Regeling constanten en waarden voor de berekening van de relatieve energiezuinigheid van personenauto’s voor 2026 en 2027

7 maart 2025 / Nr. JBZ 25. 0035637

De directie van de Dienst Wegverkeer,

Gelet op artikel 8 van het Besluit etikettering energiegebruik personenauto' s van 3 november 2000 en de Regeling relatieve zuinigheid personenauto’s van 31 oktober 2012;

Besluit:

A

De constanten en waarden voor de in de Regeling relatieve zuinigheid personenauto's opgenomen regressieformules en de daarbij behorende waarden van de gemiddelde CO2-uitstoot voor personenauto's met benzine als brandstof alsmede voor personenauto's met diesel als brandstof voor de kalenderjaren 2026 en 2027 als volgt vast te stellen:

Constanten en waarden voor 2026 en 2027 volgens de huidige berekeningsmethode voor het energielabel

1. Constanten voertuiglengte:

C1, lengte

3.0451

C2, lengte

-3.1654

C3, lengte

2.1495

2. Constanten benzineauto’s:

 

C1, benzine

243.4153

C2, benzine

-44.4051

C3, benzine

3.7095

3. Constanten dieselauto’s:

 

C1, diesel

-495.2234

C2, diesel

116.1547

C3, diesel

-4.6688

4. Waarden gemiddelde CO2-uitstoot:

 

CO2-uitstoot totaal gem. benzine

122.6653

CO2-uitstoot totaal gem. diesel

126.4887

B

Alvast de aangepaste constanten en waarden te publiceren op basis van de voorgenomen regelgeving die per 2026 zal gaan gelden. De constanten en waarden voor de in de voorgenomen Regeling relatieve energiezuinigheid personenauto's 2026 opgenomen berekeningsmethode voor de energie-efficiëntieklasse voor personenauto's voor de kalenderjaren 2026 en 2027 worden als volgt vastgesteld:

Constanten en waarden 2026 en 2027 volgens de aangepaste berekeningsmethode voor het energielabel:

1. De constanten C1, lengte, C2, lengte, C3, lengte van de regressieformule gemiddelde lengte:

               
   

C1, lengte

       

-5.5176

   

C2, lengte

       

6.7942

   

C3, lengte

       

-0.7393

               

2. De constanten van de regressieformule gemiddeld energieverbruik uitgedrukt in respectievelijk stroomverbruik, CO2-uitstoot en waterstofverbruik en de waarden voor het totaal gemiddeld energieverbruik, uitgedrukt in respectievelijk stroomverbruik, CO2-uitstoot en waterstofverbruik:

 
   

a. voor elektrische personenauto’s:

   
               
   

C1, elektrisch

     

88.0337

   

C2, elektrisch

     

-19.4113

   

C3, elektrisch

     

+1.3880

   

Stroomverbruik totaal gem. [kWh/100km]

 

21.8518

               
   

b. voor benzineauto’s en dieselauto’s:

   
               
   

C1, benzine/diesel

     

440.1685

   

C2, benzine/diesel

     

-97.0565

   

C3, benzine/diesel

     

+6.9400

   

CO2-uitstoot totaal gem. [g/km]

   

109.2590

               
   

c. voor waterstof personenauto’s

   
               
   

C1, waterstof

     

4.401685

   

C2, waterstof

     

-0.970565

   

C3, waterstof

     

0.069400

   

Waterstofverbruik totaal gem. [kg/100 km]

 

1.092590

Deze regeling zal met toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

Zoetermeer, 7 maart 2025

De directie van de RDW, J. Woudstra Algemeen Directeur

TOELICHTING

A

Door middel van deze bekendmaking in de Staatscourant, worden de constanten voor de regressieformules en de daarbij behorende waarden van de gemiddelde CO2-uitstoot voor benzine- en dieselauto' s voor het kalenderjaar 2026 en 2027 gepubliceerd.

Deze tweejaarlijks, op grond van artikel 8 van het Besluit etikettering energiegebruik personenauto’s door de RDW vast te stellen en bekend te maken constanten en waarden, zijn voor leveranciers van nieuwe personenauto's nodig om de berekening van de relatieve energiezuinigheid van personenauto's te maken. Het Besluit etikettering energiegebruik personenauto’s is nader uitgewerkt in de Regeling relatieve zuinigheid personenauto’s.

Deze relatieve zuinigheid wordt op etiketten en in een brandstofverbruiksgids weergegeven als een energie-efficiëntieklasse. Dit biedt de consument de gelegenheid op eenvoudige wijze een bewuste keuze te maken voor de meest zuinige personenauto in een bepaalde grootteklasse.

B

Omdat op grond van Europese regelgeving ook voor elektrische en waterstof personenauto’s een energielabel moet worden berekend, is het voornemen om de genoemde nationale regelgeving per 1 januari 2026 te wijzigen en het energielabel voor nieuwe personenauto’s geschikt gemaakt voor elektrische personenauto’s. De nieuwe regelgeving wordt te zijner tijd voorzien van een uitgebreide toelichting.

Door middel van de voorgenomen wijziging wordt het format van het label zodanig aangepast dat op het label het stroomverbruik kan worden vermeld. Door opname van een extra veld op het label kan ook voor plug-in hybride personenauto’s het stroomverbruik op het label worden vermeld.

In deze publicatie zijn daarom, anders dan gebruikelijk, zowel een set constanten en waarden volgens de huidige (oude) berekeningsmethode voor het energielabel, als een set volgens de aangepaste (nieuwe) berekeningsmethode opgenomen.

Naar boven