Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Datum ondertekening |
|---|---|---|---|---|
| Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat | Staatscourant 2024, 38904 | ander besluit van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Datum ondertekening |
|---|---|---|---|---|
| Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat | Staatscourant 2024, 38904 | ander besluit van algemene strekking |
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat en de Minister van Defensie,
Handelende in overeenstemming met de Ministers van Justitie en Veiligheid, van Financiën, van Economische Zaken en Klimaat en van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit;
Gelet op artikel 44 van de Grondwet;
BESLUITEN:
De Regeling organisatie Kustwacht Nederland wordt als volgt gewijzigd:
A
Artikel 1 wordt als volgt gewijzigd:
1. De begripsbepaling ‘APB’ komt te luiden:
activiteitenplan en begroting waarin onder andere uitgaande van het dienstverleningsplan, het handhavingsplan en het maritieme security plan, de middelen voor en de prioritering van de taakuitvoering in de Kustwacht worden vastgelegd voor een bepaald kalenderjaar en gepland voor de daaropvolgende vijf kalenderjaren;.
2. In de begripsomschrijving gecombineerd jaarplan wordt na ‘ het dienstverleningsplan’ ingevoegd ‘, het maritieme security plan’.
3. In de alfabetische rangschikking wordt de volgende begripsbepaling ingevoegd:
plan waarin de gewenste taakuitvoering in de Kustwacht en de resultaten met betrekking tot de maritieme security taken worden vastgelegd op basis van de beleidsdoelen en de beleidsprioriteiten voor een kalenderjaar en gepland voor de daarop volgende vijf kalenderjaren;.
B
Artikel 10 wordt als volgt gewijzigd:
1. In het tweede lid wordt na ‘een dienstverleningsplan’ ingevoegd ‘en een maritieme security plan’ en wordt ‘dit’ vervangen door ‘deze’.
2. Onder vernummering van het derde tot en met het vijfde lid tot vierde tot en met het zesde lid wordt een lid ingevoegd, luidende:
3. De Minister van Infrastructuur en Waterstaat richt samen met de andere Ministers die het aangaat en het gezag een of meer overlegstructuren in ten behoeve van het opstellen van het maritieme security plan. Aan het overleg nemen de opdrachtgevende en uitvoerende vertegenwoordigers van de betrokken Ministers deel.
3. In het vierde lid (nieuw) wordt na ‘dienstverleningstaken’ ingevoegd ‘en maritieme securitytaken’.
C
In artikel 13, tweede lid, onderdeel b, wordt na ‘het handhavingsplan’ ingevoegd ‘, het maritieme security plan’.
D
Artikel 14, onderdeel g, komt te luiden:
g. adviseert gevraagd en ongevraagd de Ministers bij het opstellen van het dienstverleningsplan, het handhavingsplan en het maritieme security plan;.
E
Artikel 18, eerste lid, komt te luiden:
1. Schepen en luchtvaartuigen, die toebehoren aan een dienst of aan de Minister van Defensie of worden ingehuurd en langdurig worden ingezet voor de taakuitvoering in de Kustwacht zijn in de kustwachtkleuren geschilderd respectievelijk voorzien van het kustwachtlogo.
Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat, B. Madlener
De Minister van Defensie, R.P. Brekelmans
De Kustwacht levert een essentiële bijdrage aan de veiligheid op en het verantwoord gebruik van de Noordzee en daarmee van Nederland. De hoofdtaken van de Kustwacht zijn verdeeld in dienstverlening, handhaving en maritieme security. De laatste taak wordt uitgevoerd sinds 2021 maar is nog niet geborgd in de Regeling organisatie Kustwacht Nederland (RoKN). Dit vereist een actualisatie van de RoKN.
Deze wijzigingsregeling beoogt de nieuwe taak maritieme security in de organisatieregeling op te nemen zodat hierover besluitvorming kan plaatsvinden. In deze regeling wordt het maritieme securityplan opgenomen in de begripsbepalingen en in de artikelen 10, 13 en 14 omdat deze partijen (Minister van Infrastructuur en Waterstaat, de Raad voor de Kustwacht en de Directeur Kustwacht) betrokken zijn bij (de coördinatie van) het opstellen van het maritieme securityplan.
