Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat | Staatscourant 2025, 14990 | ruimtelijk plan of omgevingsdocument |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat | Staatscourant 2025, 14990 | ruimtelijk plan of omgevingsdocument |
Van 7 mei tot en met 17 juni 2025 kan iedereen een zienswijze indienen over het Ontwerp Notitie Reikwijdte en Detailniveau (NRD) voor de milieueffectrapportage van Oude Lijn – project CitySprinter en Nieuwe Stations. In deze kennisgeving leest u hoe u dat kunt doen.
De Zuidelijke Randstad is één van de drukste regio’s van Nederland. De regio groeit de komende decennia verder, met extra woningen en beter openbaar vervoer. In het Integraal Verstedelijkingsakkoord Zuidelijke Randstad is afgesproken om twee-derde van de totale verstedelijkingsopgave van Zuid-Holland te realiseren in de steden Dordrecht, Rotterdam, Schiedam, Delft, Rijswijk, Den Haag, Zoetermeer en Leiden (steden in de nabijheid van de Oude Lijn). Als gevolg van de voorziene groei van de bevolking en arbeidsplaatsen neemt ook de druk op de bereikbaarheid en de beschikbare ruimte toe. De spoorinfrastructuur op de Oude Lijn is zonder aanpassingen onvoldoende geschikt om de beoogde verstedelijkingsopgave te kunnen faciliteren.
Om bestaande en nieuwe woningen en arbeidsplaatsen duurzaam bereikbaar te houden is een uitbreiding van het openbaar-vervoersysteem op de Oude Lijn nodig. Na uitvoering van het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS) is het mogelijk om acht Intercity’s en zes Sprinters te rijden (per uur per richting tussen Den Haag en Rotterdam). Met de realisatie van PHS wordt de capaciteit op de Oude Lijn maximaal benut. De opening van 4 nieuwe stations wordt onderzocht:
− Rijswijk Buiten
− Schiedam Kethel
− Rotterdam Van Nelle
− Dordrecht Leerpark.
Om de nieuwe stations Schiedam Kethel en Rotterdam Van Nelle te realiseren zijn tevens twee extra sporen noodzakelijk tussen Delft Campus en Schiedam Centrum.
Deze NRD hoort bij de start van de plan-MER procedure en bevat een beschrijving van het project, de alternatieven die in beschouwing zullen worden genomen en een beschrijving van de thema's en aspecten die onderzocht zullen worden. Hiermee geeft dit document een inhoudelijke afbakening voor de uit te voeren milieuonderzoeken in het plan-MER. Voor het onderzoek naar de milieueffecten van de (kansrijke) alternatieven vormt de aanpak conform de (vastgestelde) reikwijdte en detailniveau het uitgangspunt.
Naar verwachting wordt de verkenning in het tweede kwartaal van 2026 afgerond met het vaststellen van een ontwerp-Voorkeursbeslissing voor de studie CitySprinter/Nieuwe Stations. In deze ontwerp-Voorkeursbeslissing wordt vastgelegd naar welke oplossing, of combinatie van mogelijke oplossingen, de voorkeur uitgaat. De ontwerp-Voorkeursbeslissing wordt ter inzage gelegd. Vervolgens wordt eind 2026 de definitieve Voorkeursbeslissing vastgesteld door de Staatssecretaris Openbaar Vervoer en Milieu. De voorkeursbeslissing wordt daarna verder uitgewerkt en vastgelegd in een projectbesluit.
ProRail organiseert sinds de start van de Verkenning de participatie met digitale en fysieke participatie-bijeenkomsten. Via de website van ProRail kunt u zich aanmelden voor de maillijst, zodat u de aankondigingen voor deze bijeenkomsten ontvangt. De Rapportage Opbrengst Omgevingsparticipatie van de vorige projectfase (de ‘Analytische fase’) is te raadplegen via Platform Participatie.
