Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid | Staatscourant 2024, 42068 | algemeen verbindend voorschrift (ministeriële regeling) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid | Staatscourant 2024, 42068 | algemeen verbindend voorschrift (ministeriële regeling) |
De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en de Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid;
Gelet op artikel 6, eerste lid, van het Besluit beslagvrije voet, artikel 60, derde lid, van het Besluit bijstandverlening zelfstandigen 2004, artikel 2.22, eerste lid, van het Besluit Wfsv, artikel 673, derde lid, van Boek 7 van het Burgerlijk Wetboek, artikelen 10b, vierde lid, en 31, vierde lid, van de Participatiewet, artikelen 2, eerste en tweede lid, en 3, eerste en tweede lid, van het Remigratiebesluit, artikel 38f, eerste lid, van de Wet financiering sociale verzekeringen en artikel 8, zesde lid, van de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen;
Besluiten:
Het percentage, genoemd in artikel 6, tweede lid, van het Besluit bijstandverlening zelfstandigen 2004, wordt vastgesteld op 19 procent.
In artikel 673, tweede lid, van Boek 7 van het Burgerlijk Wetboek wordt “€ 94.000,00’ vervangen door ‘€ 98.000,00’.
Bijlage 1, behorende bij artikel 1 van de Regeling beslagvrije voet, wordt vervangen door bijlage 1 bij deze regeling.
De Regeling Participatiewet, IOAW en IOAZ wordt als volgt gewijzigd:
A
In artikel 9 wordt ‘in het kalenderjaar 2024’ vervangen door ‘in het kalenderjaar 2025’.
B
In artikel 11 komt de tabel te luiden:
bij een netto inkomen per maand |
bedraagt de aanspraak op vakantietoeslag |
|||||
---|---|---|---|---|---|---|
gelijk aan of meer dan |
en minder dan |
|||||
€ |
0,00 |
€ |
852,62 |
8,00% |
x ink |
|
€ |
852,62 |
€ |
1.064,71 |
8,00% |
x ink |
– € 20,45 |
€ |
1064,71 |
€ |
2.097,43 |
8,00% |
x ink |
– € 2,63 |
€ |
2097,43 |
5,10% |
x ink |
– € 1,67 |
C
In artikel 12 komt de tabel te luiden:
bij een netto inkomen per maand |
bedraagt de aanspraak op vakantietoeslag |
|||||
---|---|---|---|---|---|---|
gelijk aan of meer dan |
en minder dan |
|||||
€ |
0,00 |
€ |
660,96 |
8,00% |
x ink |
|
€ |
660,96 |
€ |
713,80 |
5,13% |
x ink |
|
€ |
713,80 |
€ |
1.662,43 |
8,00% |
x ink |
– € 20,45 |
€ |
1662,43 |
€ |
1.774,97 |
7,21% |
x ink |
– € 18,43 |
€ |
1774,97 |
8,00% |
x ink |
– € 32,46 |
D
De onderdelen a tot en met c van artikel 14, eerste lid, komen te luiden:
a. alleenstaande |
6,48% |
x ink |
|
b. gehuwden, waarvan beide echtgenoten de pensioengerechtigde leeftijd, bedoeld in artikel 7a, eerste lid, van de Algemene Ouderdomswet hebben bereikt |
6,77% |
x ink |
|
c. gehuwden, waarvan een echtgenoot de pensioengerechtigde leeftijd, bedoeld in artikel 7a, eerste lid, van de Algemene Ouderdomswet heeft bereikt en de andere echtgenoot jonger is dan de pensioengerechtigde leeftijd, bedoeld in artikel 7a, eerste lid, van de Algemene Ouderdomswet, indien: |
|||
– het inkomen € 1.473,60 of meer bedraagt |
6,77% |
x ink |
– € 20,13 |
– het inkomen lager is dan € 1.473,60 |
6,77% |
x ink |
E
In artikel 15b wordt ‘het jaar 2024’ vervangen door ‘het jaar 2025’.
F
Bijlage II, behorende bij artikel 15b van de Regeling Participatiewet, IOAW en IOAZ, wordt vervangen door bijlage 2 bij deze regeling.
De Regeling Wfsv wordt als volgt gewijzigd:
A
Artikel 3.35 wordt als volgt gewijzigd:
1. Aan onderdeel d wordt onder vervanging van de punt aan het slot door een puntkomma een regel toegevoegd, luidende:
2025: 1.247.135,49.
2. Aan onderdeel f wordt onder vervanging van de punt aan het slot door een puntkomma een regel toegevoegd, luidende:
2025: -266,00.
B
Aan artikel 3.37 worden twee leden toegevoegd, luidende:
15. Het quotumpercentage, bedoeld in artikel 38f, eerste lid, van de Wfsv bedraagt voor de sector overheid voor het kalenderjaar 2025: 2,68 procent.
16. De berekeningen overeenkomstig de formule in artikel 38f, tweede lid, van de Wfsv, die tot het quotumpercentage, bedoeld in het vijftiende lid, hebben geleid, zijn als volgt:
Bijlage 2, behorend bij artikel 5 van de Remigratieregeling, wordt vervangen door bijlage 3 bij deze regeling.
Het percentage, genoemd in artikel 8, tweede lid, van de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen, wordt herzien en vastgesteld op 3 procent.
Deze regeling zal met de toelichting en de bijlagen in de Staatscourant worden geplaatst.
