ARTIKEL I
De Regeling NVWA-tarieven wordt als volgt gewijzigd:
A
In artikel 1 vervalt de begripsbepaling van ‘Convenant Roodvleeskeuring’.
B
Artikel 3 wordt als volgt gewijzigd:
1. In onderdeel a wordt ‘€ 269,25’ vervangen door ‘€ 272,32’.
2. In onderdeel b wordt ‘€ 44,40’ vervangen door ‘€ 47,41’.
C
Artikel 4 wordt als volgt gewijzigd:
1. In het tweede lid wordt ‘€ 22,91’ vervangen door ‘€ 23,87’.
2. Het derde lid wordt als volgt gewijzigd:
a. '€ 74,23’ wordt vervangen door ‘€ 82,39’.
b. '€ 32,09’ wordt vervangen door ‘€ 34,12’.
3. In het zesde lid wordt ‘€ 32,59’ vervangen door ‘€ 41,91’.
4. Het zevende lid wordt als volgt gewijzigd:
a. '€ 148,46’ wordt vervangen door ‘€ 164,77’.
b. '€ 64,18’ wordt vervangen door ‘€ 68,23’.
D
Artikel 5 wordt als volgt gewijzigd:
1. Het eerste lid wordt als volgt gewijzigd:
a. In de aanhef wordt ‘€ 52,62’ vervangen door ‘€ 57,66’.
b. In onderdeel a wordt ‘€ 160,93’ vervangen door ‘€ 188,83’.
c. In onderdeel b wordt ‘€ 3,53’ vervangen door ‘€ 5,17’.
2. Het tweede lid wordt als volgt gewijzigd:
a. In onderdeel a wordt ‘€ 241,78’ vervangen door ‘€ 259,96’.
b. In onderdeel b wordt ‘€ 210,68’ vervangen door ‘€ 226,52’.
c. In onderdeel c wordt ‘€ 118,18’ vervangen door ‘€ 127,07’.
E
Artikel 5a wordt als volgt gewijzigd:
1. Het eerste lid wordt als volgt gewijzigd:
a. In de aanhef wordt ‘€ 64,26’ vervangen door ‘€ 71,05’.
b. In onderdeel a wordt ‘€ 182,67’ vervangen door ‘€ 207,93’.
c. In onderdeel b wordt ‘€ 3,53’ vervangen door ‘€ 5,17’.
d. In onderdeel c wordt ‘€ 29,42’ vervangen door ‘€ 33,19’.
e. In onderdeel d wordt ‘€ 29,42’ vervangen door ‘€ 33,19’.
2. Het tweede lid wordt als volgt gewijzigd:
a. In onderdeel a wordt ‘€ 241,78’ vervangen door ‘€ 259,96’.
b. In onderdeel b wordt ‘€ 210,68’ vervangen door ‘€ 226,52’.
c. In onderdeel c wordt ‘€ 118,18’ vervangen door ‘€ 127,07’.
3. In het derde lid wordt ‘€ 58,85’ vervangen door ‘€ 66,38’.
F
Artikel 5b wordt als volgt gewijzigd:
1. Het eerste lid wordt als volgt gewijzigd:
a. In de aanhef wordt ‘€ 61,70’ vervangen door ‘€ 66,44’.
b. In onderdeel a wordt ‘€ 3,53’ vervangen door ‘€ 5,17’.
c. In onderdeel b wordt ‘€ 2,29’ vervangen door ‘€ 2,62’.
2. Het tweede lid wordt als volgt gewijzigd:
a. In onderdeel a wordt ‘€ 241,78’ wordt vervangen door ‘€ 259,96’.
b. In onderdeel b wordt ‘€ 210,68’ wordt vervangen door ‘€ 226,52’.
c. In onderdeel c wordt ‘€ 118,18’ wordt vervangen door ‘€ 127,07’.
3. In het derde lid wordt ‘€ 250,77’ vervangen door ‘€ 262,47’.
4. Het vierde lid vervalt.
5. Het vijfde lid wordt vernummerd tot het vierde lid.
6. In het vierde lid (nieuw) wordt ‘€ 26,50’ vervangen door ‘€ 24,35’.
G
Artikel 6 wordt als volgt gewijzigd:
1. Het eerste lid wordt als volgt gewijzigd:
a. In onderdeel a wordt ‘€ 120,56’ vervangen door ‘€ 155,63’.
b. In onderdeel b wordt ‘€ 44,95’ vervangen door ‘€ 48,31’.
2. In het vierde lid wordt ‘€ 189,09’ vervangen door ‘€ 203,31’.
H
Artikel 7 wordt als volgt gewijzigd:
1. Het tweede lid wordt als volgt gewijzigd:
a. '€ 0,01573’ wordt vervangen door ‘€ 0,01668’.
b. '€ 94,38’ wordt vervangen door ‘€ 100,08’.
c. '€ 723,58’ wordt vervangen door ‘€ 767,28’.
2. Het derde lid wordt als volgt gewijzigd:
a. '€ 0,02043’ wordt vervangen door ‘€ 0,02166’.
b. '€ 122,58’ wordt vervangen door ‘€ 129,96’.
c. '€ 939,78’ wordt vervangen door ‘€ 996,36’.
3. Het vierde lid wordt als volgt gewijzigd:
a. In onderdeel a wordt ‘€ 1.339,86’ vervangen door ‘€ 1.420,80’.
b. In onderdeel b wordt ‘€ 2.679,75’ vervangen door ‘€ 2.841,64’.
c. In onderdeel c wordt ‘€ 5.359,54’ vervangen door ‘€ 5.683,32’.
d. In onderdeel d wordt ‘€ 8.050,31’ vervangen door ‘€ 8.536,64’.
4. Het vijfde lid wordt als volgt gewijzigd:
a. '€ 0,02715’ wordt vervangen door ‘€ 0,02944’.
b. '€ 162,91’ wordt vervangen door ‘€ 176,65’.
c. '€ 1.248,90’ wordt vervangen door ‘€ 1.354,24’.
5. Het zesde lid wordt als volgt gewijzigd:
a. '€ 0,03530’ wordt vervangen door ‘€ 0,03827’.
b. '€ 211,78’ wordt vervangen door ‘€ 229,65’.
c. '€ 1.623,57’ wordt vervangen door ‘€ 1.760,51’.
I
Artikel 7a wordt als volgt gewijzigd:
1. Het tweede lid wordt als volgt gewijzigd:
a. '€ 0,01219’ wordt vervangen door ‘€ 0,01293’.
b. '€ 73,14’ wordt vervangen door ‘€ 77,56’.
c. '€ 560,77’ wordt vervangen door ‘€ 594,64’.