Sinds 2019 voert de Kustwacht onderdelen van maritieme security uit. De hoofdtaak Maritieme Security betreft taken ter voorkoming van opzettelijk ongeoorloofde acties op zee. Deze taken omvatten onder andere de analyse, communicatie, informatievoorziening en ondersteunen opschalingsstructuur ter voorkoming van opzettelijke acties die gezien de aard of context ervan schade kunnen toebrengen aan Nederlandse belangen en het functioneren van vitale processen op de Noordzee, schepen in maritieme verkeer, aan passagiers en lading en aan de desbetreffende havenfaciliteiten voor zover die liggen binnen het verantwoordingsgebied van de Kustwacht. Voorbeelden zijn Toestemmingsaanvragen in het kader van de Wet ter Bescherming Koopvaardij, Security berichtgeving en Pre-arrival analyse zoals volgt uit de Havenbeveiligingswet.
De regeling is in overleg met alle betrokken departementen tot stand gekomen. Een concept van deze regeling is niet voor internetconsultatie aangeboden omdat hier sprake is van een ministeriële regeling die geen significante verandering brengt in de rechten en plichten van burgers, bedrijven en instellingen of die grote gevolgen heeft voor de uitvoeringspraktijk bij deze groepen. Het betreft slechts de samenwerking van overheidsorganisaties.
Het Adviescollege toetsing regeldruk (ATR) heeft het dossier niet geselecteerd voor een formeel advies, omdat het geen gevolgen voor de regeldruk heeft.
Deze regeling treedt de dag na bekendmaking in de Staatscourant in werking. Daarmee wordt afgeweken van de vaste verandermomenten en van de minimuminvoeringstermijn. De grond voor deze afwijking ligt gelegen in aanwijzing 4.17, onder 5, onder c van de Aanwijzingen voor de regelgeving. De betrokken partijen zijn al op de hoogte van deze wijziging. De wijzigingen zijn in Kustwacht-verband afgesproken.
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat wordt met deze wijziging naast het dienstverleningsplan en het handhavingsplan ook verantwoordelijk voor het opstellen van het jaarlijkse maritieme security plan. Ten behoeve van het opstellen van het maritieme security plan richt de Minister van Infrastructuur en Waterstaat een overlegstructuur in en organiseert hij het afstemmingsproces. Dit gebeurt in de Permanente Contactgroep Maritieme Security Noordzee (PCMN). Het secretariaat van de PCMN wordt ingevuld door Rijkswaterstaat. Deelnemers aan dit overleg zijn afkomstig van de daarvoor verantwoordelijke departementen. Anders dan in het inmiddels ingetrokken Besluit instelling Kustwacht (Stcrt. 2006, 229) wordt de PCMN in deze regeling niet expliciet genoemd. Dit dient de eenvoud van de regeling. Er is geen wijziging beoogd in de manier waarop het maritieme security plan wordt opgesteld, noch in de coördinatie van afstemming van de opdrachtverlening voor maritieme securitytaken. In het door de Raad voor de Kustwacht op te stellen sturingsmodel zal nader worden geregeld op welke wijze de Minister van Infrastructuur en Waterstaat invulling aan de taken, bedoeld in artikel 10 van het RoKN, zal geven en welke vertegenwoordigers van ministeries en diensten aan dit overleg zullen deelnemen.
Met deze wijziging wordt toegevoegd dat ook de ingehuurde schepen en luchtvaartuigen die langdurig worden ingezet door de Kustwacht in de kustwachtkleuren geschilderd respectievelijk voorzien van het kuswachtlogo moeten worden. Deze wijziging is ter verduidelijking opgenomen en beoogt geen grote wijziging.
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat, B. Madlener
De Minister van Defensie, R.P. Brekelmans
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2024-38904.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.