De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, Y.J. van Hijum
De Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, J.N.J. Nobel
Land |
Woonlandfactor 2025 |
---|---|
Afghanistan |
0,6 |
Albanië |
0,5 |
Algerije |
0,5 |
Amerikaans-Samoa |
0,7 |
Andorra |
0,9 |
Angola |
0,6 |
Antigua en Barbuda |
1,0 |
Argentinië |
0,7 |
Armenië |
0,5 |
Aruba |
0,9 |
Australië |
1,0 |
Azerbeidzjan |
0,6 |
Bahama's |
1,0 |
Bahrein |
0,7 |
Bangladesh |
0,5 |
Barbados |
1,0 |
Belarus |
0,5 |
België |
1,0 |
Belize |
0,9 |
Benin |
0,5 |
Bermuda |
1,0 |
Bhutan |
0,6 |
Bolivia |
0,5 |
Bonaire |
0,8 |
Bondsrepubliek Duitsland |
1,0 |
Bosnië-Herzegovina |
0,5 |
Botswana |
0,6 |
Brazilië |
0,7 |
Britse Maagdeneilanden |
1,0 |
Brunei |
0,8 |
Bulgarije |
0,6 |
Burkina Faso |
0,5 |
Burundi |
0,5 |
Cambodja |
0,5 |
Canada |
1,0 |
Caymaneilanden |
1,0 |
Centraal-Afrikaanse Republiek |
0,6 |
Chili |
0,7 |
China |
0,8 |
Colombia |
0,5 |
Comoren |
0,6 |
Congo |
0,8 |
Costa Rica |
0,7 |
Cuba |
0,7 |
Curaçao |
1,0 |
Cyprus |
0,8 |
Democratische Republiek Congo |
0,7 |
Denemarken |
1,0 |
Djibouti |
0,7 |
Dominica |
0,9 |
Dominicaanse Republiek |
0,6 |
Ecuador |
0,7 |
Egypte |
0,4 |
El Salvador |
0,7 |
Equatoriaal-Guinea |
0,6 |
Eritrea |
0,6 |
Estland |
0,8 |
Eswatini |
0,5 |
Ethiopië |
0,5 |
Faeröer |
1,0 |
Fiji |
0,5 |
Filipijnen |
0,5 |
Finland |
1,0 |
Frankrijk |
1,0 |
Frans-Polynesië |
0,7 |
Gabon |
0,8 |
Gambia |
0,5 |
Gazastrook en Westelijke Jordaanoever |
0,8 |
Georgië |
0,5 |
Ghana |
0,5 |
Grenada |
0,8 |
Griekenland |
0,8 |
Groenland |
1,0 |
Guatemala |
0,7 |
Guinee |
0,7 |
Guinee-Bissau |
0,5 |
Guyana |
0,6 |
Haïti |
0,7 |
Honduras |
0,6 |
Hongarije |
0,6 |
Hongkong |
1,0 |
Ierland |
1,0 |
IJsland |
1,0 |
India |
0,4 |
Indonesië |
0,5 |
Irak |
0,8 |
Iran |
0,4 |
Israël |
1,0 |
Italië |
0,9 |
Ivoorkust |
0,5 |
Jamaica |
0,7 |
Japan |
1,0 |
Jemen |
0,6 |
Jordanië |
0,6 |
Kaapverdië |
0,6 |
Kameroen |
0,5 |
Kazachstan |
0,5 |
Kenya |
0,5 |
Kirgizië |
0,4 |
Kiribati |
1,0 |
Koeweit |
1,0 |
Kosovo |
0,5 |
Kroatië |
0,6 |
Laos |
0,3 |
Lesotho |
0,5 |
Letland |
0,7 |
Libanon |
0,6 |
Liberia |
0,6 |
Libië |
0,4 |
Liechtenstein |
1,0 |
Litouwen |
0,7 |
Luxemburg |
1,0 |
Macau |
0,8 |
Madagaskar |
0,4 |
Malawi |
0,5 |
Maldiven |
0,7 |
Maleisië |
0,5 |
Mali |
0,5 |
Malta |
0,8 |
Marokko |
0,5 |
Marshalleilanden |
1,0 |
Mauritanië |
0,5 |
Mauritius |
0,5 |
Mexico |
0,7 |
Micronesia |
1,0 |
Moldavië |
0,5 |
Monaco |
1,0 |
Mongolië |
0,5 |
Montenegro |
0,5 |
Mozambique |
0,5 |
Myanmar |
0,3 |
Namibië |
0,6 |
Nauru |
1,0 |
Nederland |
1,0 |
Nepal |
0,4 |
Nicaragua |
0,5 |
Nieuw-Caledonië |
0,9 |
Nieuw-Zeeland |
1,0 |
Niger |
0,6 |
Nigeria |
0,5 |
Noord-Korea |
0,6 |
Noorwegen |
1,0 |
Oekraïne |
0,5 |
Oezbekistan |
0,4 |
Oman |
0,8 |
Oostenrijk |
1,0 |
Pakistan |
0,4 |
Palau |
0,7 |
Panama |
0,6 |
Papoea-Nieuw-Guinea |
1,0 |
Paraguay |
0,6 |
Peru |
0,7 |
Polen |
0,6 |
Portugal |
0,8 |
Puerto Rico |
1,0 |
Qatar |
1,0 |
Republiek Noord-Macedonië |
0,5 |
Roemenië |
0,5 |
Rusland |
0,6 |
Rwanda |
0,5 |
Saba |
0,8 |
Saint Kitts en Nevis |
0,8 |
Saint Lucia |
1,0 |
Saint Vincent en de Grenadines |
0,7 |
Salomonseilanden |
1,0 |
Samoa |
0,9 |
San Marino |
1,0 |
São Tomé en Principe |
0,8 |
Saoedi-Arabië |
0,7 |
Senegal |
0,5 |
Servië |
0,5 |
Seychellen |
0,6 |
Sierra Leone |
0,4 |
Singapore |
0,9 |
Sint Eustatius |
0,9 |
Sint Maarten |
1,0 |
Slovenië |
0,8 |
Slowakije |
0,7 |
Soedan |
0,4 |
Somalië |
0,5 |
Spanje |
0,8 |
Sri Lanka |
0,4 |
Suriname |
0,5 |
Syrië |
0,6 |
Tadzjikistan |
0,3 |
Taiwan |
0,9 |
Tanzania |
0,6 |
Thailand |
0,5 |
Timor Leste |
0,7 |
Togo |
0,5 |
Tonga |
0,6 |
Trinidad en Tobago |
1,0 |
Tsjaad |
0,6 |
Tsjechië |
0,7 |
Tunesië |
0,4 |
Turkije |
0,4 |
Turkmenistan |
0,7 |
Turks- en Caicoseilanden |
1,0 |
Tuvalu |
1,0 |