2. Het derde lid wordt als volgt gewijzigd:
a. '€ 0,01583’ wordt vervangen door ‘€ 0,01679’.
b. '€ 95,00’ wordt vervangen door ‘€ 100,72’.
c. '€ 728,33’ wordt vervangen door ‘€ 772,18’.
3. Het vierde lid wordt als volgt gewijzigd:
a. In onderdeel a wordt ‘€ 1.038,39’ vervangen door ‘€ 1.101,12’.
b. In onderdeel b wordt ‘€ 2.076,81’ vervangen door ‘€ 2.202,27’.
c. In onderdeel c wordt ‘€ 4.153,64’ vervangen door ‘€ 4.404,57’.
d. In onderdeel d wordt ‘€ 6.238,99’ vervangen door ‘€ 6.615,90’.
J
Artikel 7b, tweede lid, wordt als volgt gewijzigd:
1. In onderdeel a wordt ‘€ 103,10’ vervangen door ‘€ 110,78’.
2. In onderdeel b wordt ‘€ 84,91’ vervangen door ‘€ 95,56’.
K
Artikel 7c wordt als volgt gewijzigd:
1. In het eerste lid wordt ‘€ 57,03’ vervangen door ‘€ 61,82’.
2. Het tweede lid wordt als volgt gewijzigd:
a. In onderdeel a wordt ‘€ 120,56’ vervangen door ‘€ 155,63’.
b. In onderdeel b wordt ‘€ 44,95’ vervangen door ‘€ 48,31’.
L
Artikel 8 wordt als volgt gewijzigd:
1. Het eerste lid wordt als volgt gewijzigd:
a. In onderdeel a wordt ‘€ 248,60’ vervangen door ‘€ 289,40’.
b. In onderdeel b wordt ‘€ 44,64’ vervangen door ‘€ 49,01’.
2. Het tweede lid wordt als volgt gewijzigd:
a. In onderdeel a wordt ‘€ 1.483,12’ vervangen door ‘€ 1.620,94’.
b. In onderdeel b wordt ‘€ 617,97’ vervangen door ‘€ 675,39’.
c. In onderdeel c wordt ‘€ 865,15’ vervangen door ‘€ 945,55’.
3. Het volgende lid wordt toegevoegd:
-
3. In aanvulling op het eerste lid, is de aanbieder voor werkzaamheden als bedoeld in
bijlage D, onderdeel z, een retributie verschuldigd die overeenkomt met de werkelijke
kosten van derden die hiervoor door de NVWA zijn ingeschakeld.
M
Artikel 8a, eerste lid, wordt als volgt gewijzigd:
1. In onderdeel a wordt ‘€ 109,25’ vervangen door ‘€ 128,00’.
2. Onderdeel b wordt als volgt gewijzigd:
a. '€ 38,97’ wordt vervangen door ‘€ 43,92’.
b. '€ 196,28’ wordt vervangen door ‘€ 239,92’.
N
De tabel in artikel 8b, tweede lid, komt te luiden:
Netto inspectietijd op locatie
|
Tarief
|
15 minuten – 1 uur
|
€ 98,02
|
> 1 uur – 2 uur
|
€ 196,04
|
> 2 uur – 3 uur
|
€ 196,04
|
> 3 uur – 4 uur
|
€ 294,06
|
> 4 uur – 5 uur
|
€ 392,08
|
> 5 uur – 6 uur
|
€ 490,10
|
> 6 uur – 7 uur
|
€ 588,12
|
> 7 uur – 8 uur
|
€ 686,14
|
> 8 uur – 12 uren
|
€ 784,16
|
> 12 uren – 16 uren
|
€ 882,18
|
> 16 uren – 20 uren
|
€ 980,20
|
> 20 uren – 24 uren
|
€ 1.078,22
|
> 24 uren
|
€ 1.176,24
|
O
De tabellen a en b in artikel 8c, tweede lid, komen te luiden:
Tabel a
Netto inspectietijd op locatie
|
Tarief
|
15 minuten – 1 uur
|
€ 196,04
|
> 1 uur – 2 uur
|
€ 196,04
|
> 2 uur – 3 uur
|
€ 392,08
|
> 3 uur – 4 uur
|
€ 392,08
|
> 4 uur – 5 uur
|
€ 490,10
|
> 5 uur – 6 uur
|
€ 490,10
|
> 6 uur – 7 uur
|
€ 588,12
|
> 7 uur – 8 uur
|
€ 686,14
|
> 8 uur – 12 uren
|
€ 784,16
|
> 12 uren – 16 uren
|
€ 882,18
|
> 16 uren – 20 uren
|
€ 980,20
|
> 20 uren – 24 uren
|
€ 1.078,22
|
> 24 uren
|
€ 1.176,24
|
Tabel b
Netto inspectietijd op locatie
|
Tarief
|
15 minuten – 1 uur
|
€ 175,68
|
> 1 uur – 2 uur
|
€ 175,68
|
> 2 uur – 3 uur
|
€ 351,36
|
> 3 uur – 4 uur
|
€ 351,36
|
> 4 uur – 5 uur
|
€ 439,20
|
> 5 uur – 6 uur
|
€ 439,20
|
> 6 uur – 7 uur
|
€ 527,04
|
> 7 uur – 8 uur
|
€ 614,88
|
> 8 uur – 12 uren
|
€ 702,72
|
> 12 uren – 16 uren
|
€ 790,56
|
> 16 uren – 20 uren
|
€ 878,40
|
> 20 uren – 24 uren
|
€ 966,24
|
> 24 uren
|
€ 1.054,08
|
P
Artikel 9 wordt als volgt gewijzigd:
1. In het eerste lid, onderdeel a, wordt ‘€ 383,92’ vervangen door ‘€ 478,94’.
2. Het derde lid wordt als volgt gewijzigd:
a. In onderdeel a wordt ‘€ 654,69’ vervangen door ‘€ 805,53’.
b. In onderdeel b wordt ‘€ 491,02’ vervangen door ‘€ 402,76’.
c. In onderdeel c wordt ‘€ 654,69’ vervangen door ‘€ 805,53’.
d. In onderdeel d wordt ‘€ 654,69’ vervangen door ‘€ 805,53’.
e. In onderdeel e wordt ‘€ 81,84’ vervangen door ‘€ 100,69’.
