Besluit van het college van dijkgraaf en heemraden
Het college van dijkgraaf en heemraden van Waterschap Rivierenland heeft op 30 juli 2024 de wijzigingen in de legger wateren 2024 vastgesteld.
De wijzigingen in de ontwerplegger wateren hebben gedurende zes weken ter inzage gelegen. Er zijn 49 zienswijzen ontvangen. 20 zienswijzen hebben geleid tot een aanpassing in de ontwerplegger, het betrof zowel het corrigeren van fouten als het aanvullen van gegevens. 29 zienswijzen zijn niet gehonoreerd, veelal omdat deze strijdig waren met de verleende vergunning, het projectplan of het leggerbeleid van het waterschap. Met uitzondering van de 20 aanpassingen, heeft het college van dijkgraaf en heemraden de legger wateren ten opzichte van het ontwerp ongewijzigd vastgesteld.
Inhoud legger wateren 2024
Inleiding
Waterschap Rivierenland is verantwoordelijk voor het beheer van de primaire, secundaire en tertiaire wateren in het rivierengebied. Om het beheer van deze wateren op een goede manier te kunnen uitvoeren moet informatie over deze wateren actueel en overzichtelijk in de legger wateren worden vastgelegd. Een legger bevat informatie over de ligging, vorm, afmeting en constructie van waterstaatswerken en over de onderhoudsplichten. In de loop van de tijd kunnen wijzigingen worden aangebracht aan de wateren. Om de legger actueel te houden, worden deze wijzigingen in de legger opgenomen.
Aanleiding wijzigingen legger wateren
Diverse wijzigingen aan de waterstaatkundige infrastructuur zijn verwerkt in de legger wateren 2024. Het gaat hier om:
1.
Aanpassingen ten gevolge van de invoering van de Omgevingswet
2.
Inzetten van de Basiskaart Grootschalige Topografie (BGT) als basis voor de legger wateren
3.
Mutaties ten gevolge van vergunningen en projectplannen Waterwet
4.
Ambtshalve mutaties om fouten te herstellen
5.
Het verwerken van zienswijzen op de ontwerplegger wateren 2022
6.
Het verwerken van zienswijzen op de ontwerplegger wateren 2024
Voor de inhoud van de legger wateren met bijbehorende documenten verwijzen wij u naar de stukken die ter inzage liggen (zie hieronder).
Legger met bijlagen ter inzage (beroepstermijn)
Het besluit tot vaststellen van de legger wateren 2024 en met de daarbij behorende stukken ligt van dinsdag 20 augustus tot en met maandag 30 september 2024 ter inzage:
1.
online via de knop “Bekijk documenten” op deze webpagina
2.
tijdens kantooruren in het kantoor van het waterschap, De Blomboogerd 1 in Tiel
Als u van plan bent het besluit en de bijbehorende legger in te komen zien en u wenst uitleg te krijgen, maak dan een afspraak via het e-mailadres omgevingswet@wsrl.nl.
Beroep
Beroep tegen deze legger is uitsluitend mogelijk tegen de aanwijzing van onderhoudsplichtigen en onderhoudsverplichtingen op grond van artikel 78, tweede lid Waterschapswet.
Tegen deze legger kan gedurende zes weken na de dag van bekendmaking beroep worden ingesteld bij de rechtbank Gelderland, Team Bestuursrecht, postbus 9030, 6800 EM Arnhem. Degenen die beroep in kunnen stellen, zijn:
•
belanghebbenden die een zienswijze tegen het ontwerpbesluit naar voren hebben gebracht;
•
belanghebbenden die redelijkerwijs niet verweten kunnen worden tegen het ontwerpbesluit geen zienswijze naar voren te hebben gebracht.
Het beroepschrift moet ondertekend zijn en ten minste bevatten: naam en adres, datum, een omschrijving van het besluit waartegen het beroep is gericht, en de gronden van het beroep. U kunt ook digitaal beroep instellen bij de rechtbank Gelderland via https://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Daarvoor moet u beschikken over een elektronische handtekening (DigiD voor particulieren en eHerkenning voor ondernemers). Kijk op de genoemde site voor de precieze voorwaarden. Het behandelen van het beroep brengt kosten met zich mee (griffierecht).
Voorlopige voorziening
Het indienen van beroep heeft geen schorsende werking. De vastgestelde legger treedt in werking op dinsdag 20 augustus 2024. Om dit te verhinderen kan, indien beroep wordt ingesteld, ook een verzoek tot het treffen van een voorlopige voorziening worden gedaan bij de Voorzieningenrechter van de rechtbank Gelderland, Team Bestuursrecht, postbus 9030, 6800 EM Arnhem.
U kunt ook digitaal een voorlopige voorziening aanvragen bij de rechtbank Gelderland via https://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Kijk op de genoemde site voor de precieze voorwaarden.
Ook de behandeling van dit verzoek brengt kosten met zich mee (griffierecht).
U kunt ook contact opnemen met het waterschap via: omgevingswet@wsrl.nl.
Besluit wijzigingen legger wateren 2024
Registratienummer: 2024080660
Het college van dijkgraaf en heemraden van Waterschap Rivierenland
gelezen het voorstel van de Directieraad van 22 juli 2024
gelet op:
•
artikel 2.39 van de Omgevingswet;
•
artikel 78, tweede lid van de Waterschapswet;
•
artikel 5 van Participatie- en inspraakverordening Waterschap Rivierenland 2020;
•
afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht;
•
artikel 6.8 van de Omgevingsverordening Gelderland, artikel 7.4 van de Zuid-Hollandse Omgevingsverordening, artikel 6.21 van de Omgevingsverordening Noord-Brabant en artikelen 2.20 en 2.21 van de Omgevingsverordening Utrecht;
•
het Waterbeheerprogramma 2022-2027;
overwegende dat:
Diverse wijzigingen aan de waterstaatkundige infrastructuur zijn verwerkt in de legger wateren 2024. Het gaat hier om:
7.
Aanpassingen ten gevolge van de invoering van de Omgevingswet
8.
Inzetten van de Basiskaart Grootschalige Topografie (BGT) als basis voor de legger wateren
9.
Mutaties ten gevolge van vergunningen en projectplannen Waterwet
10.
Ambtshalve mutaties om fouten te herstellen
11.
Het verwerken van zienswijzen op de ontwerplegger wateren 2022
12.
Het verwerken van zienswijzen op de ontwerplegger wateren 2024
besluit:
Artikel1. Vaststellen wijzigingen legger wateren
De legger wateren wordt gewijzigd zoals weergegeven op het, bij dit besluit, bijbehorende kaartmateriaal.
De toelichting op de legger wateren versie 2.0 wordt vastgesteld.
Als gevolg van het vaststellen van de toelichting op de legger wateren versie 2.0, wordt de voorgaande algemene toelichting op de legger wateren d.d. 04-10-2016 ingetrokken.
De toelichting: deellegger Land van Maas en Waal, deellegger Betuwe, deellegger Alblasserwaard, deellegger Bommelerwaard, deellegger Alm en Biesbosch, deellegger Groesbeek en Ooijpolder, deellegger Beneden Linge, allen d.d. 04-10-2016 worden eveneens ingetrokken.
Artikel3. Inwerkingtreding
Dit besluit treedt in werking op de eerste dag na bekendmaking in het Waterschapsblad. Bijlage 1 bestaande uit het in artikel 1 genoemde kaartmateriaal wordt bekendgemaakt via de in de bijlage genoemde links conform artikel 7 lid 2 van de Bekendmakingswet.