Uganda |
0,5 |
Uruguay |
1,0 |
Vanuatu |
1,0 |
Venezuela |
0,6 |
Verenigd Koninkrijk |
1,0 |
Verenigde Arabische Emiraten |
0,8 |
Verenigde Staten van Amerika |
1,0 |
Vietnam |
0,5 |
Zambia |
0,5 |
Zimbabwe |
0,9 |
Zuid-Afrika |
0,6 |
Zuid-Korea |
0,9 |
Zuid-Soedan |
0,6 |
Zweden |
1,0 |
Zwitserland |
1,0 |
CBS-code |
Gemeente |
ultimo 2025 |
---|---|---|
1680 |
Aa en Hunze |
10 |
358 |
Aalsmeer |
9 |
197 |
Aalten |
11 |
59 |
Achtkarspelen |
14 |
482 |
Alblasserdam |
11 |
613 |
Albrandswaard |
21 |
361 |
Alkmaar |
99 |
141 |
Almelo |
104 |
34 |
Almere |
129 |
484 |
Alphen aan den Rijn |
72 |
1723 |
Alphen-Chaam |
1 |
1959 |
Altena |
34 |
60 |
Ameland |
1 |
307 |
Amersfoort |
81 |
362 |
Amstelveen |
37 |
363 |
Amsterdam |
633 |
200 |
Apeldoorn |
124 |
202 |
Arnhem |
252 |
106 |
Assen |
69 |
743 |
Asten |
8 |
744 |
Baarle-Nassau |
2 |
308 |
Baarn |
5 |
489 |
Barendrecht |
14 |
203 |
Barneveld |
19 |
888 |
Beek |
6 |
1954 |
Beekdaelen |
15 |
889 |
Beesel |
8 |
1945 |
Berg en Dal |
22 |
1724 |
Bergeijk |
11 |
893 |
Bergen (L.) |
13 |
373 |
Bergen (NH.) |
10 |
748 |
Bergen op Zoom |
53 |
1859 |
Berkelland |
26 |
1721 |
Bernheze |
25 |
753 |
Best |
18 |
209 |
Beuningen |
15 |
375 |
Beverwijk |
30 |
1728 |
Bladel |
18 |
376 |
Blaricum |
1 |
377 |
Bloemendaal |
6 |
1901 |
Bodegraven-Reeuwijk |
12 |
755 |
Boekel |
10 |
1681 |
Borger-Odoorn |
21 |
147 |
Borne |
10 |
654 |
Borsele |
10 |
757 |
Boxtel |
55 |
758 |
Breda |
125 |
1876 |
Bronckhorst |
21 |
213 |
Brummen |
13 |
899 |
Brunssum |
24 |
312 |
Bunnik |
3 |
313 |
Bunschoten |
4 |
214 |
Buren |
14 |
502 |
Capelle aan den IJssel |
38 |
383 |
Castricum |
14 |
109 |
Coevorden |
22 |
1706 |
Cranendonck |
11 |
216 |
Culemborg |
22 |
148 |
Dalfsen |
10 |
1891 |
Dantumadiel |
9 |
310 |
De Bilt |
11 |
1940 |
De Fryske Marren |
14 |
736 |
De Ronde Venen |
14 |
1690 |
De Wolden |
7 |
503 |
Delft |
90 |
400 |
Den Helder |
72 |
762 |
Deurne |
27 |
150 |
Deventer |
138 |
384 |
Diemen |
14 |
1980 |
Dijk en Waard |
63 |
1774 |
Dinkelland |
8 |
221 |
Doesburg |
9 |
222 |
Doetinchem |
52 |
766 |
Dongen |
10 |
505 |
Dordrecht |
131 |
498 |
Drechterland |
7 |
1719 |
Drimmelen |
8 |
303 |
Dronten |
15 |
225 |
Druten |
10 |
226 |
Duiven |
16 |
1711 |
Echt-Susteren |
20 |
385 |
Edam-Volendam |
12 |
228 |
Ede |
84 |
317 |
Eemnes |
2 |
1979 |
Eemsdelta |
50 |
770 |
Eersel |
12 |
1903 |
Eijsden-Margraten |
19 |
772 |
Eindhoven |
214 |
230 |
Elburg |
19 |
114 |
Emmen |
89 |
388 |
Enkhuizen |
14 |
153 |
Enschede |
138 |
232 |
Epe |
18 |
233 |
Ermelo |
20 |
777 |
Etten-Leur |
25 |
779 |
Geertruidenberg |
17 |
1771 |
Geldrop-Mierlo |
30 |
1652 |
Gemert-Bakel |
25 |
907 |
Gennep |
18 |
784 |
Gilze en Rijen |
10 |
1924 |
Goeree-Overflakkee |
22 |
664 |
Goes |
29 |
785 |
Goirle |
14 |
1942 |
Gooise Meren |
13 |
512 |
Gorinchem |
39 |
513 |
Gouda |
93 |
14 |
Groningen |
191 |
1729 |
Gulpen-Wittem |
3 |
158 |
Haaksbergen |
13 |
392 |
Haarlem |
104 |
394 |
Haarlemmermeer |
54 |
1655 |
Halderberge |
21 |
160 |
Hardenberg |
41 |
243 |
Harderwijk |
32 |
523 |
Hardinxveld-Giessendam |
10 |
72 |
Harlingen |
10 |
244 |
Hattem |
4 |
396 |
Heemskerk |
25 |
397 |
Heemstede |
10 |
246 |
Heerde |
12 |
74 |
Heerenveen |
18 |
917 |
Heerlen |
106 |
1658 |
Heeze-Leende |
5 |
399 |
Heiloo |
17 |
163 |
Hellendoorn |
16 |
794 |
Helmond |
121 |
531 |
Hendrik-Ido-Ambacht |
11 |
164 |
Hengelo |
67 |
1966 |
Het Hogeland |
47 |
252 |
Heumen |
8 |
797 |
Heusden |
26 |
534 |
Hillegom |
16 |
798 |
Hilvarenbeek |
3 |
402 |
Hilversum |
36 |
1963 |
Hoeksche Waard |
30 |
1735 |
Hof van Twente |
13 |
1911 |
Hollands Kroon |
25 |
118 |
Hoogeveen |
51 |
405 |
Hoorn |
79 |
1507 |
Horst aan de Maas |
15 |
321 |
Houten |
18 |
406 |
Huizen |
15 |
677 |
Hulst |
20 |
353 |
IJsselstein |
20 |
1884 |
Kaag en Braassem |
8 |
166 |
Kampen |
28 |
