Waterschapsblad van Waterschap De Dommel
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Waterschap De Dommel | Waterschapsblad 2018, 12589 | Overige besluiten van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Waterschap De Dommel | Waterschapsblad 2018, 12589 | Overige besluiten van algemene strekking |
Besluit “Derde partiële herziening Beleidsregels voor waterkering, waterkwantiteit en grondwater”
Het dagelijks bestuur van Waterschap De Dommel;
overwegende dat het dagelijks bestuur op 26 februari 2015 de ‘Beleidsregels voor waterkering, waterkwantiteit en grondwater heeft vastgesteld en deze op 19 juli 2016 partieel heeft herzien;
gezien het feit dat zich sinds de laatste herziening van de ‘Beleidsregels voor waterkering, waterkwantiteit en grondwater’ op 19 juli 2016 de behoefte is ontstaan om op enkele plaatsen de tekst van de ‘Beleidsregels voor waterkering, waterkwantiteit en grondwater’ te verduidelijken, te nuanceren of taalkundig te verbeteren zodat de intentie beter tot uitdrukking komt;
gelet op onder andere de Waterwet, de Algemene wet bestuursrecht, de Verordening water Noord-Brabant, en de Keur Waterschap De Dommel 2015;
Aldus vastgesteld in de vergadering van het dagelijks bestuur van 4 december 2018,
het dagelijks bestuur,
mr. drs. P.C.G. Glas
watergraaf
drs. A.G. Dekker
secretaris
In deze bijlage staat per beleidsregel uit de ‘Beleidsregels voor waterkering, waterkwantiteit en grondwater’ in een aparte tabel aangegeven welke veranderingen in de bestaande tekst doorgevoerd worden. Om makkelijk te kunnen verwijzen zijn alle wijzigingen genummerd (kolom 1). In de tweede kolom van de tabel staat de vindplaats in de beleidsregel zoals deze is laatst is vastgesteld op 19 juli 2016. De wijziging is omschreven in de derde kolom en in de laatste kolom is kort omschreven waarom de wijziging wordt aangebracht. Er zijn alleen tabellen opgenomen voor beleidsregels waarin daadwerkelijk iets aangepast wordt. Daar waar dat verduidelijkend is, is in de derde kolom de wijziging in rood aangegeven.
[Wegens technische redenen is het niet mogelijk om in het Waterschapsblad de rode kleur te tonen. Aan de linkerzijde zijn de wijzigingen daarom tevens in een pdf bestand als informerende bijlage te downloaden, inclusief de rood gearceerde teksten.]
Beleidsregel 1 Peilafwijkingen in een oppervlaktewaterlichaam, waaronder begrepen onderbemalingen
Beleidsregel 2 Plaatsen van lijnvormige obstakels haaks op wateren
Beleidsregel 3 Werken en objecten in de watergang en beschermingszone
Beleidsregel 4 Werkzaamheden in bergingsgebieden
Beleidsregel 5 Duikers en bruggen
Beleidsregel 6 Dempen en graven oppervlaktewaterlichamen
Beleidsregel 7 Kabels en leidingen oppervlaktewaterlichamen
Beleidsregel 8 Oeverbeschermende voorzieningen in oppervlaktewaterlichamen
Beleidsregel 9 Onttrekken van water aan een oppervlaktewaterlichaam
Taalkundige correctie en hiermee eensluidend gemaakt met de andere algemene regels. |
|||
Taalkundige correctie en hiermee eensluidend gemaakt met de andere algemene regels. |
Beleidsregel 10 Aanpassen maaiveld
Beleidsregel 11 Steigers, vlonders, boothellingen en overhangende bouwwerken
Beleidsregel 12 Water brengen in een oppervlaktewaterlichaam
Beleidsregel 13 Afvoer hemelwater door toename en afkoppelen van verhard oppervlak
Beleidsregel 14A Profiel van vrije ruimte oppervlaktewaterlichamen
Beleidsregel 15 Algemene toetsingscriteria waterkeringen
15. Algemene Toetsingscriteria Waterkeringen Uitgangspunt bij het vaststellen van de beleidsregels voor waterkeringen is te borgen dat de waterkeringen veilig zijn en blijven en dat het waterschap zijn zorgplicht / beheertaak zo efficiënt mogelijk kan blijven uitvoeren. Vanuit het oogpunt van uniformiteit, robuustheid, beheer(s)baarheid en doelmatigheid hanteert het waterschap daarbij als streefbeeld een waterkering in de vorm van een grondlichaam bekleed met een erosiebestendige grasmat vrij van niet-waterkerende objecten als bijvoorbeeld bouwwerken en bomen en struiken, kabels en leidingen. Het waterschap is zich er van bewust dat het streefbeeld als zodanig niet over