Algemene toelichting legger wateren en de 6 toelichtingen op de deelleggers zijn gecombineerd in dit document
2.0
29 maart 2024
Aangepast op inwerkingtreding Omgevingswet
2.01
01 juli 2024
Aanpassing nav zienswijzen
De afbeelding op het voorblad toont de aanleg van een natuurvriendelijke oever. Het primaire water verzorgt de afvoerfunctie, het tertiaire deel met een schuin talud heeft een functie voor waterberging en natuur.
Inleiding
In dit document leggen we uit wat de functie is van de legger wateren en hoe Waterschap Rivierenland deze legger gebruikt. Tevens beschrijven we hoe de legger wateren is opgebouwd en welke afwegingen en keuzes er zijn gemaakt bij het opstellen hiervan.
Waarom een legger wateren?
Waterschap Rivierenland is o.a. verantwoordelijk voor het waterbeheer van circa 20.000 kilometer water. Het betreft het beheer van kleine slootjes met een waterbergende functie tot en met de grote boezemwateren met een afvoerfunctie. Om enerzijds wateroverlast te voorkomen en anderzijds te zorgen voor voldoende water stellen we eisen aan het onderhoud van de wateren en aan de ruimte eromheen. Informatie over deze wateren, zoals ligging, vorm en afmeting, staat in de legger wateren. In deze legger staat ook wat de onderhoudsplichtigen en de onderhoudsverplichtingen zijn voor het water.
Onderdeel van de legger wateren is een kaart waarop de ligging van wateren, bergingsgebieden en kunstwerken (zoals duikers, bruggen stuwen en gemalen) staat.
De legger wateren is bij ons een gecombineerde legger. De omgevingswetlegger wateren waarin de vorm, ligging, constructie en afmeting van waterstaatswerken staan, vullen we aan met de onderhoudsplichtingen en onderhoudsverplichtingen uit de waterschapslegger wateren.
Aanpassingen in de leggerwateren
Het watersysteem wordt regelmatig aangepast. Daarom actualiseren we de legger regelmatig. De legger wateren kan wijzigingen door:
1.
Menselijk ingrijpen, zoals het dempen of verleggen van wateren.
In het projectbesluit of de vergunning, staat het werk beschreven.
2.
Natuurlijke invloeden, zoals maaivelddaling (door de drooglegging), erosie en sedimentatie van waterbodem (vanwege het doorstroom-/ bergingsprofiel).
3.
Het wijzigingen van normen waarop de legger wordt bepaald.
4.
Het wijzigen van de Basiskaart Grootschalige Topografie (BGT), we accepteren de feitelijke situatie indien daar geen bezwaren tegen zijn.
Doel van dit document
In dit document beschrijven we:
1.
De functie van de legger wateren in relatie tot droge voeten en voldoende schoon water.
2.
De wijze waarop de legger wateren is opgebouwd en wordt gebruikt.
Waterstaatswerken en afmetingen
In de legger wateren staan de volgende waterstaatswerken:
oppervlaktewaterlichaam of water, met indien aanwezig bijbehorend dwarsprofiel;
bergingsgebied, (deze zijn in 2024 nog niet aangewezen);
Voor het toekennen van een categorie aan een oppervlaktewaterlichamen brengen we het belang ervan in beeld. Dit belang wordt duidelijk door de effecten te bekijken die ontstaan als het betreffende water er niet meer zou zijn. Het vervallen van de mogelijkheid om water aan te voeren, af te voeren en/of te bergen in combinatie met de omvang van het gebied dat hierdoor schade ondervindt, is bepalend bij het beoordelen van dit belang. Het belang wordt aangegeven met vier categorieen: primair-, secundair-, tertiair of overig water, voorheen waren dit A-, B-, C-, en overig water). Door deze indeling kan een water met een hoger waterhuishoudkundig belang nooit op water met een lager waterhuishoudkundig belang afstromen.
Overige wateren zijn van ondergeschikt belang voor het watersysteem en staan niet in de legger.
Deze indeling in categoriën gebruiken we om:
-
onderhoudsstroken of rijstroken aan te wijzen mn. bij de primaire en secundaire wateren;
-
onderhoudsplichtigen en onderhoudsverplichtingen aan te wijzen;
-
afhankelijk van de categorie bepaalde activiteiten en werkzaamheden toe te staan.
Criteria voor de categorie van het water buiten de bebouwde kom.
Categorie
Criteria
Primair water (A-water)
-
water met een belangrijke regionale aan- of afvoerfunctie (meer dan 50 ha bruto afwaterend oppervlak);
-
water waarin zich een peil- of debietregulerend kunstwerk bevindt (knijpvoorzieningen worden niet gezien als regelbaar kunstwerk);
-
water met een regionale bergingsfunctie;
-
water met een riool-overstort;
-
water met een belangrijke functie in de afvoer van kwelwater voor de stabiliteit van een kering;
-
water met belangrijke nevenfuncties, bijvoorbeeld water met een hoog ecologisch potentieel of een vaarweg;
-
water met een aanvoerfunctie voor een hoogwatervoorziening (zie ook secundair water).
Indien een water aan één van de bovengenoemde omschrijvingen voldoet, zal het waterschap dit water aanwijzen als primair water.
Secundair water
(B-water)
-
water met een belangrijke lokale afwaterende functie (tussen de 20 en 50 ha bruto afwaterend oppervlak), het gaat hier bijvoorbeeld om wateren die de samenvoeging vormen van twee of meer wateren of wateren met meer dan twee belanghebbende eigenaren;
-
water met een belangrijke landbouwkundige functie (hoogwaardige landbouw);
-
water waarbij in het gebied alternatieve afvoerwegen ontbreken;
-
water met een aanvoerfunctie voor een hoogwatervoorziening (zie ook primair water).
Indien een water aan één van de bovengenoemde omschrijvingen voldoet zal het waterschap dit water aanwijzen als secundair water.
Tertiair water
(C-water)
-
water met voornamelijk een waterbergende functie (tot 20 ha bruto afwaterend oppervlak), deze bergingsfunctie is in het algemeen alleen voor het waterschap relevant bij wateren met een bovenbreedte van minimaal 1,5 meter, maar er zijn uitzonderingen;
-
wadi’s buiten de bebouwde kom zijn veelal tertiair water.
Overige water
-
water (zoals greppels) waarin weliswaar water kan worden vastgehouden, maar die van ondergeschikt belang zijn voor het waterbeheer.
Criteria voor de categorie van het water binnen de bebouwde kom
Categorie
Criteria
Primair water (A-water)
-
water met een belangrijke aan- of afvoerfunctie (meer dan 25 ha bruto afwaterend oppervlak);
-
water waarin zich een peil- of debietregulerend kunstwerk bevindt (knijpvoorzieningen worden niet gezien als regelbaar kunstwerk).
-
water met een riool-overstort;
-
water met lozingspunten van hemelwaterafvoeren (criterium vanaf 2 ha afgekoppeld bruto verhardoppervlak);
-
water met een belangrijke functie in de afvoer van kwelwater;
-
water met belangrijke nevenfuncties, bijvoorbeeld water met een hoog ecologisch potentieel of een vaarweg;
-
water met een aanvoerfunctie voor een hoogwatervoorziening (zie ook secundair water).
Indien een water aan één van de bovengenoemde omschrijvingen voldoet, zal het waterschap dit water aanwijzen als primair water.
Secundair water (B-water)
-
Alle andere afwaterende wateren in het stedelijk gebied (tot 25 ha bruto afwaterend oppervlak);
-
Ontwaterende wateren;
-
Wateren met alleen een bergende functie (bijv. wadi’s).