678 |
Kapelle |
7 |
537 |
Katwijk |
35 |
928 |
Kerkrade |
48 |
1598 |
Koggenland |
10 |
542 |
Krimpen aan den IJssel |
13 |
1931 |
Krimpenerwaard |
27 |
1659 |
Laarbeek |
9 |
1982 |
Land van Cuijk |
90 |
882 |
Landgraaf |
24 |
415 |
Landsmeer |
5 |
1621 |
Lansingerland |
13 |
417 |
Laren |
2 |
80 |
Leeuwarden |
90 |
546 |
Leiden |
118 |
547 |
Leiderdorp |
18 |
1916 |
Leidschendam-Voorburg |
41 |
995 |
Lelystad |
57 |
1640 |
Leudal |
11 |
327 |
Leusden |
5 |
1705 |
Lingewaard |
21 |
553 |
Lisse |
12 |
262 |
Lochem |
14 |
809 |
Loon op Zand |
11 |
331 |
Lopik |
4 |
168 |
Losser |
10 |
263 |
Maasdriel |
18 |
1641 |
Maasgouw |
8 |
1991 |
Maashorst |
61 |
556 |
Maassluis |
21 |
935 |
Maastricht |
140 |
420 |
Medemblik |
26 |
938 |
Meerssen |
11 |
1948 |
Meierijstad |
85 |
119 |
Meppel |
25 |
687 |
Middelburg |
24 |
1842 |
Midden-Delfland |
8 |
1731 |
Midden-Drenthe |
18 |
1952 |
Midden-Groningen |
51 |
1709 |
Moerdijk |
18 |
1978 |
Molenlanden |
12 |
1955 |
Montferland |
29 |
335 |
Montfoort |
4 |
944 |
Mook en Middelaar |
4 |
1740 |
Neder-Betuwe |
13 |
946 |
Nederweert |
6 |
356 |
Nieuwegein |
38 |
569 |
Nieuwkoop |
11 |
267 |
Nijkerk |
17 |
268 |
Nijmegen |
205 |
1930 |
Nissewaard |
46 |
1970 |
Noardeast-Fryslân |
22 |
1695 |
Noord-Beveland |
5 |
1699 |
Noordenveld |
12 |
171 |
Noordoostpolder |
19 |
575 |
Noordwijk |
19 |
820 |
Nuenen, Gerwen en Nederwetten |
12 |
302 |
Nunspeet |
19 |
579 |
Oegstgeest |
8 |
823 |
Oirschot |
8 |
824 |
Oisterwijk |
18 |
1895 |
Oldambt |
40 |
269 |
Oldebroek |
14 |
173 |
Oldenzaal |
24 |
1773 |
Olst-Wijhe |
9 |
175 |
Ommen |
11 |
1586 |
Oost Gelre |
14 |
826 |
Oosterhout |
50 |
85 |
Ooststellingwerf |
13 |
431 |
Oostzaan |
3 |
432 |
Opmeer |
6 |
86 |
Opsterland |
16 |
828 |
Oss |
170 |
1509 |
Oude IJsselstreek |
31 |
437 |
Ouder-Amstel |
3 |
589 |
Oudewater |
1 |
1734 |
Overbetuwe |
32 |
590 |
Papendrecht |
16 |
1894 |
Peel en Maas |
19 |
765 |
Pekela |
15 |
1926 |
Pijnacker-Nootdorp |
18 |
439 |
Purmerend |
76 |
273 |
Putten |
10 |
177 |
Raalte |
15 |
703 |
Reimerswaal |
11 |
274 |
Renkum |
26 |
339 |
Renswoude |
2 |
1667 |
Reusel-De Mierden |
9 |
275 |
Rheden |
42 |
340 |
Rhenen |
7 |
597 |
Ridderkerk |
20 |
1742 |
Rijssen-Holten |
15 |
603 |
Rijswijk |
33 |
1669 |
Roerdalen |
13 |
957 |
Roermond |
73 |
1674 |
Roosendaal |
72 |
599 |
Rotterdam |
444 |
277 |
Rozendaal |
1 |
840 |
Rucphen |
26 |
441 |
Schagen |
24 |
279 |
Scherpenzeel |
3 |
606 |
Schiedam |
53 |
88 |
Schiermonnikoog |
1 |
1676 |
Schouwen-Duiveland |
24 |
518 |
's-Gravenhage |
329 |
796 |
's-Hertogenbosch |
232 |
965 |
Simpelveld |
5 |
845 |
Sint-Michielsgestel |
21 |
1883 |
Sittard-Geleen |
72 |
610 |
Sliedrecht |
13 |
1714 |
Sluis |
16 |
90 |
Smallingerland |
51 |
342 |
Soest |
13 |
847 |
Someren |
7 |
848 |
Son en Breugel |
6 |
37 |
Stadskanaal |
52 |
180 |
Staphorst |
7 |
532 |
Stede Broec |
15 |
851 |
Steenbergen |
12 |
1708 |
Steenwijkerland |
27 |
971 |
Stein |
12 |
1904 |
Stichtse Vecht |
28 |
1900 |
Súdwest-Fryslân |
34 |
715 |
Terneuzen |
68 |
93 |
Terschelling |
1 |
448 |
Texel |
12 |
1525 |
Teylingen |
20 |
716 |
Tholen |
13 |
281 |
Tiel |
58 |
855 |
Tilburg |
185 |
183 |
Tubbergen |
5 |
1700 |
Twenterand |
22 |
1730 |
Tynaarlo |
18 |
737 |
Tytsjerksteradiel |
13 |
450 |
Uitgeest |
7 |
451 |
Uithoorn |
13 |
184 |
Urk |
5 |
344 |
Utrecht |
170 |
1581 |
Utrechtse Heuvelrug |
15 |
981 |
Vaals |
4 |
994 |
Valkenburg aan de Geul |
9 |
858 |
Valkenswaard |
14 |
47 |
Veendam |
38 |
345 |
Veenendaal |
41 |
717 |
Veere |
4 |
861 |
Veldhoven |
24 |
453 |
Velsen |
54 |
983 |
Venlo |
69 |
984 |
Venray |
38 |
1961 |
Vijfheerenlanden |
27 |
622 |
Vlaardingen |
49 |
96 |
Vlieland |
1 |
718 |
Vlissingen |
28 |
986 |
Voerendaal |
3 |
1992 |
Voorne aan Zee |
28 |
626 |
Voorschoten |
10 |
285 |
Voorst |
13 |
865 |
Vught |
