Regeling van de Staatssecretaris van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur 22 november 2024, nr. WJZ/86829414, tot wijziging van de Regeling NVWA-tarieven en de Regeling tarieven Plantgezondheidswet in verband met de tarieven NVWA voor 2025

De Staatssecretaris van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur

Gelet op Verordening (EU) 2017/625 van het Europees Parlement en de Raad van 15 maart 2017 betreffende officiële controles en andere officiële activiteiten die worden uitgevoerd om de toepassing van de levensmiddelen- en diervoederwetgeving en van de voorschriften inzake diergezondheid, dierenwelzijn, plantgezondheid en gewasbeschermingsmiddelen te waarborgen, tot wijziging van de Verordeningen (EG) nr. 999/2001, (EG) nr. 396/2005, (EG) nr. 1069/2009, (EG) nr. 1107/2009, (EU) nr. 1151/2012, (EU) nr. 652/2014, (EU) 2016/429 en (EU) 2016/2031 van het Europees Parlement en de Raad, de Verordeningen (EG) nr. 1/2005 en (EG) nr. 1099/2009 van de Raad en de Richtlijnen 98/58/EG, 1999/74/EG, 2007/43/EG, 2008/119/EG en 2008/120/EG van de Raad, en tot intrekking van de Verordeningen (EG) nr. 854/2004 en (EG) nr. 882/2004 van het Europees Parlement en de Raad, de Richtlijnen 89/608/EEG, 89/662/EEG, 90/425/EEG, 91/496/EEG, 96/23/EG, 96/93/EG en 97/78/EG van de Raad en Besluit 92/438/EEG van de Raad (verordening officiële controles) (PbEU 2017, L 95), Verordening (EU) nr. 576/2013 van het Europees Parlement en de Raad van 12 juni 2013 betreffende het niet-commerciële verkeer van gezelschapsdieren en tot intrekking van Verordening (EG) nr. 998/2003 (PbEU 2013, L 178), artikel 9.1 van de Wet dieren, artikel 3, tweede lid, Wet op de dierproeven, de artikelen 28, 37, 38 en 84a, van de Wet gewasbeschermingsmiddelen en biociden, artikel 21 van de Plantgezondheidswet en artikel 22a, eerste lid, van de Landbouwwet;

Besluit:

ARTIKEL I

De Regeling NVWA-tarieven wordt als volgt gewijzigd:

A

In artikel 1 vervalt de begripsbepaling van ‘Convenant Roodvleeskeuring’.

B

Artikel 3 wordt als volgt gewijzigd:

1. In onderdeel a wordt ‘€ 269,25’ vervangen door ‘€ 272,32’.

2. In onderdeel b wordt ‘€ 44,40’ vervangen door ‘€ 47,41’.

C

Artikel 4 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het tweede lid wordt ‘€ 22,91’ vervangen door ‘€ 23,87’.

2. Het derde lid wordt als volgt gewijzigd:

a. '€ 74,23’ wordt vervangen door ‘€ 82,39’.

b. '€ 32,09’ wordt vervangen door ‘€ 34,12’.

3. In het zesde lid wordt ‘€ 32,59’ vervangen door ‘€ 41,91’.

4. Het zevende lid wordt als volgt gewijzigd:

a. '€ 148,46’ wordt vervangen door ‘€ 164,77’.

b. '€ 64,18’ wordt vervangen door ‘€ 68,23’.

D

Artikel 5 wordt als volgt gewijzigd:

1. Het eerste lid wordt als volgt gewijzigd:

a. In de aanhef wordt ‘€ 52,62’ vervangen door ‘€ 57,66’.

b. In onderdeel a wordt ‘€ 160,93’ vervangen door ‘€ 188,83’.

c. In onderdeel b wordt ‘€ 3,53’ vervangen door ‘€ 5,17’.

2. Het tweede lid wordt als volgt gewijzigd:

a. In onderdeel a wordt ‘€ 241,78’ vervangen door ‘€ 259,96’.

b. In onderdeel b wordt ‘€ 210,68’ vervangen door ‘€ 226,52’.

c. In onderdeel c wordt ‘€ 118,18’ vervangen door ‘€ 127,07’.

E

Artikel 5a wordt als volgt gewijzigd:

1. Het eerste lid wordt als volgt gewijzigd:

a. In de aanhef wordt ‘€ 64,26’ vervangen door ‘€ 71,05’.

b. In onderdeel a wordt ‘€ 182,67’ vervangen door ‘€ 207,93’.

c. In onderdeel b wordt ‘€ 3,53’ vervangen door ‘€ 5,17’.

d. In onderdeel c wordt ‘€ 29,42’ vervangen door ‘€ 33,19’.

e. In onderdeel d wordt ‘€ 29,42’ vervangen door ‘€ 33,19’.

2. Het tweede lid wordt als volgt gewijzigd:

a. In onderdeel a wordt ‘€ 241,78’ vervangen door ‘€ 259,96’.

b. In onderdeel b wordt ‘€ 210,68’ vervangen door ‘€ 226,52’.

c. In onderdeel c wordt ‘€ 118,18’ vervangen door ‘€ 127,07’.

3. In het derde lid wordt ‘€ 58,85’ vervangen door ‘€ 66,38’.

F

Artikel 5b wordt als volgt gewijzigd:

1. Het eerste lid wordt als volgt gewijzigd:

a. In de aanhef wordt ‘€ 61,70’ vervangen door ‘€ 66,44’.

b. In onderdeel a wordt ‘€ 3,53’ vervangen door ‘€ 5,17’.

c. In onderdeel b wordt ‘€ 2,29’ vervangen door ‘€ 2,62’.

2. Het tweede lid wordt als volgt gewijzigd:

a. In onderdeel a wordt ‘€ 241,78’ wordt vervangen door ‘€ 259,96’.

b. In onderdeel b wordt ‘€ 210,68’ wordt vervangen door ‘€ 226,52’.

c. In onderdeel c wordt ‘€ 118,18’ wordt vervangen door ‘€ 127,07’.

3. In het derde lid wordt ‘€ 250,77’ vervangen door ‘€ 262,47’.

4. Het vierde lid vervalt.

5. Het vijfde lid wordt vernummerd tot het vierde lid.

6. In het vierde lid (nieuw) wordt ‘€ 26,50’ vervangen door ‘€ 24,35’.

G

Artikel 6 wordt als volgt gewijzigd:

1. Het eerste lid wordt als volgt gewijzigd:

a. In onderdeel a wordt ‘€ 120,56’ vervangen door ‘€ 155,63’.

b. In onderdeel b wordt ‘€ 44,95’ vervangen door ‘€ 48,31’.