Tertiair water (C-water)
In stedelijk gebied worden geen nieuwe tertiaire wateren aangewezen, omdat:
-
de risico’s in het stedelijk gebied relatief hoog zijn;
-
het tegengaan van verondieping en verlanding in het stedelijk gebied belangrijk is voor de waterkwaliteit in het stedelijk gebied, een tertiaire categorie geeft daarvoor geen bescherming;
-
beleving van water belangrijk is in stedelijk gebied, het onderhoud moet daarom goed worden geregeld, een tertiaire categorie biedt daarvoor weinig mogelijkheden.
Overige water
water van ondergeschikt belang voor het waterbeheer.
Meerdere categorieën op één water
Om geen overbodige beperkingen of onderhoudsplichten op te leggen kennen we soms aan de oevers van een water een lagere categorie toe. In de waterschapsverordening tekenen we het water langs de oever in met een andere categorie. Deze categorie uit de waterschapsverordening geldt voor de onderhoudsplichten in de onderhoudsverordening.
In onderstaande figuur ligt er naast de primaire watergang eenzijdig een strook secundair water.
Figuur 2.1: Een primair water met een secundair water langs de oever getekend in de waterschapsverordening. Het onderhoud van het secundaire water is voor de aanliggend eigenaar.
Onderdelen van de legger wateren
Oppervlaktewaterlichamen met profielen
De wateren en de kunstwerken dienen bepaalde afmetingen hebben. Bij het bepalen van die afmetingen houden we o.a. rekening met de bodemopbouw, de wijze en frequentie van onderhoud en ook met de functie van het water. Voorbeelden hiervan zijn:
-
om wateroverlast te voorkomen moeten de wateren een minimale breedte en diepte hebben;
-
bij natuurvriendelijke oevers is een schuin aflopend talud met een plas-dras zone belangrijk;
-
voor het uitvoeren van onderhoud met een maaiboot is een vaardiepte van een meter nodig.
De benodigde breedte en diepte van wateren staat in de dwarsprofielen van de legger. Deze dwarsprofielen zijn op te vragen bij het waterschap.
LEGGERAFMETINGEN PRIMAIRE WATEREN
Voor oppervlaktewaterlichamen met de categorie ‘primair water’ zijn er om de circa 250 meter dwarsprofielen opgenomen. Bij het bepalen van deze leggerafmetingen is rekening gehouden met de reguliere aanwas van baggerspecie binnen het dwarsprofiel. Daarbij wordt uitgegaan van de uitvoering van buitengewoon onderhoud volgens het meerjaren baggerprogramma.
LEGGERAFMETINGEN SECUNDAIRE WATEREN
Ook voor oppervlaktewaterlichamen met de categorie ‘secundair water’ zijn afmetingen opgenomen.
Voor de secundaire wateren die in de gebieden Alblasserwaard en Vijfheerenlanden liggen, is vanwege de ligging in het veenweiden gebied een standaard leggerprofiel vastgesteld. Dit standaard profiel heeft taludhellingen van 1 : 1,5 een bodemdiepte van 0,50 m ten opzichte van het vastgestelde zomerpeil en een bovenbreedte gelijk aan de op de legger vastgestelde breedte van het waterstaatswerk. Voor de secundaire wateren gelegen in het veenweidegebied, met een bovenbreedte tot 3 meter, geldt een bodemdiepte van 0,30 m ten opzichte van het vastgestelde zomerpeil. Het standaard profiel dient vrij te zijn van bagger en hoeft nooit dieper te worden gebaggerd dan de vaste bodem.
Voor de secundaire wateren in de overige gebieden zijn er, net als bij de primaire wateren, om de circa 250 meter dwarsprofielen opgenomen. Ook bij het bepalen van deze leggerafmetingen is rekening gehouden met de reguliere aanwas van baggerspecie binnen het dwarsprofiel. De controle op het in stand houden van de leggerafmetingen vindt plaats tijdens de diepteschouw.
LEGGERAFMETINGEN TERTIAIRE WATEREN
Voor oppervlaktewaterlichamen met de categorie ‘tertiair water’ kennen soms dwarsprofielen
Tertiaire wateren gelegen in de gebieden Alblasserwaard en Vijfheerenlanden, hebben de ligging in het veenweiden gebied, een leggerprofiel. Dit standaard profiel heeft taludhellingen van 1 : 1,5, een bodemdiepte van 0,20 m ten opzichte van het vastgestelde zomerpeil en een bovenbreedte gelijk aan de op de legger vastgestelde breedte van het waterstaatswerk. Het profiel moet vrij zijn van bagger en hoeft nooit dieper te worden gebaggerd dan de vaste bodem.
Voor de overige tertiaire wateren kunnen leggerafmetingen zijn vastgelegd in dwarsprofielen om de bergingscapaciteit van het water te waarborgen. Wanneer er leggerafmetingen specifiek voor een water zijn vastgesteld, geldt dat daarbij tevens rekening is gehouden met de aanwas van baggerspecie binnen het vastgestelde profiel.
Bergingsgebieden
Bergingsgebieden zijn gebieden die tijdelijk kunnen onderlopen en zo voldoende ruimte voor de berging van (regen)water creëren. Bergingsgebieden maken deel uit van het watersysteem. Na de vastlegging van een bergingsgebied in het omgevingsplan en de legger is het waterschap bevoegd om het in gebruik te nemen. In de legger wateren 2024 zijn nog geen bergingsgebieden opgenomen.
Kunstwerken
Onderstaand staan enkele kunstwerken ter illustratie beschreven en in rood getoond op de kaart van de legger wateren. De opsomming is niet volledig.
BRUGGEN
Bij een brug geven we de afmetingen aan en de onderhoudsplichtige.
Figuur 2.2a: Het waterstaatswerk brug. De brug onderbreekt de bodem van het water niet.
DUIKERS
De functie van duikers in de legger wateren verschilt. Veelal dienen ze voor de toegang tot een perceel (toegangsduikers) of om een doorgaande weg niet te onderbreken (wegduikers). Soms zorgen ze voor een doorgaande schouwroute (schouwduikers). De functie van een duiker bepaalt vaak de onderhoudsplichtige. Sifons en duikers worden hetzelfde afgebeeld op de legger.
Figuur 2.2b: Het waterstaatswerk duiker. Op onze legger wateren staan ruim 30.000 duikers.
GEMALEN EN STUWEN
Gemalen en stuwen hebben meestal een peilregulerende functie en ondersteunen daardoor het functioneren van het watersysteem.
Figuur 2.2c: Het waterstaatswerk stuw en gemaal. Een stuw regelt de waterhoogte boven- of benedenstrooms.
De legger wateren en de waterschapsverordening
De zonering van de waterstaatswerken en beschermingszones staat in de waterschapsverordening en niet in de legger wateren. In de waterschapsverordening staan de ruimtelijke regels die gelden in ons beheergebied en de werkingsgebieden waar deze regels gelden.
Van ieder waterstaatswerk wordt informatie vastgelegd. Deze wordt getoond in verschillende producten. Ieder waterstaatwerk wordt voorzien van:
-
een unieke code, afmetingen en een locatieaanduiding (lijn of vlak), in de Omgevingswetlegger,
(dit is een normatieve legger);
-
de onderhoudsplichten en onderhoudsplichtigen, in de waterschapslegger
(dit is een onderhouds-legger);
-
een vlak van de geografische ligging met beschermingszones, in de waterschapsverordening
(dit zijn de werkingsgebieden in de waterschapsverordening).
Onderhoudsplicht en onderhoudsplichtigen
Om het watersysteem te laten functioneren is onderhoud nodig. In de legger wateren kan voor wateren en kunstwerken een onderhoudsplichtige worden aangewezen, in de onderhouds¬verordening staat de onderhoudsverplichting. Meningsverschillen over wie het onderhoud uitvoert en wat het onderhoud behelst kunnen hiermee worden voorkomen.
