Regeling van de Minister van Financiën van 22 september 2025 (2025-451926) houdende wijziging van het Organisatiebesluit Ministerie van Financiën 2020 in verband met de oprichting van een nieuw organisatieonderdeel, de vaststelling van de Aanwijzingen inzake instelling functie regeringscommissaris en de aanstelling van een regeringscommissaris op het terrein van de hersteloperatie toeslagen alsmede een aantal actualisaties

De Minister van Financiën,

Gelet op artikel 3, tweede lid, van het Coördinatiebesluit organisatie, bedrijfsvoering en informatiesystemen rijksdienst en artikel 10:3 van de Algemene wet bestuursrecht;

Besluit:

ARTIKEL I

Het Organisatiebesluit Ministerie van Financiën 2020 wordt als volgt gewijzigd:

A

In de begripsbepaling het kernministerie wordt na ‘het cluster secretaris-generaal’ ingevoegd ‘, de regeringscommissaris’.

B

In artikel 5, tweede lid, onder b, en artikel 12, eerste lid, onder c, wordt ‘het BVA-office’ telkens vervangen door ‘de concerndirectie Veiligheid, Toezicht en Integriteitsonderzoek’.

C

Aan artikel 5, tweede lid, wordt, onder vervanging van de punt aan het slot van dat lid door een puntkomma, een onderdeel toegevoegd, luidende:

  • k. de Dienst Financieel-Economische Integriteit.

D

Artikel 15 komt te luiden:

Artikel 15. Concerndirectie Veiligheid, Toezicht en Integriteitsonderzoek (VTI)

  • 1. De directie VTI heeft binnen het Ministerie van Financiën de taak:

    • a. Informatie (operationeel, strategisch en beleidsmatig) en ontwikkelingen op het terrein van de (inter)nationale veiligheid, criminaliteit en dreigingen te monitoren, te duiden en waar relevant te ontsluiten;

    • b. Concernbreed een stevige beleidsmatige en strategische regierol te voeren op onderwerpen die zien op nationale veiligheid, criminaliteitsbestrijding, integrale beveiliging, toezicht en integriteitsonderzoeken;

    • c. Integraal beveiligings- en calamiteitenbeleid vorm te geven, te implementeren en te evalueren. De directie ondersteunt de SG, pSG en DG-en bij de integrale beveiliging en de inrichting en werking van de organisatie daarvan, evenals de zorg voor en de beveiliging van de te beschermen belangen voor hun dienstonderdelen. De directie geeft daartoe invulling aan de taken en bevoegdheden die voortvloeien uit het besluit beveiligingsautoriteit. De directeur vervult de functie en rol van de hierin benoemde beveiligingsautoriteit.

    • d. Vorm te geven aan (onafhankelijke) toezichtstaken die bij het Ministerie van Financiën zijn ondergebracht. Deze zien op (a) de functionaris gegevensbescherming, (b) de insidersregeling en (c) het Besluit BVA-stelsel Rijksdienst 2021.

    • e. Binnen het concern van het Ministerie van Financiën te fungeren als centraal meldpunt en onderzoeksbureau waar (vermoedens van) integriteitschendingen worden gemeld, beoordeeld en onderzocht.

    • f. De directie fungeert als algemeen aanspreekpunt en contactpersoon voor de BVA Rijk, de AIVD, politie, (rijks)recherche, de NCTV en internationale organisaties (zoals EU en NAVO) over integrale aspecten betreffende de integrale veiligheid.

    • g. Op haar taken namens het Ministerie van Financiën te participeren in inter- en intradepartementaal overleg inzake de integrale beveiliging, zoals het BVA-beraad en het interdepartementale overleg inzake corruptiebestrijding en ervoor zorgen dat politieke en ambtelijke standpuntbepaling effectief wordt uitgedragen.

  • 2. De concerndirectie Veiligheid, Toezicht en Integriteitsonderzoek bestaat uit een afdeling Integrale Veiligheid en Beveiliging, een afdeling Toezicht en een afdeling Integriteitsonderzoeken Financiën.

E

Aan artikel 16, eerste lid, aanhef en onder c, wordt toegevoegd ‘en procedures die verband houden met de taken van de Dienst Financieel-Economische Integriteit’.

F

Aan Hoofdstuk 4 wordt een nieuw artikel toegevoegd, luidende:

Artikel 21a. Dienst Financieel-Economische Integriteit (DFEI)

  • 1. De Dienst Financieel-Economische Integriteit heeft de volgende hoofdtaken:

    • a. Het voorkomen en bestrijden van witwassen, terrorismefinanciering en overtreding van sanctiemaatregelen via niet-financiële en niet-juridische poortwachters door bestuursrechtelijk toezicht;

    • b. Het bevorderen van transparantie van eigenaarsstructuren door handhaving van wet- en regelgeving inzake het Ultimate Beneficial Owner (UBO) en UBO Trust Register;

    • c. Het bevorderen van transparantie in het financiële verkeer door strafrechtelijke opsporing van overtredingen van de administratieplicht en diverse registratieplichten van de Handelsregisterwet en bestuurs- en strafrechtelijke handhaving van overtredingen van specifieke economische ordeningswetgeving.