2. In het vierde lid wordt ‘€ 189,09’ vervangen door ‘€ 203,31’.

H

Artikel 7 wordt als volgt gewijzigd:

1. Het tweede lid wordt als volgt gewijzigd:

a. '€ 0,01573’ wordt vervangen door ‘€ 0,01668’.

b. '€ 94,38’ wordt vervangen door ‘€ 100,08’.

c. '€ 723,58’ wordt vervangen door ‘€ 767,28’.

2. Het derde lid wordt als volgt gewijzigd:

a. '€ 0,02043’ wordt vervangen door ‘€ 0,02166’.

b. '€ 122,58’ wordt vervangen door ‘€ 129,96’.

c. '€ 939,78’ wordt vervangen door ‘€ 996,36’.

3. Het vierde lid wordt als volgt gewijzigd:

a. In onderdeel a wordt ‘€ 1.339,86’ vervangen door ‘€ 1.420,80’.

b. In onderdeel b wordt ‘€ 2.679,75’ vervangen door ‘€ 2.841,64’.

c. In onderdeel c wordt ‘€ 5.359,54’ vervangen door ‘€ 5.683,32’.

d. In onderdeel d wordt ‘€ 8.050,31’ vervangen door ‘€ 8.536,64’.

4. Het vijfde lid wordt als volgt gewijzigd:

a. '€ 0,02715’ wordt vervangen door ‘€ 0,02944’.

b. '€ 162,91’ wordt vervangen door ‘€ 176,65’.

c. '€ 1.248,90’ wordt vervangen door ‘€ 1.354,24’.

5. Het zesde lid wordt als volgt gewijzigd:

a. '€ 0,03530’ wordt vervangen door ‘€ 0,03827’.

b. '€ 211,78’ wordt vervangen door ‘€ 229,65’.

c. '€ 1.623,57’ wordt vervangen door ‘€ 1.760,51’.

I

Artikel 7a wordt als volgt gewijzigd:

1. Het tweede lid wordt als volgt gewijzigd:

a. '€ 0,01219’ wordt vervangen door ‘€ 0,01293’.

b. '€ 73,14’ wordt vervangen door ‘€ 77,56’.

c. '€ 560,77’ wordt vervangen door ‘€ 594,64’.

2. Het derde lid wordt als volgt gewijzigd:

a. '€ 0,01583’ wordt vervangen door ‘€ 0,01679’.

b. '€ 95,00’ wordt vervangen door ‘€ 100,72’.

c. '€ 728,33’ wordt vervangen door ‘€ 772,18’.

3. Het vierde lid wordt als volgt gewijzigd:

a. In onderdeel a wordt ‘€ 1.038,39’ vervangen door ‘€ 1.101,12’.

b. In onderdeel b wordt ‘€ 2.076,81’ vervangen door ‘€ 2.202,27’.

c. In onderdeel c wordt ‘€ 4.153,64’ vervangen door ‘€ 4.404,57’.

d. In onderdeel d wordt ‘€ 6.238,99’ vervangen door ‘€ 6.615,90’.

J

Artikel 7b, tweede lid, wordt als volgt gewijzigd:

1. In onderdeel a wordt ‘€ 103,10’ vervangen door ‘€ 110,78’.

2. In onderdeel b wordt ‘€ 84,91’ vervangen door ‘€ 95,56’.

K

Artikel 7c wordt als volgt gewijzigd:

1. In het eerste lid wordt ‘€ 57,03’ vervangen door ‘€ 61,82’.

2. Het tweede lid wordt als volgt gewijzigd:

a. In onderdeel a wordt ‘€ 120,56’ vervangen door ‘€ 155,63’.

b. In onderdeel b wordt ‘€ 44,95’ vervangen door ‘€ 48,31’.

L

Artikel 8 wordt als volgt gewijzigd:

1. Het eerste lid wordt als volgt gewijzigd:

a. In onderdeel a wordt ‘€ 248,60’ vervangen door ‘€ 289,40’.

b. In onderdeel b wordt ‘€ 44,64’ vervangen door ‘€ 49,01’.

2. Het tweede lid wordt als volgt gewijzigd:

a. In onderdeel a wordt ‘€ 1.483,12’ vervangen door ‘€ 1.620,94’.

b. In onderdeel b wordt ‘€ 617,97’ vervangen door ‘€ 675,39’.

c. In onderdeel c wordt ‘€ 865,15’ vervangen door ‘€ 945,55’.

3. Het volgende lid wordt toegevoegd:

  • 3. In aanvulling op het eerste lid, is de aanbieder voor werkzaamheden als bedoeld in bijlage D, onderdeel z, een retributie verschuldigd die overeenkomt met de werkelijke kosten van derden die hiervoor door de NVWA zijn ingeschakeld.

M

Artikel 8a, eerste lid, wordt als volgt gewijzigd:

1. In onderdeel a wordt ‘€ 109,25’ vervangen door ‘€ 128,00’.

2. Onderdeel b wordt als volgt gewijzigd:

a. '€ 38,97’ wordt vervangen door ‘€ 43,92’.

b. '€ 196,28’ wordt vervangen door ‘€ 239,92’.

N

De tabel in artikel 8b, tweede lid, komt te luiden:

Netto inspectietijd op locatie

Tarief

15 minuten – 1 uur

€ 98,02

> 1 uur – 2 uur

€ 196,04

> 2 uur – 3 uur

€ 196,04

> 3 uur – 4 uur

€ 294,06

> 4 uur – 5 uur

€ 392,08

> 5 uur – 6 uur

€ 490,10

> 6 uur – 7 uur

€ 588,12

> 7 uur – 8 uur

€ 686,14

> 8 uur – 12 uren

€ 784,16

> 12 uren – 16 uren

€ 882,18

> 16 uren – 20 uren

€ 980,20

> 20 uren – 24 uren

€ 1.078,22

> 24 uren

€ 1.176,24

O

De tabellen a en b in artikel 8c, tweede lid, komen te luiden:

Tabel a

Netto inspectietijd op locatie

Tarief

15 minuten – 1 uur

€ 196,04

> 1 uur – 2 uur

€ 196,04

> 2 uur – 3 uur

€ 392,08

> 3 uur – 4 uur

€ 392,08

> 4 uur – 5 uur

€ 490,10

> 5 uur – 6 uur

€ 490,10

> 6 uur – 7 uur

€ 588,12

> 7 uur – 8 uur

€ 686,14

> 8 uur – 12 uren

€ 784,16

> 12 uren – 16 uren

€ 882,18

> 16 uren – 20 uren

€ 980,20

> 20 uren – 24 uren

€ 1.078,22

> 24 uren

€ 1.176,24

Tabel b

Netto inspectietijd op locatie

Tarief

15 minuten – 1 uur

€ 175,68

> 1 uur – 2 uur

€ 175,68

> 2 uur – 3 uur

€ 351,36

> 3 uur – 4 uur

€ 351,36

> 4 uur – 5 uur

€ 439,20

> 5 uur – 6 uur

€ 439,20

> 6 uur – 7 uur

€ 527,04

> 7 uur – 8 uur

€ 614,88

> 8 uur – 12 uren

€ 702,72

> 12 uren – 16 uren

€ 790,56

> 16 uren – 20 uren

€ 878,40

> 20 uren – 24 uren

€ 966,24

> 24 uren

€ 1.054,08

P

Artikel 9 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het eerste lid, onderdeel a, wordt ‘€ 383,92’ vervangen door ‘€ 478,94’.