32 |
1949 |
Waadhoeke |
24 |
866 |
Waalre |
4 |
867 |
Waalwijk |
29 |
627 |
Waddinxveen |
24 |
289 |
Wageningen |
24 |
629 |
Wassenaar |
7 |
852 |
Waterland |
7 |
988 |
Weert |
41 |
1960 |
West Betuwe |
25 |
668 |
West Maas en Waal |
7 |
1969 |
Westerkwartier |
32 |
1701 |
Westerveld |
10 |
293 |
Westervoort |
17 |
1950 |
Westerwolde |
21 |
1783 |
Westland |
42 |
98 |
Weststellingwerf |
14 |
189 |
Wierden |
6 |
296 |
Wijchen |
27 |
1696 |
Wijdemeren |
6 |
352 |
Wijk bij Duurstede |
9 |
294 |
Winterswijk |
16 |
873 |
Woensdrecht |
13 |
632 |
Woerden |
21 |
880 |
Wormerland |
8 |
351 |
Woudenberg |
2 |
479 |
Zaanstad |
124 |
297 |
Zaltbommel |
17 |
473 |
Zandvoort |
7 |
50 |
Zeewolde |
7 |
355 |
Zeist |
48 |
299 |
Zevenaar |
35 |
637 |
Zoetermeer |
82 |
638 |
Zoeterwoude |
3 |
1892 |
Zuidplas |
17 |
879 |
Zundert |
8 |
301 |
Zutphen |
71 |
1896 |
Zwartewaterland |
14 |
642 |
Zwijndrecht |
28 |
193 |
Zwolle |
103 |
Vaststelling bedragen remigratie-uitkering per categorie van bestemmingslanden op basis van de indeling in bijlage 1 van de regeling.
Remigratie vóór 1-april-2000 |
Remigratie op of na 1-april-2000 |
||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Leefsituatie, |
Geen Zvw |
Zvw |
Geen Zvw |
Zvw |
|||||
categorie |
Geen AOW |
AOW |
Geen AOW |
AOW |
Geen AOW |
AOW |
Geen AOW |
AOW |
|
Samenwonend |
|||||||||
A |
422,02 |
422,02 |
422,02 |
424,75 |
589,27 |
589,27 |
627,62 |
631,68 |
|
B |
490,08 |
490,08 |
490,08 |
500,41 |
684,30 |
684,30 |
772,37 |
786,51 |
|
C |
703,36 |
703,36 |
703,36 |
742,41 |
982,11 |
982,11 |
1.080,69 |
1.103,48 |
|
D |
459,52 |
459,52 |
459,52 |
460,26 |
641,43 |
641,43 |
651,83 |
653,22 |
|
E |
533,41 |
533,41 |
490,08 |
501,68 |
744,88 |
744,88 |
771,44 |
787,31 |
|
F |
765,86 |
765,86 |
771,52 |
812,24 |
1.069,19 |
1.069,19 |
1.187,35 |
1.207,45 |
|
Frankrijk |
G |
422,02 |
422,02 |
422,02 |
441,16 |
589,27 |
589,27 |
658,80 |
688,68 |
Griekenland |
H |
422,02 |
422,02 |
422,02 |
426,83 |
589,27 |
589,27 |
656,45 |
663,93 |
Italië |
I |
490,08 |
490,08 |
490,08 |
502,46 |
684,30 |
684,30 |
770,59 |
787,50 |
Tsjechië |
J |
490,08 |
490,08 |
490,08 |
500,82 |
684,30 |
684,30 |
772,25 |
786,96 |
Slovenië |
K |
490,08 |
490,08 |
490,08 |
500,05 |
684,30 |
684,30 |
773,14 |
786,81 |
Portugal |
L |
533,41 |
533,41 |
490,08 |
498,32 |
744,88 |
744,88 |
775,71 |
786,93 |
Eén-ouder |
|||||||||
A |
381,18 |
381,18 |
381,18 |
383,64 |
532,25 |
532,25 |
551,43 |
555,00 |
|
B |
444,70 |
444,70 |
444,70 |
454,07 |
620,94 |
620,94 |
658,43 |
672,30 |
|
C |
630,75 |
630,75 |
630,75 |
665,76 |
880,72 |
880,72 |
926,47 |
956,71 |
|
D |
414,93 |
414,93 |
414,93 |
415,60 |
579,25 |
579,25 |
584,49 |
585,77 |
|
E |
484,03 |
484,03 |
444,70 |
455,23 |
676,02 |
676,02 |
657,84 |
673,41 |
|
F |
686,58 |
686,58 |
686,58 |
728,21 |
958,97 |
958,97 |
1.018,63 |
1.046,69 |
|
Frankrijk |
G |
381,18 |
381,18 |
381,18 |
398,47 |
532,25 |
532,25 |
561,52 |
586,99 |
Griekenland |
H |
381,18 |
381,18 |
381,18 |
385,52 |
532,25 |
532,25 |
565,84 |
572,29 |
Italië |
I |
444,70 |
444,70 |
444,70 |
455,93 |
620,94 |
620,94 |
657,34 |
673,94 |
Tsjechië |
J |
444,70 |
444,70 |
444,70 |
454,44 |
620,94 |
620,94 |
658,83 |
673,27 |
Slovenië |
K |
444,70 |
444,70 |
444,70 |
453,75 |
620,94 |
620,94 |
659,35 |
672,76 |
Portugal |
L |
484,03 |
484,03 |
444,70 |
452,18 |
676,02 |
676,02 |
660,24 |
671,35 |
Alleenstaand |
|||||||||
A |
294,96 |
294,96 |
294,96 |
296,87 |
411,86 |
411,86 |
431,04 |
433,83 |
|
B |
344,87 |
344,87 |
344,87 |
352,13 |
481,55 |
481,55 |
519,04 |
529,98 |
|
C |
490,08 |
490,08 |
490,08 |
517,28 |
684,30 |
684,30 |
709,97 |
749,38 |
|
D |
321,04 |
321,04 |
321,04 |
321,56 |
448,19 |
448,19 |
453,44 |
454,17 |
|
E |
375,37 |
375,37 |
344,87 |
353,03 |
524,13 |
524,13 |
518,45 |
530,72 |
