Waterschapsblad van Hoogheemraadschap van Schieland en de Krimpenerwaard
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Hoogheemraadschap van Schieland en de Krimpenerwaard | Waterschapsblad 2023, 14012 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Hoogheemraadschap van Schieland en de Krimpenerwaard | Waterschapsblad 2023, 14012 | beleidsregel |
Beleidsnota ontheffingverlening wegen
De beleidsnota ontheffing heeft tot doel het gebruik van de wegen mogelijk te houden voor alle verkeer waarvoor deze wegen bedoeld zijn.
Vanwege de aard en breedte van de wegen in de Krimpenerwaard heeft het hoogheemraadschap regels gesteld aan het gebruik daarvan. Dat zijn onder andere gewichtsbeperkingen en snelheidsbeperkingen. Voor een aantal wegen gelden nog aanvullende gebruiksbeperkingen voor het soort weggebruiker. Het is mogelijk ontheffing te krijgen op deze regels voor zover de aard van de weg dat toelaat (eventueel met aanvullende voorzieningen) en de verkeersveiligheid afdoende gewaarborgd blijft.
Uitgangspunt bij het ontheffingenbeleid is dat een zeker profiel van vrije ruimte blijft gehandhaafd, de bereikbaarheid van percelen is gewaarborgd en de effecten op de berijdbaarheid en veiligheid en de gevolgen voor het beheer en onderhoud aanvaardbaar zijn. Dat geldt ook bij tijdelijke stremmingen door de uitvoering van (vergunningplichtige) werken. Deze beleidsnota geeft de regels weer voor ontheffingverlening.
Op 6 juli 2004 is de beleidsnota ontheffing- en vergunningverlening wegen door het college van dijkgraaf en hoogheemraden vastgesteld. Deze nota is vervolgens gedurende 4 weken ter inzage gelegd en per 1 september 2004 in werking getreden.
Op 20 september 2022 is deze nota gewijzigd vastgesteld omdat er in verband met de Omgevingswet een nieuwe waterschapsverordening en beleidsregels voor vergunningverlening op grond van deze waterschapsverordening zijn vastgesteld die de beleidsregels voor vergunningverlening in deze nota vervangen op het moment dat deze inwerking treden. De regels voor ontheffingverlening in deze nota die in werking blijven hebben hun grondslag in in het Reglement verkeersregels en verkeerstekens (RVV 1990) en het Voertuigreglement, die zijn afgeleid van de Wegenverkeerswet. Onderdeel IV-D was al eerder vervallen bij vaststelling van deze vervangende beleidsregel: Waterschapsblad 2018, 2526 | Overheid.nl > Officiële bekendmakingen (officielebekendmakingen.nl) .
Het hoogheemraadschap is in de Krimpenerwaard belast met de zorg voor de openbare wegen buiten de bebouwde kom in de zin van de Wegenwet, met uitzondering van rijks- en provinciale wegen. Deze beheertaak is vastgelegd in het Reglement voor het hoogheemraadschap. De zorg voor de wegen omvat mede het instandhouden en zo nodig verbeteren van de wegen. Andere taken van het hoogheemraadschap zijn de zorg voor de waterkeringen en de waterkwantiteit.
De regels zijn opgesteld om een goede uitoefening van de wegenbeheertaak te waarborgen. Onder voorwaarden kunnen ontheffingen worden verleend voor bepaalde regels in het Reglement verkeersregels en verkeerstekens (RVV 1990) en het Voertuigreglement, die zijn afgeleid van de Wegenverkeerswet. Ontheffing op verkeersregels en verkeerstekens uit de RVV 1990 worden met een zogenaamde ontheffing verleend.
Controle van ontheffingen gebeurt door de politie. In overleg met het hoogheemraadschap kunnen sancties worden opgelegd bij meerdere overtredingen door één persoon of bedrijf. Dat hangt dan weer af van:
Dit kan er toe leiden dat bepaalde personen of bedrijven (tijdelijk) geen ontheffing meer kunnen krijgen.
