Regeling van de Minister voor Armoedebeleid, Participatie en Pensioenen van 23 juni 2022, nr. 2022-0000138645, tot wijziging van de Regeling beslagvrije voet in verband met de toevoeging van het gegeven ‘duur aangifte tijdvak’ aan de lijst met gegevens die het Uitvoeringsinstituut werknemersverzekeringen op verzoek verstrekt aan deurwaarders ten behoeve van het leggen

De Minister voor Armoedebeleid, Participatie en Pensioenen,

Gelet op artikel 475ga, derde lid, van het Wetboek van Burgerlijke Rechtsvordering;

Besluit:

ARTIKEL I WIJZIGING REGELING BESLAGVRIJE VOET

De Regeling beslagvrije voet wordt als volgt gewijzigd:

A

In artikel 4 wordt onder verlettering van de onderdelen m tot en met o tot n tot en met p een onderdeel ingevoegd, luidende:

  • m. duur aangifte tijdvak;

B

Na artikel 4 wordt een artikel ingevoegd, luidende:

Artikel 4a. Overgangsrecht

Tot en met 31 oktober 2022 kan de deurwaarder gebruik maken van bijlage 2, zoals die luidde op 30 juni 2021.

C

Bijlage 2 wordt vervangen door de bijlage behorende bij deze regeling.

ARTIKEL II INWERKINGTREDING

Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 juli 2022.

Deze regeling zal met toelichting en de bijlage in de Staatscourant worden geplaatst.

Den Haag, 23 juni 2022

De Minister voor Armoedebeleid, Participatie en Pensioenen, C.J. Schouten

BIJLAGE, BEHORENDE BIJ ARTIKEL I, ONDERDEEL C

Bijlage 2. Model mededeling beslagvrije voet

(bijlage als bedoeld in artikel 2 van de Regeling beslagvrije voet)

Overzicht van uw beslagvrije voet

<Uitleg over de beslagvrije voet*>

<Oproep om gegevens op de mededeling te controleren en wijzigingen door te geven>

<Aanduiding hoogte beslagvrije voet>

<Indien aanvullende informatie van de beslagene nodig is: Uitleg over verstrekken van benodigde gegevens>

Dit overzicht gaat over

[opties:]

Wij leggen beslag op uw

Wij verrekenen op uw

Wij innen op uw

[opties:]

Periodiek inkomen van € <bedrag>

Periodiek inkomen van € <bedrag> (uitkering)

Huurtoeslag

Zorgtoeslag

Kindgebonden budget

Voorlopige teruggave inkomsten belasting

Bankrekening

Datum berekening beslagvrije voet

<berekeningsdatum>

<Aanduiding dat in onderstaande tabel gegevens vermeld zijn die gebruikt zijn voor de berekening van de beslagvrije voet>

Uw gegevens

Uw naam

<naam>

Uw burgerservicenummer (BSN)

<burgerservicenummer>

Uw situatie thuis

< leefsituatie>

[opties:]

U bent alleenstaand

U bent getrouwd, heeft een geregistreerd partnerschap of woont samen

[opties:]

Bij u wonen geen kinderen onder de 18 jaar

Bij u wonen één of meer kinderen onder de 18 jaar

[vaste tekst:]

Met kinderen bedoelen we eigen kinderen, stiefkinderen of pleegkinderen.

De naam van uw partner

<naam partner>

Het burgerservicenummer (BSN) van uw partner

<burgerservicenummer partner>

Het land waar u woont

[opties:]

U woont in Nederland

U woont in <land>

We weten niet waar u woont

Hebben wij genoeg informatie over uw situatie thuis en uw inkomen? Dit is nodig omdat er geen Nederlands woonadres bekend is van u, of dat u buiten Nederland woont.

[opties:]

Ja, dit heeft u aangeleverd

Nee, dit moet u aan ons aanleveren

Hoe u woont

[opties:]

U woont in een instelling met verpleging, verzorging, begeleiding of hulpverlening

U heeft een koopwoning

U heeft een huurwoning

We weten niet hoe u woont

Uw kosten voor verpleging, verzorging, begeleiding of hulpverlening per maand zijn

€ <bedrag>

Uw woonkosten per maand zijn

€ <bedrag>

Uw beslagvrije voet is verhoogd omdat u hoge woonkosten heeft. U krijgt deze verhoging tot

<einddatum woonkosten>

Uw bijstandsnorm

€ <bedrag>

De rechter verhoogde uw beslagvrije voet met

€ <bedrag>

U krijgt deze verhoging tot

<einddatum verhoging hardheidsclausule>

Uw inkomen van <naam bron inkomen>

Dit is uw gemiddelde inkomen per <duur periode> over de periode <datum> – <datum>.