2. Het derde lid wordt als volgt gewijzigd:

a. In onderdeel a wordt ‘€ 654,69’ vervangen door ‘€ 805,53’.

b. In onderdeel b wordt ‘€ 491,02’ vervangen door ‘€ 402,76’.

c. In onderdeel c wordt ‘€ 654,69’ vervangen door ‘€ 805,53’.

d. In onderdeel d wordt ‘€ 654,69’ vervangen door ‘€ 805,53’.

e. In onderdeel e wordt ‘€ 81,84’ vervangen door ‘€ 100,69’.

Q

Artikel 9a wordt als volgt gewijzigd:

1. In het eerste lid wordt ‘€ 89,91’ vervangen door ‘€ 96,62’.

2. In het tweede lid wordt ‘€ 84,91’ vervangen door ‘€ 95,56’.

R

Artikel 10 wordt als volgt gewijzigd:

1. Het eerste lid komt te luiden:

  • 1. Voor de post mortem keuringswerkzaamheden, bedoeld in artikel 18 van verordening (EU) 2017/625 en de daarop gebaseerde gedelegeerde handelingen en uitvoeringshandelingen van de Europese Commissie, ter zake van als landbouwhuisdier gehouden hoefdieren als bedoeld in bijlage I, onderdeel 1.2, van verordening (EG) nr. 853/2004, verricht door een officiële assistent, is de aanbieder een retributie verschuldigd, bestaande uit een bedrag van:

    • a. indien in een slachthuis 250 grootvee-eenheden of minder per kwartaal worden behandeld: een starttarief van € 57,91 en een tarief van € 25,98 per kwartier dat aan de keuring door de officiële assistent is besteed;

    • b. indien in een slachthuis meer dan 250 grootvee-eenheden per kwartaal worden behandeld: een starttarief van € 17,93 en een tarief van € 23,52 per kwartier dat aan de keuring door de officiële assistent is besteed.

2. In het derde lid wordt ‘€ 33,90’ vervangen door ‘€ 41,91’.

S

In artikel 11, eerste lid, wordt ‘€ 1,54 per ton geslacht gewicht’ vervangen door ‘€ 0,00155 per kilo geslacht gewicht’.

T

In artikel 12, eerste lid, wordt ‘€ 391,05’ vervangen door ‘€ 502,96’.

U

Artikel 13 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het eerste lid, aanhef, wordt ‘€ 260,70’ vervangen door ‘€ 335,30’.

2. Het tweede lid wordt als volgt gewijzigd:

a. In onderdeel a wordt ‘€ 78,21’ vervangen door ‘€ 100,59’.

b. In onderdeel b wordt ‘€ 78,21’ vervangen door ‘€ 100,59’.

c. In onderdeel c wordt ‘€ 65,18’ vervangen door ‘€ 83,83’.

V

Artikel 14 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het eerste lid wordt ‘€ 58,85’ vervangen door ‘€ 66,38’.

2. In het tweede lid wordt ‘€ 58,85’ vervangen door ‘€ 66,38’.

3. In het derde lid wordt ‘€ 77,93’ vervangen door ‘€ 87,85’.

W

Artikel 15 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het eerste lid wordt ‘€ 65,18’ vervangen door ‘€ 83,83’.

2. In het tweede lid wordt ‘€ 58,85’ vervangen door ‘€ 66,38’.

X

In artikel 16 wordt ‘€ 44,95’ vervangen door ‘€ 48,31’.

Y

In artikel 18a wordt ‘€ 2.476,66’ vervangen door ‘€ 3.185,39’.

Z

Artikel 18b wordt als volgt gewijzigd:

1. Het eerste lid wordt als volgt gewijzigd:

a. Onderdeel a wordt als volgt gewijzigd:

1°. ‘€ 290,50’ wordt vervangen door ‘€ 351,67’.

2°. ‘€ 35,36’ wordt vervangen door ‘€ 40,00’.

b. Onderdeel b wordt als volgt gewijzigd:

1°. In de aanhef wordt ‘€ 377,65’ vervangen door ‘€ 457,17’.

2°. In onderdeel 1° wordt ‘€ 551,64’ vervangen door ‘€ 624,00’.

3°. Onderdeel 2° wordt als volgt gewijzigd:

‘€ 551,64’ wordt vervangen door ‘€ 624,00’.

‘€ 45,97’ wordt vervangen door ‘€ 52,00’.

2. In het derde lid wordt ‘€ 109,25’ vervangen door ‘€ 128,00’.

AA

Artikel 20 wordt als volgt gewijzigd:

1. Het tweede lid wordt als volgt gewijzigd:

a. In onderdeel a wordt ‘€ 13,32’ vervangen door ‘€ 14,22’.

b. In onderdeel b wordt ‘€ 15,79’ vervangen door ‘€ 17,30’.

c. In onderdeel c wordt ‘€ 19,28’ vervangen door ‘€ 21,32’.

d. In onderdeel d wordt ‘€ 13,49’ vervangen door ‘€ 14,49’.

2. Het derde lid wordt als volgt gewijzigd:

a. In onderdeel a wordt ‘€ 44,40’ vervangen door ‘€ 47,41’.

b. In onderdeel b wordt ‘€ 52,62’ vervangen door ‘€ 57,66’.

c. In onderdeel c wordt ‘€ 64,26’ vervangen door ‘€ 71,05’.

d. In onderdeel d wordt ‘€ 44,95’ vervangen door ‘€ 48,31’.

3. Het vierde lid wordt als volgt gewijzigd:

a. In onderdeel a wordt ‘€ 22,91’ vervangen door ‘€ 23,87’.

b. In onderdeel b wordt ‘€ 56,09’ vervangen door ‘€ 88,70’.

4. Het vijfde lid wordt als volgt gewijzigd:

a. In onderdeel a wordt ‘€ 64,18’ vervangen door ‘€ 68,23’.

b. In onderdeel b wordt'€ 19,25’ vervangen door ‘€ 20,47’.

5. Het zesde lid wordt als volgt gewijzigd:

a. In onderdeel a wordt ‘€ 64,18’ vervangen door ‘€ 68,23’.

b. In onderdeel b wordt ‘€ 19,25’ vervangen door ‘€ 20,47’.

