkeershinder en beperking bereikbaarheid

Tijdens het afgraven van de oever is tijdelijke verkeershinder niet uit te sluiten. Machines en materiaal zullen aangevoerd moeten worden en afgegraven grond wordt afgevoerd. De verkeershinder is naar verwachting beperkt aangezien de toegang naar de werklocatie grotendeels via de bestaande toegangsweg naar het zwembad verloopt, deels via rijplaten. Ook zal er deels gebruik worden gemaakt van gronden van het naastgelegen Landgoed Stekkenkamp, ook deze partij is akkoord met de uitvoering van het project. De exacte uitwerking van de plannen voor de uitvoering zullen met de betrokken partijen worden afgestemd.

 

Bebouwing

In de directe nabijheid van de werkzaamheden is geen bebouwing aanwezig waarvan de stabiliteit in het gedrang kan komen.

 

Water aan- en afvoer

Het uitvoeren van het voorliggend project heeft geen gevolgen voor de water aan- en afvoer door de Vecht.

 

Het uitvoeren van voorliggend project heeft geen effecten op het grondwater rond het projectgebied.

 

Flora en fauna

Tijdens de uitvoering zal er mogelijk sprake zijn van een lokale verstoring van de flora en fauna. De werkzaamheden worden zodanig uitgevoerd en zijn van dusdanig korte aard dat de gevolgen voor flora en fauna beperkt zullen zijn. Tijdens de werkzaamheden wordt er gewerkt volgens de gedragscode Wet natuurbescherming voor waterschappen, waarmee overtreding van verbodsbepalingen uit de Wet natuurbescherming is uitgesloten. Zie bijlage 4 en 5 voor de volledige rapportage van de flora- en fauna onderzoeken waarin de gevolgen voor flora- en fauna zijn onderzocht.

 

Kabels en leidingen

Uit de uitgevoerde KLIC-melding is gebleken dat er geen kabels en/of leidingen aanwezig zijn ter plaatse van het projectgebied.

 

Stikstof

De stikstofdepositie van realisatie van aantakking van de oude meander aan de Vecht te Ommen bedraagt maximaal 0,15 mol N/ha/j op 5 verschillende habitattypen van het Natura 2000-gebied Vecht- en Beneden- Reggegebied.

 

Een vergunning Wet natuurbescherming, onderdeel stikstof is aan de orde voor de realisatie van de aantakking van de oude meander aan de Vecht te Ommen, tenzij de stikstofdepositie in de realisatiefase tot 0,00 mol teruggebracht kan worden.

7 Legger, beheer en onderhoud

7.1 Legger

Na het aansluiten van de oude meander op de rivier de Vecht, wordt de nieuwe situatie ingemeten en opgetekend in revisietekeningen ten behoeve van de legger van het waterschap. Hiervoor neemt het waterschap een apart besluit: het leggerbesluit. Dat besluit wordt voorbereid door middel van de uniforme openbare voorbereidingsprocedure van de Algemene wet bestuursrecht.

 

7.2 Beheer en onderhoud

Het toekomstige beheer zal in een Beheer en Onderhoudsdocument verder worden uitgewerkt. Hierbij zal aandacht zijn voor zowel het aansluiten van de oude Vechtarm als ook het beheer en onderhoud van de volledige Vechtarm.

 

Deel II – Verantwoording

In deel II wordt het projectplan getoetst aan het relevante beleid. Telkens is kort weergegeven wat de relatie van dit projectplan is met het betreffende beleid of wet en waarom deze regelgeving een rechtvaardiging is van onderhavig projectplan. Wanneer het beleid of de wet een beperking vormt, is aangegeven op welke wijze het plan daarop is aangepast.

 

1 Verantwoording op basis van wet- en regelgeving

1.1 Waterwet

Als een waterschap een waterstaatswerk wil aanleggen of wijzigen, dient op grond artikel 5.4 Waterwet een projectplan te worden vastgesteld. Het projectplan dient te bestaan uit een beschrijving van het werk en de wijze waarop dat zal worden uitgevoerd en een beschrijving van de voorzieningen om nadelige gevolgen van de uitvoering van het werk ongedaan te maken of te beperken. Het werk dient bij te dragen aan de doelstellingen van de Waterwet:

  • -

    Voorkoming en waar nodig beperking van overstromingen, wateroverlast en waterschaarste;

  • -

    Bescherming en verbetering van de chemische en ecologische kwaliteit van watersystemen;

  • -

    Vervulling van maatschappelijke functies door watersystemen (artikel 2.1).

Toetsing

De aansluiting van de oude meander op de rivier de Vecht zorgt ter plaatse voor een verbetering van de waterkwaliteit, oftewel verbetering van de chemische en ecologische kwaliteit van het watersysteem. Hiermee is het plan passend binnen de Waterwet.

 

1.2 Verantwoording op basis van beleid

De wijziging aan de watergang als gevolg van dit project wordt vastgelegd in de Legger. De legger bestaat uit kaarten en teksten; in de Legger vindt de juridische vastlegging plaats van zaken als de ligging, vorm, afmeting en constructie van oppervlaktewateren. Ook worden daarin de zogeheten kunstwerken vermeld zoals stuwen en duikers. De legger is bepalend voor de onderhoudsverplichtingen met betrekking tot de instandhouding van de waterstaatswerken.