Q
Artikel 9a wordt als volgt gewijzigd:
1. In het eerste lid wordt ‘€ 89,91’ vervangen door ‘€ 96,62’.
2. In het tweede lid wordt ‘€ 84,91’ vervangen door ‘€ 95,56’.
R
Artikel 10 wordt als volgt gewijzigd:
1. Het eerste lid komt te luiden:
-
1. Voor de post mortem keuringswerkzaamheden, bedoeld in artikel 18 van verordening
(EU) 2017/625 en de daarop gebaseerde gedelegeerde handelingen en uitvoeringshandelingen
van de Europese Commissie, ter zake van als landbouwhuisdier gehouden hoefdieren als
bedoeld in bijlage I, onderdeel 1.2, van verordening (EG) nr. 853/2004, verricht door
een officiële assistent, is de aanbieder een retributie verschuldigd, bestaande uit
een bedrag van:
-
a. indien in een slachthuis 250 grootvee-eenheden of minder per kwartaal worden behandeld:
een starttarief van € 57,91 en een tarief van € 25,98 per kwartier dat aan de keuring
door de officiële assistent is besteed;
-
b. indien in een slachthuis meer dan 250 grootvee-eenheden per kwartaal worden behandeld:
een starttarief van € 17,93 en een tarief van € 23,52 per kwartier dat aan de keuring
door de officiële assistent is besteed.
2. In het derde lid wordt ‘€ 33,90’ vervangen door ‘€ 41,91’.
S
In artikel 11, eerste lid, wordt ‘€ 1,54 per ton geslacht gewicht’ vervangen door
‘€ 0,00155 per kilo geslacht gewicht’.
T
In artikel 12, eerste lid, wordt ‘€ 391,05’ vervangen door ‘€ 502,96’.
U
Artikel 13 wordt als volgt gewijzigd:
1. In het eerste lid, aanhef, wordt ‘€ 260,70’ vervangen door ‘€ 335,30’.
2. Het tweede lid wordt als volgt gewijzigd:
a. In onderdeel a wordt ‘€ 78,21’ vervangen door ‘€ 100,59’.
b. In onderdeel b wordt ‘€ 78,21’ vervangen door ‘€ 100,59’.
c. In onderdeel c wordt ‘€ 65,18’ vervangen door ‘€ 83,83’.
V
Artikel 14 wordt als volgt gewijzigd:
1. In het eerste lid wordt ‘€ 58,85’ vervangen door ‘€ 66,38’.
2. In het tweede lid wordt ‘€ 58,85’ vervangen door ‘€ 66,38’.
3. In het derde lid wordt ‘€ 77,93’ vervangen door ‘€ 87,85’.
W
Artikel 15 wordt als volgt gewijzigd:
1. In het eerste lid wordt ‘€ 65,18’ vervangen door ‘€ 83,83’.
2. In het tweede lid wordt ‘€ 58,85’ vervangen door ‘€ 66,38’.
X
In artikel 16 wordt ‘€ 44,95’ vervangen door ‘€ 48,31’.
Y
In artikel 18a wordt ‘€ 2.476,66’ vervangen door ‘€ 3.185,39’.
Z
Artikel 18b wordt als volgt gewijzigd:
1. Het eerste lid wordt als volgt gewijzigd:
a. Onderdeel a wordt als volgt gewijzigd:
1°. ‘€ 290,50’ wordt vervangen door ‘€ 351,67’.
2°. ‘€ 35,36’ wordt vervangen door ‘€ 40,00’.
b. Onderdeel b wordt als volgt gewijzigd:
1°. In de aanhef wordt ‘€ 377,65’ vervangen door ‘€ 457,17’.
2°. In onderdeel 1° wordt ‘€ 551,64’ vervangen door ‘€ 624,00’.
3°. Onderdeel 2° wordt als volgt gewijzigd:
– ‘€ 551,64’ wordt vervangen door ‘€ 624,00’.
– ‘€ 45,97’ wordt vervangen door ‘€ 52,00’.
2. In het derde lid wordt ‘€ 109,25’ vervangen door ‘€ 128,00’.
AA
Artikel 20 wordt als volgt gewijzigd:
1. Het tweede lid wordt als volgt gewijzigd:
a. In onderdeel a wordt ‘€ 13,32’ vervangen door ‘€ 14,22’.
b. In onderdeel b wordt ‘€ 15,79’ vervangen door ‘€ 17,30’.
c. In onderdeel c wordt ‘€ 19,28’ vervangen door ‘€ 21,32’.
d. In onderdeel d wordt ‘€ 13,49’ vervangen door ‘€ 14,49’.
2. Het derde lid wordt als volgt gewijzigd:
a. In onderdeel a wordt ‘€ 44,40’ vervangen door ‘€ 47,41’.
b. In onderdeel b wordt ‘€ 52,62’ vervangen door ‘€ 57,66’.
c. In onderdeel c wordt ‘€ 64,26’ vervangen door ‘€ 71,05’.
d. In onderdeel d wordt ‘€ 44,95’ vervangen door ‘€ 48,31’.
3. Het vierde lid wordt als volgt gewijzigd:
a. In onderdeel a wordt ‘€ 22,91’ vervangen door ‘€ 23,87’.
b. In onderdeel b wordt ‘€ 56,09’ vervangen door ‘€ 88,70’.
4. Het vijfde lid wordt als volgt gewijzigd:
a. In onderdeel a wordt ‘€ 64,18’ vervangen door ‘€ 68,23’.
b. In onderdeel b wordt'€ 19,25’ vervangen door ‘€ 20,47’.
5. Het zesde lid wordt als volgt gewijzigd:
a. In onderdeel a wordt ‘€ 64,18’ vervangen door ‘€ 68,23’.
b. In onderdeel b wordt ‘€ 19,25’ vervangen door ‘€ 20,47’.
BB
In de aanhef van artikel 20a wordt ‘€ 134,86’ vervangen door ‘€ 144,94’.
CC
Artikel 20b wordt als volgt gewijzigd:
1. In onderdeel a wordt ‘€ 147,31’ vervangen door ‘€ 120,83’.
2. In onderdeel b wordt ‘€ 163,67’ vervangen door ‘€ 201,38’.
DD
In het tweede lid van artikel 20c wordt ‘€ 44,64’ vervangen door ‘€ 49,01’.
EE
Artikel 22 komt te luiden:
Artikel 22
-
1. In de volgende gevallen is de aanbieder, naast de ingevolge artikel 10 verschuldigde
retributies, een extra retributie verschuldigd:
-
a. de werkzaamheden zijn later aangemeld dan op het van toepassing zijnde tijdstip, genoemd
in artikel 26, eerste, onderscheidenlijk derde lid;
-
b. de werkzaamheden nemen naar het oordeel van de aanwezige medewerker van de NVWA meer
tijd in beslag dan is aangemeld op grond van artikel 27, eerste lid, onderdelen c
en d;
-
c. de werkzaamheden vinden, op verzoek van de aanbieder, buiten openingstijd plaats;
-
d. de werkzaamheden worden onderbroken of uitgesteld, onderscheidenlijk vinden geheel
of gedeeltelijk niet plaats, door omstandigheden buiten toedoen van de met de werkzaamheden
belaste persoon of personen.