BB

In de aanhef van artikel 20a wordt ‘€ 134,86’ vervangen door ‘€ 144,94’.

CC

Artikel 20b wordt als volgt gewijzigd:

1. In onderdeel a wordt ‘€ 147,31’ vervangen door ‘€ 120,83’.

2. In onderdeel b wordt ‘€ 163,67’ vervangen door ‘€ 201,38’.

DD

In het tweede lid van artikel 20c wordt ‘€ 44,64’ vervangen door ‘€ 49,01’.

EE

Artikel 22 komt te luiden:

Artikel 22

  • 1. In de volgende gevallen is de aanbieder, naast de ingevolge artikel 10 verschuldigde retributies, een extra retributie verschuldigd:

    • a. de werkzaamheden zijn later aangemeld dan op het van toepassing zijnde tijdstip, genoemd in artikel 26, eerste, onderscheidenlijk derde lid;

    • b. de werkzaamheden nemen naar het oordeel van de aanwezige medewerker van de NVWA meer tijd in beslag dan is aangemeld op grond van artikel 27, eerste lid, onderdelen c en d;

    • c. de werkzaamheden vinden, op verzoek van de aanbieder, buiten openingstijd plaats;

    • d. de werkzaamheden worden onderbroken of uitgesteld, onderscheidenlijk vinden geheel of gedeeltelijk niet plaats, door omstandigheden buiten toedoen van de met de werkzaamheden belaste persoon of personen.

  • 2. De extra retributie, bedoeld in het eerste lid, onderdelen a en c, bedraagt € 7,06 per kwartier dat de te laat aangemelde werkzaamheden duren, onderscheidenlijk buiten openingstijd plaatsvinden.

  • 3. De extra retributie, bedoeld in het eerste lid, onderdelen b en d, bedraagt € 23,52 per kwartier dat de werkzaamheden langer duren dan is aangemeld, de onderbreking onderscheidenlijk het uitstel voor de met de werkzaamheden belaste persoon heeft geduurd, onderscheidenlijk zouden hebben geduurd indien zij zouden zijn verricht door de persoon die met de desbetreffende werkzaamheden naar het oordeel van de Minister, blijkens de melding, bedoeld in artikel 26, zou zijn belast.

  • 4. Indien het een slachthuis betreft als bedoeld in artikel 4, tweede of derde lid, bedraagt, in afwijking van het tweede en derde lid, de extra retributie, bedoeld in het eerste lid, € 7,79 per kwartier voor de onderdelen a en c en € 25,98 per kwartier voor de onderdelen b en d.

FF

Artikel 22a vervalt.

GG

In artikel 22b wordt ‘€ 3.677,31’ vervangen door ‘€ 4.799,99’.

HH

Artikel 22c wordt als volgt gewijzigd:

1. In het eerste lid wordt ‘€ 7.354,62’ vervangen door ‘€ 8.319,98’.

2. In het tweede lid wordt ‘€ 1.697,22’ vervangen door ‘€ 1.919,99’.

II

In Bijlage D wordt, onder verlettering van onderdeel z tot aa, na onderdeel y het volgende onderdeel ingevoegd:

  • z. werkzaamheden die betrekking hebben op onderzoek naar arbeidsomstandigheden dat in verband met de beoordeling van een verzoek tot verhoging van de snelheid van de slachtlijn, bedoeld in artikel 12, vierde lid, van verordening (EU) 2019/627, wordt verricht;.

JJ

Bijlage I wordt als volgt gewijzigd:

1. De tabel in Deel I komt te luiden:

laboratoriumonderzoek

 

aflatoxine

€ 452,32

bestrijdingsmiddelen residuen

€ 600,72

chloramphenicol

€ 1.527,23

cyanide

€ 997,73

ethyleenoxide

€ 689,34

GGO rijst China

€ 1.277,74

norovirus

€ 1.891,09

ochratoxine

€ 452,32

pentachloorfenol

€ 2.008,85

pyrrolizidinealkaloiden

€ 2.106,80

rhodamine

€ 567,69

salmonella

€ 74,75

soedanrood

€ 567,69

sulfiet

€ 571,11

radioactiviteit Tsjernobyl

€ 303,44

2. De tabel in Deel II komt te luiden:

chemisch onderzoek

 

albumin lysozyme (ei-eiwit)

€ 682,48

amaranth

€ 486,09

aminoglycosiden (bevestiging en kwantificering)

€ 1.652,44

antibiotica screening NAT (Nouws Ab Test) incl. bevestiging en kwantificering < MRL waarde

€ 121,53

benzoic acid

€ 678,84

benzo(a)pyreen

€ 716,84

beta-lactam zonder spoed

€ 2.114,67

chloraat

€ 2.056,17

chloramphenicol

€ 1.549,62

coccidiostaticum (o.a. clopidol toltrazuril)

€ 1.663,73

dierlijk eiwitten

€ 729,59

dioxine

€ 1.760,35

histamine

€ 754,82

ivermectine

€ 1.663,73

kleurstoffen

€ 576,01

koolmonoxide

€ 678,84

leucokristalviolet/malachietgroen

€ 1.131,71

macroliden (bevestiging en kwantificering)

€ 1.361,17

mariene biotoxines

€ 2.018,62

melamine China import (vet)

€ 2.114,84

mycotoxine

€ 458,95

nitrofuranen (metabolieten)

€ 1.335,85

nitroimidazolen

€ 1.443,38

organochloorverbindingen (oc/pcb)

€ 751,99

pak (polycycl.aromat.koolwaterstof)

€ 830,81

percentage onzuiverheden gesmolten vet

€ 171,92

polyfosfaten

€ 496,16

quinolonen (bevestiging en kwantificering)

€ 1.190,11

ractopamine

€ 8.424,74

radioactiviteit

€ 307,88

steroïden

€ 6.467,69

sulfiet

€ 584,99

sulfonamiden (bevestiging en kwantificering)

€ 2.018,77

tetracyclines (bevestiging en kwantificering)

€ 1.139,46

tetracyclines (screening)

€ 1.139,46

tranquillizers

€ 1.443,38

zware metalen (Pb,Cd,Hg,As)

€ 2.125,94

microbiologisch onderzoek

 

combi Aeroob en Enterobacteriaceae karkas (kiemgetal) per bepaling

€ 129,56

aeroob kiemgetal

€ 60,97

bacteriologisch onderzoek

€ 76,21

clostridium perfringens

€ 64,63

e. coli (grensreactie)

€ 121,94

e. coli (kiemgetal)

€ 60,97

e. coli (mpn)

€ 160,04

e.coli (stec)

€ 76,21

e. coli (stec rundvlees export USA)

€ 76,21

enterobacteriaceae (kiemgetal)

€ 76,21

listeria monocytogenes

€ 130,54

noro en/of Hepatitis A virus

€ 1.918,80

noro en/of Hepatitis A virus schelpdieren

€ 2.132,76

salmonella (5 deelmonsters)

€ 91,99

soortbepaling

€ 1.805,93

speciesbepaling

€ 746,86

staphylococcen-enterotoxinen

€ 508,99

vibrio cholerae / parahaemolyticus incl. bevestiging

€ 106,70

visspecies

€ 640,17

KK

In Bijlage J, eerste kolom, wordt in het opschrift ‘Artikel’ vervangen door ‘Artikel (zoals dat luidde op 26 september 2023)’.