Voor wateren is de onderhoudsplicht gekoppeld aan de categorie van het water. Voor de daarin gelegen kunstwerken wordt een onderhoudsplichtige aangewezen. Degene die als onderhoudsplichtige is aangewezen, is verantwoordelijk voor het conform de leggerafmetingen in stand houden van het kunstwerk. Het betreft zowel het uitvoeren van gewoon en buitengewoon onderhoud.
Een onderhoudsplichtige kan een onderhoudsovereenkomst aangaan met derden om het voorgeschreven onderhoud uit te laten voeren. De onderhoudsplichtige blijft echter volledig zelf verantwoordelijk.
De onderhoudsplicht voor wateren en bergingsgebieden
De onderhoudsplichtige is opgenomen op de leggerkaart, richtlijnen voor het toekennen van de onderhoudsplicht voor wateren en bergingsgebieden staan in onderstaande tabel.
gewoon en buitengewoon onderhoud van de slootbodem.
aangrenzend eigenaar
gewoon onderhoud van het talud gerekend vanaf de insteek tot de teen van het onderwatertalud
Secundair water (B-water)
eigenaar en aangrenzend eigenaar
gewoon en buiten gewoon onderhoud
Secundair water (B-water); bermsloot
waterschap
gewoon en buiten gewoon onderhoud
Tertiair water (C-water); bermsloot
waterschap
gewoon en buiten gewoon onderhoud
Tertiair water (C-water) met een standaard of specifiek leggerprofiel
eigenaar
buiten gewoon onderhoud
Bergingsgebied met een specifiek leggerprofiel
eigenaar en aangrenzend eigenaar
gewoon en buiten gewoon onderhoud
De onderhoudsplicht van kunstwerken
Bij kunstwerken staat de onderhoudsplichtige in de legger, de onderhoudsplicht omvat:
1.
het openhouden van het doorstroomprofiel, vrij van ruigte en bagger (gewoon onderhoud);
2.
het constructief onderhoud aan het kunstwerk, het in een goede staat van onderhoud houden van het kunstwerk, conform de leggerafmetingen (buitengewoon onderhoud).
ALFABETISCHE LIJST VAN BEGRIPPEN
aangrenzend eigenaar: de kadastrale eigenaar van het perceel gelegen binnen 1 meter vanaf de grens van het waterstaatswerk.
basisregistratie grootschalige topografie (BGT): een digitale kaart van Nederland waarop gebouwen, wegen, waterlopen, terreinen en spoorlijnen eenduidig zijn vastgelegd, de kaart is op 20 centimeter nauwkeurig en bevat veel details, zoals je die in de werkelijkheid ook ziet.
bergingsgebied: gebied waaraan op grond van de Omgevingswet een functie voor waterstaatkundige doeleinden is toegedeeld. Het gaat niet om een water of onderdeel daarvan, dat bedoeld is voor de verruiming van de bergingscapaciteit van een of meer watersystemen. Het gebied is ook als bergingsgebied op de legger opgenomen.
beschermingszone: aan een waterstaatswerk grenzende zone, waarin ter bescherming van dat werk voorschriften en beperkingen kunnen gelden.
kunstwerk: civieltechnisch bouwwerk voor de infrastructuur van wegen, water, spoorbanen, waterkeringen en/of leidingen. Een kunstwerk is niet bedoeld om in te wonen
leggerafmetingen: de minimaal noodzakelijke afmetingen van een waterstaatswerk om aan de waterstaatkundige functies te kunnen voldoen, zowel waterkwantiteit als (ecologische) waterkwaliteit en indien van toepassing de vaarwegfunctie.
onderhoudsplichtigen: natuurlijke personen of rechtspersonen die verantwoordelijk zijn voor het onderhoud van waterstaatswerken.
onderhoudsverordening: regelt de onderhoudsplichten ten aanzien van waterstaatswerkenop grond van artikel 56 en 59 van de Waterschapswet.
onderhoudsverplichting: de aansprakelijkheid voor het onderhoud en de instandhouding van waterstaatswerken, conform de in de legger wateren opgenomen ligging, constructie en leggerafmetingen.
kunstwerk: civieltechnisch bouwwerk dat nodig is voor de taken van het waterschap, voor de waterkering of voor het functioneren van de waterhuishouding. Kunstwerken zijn bijvoorbeeld gemalen, dammen, duikers, sluizen, inlaatwerken en stuwen.
oppervlaktewaterlichaam: samenhangend geheel van water dat vrij aan het aardoppervlak voorkomt. Ook de stoffen die in het water zitten, vallen onder het oppervlaktewaterlichaam. Dit geldt ook voor de oevers, planten en dieren.
peil-/debiet regulerend kunstwerk: kunstwerk waarbij het waterpeil en/of de omvang van het debiet door de mens handmatig of geautomatiseerd kan worden gewijzigd.
projectbesluit: het projectbesluit als bedoeld in de Omgevingswet.
vaarwegbeheer: de aanleg en instandhouding van de infrastructuur voor de scheepvaart. De beheerder heeft als taak ervoor te zorgen dat de desbetreffende waterstaatsobjecten blijven beantwoorden aan de specifieke doelstellingen en eisen van de scheepvaart.
water: oppervlaktewaterlichaam.
waterschapsverordening: hierin staan alle regels die bepalen welke activiteiten waar mogen plaatsvinden en onder welke voorwaarden.
waterstaatswerk: water, bergingsgebied, waterkering of kunstwerk.
watersysteem: samenhangend geheel van een of meer oppervlaktewaterlichamen en grondwaterlichamen, met bijbehorende bergingsgebieden, waterkeringen en kunstwerken;
werkingsgebied: een gebied waarin de regels van de waterschapsverordening van toepassing zijn;
WETTELIJK KADER
Waterschap Rivierenland is als beheerder van de wateren op grond van artikel 2.39 van de Omgevingswet verplicht een normatieve legger vast te stellen, waarin is omschreven waaraan waterkeringen naar ligging, vorm, afmeting en constructie moeten voldoen.
Naast de legger op grond van de Omgevingswet is er ook een onderhoudslegger. De grondslag hiervoor is artikel 78, tweede lid van de Waterschapswet. De onderhoudslegger bevat de aanwijzing van onderhoudsplichtigen en de onderhoudsverplichtingen binnen het waterschapsgebied.
Waterschap Rivierenland kent een hybride legger waterkeringen. Deze legger is een combinatie van de normatieve legger zoals bedoeld in artikel 2.39 van de Omgevingswet en de onderhoudslegger zoals bedoeld in artikel 78, tweede lid, van de Waterschapswet.
De bijbehorende vlakken van de waterstaatswerken met beschermingszones, uit de waterschapsverordening tonen we als achtergrondkaart bij de legger wateren.
Nota van zienswijzen wijzigingen legger wateren 2024
Nr.
Registratiedatum WSRL
Indiener
Locatie of kenmerk
Zienswijze
Reactie van het waterschap
1
6 juni 2024
Gemeente Buren
2021142458-2119 Margrietstraat Buren
Het is mij onduidelijk waarom de statusverandering nodig is. Er is geen verbinding met bovenstroomse watergangen. Er is geen overstort vanuit het gemeentelijk riool aanwezig. Wel een enkele hemelwaterafvoer. Daarnaast speelt hier ook geen wateroverlastprobleem vanwege klimaatbuien. De statuswijziging betekent extra lasten voor ons vanwege onderhoud. Wij willen graag de status tertiair behouden.