-
2. De extra retributie, bedoeld in het eerste lid, onderdelen a en c, bedraagt € 7,06
per kwartier dat de te laat aangemelde werkzaamheden duren, onderscheidenlijk buiten
openingstijd plaatsvinden.
-
3. De extra retributie, bedoeld in het eerste lid, onderdelen b en d, bedraagt € 23,52
per kwartier dat de werkzaamheden langer duren dan is aangemeld, de onderbreking onderscheidenlijk
het uitstel voor de met de werkzaamheden belaste persoon heeft geduurd, onderscheidenlijk
zouden hebben geduurd indien zij zouden zijn verricht door de persoon die met de desbetreffende
werkzaamheden naar het oordeel van de Minister, blijkens de melding, bedoeld in artikel
26, zou zijn belast.
-
4. Indien het een slachthuis betreft als bedoeld in artikel 4, tweede of derde lid,
bedraagt, in afwijking van het tweede en derde lid, de extra retributie, bedoeld in
het eerste lid, € 7,79 per kwartier voor de onderdelen a en c en € 25,98 per kwartier
voor de onderdelen b en d.
GG
In artikel 22b wordt ‘€ 3.677,31’ vervangen door ‘€ 4.799,99’.
HH
Artikel 22c wordt als volgt gewijzigd:
1. In het eerste lid wordt ‘€ 7.354,62’ vervangen door ‘€ 8.319,98’.
2. In het tweede lid wordt ‘€ 1.697,22’ vervangen door ‘€ 1.919,99’.
II
In Bijlage D wordt, onder verlettering van onderdeel z tot aa, na onderdeel y het
volgende onderdeel ingevoegd:
-
z. werkzaamheden die betrekking hebben op onderzoek naar arbeidsomstandigheden dat in
verband met de beoordeling van een verzoek tot verhoging van de snelheid van de slachtlijn,
bedoeld in artikel 12, vierde lid, van verordening (EU) 2019/627, wordt verricht;.
JJ
Bijlage I wordt als volgt gewijzigd:
1. De tabel in Deel I komt te luiden:
laboratoriumonderzoek
|
|
aflatoxine
|
€ 452,32
|
bestrijdingsmiddelen residuen
|
€ 600,72
|
chloramphenicol
|
€ 1.527,23
|
cyanide
|
€ 997,73
|
ethyleenoxide
|
€ 689,34
|
GGO rijst China
|
€ 1.277,74
|
norovirus
|
€ 1.891,09
|
ochratoxine
|
€ 452,32
|
pentachloorfenol
|
€ 2.008,85
|
pyrrolizidinealkaloiden
|
€ 2.106,80
|
rhodamine
|
€ 567,69
|
salmonella
|
€ 74,75
|
soedanrood
|
€ 567,69
|
sulfiet
|
€ 571,11
|
radioactiviteit Tsjernobyl
|
€ 303,44
|
2. De tabel in Deel II komt te luiden:
chemisch onderzoek
|
|
albumin lysozyme (ei-eiwit)
|
€ 682,48
|
amaranth
|
€ 486,09
|
aminoglycosiden (bevestiging en kwantificering)
|
€ 1.652,44
|
antibiotica screening NAT (Nouws Ab Test) incl. bevestiging en kwantificering < MRL
waarde
|
€ 121,53
|
benzoic acid
|
€ 678,84
|
benzo(a)pyreen
|
€ 716,84
|
beta-lactam zonder spoed
|
€ 2.114,67
|
chloraat
|
€ 2.056,17
|
chloramphenicol
|
€ 1.549,62
|
coccidiostaticum (o.a. clopidol toltrazuril)
|
€ 1.663,73
|
dierlijk eiwitten
|
€ 729,59
|
dioxine
|
€ 1.760,35
|
histamine
|
€ 754,82
|
ivermectine
|
€ 1.663,73
|
kleurstoffen
|
€ 576,01
|
koolmonoxide
|
€ 678,84
|
leucokristalviolet/malachietgroen
|
€ 1.131,71
|
macroliden (bevestiging en kwantificering)
|
€ 1.361,17
|
mariene biotoxines
|
€ 2.018,62
|
melamine China import (vet)
|
€ 2.114,84
|
mycotoxine
|
€ 458,95
|
nitrofuranen (metabolieten)
|
€ 1.335,85
|
nitroimidazolen
|
€ 1.443,38
|
organochloorverbindingen (oc/pcb)
|
€ 751,99
|
pak (polycycl.aromat.koolwaterstof)
|
€ 830,81
|
percentage onzuiverheden gesmolten vet
|
€ 171,92
|
polyfosfaten
|
€ 496,16
|
quinolonen (bevestiging en kwantificering)
|
€ 1.190,11
|
ractopamine
|
€ 8.424,74
|
radioactiviteit
|
€ 307,88
|
steroïden
|
€ 6.467,69
|
sulfiet
|
€ 584,99
|
sulfonamiden (bevestiging en kwantificering)
|
€ 2.018,77
|
tetracyclines (bevestiging en kwantificering)
|
€ 1.139,46
|
tetracyclines (screening)
|
€ 1.139,46
|
tranquillizers
|
€ 1.443,38
|
zware metalen (Pb,Cd,Hg,As)
|
€ 2.125,94
|
microbiologisch onderzoek
|
|
combi Aeroob en Enterobacteriaceae karkas (kiemgetal) per bepaling
|
€ 129,56
|
aeroob kiemgetal
|
€ 60,97
|
bacteriologisch onderzoek
|
€ 76,21
|
clostridium perfringens
|
€ 64,63
|
e. coli (grensreactie)
|
€ 121,94
|
e. coli (kiemgetal)
|
€ 60,97
|
e. coli (mpn)
|
€ 160,04
|
e.coli (stec)
|
€ 76,21
|
e. coli (stec rundvlees export USA)
|
€ 76,21
|
enterobacteriaceae (kiemgetal)
|
€ 76,21
|
listeria monocytogenes
|
€ 130,54
|
noro en/of Hepatitis A virus
|
€ 1.918,80
|
noro en/of Hepatitis A virus schelpdieren
|
€ 2.132,76
|
salmonella (5 deelmonsters)
|
€ 91,99
|
soortbepaling
|
€ 1.805,93
|
speciesbepaling
|
€ 746,86
|
staphylococcen-enterotoxinen
|
€ 508,99
|
vibrio cholerae / parahaemolyticus incl. bevestiging
|
€ 106,70
|
visspecies
|
€ 640,17
|
KK
In Bijlage J, eerste kolom, wordt in het opschrift ‘Artikel’ vervangen door ‘Artikel (zoals dat luidde op 26 september 2023)’.