ARTIKEL II

De Regeling tarieven Plantgezondheidswet wordt als volgt gewijzigd:

A

Aan artikel 2 wordt een lid toegevoegd, luidende:

  • 4. Voor werkzaamheden met betrekking tot de goedkeuring van het Bedrijfseigen Controlesysteem voor exportcertificering en de controles op de aan die goedkeuring verbonden eisen zijn de tarieven, genoemd in het eerste lid, van overeenkomstige toepassing.

B

Artikel 7 komt te luiden:

Artikel 7

  • 1. Voor het ten kantore waarmerken van certificaten ten behoeve van niet-inspectieplichtige zendingen en voor de afgifte van een exportcertificaat zonder dat voorafgaand een fysieke inspectie heeft plaatsgevonden wordt de aanvrager per certificaat een bedrag in rekening gebracht.

  • 2. In afwijking van het eerste lid, wordt voor de afgifte van een certificaat ten behoeve van een bedrijf met een goedgekeurd Bedrijfseigen Controlesysteem voor exportcertificering een bedrag in rekening gebracht.

C

Artikel 8b vervalt.

D

In bijlage II, komen de rijen met betrekking tot de artikelen 2 tot en met 8a, te luiden:

Artikel

Tarief

2 lid 1 onder a (basistarief) NVWA

€ 311,37

2 lid 1 onder a (tarief per kwartier)

€ 40,00

2 lid 1 onder b

€ 404,78

2 lid 1 onder b onder 1° (3 uurs tarief)

€ 624,00

2 lid 1 onder b onder 2° (tarief per kwartier)

€ 52,00

2 lid 3 (tarief per terugmelding)

€ 128,00

3 lid 1

€ 311,08

3 lid 2 onder a (basistarief)

€ 100,48

3 lid 2 onder a (tarief per kwartier)

€ 40,00

3 lid 2 onder b

€ 130,62

3 lid 2 onder b onder 1°

€ 624,00

3 lid 2 onder b onder 2°

€ 52,00

3 lid 2 onder c

€ 80,00

3 lid 2 onder d

€ 128,00

4 onder a

€ 467,06

4 onder b

€ 622,74

4 onder c

€ 150,72

4 onder d

€ 200,96

5

€ 80,51

5a

€ 80,00

6

€ 380,90

7 lid 1

€ 66,44

7 lid 2

€ 24,35

8 lid 1 (per verzoek)

€ 80,00

8 lid 1 (tarief beoordeling)

€ 3.432,72

8 lid 1 (basistarief)

€ 1.607,61

8 lid 1 (tarief per kwartier)

€ 40,00

8 lid 2 (basistarief)

€ 381,81

8 lid 2 (tarief per kwartier)

€ 40,00

8 lid 3

€ 480,00

8 lid 4

€ 361,60

8 lid 5 (basistarief)

€ 1.607,61

8 lid 5 (tarief per kwartier)

€ 40,00

8 lid 6 (tarief per aanvraag voor een vergunning)

€ 4,54

8a lid 1

€ 80,00

8a lid 2 (CAT, CKA, CST, CKS, CFA)1

€ 2,53

8a lid 2 (CBB, CAA)1

€ 6,99

8a lid 2 (CZZ, CBN, CKB)1

€ 9,35

8a lid 3

€ 6,54

ARTIKEL III

Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 januari 2025.

De regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

’s-Gravenhage, 22 november 2024

De Staatssecretaris van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur, J.F. Rummenie

TOELICHTING

Algemeen

1. Inleiding

In de Regeling NVWA-tarieven (verder: ‘regeling’) is onder andere vastgesteld voor welke keurings- en controlewerkzaamheden de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (verder: NVWA) kosten in rekening brengt. In deze regeling zijn ook de tarieven opgenomen die de NVWA in rekening brengt. De tarieven die de NVWA specifiek in rekening brengt voor fytosanitaire werkzaamheden zijn opgenomen in de Regeling tarieven Plantgezondheidswet.

Kabinetsbeleid is dat de kosten die de NVWA maakt, zijn verdisconteerd in het tarief en dat het tarief kostendekkend is voor zover dit past binnen Maat Houden 2024 en de officiële controleverordening (EU) 2017/625 (hierna: ‘OCR’). Het streven naar kostendekkende tarieven leidt tot periodieke aanpassing van de tarieven aan loon- en prijsontwikkelingen en ontwikkelingen in het toezicht, voor zover deze ontwikkelingen van invloed zijn op kosten die de NVWA maakt bij het verrichten van de hiervoor genoemde keurings- en controlewerkzaamheden.

De tariefswijzigingen zijn in overeenstemming met het rapport Maat Houden 2014 (Kamerstukken II 2013/14, 24 036, nr. 407) en, voor zover relevant, in overeenstemming met de OCR.

2. Wijziging tarieven per 1 januari 2025

De regeling is op de volgende punten aangepast:

  • wijziging van de hoogte van de tarieven in verband met loonstijging als gevolg van de op 27 juni 2024 vastgestelde CAO Rijk 2024–2025;

  • wijziging van de hoogte van de tarieven in verband met de integratie van de B.V. Kwaliteitskeuring Dierlijke Sector (KDS) in de NVWA;

  • invoering van een tarief voor een onderzoek naar de arbeidsomstandigheden in verband met de beoordeling van aanvragen tot verhoging van de slachtsnelheid in slachthuizen;

  • toepassing van een tarief voor de monstername voor onderzoeken naar TSE in slachthuizen;

  • enkele technische wijzigingen.

In de Regeling tarieven Plantgezondheidswet is de hoogte van de tarieven eveneens ten algemene gewijzigd overeenkomstig onder andere de hiervoor genoemde CAO Rijk 2024–2025. Daarnaast zijn twee nieuwe tarieven toegevoegd aan deze regeling voor de werkzaamheden met betrekking tot het voor de export op afstand certificeren van bestuivers, biologische bestrijders en microbiologische gewasbeschermingsmiddelen.

3. Berekening van de retributietarieven

Alle activiteiten zijn voorzien van een tarief. De kosten worden daarmee binnen de geldende kaders, met inbegrip van de jurisprudentie, via retributies doorberekend aan het bedrijfsleven. In een enkel geval zijn om beleidsmatige redenen kosten niet volledig doorberekend.