Water 098729 verzorgt de afvoer van meerdere percelen, bij deze functie hoort secundair water. Deze statuswijziging is door de gemeente op 23 september 2021 schriftelijk geaccordeerd onder kenmerk Z.018402/D.100709
Deze zienswijze leidt niet tot aanpassing van de ontwerplegger of de waterschapsverordening.
2
6 juni 2024
Gemeente Buren
2024023679-10603 Swifterbantstraat Kerk-Avezaath
Hier verwijdert u de verkeerde watergang van de legger. Watergang 214079 is nieuw aangelegd in het project. Watergang 099765 is gedempt. Wilt u de vergissing herstellen?
Deze zienswijze gaat over een verleende vergunning waarbij het werk (deels) is uitgevoerd. We volgen de aanwijzing van de gemeente. Na de oplevering tekenen we het water conform de vergunning in.
Deze zienswijze leidt tot een aanpassing van de ontwerplegger wateren en waterschapsverordening.
3
6 juni 2024
Gemeente Buren
2024023679-11711 Tielsestraat Maurik
De status van de duiker vervalt. Maar takt nog een particuliere watergang 100184 op aan. Waarom blijft deze status onveranderd secundair? Wij stellen voor de status van deze watergang ook te laten vervallen
Water 100184 is niet meer aangesloten. Wij passen de status van het water aan naar tertiair.
Deze zienswijze leidt tot een aanpassing van de ontwerplegger wateren en waterschapsverordening.
4
6 juni 2024
Gemeente Buren
2024023679-11695 Verbindingsweg en Driesweg Maurik
De primaire watergang vervult de functie van de secundaire watergangen langs de Driesweg. De Driesweg is een projectgebied waar binnen enige jaren een voorzieningenzone komt. Het scheelt een vergunningstraject om deze watergangen te dempen. Wij verzoeken u de status te laten vervallen van de watergangen 127900 en 101191
De wateren 127900 en 101191 zijn ongewijzigd en maken daarom geen onderdeel uit van het wijzigingsbesluit. Voor de realisatie van de voorzieningenzone volgt u de normale procedure.
Deze zienswijze leidt niet tot aanpassing van de ontwerplegger of de waterschapsverordening.
5
6 juni 2024
Gemeente Buren
M-WSRL2208 0295-338 Vogelenzangseweg Lienden
Deze greppel is niet te onderhouden door de gemeente Buren. De greppel ligt geheel op ons grondgebied dus van de aanliggende eigenaren valt niets te verwachten. Het belang van de greppel is beperkt tot de percelen die er aan grenzen. Wij willen de status graag veranderen in tertiair.
Wij hebben water 109321 getoetst aan de criteria om de status van een water te bepalen. Meer dan twee verschillende eigenaren blijken afhankelijk van de afvoer door dit water. Daarmee wordt 109321 een secundair water.
De onderhoudsplicht van secundair water ligt bij de aanliggend eigenaren, in dit geval zijn dit de gemeente en aanwonenden.
De ontwerplegger passen we niet aan.
6
6 juni 2024
Gemeente Buren
Zonder wijzigingsdossier watergang 109425 Blommeland Lienden
Er is geen wijziging of dossiernummer aangegeven, maar deze watergang is op tekening van status A naar tertiair gegaan. Op deze watergang zit een overstortleiding vanuit de P. Breugelstraat. De afwatering van Blommeland en Korsebogerd is erop aangesloten. Bovendien is er een ontwikkelingsproject gaande op Blommeland. Wij willen de status primair behouden
De status van water 109425 is ten onrechte gewijzigd Wij zullen deze fout herstellen.
Deze zienswijze leidt tot een aanpassing van de ontwerplegger wateren en waterschapsverordening.
7
11 juni 2024
Gemeente Molenlanden
51.858929, 4.990862 Arkel,
Stuw Notendreef mist in de legger
Deze stuw heeft geen functie voor een vigerend peilgebied. We zullen de stuw opnemen in ons beheerregister (lees meetregister), daarmee is de stuw onder de code 084385B bij het waterschap bekend.
Deze zienswijze leidt niet tot aanpassing van de ontwerplegger of de waterschapsverordening.
8
11 juni 2024
Gemeente Molenlanden
51.852292, 4.894835 Giessenburg
Watergang tussen de Doetse vliet en Pijlkruid mist in de legger. Grootte 2150 m2
Deze zienswijze gaat over een verleende vergunning waarbij het werk (deels) is uitgevoerd. We volgen aanwijzing van de gemeente en nemen het water met duikers en brug op in de legger. Na de oplevering tekenen we het water conform de vergunning in.
Deze zienswijze leidt tot een aanpassing van de ontwerplegger wateren en waterschapsverordening.
9
11 juni 2024
Gemeente Molenlanden
51.903030, 4.892275 Goudriaan
Water bij Noordzijde 31a en 31b mist in de legger. Grootte 40m2
Wij hebben dit water getoetst aan de criteria om de status van een water te bepalen. Dit water is niet aangesloten op het watersysteem en is daarmee “overig water”. Overig water beschermen we niet op de legger.
Deze zienswijze leidt niet tot aanpassing van de ontwerplegger of de waterschapsverordening.
10
11 juni 2024
Gemeente Molenlanden
51.902810,4.893338 Goudriaan
Water bij Noordzijde 33 mist in de legger. Grootte 60m2
Wij hebben dit water getoetst aan de criteria om de status van een water te bepalen. Dit water is niet aangesloten op het watersysteem en is daarmee “overig water”. Overig water beschermen we niet op de legger.
Deze zienswijze leidt niet tot aanpassing van de ontwerplegger of de waterschapsverordening.
11
11 juni 2024
Gemeente Molenlanden
51.881398 ;4.947253 Hoornaar
Pomp bij de wielen mist. Is een onderbemalingsgebied. Peil van de wielen ligt lager dan het polderpeil.
Deze pomp heeft geen functie voor een vigerend peilgebied. We zullen de pomp opnemen in ons beheerregister (lees meetregister), daarmee is de pomp onder de code 0133022 bij het waterschap bekend.
Deze zienswijze leidt niet tot aanpassing van de ontwerplegger of de waterschapsverordening.
12
11 juni 2024
Gemeente Molenlanden
51.877983, 4.827111 Molenaarsgraaf
Water bij Graafdijk-oost nr. 47 & 48 mist in de legger. Grootte 100m2
Wij hebben dit water getoetst aan de criteria om de status van een water te bepalen. Dit water is niet aangesloten op het watersysteem en is daarmee “overig water”. Overig water beschermen we niet op de legger.
Deze zienswijze leidt niet tot aanpassing van de ontwerplegger of de waterschapsverordening.
13
11 juni 2024
Gemeente Molenlanden
51.879641, 4.833568 Molenaarsgraaf
Water bij Graafdijk-oost nr. 30b mist in de legger. Grootte 30m2
Wij hebben dit water getoetst aan de criteria om de status van een water te bepalen. We hebben niet kunnen vaststellen of dit water is aangesloten op het watersysteem, daarmee blijft het “overig water”. Overig water beschermen we niet op de legger.
Deze zienswijze leidt niet tot aanpassing van de ontwerplegger of de waterschapsverordening.
14
11 juni 2024
Gemeente Molenlanden
51.883689, 4.665380 Nieuw-Lekkerland
Nieuwbouwlocatie Nuova Venetia de watergang (B-status) achter de sporthal toevoegen. Grootte 1950m
De nieuwbouwlocatie Nuova Venetia is bij ons onder vergunningnummer 2019040628 verwerkt nadat de vaststellingsprocedure startte. De watergang wordt meegenomen bij de eerstvolgende leggerwijziging.
