Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Datum ondertekening |
|---|---|---|---|---|
| Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat | Staatscourant 2025, 31985 | ander besluit van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Datum ondertekening |
|---|---|---|---|---|
| Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat | Staatscourant 2025, 31985 | ander besluit van algemene strekking |
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat,
Gelet op artikel 10, tweede lid, van het Kaderbesluit subsidies I en M;
BESLUIT:
Aan artikel 7, vijfde lid, van de Tijdelijke subsidieregeling verduurzaming binnenvaartschepen 2021–2025 wordt, onder vervanging van ‘; of’ in onderdeel a door een puntkomma en onder vervanging van de punt aan het slot van onderdeel b door ‘; of’, een nieuw onderdeel toegevoegd, luidende:
c. vanaf woensdag 8 oktober 2025, 9.00 uur tot en met woensdag 15 oktober 2025, 17.00 uur.
Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat, R. Tieman
Doel en aanleiding
Op grond van de Tijdelijke subsidieregeling verduurzaming binnenvaartschepen 2021–2025 (hierna: SVB) kunnen binnenvaartschippers subsidie aanvragen voor het verduurzamen van hun schip. Schippers kunnen subsidie krijgen voor de aanschaf en installatie van (a) een minimaal Stage V motor (motorvervanging), (b) een SCR-katalysator (eventueel in combinatie met een roetfilter), zogenaamde retrofit, óf (c) een elektrische aandrijflijn. De SVB vervalt per 1 januari 2026.
De SVB is in 2025 opengesteld geweest van 13 januari tot 1 september. Bij de initiële openstelling waren meer aanvragen voor subsidie ingediend dan waarvoor budget beschikbaar was. Daarom zijn middelen uit de komende jaren naar voren gehaald en is het subsidieplafond per 1 september 2025 verhoogd (zie Stcrt 2025, 25797). Daarmee konden reeds ingediende aanvragen alsnog beoordeeld en ingewilligd worden.
Tijdens het beoordelingsproces van de oorspronkelijk ingediende aanvragen is echter gebleken dat de middelen die voor 2025 beschikbaar zijn gesteld, met die aanvragen niet volledig kunnen worden uitgegeven. Met deze wijziging van de regeling wordt een korte, nieuwe aanvraagperiode ingesteld waardoor extra aanvragen ingediend kunnen worden. Er is daarvoor (circa) € 3 tot 5 miljoen beschikbaar, afhankelijk van het aantal huidige aanvragen die positief beoordeeld zullen worden.
Advisering en consultatie
Bij de voorbereiding van deze regeling heeft afstemming plaatsgevonden met de Rijksdienst voor ondernemend Nederland (RVO) als uitvoerder van de regeling. Daaruit is naar voren gekomen dat RVO bereid is de sector te informeren en nieuwe aanvragen op korte termijn in behandeling te nemen.
Uit de hoeveelheid aanvragen bij de eerste openstelling in 2025 en uit contact met de sector blijkt dat de SVB in de huidige vorm zeer aantrekkelijk is. Daarom wordt met deze wijziging mogelijk gemaakt dat de middelen die nu nog beschikbaar zijn, ingezet kunnen worden middels een nieuwe openstelling van de regeling.
Aangezien de SVB inhoudelijk niet wordt veranderd, is deze wijziging niet voorgelegd aan het Adviescollege toetsing en regeldruk. Ook heeft er geen internetconsultatie plaatsgevonden. Internetconsultatie zal namelijk niet in betekenende mate kunnen leiden tot aanpassing van het voorstel aangezien de inhoud van de regeling niet gewijzigd wordt.
Inwerkingtreding en vaste verandermomenten
Op grond van het kabinetsbeleid inzake vaste verandermomenten treden ministeriële regelingen in werking met ingang van 1 januari, 1 april, 1 juli of 1 oktober. Uitgangspunt daarbij is dat de bekendmaking uiterlijk twee maanden voor inwerkingtreding geschiedt. Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst. Er wordt op grond van aanwijzing 4.17, vijfde lid, onder a, van de Aanwijzingen voor de regelgeving afgeweken van de vaste verandermomenten en er wordt tevens een kortere invoeringstermijn dan twee maanden aangehouden. Een latere inwerkingtreding zal, gezien het feit dat de middelen alleen voor 2025 beschikbaar zijn, tot aanmerkelijke ongewenste private en publieke nadelen leiden.
De middelen kunnen slechts in 2025 voor de SVB worden ingezet. Een nieuwe openstelling is alleen mogelijk in de periode van 8 tot 15 oktober 2025, gezien de benodigde doorlooptijden voor het gereed maken van de nieuwe openstelling vooraf, en het verwerken en beschikken binnen 2025 van de aanvragen achteraf.
De relatief korte openstellingstijd en korte invoeringstermijn van de regeling wordt als acceptabel ingeschat. RVO heeft het voornemen om de regeling opnieuw open te stellen half september aan de sector gecommuniceerd. Dit wordt geacht als voldoende tijd voor partijen om een aanvraag te overwegen en voor te bereiden. Hierbij is meegewogen dat de sector bekend is met de SVB. Daarnaast is de regeling in de afgelopen jaren erg populair geweest, waardoor telkens op de dag van openstelling het budget werd overvraagd.
Later of langer openstellen van de regeling zou mogelijk betekenen dat gelden verloren gaan voor deze subsidieregeling. Ook wordt dan de mogelijkheid van verbetering van luchtkwaliteit gemist. Een afname van meer dan 85% in de uitstoot van stikstof en fijnstof (naast een potentiële CO2 reductie) van desbetreffende schepen, kan met deze subsidie regeling mogelijk jaren naar voren worden gehaald.
In artikel 7, vijfde lid, staan de momenten waarop een aanvraag ingediend kan worden. Hieraan wordt een nieuw moment toegevoegd. Om te borgen dat de in de SVB beschikbare middelen nog in 2025 kunnen worden aangewend, wordt de regeling in oktober één week opengesteld. Met het voor deze openstelling beschikbare bedrag van circa € 3 tot 5 miljoen kunnen, afhankelijk van de hoogte van de aanvragen, circa 8–24 aanvragen worden gehonoreerd.
Zie onder ‘Inwerkingtreding en vaste verandermomenten’ in het algemeen deel van deze toelichting.
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat, R. Tieman
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2025-31985.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.