Waterschapsblad van Waterschap Vallei en Veluwe
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Waterschap Vallei en Veluwe | Waterschapsblad 2023, 8196 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Waterschap Vallei en Veluwe | Waterschapsblad 2023, 8196 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
In deze regeling wordt verstaan onder:
Landbouwvrijstellingsverordening (LVV): Verordening (EU) Nr. 2022/2472 van de commissie van 14 december 2022 waarbij bepaalde categorieën steun in de landbouw- en de bosbouwsector en in plattelandsgebieden op grond van de artikelen 107 en 108 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie met de interne markt verenigbaar worden verklaard;
Het waterschap wil met deze regeling stimuleren dat grondeigenaren structureel en op grote schaal voor, tijdens en na droge periodes water vasthouden door het realiseren van waterbesparende en water vasthoudende investeringen in het watersysteem. Met deze regeling beoogt het waterschap een bijdrage te realiseren aan haar doelen zoals omschreven in de Blauwe omgevingsvisie (BOVI) 2050: thema klimaatverandering en in het Blauw Omgevingsprogramma (BOP) 2022-2027, met als specifiek doel: een robuust, klimaatbestendig watersysteem met balans tussen droogte en wateroverlast met minimaal menselijk ingrijpen, alsmede in het Uitvoeringsprogramma Klimaatadaptatie ‘Spoor 2’; de korte termijn maatregelen, met als specifiek doel: water vasthouden in de haarvaten (tertiair systeem) en bodem door boerenstuwen, regelbare drainage, verondiepen, dempen, bodembeheer, etc.
Artikel 5 Subsidiabele activiteit
Subsidie als bedoeld in artikel 3 van de verordening kan worden verstrekt voor:
In afwijking van artikel 5 van de verordening geldt ten aanzien van de wijze van verdeling voor deze regeling:
de datum van ontvangst door het college is leidend. Bij complete aanvragen die binnenkomen op dezelfde dag vindt er – indien het subsidieplafond inwilliging van aanvragen in de weg staat – loting plaats, teneinde de volgorde van binnenkomst te bepalen. Een aanvraag wordt slechts in de volgorde opgenomen indien zij voldoet aan de eisen die aan haar worden gesteld.
In aanvulling op artikel 6 van de verordening weigert het college de subsidie in ieder geval indien:
Artikel 14 Communautair toetsingskader, inclusief overige weigeringsgronden
Geen subsidie wordt verstrekt onder toepassing van de Landbouw groepsvrijstellingsverordening aan ondernemingen in moeilijkheden als bedoeld in de Communautaire richtsnoeren inzake staatssteun voor reddings- en herstructureringssteun aan niet-financiële ondernemingen in moeilijkheden (PbEU 2014/C 249/01).
Artikel 17 Sluitende begroting
Onverminderd de in deze regeling gestelde voorschriften worden de subsidiabele kosten berekend op basis van een voor de subsidieontvanger gebruikelijke en controleerbare methode die is gebaseerd op bedrijfseconomische grondslagen en normen die in het maatschappelijk verkeer als aanvaardbaar worden beschouwd en die de subsidieontvanger stelselmatig toepast.
Artikel 18 Niet-subsidiabele kosten
Geen subsidie wordt verstrekt in verband met:
Artikel 19 Administratieplicht
Indien de subsidie is verleend onder gebruikmaking van Verordening (EU) Nr. 1407/2013 van de Commissie van 18 december 2013 betreffende de toepassing van de artikelen 107 en 108 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie op de de-minimissteun (PbEU L 352) is de bewaartermijn uit het tweede lid 10 jaar.
Artikel 20 Voortgangsrapportage
Als een subsidie niet binnen een jaar na de subsidieverlening wordt vastgesteld, kan het college de subsidieontvanger, zolang de subsidie niet is vastgesteld, eenmaal per jaar verplichten om een voortgangsrapportage te overleggen.
Artikel 21 Meldingsplicht en aanleveren van bewijsstukken
De subsidieontvanger is verplicht om het college onverwijld schriftelijk mee te delen als de investeringen waarvoor de subsidie is verleend niet, niet tijdig, niet geheel of gewijzigd zullen worden gerealiseerd, of dat niet, niet tijdig of niet geheel aan de aan de subsidie verbonden verplichtingen zal worden voldaan.
Artikel 22 Medewerking aan evaluatie
De subsidieontvanger werkt mee aan een door of namens het college ingesteld onderzoek, erop gericht de doeltreffendheid en de effecten van de subsidieverstrekking krachtens deze regels te evalueren.
