Regeling van de Minister van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur 22 november 2024, nr. WJZ/63264461, houdende wijziging van de Regeling nationale EZK- en LNV-subsidies en van de Regeling openstelling EZK- en LNV-subsidies 2024 in verband met het Programma Jong Leren Eten 2025–2026

De Minister van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur,

Gelet op de artikelen 2, eerste lid, 4, 5, 15, 16, 17, eerste en derde lid, 19, tweede lid, 25, artikel 44, tweede lid, en artikel 50, zevende lid, van het Kaderbesluit nationale EZK- en LNV- subsidies;

Besluit:

ARTIKEL I

Titel 2.17 van de Regeling nationale EZK- en LNV-subsidies wordt als volgt gewijzigd:

A

Het opschrift van titel 2.17 komt te luiden ‘Titel 2.17 Programma jong leren eten’.

B

In artikel 2.17.1. wordt in alfabetische volgorde een begripsomschrijving toegevoegd, luidende:

Programma Jong Leren Eten 2025–2026:

tweejarig beleidsprogramma waarin de rijksoverheid provincies, onderwijsinstellingen en maatschappelijke organisaties stimuleert om samen te werken om kinderen en jongeren structureel meer kennis te bieden over de herkomst van voedsel en hen te leren over verstandige, gezonde, duurzame keuzes op het gebied van voeding;.

C

In artikel 2.17.2, eerste lid, wordt telkens na ‘Programma Jong Leren Eten 2022–2024’ ingevoegd ‘of het Programma Jong Leren Eten 2025–2026’.

D

Artikel 2.17.3. komt als volgt te luiden:

Artikel 2.17.3.

De subsidie bedraagt 100 procent van de subsidiabele kosten, doch ten hoogste:

  • a. voor de subsidiabele kosten, bedoeld in artikel 2.17.4, eerste lid, onderdeel a:

    • 1°. € 195.000 voor Programma Jong Leren Eten 2022–2024;

    • 2°. € 170.000 voor Programma Jong Leren Eten 2025–2026;

  • b. voor de subsidiabele kosten, bedoeld in artikel 2.17.4, eerste lid, onderdeel b:

    • 1°. € 82.500 voor Programma Jong Leren Eten 2022–2024;

    • 2°. € 55.000 voor Programma Jong Leren Eten 2025–2026;

    • 3°. € 90.000 voor Programma Jong Leren Eten 2025–2026, in het geval dat de aanvrager namens de makelaars het gehele werkbudget voor de betreffende provincie beheert.

E

Artikel 2.17.4, tweede lid, komt te luiden:

  • 2. In afwijking van artikel 10, tweede lid, van het besluit zijn de kosten, bedoeld in het eerste lid, voor Programma Jong Leren Eten 2022–2024 subsidiabel vanaf 1 januari 2022 en voor Programma Jong Leren Eten 2025–2026 subsidiabel vanaf 1 januari 2025.

F

In artikel 2.17.8, eerste lid, wordt telkens na ‘Programma Jong Leren Eten 2022–2024’ ingevoegd ‘of het Programma Jong Leren Eten 2025–2026’.

G

Artikel 2.17.9. komt als volgt te luiden:

Artikel 2.17.9. Informatieverplichtingen

  • 1. Een aanvraag wordt ingediend met gebruikmaking van een middel dat hiervoor door de Minister ter beschikking wordt gesteld.

  • 2. De aanvraag voor Programma Jong Leren Eten 2022–2024 bevat ten minste:

    • a. een werkplan voor 2022 tot en met 2024, inclusief een jaarplan voor 2022;

    • b. een begroting voor 2022 tot en met 2024, inclusief een specifieke begroting voor 2022;

    • c. het curriculum vitae van de Jong Leren Eten-makelaar.

  • 3. De aanvraag voor Programma Jong Leren Eten 2025–2026 bevat ten minste:

    • a. een werkplan voor 2025 en 2026, inclusief een jaarplan voor 2025;

    • b. een begroting voor 2025 en 2026, inclusief een specifieke begroting voor 2025;

    • c. het curriculum vitae van de Jong Leren Eten-makelaar.