Een weg bestaat uit de rijbaan, de bermen en indien aanwezig ook uit de wegsloot. In onderstaande figuur is dat aangegeven.
Zonder duidelijke grens, bijvoorbeeld bij het ontbreken van een wegsloot, geldt de eigen- domsgrens van het wegperceel als grens van de weg. Op grond van de keur geldt in dat geval als minimumgrens een afstand van 1,50 meter uit de kant van de rijbaan.
Voor alle wegen geldt ook een profiel van vrije ruimte. Daarmee wordt bedoeld dat naast en boven de weg voldoende ruimte is zodat de weg toegankelijk is voor alle verkeer dat daarvan gebruik mag maken. Bovenop de wettelijke maximale afmetingen van voertuigen geldt voor het profiel van vrije ruimte nog een bepaalde veiligheidsmarge ofwel manoeuvreerruimte.
De streefbeelden en daarbij behorende functie-eisen voor de wegen staan beschreven in het Beheerplan Wegen dat in juni 2003 door de Verenigde Vergadering is vastgesteld.
Streefbeelden zijn opgesteld voor de volgende onderdelen:
Door het regelmatig onderhouden van de wegen zorgt het hoogheemraadschap voor het berijdbaar houden daarvan voor het verkeer waarvoor de weg bedoeld is. Daarnaast zijn maatregelen nodig om schade aan het wegdek en de bermen, wateroverlast en gladheid zoveel mogelijk te voorkomen. Ontheffing- en vergunningverlening spelen hierbij een rol door bijvoorbeeld verkeerslast(aslast) beperking, toelaatbare vervoermiddelen en berm- inrichting.
Omstandigheden die de verkeersveiligheid nadelig beïnvloeden zoals gladheid, gaten in wegdek en bermen, boomtakken op de rijbaan enzovoort, moeten adequaat worden bestreden. Ontheffing- en vergunningverlening zijn onder meer aan de orde bij het onder houden van vergunde objecten, het vrijhouden van het profiel van vrije ruimte voor verkeer en het behouden van het overzicht op de weg. Daarnaast kunnen eisen worden gesteld aan bijvoorbeeld de markering en inrichting van parkeerplaatsen en uitritten, en verlichting of markering om onoverzichtelijke situaties te voorkomen.
Met bebording wordt aangegeven voor welk verkeer een bepaalde weg bedoeld is. De bereikbaarheid moet voor dat verkeer gewaarborgd blijven. Het instellen van een parkeerverbod of het parkeren slechts in daarvoor bestemde (gemarkeerde) vakken kan een hulpmiddel zijn om de doorstroming en daarmee de bereikbaarheid te verbeteren. Voor de berm- en of weginrichting geldt het vrijhouden van een minimaal rijprofiel (hoogte en breedte) bij beplanting, bebouwing, hekwerken of andere objecten. Om verkeersintensiteit en de verkeerslast te beperken om juist voor bepaalde groepen de bereikbaarheid te vergroten zijn er weinig mogelijkheden. Dat kan bijvoorbeeld door het instellen van een beperkte toegankelijkheid in de spitsperiode. De belangrijkste mogelijkheden om hierin te sturen liggen in het nemen van inrichtingsmaatregelen, zoals de aanleg van overslag- plaatsen of parkeerterreinen, en verkeersbesluiten. Ook kunnen eisen gelden voor de periode of het aantal keer dat een ontheffing geldig is, en aan de afmetingen en het totaalgewicht van het te gebruiken voertuig en de snelheid waarmee mag worden gereden.
Milieu en Landschappelijke inpassing
Het hoogheemraadschap houdt rekening met het milieu door onder meer het uitvoeren van ecologisch bermbeheer op daartoe geschikte bermen (voldoende breed en beperkte verkeersintensiteit, zogeheten eco-bermen) en het bevorderen van een natuurvriendelijke inrichting van bermen en slootkanten op de andere wegbermen. Hiervoor is in 2004 door het hoogheemraadschap een nota met richtlijnen voor ecologisch bermbeheer vastgesteld. Verder wordt er gestreefd naar een gezond bomenbestand en het bevorderen van de ecologische, landschappelijke of cultuurhistorische waarde van de wegen.