  • 2. De Dienst Financieel-Economische Integriteit bestaat uit drie afdelingen: de afdeling Toezicht Wet ter voorkoming witwassen en financieren terrorisme, de afdeling UBO & Economische Handhaving en de afdeling Vaktechniek, Bedrijfsvoering en Strategie.

G

Na hoofdstuk 8B wordt een nieuw hoofdstuk ingevoegd, luidende:

HOOFDSTUK 8C. REGERINGSCOMMISSARISSEN

Artikel 41g. Algemeen
  • 1. Rechtstreeks onder de SG ressorteert de volgende regeringscommissaris:

    • a. de Bestuurlijk regisseur integrale ondersteuning, die tot taak heeft:

      • i. het begeleiden van een verantwoorde en breed gedragen transitie van de gemeentelijke hersteltaken naar het regulier sociaal domein;

      • ii. het regisseren van het proces om te komen tot nadere kaderstelling en harmonisatie van de brede ondersteuning;

      • iii. het bevorderen van een effectievere uitvoering van de integrale ondersteuning.

  • 2. Een regeringscommissaris rapporteert over zijn bevindingen, oordelen, adviezen en andere relevante gegevens rechtstreeks aan de verantwoordelijke bewindspersoon van het Ministerie van Financiën.

Artikel 41h. Taakuitoefening door regeringscommissarissen

Bij besluit van de verantwoordelijke bewindspersoon van het Ministerie van Financiën kunnen aanvullende regels worden gesteld over de taakuitoefening van een regeringscommissaris die het betreft.

ARTIKEL II

  • 1. Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 januari 2026.

  • 2. Artikel I, onderdelen A en G, werken terug tot en met 1 september 2025.

  • 3. Artikel I, onderdelen B en D, werken terug tot en met 1 augustus 2025.

Deze regeling wordt met de toelichting in de Staatscourant geplaatst.

De Minister van Financiën, E. Heinen

TOELICHTING

ARTIKEL I

Onderdelen A en G

De bestuurlijk regisseur integrale ondersteuning is een regeringscommissaris als bedoeld in de Aanwijzingen inzake instelling functie regeringscommissaris (Aanwijzingen). Het instellen van de functie van regeringscommissaris is noodzakelijk omdat er gerichte versterking van de bestuurlijke regievoering nodig is bij het bieden van integrale ondersteuning. De bestuurlijk regisseur integrale ondersteuning krijgt de opdracht om in een regisserende en verbindende rol bij te dragen aan de verbetering van de uitvoering van de integrale ondersteuning binnen de hersteloperatie. Hij verbindt de verschillende ketenpartners en belanghebbenden en houdt daarbij scherp in het oog of de uitvoering in de praktijk recht doet aan de uitgangspunten van tijdigheid, samenhang, rechtsgelijkheid, uitlegbaarheid en maatwerk. Verder draagt de bestuurlijk regisseur bij aan een zorgvuldig en breed gedragen voorstel voor overgang van de brede ondersteuning naar reguliere gemeentelijke en landelijke voorzieningen. Met de bestuurlijk regisseur integrale ondersteuning wordt het overzicht, de slagkracht en menselijkheid binnen de hersteloperatie vergroot, zonder grootscheepse herstructureringen door te voeren.

De taken van de regeringscommissaris zijn verder beschreven in de Kamerbrief ‘Bestuurlijk regisseur integrale ondersteuning’ (Kamerstukken II 2024/25, 36 708, nr. 42).

De op grond van de Aanwijzingen vereiste arbeidsovereenkomst met de bestuurlijk regisseur integrale ondersteuning is namens de Minister van Financiën gesloten door de plaatsvervangend secretaris-generaal van het Ministerie van Financiën (zie ook artikel 13 van het Mandaatbesluit Ministerie van Financiën).

De bestuurlijk regisseur integrale ondersteuning heeft geen eigen budget en wordt niet ondersteund door een eigen secretariaat. Het secretariaat van het programmadirectoraat-generaal Herstel van het Ministerie van Financiën voert tevens het secretariaat van de bestuurlijk regisseur integrale ondersteuning.

Met artikel 41h wordt alvast voorzien in een grondslag voor het in voorkomende gevallen stellen van aanvullende regels over de taakuitoefening van een regeringscommissaris door de voor die regeringscommissaris verantwoordelijke bewindspersoon.

