Waterschapsblad van Waterschap Rivierenland
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Waterschap Rivierenland | Waterschapsblad 2021, 2710 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Waterschap Rivierenland | Waterschapsblad 2021, 2710 | Verordeningen |
Wijziging algemene regel WT18 en vaststelling van algemene regels WT20 en WT21 behorende bij de Keur Waterschap Rivierenland 2014
Het college van dijkgraaf en heemraden van Waterschap Rivierenland;
Op voordracht van de directieraad van 22 februari 2021;
Actualisering en vaststelling van de algemene regels en gevolge van verruiming van de algemene regels en praktijkervaring.
Keur Waterschap Rivierenland 2014
Vast te stellen de wijziging van algemene regel WT 18 en vast te stellen algemene regel WT20 en WT21.
De algemene regel WT18. behorende bij de Keur Waterschap Rivierenland 2014 als volgt te wijzigen:
De algemene regel WT18. ‘Varen op oppervlaktewaterlichamen’ komt te luiden als de tekst opgenomen in bijlage 1 bij dit besluit.
De algemene regel s WT20 en W T 21 behorende bij de Keur Waterschap Rivierenland 2014 als volgt vast te stellen:
De algemene regel WT20. ‘Nachtvaart bij evenementen op vaarwegen’ komt te luiden als de tekst opgenomen in bijlage 2 bij dit besluit.
De algemene regel WT21. ‘Haaks afmeren’ komt te luiden als de tekst opgenomen in bijlage 3 bij dit besluit.
Voor zover er vóór de inwerkingtreding van de algemene regel WT18. ‘Varen op oppervlaktewaterlichamen’ een vergunning is verleend voor het zich op een oppervlaktewaterlichaam bevinden met een vaartuig voortbewogen door mechanische kracht, worden de voorschriften beschouwd als maatwerkvoorschriften als bedoeld in artikel 3.10, derde lid van de keur.
Voor de algemene regels WT20. ‘Nachtvaart bij evenementen op vaarwegen’ en WT21. ‘Haaks afmeren’ is geen overgangsrecht van toepassing.
Aldus vastgesteld in de vergadering van het college van dijkgraaf en heemraden van Waterschap Rivierenland van 2 maart 2021 te Tiel.
de secretaris-directeur, ir. Z.C. Vonk
de dijkgraaf, prof. dr. J.C. Verdaas
Bijlage 1: WT18. Varen op oppervlaktewaterlichamen
Vrijstelling wordt verleend van het verbod, bedoeld in artikel 3.2, vierde lid van de keur, voor het zich op een oppervlaktewaterlichaam bevinden met een vaartuig voortbewogen door mechanische kracht, voor zover het betreft:
Diegene die activiteiten uitvoert zoals bedoeld in artikel 1 van deze algemene regel:
Voor zover er vóór de inwerkingtreding van de algemene regel een vergunning is verleend voor het zich op een oppervlaktewaterlichaam bevinden met een vaartuig voortbewogen door mechanische kracht, worden de voorschriften beschouwd als maatwerkvoorschriften als bedoeld in artikel 3.10, derde lid van de keur.
Op grond van artikel 3.2, vierde lid van de keur, is het verboden zonder watervergunning zich op een oppervlaktewater te bevinden met een vaartuig voortbewogen door mechanische kracht. Op grond van artikel 3.10 van de keur kan het bestuur algemene regels stellen die een vrijstelling van die vergunningplicht inhouden. In deze algemene regel is hiervan gebruik gemaakt.
Het verbod geldt voor alle oppervlaktewateren waarop de Keur van toepassing is. Gelet op de functie en het gebruik is het uitzonderen van dit verbod gewenst. Ten aanzien van het varen is er een onderscheid te maken in de wateren genoemd onder artikel 1.
Zo zijn er wateren die (door de provincie) zijn aangewezen als vaarweg en waarvoor het waterschap het zogenaamde vaarwegbeheer (“bakbeheer”) uitvoert. Deze wateren waaraan een specifieke vaarwegfunctie is toegekend, worden dan ook vrijgesteld van het vaarverbod. In het belang van de functie vaarweg en de functie watersysteem worden voorwaarden gesteld aan afmetingen van de vaartuigen. Het gaat hier om de Linge, de Korne, het Kanaal van Steenenhoek inclusief de Steenenhoekse Kanaalsluis en de toegangsgeul vanuit Rijksvaarwater Merwede. Het vaarwegebeheer van het Merwedekanaal ligt bij de provincie. De provincie kan daaraan beperkingen opleggen.
Recreatief medegebruik van watersysteem
Daarnaast zijn er wateren die geen specifieke vaarwegfunctie hebben, maar waar het varen wel is toegestaan. Dit wordt aangemerkt als recreatief medegebruik naast het watersysteembeheer (zogenaamd “meeliften”). Hiervoor is het wenselijk om bij algemene regel onder voorwaarden gemotoriseerde vaartuigen toe te staan. Voor deze wateren worden geen specifieke maatregelen genomen ter bevordering van de bevaarbaarheid, zoals verdiepen. De maatvoering genoemd in de criteria geldt ter bescherming van waterstaatswerken.
Voor de wateren met een vaarwegfunctie en voor enkele wateren zonder vaarwegfunctie zoals de boezemwateren is het waterschap tevens aangewezen als nautisch beheerder. Dat wil zeggen dat het waterschap op grond van de Scheepvaartverkeerswet ten behoeve van de daarin genoemde belangen maatregelen mag treffen en verkeersbesluiten mag nemen.