Alle documenten zijn digitaal te vinden op Platform Participatie. Het gaat dan om de Ontwerp NRD, de Rapportage Opbrengst Omgevingsparticipatie en de bijlagen. De bijlagen betreffen de Notitie Kansrijke Oplossingsrichtingen CS/NS (NKO), de Impactanalyse ‘Externe Effecten’ en de Kennisgeving voornemen en participatie voor het project Oude Lijn (Staatscourant 2024, 15098).
Op papier (of via een computer) kunt u de stukken van 7 mei tot en met 17 juni 2025 bekijken bij:
• Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, Rijnstraat 8, Den Haag, tel. 070 – 456 96 07
Let op: Als u documenten wilt inzien, dan moet u telefonisch een afspraak maken.
U bent van harte welkom op onze online informatiebijeenkomsten op 20 en 22 mei 2025. De bijeenkomsten zijn hetzelfde, u kunt kiezen welke datum voor u het beste uitkomt. U kunt zich hiervoor aanmelden via de website van ProRail.
Tijdens de bijeenkomsten wordt u geïnformeerd over de NRD en het planMER. Deze bijeenkomsten worden ook gebruikt om uw mening te horen.
Een zienswijze indienen kan op drie manieren, van 7 mei tot en met 17 juni 2025:
Digitaal
Bij voorkeur ontvangen wij uw zienswijze via ons formulier.
Mondeling
Voor het noteren van uw mondelinge zienswijze kunt u tijdens kantooruren een afspraak maken via het telefoonnummer (070) 456 96 07.
Post
Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, directie Participatie
o.v.v. Oude Lijn – Project CitySprinter en Nieuwe Stations
Postbus 20901
2500 EX Den Haag
We zien in uw zienswijze graag uw gedachten over de volgende punten:
U kunt uw zienswijze geven over de Notitie Reikwijdte en Detailniveau. Dat is de startnotitie van het milieuonderzoek bij dit project. Wij nodigen u daarmee uit om specifiek in te gaan op de aanpak en omvang van dit milieuonderzoek.
Nadat deze Ontwerp NRD ter inzage heeft gelegen en de wettelijk adviseurs en de Commissie voor de milieueffectrapportage adviezen over de reikwijdte en het detailniveau van het MER hebben uitgebracht, worden de zienswijzen beoordeeld en voorzien van een inhoudelijke reactie. Dit wordt vastgelegd in een Nota van Beantwoording. In deze nota wordt vermeld op welke wijze uw zienswijze in het vervolg van het proces wordt betrokken. Indieners van zienswijzen worden hierover geïnformeerd. De NRD wordt mogelijk aangepast naar aanleiding van de ontvangen zienswijzen en adviezen. De mogelijke aanpassing tot een definitieve versie is afhankelijk van de beoordeling van de zienswijzen en de adviezen, zoals vastgelegd in de Nota van Beantwoording. De NRD vormt de basis ofwel het uitgangspunt voor het opstellen van het plan-MER.
Contact met de overheid gaat steeds vaker digitaal. Soms vinden mensen dit lastig. Kunt u wel wat hulp gebruiken of kent u iemand die hulp nodig heeft? Kom langs in de bibliotheek, bij het Informatiepunt Digitale Overheid.
De Informatiepunten Digitale Overheid zijn er voor mensen die moeite hebben met digitale dienstverlening en vragen hebben over het zaken doen met de overheid. De Informatiepunten zijn ondergebracht in de bibliotheken. U kunt hier zonder afspraak binnenlopen voor ondersteuning bij vragen over websites van de overheid, bijvoorbeeld voor het digitaal raadplegen van documenten behorend bij dit project of het digitaal indienen van een zienswijze.
Meer informatie over het project en de participatiemogelijkheden op Platform Participatie.
Vragen over het project? Ga naar de website van ProRail of bel naar afdeling Publieksvoorlichting van ProRail, via telefoonnummer 0800 7767 245.
Vragen over de procedure? Bel naar 070 – 456 96 07, directie Participatie van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.
Op de hoogte blijven van dit project? Meld u aan voor de nieuwsbrief op de website van ProRail.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2025-14990.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.