Werkzaamheden van derden moeten hieraan worden getoetst. Mogelijke eisen voor ontheffingverlening zijn hierbij:
Het hoogheemraadschap houdt rekening met toenemende recreatie in de Krimpenerwaard en werkt mee aan initiatieven die de recreatie kunnen bevorderen voor langzaam verkeer. Bij vergunningverlening voor algemene recreatieve doeleinden zoals openbare bankjes in bermen (bemoeilijkt het onderhoud) wordt dat in de overwegingen meegenomen.
Voor het vaststellen van het beleid is het hoogheemraadschap gehouden aan de regelgeving van Rijk en provincie. In het Beheerplan Wegen is de geldende wet- en regelgeving beschreven. Voor ontheffingverlening is daarbij onder meer van belang de regelgeving volgend uit:
Op grond van het Reglement voor het hoogheemraadschap van Schieland en de Krimpenerwaard heeft het hoogheemraadschap binnen het Krimpenerwaardse deel van het beheergebied de zorg voor de openbare we gen buiten de bebouwde kom in de zin van de Wegenwet, met uitzondering van de provinciale wegen.
De RVV 1990 is gebaseerd op de Wegenverkeerswet. Het hoogheemraadschap kan als bevoegd gezag op bepaalde verkeersregels en verkeerstekens in de RVV ontheffing ver- lenen.
Ook het Voertuigreglement is gebaseerd op de Wegenverkeerswet. Het hoogheemraad- schap kan als bevoegd gezag op bepaalde regels in het Voertuigreglement betreffende afmetingen en gewicht ontheffing verlenen. In de gevallen waarin sprake is van een zo- genaamd Exceptioneel Transport heeft het Hoogheemraadschap de vergunningverlening gemandateerd aan de Dienst Wegverkeer (RDW), omdat dergelijke transporten vaak ge- bruik maken van wegen van verschillende wegbeheerders.
Op grond van artikel 18 van de Wegenverkeerswet worden verkeersbesluiten voor het verkeer op wegen genomen door het algemeen bestuur of, krachtens besluit van het al- gemeen bestuur, door het dagelijks bestuur. Verkeersbesluiten worden opgesteld met het oog op de behoeften van het verkeer en de veiligheid van de weggebruikers. Door middel van bebording en markering volgens de RVV 1990 worden geldende verkeers- besluiten aangegeven.
Voor wegen met een maximum toelaatbaar voertuiggewicht van 15 ton geldt:
Hierop zijn de volgende bepalingen van toepassing:
1) 2 assen op een onderlinge afstand van minder dan 1,3 m gelden als 1 as;
2) de genoemde tonnages zijn maximum tonnages;
3) bij de beoordeling van een aanvraag om ontheffing voor een voertuig wordt met behulp van de laatste versie van de rekenmethodiek Novab berekend bij welke belading en eigen gewicht van het voertuig of samenstel daarvan de last van enige as van het voertuig hoger wordt gesteld dan in de tabel genoemde norm. De hierdoor gevonden maximale gewicht van het beladen voertuig of samenstel daarvan (tonnage) wordt als voorschrift verbonden aan de ontheffing;
4) met het totaalgewicht wordt bedoeld het eigen gewicht van het voertuig of samenstel daarvan en de lading.
Verder geldt hierop het amendement van de Verenigde Vergadering van het hoogheemraadschap van de Krimpenerwaard van 29 september 1999; inhoudende dat een land bouwtractor met aanhanger, een 3 assige vrachtwagen en een truck met oplegger een ontheffingsmogelijkheid hebben tot een totaalgewicht van 25 ton voor uitvoering van reguliere werkzaamheden dienstig aan de uitoefening van een agrarisch bedrijf (dus niet puin, grond of andere niet-specifieke agrarische zware materialen).
