Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid | Staatscourant 2024, 6815 | algemeen verbindend voorschrift (ministeriële regeling) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid | Staatscourant 2024, 6815 | algemeen verbindend voorschrift (ministeriële regeling) |
De Minister voor Armoedebeleid, Participatie en Pensioenen,
Gelet op artikel 7, tweede lid, van het Besluit beslagvrije voet;
Besluit:
Bijlage 2 bij de Regeling beslagvrije voet wordt vervangen door de bijlage behorende bij deze regeling.
Deze regeling zal met de toelichting en de bijlage in de Staatscourant worden geplaatst.
De Minister voor Armoedebeleid, Participatie en Pensioenen, C.J. Schouten
(bijlage als bedoeld in artikel 2 van de Regeling beslagvrije voet)
Overzicht van uw beslagvrije voet
Overzicht van uw beslagvrije voet
<Uitleg over de beslagvrije voet 1>
<Oproep om gegevens op de mededeling te controleren en wijzigingen door te geven>
<Aanduiding hoogte beslagvrije voet>
<Indien pondspondsgewijs verdeeld: Aanduiding pondspondsgewijze verdeling beslagvrije voet bij meerdere beslagen>
<Indien aanvullende informatie van de beslagene nodig is: Uitleg over verstrekken van benodigde gegevens>
Dit overzicht gaat over |
|
---|---|
[opties:] Wij leggen beslag op uw Wij verrekenen op uw Wij innen op uw |
[opties:] Periodiek inkomen van € <bedrag> Periodiek inkomen van € <bedrag> (uitkering) Huurtoeslag Zorgtoeslag Kindgebonden budget Voorlopige teruggave inkomstenbelasting Bankrekening |
Datum berekening beslagvrije voet |
<datum> |
<Aanduiding dat in onderstaande tabel gegevens vermeld zijn die gebruikt zijn voor de berekening van de beslagvrije voet>
Uw gegevens |
|
---|---|
Uw naam |
<naam> |
Uw burgerservicenummer (BSN) |
<burgerservicenummer> |
Uw situatie thuis |
<leefsituatie> [opties:] U bent alleenstaand U bent getrouwd, heeft een geregistreerd partnerschap of woont samen [opties:] Bij u wonen geen kinderen onder de 18 jaar Bij u wonen één of meer kinderen onder de 18 jaar [vaste tekst:] Met kinderen bedoelen we eigen kinderen, stiefkinderen of pleegkinderen. |
De naam van uw partner |
<naam> |
Het burgerservicenummer (BSN) van uw partner |
<burgerservicenummer> |
Het land waar u woont |
[opties:] U woont in Nederland U woont in <land> We weten niet waar u woont |
Hebben wij genoeg informatie over uw situatie thuis en uw inkomen? Dit is nodig omdat er geen Nederlands woonadres bekend is van u, of dat u buiten Nederland woont. |
[opties:] Ja, dit heeft u aangeleverd Nee, dit moet u aan ons aanleveren |
Hoe u woont |
[opties:] U woont in een instelling met verpleging, verzorging, begeleiding of hulpverlening Uw woonsituatie (bijvoorbeeld koopwoning, recreatiewoning, woonboot of kamer) geeft u geen recht op huurtoeslag Uw woonsituatie (vanwege een huurwoning) geeft u recht op huurtoeslag We weten niet hoe u woont (bijvoorbeeld koopwoning, huurwoning, woonboot of recreatiewoning) |
Uw kosten voor verpleging, verzorging, begeleiding of hulpverlening per maand zijn |
€ <bedrag> |
Uw woonkosten per maand zijn |
€ <bedrag> |
Uw woonkosten zijn hoger dan € <bedrag>. Daarom is uw beslagvrije voet verhoogd. U krijgt deze verhoging tijdelijk tot |
<datum> |
Uw inkomen en hoe u woont geven u geen recht op huurtoeslag. Uw beslagvrije voet is verhoogd omdat u woonkosten heeft boven |
€ <bedrag> |
Uw bijstandsnorm |
€ <bedrag> |
De rechter verhoogde uw beslagvrije voet met |
€ <bedrag> |
U krijgt deze verhoging tot |
<datum> |
Uw inkomen van <naam bron inkomen> |
|
---|---|
Dit is uw gemiddelde inkomen per <duur periode> over de periode <startdatum> – <einddatum>. |
|