Ook wordt recreatief medegebruik toegestaan op de Beuningseplas en het Lingemeer waar het waterschap alleen oppervlaktewaterbeheerder is.
Door voor vaartuigen een maatvoering met een eventuele beperking van de vaarsnelheid op te nemen in deze algemene regel, wordt het waterhuishoudkundig en scheepvaartkundig belang (voor wat betreft het zogenoemde bakbeheer) voldoende gewaarborgd. Het nautisch beheer betreft de zorg voor de veiligheid en het vlotte verloop van het scheepvaartverkeer en is afdoende geregeld in de vigerende regelgeving op het gebied van scheepvaartverkeer, zoals de Scheepvaartverkeerswet, het daarop gebaseerde Binnenvaartpolitiereglement (BPR) en het Besluit administratieve bepalingen scheepvaartverkeer (Babs).
Bijlage 2: WT20. Nachtvaartverbod bij evenementen op vaarwegen
In artikel 4.1, eerste lid van de keur is bepaald dat het verboden is om de vaarwegen te bevaren met een vaartuig voortbewogen door mechanische kracht tussen een half uur na zonsondergang en een half uur voor zonsopgang (nachtvaarverbod).
Dit verbod geldt niet voor het varen op de Linge tussen Arkel en de sluis te Asperen en de gekanaliseerde Linge.
Voor de overige vaarwegen wordt vrijstelling van het nachtvaartverbod verleend indien er sprake is van een evenement.
Degene die activiteiten uitvoert als bedoeld in artikel 1 van deze algemene regel:
In artikel 4.1, vierde lid van de keur is bepaald dat het verboden is om de vaarwegen te bevaren met een vaartuig voortbewogen door mechanische kracht tussen een half uur na zonsondergang en een half uur voor zonsopgang (nachtvaarverbod).
Op grond van artikel 3.10 van de keur kan het bestuur algemene regels stellen die een vrijstelling van die vergunningplicht inhouden. In deze algemene regel is hiervan gebruik gemaakt.
Recreatief medegebruik van watersysteem
Boezemwateren hebben geen specifieke vaarwegfunctie, maar varen is hier wel toegestaan. Dit wordt aangemerkt als recreatief medegebruik naast het watersysteembeheer (zogenaamd “meeliften”). Algemene regel WT18 geeft aan onder welke voorwaarden gemotoriseerde vaartuigen worden toegestaan.
Voor de wateren met een vaarwegfunctie en voor enkele wateren zonder vaarwegfunctie is het waterschap tevens aangewezen als nautisch beheerder. Dat wil zeggen dat het waterschap op grond van de Scheepvaartverkeerswet en de daarin genoemde belangen verkeersbesluiten mag nemen.
De begrippen die zijn gedefinieerd in de keur zijn ook van toepassing op de bepalingen in deze algemene regels. Daarnaast wordt in deze algemene regel verstaan onder:
Evenement: Een speciale, tijd- en plaatsgebonden gebeurtenis, gericht op een publieks- of algemeen belang, die door een initiatiefnemer (individu, groep of organisatie) bewust is gepland en die gericht is op een bepaalde doelgroep om met een bewust gekozen vorm een bepaald doel te realiseren.
Door een algemene regel in te stellen voor vrijstelling van het nachtvaartverbod voor evenementen, wordt het waterhuishoudkundig en scheepvaartkundig belang voldoende gewaarborgd. Het nautisch beheer betreft de zorg voor de veiligheid en het vlotte verloop van het scheepvaartverkeer en is afdoende geregeld in de vigerende regelgeving op het gebied van scheepvaartverkeer, zoals de Scheepvaartverkeerswet, het daarop gebaseerde Binnenvaartpolitiereglement (BPR) en het Besluit administratieve bepalingen scheepvaartverkeer (Babs).
De melding kan digitaal en schriftelijk worden gedaan. Een digitale melding kan via het Omgevingsloket Online (OlO) worden ingediend. Het OlO is te bereiken via: www.omgevingsloket.nl.
Bijlage 3: WT21. Haaks afmeren
Vrijstelling wordt verleend van het verbod, bedoeld in artikel 4.3, voor het haaks op de lengterichting van de vaarweg af te meren.
Diegene die activiteiten uitvoert zoals bedoeld in artikel 1 van deze algemene regel:
In artikel 4.3 wordt bepaald dat het verboden is om haaks op de lengterichting van de vaarweg af te meren om te voorkomen dat met het innemen van een ligplaats een vlot verloop van de scheepvaart wordt belemmerd.
Artikel 3.10 van de Keur biedt het bestuur een grondslag om ten aan zien van deze verbodsbepaling algemene regels op te stellen. In deze algemene regel is hiervan gebruik gemaakt
Door een algemene regel in te stellen voor het haaks afmeren op vaarwegen, wordt het waterhuishoudkundig en scheepvaartkundig belang voldoende gewaarborgd. Het nautisch beheer betreft de zorg voor de veiligheid en het vlotte verloop van het scheepvaartverkeer en is afdoende geregeld in de vigerende regelgeving op het gebied van scheepvaartverkeer, zoals de Scheepvaartverkeerswet, het daarop gebaseerde Binnenvaartpolitiereglement (BPR) en het Besluit administratieve bepalingen scheepvaartverkeer (Babs).
Vaargeul: Een vrij te houden vaarstrook voor een vrije doorvaart van schepen.
De melding kan digitaal en schriftelijk worden gedaan. Een digitale melding kan via het Omgevingsloket Online (OLO) worden ingediend. Het OLO is te bereiken via: www.omgevingsloket.nl
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/wsb-2021-2710.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.