Voor bovengenoemde voertuigen of samenstellen daarvan geldt een maximum rijsnelheid van 30 km/uur. In uitzonderlijke gevallen wordt stapvoets rijden voorgeschreven
Naast het gewicht van voertuigen gelden de wettelijke eisen voor de maximale lengte en breedte die aan een voertuig wordt gesteld volgens het Voertuigreglement. De maximale afmetingen van veel voorkomende voertuigen zijn:
personenauto´s en bedrijfsauto´s
lengte 12,00 m; breedte 2,55 m; hoogte 4,00 m
Afwijkende maximale lengte (en breedte) (exclusief lading):
lengte 4,00 m; hoogte 2,50 m breedte:
Ontheffingen op afmetingen worden met mandaat van het hoogheemraadschap verleend door de Dienst Wegverkeer (RDW). Dit geldt voor voertuigen tot een lengte van 27,00 m en een breedte tot 3,00 m (voor landbouwvoertuigen tot 3,50) m, met een maximumgewicht tot 60 ton. Voor voertuigen breder dan 3,00 of 3,50 m kan een ontheffing worden aangevraagd bij Gedeputeerde Staten van de provincie Zuid-Holland.
langs wegen met een parkeerverbod
Parkeren langs wegen met een parkeerverbod is toegestaan in daarvoor bestemde (gemarkeerde) vakken. Voor het aanbrengen van een gemarkeerd vak moet een vergunning worden aangevraagd. Dat geldt ook voor het (verplicht) aanduiden van de parkeerplaats met een bord.
Op grond van de RVV 1990 geldt het parkeerverbod niet voor houders van een gehandicaptenparkeerkaart of bestuurders van gehandicaptenvoertuig indien niet langer wordt geparkeerd dan drie uren.
b. locatie ten opzichte van de weg
Buiten de doorgaande rijbaan is het aanbrengen van een parkeervak toegestaan. De parkeerplaats moet zodanige afmetingen hebben dat een geparkeerd voertuig daar volledig binnen past.
In bijzondere situaties bijvoorbeeld bij bouwactiviteiten, verhuizingen en dergelijke kan een tijdelijke of eenmalige ontheffing worden verleend. Daarbij worden de volgende beoordelingscriteria doorlopen:
Een ontheffing voor het aanbrengen van een parkeerplaats op kenteken wordt slechts verleend aan houders van een gehandicaptenparkeerkaart volgens het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW). Hiervoor worden dezelfde beoordelingscriteria doorlopen als bij de tijdelijke ontheffingen:
De ontheffing vervalt op het moment dat de gehandicaptenparkeerkaart niet meer geldig is.
IV. Uitzonderingen en bijzondere bepalingen
Voor een aantal uitzonderlijke vormen van weggebruik of in bijzondere situaties, waar het hoogheemraadschap in beginsel geen ontheffing voor verleent, kan na onderstaande belangenafweging door het dagelijks bestuur van het hoogheemraadschap toch een ontheffing
Uitzonderingen bij ontheffingen kunnen worden gemaakt voor bijvoorbeeld parkeren voor invaliden en bijzondere eenmalige transporten.
Vervolgens worden er aanvullende eisen gesteld aan de ontheffing.
Niet in alle gevallen zullen de uitgangspunten voor ontheffingverlening kunnen voorzien in een afgewogen oordeel voor een ontheffingsaanvraag. In dat geval zal de aanvraag aan het dagelijks bestuur van het hoogheemraadschap van Schieland en de Krimpenerwaard moeten worden voorgelegd.
De procedure voor ontheffingverlening start met een schriftelijke aanvraag door degene die ontheffing wil hebben voor het gebruik van de wegen. Voor het behandelen van aanvragen worden leges in rekening gebracht. Dit is ook het geval indien een aanvraag wordt afgewezen. Door vooroverleg met de afdeling Vergunningen kan duidelijk worden in welke mate een aanvraag kan worden goedgekeurd om onnodige legeskosten te voorkomen.