Deze zienswijze leidt niet tot aanpassing van de ontwerplegger of de waterschapsverordening.
15
11 juni 2024
Gemeente Molenlanden
51.845578, 4.925979 Schelluinen
Situatie Nolweg 8. De Nolweg is een scheiding tussen 2 peilgebieden. Ik vind het vreemd dat hierop 12m afstand 2 duikers zouden liggen van het ene peilgebied naar het andere peilgebied. Dit zou betekenen dat ze beide een stuwelement hebben? Ik vraag me dit sterk af.
Bij de Nolweg liggen 2 duikers met een diameter < 0,3 meter, daarmee is de maatvoering onvoldoende om deze op te nemen op de legger wateren. Beide duikers liggen aan één zijde boven het vastgestelde peil en beïnvloeden het vastgestelde peil niet.
Maatvoering is bij het waterschap beschikbaar in het beheerregister.
Deze zienswijze leidt niet tot aanpassing van de ontwerplegger of de waterschapsverordening.
16
11 juni 2024
Gemeente Molenlanden
51.843382, 4.925262 Schelluinen
Oranjestraat la mist een stuk water in de legger. Grootte 77m2
Wij hebben dit water getoetst aan de criteria om de status van een water te bepalen. We hebben niet kunnen vaststellen of dit water is aangesloten op het watersysteem, daarmee blijft het “overig water”. Overig water beschermen we niet op de legger.
Deze zienswijze leidt niet tot aanpassing van de ontwerplegger of de waterschapsverordening.
17
11 juni 2024
Gemeente Molenlanden
51.840100, 4.915936 Schelluinen
Rietweg-Parallelweg mist een stuk water in de legger. Grootte 1300m2
Deze watergang is recent aangelegd. Wij nemen de watergang op als tertiair water in de legger zodat deze beschermd wordt. Na oplevering zal de situatie conform de vergunning worden ingetekend.
Deze zienswijze leidt tot een aanpassing van de ontwerplegger wateren en waterschapsverordening.
18
11 juni 2024
Gemeente Molenlanden
51.895833, 4.746008 Streefkerk
Onderbemalingssloot ten oosten van de twee voetbalvelden van vv Streefkerk is niet meer verbonden met de sloot aan de oostkant van het nieuw ingerichte natuurgebiedje (oude derde veld). Er is aan het einde van deze sloot wel een duiker gemaakt die de sloot verbindt met het slootpeil van het dorp.
In een mondelinge toelichting geeft u aan dat bij het inrichten van het natuurgebied de duiker K560074 in water 063078 is verwijderd. Wij voeren deze aanpassing door.
Deze zienswijze leidt tot een aanpassing van de ontwerplegger wateren en waterschapsverordening.
19
11 juni 2024
Gemeente Molenlanden
Algemene opmerking (1)
Diverse duikers in beheer van Molenlanden missen in de legger. Datzelfde geldt voor duikers die in de legger zijn genoemd maar niet bestaan. Eventueel kunnen we in een vergadering dit bespreken.
We maken graag gebruik van de uitnodiging om in gesprek te gaan om met name de kunstwerken in de legger wateren bij te werken. Na de vaststelling van de legger wateren nemen we contact op met de gemeente.
Deze zienswijze leidt nu niet tot aanpassing van de ontwerplegger of de waterschapsverordening.
20
11 juni 2024
Gemeente Molenlanden
Algemene opmerking (2)
Als onderhoudsplichtige waterstaatswerken staat nog te vaak: gemeente Liesveld, gemeente Graafstroom etc.
De onderhoudsplicht voor rechtsvoorgangers van de gemeente Molenlanden zullen we opleggen aan de gemeente Molenlanden.
Deze zienswijze leidt tot een aanpassing van de ontwerplegger wateren en waterschapsverordening.
21
7 juni 2024
Gemeente West Betuwe
W096019
De gehele oeverzone is nu als B aangewezen en de watergang als A. De gemeente is aanliggend eigenaar Dus de gemeente wordt onderhoudsplichtig voor deze grote oeverzone in het verleden had zowel de oever als het water A-status en had de gemeente geen onderhoudsplicht De gemeente is het niet eens met deze wijziging De oude situatie moet hier hersteld worden Als WSRL toch onderscheid wil tussen het primaire water en de oever dan kan de oever wellicht als tertiair water worden aangeduid De onderhoudsplicht hiervan ligt bij de eigenaar, WSRL dus
Het gebruik van de BGT als basis voor de legger wateren heeft onbedoeld deze fout veroorzaakt. De oeverzone nemen we op als tertiair water.
Deze zienswijze leidt tot een aanpassing van de ontwerplegger wateren en waterschapsverordening.
22
7 juni 2024
Gemeente West Betuwe
W042105
Wijziging komt voort uit script wat op BGT is toegepast In 2024 is de Leggersituatie 2020 nog niet hersteld Dit dient nog wel te gebeuren wat de gemeente betreft Risico in de toekomst is beheersbaar, omdat er op kadastraal eigendom gecheckt kan worden
Het gebruik van de BGT als basis voor de legger wateren heeft onbedoeld deze fout veroorzaakt. Het watervlak behorende bij watergang 003009 dient, ook voor het gemaal, geheel primair te zijn.
Deze zienswijze leidt tot een aanpassing van de ontwerplegger wateren en waterschapsverordening.
23
7 juni 2024
Gemeente West Betuwe (mondeling)
W020139
Watervlak W020139 is afgelopen 4 jaar 4 maal veranderd van Status (van: primair => secundair => primair => secundair), het behoort primair water te zijn.
Het gebruik van de Basiskaart Grootschalige Topografie (BGT) als basis voor de legger wateren heeft onbedoeld deze fout veroorzaakt. Het watervlak hoort inderdaad geheel primair te zijn.
Deze zienswijze leidt tot een aanpassing van de ontwerplegger wateren en waterschapsverordening.
24
13 juni 2024
Gemeente Neder Betuwe
103782, 164221 1028742
In de wijk Casterhoven Kesteren staan watergangen 103782/164221 en 1028742 als secundair op de legger maar dat moet primair zijn conform verleende watervergunningen.
De wateren bij de nieuwe wijk Casterhoven te Kesteren zijn vergund onder nummer 2021019488. Deze vergunning hebben wij nog niet verwerkt in de ontwerplegger. In lijn met werkafspraken zullen wij de nieuwe wateren opnemen als tertiair water in de ontwerplegger. Na de oplevering tekenen we het water conform de vergunning in.
Deze zienswijze leidt tot een aanpassing van de ontwerplegger wateren en waterschapsverordening.
25
13 juni 2024
Gemeente Neder Betuwe
102647
De verbreding van watergang 102647 in Ochten is een berging/wadi en is daarmee niet primair en heeft daarmee geen beschermingszone van 4,00m.
Water 102647 is verbreed met vergunning 2021152521. Deze vergunning hebben wij nog niet verwerkt in de ontwerplegger. In lijn met werkafspraken zullen wij de nieuwe wateren opnemen als tertiair water in de ontwerplegger. Na de oplevering tekenen we het water conform de vergunning in.
Deze zienswijze leidt tot een aanpassing van de ontwerplegger wateren en waterschapsverordening.
26
13 juni 2024
Gemeente Neder Betuwe
407572
Watergang 407572 langs de Fructuslaan Dodewaard is secundair maar moet primair zijn conform watervergunning. Bovendien is deze nog niet opgeleverd dus zou er een stippellijn omheen moeten staan.
Het gebruik van stippellijnen in de vergelijkingsviewer is slechts bedoeld om aan te geven op welke plek er een wijziging van de legger is. Dit zegt niets over een status van bijvoorbeeld oplevering.