 

1.3 Verantwoording van de keuzes

Een oude meander van de Vecht wordt weer aangesloten op de rivier door een deel van de oever af te graven. Hiermee wordt de waterkwaliteit van het nu stilstaande water in de oude Vechtarm verbeterd.

 

1.4 Benodigde vergunningen

Om tot daadwerkelijke uitvoering van de maatregelen te komen, is vaststelling van dit projectplan benodigd. Op grond van de enkelbestemming ‘Recreatie – Zwembad’ (artikel 14 bestemmingsplan Wonen Ommen) is een omgevingsvergunning benodigd voor onder meer het aanleggen van water en het afgraven van gronden. Artikel 14.4.2 geeft echter een uitzondering voor werkzaamheden die worden uitgevoerd ter ontwikkeling van landschaps- en natuurwaarden. Voorliggend project wordt uitgevoerd ter verbetering van de waterkwaliteit, waardoor de werkzaamheden onder de uitzonderingen van de vergunningsplicht van regels behorende bij de bestemming ‘Recreatie – Zwembad’ vallen. Een omgevingsvergunning voor het uitvoeren van een werk, of werkzaamheden, geen bouwwerk zijnde is echter wel verplicht op grond van de dubbelbestemming ‘Waterstaat – Waterkering’ (artikel 24 bestemmingsplan Wonen Ommen). Dit artikel bevat een vergunningsplicht voor onder ander het ontgronden, vergraven en afgraven van gronden en het aanleggen, verdiepen, verbreden en dempen van sloten, watergangen en overige waterpartijen.

 

Een vergunning Wet natuurbescherming, onderdeel stikstof is aan de orde voor de realisatie van de aantakking van de oude meander aan de Vecht te Ommen, tenzij de stikstofdepositie in de realisatiefase tot 0,00 mol teruggebracht kan worden.

 

Een ontheffing van de Wet natuurbescherming in het kader van beschermde soorten (vissen en ongewervelden) is niet noodzakelijk wanneer er wordt gewerkt volgens een ecologisch werkprotocol voor de grote modderkruiper en de beekrombout.

 

Een ontgrondingsvergunning is mogelijk benodigd op grond van artikel 3.3.2.1 van de Provinciale Omgevingsverordening.

 

Deel III – Rechtsbescherming

Deel III gaat in op de rechtsbescherming en de procedures.

 

Zienswijze

Als een ontwerp-projectplan is vastgesteld, wordt dit bekend gemaakt. Het plan ligt gedurende zes weken ter inzage. Voordat het waterschap een definitieve beslissing neemt, kunnen belanghebbenden gedurende deze periode hun zienswijze op dit ontwerp-projectplan kenbaar maken. Dat kan schriftelijk of mondeling. Een reactie moet vóór afloop van de termijn bij het waterschap zijn ingediend.

 

Beroep en hoger beroep

Als het projectplan is vastgesteld, wordt dit bekend gemaakt. Het plan ligt gedurende zes weken ter inzage. Gedurende zes weken vanaf de dag na die waarop het besluit ter inzage is gelegd kan beroep worden ingesteld bij de rechtbank. Belanghebbenden kunnen beroep indienen. Voor het indienen van een beroepschrift is griffierecht verschuldigd. Tegen de uitspraak van de rechtbank kan vervolgens hoger beroep worden ingediend bij de Raad van State.

 

Crisis- en herstelwet

Op de vaststelling van een projectplan is afdeling 2 van hoofdstuk 1 van de Crisis- en herstelwet van toepassing. Dit betekent dat de belanghebbenden in het beroepschrift moeten aangeven welke beroepsgronden zij aanvoeren tegen het besluit. Na afloop van de termijn van zes weken kunnen geen nieuwe beroepsgronden meer worden aangevoerd. Belanghebbenden wordt verzocht in het beroepschrift te vermelden dat de Crisis- en herstelwet van toepassing is.

 

Voorlopige voorziening

Het projectplan treedt na vaststelling in werking, ook al wordt er een beroepschrift ingediend. Dit betekent dat de maatregelen opgenomen in het projectplan kunnen worden uitgevoerd. Een belanghebbende die beroep heeft ingesteld en van mening is dat de uitspraak van de rechtbank daarop vanwege een spoedeisend belang niet kan worden afgewacht, kan de voorzieningenrechter van de rechtbank een voorlopige voorziening verzoeken. Ook in dat geval is griffierecht verschuldigd.

Bijlage 1 – Situatietekening meander Stekkenkamp

 

Bijlage 2 – Dwarsprofiel meander Stekkenkamp

 

Bijlage 3 – Verkennend waterbodemonderzoek

 

Bijlage 4 – Quickscan Wet natuurbescherming

 

Bijlage 5 – Natura 2000-toetsing

 

Bijlage 6 – AERIUS-rapportage

 

Naar boven