Beleidsmatige verlaging van de retributietarieven

Eerder zijn er om beleidsmatige redenen toezeggingen gedaan om bepaalde kosten voor rekening van LVVN te laten komen. Bij de berekende retributietarieven 2025 is hier rekening mee gehouden. Het gaat om kosten ter vermindering van het tarief voor kleine slagers (circa € 1,4 mln.), een deel van de kosten voor reistijd=werktijd (circa € 8,6 mln.), een korting op de kosten van laboratoriumonderzoek voedselveiligheid in verband met fusie WFSR (€ 1,6 mln.) en BTW-compensatie voor de inzet van practitioners in slachthuizen(€ 3,8 mln.).

Als gevolg van de integratie van KDS in de NVWA heeft de NVWA een aanzienlijke kostenstijging van de post mortem keuringswerkzaamheden in de roodvleesslachterijen. Om deze slachterijen tijd te geven de verwerking van de hogere tarieven door te voeren wordt in 2025 circa 86% van het gedeelte van de tariefstijging die wordt veroorzaakt door de integratie van KDS, incidenteel verlaagd. De kosten komen ten laste van de begroting van LVVN.

4. Doelmatigheid

Van belang is dat de NVWA haar taken zo doelmatig mogelijk uitvoert. Daarom voert LVVN regelmatig gesprekken met vertegenwoordigers van het bedrijfsleven over de wijze waarop de gehele toezichtketen van de diverse sectoren efficiënter kan worden ingericht. De afgelopen jaren is op verschillende niveaus ingezet op innovaties die van invloed zijn geweest op de kosten, en die direct binnen het bedrijfsleven tot besparingen hebben geleid, of de inrichting van de werkzaamheden van de NVWA doelmatiger hebben gemaakt.

5. Tariefontwikkeling 2025

Tariefstijgingen

De belangrijkste tariefsverhogingen die optreden door deze wijzigingsregeling, voor zowel de Regeling NVWA-tarieven als de Regeling tarieven Plantgezondheidswet worden veroorzaakt door hogere loonkosten als gevolg van de op 27 juni 2024 vastgestelde CAO Rijk 2024–2025. Deze kosten werken direct door op de NVWA tarieven maar ook indirect in de tarieven van de verplicht af te nemen diensten van Shared Service Organisaties (SSO) zoals DICTU. De gemiddelde tariefstijging van de NVWA-retributietarieven derden bedraagt daarmee circa 11,5%. Dit is exclusief de tarieven voor slachtkeuringen na de inhuizing van KDS per 1 januari 2025 bij de NVWA.

In het algemeen geldt dat dit percentage niet hetzelfde is als het effect van een verhoogd retributietarief per 1 januari 2025 op een individueel bedrijf. De hoogte van een individueel tarief wordt beïnvloed door wijzigingen in het aantal noodzakelijke toezichturen en wijziging van het aantal geschatte volume-eenheden (bijvoorbeeld in geval van tarieven per gewichtseenheid) dat naar verwachting kan worden gefactureerd. Verder zijn markttrends en -ontwikkelingen van invloed, zoals bijvoorbeeld wijzigingen in het aantal exporten, importen, slachthuizen en/of slachttijdstippen.

Herziening stelsel keuren en toezicht en de integratie van KDS in de NVWA

Bij de tarieven voor de roodvleessector – specifiek voor het toezicht in slachthuizen – is sprake van een aanvullend fors kostenverhogend effect, door de integratie van B.V. Kwaliteitskeuring Dierlijke Sector (KDS) in de Nederlandse Voedsel en Waren Autoriteit (NVWA). De hoofdactiviteit van KDS bestond uit het beschikbaar stellen van officiële assistenten aan de NVWA voor het verrichten van post mortem keuringswerkzaamheden in alle Nederlandse roodvlees slachthuizen. Bij de NVWA is sprake van organisatorische wijzigingen waarbij scheiding is aangebracht bij directie Keuren tussen de activiteiten handelstoezicht en slachttoezicht. Per 1 januari wordt KDS geïntegreerd in de NVWA. De integratie van KDS, samen met organisatorische wijzigingen bij directie Keuren per 1 januari 2025, heeft een kostenverhogend effect op de totale begroting NVWA 2025. Voor zover kosten aan derden mogen worden doorbelast, stijgen hierdoor ook de kostendekkende tarieven. De incidentele kosten die nodig zijn om de herziening door te voeren worden niet doorberekend aan het bedrijfsleven. Deze kosten komen ten laste van de begroting van LVVN.

Toelichting kostenstijging retribueerbare kosten door integratie van KDS in de NVWA

De integratie van KDS bij de NVWA per 1 januari 2025 leidt tot een stijging van de retribueerbare kosten voor de werkzaamheden; meer specifiek voor de post mortem keuringen. De oorzaak ligt in een herverdeeleffect van de verwachte indirecte kosten (zoals kosten voor het hoofdkantoor) die de NVWA na de integratie via de retributietarieven door werking van het NVWA-kostprijsmodel zal doorbelasten aan het bedrijfsleven en in structurele meerkosten (zoals hogere personele kosten, ICT-kosten en bijvoorbeeld vervoerskosten).

De stijging speelt bij retributies voor de post mortem keuringen door officiële assistenten in roodvleesslachthuizen. Daardoor is het verschil met de tarieven 2024 aanzienlijk en deze zijn bovendien al op korte termijn van kracht. Om die reden heb ik besloten in 2025 de tariefstijging (specifiek veroorzaakt door de integratie van KDS) met 86% te verlagen. De huidige tariefstructuur voor post mortemkeuring blijft intact. Er blijven aparte tarieven voor de werkzaamheden van de officiële assistenten enerzijds en de werkzaamheden van de officiële dierenartsen en de Inspecteurs Medewerker Toezicht anderzijds. In de tariefstructuur (artikel 10) is vanwege het onderscheid dat de NVWA hanteert in toerekening van kosten naar grootte van de slachthuizen, onderscheid gemaakt tussen roodvleesslachthuizen die 250 GVE of minder slachten per kwartaal en roodvleesslachthuizen die meer slachten dan 250 GVE per kwartaal en onderscheid tussen start- en kwartiertarieven en toeslagen. De gevallen waarin voor werkzaamheden van KDS een toeslag op een retributie werd doorberekend (bijvoorbeeld vanwege uitloop van werkzaamheden), kwamen niet overeen met de gevallen waarin de NVWA een toeslag in rekening bracht. Nu de werkzaamheden die KDS verrichtte ondergebracht zijn bij de NVWA, zijn de toeslagtarieven van de NVWA van toepassing. De toeslagtarieven van de KDS zoals die voorheen golden, komen daarmee te vervallen (ploegentoeslag, differentiatie in de toeslagtarieven buiten openingstijd).