  • 4. Het werkplan, bedoeld in het tweede lid, onderdeel a, bevat in ieder geval een beschrijving van:

    • a. de geplande activiteiten voor 2022–2024 en hoe deze activiteiten bijdragen aan het realiseren van de doelstellingen van het Programma Jong Leren Eten 2022–2024;

    • b. de activiteiten die de Jong Leren Eten-makelaar voornemens is te organiseren ten behoeve van de samenwerking tussen de verschillende partijen die een rol spelen bij de uitvoering van het Programma Jong Leren Eten 2022–2024 in de provincie waarin de Jong Leren Eten-makelaar wordt ingezet en de doelstellingen van dat programma die daarmee worden bereikt;

    • c. de kansen en mogelijke risico’s door samenwerking met de verschillende partijen, bedoeld in onderdeel b, voor zover zij activiteiten uitvoeren ten behoeve van kinderopvangcentra of onderwijsinstellingen.

  • 5. Het werkplan, bedoeld in het derde lid, onderdeel a, bevat in ieder geval een beschrijving van:

    • a. de geplande activiteiten voor 2025–2026 en hoe deze activiteiten bijdragen aan het realiseren van de doelstellingen van het Programma Jong Leren Eten 2025–2026;

    • b. de activiteiten die de Jong Leren Eten-makelaar voornemens is te organiseren ten behoeve van de samenwerking tussen de verschillende partijen die een rol spelen bij de uitvoering van het Programma Jong Leren Eten 2025–2026 in de provincie waarin de Jong Leren Eten-makelaar wordt ingezet en de doelstellingen van dat programma die daarmee worden bereikt;

    • c. de kansen en mogelijke risico’s door samenwerking met de verschillende partijen, bedoeld in onderdeel b, voor zover zij activiteiten uitvoeren ten behoeve van kinderopvangcentra of onderwijsinstellinge.

H

In artikel 2.17.10. worden onder vernummering van het derde en vierde lid tot vijfde en zesde lid, twee leden ingevoegd, luidende:

  • 3. Uiterlijk op 31 januari 2026 worden de jaarrapportage 2025 en een jaarplan en begroting voor 2026 ingediend.

  • 4. In de beschikking tot subsidieverlening wordt opgenomen wanneer de aanvraag om subsidievaststelling en de jaarrapportage 2026 uiterlijk ingediend moeten worden.

ARTIKEL II

In de tabel in artikel 1 van de Regeling openstelling EZK- en LNV-subsidies 2024 wordt onder de rij met titel 2.12 Ondersteuning nationale parken 2024 een rij ingevoegd, luidende:

Titel 2.17: Programma Jong Leren Eten 2025–2026

2.17.2

Van 29 november tot en met 16 december 2024

€ 3.984.000

Ten hoogste € 332.000 voor activiteiten die in dezelfde provincie worden uitgevoerd

ARTIKEL III

Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

’s-Gravenhage, 22 november 2024

De Minister van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur, F.M. Wiersma

TOELICHTING

1. Aanleiding en doel

Deze regeling wijzigt de Regeling nationale EZK- en LNV-subsidies en de Regeling opstelling EZK- en LNV-subsidies 2024. De wijziging ziet op de subsidiemodule voor het programma jong leren eten (titel 2.17). In 2021 is de subsidiemodule Jong Leren Eten 2022–2024 opengesteld. Deze subsidie is verleend aan organisaties, gemeenten en gemeentelijke gezondheidsdiensten die een zogenoemde Jong Leren Eten-makelaar (ook wel: JLE-makelaar) inzetten om het Programma Jong Leren Eten (JLE) uit te voeren. Dit programma heeft als doel om maatschappelijke initiatieven te verbinden en te versterken. Op die manier komen zoveel mogelijk kinderen en jongeren (0–24 jaar) via kinderopvang en de onderwijs meer structureel in aanraking met informatie over duurzaam en gezond voedsel. Voor een toelichting op deze subsidiemodule wordt verwezen naar de toelichting op de totstandkoming van titel 2.17 (Stcrt. 2021, 49218).

De Tweede Kamer is op 4 juli 2023 geïnformeerd over de voortgang van JLE in de periode 2021–2024 en de resultaten uit de tussentijdse evaluatie. Uit deze evaluatie blijkt dat de netwerkpartners van JLE continuering van de aanjagende en verbindende rol van JLE komende tijd nodig achten om het belang van voedseleducatie te blijven uitdragen en daarbij de verbinding tussen gezondheid en duurzaamheid te bewaken. Met de wijziging van de subsidiemodule Jong Leren Eten kunnen organisaties subsidie aanvragen voor de inzet van JLE-makelaars in 2025 en 2026. Aan 18 organisaties is in de voorgaande periode subsidie verleend vanuit de JLE-subsidiemodule.