Door de aanvrager kan vooraf schriftelijk of mondeling overleg worden gevoerd met het hoogheemraadschap. In het vooroverleg tussen de aanvrager en het hoogheemraadschap kan in grote lijnen antwoord worden gegeven op de volgende vragen:
Indien de aanvraag hieraan niet voldoet kan in overleg met de aanvrager worden bezien of door een aanpassing van het object van aanvraag alsnog aan de criteria kan worden voldaan.
Nadat de aanvrager een schriftelijke aanvraag heeft ingediend bij het bestuur van het hoogheemraadschap start de daadwerkelijke ontheffingsprocedure. Hierbij wordt de aanvraag zo nodig opnieuw beoordeeld. De aanvraag moet een duidelijke omschrijving van de gewenste werken of handelingen vermelden met plaatsomschrijving en kadastrale gegevens en tekeningen, en verder alle gegevens die het bestuur voor een goede beoordeling nodig acht.
Belanghebbenden schriftelijk of telefonisch in de gelegenheid stellen zienswijzen binnen een termijn van 10 dagen kenbaar te maken.
Bekeken wordt of er andere belanghebbenden zijn. Deze belanghebbenden worden schriftelijk of telefonisch benaderd en worden in de gelegenheid gesteld zienswijzen binnen een termijn van 10 dagen kenbaar te maken.
Verzenden ontheffing of het besluit tot weigering naar aanvrager en eventuele belanghebbenden. Publiceren van het besluit tot verlening van ontheffing of vergunning of besluit tot weigering, met aangegeven de mogelijkheid tot het indienen van een bezwaar.
Na een interne beoordeling van de conceptontheffing of besluit tot weigering wordt deze in een definitieve versie ondertekend en verzonden naar de aanvrager en in afschrift naar eventuele belanghebbenden. Het besluit tot ontheffing wordt gepubliceerd in de plaatselijke pers, waarbij de mogelijkheid tot het indienen van een bezwaar wordt aangegeven op grond van de Algemene wet bestuursrecht. De verleende ontheffingen worden vermeld op een lijst, welke ter kennisneming aan de orde komt in de vergadering van dijkgraaf en hoogheemraden.
Als een bezwaarschrift wordt ingediend, behandeling van het bezwaarschrift met uitspraak binnen 10 weken, met een maximale extra verdaging van 4 weken.
Als een bezwaarschrift wordt ingediend wordt deze afgegeven aan de secretaris van de commissie voor bezwaarschriften. Binnen 10 weken zal deze commissie het bezwaar- schrift behandelen en het college van dijkgraaf en hoogheemraden hierover adviseren. Het college kan de behandelingstermijn onder schriftelijke melding aan bezwaarmaker met 4 weken verlengen, waarbinnen zij een uitspraak doet. Extra uitstel is slechts toegestaan met instemming van alle betrokken partijen.
VI. Ontheffingcontrole en handhaving
De controle op ontheffingen wordt uitgevoerd door de politie. In een convenant tussen de politie en het hoogheemraadschap zijn afspraken vastgelegd over de politie-inzet. De politie maakt melding van overtredingen op ontheffingen. Sancties worden volgens de wettelijke regels door politie of justitie opgelegd. Het hoogheemraadschap hanteert bij meerdere overtredingen als extra sanctie het intrekken van de ontheffing. Overtredingen op verkeersbesluiten en wettelijke regels worden niet aan het hoogheemraadschap doorgegeven.
Bij een overtreden van een ontheffing geldt de volgende sanctieprocedure:
Het intrekken van een ontheffing wordt aan de politie doorgegeven als controlerende instantie.
De bovenstaande sanctiemaatregelen gelden als richtlijn. Afhankelijk van de aard en de zwaarte van de overtreding, zoals het aantal tonnen boven het toegestane gewicht of de mate van snelheidsovertreding, -in een ontheffing is vaak een maximale rijsnelheid van 30 km/uur voorgeschreven-, kan hiervan worden afgeweken
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/wsb-2023-14012.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.