ARTIKEL II
De Regeling tarieven Plantgezondheidswet wordt als volgt gewijzigd:
A
Aan artikel 2 wordt een lid toegevoegd, luidende:
-
4. Voor werkzaamheden met betrekking tot de goedkeuring van het Bedrijfseigen Controlesysteem
voor exportcertificering en de controles op de aan die goedkeuring verbonden eisen
zijn de tarieven, genoemd in het eerste lid, van overeenkomstige toepassing.
B
Artikel 7 komt te luiden:
Artikel 7
-
1. Voor het ten kantore waarmerken van certificaten ten behoeve van niet-inspectieplichtige
zendingen en voor de afgifte van een exportcertificaat zonder dat voorafgaand een
fysieke inspectie heeft plaatsgevonden wordt de aanvrager per certificaat een bedrag
in rekening gebracht.
-
2. In afwijking van het eerste lid, wordt voor de afgifte van een certificaat ten behoeve
van een bedrijf met een goedgekeurd Bedrijfseigen Controlesysteem voor exportcertificering
een bedrag in rekening gebracht.
D
In bijlage II, komen de rijen met betrekking tot de artikelen 2 tot en met 8a, te
luiden:
Artikel
|
Tarief
|
2 lid 1 onder a (basistarief) NVWA
|
€ 311,37
|
2 lid 1 onder a (tarief per kwartier)
|
€ 40,00
|
2 lid 1 onder b
|
€ 404,78
|
2 lid 1 onder b onder 1° (3 uurs tarief)
|
€ 624,00
|
2 lid 1 onder b onder 2° (tarief per kwartier)
|
€ 52,00
|
2 lid 3 (tarief per terugmelding)
|
€ 128,00
|
3 lid 1
|
€ 311,08
|
3 lid 2 onder a (basistarief)
|
€ 100,48
|
3 lid 2 onder a (tarief per kwartier)
|
€ 40,00
|
3 lid 2 onder b
|
€ 130,62
|
3 lid 2 onder b onder 1°
|
€ 624,00
|
3 lid 2 onder b onder 2°
|
€ 52,00
|
3 lid 2 onder c
|
€ 80,00
|
3 lid 2 onder d
|
€ 128,00
|
4 onder a
|
€ 467,06
|
4 onder b
|
€ 622,74
|
4 onder c
|
€ 150,72
|
4 onder d
|
€ 200,96
|
5
|
€ 80,51
|
5a
|
€ 80,00
|
6
|
€ 380,90
|
7 lid 1
|
€ 66,44
|
7 lid 2
|
€ 24,35
|
8 lid 1 (per verzoek)
|
€ 80,00
|
8 lid 1 (tarief beoordeling)
|
€ 3.432,72
|
8 lid 1 (basistarief)
|
€ 1.607,61
|
8 lid 1 (tarief per kwartier)
|
€ 40,00
|
8 lid 2 (basistarief)
|
€ 381,81
|
8 lid 2 (tarief per kwartier)
|
€ 40,00
|
8 lid 3
|
€ 480,00
|
8 lid 4
|
€ 361,60
|
8 lid 5 (basistarief)
|
€ 1.607,61
|
8 lid 5 (tarief per kwartier)
|
€ 40,00
|
8 lid 6 (tarief per aanvraag voor een vergunning)
|
€ 4,54
|
8a lid 1
|
€ 80,00
|
8a lid 2 (CAT, CKA, CST, CKS, CFA)1
|
€ 2,53
|
8a lid 2 (CBB, CAA)1
|
€ 6,99
|
8a lid 2 (CZZ, CBN, CKB)1
|
€ 9,35
|
8a lid 3
|
€ 6,54
|
ARTIKEL III
Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 januari 2025.
TOELICHTING
Algemeen
1. Inleiding
In de Regeling NVWA-tarieven (verder: ‘regeling’) is onder andere vastgesteld voor
welke keurings- en controlewerkzaamheden de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit
(verder: NVWA) kosten in rekening brengt. In deze regeling zijn ook de tarieven opgenomen
die de NVWA in rekening brengt. De tarieven die de NVWA specifiek in rekening brengt
voor fytosanitaire werkzaamheden zijn opgenomen in de Regeling tarieven Plantgezondheidswet.
Kabinetsbeleid is dat de kosten die de NVWA maakt, zijn verdisconteerd in het tarief
en dat het tarief kostendekkend is voor zover dit past binnen Maat Houden 2024 en
de officiële controleverordening (EU) 2017/625 (hierna: ‘OCR’). Het streven naar kostendekkende
tarieven leidt tot periodieke aanpassing van de tarieven aan loon- en prijsontwikkelingen
en ontwikkelingen in het toezicht, voor zover deze ontwikkelingen van invloed zijn
op kosten die de NVWA maakt bij het verrichten van de hiervoor genoemde keurings-
en controlewerkzaamheden.
De tariefswijzigingen zijn in overeenstemming met het rapport Maat Houden 2014 (Kamerstukken
II 2013/14, 24 036, nr. 407) en, voor zover relevant, in overeenstemming met de OCR.
2. Wijziging tarieven per 1 januari 2025
De regeling is op de volgende punten aangepast:
-
– wijziging van de hoogte van de tarieven in verband met loonstijging als gevolg van
de op 27 juni 2024 vastgestelde CAO Rijk 2024–2025;
-
– wijziging van de hoogte van de tarieven in verband met de integratie van de B.V. Kwaliteitskeuring
Dierlijke Sector (KDS) in de NVWA;
-
– invoering van een tarief voor een onderzoek naar de arbeidsomstandigheden in verband
met de beoordeling van aanvragen tot verhoging van de slachtsnelheid in slachthuizen;
-
– toepassing van een tarief voor de monstername voor onderzoeken naar TSE in slachthuizen;
-
– enkele technische wijzigingen.
In de Regeling tarieven Plantgezondheidswet is de hoogte van de tarieven eveneens
ten algemene gewijzigd overeenkomstig onder andere de hiervoor genoemde CAO Rijk 2024–2025.