Uw loon voor loonheffing Dit is uw bruto inkomen zonder pensioenpremie |
€ <bedrag> Dit is exclusief reservering van vakantiegeld en andere reserveringen (bijvoorbeeld een bonus of keuzebudget) zoals hieronder genoemd, behalve als u dit per <duur periode> ontvangt |
Bruto vakantiegeld dat u opbouwt en later ontvangt |
€ <bedrag> |
Andere bruto reserveringen (bijvoorbeeld een bonus of keuzebudget) die u opbouwt en later ontvangt |
€ <bedrag> |
Netto inkomen |
€ <bedrag> Dit is inclusief netto reservering van vakantiegeld |
Op dit netto inkomen ligt beslag of wordt mee verrekend. Daardoor ontvangt u dit bedrag |
€ <bedrag> Let op: dit is een bedrag per maand |
De loonheffing die per <duur periode> op uw inkomen wordt ingehouden voor het privégebruik van uw voertuig van uw werk (bijvoorbeeld een leaseauto) |
€ <bedrag> |
<Indien partner geen inkomen heeft: Vermelding dat partner geen inkomen heeft>
Het inkomen van uw partner Inkomen |
|
---|---|
Door privacyregels zien wij niet van welke organisatie uw partner inkomen krijgt. Dit is het gemiddelde inkomen van uw partner per <duur periode> over de periode <startdatum> – <einddatum>. |
|
Loon voor loonheffing Het bruto inkomen zonder pensioenpremie |
€ <bedrag> Dit is exclusief reservering van vakantiegeld en andere reserveringen (bijvoorbeeld een bonus of keuzebudget) zoals hieronder genoemd, behalve als uw partner dit per <duur periode> ontvangt |
Bruto reservering van vakantiegeld dat uw partner opbouwt en later ontvangt |
€ <bedrag> |
Andere bruto reserveringen (bijvoorbeeld een bonus of keuzebudget) die uw partner opbouwt en later ontvangt |
€ <bedrag> |
Netto inkomen |
€ <bedrag> Dit is inclusief netto reservering van vakantiegeld |
Op dit netto inkomen ligt beslag of wordt mee verrekend. Daardoor ontvangt uw partner dit bedrag |
€ <bedrag> Let op: dit is een bedrag per maand |
Andere beslagen of verrekeningen op uw toeslagen per maand |
|
---|---|
Bedrag dat u minder krijgt aan huurtoeslag door een beslag of verrekening op uw huurtoeslag |
€ <bedrag> |
Bedrag dat u minder krijgt aan zorgtoeslag door een beslag of verrekening op uw zorgtoeslag |
€ <bedrag> |
Bedrag dat u minder krijgt aan kindgebonden budget door een verrekening op uw kindgebonden budget |
€ <bedrag> |
<Inleiding over situaties die van invloed zijn op hoogte beslagvrije voet met oproep om door te geven indien deze situaties van toepassing zijn>
<Optioneel: Aanduiding dat beslag minimaal 5% van het netto inkomen is>
<Oproep om informatie te verstrekken als de situatie thuis is gewijzigd>
<Uitleg over woonkosten en oproep voor beslagene met hoge woonkosten en voor beslagene zonder recht op huurtoeslag om informatie te verstrekken over woonkosten OF aanduiding dat de opgegeven woonkosten niet meetellen>
<Oproep om door te geven als beslagene (niet meer) in inrichting woont>
<Oproep om inkomen en andere beslagen of verrekeningen te controleren>
<Informatie over het effect van het privégebruik voertuig werkgever op de beslagvrije voet ook indien privégebruik niet bekend is>
<Verwijzing naar externe link: www.uwbeslagvrijevoet.nl>
<Verwijzing naar privacy statement eigen organisatie2>
Mensen moeten aan hun financiële verplichtingen voldoen, maar niet ten koste van alles. Zij moeten voldoende middelen overhouden om in de basale kosten van levensonderhoud te kunnen voorzien. Hiervoor dient de beslagvrije voet. Een beslaglegger moet de beslagvrije voet in acht nemen indien hij beslag legt op bepaalde aan de schuldenaar toekomende vorderingen tot periodieke betalingen zoals het loon of een uitkering. Door middel van deze regeling wordt de Regeling beslagvrije voet op één punt gewijzigd.