|
F |
533,41 |
533,41 |
533,41 |
565,74 |
744,88 |
744,88 |
779,71 |
819,92 |
|
Frankrijk |
G |
294,96 |
294,96 |
294,96 |
308,34 |
411,86 |
411,86 |
441,13 |
461,14 |
Griekenland |
H |
294,96 |
294,96 |
294,96 |
298,32 |
411,86 |
411,86 |
445,45 |
450,53 |
Italië |
I |
344,87 |
344,87 |
344,87 |
353,58 |
481,55 |
481,55 |
517,95 |
531,03 |
Tsjechië |
J |
344,87 |
344,87 |
344,87 |
352,42 |
481,55 |
481,55 |
519,44 |
530,82 |
Slovenië |
K |
344,87 |
344,87 |
344,87 |
351,88 |
481,55 |
481,55 |
519,96 |
530,54 |
Portugal |
L |
375,37 |
375,37 |
344,87 |
350,67 |
524,13 |
524,13 |
520,85 |
529,61 |
Per 1 januari 2025 zijn allerlei bedragen, percentages en aantallen in de SZW-regelgeving herzien. In deze verzamelregeling zijn de nieuwe bedragen gepubliceerd, zoals voorgeschreven door de genoemde regelgeving. De wijzigingen van alle bedragen zijn zo veel mogelijk gebundeld. In deze regeling is ook de vaststelling van de aantallen beschut werk voor het jaar 2025 opgenomen. Naast deze verzamelregeling zijn er ook twee verzamelmededelingen gepubliceerd.
Het in artikel 6, tweede lid, van het Bbz genoemde percentage wordt op grond van artikel 60, derde lid, van het Bbz, zodanig vastgesteld dat dit gelijk is aan het gemiddeld bedrag dat voor personen jonger dan de AOW-gerechtigde leeftijd over de algemene bijstand verschuldigd is aan loonbelasting en premies volksverzekeringen, uitgedrukt als een percentage van de algemene bijstand verhoogd met deze loonbelasting en premies. Op basis van deze berekening is het percentage verhoogd van 17 naar 19 procent.
Op grond van artikel 7:673, derde lid, van het Burgerlijk Wetboek wordt de hoogte van het bedrag genoemd in het tweede lid van dat artikel, betreffende de hoogte van de maximale transitievergoeding, jaarlijks met ingang van 1 januari bij ministeriële regeling gewijzigd overeenkomstig de ontwikkeling van de marktcontractlonen. In de Macro-Economische Verkenningen (MEV) is deze ontwikkeling van de marktcontractlonen voor het komende jaar geraamd. Daarbij wordt het bedrag afgerond op het naaste veelvoud van € 1.000,-.
De ontwikkeling van de contractlonen wordt blijkens de MEV geraamd op 4,3%.1 Momenteel is het bedrag € 94.000,-. Bij verhoging met 4,3% resulteert dit in een bedrag van € 98.042,-. Dit bedrag wordt afgerond op het naaste veelvoud van € 1.000,-. Met de onderhavige regeling wordt daarom met ingang van 1 januari 2025 het bedrag van € 94.000,- gewijzigd in € 98.000,-.
Artikel III berust op artikel 6 van het Besluit beslagvrije voet. In dit artikel is de bepaling opgenomen dat de beslagvrije voet van personen op wiens inkomen beslag is gelegd en die buiten Nederland woonachtig zijn wordt vermenigvuldigd met een vastgestelde factor, de zogenaamde woonlandfactor. De in deze regeling gebruikte woonlandfactoren zijn afgeleid van het woonlandbeginsel in de sociale zekerheid en zijn gebaseerd op de verhouding van het algemene kostenniveau van het betreffende woonland en dat van Nederland.
In enkele gevallen ligt een bilateraal sociale zekerheidsverdrag ten grondslag aan de woonlandfactor. In de Regeling woonlandbeginsel in de sociale zekerheid 2012 is in een aantal gevallen het percentage op 100% (1,0) gesteld, vanwege bilaterale afspraken, wat niet speelt bij deze regeling. De woonlandfactor kent een maximum van 1,0.
De bijlage wordt jaarlijks op 1 januari geactualiseerd. De actualisatie is gebaseerd op de lijst binnen de Regeling woonlandbeginsel in de sociale zekerheid 2012.
In paragraaf 6 van de Regeling Participatiewet, IOAW en IOAZ zijn formules opgenomen voor de aanspraak op vakantietoeslag over inkomen in 2025. Deze formules worden jaarlijks, overeenkomstig artikel 38, vierde lid, van de Participatiewet, geactualiseerd vanwege de wijzigingen in de fiscaliteit.