Daarnaast zijn twee nieuwe tarieven toegevoegd aan deze regeling voor de werkzaamheden
met betrekking tot het voor de export op afstand certificeren van bestuivers, biologische
bestrijders en microbiologische gewasbeschermingsmiddelen.
3. Berekening van de retributietarieven
Alle activiteiten zijn voorzien van een tarief. De kosten worden daarmee binnen de
geldende kaders, met inbegrip van de jurisprudentie, via retributies doorberekend
aan het bedrijfsleven. In een enkel geval zijn om beleidsmatige redenen kosten niet
volledig doorberekend.
Beleidsmatige verlaging van de retributietarieven
Eerder zijn er om beleidsmatige redenen toezeggingen gedaan om bepaalde kosten voor
rekening van LVVN te laten komen. Bij de berekende retributietarieven 2025 is hier
rekening mee gehouden. Het gaat om kosten ter vermindering van het tarief voor kleine
slagers (circa € 1,4 mln.), een deel van de kosten voor reistijd=werktijd (circa € 8,6
mln.), een korting op de kosten van laboratoriumonderzoek voedselveiligheid in verband
met fusie WFSR (€ 1,6 mln.) en BTW-compensatie voor de inzet van practitioners in
slachthuizen(€ 3,8 mln.).
Als gevolg van de integratie van KDS in de NVWA heeft de NVWA een aanzienlijke kostenstijging
van de post mortem keuringswerkzaamheden in de roodvleesslachterijen. Om deze slachterijen
tijd te geven de verwerking van de hogere tarieven door te voeren wordt in 2025 circa
86% van het gedeelte van de tariefstijging die wordt veroorzaakt door de integratie
van KDS, incidenteel verlaagd. De kosten komen ten laste van de begroting van LVVN.
4. Doelmatigheid
Van belang is dat de NVWA haar taken zo doelmatig mogelijk uitvoert. Daarom voert
LVVN regelmatig gesprekken met vertegenwoordigers van het bedrijfsleven over de wijze
waarop de gehele toezichtketen van de diverse sectoren efficiënter kan worden ingericht.
De afgelopen jaren is op verschillende niveaus ingezet op innovaties die van invloed
zijn geweest op de kosten, en die direct binnen het bedrijfsleven tot besparingen
hebben geleid, of de inrichting van de werkzaamheden van de NVWA doelmatiger hebben
gemaakt.
5. Tariefontwikkeling 2025
Tariefstijgingen
De belangrijkste tariefsverhogingen die optreden door deze wijzigingsregeling, voor
zowel de Regeling NVWA-tarieven als de Regeling tarieven Plantgezondheidswet worden
veroorzaakt door hogere loonkosten als gevolg van de op 27 juni 2024 vastgestelde
CAO Rijk 2024–2025. Deze kosten werken direct door op de NVWA tarieven maar ook indirect
in de tarieven van de verplicht af te nemen diensten van Shared Service Organisaties
(SSO) zoals DICTU. De gemiddelde tariefstijging van de NVWA-retributietarieven derden
bedraagt daarmee circa 11,5%. Dit is exclusief de tarieven voor slachtkeuringen na
de inhuizing van KDS per 1 januari 2025 bij de NVWA.
In het algemeen geldt dat dit percentage niet hetzelfde is als het effect van een
verhoogd retributietarief per 1 januari 2025 op een individueel bedrijf. De hoogte
van een individueel tarief wordt beïnvloed door wijzigingen in het aantal noodzakelijke
toezichturen en wijziging van het aantal geschatte volume-eenheden (bijvoorbeeld in
geval van tarieven per gewichtseenheid) dat naar verwachting kan worden gefactureerd.
Verder zijn markttrends en -ontwikkelingen van invloed, zoals bijvoorbeeld wijzigingen
in het aantal exporten, importen, slachthuizen en/of slachttijdstippen.
Herziening stelsel keuren en toezicht en de integratie van KDS in de NVWA
Bij de tarieven voor de roodvleessector – specifiek voor het toezicht in slachthuizen
– is sprake van een aanvullend fors kostenverhogend effect, door de integratie van
B.V. Kwaliteitskeuring Dierlijke Sector (KDS) in de Nederlandse Voedsel en Waren Autoriteit
(NVWA). De hoofdactiviteit van KDS bestond uit het beschikbaar stellen van officiële
assistenten aan de NVWA voor het verrichten van post mortem keuringswerkzaamheden
in alle Nederlandse roodvlees slachthuizen. Bij de NVWA is sprake van organisatorische
wijzigingen waarbij scheiding is aangebracht bij directie Keuren tussen de activiteiten
handelstoezicht en slachttoezicht. Per 1 januari wordt KDS geïntegreerd in de NVWA.
De integratie van KDS, samen met organisatorische wijzigingen bij directie Keuren
per 1 januari 2025, heeft een kostenverhogend effect op de totale begroting NVWA 2025.
Voor zover kosten aan derden mogen worden doorbelast, stijgen hierdoor ook de kostendekkende
tarieven. De incidentele kosten die nodig zijn om de herziening door te voeren worden
niet doorberekend aan het bedrijfsleven. Deze kosten komen ten laste van de begroting
van LVVN.
Toelichting kostenstijging retribueerbare kosten door integratie van KDS in de NVWA
De integratie van KDS bij de NVWA per 1 januari 2025 leidt tot een stijging van de
retribueerbare kosten voor de werkzaamheden; meer specifiek voor de post mortem keuringen.
De oorzaak ligt in een herverdeeleffect van de verwachte indirecte kosten (zoals kosten
voor het hoofdkantoor) die de NVWA na de integratie via de retributietarieven door
werking van het NVWA-kostprijsmodel zal doorbelasten aan het bedrijfsleven en in structurele
meerkosten (zoals hogere personele kosten, ICT-kosten en bijvoorbeeld vervoerskosten).