6. Nieuwe tarieven per 1 januari 2025

Arbotechnische toets

Met de wijziging van bijlage D is voorzien in tarieven voor doorberekening van de kosten van werkzaamheden in het kader van onderzoek naar arbeidsomstandigheden die verricht worden naar aanleiding van een verzoek tot verhoging van de slachtsnelheid in slachthuizen. Deze tarieven zijn van belang zodra de aanwijzing van de Minister aan de NVWA om geen verhogingen van de slachtsnelheid in slachthuizen toe te staan, niet meer geldt (Staatscourant 2021, 36045).

Als een slachthuis de slachtsnelheid omhoog wil brengen, zal het slachthuis moeten voldoen aan het toetsingskader van de NVWA. Met dit toetsingskader toetst de NVWA de wijze waarop een slachthuis, bij stapsgewijze verhoging van de slachtsnelheid, de risico’s beheerst die kunnen ontstaan voor dierenwelzijn, voedselveiligheid en welzijn van de medewerkers in het slachthuis. Hierbij is een risicoanalyse van alle risicofactoren die bij slachtsnelheidsverhoging van toepassing zijn, nodig. Onderdeel van deze risicoanalyse zijn de arbeidsomstandigheden bij de post-mortem (PM) keuring door NVWA medewerkers. Als uit de risicoanalyse van het bedrijf blijkt dat er door een verhoging van de slachtsnelheid risico’s ontstaan voor de NVWA medewerkers bij de PM keuring moet een arbotechnische toets worden uitgevoerd. Als de verhoging van de slachtsnelheid arbotechnisch niet verantwoord is, dan is de gewenste verhoging feitelijk niet mogelijk binnen de eisen in het kader van de bescherming van dierenwelzijn en voedselveiligheid, en wordt de toestemming voor het verhogen van de slachtsnelheid onthouden.

Indien voor het onderzoek derden zijn ingeschakeld, kunnen de kosten die door derden aan de NVWA worden doorbelast met deze wijziging eveneens in rekening worden gebracht aan de aanbieder.

TSE bemonstering in slachthuizen

Met ingang van 1 januari 2025 worden retributies in rekening gebracht voor werkzaamheden in het kader van het monitoringsprogramma op transmissible spongiforme encephalopathy (hierna: TSE). Het meest bekende voorbeeld van een TSE is bovine spongiforme encephalopathy, ofwel BSE of ‘gekke koeienziekte’.

TSE-monstername op slachthuizen is een verplichting die volgt uit artikel 6 van verordening (EG) Nr. 999/20011. Lid 1 bis, onderdelen a en b, van dat artikel zien op TSE-monstername in slachthuizen. In Beschikking 2009/7192 is geregeld dat Nederland een herzien jaarlijks programma mag hebben. In Nederland worden de in artikel 2, eerste lid, van Beschikking 2009/719 genoemde runderen getest, met uitzondering van de subpopulatie beschreven in het eerste lid, onderdeel a. Ook herkauwers (runderen, schapen, geiten, hertachtigen) waarbij tijdens AM keuring een klinische verdenking op TSE ontstaat kunnen worden getest (vgl. artikel 11, derde lid, onderdeel b, in samenhang met artikel 43, vierde lid, van verordening (EU) 2019/627).3

Tot 1 januari 2025 was deze TSE- monstername op slachthuizen geregeld tussen een private partij en de slachthuizen. Per 1 januari 2025 heeft NVWA deze taak op zich genomen.

Doorberekening van deze kosten middels een retributie is te verklaren vanuit het belang dat slachthuisexploitanten hebben bij deze monstername. Een dier dat in slachthuizen getest is op TSE wordt in beginsel pas goedgekeurd voor humane consumptie nadat de negatieve uitslag van de TSE-test bekend is (artikel 6, eerste lid, in samenhang met Bijlage III, Deel I, Hoofdstuk A, onderdeel 6.1, en deel II, onderdeel 7.1 bij verordening (EG) 999/2001). Omdat de post mortem-keuring niet afgerond kan worden zonder deze uitslag, is deze monstername onderdeel van de post mortem keuringswerkzaamheden, en valt daarmee onder artikel 10 van de Regeling NVWA-tarieven.

Daarnaast onderhoudt Nederland zijn TSE- verwaarloosbaar risico status (Beschikking 2007/453/EG4) door de uitvoering van het monitoringsprogramma op TSE. Verlies van deze status levert handelsbeperkingen op.5

Tarieven voor het op afstand certificeren van bestuivers, biologische bestrijders en microbiologische gewasbeschermingsmiddelen

In de Regeling tarieven Plantgezondheidswet zijn tot slot twee nieuwe retributiemogelijkheden opgenomen. Het gaat hier om tarieven voor de werkzaamheden met betrekking tot het voor de export op afstand certificeren van bestuivers, biologische bestrijders en microbiologische gewasbeschermingsmiddelen.

Om de bestuivers, biologische bestrijders en microbiologische gewasbeschermingsmiddelen op afstand te kunnen certificeren, dient er een bedrijfscontrolesysteem te zijn goedgekeurd. Hiervoor vindt een audit plaats waarin de eisen voor zowel de fytosanitaire certificering als veterinaire certificering worden meegenomen. De goedkeuring van het Bedrijfseigen Controlesysteem voor exportcertificering is voor een bepaalde tijd geldig. Na verloop van tijd zal een nieuwe audit plaatsvinden om de goedkeuring te verlengen. Er vindt één audit plaats voor zowel het veterinaire als het fytosanitaire deel. Het tarief is bedoeld om de kosten van de audits te dekken. Hierbij is gebruik gemaakt van het bestaande tarief voor fytosanitaire werkzaamheden opgenomen in artikel 2 van de Regeling tarieven Plantgezondheidswet. Voor de afgifte van exportcertificaten voor bedrijven met een goedgekeurd Bedrijfseigen Controlesysteem is een nieuw tarief opgenomen op basis van artikel 7 van deze regeling dat overeenstemt met het tarief voor de afgifte van certificaten ten behoeve van bedrijven die deelnemen aan het exportkanalisatiesysteem of het kanalisatieprotocol.

7. Regeldrukeffecten

De regeling heeft geen effect op de regeldruk. Het betreft hier een wijziging van tarieven en retributies. Dit zijn financiële lasten en die vallen als zodanig buiten de gehanteerde definitie van regeldruk. Wel is er sprake van beperkte eenmalige regeldrukkosten in de vorm van kennisnamekosten. Er is geen sprake van substantiële effecten op de agrarische praktijk in de zin van wijzigingen voor bijvoorbeeld het bedrijfsproces, nieuwe verplichtingen of uitzonderingen of nalevingskosten die los staan van de financiële lasten.