Onderdelen B en D

Per 1 augustus 2025 is de nieuwe concerndirectie Veiligheid, Toezicht en Integriteitsonderzoek opgericht. Deze concerndirectie bouwt voort op de taken en samenstelling van het eerdere Beveiligingsambtenaar-Office (BVA-office). Tegelijkertijd heeft de concerndirectie een aantal extra taken en extra capaciteit gekregen.

De aanleiding voor het oprichten van de concerndirectie kent de volgende redenen.

  • Behoefte aan stevigere concernbrede regierol

    Diverse onderzoeken adviseren het Ministerie van Financiën haar regierol op onderwerpen aangaande veiligheid, criminaliteitsbestrijding (KPMG) toezicht (Privacy op orde) en integriteitsonderzoek (ARK-onderzoek) te versterken. Ook de huidige geopolitieke situatie noodzaakt binnen het ministerie een steviger positie van veiligheids- en beveiligingsbeleid. Dit vergt (a) het stevig organisatorisch samenbrengen van deze taken in een concerndirectie direct onder de verantwoordelijke ambtelijke (SG, pSG en DG-en) en politieke top en (b) het inrichten van een (nieuw) concern brede beleidsmatige en strategische veiligheidsfocus. Daarmee wordt een helder ankerpunt voor de ambtelijke en politieke top georganiseerd en wordt het mogelijk concern brede vertegenwoordiging in overheidsbreed overleg te organiseren.

  • Nieuwe fase in organisatieontwikkeling

    De taken en bezetting van het ministerie op het terrein van veiligheid, beveiliging, toezicht en integriteitsonderzoek zijn de afgelopen jaren snel, organisch en pionierend gegroeid. Nu breekt een fase aan waarin behoefte bestaat te komen tot een meer heldere, formele structuur en deze te voorzien van overzichtelijke procesessen. Ook is het nodig het vakmanschap van elke medewerker en de kwaliteit van de geleverde producten en diensten een impuls te geven, bijvoorbeeld door te gaan werken met kwaliteitsstandaarden en protocollen. Een belangrijke slag in de professionalisering bestaat daarnaast uit het scheiden van toezichthoudende en adviserende taken. Hiermee wordt geborgd dat ‘de slager niet zijn eigen vlees keurt’. Overigens wordt voorzien in een staffunctie die directiebreed gaat ondersteunen bij het professionaliseren van processen en de P&C cyclus. De recente groei in taken en bezetting van het ministerie op het terrein van veiligheid, beveiliging, toezicht en integriteitsonderzoek is maar ten dele vertaald in het formele plaatje van de organisatie en formatie van het ministerie. Dit wordt met de oprichting van de concerndirectie geregeld. De huidige naam bureau BVA doet vermoeden dat er alleen taken uit het BVA-stelsel worden uitgevoerd. Dit is niet het geval. De concerndirectie krijgt daarom op verzoek van medewerkers de passende naam van concerndirectie Veiligheid, Toezicht en Integriteitsonderzoek.

  • Welbevinden medewerkers

    Leidinggevenden en medewerkers ervaren een (te) hoge werkdruk. Oorzaken zijn (a) een te hoge span of aandacht en (b) te weinig mogelijkheden tot het opvangen van pieken in het werk en veranderende behoeften. Om goed in te kunnen spelen op nieuwe ontwikkelingen en uitdagingen is flexibiliteit tussen de verschillende clusters belangrijk. Ook zal wendbaarheid vragen om vaker (tijdelijk) in een projectvorm te werken, waarbij er projectteams worden samengesteld met medewerkers van de verschillende afdelingen. Tenslotte geven medewerkers aan te weinig ontwikkelperspectief te ervaren binnen de schaalopbouw. Door het inrichten van meerdere afdelingen wordt de span of attention verlaagd. Door te gaan werken met uniform FGR-profielen wordt de uitwisselbaarheid verbeterd. En door een meer gelaagd functiegebouw te introduceren, wordt de mogelijkheid intern door te stromen vergroot. Ten slotte wordt de concerndirectie op een aantal punten uitgebreid met extra capaciteit.

Onderdelen C, E en F

De Staatssecretaris van Financiën – Fiscaliteit en Belastingdienst heeft in december 2023 besloten dat de niet-fiscale taken die door de Belastingdienst worden uitgevoerd buiten de Belastingdienst moeten worden gepositioneerd.1 Deze niet-fiscale taken zijn hoofdzakelijk ondergebracht bij het Bureau Toezicht Wet ter voorkoming witwassen en financieren terrorisme (BTWwft) en het Bureau Economische Handhaving (BEH). Beide bureaus zijn een organisatieonderdeel van het directoraat-generaal Belastingdienst en ondergebracht bij de afdeling Landelijk Toezicht en Economische Handhaving (LT&EH) van de directie Grote Ondernemingen als bedoeld in artikel 4, aanhef en onder b, subonderdeel iv., van het Organisatiebesluit Directoraten-Generaal Belastingdienst, Toeslagen en Douane 2021 (Organisatiebesluit DG’s).