Water 407572 is aangelegd met vergunning 2020139285. Deze vergunning hebben wij nog niet verwerkt. De BGT biedt nu onvoldoende duidelijkheid om de nieuwe situatie in te tekenen. Na de oplevering tekenen we het water conform de vergunning in.
Deze zienswijze leidt niet tot aanpassing van de ontwerplegger of de waterschapsverordening.
27
13 juni 2024
Gemeente Neder Betuwe
401442
Langs de Cuneraweg in Kesteren ligt een provinciale watergang 401442 waarvoor plannen zijn om deze te vergraven en een primaire status te geven. Deze zou een stippellijn moeten hebben net als de overige watergangen in het plangebied.
Het gebruik van stippellijnen in de vergelijkingsviewer is slechts bedoeld om aan te geven op welke plek er een wijzing van de legger is.
Watergang 401442 is ongewijzigd op recente BGT. In de legger wateren staan alleen gerealiseerde werken.
Deze zienswijze leidt niet tot aanpassing van de ontwerplegger of de waterschapsverordening.
28
13 juni 2024
Gemeente Neder Betuwe
Toelichting op de legger wateren
Wadi’s zijn op de legger tertiair terwijl ze in de toelichting bij secundair als voorbeeld worden genoemd. Graag de toelichting hierop aanpassen.
Wadi’s hebben een functie voor de waterberging en deze waterbergende functie willen we beschermen door middel van de legger. Omdat we in stedelijk gebied geen nieuw tertiair water aanwijzen nemen we deze wadi’s binnen de bebouwde kom op als secundair water. Hierdoor zijn de wadi’s binnen de bebouwde kom extra beschermd.
De toelichting op de legger wateren zullen we verduidelijken.
29
13 juni 2024
Gemeente Neder Betuwe
069640; 069642
Voorbeeld: 2 Duikers (069640+ 069642) langs de Dodewaardsestraat Dodewaard in een primaire en secundaire watergang liggen er t.b.v. toegang perceel maar toch is de gemeente onderhoudsplichtig. Dit moet de aanliggende eigenaar zijn of belanghebbend aanliggende eigenaar. De hiervoor geschetste situatie dient als voorbeeld en komt vaker voor.
De duikers 069640 en 069642 in watergang 146129 zijn aangelegd met vergunning 201511977. Gemeente Neder Betuwe is aanvrager van deze vergunning, en in de vergunning is bepaald dat de gemeente onderhoudsplichtig is.
Deze zienswijze leidt niet tot aanpassing van de ontwerplegger of de waterschapsverordening.
30
13 juni 2024
Gemeente Neder Betuwe
401696
De waterberging bij De Heuning t.p.v. 401696 staat niet op de legger maar is wel gerealiseerd.
Waterberging 401696 wordt aangelegd met vergunning 2021107591. De BGT als basis biedt op dit moment nog onvoldoende duidelijkheid om de nieuwe situatie in te tekenen op de legger. Wij zullen de waterberging bij de volgende leggervaststelling opnemen.
Deze zienswijze leidt niet tot aanpassing van de ontwerplegger of de waterschapsverordening.
31
13 juni 2024
Gemeente Neder Betuwe
Algemeen
De onderhoudsplichtige is bij duikers niet overal ingevuld. Dat roept vragen en discussie op bij calamiteiten. Is dit dan de aanliggend eigenaar als bij een watergang? Er is aan beide zijden een aanliggend eigenaar; vaak een particulier en de gemeente. Is de gemeente alleen onderhoudsplichtig als er expliciet gemeente vermeld staat?
De onderhoudsplicht is inderdaad niet bij alle duikers, bruggen en andere kunstwerken opgenomen in de legger.
Als vermeld staat dat de aanliggend eigenaar onderhoudsplichtig is dan wordt bedoeld “de eigenaar die de duiker of brug nodig heeft om toegang te krijgen tot zijn of haar perceel”.
Deze zienswijze leidt niet tot aanpassing van de ontwerplegger of de waterschapsverordening.
32
13 juni 2024
Gemeente Vijfheerenlanden
Opmerking legger 1
Duiker verbindt watergang C-057309 met A-000009
Het waterschap spant zich in om de situatie in primair en secundair water juist en actueel te houden op de legger. Gegevens over tertiaire wateren, zoals onder andere duikers, meten we niet actief in.
De duiker zullen we opnemen bij het tertiaire water.
Deze zienswijze leidt tot een aanpassing van de ontwerplegger wateren en waterschapsverordening
33
13 juni 2024
Gemeente Vijfheerenlanden
Opmerking legger 2
Duiker verbindt watergang C-057227 met C-052123
Het waterschap spant zich in om de situatie in primair en secundair water juist en actueel te houden op de legger. Gegevens over tertiaire wateren, zoals onder andere duikers, meten we niet actief in.
De duiker zullen we opnemen bij het tertiaire water.
Deze zienswijze leidt tot een aanpassing van de ontwerplegger wateren en waterschapsverordening
34
13 juni 2024
Gemeente Vijfheerenlanden
Opmerking legger 3
Nabij watergang 057146 water is inmiddels anders
Water 057146 is gelijk in de BGT en de ontwerplegger. We hebben een toelichting bij u gevraagd 20/6 onder zaaknummer 1664666. Deze zienswijze leidt voor nu niet tot aanpassing van de ontwerplegger of de waterschapsverordening.
35
13 juni 2024
Gemeente Vijfheerenlanden
Opmerking legger 4
Duiker verbindt watergang B-057246 en B-123422 met A-000010
Het waterschap spant zich in om de situatie in primair en secundair water juist en actueel te houden op de legger. De duiker zullen we opnemen bij het secundaire water.
Deze zienswijze leidt tot een aanpassing van de ontwerplegger wateren en waterschapsverordening.
36
13 juni 2024
Gemeente Vijfheerenlanden
Opmerking legger 5
Inlaatduiker verbindt C-058910 met C-057240
Het waterschap spant zich in om de situatie in primair en secundair water juist en actueel te houden op de legger. Gegevens over tertiaire wateren, zoals onder andere duikers, meten we niet actief in.
De duiker zullen we opnemen bij het tertiaire water.
Deze zienswijze leidt tot een aanpassing van de ontwerplegger wateren en waterschapsverordening.
37
13 juni 2024
Gemeente Vijfheerenlanden
Opmerking legger 6
C-056093 Watergang (overkluisd)
Deze duiker is bij ons bekend. De duiker is geen verbinding tussen 2 legger-wateren, wij beschouwen de duiker als een hemelwaterafvoer. Daarom maakt de duiker geen deel uit van het watersysteem.
De ontwerplegger wateren of waterschapsverordening passen we niet aan naar aanleiding van deze zienswijze.
38
11 juni 2024
Anoniem
nr. 202423679-11574
De zienswijze betreft het nr. 202423679-11574, een kavelsloot die volgens het ontwerp de status van een tertiaire watergang krijgt. De bodem van de onderhavige sloot ligt over de volle lengte ruim boven het winterpeil. En overigens wordt sinds 2021 overlegd over bebouwing en herinrichting van het perceel en het wijzigen van de waterloop van de kavelsloot. Graag geef ik later een nadere toelichting. OGA BV is als firmant van de VOF De Boomgaard Ontwikkeling, eigenaar van het perceel Mrk I 1874, belanghebbende
Water 166276 is opgenomen als tertiair water op de ontwerplegger met wijzigingsnummer 2024023679-11574. Wij hebben het water 166276 getoetst en deze had niet in de legger opgenomen mogen worden. Daarom zullen wij deze watergang verwijderen van de ontwerplegger.
