Waterschapsblad van Waterschap Hunze en Aa's
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Waterschap Hunze en Aa's | Waterschapsblad 2023, 9119 | participatie |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Waterschap Hunze en Aa's | Waterschapsblad 2023, 9119 | participatie |
Kennisgeving voornemen en participatie dijkversterking Eekerpolder
Waterschap Hunze en Aa’s heeft een opgave om te zorgen voor dijken die voldoen aan het veiligheidsniveau. De dijken langs het Winschoterdiep en het A.G. Wildervanckkanaal dienen te voldoen aan een ontwerpnorm met een overstromingsrisico van 1x per 300 jaar.
Ten zuidoosten van de kruising tussen de Rijkswegen A7 en de N33 ligt de Eekerpolder. Aan de zuidkant van de A7 ligt het Winschoterdiep. Het Winschoterdiep is verbonden met het A.G. Wildervanckkanaal aan de westkant van de N33. Aan beide zijden van deze kanalen liggen dijken voor bescherming tegen wateroverlast. De dijken aan de zuidzijde van het Winschoterdiep en aan de oostzijde van het A.G. Wildervanckkanaal voldoen niet aan aan het waterveiligheidsniveau. In figuur 1 is te zien om welk traject het gaat, het onderzoeksgebied. De stabiliteit binnenwaarts is onvoldoende (zie figuur 2) en er is kans op piping (zie figuur 3). Het waterschap Hunze en Aa’s is voornemens de dijken te versterken en weer te laten voldoen aan het vereiste waterveiligheidsniveau.
Figuur 1 Dijkversterking Eekerpolder – onderzoeksgebied.
Figuur 2 Schematisch voorbeeld van onvoldoende binnenwaartse stabiliteit
Figuur 3 Schematisch voorbeeld van piping
Vanaf 1 januari 2024 treedt de Omgevingswet in werking. Wanneer dit het geval is, betekent dit dat er voor de versterking een Projectbesluit Omgevingswet genomen moet worden (met de bijbehorende verplichte projectprocedure) of een Omgevingsvergunning voor wateractiviteiten. Het waterschap is zowel initiatiefnemer als bevoegd gezag voor elk van deze procedures.
Onderdeel van het vergunningenproces is het informeren van de omgeving over hoe waterschap Hunze en Aa’s de verkennings- en de planuitwerkingsfase van de versterking van de dijk gaat aanpakken en hoe u hieraan een bijdrage kunt leveren.
Het project bestaat uit een verkennende fase, planvormingsfase en uitvoeringsfase. Dit project zit momenteel in de overgang van verkennende- naar planvormingsfase. In de verkennende fase is contact geweest met de directe stakeholders en zijn eerste onderzoeken uitgevoerd. Hiermee wordt de planvormingsfase opgestart. Globaal worden de volgende stappen doorlopen:
Bij de start van het project wordt geotechnisch veld- en labonderzoek uitgevoerd, waarmee de bestaande dijk in detail kan worden getoetst en de bestaande situatie beter inzichtelijk wordt.
Door ruimtebeperkingen, zoals het geplande zonnepark in de Eekerpolder, is het noodzakelijk om te zoeken naar maatwerkoplossingen. De uitwerking van het voorlopig ontwerp (VO) wordt bepaald aan de hand van de resultaten van de verschillende onderzoeken en de beschikbare ruimte. Deze worden gedeeld met in ieder geval de gemeente en de provincie. De reacties worden meegenomen voor de verdere uitwerking in het definitieve ontwerp (DO).
Parallel en dienend hieraan voeren wij een omgevingsanalyse uit, doen we verschillende onderzoeken (zoals ecologisch onderzoek) en stellen wij een m.e.r.-beoordeling op. Een m.e.r.-beoordeling is een toets van het bevoegd gezag om te bepalen of er bij een voorgenomen activiteit mogelijke belangrijke nadelige milieugevolgen kunnen optreden. Dit alles om de basisinformatie over het gebied zo goed mogelijk in beeld te brengen en goede afwegingen te kunnen maken. Tijdens de planuitwerking werken we toe naar een zorgvuldig ingepast (dijk)ontwerp. Op basis van dit ontwerp wordt bepaald welke bestuurlijke procedure doorlopen wordt (Projectbesluit of Omgevingsvergunning voor een wateractiviteit).
Het waterschap betrekt grondeigenaren, inwoners, bedrijven, maatschappelijke organisaties en bestuursorganen die actief zijn in het gebied bij de verschillende fasen van dit project.
Onderdeel van het project is het verkennen van de mogelijkheid om een fietspad op of langs de dijk te realiseren.
Het waterschap Hunze en Aa’s heeft op dit moment nog geen keuze gemaakt in de te volgen procedure (Projectbesluit of Omgevingsvergunning) onder de Omgevingswet. Deze keuze wordt gemaakt op basis van het definitieve ontwerp.
Op hoofdlijnen ziet de planning er als volgt uit:
Belanghebbenden en belangstellenden houden we graag op de hoogte van dit project en betrekken we, indien gewenst, bij de verdere planvorming. Dit gebeurt via individuele gesprekken of publieke bijeenkomsten. U kunt met ons contact opnemen of wij nemen, wanneer benodigd, contact met u op.
U kunt ons helpen met het in beeld brengen van belangrijke waarden en belangen in het gebied. U kunt dan aangeven waar wij, volgens u, tijdens de versterking rekening mee moeten houden. Ook bespreken wij met u de keuzes die wij willen maken.
Verder is het mogelijk om meekoppelkansen aan te dragen. Wat is een meekoppelkans? Een door bewoners of bedrijven aangedragen kans op economisch of ruimtelijk vlak, die niet direct bijdraagt aan het doel van de versterking van de dijk: waterveiligheid. Meekoppelkansen zijn kansen die tegelijk met het versterkingsproject uitgevoerd kunnen worden en een win-winsituatie kunnen bieden. Meekoppelkansen worden door het waterschap beoordeeld op technische, juridische, maatschappelijk en financiële haalbaarheid en moeten ook passen qua planning.
Participeren kan op de volgende manieren:
Uw oplossingen worden beoordeeld door waterschap Hunze en Aa’s (in de rol van bevoegd gezag) en worden – als ze voldoen aan de voorwaarden – meegenomen in de verkenning;
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/wsb-2023-9119.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.