Sinds 1 januari 2017 moeten gemeenten de voorziening beschut werk aanbieden aan personen die daarop zijn aangewezen. De Participatiewet regelt met artikel 10b, vierde lid, dat bij ministeriële regeling het aantal ten minste te realiseren beschut werkplekken kan worden vastgesteld per gemeente. De colleges van burgemeester en wethouders moeten in een jaar, voor zover de behoefte daartoe bestaat (de behoefte wordt bepaald door het aantal door UWV afgegeven positieve adviezen), ten minste het aantal beschut werkplekken realiseren dat is vastgelegd in deze ministeriële regeling. Deze aantallen per gemeente zullen in 2048 bij elkaar opgeteld overeenkomen met de aantallen in de raming en daarmee de financiering vanuit het Rijk.
Het Rijk stelt via de integratie-uitkering Participatie financiële middelen beschikbaar aan gemeenten voor de realisatie van deze beschut werkplekken. Bij de totstandkoming van de Participatiewet in 2015 zijn middelen aan gemeenten beschikbaar gesteld, voor oplopend tot structureel ruim 30.000 beschut werkplekken tegen een gemiddeld dienstverband van 31 uur per week in 2048. Dit betekent dat gemeenten evenredig meer moeten realiseren bij dienstverbanden van minder dan 31 uur per week en evenredig minder behoeven te realiseren bij dienstverbanden van meer dan 31 uur.
De werkplekken zijn, net als de financiële middelen voor beschut werk, verdeeld over de gemeenten op basis van de gemeentelijke instroom in de Wajong werkregeling en de Wsw-wachtlijst in de periode 2012-2014. Daarbij worden de aandelen van gemeenten zodanig aangepast dat iedere gemeente ten minste de financiële middelen krijgt om één beschutte werkplek te realiseren.
Met deze regeling wordt het quotumpercentage over 2025 voor de sector overheid vastgesteld op 2,68 procent. Het quotumpercentage is berekend met toepassing van de formule, bedoeld in artikel 38f, tweede lid, van de Wet financiering sociale verzekeringen (Wfsv).
De quotumheffing is geactiveerd voor de sector overheid voor quotumtekorten over het jaar 2018 en verder2 en is van toepassing op alle overheidswerkgevers met 25 of meer werknemers. Bij de berekening van het quotumpercentage gaat het om de verhouding tussen het aantal banen dat conform de banenafspraak moet worden ingevuld door mensen uit de doelgroep ten opzichte van het totale aantal banen in de sector overheid.
In 2023 heeft voor het eerst ook de marktsector de doelstelling niet gehaald. In de brief van 16 juli 2024 heeft de Staatssecretaris van Participatie en Integratie aangegeven dat met werkgevers in gesprek wordt gegaan of het wenselijk is om voor marktwerkgevers jaarlijks ook een quotumpercentage vast te stellen. Uit deze gesprekken is gebleken dat het vaststellen van een quotumpercentage voor marktwerkgevers geen toegevoegde waarde heeft. Marktwerkgevers blijven intrinsiek gemotiveerd om banen voor mensen uit de doelgroep banenafspraak te realiseren. Daarnaast is er momenteel geen uitvoerbare quotumregeling, waardoor een quotumpercentage geen concrete, praktische waarde heeft. Dit is anders voor de overheid, waarbij ten tijde van het voor het eerst vaststellen van een quotumpercentage er nog niet was gebleken dat de quotumregeling onuitvoerbaar is. In de tussentijd is het quotumpercentage voor overheidswerkgevers een veel gebruikte richtlijn geworden.
Het quotumpercentage wordt op grond van artikel 38f, eerste lid, van de Wfsv bij ministeriële regeling vastgesteld in het kalenderjaar voorafgaand aan het kalenderjaar waarover het quotumtekort wordt bepaald. De waarden van zes van de acht variabelen zijn eerder vastgesteld in artikel 2.32 van het Besluit Wfsv en artikel 3.35 van de Regeling Wfsv. Het totaal aantal banen bij werkgevers die quotumheffing verschuldigd zijn in de sector overheid (variabele D) en het aantal gerealiseerde extra banen voor arbeidsbeperkten bij kleine werkgevers (variabele H) zijn echter variabel en moeten jaarlijks worden vastgesteld. Deze regeling voorziet daarom tevens in de vaststelling van variabelen D en H voor de sector overheid voor het kalenderjaar 2025. Door het aantal banen jaarlijks vast te stellen sluit de berekening zoveel mogelijk aan bij de actuele situatie op de arbeidsmarkt.
Om variabele D te bepalen moet het totaal aantal banen bij grote werkgevers in de sector overheid worden bepaald en het aantal banen van uitgeleend personeel in de sector overheid. Bij bedrijven die personeel mogen uitlenen, bijvoorbeeld uitzendbureaus en sw-bedrijven, speelt het volgende. Ze krijgen een nulquotum over het personeel dat ze uitlenen, waardoor het quotumpercentage voor deze bedrijven niet voor uitgeleend personeel geldt. Voor het personeel dat ze niet uitlenen, geldt het reguliere quotumpercentage. Met ingang van 1 juli 20173 is daarom op grond van artikel 38f, derde lid, van de Wfsv in het Besluit Wfsv geregeld dat het aantal banen van uitgeleend personeel in mindering gebracht moet worden op het totaal aantal banen bij grote werkgevers.
Op basis van deze berekening heeft UWV variabele D voor de sector overheid voor 2025 bepaald op 1.247.135,494 banen.
Variabele H weerspiegelt het aantal gerealiseerde extra banen bij kleine werkgevers in de sector overheid. Variabele H wordt bepaald door het aantal banen bij kleine overheidswerkgevers eind 2023 te verminderen met het aantal banen bij kleine overheidswerkgevers ten tijde van de nulmeting eind 2012. Gebleken is dat het aantal banen bij kleine overheidswerkgevers sinds 2012 met 266,00 is afgenomen. Variabele H bedraagt voor 2025 daarom -266,00. Een mogelijke verklaring voor deze afname is dat overheidswerkgevers die voorheen ‘klein’ waren, door groei of fusie nu in de categorie ‘groot’ vallen. In deze gevallen is er slechts sprake van een administratieve verschuiving van waar de banen meetellen.