2. Hoofdlijnen subsidie

Het zwaartepunt van de uitvoering van het programma Jong Leren Eten ligt op regionaal niveau en wordt uitgevoerd via de hierboven reeds geïntroduceerde JLE-makelaars. Een JLE-makelaar werkt bij een organisatie, gemeente of gemeentelijke gezondheidsdienst met expertise op het raakvlak van natuur en voedseleducatie of op het raakvlak van gezondheid en voedseleducatie. Er zijn twee typen JLE-makelaars: de ‘witte’ JLE-makelaar heeft expertise op het raakvlak van gezondheid en voedseleducatie, de ‘groene’ JLE-makelaar heeft expertise op het raakvlak van natuur en voedseleducatie.

De wijziging betreft een nieuwe openstelling waarbij op basis van de rangschikkingscriteria bepaald wordt aan welke organisaties subsidie verleend wordt. Per aanvraag is maximaal € 225.000 aan subsidie beschikbaar.

De subsidiemodule JLE wordt eenmalig open gesteld van 29 november tot en met 16 december 2024. Hiervoor geldt een subsidieplafond van € 3.984.000, waarvoor ten hoogste € 332.000 bedoeld is voor activiteiten die in dezelfde provincie worden uitgevoerd.

3. Uitvoering door RVO

Namens de Minister zal RVO (het Programmabureau Jong Leren Eten) in mandaat de aanvragen om subsidie beoordelen en al dan niet de subsidie verlenen.

De subsidieaanvraag verloopt digitaal via het e-Loket van RVO. Subsidieaanvragers die gebruik willen maken van deze subsidiemodule moeten een verzoek indienen om in aanmerking te komen voor subsidie voor de nieuwe periode.

4. Regeldruk

Deze subsidiemodule levert dezelfde type administratieve lasten als bij JLE-subsidiemodule 2022–2024. In deze paragraaf wordt een inschatting gegeven van de kosten van de administratieve lasten voor de huidige openstelling.

Subsidieaanvragers die gebruik willen maken van de subsidiemodule moeten administratieve handelingen verrichten om de aanvraag in te dienen, om aan verplichtingen tijdens de looptijd van een gesubsidieerd project te voldoen en voor subsidievaststelling.

Voor indiening van de subsidieaanvraag moet een aanvrager kennis nemen van de regeling (2 uur), gegevens verkrijgen (2 uur) een projectplan en begroting opstellen (24 uur) en de aanvraag invullen (2 uur). In totaal wordt ingeschat dat hiervoor 30 uur nodig is.

18 organisaties hebben subsidie aangevraagd vanuit de JLE-subsidiemodule 2022–2024. Aan alle 18 subsidieaanvragers is subsidie verleend. Op basis hiervan wordt ingeschat dat komende periode maximaal 20 organisaties subsidie aanvragen en subsidie ontvangen.

De aanvragers zijn verplicht om tijdens de projectfase een jaarplan voor 2026 (8 uur) op te stellen evenals de jaarrapportage 2025 (8 uur). Samen met het indienen van het jaarplan en de jaarrapportage (2 uur) komt dit neer op naar verwachting 18 uur per aanvraag.

Bij subsidievaststelling moet het subsidievaststellingsformulier ingevuld worden (2 uur) en moet een eindverslag (16 uur) en financiële verantwoording (4 uur) opgesteld worden. Voor subsidievaststelling wordt 22 uur aan administratieve lasten per aanvraag verwacht.

Tabel 1: Administratieve lasten verbonden aan de indiening van een subsidieaanvraag en de verplichtingen na subsidieverlening, per aanvraag en in totaal, uitgaande van een uurtarief van € 95,00.

Handeling

Uitgangspunt berekening

Administratieve lasten per aanvraag

Totale administratieve lasten

Subsidieverlening

30 uur * € 95,00

€ 2.850

Bij 20 aanvragen: 57.000

Tijdens looptijd project

18 uur * € 95,00

€ 1.710

Bij 20 subsidieverleningen: € 34.200

Subsidievaststelling

22 uur * € 95,00

€ 2.090

Bij 20 subsidieverleningen:

€ 41.800

Totaal

70 uur * € 95,00

€ 6.650

€ 133.000

De totale administratieve lasten die voortvloeien uit deze module, onder de aanname van maximaal 20 aanvragen en van 20 toegekende subsidies, worden daarmee ingeschat op € 133.000.