De stijging speelt bij retributies voor de post mortem keuringen door officiële assistenten
in roodvleesslachthuizen. Daardoor is het verschil met de tarieven 2024 aanzienlijk
en deze zijn bovendien al op korte termijn van kracht. Om die reden heb ik besloten
in 2025 de tariefstijging (specifiek veroorzaakt door de integratie van KDS) met 86%
te verlagen. De huidige tariefstructuur voor post mortemkeuring blijft intact. Er
blijven aparte tarieven voor de werkzaamheden van de officiële assistenten enerzijds
en de werkzaamheden van de officiële dierenartsen en de Inspecteurs Medewerker Toezicht
anderzijds. In de tariefstructuur (artikel 10) is vanwege het onderscheid dat de NVWA
hanteert in toerekening van kosten naar grootte van de slachthuizen, onderscheid gemaakt
tussen roodvleesslachthuizen die 250 GVE of minder slachten per kwartaal en roodvleesslachthuizen
die meer slachten dan 250 GVE per kwartaal en onderscheid tussen start- en kwartiertarieven
en toeslagen. De gevallen waarin voor werkzaamheden van KDS een toeslag op een retributie
werd doorberekend (bijvoorbeeld vanwege uitloop van werkzaamheden), kwamen niet overeen
met de gevallen waarin de NVWA een toeslag in rekening bracht. Nu de werkzaamheden
die KDS verrichtte ondergebracht zijn bij de NVWA, zijn de toeslagtarieven van de
NVWA van toepassing. De toeslagtarieven van de KDS zoals die voorheen golden, komen
daarmee te vervallen (ploegentoeslag, differentiatie in de toeslagtarieven buiten
openingstijd).
6. Nieuwe tarieven per 1 januari 2025
Arbotechnische toets
Met de wijziging van bijlage D is voorzien in tarieven voor doorberekening van de
kosten van werkzaamheden in het kader van onderzoek naar arbeidsomstandigheden die
verricht worden naar aanleiding van een verzoek tot verhoging van de slachtsnelheid
in slachthuizen. Deze tarieven zijn van belang zodra de aanwijzing van de Minister
aan de NVWA om geen verhogingen van de slachtsnelheid in slachthuizen toe te staan,
niet meer geldt (Staatscourant 2021, 36045).
Als een slachthuis de slachtsnelheid omhoog wil brengen, zal het slachthuis moeten
voldoen aan het toetsingskader van de NVWA. Met dit toetsingskader toetst de NVWA
de wijze waarop een slachthuis, bij stapsgewijze verhoging van de slachtsnelheid,
de risico’s beheerst die kunnen ontstaan voor dierenwelzijn, voedselveiligheid en
welzijn van de medewerkers in het slachthuis. Hierbij is een risicoanalyse van alle
risicofactoren die bij slachtsnelheidsverhoging van toepassing zijn, nodig. Onderdeel
van deze risicoanalyse zijn de arbeidsomstandigheden bij de post-mortem (PM) keuring
door NVWA medewerkers. Als uit de risicoanalyse van het bedrijf blijkt dat er door
een verhoging van de slachtsnelheid risico’s ontstaan voor de NVWA medewerkers bij
de PM keuring moet een arbotechnische toets worden uitgevoerd. Als de verhoging van
de slachtsnelheid arbotechnisch niet verantwoord is, dan is de gewenste verhoging
feitelijk niet mogelijk binnen de eisen in het kader van de bescherming van dierenwelzijn
en voedselveiligheid, en wordt de toestemming voor het verhogen van de slachtsnelheid
onthouden.
Indien voor het onderzoek derden zijn ingeschakeld, kunnen de kosten die door derden
aan de NVWA worden doorbelast met deze wijziging eveneens in rekening worden gebracht
aan de aanbieder.
TSE bemonstering in slachthuizen
Met ingang van 1 januari 2025 worden retributies in rekening gebracht voor werkzaamheden
in het kader van het monitoringsprogramma op transmissible spongiforme encephalopathy
(hierna: TSE). Het meest bekende voorbeeld van een TSE is bovine spongiforme encephalopathy,
ofwel BSE of ‘gekke koeienziekte’.
TSE-monstername op slachthuizen is een verplichting die volgt uit artikel 6 van verordening
(EG) Nr. 999/20011. Lid 1 bis, onderdelen a en b, van dat artikel zien op TSE-monstername in slachthuizen.
In Beschikking 2009/7192 is geregeld dat Nederland een herzien jaarlijks programma mag hebben. In Nederland
worden de in artikel 2, eerste lid, van Beschikking 2009/719 genoemde runderen getest,
met uitzondering van de subpopulatie beschreven in het eerste lid, onderdeel a. Ook
herkauwers (runderen, schapen, geiten, hertachtigen) waarbij tijdens AM keuring een
klinische verdenking op TSE ontstaat kunnen worden getest (vgl. artikel 11, derde
lid, onderdeel b, in samenhang met artikel 43, vierde lid, van verordening (EU) 2019/627).3
Tot 1 januari 2025 was deze TSE- monstername op slachthuizen geregeld tussen een private
partij en de slachthuizen. Per 1 januari 2025 heeft NVWA deze taak op zich genomen.
Doorberekening van deze kosten middels een retributie is te verklaren vanuit het belang
dat slachthuisexploitanten hebben bij deze monstername. Een dier dat in slachthuizen
getest is op TSE wordt in beginsel pas goedgekeurd voor humane consumptie nadat de
negatieve uitslag van de TSE-test bekend is (artikel 6, eerste lid, in samenhang met
Bijlage III, Deel I, Hoofdstuk A, onderdeel 6.1, en deel II, onderdeel 7.1 bij verordening
(EG) 999/2001). Omdat de post mortem-keuring niet afgerond kan worden zonder deze
uitslag, is deze monstername onderdeel van de post mortem keuringswerkzaamheden, en
valt daarmee onder artikel 10 van de Regeling NVWA-tarieven.
Daarnaast onderhoudt Nederland zijn TSE- verwaarloosbaar risico status (Beschikking
2007/453/EG4) door de uitvoering van het monitoringsprogramma op TSE. Verlies van deze status
levert handelsbeperkingen op.5
Tarieven voor het op afstand certificeren van bestuivers, biologische bestrijders
en microbiologische gewasbeschermingsmiddelen
In de Regeling tarieven Plantgezondheidswet zijn tot slot twee nieuwe retributiemogelijkheden
opgenomen. Het gaat hier om tarieven voor de werkzaamheden met betrekking tot het
voor de export op afstand certificeren van bestuivers, biologische bestrijders en
microbiologische gewasbeschermingsmiddelen.
Om de bestuivers, biologische bestrijders en microbiologische gewasbeschermingsmiddelen
op afstand te kunnen certificeren, dient er een bedrijfscontrolesysteem te zijn goedgekeurd.
Hiervoor vindt een audit plaats waarin de eisen voor zowel de fytosanitaire certificering
als veterinaire certificering worden meegenomen. De goedkeuring van het Bedrijfseigen
Controlesysteem voor exportcertificering is voor een bepaalde tijd geldig. Na verloop
van tijd zal een nieuwe audit plaatsvinden om de goedkeuring te verlengen. Er vindt
één audit plaats voor zowel het veterinaire als het fytosanitaire deel. Het tarief
is bedoeld om de kosten van de audits te dekken. Hierbij is gebruik gemaakt van het
bestaande tarief voor fytosanitaire werkzaamheden opgenomen in artikel 2 van de Regeling
tarieven Plantgezondheidswet. Voor de afgifte van exportcertificaten voor bedrijven
met een goedgekeurd Bedrijfseigen Controlesysteem is een nieuw tarief opgenomen op
basis van artikel 7 van deze regeling dat overeenstemt met het tarief voor de afgifte
van certificaten ten behoeve van bedrijven die deelnemen aan het exportkanalisatiesysteem
of het kanalisatieprotocol.