De formule voor de berekening van het quotumpercentage op grond van artikel 38f, tweede lid, van de Wfsv luidt als volgt:
De variabelen van de formule voor het quotumpercentage voor 2024 zijn ingevolge artikel 2.32 van het Besluit Wfsv en artikel 3.35 van de Regeling Wfsv:
• Variabele A = 13.504: het aantal banen vervuld door mensen met een arbeidsbeperking bij grote werkgevers in de sector overheid op grond van de nulmeting.
• Variabele B = 25.000: het aantal extra banen voor mensen met een arbeidsbeperking dat grote overheidswerkgevers moeten realiseren in 2025.
• Variabele C = 1.331: het gemiddeld aantal verloonde uren van mensen met een arbeidsbeperking in de sector overheid en de sector niet-overheid tezamen. 1.331 verloonde uren per jaar komen overeen met gemiddeld 25,5 uur per week.
• Variabele D = 1.247.135,49: het totaal aantal banen bij grote werkgevers in de sector overheid.
• Variabele E = 1.623: het gemiddeld aantal verloonde uren van een werknemer bij grote werkgevers in de sector overheid. 1.623 verloonde uren per jaar komen overeen met gemiddeld 31,1 uur per week.
• Variabele F = 1.922: het aantal mensen met een arbeidsbeperking, bedoeld in artikel 38b, tweede lid, voor de sector overheid in 2024. Het betreft het aantal mensen met een medische beperking die is ontstaan voor hun 18e verjaardag of tijdens hun studie, die zonder een voorziening niet in staat zijn het wettelijk minimumloon te verdienen, maar met een voorziening wel.
• Variabele G = 1.331: het gemiddeld aantal verloonde uren van mensen met een arbeidsbeperking, bedoeld in artikel 38b, tweede lid, in de sector overheid. 1.331 verloonde uren per jaar komen overeen met gemiddeld 25,5 uur per week.
• Variabele H = -266,00: het aantal gerealiseerde extra banen voor arbeidsbeperkten bij werkgevers als bedoeld in artikel 34, vierde en zesde lid, in de sector overheid onderscheidenlijk de sector niet-overheid.
Dit leidt tot de volgende formule voor de berekening van het quotumpercentage:
Het quotumpercentage voor grote werkgevers in de sector overheid in 2025 bedraagt op grond hiervan 2,68 procent. Dit betekent dat van alle verloonde uren van grote werkgevers in de sector overheid 2,68 procent ingevuld moet worden door mensen met een arbeidsbeperking.
In artikel 3.35, onderdeel d, wordt de waarde van variabele D voor de sector overheid voor het kalenderjaar 2025 toegevoegd. In onderdeel f van dit artikel wordt de waarde van variabele H toegevoegd voor 2025. De berekening van de hoogte van de variabelen D en H is hierboven toegelicht.
In artikel 3.37 van de Regeling Wfsv wordt het quotumpercentage voor de sector overheid voor het kalenderjaar 2025 toegevoegd. Het quotumpercentage voor 2025 wordt vastgesteld op 2,68%. Omdat de quotumheffing voor de sector overheid is geactiveerd vanaf 1 januari 2018, moet op grond van artikel 38f, eerste lid, van de Wet financiering sociale verzekeringen voorafgaand aan ieder kalenderjaar het quotumpercentage worden vastgesteld. Het gaat daarbij om het percentage van de verloonde uren dat bij de betreffende werkgever door arbeidsbeperkten moet worden vervuld op grond van de banenafspraak.
De wijziging van de Remigratieregeling betreft de wijziging van bijlage 2, behorend bij artikel 5, bij die regeling. In deze bijlage zijn de brutobedragen van de remigratie-uitkeringen opgenomen.
In bijlage 3 bij deze wijzigingsregeling zijn de gewijzigde bedragen voor een remigratie-uitkering opgenomen. Op grond van artikel 3, eerste lid, van het Remigratiebesluit worden de brutobedragen van de remigratie-uitkeringen jaarlijks aangepast aan de hand van de helft van het percentage waarmee in het voorafgaande kalenderjaar de bijstandsnormen zijn gewijzigd. De bedragen zijn in de berekening geïndexeerd aan de hand van de helft van de stijging van de bijstandsnorm voor gehuwden (inclusief vakantie-uitkering) die geldt op 31 december van het voorgaande jaar ten opzichte van dezelfde norm die geldt op 31 december in het jaar daarvoor.
Het percentage in artikel 8, tweede lid, van de Wet IOAZ wordt gewijzigd als de renteontwikkeling daartoe aanleiding geeft, zoals bepaald in artikel 8, zesde lid, van de Wet IOAZ. Voor het vaststellen van de renteontwikkeling wordt gekeken naar de gemiddelde wettelijke rente en de rente op deposito’s met een langere looptijd. De rente op deposito’s met een langere looptijd is gestegen, waardoor het genoemde percentage wordt bijgesteld van 2 naar 3 procent.
Deze regeling treedt op 1 januari 2025 in werking. Daarmee wordt afgeweken van de minimumtermijn tussen de publicatiedatum van een ministeriële regeling en het tijdstip van inwerkingtreding. Die termijn is drie maanden, in lijn met aanwijzing 4.17 van de Aanwijzingen voor de regelgeving. De reden hiervoor is dat verschillende gegevens die nodig zijn voor de berekening van de indexaties pas in november of december bekend zijn.
De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, Y.J. van Hijum
De Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, J.N.J. Nobel
Regeling van de Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid
van 10 oktober 2017 tot wijziging van de Regeling Wfsv in verband met activering van de quotumheffing voor de sector overheid (Stcrt. 2017, 58942).
Besluit van 28 maart 2017 tot wijziging van het Besluit Wfsv en het Besluit SUWI in verband met het Besluit aanwijzing categorieën arbeidsbeperkten en werknemers voor berekening quotumtekort (Stb. 2017, 164).
In artikel 2.22 van het Besluit Wfsv is bepaald dat variabelen in de formule van het quotumpercentage naar beneden worden afgerond op twee cijfers achter de komma.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2024-42068.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.