Deze zienswijze leidt tot een aanpassing van de ontwerplegger wateren en waterschapsverordening.
39
25 juni 2024
Gemeente Nijmegen
Objectnr. 150067, 117131 e.a.
Bij duikers met genoemde objectnummers is de beschermingszone verdubbeld ten opzichte van de vorige versie. Ook bij andere duikers is dit het geval. Wij kunnen deze beschermingszone moeilijk handhaven (denk aan beheer en ontwikkelingen), soms lopen ze zelfs over particulier gebied. Graag overleg wat hiervan de bedoeling is en of hier een smallere beschermingszone gehanteerd kan worden.
U beschrijft dat de beschermingszone bij infrastructurele duikers te groot is gekozen, deze constatering is juist. Bij het vaststellen van de werkingsgebieden in de waterschapsverordening is gekozen om de legger en waterschapsverordening geautomatiseerd op basis van de BGT te maken. Daarbij is geen maatwerk toegepast bij het intekenen van beschermingszone van infrastructurele duikers. Wij werken op dit moment aan beleidsuitgangspunten voor infrastructurele duikers. Wij zullen deze fout in de volgende legger wateren herstellen.
Deze zienswijze leidt nu niet tot aanpassing van de ontwerplegger of de waterschapsverordening.
40
25 juni 2024
Gemeente Nijmegen
Objectnr 017915
Bij de nieuw ingetekende duikers staat wel vermeld wie de onderhoudsplicht heeft, maar bij de duikers die al eerder ingetekend zijn, komt deze informatie niet terug.
In de “Overeenkomst eigendomsoverdracht nieuwe A-watergangen en oude watergangen in de Waalsprong 2019” staat vermeld dat alle “niet-peilregulerende kunstwerken” in het beheer zijn bij de gemeente. Graag deze informatie overal toevoegen aan de duikers zodat er geen discussie over hoeft te zijn. Nu staat er verschillende informatie per duiker terwijl de overeenkomst voor allemaal geldt
De door u aangegeven duiker is met melding 2019023308 verwerkt, de onderhoudsafspraken uit de melding zijn correct overgenomen.
We zullen contact opnemen met de gemeente om afspraken gemaakt in de “Overeenkomst eigendomsoverdracht nieuwe A-watergangen en oude watergangen in de Waalsprong 2019” juist te verwerken in de volgende legger wateren.
Deze zienswijze leidt niet tot aanpassing van de ontwerplegger of de waterschapsverordening.
41
25 juni 2024
Gemeente Nijmegen
Objectnr. 095812
Een aantal duikers in het Stadspark Staddijk staan wel in ons beheersysteem, maar niet op de legger
De duikers bij het stadspark vormen geen verbinding tussen twee legger-wateren, wij beschouwen de duikers als een hemelwaterafvoer. Daarom maken de duikers geen deel uit van het watersysteem.
Deze zienswijze leidt niet tot aanpassing van de ontwerplegger of de waterschapsverordening.
42
25 juni 2024
Gemeente Nijmegen
Objectnr. 2019013209-2314
Duiker Zaligestraat staat wel in ons systeem maar staat niet op de legger
Deze duiker is aangelegd met een vergunning en had moeten worden ingetekend.
Deze zienswijze leidt tot een aanpassing van de ontwerplegger wateren en waterschapsverordening
43
25 juni 2024
Gemeente Nijmegen
Objectnr. 106110
Aan de Griftdijk noord staan veel duikers wel in ons beheersysteem, maar niet op de legger.
Deze duikers vormen geen verbinding tussen twee legger-wateren, wij beschouwen de duikers als een hemelwaterafvoer. Daarom maken de duikers geen deel uit van het watersysteem.
Deze zienswijze leidt niet tot aanpassing van de ontwerplegger of de waterschapsverordening.
44
25 juni 2024
Gemeente Nijmegen
Duiker Bemmelsedijk
Duiker Bemmelsedijk staat wel in ons beheersysteem, maar niet in de legger van het Waterschap.
Deze duikers vormen geen verbinding tussen twee legger-wateren. Daarom maken de duikers geen deel uit van het watersysteem.
Deze zienswijze leidt niet tot aanpassing van de ontwerplegger of de waterschapsverordening.
45
25 juni 2024
Gemeente Nijmegen
Duikers Westerpark
In het Westerpark staan een aantal duikers in ons beheersysteem die niet op de legger staan.
Deze duikers vormen geen verbinding tussen twee legger-wateren, wij beschouwen de duikers als een hemelwaterafvoer. Daarom maken de duikers geen deel uit van het watersysteem
Deze zienswijze leidt niet tot aanpassing van de ontwerplegger of de waterschapsverordening.
46
25 juni 2024
Gemeente Nijmegen
Duikers Industrieweg
Aan de Industrieweg staan een aantal duikers in ons beheersysteem die niet in de legger staan
Deze duikers vormen geen verbinding tussen 2 legger-wateren, wij beschouwen de duikers als een hemelwaterafvoer. Daarom maken de duikers geen deel uit van het watersysteem
Deze zienswijze leidt niet tot aanpassing van de ontwerplegger of de waterschapsverordening.
47
25 juni 2024
Gemeente Nijmegen
Kunstwerken zonder gegevens ontbreken
“Op dit moment zijn alleen de kunstwerken waarvan de gegevens over vorm, afmeting of onderhoudsverplichting bekend zijn opgenomen op de legger wateren 2024. Dit houdt in dat niet alle kunstwerken zijn opgenomen. Op het moment dat gegevens van een kunstwerk compleet zijn, worden deze toegevoegd aan de legger wateren.” Dit impliceert alsof de regels alleen van toepassing zijn als de gegevens compleet zijn? Graag hier meer duidelijkheid over, in de praktijk is dit lastig werkbaar
Onder de Omgevingswet is de zonering van waterstaatswerken verplaatst van de legger naar de waterschapsverordening. In de legger staan alleen nog de vorm, afmeting constructie en onderhoudsverplichtingen van waterstaatswerken. Als deze niet bekend zijn staat dit waterstaatswerk niet op de legger.
Omdat de zonering van het waterstaatswerk wel is opgenomen op de kaart van de waterschapsverordening, gelden hier de regels van de waterschapsverordening.
Deze zienswijze leidt niet tot aanpassing van de ontwerplegger of de waterschapsverordening.
48
25 juni 2024
Gemeente Nijmegen
Objectnr. 168411
Deze wadi is op de legger als ‘bergingsgebied’ opgenomen, dat is de juiste weergave. Elders in de legger zijn de wadi’s opgenomen als tertiair water (bijv. Joulesstraat) of helemaal niet ingetekend (bijv. Fruitstraat). Graag eenduidig en compleet in de legger opnemen.
Deze wadi is opgenomen als tertiair water. Wij zullen na de leggervaststelling contact opnemen met de gemeente om te bespreken hoe we wadi’s opnemen in onze registers.
De ontwerplegger wateren of waterschapsverordening passen we niet aan naar aanleiding van deze zienswijze.
49
10 juni 2024
WSRL
Beschermingszones
In de legger van 2020 zijn binnen de bebouwde kom beschermingszones versmald als deze niet nodig waren voor het uitvoeren van het onderhoud door het waterschap. In enkele gevallen blijkt de beschermingszone toch nodig voor onze onderhoudstaak.
De gevraagde aanpassingen zijn beoordeeld. Soms betreft het kleine aanpassing van enkele decimeters, soms betreft het de gehele rijstrook die beschermd dient te worden.
Deze zienswijze leidt tot een aanpassing van de ontwerplegger wateren en waterschapsverordening.
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.