Ondertekening
Aldus vastgesteld in de vergadering van het algemeen bestuur van 3 juli 2023.
drs. ing. K.A. Blokland, secretaris
mr. S.H.M. Ornstein MCPm, dijkgraaf
Bijlage 1 Investeringslijst Regeling Watersparen 2023
Niet-productieve investeringen
Aanbrengen grondwallen langs watergangen
De oppervlakkige afvoer wordt tegengegaan, waardoor er meer water wordt vastgehouden. Water op maaiveld neemt lokaal toe na hevige buien. Het water trekt dan de grond in, in plaats van dat het afgevoerd wordt. Op deze manier worden ook hoge piekafvoeren tegengegaan.
Uitwerking niet-productieve investeringen
Voor alle investeringen geldt dat uitsluitend aan derden (bijv. loonbedrijf of aannemer) betaalde materiaal- en arbeidskosten voor de uitvoering van de investering subsidiabel zijn.
Voor een aantal investeringen is een ecologische QuickScan nodig. Dit geldt voor investeringen die mogelijk invloed hebben op beschermde planten en dieren. Een ecologische QuickScan is een verkennend onderzoek naar het voorkomen van beschermde planten en dieren in de directe omgeving van de uitvoeringslocatie. Uit de QuickScan volgen een aantal duidelijke adviezen die nodig zijn bij de planning en uitvoering van het werk.
1. Stuwput met schotbalkjes en aangelaste kunststofduiker en gronddam
Met het plaatsen van een stuwput kan langer water worden vastgehouden, waardoor dynamisch peilbeheer mogelijk wordt. De stuwput wordt geplaatst in combinatie met een aangelaste, nieuwe kunststofduiker. Deze constructie is eenvoudig te plaatsen. De kunststofduiker is in verschillende diameters verkrijgbaar. Er zijn meerdere varianten in de markt.
Figuur 1: Voorbeeld van geplaatste stuwput .
Ecologische QuickScan nodig: ja, het waterschap voert deze voor u uit.
Stuwput, kunststofduiker diameter 300 tot 600 mm. Lengte duiker maximaal 10 meter. Maximaal 10 m³ schone grond t.b.v. gronddam. Beschoeiingsmateriaal aan weerszijden van de stuwput.
Prijsindicatie: ca. € 2.500,- (stuwput inclusief ander materiaal), ca. € 3.500,- totaal inclusief arbeidskosten.
Plaatsing stuwput met ronde instroomopening van 300 tot 600 mm.
Hetzelfde principe als investering 1, maar dan bevestigd op een bestaande duiker. Het waterpeil kan stapsgewijs worden ingesteld, dit maakt flexibel peilbeheer mogelijk.
Figuur 2: Voorbeeld van stuwput .
Ecologische QuickScan nodig: nee.
Subsidiabele materialen: stuwput en beschoeiing aan weerszijden stuwput.
Prijsindicatie: ca. € 2.000,- (stuwput inclusief beschoeiing), ca. €2.500,- totaal inclusief arbeidskosten.
De stuwhoogtes zijn in te stellen met stappen van 50 mm, 100 mm en 200 mm over een standaard hoogte van 1200 mm. De stuwput is toe te passen op bestaande duikers met ronde instroomopening van 300 tot 600 mm.
Zeer eenvoudige, bedienbare en goedkope maatregel. Door de bocht omhoog te draaien wordt het waterpeil verhoogd en kan water worden vastgehouden.
Figuur 3: Voorbeeld van bocht op duiker
Ecologische QuickScan nodig: nee.
Subsidiabele materialen: draaibare bocht.
Prijsindicatie: ca € 150,- (diameter 315 mm), ca. € 350,- (diameter 400 mm).
Toepasbaar op PE of PVC-duikers 315 mm en 400 mm.
Eenvoudige en bedienbare investering. De constructie dient om bij weinig neerslag op een flexibele manier zo veel mogelijk water in sloten vast te houden. Het roterend kunststof duikerschot bestaat uit een ring met een sponning. In de sponning is een halvemaanvormig schot aangebracht. Dit schot is draaibaar. Door het dichte deel naar onderen te draaien wordt het waterpeil verhoogd en kan water worden vastgehouden.
Figuur 4: Voorbeelden van roterend duikerschot.
Ecologische QuickScan nodig: nee.
Subsidiabele materialen: roterend duikerschot.
Prijsindicatie: ca. € 150,- tot € 200,- afhankelijk van diameter.