Er is een budget van € 3.984.000 miljoen waarmee ongeveer 20 projecten kunnen worden gefinancierd. Dat betekent een gemiddeld subsidiebedrag van € 169.600. De verhouding (per aanvraag) tussen de administratieve lasten (€ 6.650) en de gemiddelde subsidie (€ 169.600) is daarmee 3,9%. Aanvragen die niet in aanmerking komen voor subsidie hebben dus wel administratieve lasten gemaakt van € 2.850.

Het Adviescollege toetsing regeldruk (ATR) heeft besloten om de adviesaanvraag niet te selecteren voor een formeel advies. De reden hiervoor is dat het dossier geen omvangrijke gevolgen heeft voor de regeldruk.

5. Artikelsgewijs

Artikel I

Dit artikel betreft een wijziging van titel 2.17 in de Regeling nationale EZK- en LNV-subsidies, subsidiemodule Jong Leren Eten-makelaars 2022–2024. Zoals artikel 2.17.1 aangeeft, betreft de wijziging enkel subsidie voor de jaren 2025–2026.

Artikel 2.17.3 geeft de hoogte van de subsidie aan voor 2025–2026. Iedere aanvrager die een JLE-makelaar inzet kan eenmalig hoogstens € 225.000 aan subsidie ontvangen: € 170.000 voor de arbeidskosten van de JLE-makelaar en € 55.000 voor het werkbudget. Indien aanvrager met collega-aanvrager is overeengekomen het gehele provinciale werkbudget voor beide makelaars te beheren op basis van de gezamenlijk opstelde begroting, kan aanvrager eenmalig hoogstens € 260.000 aan subsidie ontvangen: € 170.000 voor de arbeidskosten van de JLE-makelaar en € 90.000 voor het gezamenlijk besteedbare werkbudget. Zoals artikel 2.17.4 aangeeft zijn de subsidiabele kosten vanaf 1 januari 2025 subsidiabel.

Artikel 2.17.9 geeft de informatieverplichtingen aan, waaraan een subsidieaanvraag moet voldoen. Deze zijn overeenkomstig de verplichtingen zoals opgenomen in de subsidiemodule Jong Leren Eten-makelaars 2022–2024, enkel worden deze nu voor de periode 2025–2026 samengevoegd. Artikel 2.17.10 geeft de verplichtingen voor de subsidieontvangers. Uiterlijk 31 januari 2026 dienen subsidieontvangers een gecombineerde jaarrapportage 2025 en werkplan plus begroting 2026 in bij RVO. De jaarrapportage 2026 en het vaststellingsverzoek worden ingediend voor een in de subsidieverleningsbeschikking opgenomen datum.

Artikel II

In de tabel in artikel 1 van de Regeling openstelling EZK- en LNV-subsidies 2024 is de periode aangegeven in welke de subsidiemodule is opengesteld en wat het subsidiebudget bedraagt.

Voor de onderhavige subsidiemodule loopt de openstellingsperiode van 29 november 2024 tot en met 16 december 2024. Het subsidieplafond is vastgesteld op € 3.984.000, waarbij er een maximum van € 332.000. geldt voor de subsidiabele activiteiten die in dezelfde provincie worden uitgevoerd. Het programma Jong Leren Eten is een landelijk programma wat als doel heeft om regionale netwerken op te zetten tussen ‘witte’ (gezondheid) en ‘groene’ (natuur) partijen om jongeren voedselvaardigheden te leren. Voor het opzetten van regionale netwerken is het belangrijk dat in iedere regio JLE-makelaars actief zijn. Om deze landelijke spreiding te borgen is de subsidie gelijkelijk over de 12 provincies verdeeld.

Artikel III

De wijziging treedt in werking op de eerste dag na de publicatie in de Staatscourant. Met deze datum wordt afgeweken van de systematiek van de vaste verandermomenten, die inhouden dat een ministeriële regeling met ingang van de eerste dag van elk kwartaal in werking treden. Deze afwijking wordt in dit geval gerechtvaardigd, omdat de doelgroep en RVO als uitvoeringsorganisatie gebaat is bij een spoedige inwerkingtreding.

De Minister van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur, F.M. Wiersma

Naar boven