In navolging van de beslissing van de (toenmalig) Staatssecretaris van Financiën – Fiscaliteit en Belastingdienst heeft de Bestuursraad van het Ministerie van Financiën vervolgens op 28 juni 2024 besloten tot de oprichting van het nieuwe organisatieonderdeel waar voornoemde niet-fiscale taken van BEH en BTWwft ondergebracht worden en tot het onderbrengen van dit organisatieonderdeel binnen het cluster secretaris-generaal. Dit betekent dat niet alleen de niet-fiscale taken van BEH en BTWwft worden overgeheveld naar het nieuwe organisatieonderdeel, maar ook de medewerkers (inclusief teamleiders)2. De naam van dit nieuwe organisatieonderdeel is de Dienst Financieel-Economische Integriteit (DFEI). Het medezeggenschapstraject – waaronder het instemmen met het Organisatie- en Formatierapport (het O&F-rapport) voor DFEI – is in juli 2025 afgerond. Het O&F-rapport beschrijft de wijze waarop medewerkers en taken overgaan van de Belastingdienst naar DFEI, hoe de sturing wordt vormgegeven en welke nieuwe functies er nodig zijn om te kunnen functioneren als nieuw organisatieonderdeel. DFEI start per 1 januari 2026 en wordt daarom met ingang van die datum opgenomen in het Organisatiebesluit Ministerie van Financiën 2020. Per diezelfde datum worden BTWwft en BEH binnen de Belastingdienst als zodanig opgeheven. Het Organisatiebesluit DG’s hoeft daarop niet te worden aangepast.

DFEI zal vanaf 1 januari 2026 verantwoordelijk zijn voor de uitvoering van de bestaande taken van BEH en BTWwft evenals de nieuwe toezichtstaak die voortvloeit uit het nieuwe Anti Money Laundering pakket van de EU (EU-AML). DFEI maakt zich sterk voor de integriteit van het financiële stelsel en financiële veiligheid van burgers en bedrijven. DFEI voorkomt en bestrijdt witwassen via niet-financiële en niet-juridische poortwachters3 (zoals makelaars, taxateurs, domicilieverleners en trustkantoren) en ander niet-integer gedrag en bevordert transparantie van eigenaarsstructuren. Dit doet DFEI door effectief risico-gebaseerd toezicht, handhaving en opsporing. De strategie van DFEI ziet daarom op twee kernelementen:

  • Bevorderen compliance: creëren van een omgeving waarin het maken van onbewuste overtredingen zoveel mogelijk wordt voorkomen. Het voor instellingen waar mogelijk makkelijk maken om zich aan wet- en regelgeving te houden;

  • Indien nodig streng en effectief handhaven: naleving wordt afgedwongen als instellingen regels (bewust) niet naleven of frauderen. Handhaving vindt risico-gebaseerd en effectgericht plaats.

DFEI behandelt de bezwaarschriften, (hoger) beroepschriften en daarmee samenhangende procedures die voortvloeien uit de eigen taken van DFEI. Om expliciet tot uitdrukking dat dit niet tot de taken van DJZ behoort, wordt met onderdeel E aan artikel 16, eerste lid, aanhef en onder c, van het Organisatiebesluit Ministerie van Financiën 2020 toegevoegd dat die procedures zijn uitgezonderd van het takenpakket van DJZ.

ARTIKEL II

Deze regeling treedt in werking per 1 januari 2026. Voor wat betreft DFEI is dat de datum per wanneer de nieuwe directie formeel van start gaat. De wijzigingen die betrekking hebben op de regeringscommissaris treden (met terugwerkende kracht) in werking per 1 september 2025, zijnde de ingangsdatum van de benoeming van de regeringscommissaris. De wijzigingen die betrekking hebben op VTI treden (met terugwerkende kracht) in werking per 1 augustus 2025.

De Minister van Financiën, E. Heinen


X Noot
1

Zie onder meer de brief van de Staatssecretaris Fiscaliteit en Belastingdienst van 7 februari 2024 inzake stand van zaken Belastingdienst (Kamerstukken II, 2023/24, 31 066, nr. 1338).

X Noot
2

De betreffende medewerkers vallen daarmee niet langer onder het directoraat-generaal Belastingdienst.

X Noot
3

In het kader van de Wwft BES houdt DFEI toezicht op juridische dienstverleners op de BES-eilanden.

Naar boven