Het roterend duikerschot wordt eenvoudig in de rand van een bestaand duiker (diameter 500 - 1250 mm, 500 mm standaard) geklemd. Duiker dient wel rond te zijn.
https://www.winnovatie.nl/innovatie/roterend-kunststof-duikerschot-rkd
Gericht watergeefsysteem uitsluitend voor bestaande percelen met fruit- en boomteelt. Druppelirrigatie is een irrigatiemethode waarbij water bij de planten wordt gedruppeld door een stelsel van leidingen, slangen en druppelaars. Het beperkt het waterverbruik ten opzichte van traditionele irrigatiemethoden door het gericht geven van water. Hiermee wordt water bespaard in droge tijden.
Figuur 5: Voorbeeld van druppelirrigatie bij fruitteelt.
Ecologische QuickScan nodig: nee.
Subsidiabele materialen: druppelirrigatiesysteem, pomp wordt niet vergoed.
Prijsindicatie: sterk afhankelijk van het type systeem.
Nieuw gericht watergeefsysteem uit grond- of oppervlaktewater voor bestaande percelen met fruit- en boomteelt. Druppelirrigatie moet minimaal vijf jaren te gebruiken zijn of (semi-)permanent worden aangelegd.
6. Regelbaar maken van bestaande drainage
Aanbrengen draaibare bochten bij bestaande drainage die uitmondt in een B- of C-watergang. Bij regelbare drainage wordt water niet meteen afgevoerd naar de watergang, maar wordt vastgehouden in de bodem van het gedraineerde perceel.
Figuur 6: Voorbeeld van draaibare bochten op bestaande drainagebuizen.
Ecologische QuickScan nodig: nee.
Subsidiabele materialen: draaibare bocht.
Prijsindicatie: ca. € 10,- per drainagebuis .
Draaibare bocht toe te passen op bestaande drainagebuizen van rond 80 tot 100 mm die uitmonden in B- of C-watergangen.
7. Afsluiten bestaande C-watergangen met gronddam
Het afsluiten van een bestaande C-watergang door het aanleggen van een gronddam zorgt er dat water wat normaal gesproken afgevoerd wordt, geborgen kan worden in de watergang en kan infiltreren.
Figuur 7: Voorbeeld van afgesloten watergang met gronddam.
Ecologische QuickScan nodig: ja, het waterschap voert deze voor u uit.
Subsidiabele materialen: schone grond t.b.v. gronddam.
Prijsindicatie: afhankelijk van het aantal m³ schone grond.
Toepasbaar in kleine C- watergangen met beperkte afvoer.
8. Verhogen slootbodem in C-watergang
Door het verhogen van de slootbodem wordt er minder water afgevoerd door minder ontwatering van grondwater uit het aanliggende land.
Figuur 8: Voorbeeld van verhogen slootbodem.
Ecologische QuickScan nodig: ja, het waterschap voert deze voor u uit.
Subsidiabele materialen: schone grond t.b.v. verhogen slootbodem.
Prijsindicatie: afhankelijk van het aantal m³ zand per strekkende meter, lengte en bereikbaarheid van de watergang.
Het verhogen van slootbodems kan het beste worden toegepast op de hogere zandgronden/hellend gebied, waar het effect van water vasthouden door stuwen beperkt is.
Wilt u investeren in het verhogen van slootbodem(s)? Neem eerst contact op met onze gebiedsmakelaar om de mogelijkheden te bespreken.
9. Grondwallen (dijkjes) langs watergangen
Aanbrengen grondwallen langs de watergang van circa 30 cm. Hoog. De oppervlakkige afvoer wordt hierdoor moeilijker gemaakt. Naar verwachting neemt het toestromend oppervlak van het watersysteem af (er wordt meer water vastgehouden) en neemt de waterdiepte op maaiveld lokaal toe. Inundatie van het watersysteem zal afnemen door enerzijds de geringe oppervlakkige aanvoer van regenwater en anderzijds de verhoogde oevers.
Watervergunning nodig: nee, alleen vergunning nodig als u dijkjes aanbrengt binnen de onderhoudsstrook van A-wateren.
Ecologische QuickScan nodig: ja, het waterschap voert deze voor u uit.
Subsidiabel: schone grond t.b.v. aanbrengen grondwallen.
Prijsindicatie: afhankelijk van de grootte van het perceel.
Figuur 9: Voorbeeld van grondwallen rondom perceel.
Wilt u investeren in grondwallen langs uw watergang? Neem eerst contact op met onze gebiedsmakelaar om de mogelijkheden te bespreken.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/wsb-2023-8196.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.