de volle lengte en breedte van de waterkering realiseerbaar is en dat maatschappelijke, landschappelijke, natuur- en cultuurhistorische waarden en ruimtelijke kwaliteit medebepalend (kunnen) zijn bij de uiteindelijke inrichting en beheer van de waterkering. Ook wordt rekening gehouden met het gebruik van de waterkering voor bestaande nevenfuncties van de waterkering zoals wonen, transport e.d. Een waterkering is “veilig” (c.q. het waterkerend vermogen is op orde) als deze aan de vastgestelde normen en de daarvan afgeleide eisen voldoet. Voor primaire keringen zijn dit de normen in de Waterwet, voor regionale keringen de normen in de verordening. Bij de technische uitwerking worden o.a. de in figuur 15.1 opgenomen faalmechanismen in beschouwing genomen. Figuur 15.1: Faalmechanismen waterkeringen (bron: ENW, Grondslagen Hoogwaterbescherming, december 2016) Hierbij wordt gebruik gemaakt van het wettelijke beoordelings- en ontwerpinstrumentarium en de vigerende (technische) leidraden van het Expertisenetwerk Waterkeringen (ENW, www.enwinfo.nl) en de Stichting Toegepast Onderzoek Water (STOWA, www.stowa.nl) voor primaire respectievelijk regionale waterkeringen.. Voor overige keringen zijn (nog) geen normen vastgesteld. Bij de beoordeling van een aanvraag om een watervergunning kan het projectplan Waterwet dat voor deze keringen is opgesteld, worden betrokken. Waterkeringen moeten worden beheerd om te zorgen dat ze – bij diverse waterstanden – stabiel blijven en het water tegenhouden. Daarvoor voert het waterschap bijvoorbeeld periodiek controles en onderhoud uit. Voorkomen moet worden dat activiteiten van derden leiden tot slechtere bereikbaarheid voor inspectie of onderhoud of hogere kosten voor het beheer. In de legger zijn de ligging en afmetingen van de waterkeringen opgenomen zoals die volgens de normen zouden moeten zijn. Daarnaast zijn in de legger beschermingszones en het profiel van vrije ruimte opgenomen, waarbinnen restricties gelden aan activiteiten die kunnen worden uitgevoerd. In figuur 15.2 is het leggerprofiel van een waterkering met bijbehorende zones aangegeven. Het feitelijke dijkprofiel (beheerprofiel) zoals buiten waarneembaar kan afwijken van het (normatieve) leggerprofiel.
Geen waterkeringtechnische verweving tussen verschillende functies waterkering Naast de waterkerende functie kan een waterkering andere functies hebben, zoals wonen, transport, natuur en recreatie. De waterkerende functie van de waterkering is van primair belang; alle andere functies zijn ondergeschikt aan de waterkerende functie. Tussen de waterkerende voorzieningen (grondlichaam, damwanden e.d.) zoals vastgelegd in de legger en de voorzieningen voor andere functies (woningen e.d.) moet zoveel mogelijk een duidelijke scheiding aanwezig zijn. Zo mag bijvoorbeeld een (deel van een) woning waterkeringtechnisch geen onderdeel zijn van het voor de waterveiligheid noodzakelijke grondlichaam of waterkerende constructie. Voldoen aan vastgestelde normen Voor alle handelingen en activiteiten geldt dat de waterkering moet blijven voldoen aan de wettelijk vastgestelde normen c.q. dat geen belemmering wordt opgeworpen om deze normen te bereiken (toekomstige dijkverzwaring). Beheer en onderhoud moeten op een doelmatige wijze mogelijk blijven De kering moet te allen tijde bereikbaar blijven voor het doelmatig kunnen uitvoeren van regulier onderhoud. Ook andere beheeractiviteiten, zoals inspectie en monitoring moeten op eenvoudige wijze mogelijk blijven om tijdig noodzakelijke maatregelen te kunnen treffen. Profiel van vrije ruimte voor toekomstige uitbreiding van waterkering De waterkering moet niet alleen nu maar ook in de toekomst zijn waterkerende functie kunnen blijven behouden. Door klimaatontwikkeling, bodemdaling en aanpassing van normen kan versterking van de waterkering nodig zijn. Voorkomen moet worden dat een dergelijke dijkversterking leidt tot hoge kosten of kapitaalvernietiging. Het waterschap houdt hiermee rekening door het vastleggen van een profiel van vrije ruimte in de legger waterkeringen. Binnen dit profiel worden handelingen alleen toegestaan wanneer een toekomstige dijkversterking niet wordt belemmerd. Binnen het profiel van vrije ruimte worden werken alleen toegestaan wanneer een toekomstige dijkversterking niet wordt belemmerd. Hiervan kan worden afgeweken wanneer:
Permanente ontgravingen in / onder het leggerprofiel of profiel van vrije ruimte Permanente ontgravingen in / onder het leggerprofiel of profiel van vrije ruimte zijn toegestaan mits:
Permanente ontgravingen in de waterkering en beschermingszone A en B Permanente ontgravingen in de waterkering en de beschermingszones A en B zijn toegestaan mits:
Permanente ophogingen op de waterkering en in beschermingszones A en B Permanente ophogingen op de waterkering en in beschermingszones A en B zijn toegestaan mits:
Tijdelijke ontgravingen en ophogingen Tijdelijke ontgravingen en ophogingen in de waterkering, de beschermingszones A en B en het profiel van vrije ruimte, bijvoorbeeld ten behoeve van in de beleidsregels 16 tot en met 21 opgenomen werkzaamheden zijn toegestaan mits:
Beperking werkzaamheden in het gesloten seizoen / situaties met hoge waterstanden Ter beperking van de risico’s op overstromingen tijdens hoogwaterperiodes is een gesloten seizoen vastgesteld waarin werkzaamheden in en nabij waterkeringen alleen onder aanvullende voorwaarden beperkt worden toegestaan. Het gesloten seizoen is van toepassing op primaire en regionale waterkeringen inclusief bijbehorende beschermingszone A en geldt van 1 oktober tot 1 april. Voor compartimenteringskeringen en overige keringen geldt geen gesloten seizoen. Uitvoering van werkzaamheden in het gesloten seizoen wordt alleen toegestaan wanneer:
Los van deze periode zijn werkzaamheden - anders dan ter beperking van eventuele calamiteiten - in de waterkeringen en beschermingszone A tijdens hoog buitenwater (primaire waterkeringen) of situaties van potentiële wateroverlast en inzet van waterbergingsgebieden (regionale en overige keringen) niet toegestaan. Afhankelijk van de lokale omstandigheden en de werkzaamheden waarvoor vergunning wordt aangevraagd, kunnen aanvullende voorschriften in de vergunning worden opgenomen bijvoorbeeld ten aanzien van uitvoeringsperiode en eventueel te treffen (nood)maatregelen tijdens situaties van hoge waterstanden. Gebruik van de waterkering gaat niet ten koste van de kwaliteit van de grasmat Voor de sterkte, stabiliteit en veiligheid van de waterkeringen is een goede grasmat op taluds en de kruin vereist. Een goede grasmat is in staat een aanzienlijke golfbelasting te weerstaan en vormt daarmee een belangrijk onderdeel van de sterkte van de waterkering. De sterkte van de grasmat wordt bepaald door de soortendiversiteit, een goede en diepe doorworteling en het ontbreken van kale plekken. De erosiebestendigheid van de grasmat moet kunnen worden gegarandeerd voor aanvang van het gesloten seizoen. Beschadigde grasmatgedeelten moeten ingezaaid worden vóór 1 september met graszaad “Natuurdijk II” (of gelijkwaardig) of er moeten geschikte graszoden aangebracht worden op aangevulde en zorgvuldig verdichte grond met nagenoeg dezelfde samenstelling als de oorspronkelijke grond. Explosies in een waterkering of beschermingszone kunnen leiden tot aantasting van de waterkering of de afdichtende laag met daardoor een verhoogd risico op verlies aan stabiliteit of kwel / piping. Het hebben van explosiegevaarlijk materiaal of explosiegevaarlijke inrichtingen in beschermingszone B is daarom alleen mogelijk wanneer maatregelen worden getroffen waardoor bij een eventuele explosie geen schade ontstaat aan de afdichtende laag. |
Beleidsregel 16 Kabels en leidingen waterkeringen
Beleidsregel 17 Bouwwerken waterkeringen
Beleidsregel 18 Wegen, parkeerplaatsen en perceelsontsluitingen waterkeringen
Beleidsregel 19 Grondmechanisch onderzoek waterkeringen
Beleidsregel 20 Verticale boringen ten behoeve van bodemenergiesystemen en grondwateronttrekking waterkeringen
Beleidsregel 21 Bomen, struiken en laagblijvende beplanting waterkeringen
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/wsb-2018-12589.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.