Beslagenen ontvangen een modelmededeling, bedoeld in artikel 475i, tweede lid, van het Wetboek van Burgerlijke Rechtsvordering en artikel 7, tweede lid, van het Besluit beslagvrije voet, van de beslaglegger. Daarop staan de gegevens die de beslaglegger heeft gebruikt om de beslagvrije voet te berekenen. Via een rekentool op het online burgerportaal www.uwbeslagvrijevoet.nl kunnen mensen hun beslagvrije voet narekenen aan de hand van de modelmededeling. Het Ministerie van SZW heeft onderzoek laten doen naar de begrijpelijkheid en gebruiksvriendelijkheid van de modelmededeling en het burgerportaal. Uit het onderzoek blijkt dat men begrijpt wat de beslagvrije voet en beslaglegging inhoudt en dat de rekentool makkelijk is te doorlopen. Wel vindt men het taalgebruik op de modelmededeling en het burgerportaal soms te ingewikkeld. Het is voor mensen niet altijd duidelijk welke stappen zij moeten volgen. Daarom helpt het om consistent te zijn in taalgebruik. Experts in het schuldendomein geven aan dat het belangrijk is om burgers handelingsperspectief te bieden. Dat wil zeggen dat voor burgers duidelijk moet zijn wat zij moeten doen, bijvoorbeeld als gegevens op de modelmededeling niet kloppen. Dit kan door middel van de website uwbeslagvrijevoet.nl. Beide oproepen zijn een aanleiding om de tekst over de woonkosten en de verwijzing naar het burgerportaal te verduidelijken.
De tekstuele aanpassing in de modelmededeling met betrekking tot woonkosten en de verwijzing naar het burgerportaal heeft geen gevolgen voor de regeldruk en zorgt ervoor dat de beslagvrije voet op de juiste manier kan worden berekend zodat het bestaansminimum van burgers wordt beschermd. De wijziging van de modelmededeling leidt tot eenmalige uitvoeringslasten voor beslagleggende partijen, omdat zij de modelmededeling van hun organisatie moeten aanpassen.
De financiële gevolgen zijn verwaarloosbaar, aangezien het een eenmalige aanpassing betreft en er enkel sprake is van tekstuele wijzigingen.
Voorliggende regeling heeft gevolgen voor beslagleggende partijen die de modelmededeling moeten gebruiken en voor burgers die een modelmededeling ontvangen. De gewijzigde modelmededeling is opgesteld in samenspraak met de beslagleggende partijen op basis van de uitkomsten van het eerder genoemde onderzoek onder burgers naar de begrijpelijkheid en gebruiksvriendelijkheid van de modelmededeling en het burgerportaal. De beslagleggende partijen hebben reeds ingestemd met de wijzigingen in de mededeling.
Aangezien alle relevante partijen al zijn betrokken en hun input reeds is verwerkt, is besloten geen internetconsultatie uit te voeren.
Deze regeling treedt in werking op de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst. Hiermee wordt afgeweken van het kabinetsbeleid over vaste verandermomenten en de minimuminvoeringstermijn van twee maanden, zoals neergelegd in aanwijzing 4.17 van de Aanwijzingen voor de regelgeving. De reden daarvoor is dat het slechts tekstuele wijzigingen zijn, waarover de beslagleggende partijen eind 2023 al zijn geïnformeerd.
Door middel van dit artikel wordt de modelmededeling gewijzigd. De oude modelmededeling vervalt, de nieuwe modelmededeling, zoals is toegevoegd in de bijlage van deze regeling, wordt van kracht.
Dit artikel regelt de inwerkingtredingsdatum van de regeling. De regeling treedt in werking op de dag na de datum van publicatie van de regeling in de Staatscourant.
De Minister voor Armoedebeleid, Participatie en Pensioenen, C.J. Schouten
Dit onderdeel mag ook worden opgenomen in een begeleidende brief bij de modelmededeling. De voetnoot verwijst zowel naar blok 'intro' als ook blok 'privacy'. Voor het blok 'intro' geldt: Aspect 'titel’ is verplicht, maar aspect ‘uitleg over de beslagvrije voet’ mag ook op de begeleidende brief.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2024-6815.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.