8. Vaste verandermomenten

De regeling treedt in werking per het reguliere vaste verandermoment van 1 januari 2025. De regeling is na 1 november 2024 in de Staatscourant gepubliceerd. Van het kabinetsbeleid inzake vaste verandermomenten (Kamerstukken II 2009/10, 29 515, nr. 309) is voor wat betreft de publicatiedatum dus afgeweken. Vanwege het belang van een spoedige inwerkingtreding voor de overheid in verband met de doorberekening van kosten aan het bedrijfsleven, het technische karakter van de wijzigingen en het feit dat de sector over de voorgenomen wijzigingen (tijdig) is geconsulteerd is afgeweken van de minimale publicatietermijn van twee maanden.

9. Consultatie

Op 4 november 2024 zijn de voorgenomen tarieven toegelicht aan vertegenwoordigers van het bedrijfsleven. Voorafgaand aan deze bijeenkomst heeft het bedrijfsleven schriftelijk vragen kunnen stellen die na de bijeenkomst schriftelijk zijn beantwoord.

Extern onderzoek

Een externe partij heeft onderzoek gedaan naar de effecten van de tariefstijging op de roodvleessector. Gebleken is dat het onderzoek onvoldoende grond bood om dit te betrekken bij de beslissing ten aanzien van doorberekening van kosten. Het rapport is voor kennisgeving aan de sector aangeboden. De ontwikkeling van de NVWA tarieven is en blijft onderwerp van gesprek tussen sectororganisaties en LVVN in het periodieke overleg aan de zogenoemde Strategische tafel.

Artikelsgewijs deel

Artikel I, onderdelen A, R, onder 1, onder 1, EE en FF

Naar aanleiding van de inhuizing van KDS zijn technische wijzigingen doorgevoerd in de artikelen 1, 10, 22, en 22a. Voor een toelichting op de inhuizing wordt verwezen naar par. 5 van het algemene deel van de toelichting.

Post mortem keuringswerkzaamheden werden uitgevoerd door medewerkers van KDS. De aanbieder van post mortem keuringswerkzaamheden was op grond van artikel 22 in bepaalde gevallen een extra retributie verschuldigd (bijvoorbeeld als werkzaamheden buiten openingstijd plaatsvinden). De gevallen waarin voor werkzaamheden van medewerkers van KDS een extra retributie verschuldigd was, kwamen niet overeen met de gevallen waarin die extra retributie verschuldigd was voor werkzaamheden verricht door medewerkers van de NVWA.

Met de inhuizing van KDS is voor de gevallen waarin de extra retributie toegepast wordt, aangesloten bij de gevallen die beschreven staan in artikel 20. De tarieven behorend bij de extra retributie zijn niet gelijkgetrokken aan de tarieven, bedoeld in artikel 20, nu de tarieven in artikel 22 enkel betrekking hebben op werkzaamheden van officiële assistenten.

Tot slot is onderscheid gemaakt in de hoogte van retributies voor slachthuizen die meer dan 250 grootvee-eenheden slachten en slachthuizen die dat niet doen. Dit onderscheid vloeit voort uit de wijze van kostentoerekening door de NVWA.

Artikel I, onderdeel F, onder 4

Artikel 5b, vierde lid, had betrekking op de retributie voor bezorging van een certificaat per koerier. In de praktijk werd deze mogelijkheid niet aangeboden. Het vierde lid is daarom vervallen.

Artikel I, onderdelen L, onder 3 en II

In deze onderdelen is geregeld dat werkzaamheden die betrekking hebben op onderzoek naar arbeidsomstandigheden in een slachthuis in het kader van een verzoek tot verhoging van de snelheid van de slachtlijn retribueerbaar zijn.

Er kan op aanvraag toestemming worden verleend tot verhoging van de snelheid van de slachtlijn (artikel 6.3, tweede lid, in samenhang met artikel 6.2, eerste lid, Wet dieren en artikel 2.4, eerste lid, aanhef en onder g, Regeling dierlijke producten). Artikel 12, vierde lid, van verordening (EU) nr. 2019/627 vormt de publiekrechtelijke grondslag6 om op de aanvraag te beslissen. Deze bevoegdheid is aan de NVWA gemandateerd. In het kader van de toestemming zijn de arbeidsomstandigheden van belang.

Het verrichten van onderzoek naar arbeidsomstandigheden kan (mede) plaatsvinden door derden. In dat geval is de aanbieder de werkelijke kosten verschuldigd (artikel 8, derde lid (nieuw) voor de werkzaamheden van derden. Het kan eveneens voorkomen dat een werknemer van de NVWA een arboonderzoek naar de arbeidsplaatsen uitvoert. In dat geval is het start- en kwartiertarief van artikel 8 in samenhang met bijlage D, onderdeel z (nieuw), van toepassing.

Artikel I, onderdeel S

De retributie, bedoeld in artikel 11, eerste lid, werd berekend per ton geslacht gewicht. Dit is gewijzigd naar een retributie per kilo geslacht gewicht. Een tarief per kilo geslacht gewicht sluit beter aan bij de wijze van facturatie door NVWA.

Artikel I, onderdeel JJ

In bijlage I, deel I, is een tweetal onderzoeken verwijderd omdat deze in de praktijk niet meer werden gebruikt. In deel II is het onderzoek naar steroïden toegevoegd.

De Staatssecretaris van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur, J.F. Rummenie


X Noot
1

Verordening (EG) Nr. 999/2001 van het Europees Parlement en de Raad van 22 mei 2001.

X Noot
2

Beschikking van de Commissie van 28 september 2009 tot machtiging van bepaalde lidstaten om hun jaarlijkse programma voor toezicht op BSE te herzien (Kennisgeving geschied onder nummer C(2009) 6979).

X Noot
3

Uitvoeringsverordening (EU) 2019/627 van de Commissie van 15 maart 2019 tot vaststelling van eenvormige praktische regelingen voor de uitvoering van officiële controles van voor menselijke consumptie bestemde producten van dierlijke oorsprong overeenkomstig Verordening (EU) 2017/625 van het Europees Parlement en de Raad en tot wijziging van Verordening (EG) nr. 2074/2005 van de Commissie wat officiële controles betreft.

X Noot
4

Beschikking van de Commissie van 29 juni 2007 tot vaststelling van de BSE-status van lidstaten, derde landen of gebieden daarvan naar gelang van hun BSE-risico (Beschikking 2007/453/EG).

X Noot
5

Artikel 5, vierde lid, in samenhang met artikel 15, eerste lid, en Bijlage IX, Hoofdstuk B, van verordening (EU) 999/2001.

X Noot
6

Rechtbank Den Haag, 1 maart 2023, ECLI:NL:RBDHA:2023:3309, r.o. 4.4.

Naar boven