7. Regeldrukeffecten
De regeling heeft geen effect op de regeldruk. Het betreft hier een wijziging van
tarieven en retributies. Dit zijn financiële lasten en die vallen als zodanig buiten
de gehanteerde definitie van regeldruk. Wel is er sprake van beperkte eenmalige regeldrukkosten
in de vorm van kennisnamekosten. Er is geen sprake van substantiële effecten op de
agrarische praktijk in de zin van wijzigingen voor bijvoorbeeld het bedrijfsproces,
nieuwe verplichtingen of uitzonderingen of nalevingskosten die los staan van de financiële
lasten.
8. Vaste verandermomenten
De regeling treedt in werking per het reguliere vaste verandermoment van 1 januari
2025. De regeling is na 1 november 2024 in de Staatscourant gepubliceerd. Van het
kabinetsbeleid inzake vaste verandermomenten (Kamerstukken II 2009/10, 29 515, nr. 309) is voor wat betreft de publicatiedatum dus afgeweken. Vanwege het belang van een
spoedige inwerkingtreding voor de overheid in verband met de doorberekening van kosten
aan het bedrijfsleven, het technische karakter van de wijzigingen en het feit dat
de sector over de voorgenomen wijzigingen (tijdig) is geconsulteerd is afgeweken van
de minimale publicatietermijn van twee maanden.
9. Consultatie
Op 4 november 2024 zijn de voorgenomen tarieven toegelicht aan vertegenwoordigers
van het bedrijfsleven. Voorafgaand aan deze bijeenkomst heeft het bedrijfsleven schriftelijk
vragen kunnen stellen die na de bijeenkomst schriftelijk zijn beantwoord.
Extern onderzoek
Een externe partij heeft onderzoek gedaan naar de effecten van de tariefstijging op
de roodvleessector. Gebleken is dat het onderzoek onvoldoende grond bood om dit te
betrekken bij de beslissing ten aanzien van doorberekening van kosten. Het rapport
is voor kennisgeving aan de sector aangeboden. De ontwikkeling van de NVWA tarieven
is en blijft onderwerp van gesprek tussen sectororganisaties en LVVN in het periodieke
overleg aan de zogenoemde Strategische tafel.
Artikelsgewijs deel
Artikel I, onderdelen A, R, onder 1, onder 1, EE en FF
Naar aanleiding van de inhuizing van KDS zijn technische wijzigingen doorgevoerd in
de artikelen 1, 10, 22, en 22a. Voor een toelichting op de inhuizing wordt verwezen
naar par. 5 van het algemene deel van de toelichting.
Post mortem keuringswerkzaamheden werden uitgevoerd door medewerkers van KDS. De aanbieder
van post mortem keuringswerkzaamheden was op grond van artikel 22 in bepaalde gevallen
een extra retributie verschuldigd (bijvoorbeeld als werkzaamheden buiten openingstijd
plaatsvinden). De gevallen waarin voor werkzaamheden van medewerkers van KDS een extra
retributie verschuldigd was, kwamen niet overeen met de gevallen waarin die extra
retributie verschuldigd was voor werkzaamheden verricht door medewerkers van de NVWA.
Met de inhuizing van KDS is voor de gevallen waarin de extra retributie toegepast
wordt, aangesloten bij de gevallen die beschreven staan in artikel 20. De tarieven
behorend bij de extra retributie zijn niet gelijkgetrokken aan de tarieven, bedoeld
in artikel 20, nu de tarieven in artikel 22 enkel betrekking hebben op werkzaamheden
van officiële assistenten.
Tot slot is onderscheid gemaakt in de hoogte van retributies voor slachthuizen die
meer dan 250 grootvee-eenheden slachten en slachthuizen die dat niet doen. Dit onderscheid
vloeit voort uit de wijze van kostentoerekening door de NVWA.
Artikel I, onderdeel F, onder 4
Artikel 5b, vierde lid, had betrekking op de retributie voor bezorging van een certificaat
per koerier. In de praktijk werd deze mogelijkheid niet aangeboden. Het vierde lid
is daarom vervallen.
Artikel I, onderdelen L, onder 3 en II
In deze onderdelen is geregeld dat werkzaamheden die betrekking hebben op onderzoek
naar arbeidsomstandigheden in een slachthuis in het kader van een verzoek tot verhoging
van de snelheid van de slachtlijn retribueerbaar zijn.
Er kan op aanvraag toestemming worden verleend tot verhoging van de snelheid van de
slachtlijn (artikel 6.3, tweede lid, in samenhang met artikel 6.2, eerste lid, Wet
dieren en artikel 2.4, eerste lid, aanhef en onder g, Regeling dierlijke producten).
Artikel 12, vierde lid, van verordening (EU) nr. 2019/627 vormt de publiekrechtelijke
grondslag6 om op de aanvraag te beslissen. Deze bevoegdheid is aan de NVWA gemandateerd. In
het kader van de toestemming zijn de arbeidsomstandigheden van belang.
Het verrichten van onderzoek naar arbeidsomstandigheden kan (mede) plaatsvinden door
derden. In dat geval is de aanbieder de werkelijke kosten verschuldigd (artikel 8,
derde lid (nieuw) voor de werkzaamheden van derden. Het kan eveneens voorkomen dat
een werknemer van de NVWA een arboonderzoek naar de arbeidsplaatsen uitvoert. In dat
geval is het start- en kwartiertarief van artikel 8 in samenhang met bijlage D, onderdeel
z (nieuw), van toepassing.
Artikel I, onderdeel S
De retributie, bedoeld in artikel 11, eerste lid, werd berekend per ton geslacht gewicht.
Dit is gewijzigd naar een retributie per kilo geslacht gewicht. Een tarief per kilo
geslacht gewicht sluit beter aan bij de wijze van facturatie door NVWA.
Artikel I, onderdeel JJ
In bijlage I, deel I, is een tweetal onderzoeken verwijderd omdat deze in de praktijk
niet meer werden gebruikt. In deel II is het onderzoek naar steroïden toegevoegd.
De Staatssecretaris van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur, J.F. Rummenie