Uw loon voor loonheffing

Dit is uw bruto inkomen zonder pensioenpremie

€ <bedrag>

Dit is exclusief reservering van vakantiegeld en andere reserveringen (bijvoorbeeld een bonus of keuzebudget) zoals hieronder genoemd, behalve als u dit per <duur periode> ontvangt

Bruto vakantiegeld dat u opbouwt en later ontvangt

€ <bedrag>

Andere bruto reserveringen (bijvoorbeeld een bonus of keuzebudget) die u opbouwt en later ontvangt

€ <bedrag>

Netto inkomen

€ <bedrag>

Dit is inclusief reservering van vakantiegeld

Op dit netto inkomen ligt beslag of wordt verrekend. Daardoor ontvangt u dit bedrag

€ <bedrag>

Let op: dit is een bedrag per maand

De loonheffing die per <duur periode> op uw inkomen wordt ingehouden voor het privégebruik van uw voertuig van uw werk (bijvoorbeeld een leaseauto)

€ <bedrag>

<Indien partner geen inkomen heeft: Vermelding dat partner geen inkomen heeft>

Het inkomen van uw partner

Inkomen

Door privacyregels zien wij niet van welke organisatie uw partner inkomen krijgt. Dit is het gemiddelde inkomen van uw partner per <duur periode> over de periode <start periode> – <einde periode>.

Loon voor loonheffing

Het bruto inkomen zonder pensioenpremie

€ <bedrag>

Dit is exclusief reservering van vakantiegeld en andere reserveringen (bijvoorbeeld een bonus of keuzebudget) zoals hieronder genoemd, behalve als uw partner dit per <duur periode> krijgt

Bruto reservering van vakantiegeld dat uw partner opbouwt en later ontvangt

€ <bedrag>

Andere bruto reserveringen (bijvoorbeeld een bonus of keuzebudget) die uw partner opbouwt en later ontvangt

€ <bedrag>

Netto inkomen

€ <bedrag>

Dit is inclusief netto reservering van vakantiegeld

Op dit inkomen ligt beslag of wordt mee verrekend. Daardoor ontvangt uw partner dit bedrag

€ <bedrag>

Let op: dit is een bedrag per maand

Andere beslagen of verrekeningen op uw toeslagen per maand

Bedrag dat u minder krijgt aan huurtoeslag door een beslag of verrekening op uw huurtoeslag

€ <bedrag>

Bedrag dat u minder krijgt aan zorgtoeslag door een beslag of verrekening op uw zorgtoeslag

€ <bedrag>

Bedrag dat u minder krijgt aan kindgebonden budget door een verrekening op uw kindgebonden budget

€ <bedrag>

<Inleiding over situaties die van invloed zijn op hoogte beslagvrije voet met oproep om door te geven indien deze situaties van toepassing zijn>

<Optioneel: aanduiding dat beslag minimaal 5% van het netto inkomen is>

<Oproep om informatie te verstrekken als de situatie thuis is gewijzigd>

<Uitleg over woonkosten en oproep voor beslagene met huurwoning met hoge woonkosten of koopwoning om informatie te verstrekken over woonkosten>

<Oproep om door te geven als beslagene (niet meer) in inrichting woont>

<Oproep om inkomen en andere beslagen of verrekeningen te controleren>

<Informatie over privégebruik voertuig van werkgever>

<Verwijzing naar www.uwbeslagvrijevoet.nl >

<Verwijzing naar privacystatement eigen organisatie 1>

TOELICHTING

Mensen moeten aan hun financiële verplichtingen voldoen, maar niet ten koste van alles. Zij moeten voldoende middelen overhouden om in de basale kosten van levensonderhoud te kunnen voorzien. Hiervoor dient de beslagvrije voet. Een beslaglegger moet de beslagvrije voet in acht nemen indien hij beslag legt op bepaalde aan de schuldenaar toekomende vorderingen tot periodieke betalingen zoals het loon of een uitkering. Door middel van deze regeling wordt de Regeling beslagvrije voet op twee punten gewijzigd.

