Waterschapsblad van Hoogheemraadschap van Delfland
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Hoogheemraadschap van Delfland | Waterschapsblad 2023, 9657 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Hoogheemraadschap van Delfland | Waterschapsblad 2023, 9657 | beleidsregel |
[Deze bekendmaking is slechts een tekstplaatsing. De oorspronkelijke publicatie is op 13 november 2017 bekendgemaakt, beschikbaar via Waterschapsblad 2017, 10467.]
Wat is (het doel van) deze beleidsregel?
Als u een steiger wilt aanleggen waarvoor u een watervergunning nodig heeft, dan wordt uw aanvraag getoetst aan deze beleidsregel. Hierin staat waarmee rekening wordt gehouden bij het beoordelen van de vergunningaanvraag.
Zo mag een steiger de doorstroming niet belemmeren, de waterveiligheid niet in gevaar brengen en ook geen negatieve gevolgen hebben voor de waterkwaliteit. Bovendien moet het onderhoud aan watergangen en -kanten mogelijk blijven.
Naast deze beleidsregel bestaat ook een algemene regel voor steigers. Die is bedoeld voor het gemakkelijker reguleren van eenvoudige constructies. Voldoet een constructie aan de algemene regel, dan is een melding voldoende en hoeft geen watervergunning te worden aangevraagd.
Reikwijdte (waar heeft deze beleidsregel betrekking op?)
Het is de intentie om zoveel mogelijk constructies onder deze beleidsregel te laten vallen. Bijvoorbeeld constructies die zijn bedoeld als vissteiger, vlonder, tuinvergroting boven water, looppad, aanlegsteiger, vingersteiger, etc. Ongeacht of het een op palen gefundeerde of overhangende of drijvende steigerconstructie is. Voor de duidelijkheid worden al deze constructies “steiger” genoemd in onderstaand toetsingskader.
Toetsingskader (waar toetsen wij aan?)
De afmeting, vorm en ligging van de steiger worden beoordeeld op het effect op de onderhoudbaarheid, doorstroming en doorvaarbaarheid van het water. Dit is maatwerk, maar het uitgangspunt is dat een steiger maximaal 1/8 van de waterbreedte mag uitsteken buiten de oeverlijn. Grotere afmetingen zijn bijvoorbeeld mogelijk bij waterpartijen. Als dat nodig is, moet de initiatiefnemer aanvullende maatregelen nemen om het onderhoud mogelijk te houden.
Een steiger in, op, boven of over een verheelde waterkering mag geen (onevenredige) extra kosten veroorzaken voor Delfland bij de uitvoering van zijn taken.
Onder een verheelde waterkering wordt verstaan een waterkering waarvan de hoogte van de achterliggende gronden (op minimaal 25 m t.o.v. de buitenkruinlijn en mogelijk op natuurlijke wijze) op gelijke hoogte of hoger dan de kruinhoogte van de waterkering zijn gelegen.
Delfland spant zich in voor een goede waterkwaliteit. Een van de maatregelen die wij daarvoor nemen, is het aanleggen van natte ecologische zones en natuurvriendelijke oevers, waar planten en waterdieren zich goed kunnen ontwikkelen. In de buurt van deze plekken mag in principe geen steiger worden gebouwd, tenzij er aanvullende maatregelen kunnen worden genomen om ze te beschermen.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/wsb-2023-9657.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.