Toevoeging gegeven ‘Duur aangifte tijdvak’

Voor de vaststelling van de beslagvrije voet zijn verschillende gegevens nodig uit de Polisadministratie van het UWV. Op grond van artikel 475ga, eerste lid, van het Wetboek van Burgerlijke Rechtsvordering (Rv) verstrekt het UWV deze gegevens op verzoek van een deurwaarder die gerechtigd is ten laste van een schuldenaar beslag te leggen ten behoeve van het vaststellen van de beslagvrije voet, de aard van de periodieke inkomsten of de identiteit van diegene die de periodieke inkomsten aan de schuldenaar betaalt. Op grond van artikel 475ga, derde lid, Rv worden de gegevens bij ministeriële regeling nader bepaald. Artikel 4 van de Regeling beslagvrije voet somt op om welke gegevens het gaat. In deze opsomming ontbreekt echter het gegeven ‘duur aangifte tijdvak’. Uit dit gegeven blijkt of de inkomstengegevens een maandelijkse of een vier-wekelijkse frequentie hebben. Die informatie is nodig omdat bij de berekening van de beslagvrije voet wordt uitgegaan van het belastbaar jaarinkomen. Om het juiste belastbaar jaarinkomen te kunnen berekenen zal duidelijk moeten zijn of het periodieke inkomen met twaalf (in geval van een maandelijks inkomen) of dertien periodes (in geval van een vier-wekelijks inkomen) vermenigvuldigd moet worden.

Sinds 1 januari 2021 verstrekt het UWV op verzoek van deurwaarders informatie over de duur van het aangifte tijdvak op basis van artikel 4, onderdelen k (‘datum aanvang tijdvak’) en m (‘datum eind tijdvak’) van de Regeling beslagvrije voet. Met deze regeling wordt geëxpliciteerd dat het UWV ook informatie kan verstrekken over de duur van het aangifte tijdvak.

Wijziging modelmededeling

Beslagenen ontvangen een modelmededeling, bedoeld in artikel 475i, tweede lid, Rv en artikel 7, tweede lid, van het Besluit beslagvrije voet, van de beslaglegger. Daarop staan de gegevens die de beslaglegger heeft gebruikt om de beslagvrije voet te berekenen. Via een rekentool op het online burgerportaal www.uwbeslagvrijevoet.nl kunnen mensen hun beslagvrije voet narekenen aan de hand van de modelmededeling. Het Ministerie van SZW heeft onderzoek laten doen naar de begrijpelijkheid en gebruiksvriendelijkheid van de modelmededeling en het burgerportaal. Uit het onderzoek blijkt dat men begrijpt wat de beslagvrije voet en beslaglegging inhouden en dat de rekentool makkelijk is te doorlopen. Wel vindt men het taalgebruik op de modelmededeling en het burgerportaal soms te ingewikkeld. Het is voor mensen niet altijd duidelijk waar zij moeten beginnen. Ook is meer informatie nodig over de manier waarop mensen gegevens kunnen aanpassen. Op verzoek van het Ministerie van SZW heeft ICTU gesproken met experts in het schuldendomein die in direct contact staan met mensen die met schulden kampen. De experts hebben verschillende suggesties gedaan over de modelmededeling en het burgerportaal. Zo geven zij aan dat het belangrijk is om burgers handelingsperspectief te bieden. Dat wil zeggen dat voor burgers duidelijk moet zijn wat zij moeten doen, bijvoorbeeld als gegevens op de modelmededeling niet kloppen. De aanbevelingen uit het onderzoek onder burgers en de sessies met experts zijn aanleiding om de modelmededeling en het burgerportaal te wijzigen. Voorliggende regeling voorziet in de wijziging van de modelmededeling. In de nieuwe modelmededeling wordt het taalgebruik in de modelmededeling vereenvoudigd, bijvoorbeeld door vervanging van de term woonland door ‘het land waar u woont’. Ook wordt meer handelingsperspectief geboden aan de burger door aan te geven wanneer actie gewenst is en uitleg te geven over wat de burger dan moet doen. Daarnaast biedt de nieuwe modelmededeling op verschillende plekken ruimte om een eigen invulling te geven aan de tekst. Op die manier kunnen beslagleggende partijen de teksten beter laten aansluiten op hun eigen communicatie. Dit kan verwarring bij burgers voorkomen. De gegevens die in tabellen op de modelmededeling staan worden gebruikt om de berekening van de beslagvrije voet te controleren op het burgerportaal. Daarom is het van belang dat beslagleggende partijen de tabellen exact overnemen en de volgorde aanhouden van de gegevens die in de tabellen worden getoond. Het is wel toegestaan om de volgorde van de teksten die boven de tabellen staan aan te passen en om de volgorde van de teksten die onder de tabellen staan aan te passen.

Regeldruk

De toevoeging van het gegeven ‘duur aangifte tijdvak’ heeft geen gevolgen voor de regeldruk en zorgt ervoor dat de beslagvrije voet op de juiste manier kan worden berekend, zodat het bestaansminimum van burgers wordt beschermd. De wijziging van de modelmededeling leidt tot eenmalige uitvoeringslasten voor beslagleggende partijen, omdat zij de modelmededeling van hun organisatie moeten aanpassen. In de gewijzigde modelmededeling zijn verschillende vrije tekstvelden opgenomen, zodat beslagleggende partijen de verwoording kunnen afstemmen op hun overige communicatie. Om de uitvoeringslasten voor beslagleggers te beperken stelt het Ministerie van SZW een format beschikbaar waarin de vrije tekstvelden in de modelmededeling zijn uitgewerkt.

Financiële gevolgen

De beslagleggende partijen en bouwers van de BVV-rekentools dienen hun systemen aan te passen om de gewijzigde modelmededeling te kunnen gebruiken. De beslagleggende partijen zijn de Belastingdienst, CJIB, KBvG, LBIO, SVB, UWV, gemeenten en waterschappen. De bouwers van de rekentools zijn BKWI/IB, UWV, Belastingdienst en SNG. De (vertegenwoordigers van) beslagleggende partijen en bouwers ontvangen elk een bredere vergoeding van het Ministerie van SZW voor de implementatie van (wijzigingen in) de beslagvrije voet.

Consultatie en toetsing

Voorliggende regeling heeft gevolgen voor beslagleggende partijen die de modelmededeling moeten gebruiken en voor burgers die een modelmededeling ontvangen. De gewijzigde modelmededeling is opgesteld in samenspraak met de beslagleggende partijen op basis van de uitkomsten van het eerder genoemde onderzoek onder burgers naar de begrijpelijkheid en gebruiksvriendelijkheid van de modelmededeling en het burgerportaal. De beslagleggende partijen hebben reeds ingestemd met de wijzigingen in de mededeling. Aangezien alle relevante partijen al zijn betrokken en hun input reeds is verwerkt, is besloten geen internetconsultatie uit te voeren.

Inwerkingtreding en overgangsrecht

Deze regeling treedt in werking op 1 juli 2022. Hiermee wordt voldaan aan het kabinetsbeleid over vaste verandermomenten zoals neergelegd in aanwijzing 4.17 van de Aanwijzingen voor de regelgeving. Wel wordt afgeweken van het kabinetsbeleid over de minimuminvoeringstermijn van twee maanden. De beslagleggende partijen zijn eind 2021 al over deze wijziging geïnformeerd. Een aantal andere beslagleggende partijen, waaronder SVB, CJIB en gemeenten, heeft aangegeven dat zij meer tijd nodig heeft om de specificaties van de modelmededeling aan te passen. Om deze groep tegemoet te komen biedt deze regeling beslagleggende partijen de mogelijkheid om tot en met 31 oktober 2022 de modelmededeling in bijlage 2 zoals die gold voor inwerkingtreding van deze regeling te gebruiken.

Artikelsgewijs

Artikel I, onderdeel A

Door middel van dit artikel wordt het gegeven ‘duur aangifte tijdvak’ toegevoegd aan de gegevens die het UWV op verzoek aan een deurwaarder, die bevoegd is ten laste van de schuldenaar beslag te leggen, te verstrekken.

Artikel I, onderdeel B

Dit artikel bevat overgangsrecht dat beslagleggende partijen de mogelijkheid geeft om tot 1 november 2022 gebruik te maken van de modelmededeling uit bijlage 2 zoals die luidde voor inwerkingtreding van deze regeling. Tot en met 31 oktober 2022 mogen beslagleggende partijen dus kiezen of zij gebruik maken van de modelmededeling zoals die luidde op de dag voor inwerkingtreding van deze regeling (‘de oude modelmededeling’) of de modelmededeling die is opgenomen als bijlage bij deze regeling (‘de nieuwe modelmededeling’). Vanaf 1 november 2022 mogen zij alleen de nieuwe modelmededeling gebruiken.

Artikel I, onderdeel C

Door middel van dit artikel wordt de modelmededeling in zijn geheel gewijzigd.

De Minister voor Armoedebeleid, Participatie en Pensioenen, C.J. Schouten


X Noot
1

Dit onderdeel mag ook worden opgenomen in een begeleidende brief bij de modelmededeling.

Naar boven