Besluit van 18 oktober 2024 van de Autoriteit Nucleaire Veiligheid en Stralingsbescherming, nr. ANVS-2024/9573, inhoudende de organisatie en de verlening van mandaat, ondermandaat, volmacht en machtiging aan leden, directeuren, teamleiders en inspecteurs van de ANVS (Besluit organisatie en mandaat Autoriteit Nucleaire Veiligheid en Stralingsbescherming)

De Autoriteit Nucleaire Veiligheid en Stralingsbescherming,

Gelet op de artikelen 10:3, eerste lid, 10:9, eerste lid, 10:11, eerste lid, en 10:12 van de Algemene wet bestuursrecht, de artikelen 3 en 6 van het Besluit mandaat, volmacht en machtiging ANVS en artikel 3 van het Bestuursreglement ANVS;

BESLUIT:

HOOFDSTUK 1 ALGEMEEN

Artikel 1 Begripsbepalingen

In dit besluit wordt verstaan onder:

ANVS:

Autoriteit Nucleaire Veiligheid en Stralingsbescherming als bedoeld in artikel 3, eerste lid van de Kernenergiewet;

ANVS-organisatie:

de organisatie van het personeel, bedoeld in artikel 10 van de Kernenergiewet;

bestuur:

de voorzitter en de plaatsvervangend voorzitter van de ANVS;

directeur:

directeur als bedoeld in artikel 2, tweede lid;

inspecteur:

ambtenaar als bedoeld in artikel 1, eerste lid, van het Besluit aanwijzing ANVS-toezichthouders Kernenergiewet;

lid van de ANVS:

lid van de ANVS als bedoeld in artikel 5, eerste lid, van de Kernenergiewet;

Ministerie van I&W:

Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat;

Richtlijn 2014/24/EU:

Richtlijn 2014/24/EU van het Europees Parlement en de Raad van 26 februari 2014 betreffende het plaatsen van overheidsopdrachten en tot intrekking van Richtlijn 2004/18/EG (PbEU 2014 L 94);

RIVM:

Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu;

teamleider:

teamleider als bedoeld in artikel 3, vierde lid.

HOOFDSTUK 2 ORGANISATIESTRUCTUUR

Artikel 2 Directies

  • 1. De ANVS-organisatie is onderverdeeld in:

    • a. De Directie Bevoegd Gezag;

    • b. De Directie Beoordeling & Advies;

    • c. De Directie Bedrijfsvoering & Informatievoorziening.

  • 2. De directies staan onder leiding van een directeur.

  • 3. De drie directeuren vormen samen met het bestuur het Directieteam.

  • 4. Het Directieteam-overleg wordt bijgestaan door het Bureau Bestuurszaken, dat het secretariaat verzorgt.

Artikel 3 Teams

  • 1. De Directie Bevoegd Gezag omvat de volgende teams:

    • a. Team Vergunningverlening Stralingstoepassingen;

    • b. Team Vergunningverlening Nucleaire Installaties en Transport;

    • c. Team Toezicht en Handhaving Stralingstoepassingen;

    • d. Team Toezicht en Handhaving Nucleaire Installaties en Transport.

  • 2. De Directie Beoordeling & Advies omvat de volgende teams:

    • a. Team Effecten op de leefomgeving, Crisisbeheersing en Onderzoek, Onderwijs en Ontwikkeling van kennis;

    • b. Team Organisatie-aspecten en Nucleaire Techniek;

    • c. Team Juridische Zaken;

    • d. Team Uitvoeringsbeleid & Advies;

    • e. Team Communicatie & (Publieks)-Voorlichting;

    • f. Bureau Bestuurszaken.

  • 3. De Directie Bedrijfsvoering en Informatievoorziening omvat de volgende teams:

    • a. Team Control, Regie & Advies;

    • b. Team Informatievoorziening & Beveiliging;

    • c. Team Ondersteuning.

  • 4. De teams staan onder leiding van een teamleider.

HOOFDSTUK 3 DIRECTIES

Artikel 4 Strategische doelen directies

Elk van de directeuren is binnen de ANVS-organisatie verantwoordelijk voor het vormgeven en realiseren van de strategische richting en de doelen van de eigen directie.

Artikel 5 Directie Bevoegd Gezag

  • 1. De Directie Bevoegd Gezag is verantwoordelijk voor de vergunningverlening, het toezicht en de handhaving op de gebieden nucleaire veiligheid en stralingsbescherming, transport van splijtstoffen, ertsen en radioactieve stoffen, beveiliging en waarborgen.

  • 2. De Directie Bevoegd Gezag vervult de in het eerste lid genoemde rol in de volgende werkvelden:

    • a. Stralingstoepassingen;

    • b. Nucleaire installaties;

    • c. Transport van splijtstoffen, ertsen en radioactieve stoffen;

    • d. Overbrenging van radioactieve afvalstoffen en bestraalde splijtstoffen.

  • 3. De Directie Bevoegd Gezag is binnen de ANVS-organisatie verantwoordelijk op het gebied van veiligheid en van beveiliging.

  • 4. De aan de Directie Bevoegd Gezag opgedragen taken en verantwoordelijkheden zijn:

    • a. Het verlenen van autorisaties zoals vergunningen, registraties, specifieke vrijstellingen, specifieke vrijgaven en erkenningen, en aanwijzingen van keuringsinstellingen;

    • b. Het besluiten over (her)registraties van stralingsdeskundigen en -artsen, goedkeuringen van ontmantelings-, beëindigings-, beveiligings- en bedrijfsnoodplannen, certificaten en validaties van transportcontainers, en het beoordelen van kennisgevingen en meldingen;

    • c. Het programmeren, uitvoeren en coördineren van toezicht en handhaving;

    • d. Het afstemmen van toezicht en handhaving met andere inspecties;

    • e. Het geven en verwerken van uitvoerings- en toezichtsignalen en agenderen van uitvoeringsvraagstukken;

    • f. Het inhoudelijk bijdragen aan de ontwikkeling van het instrumentarium ten behoeve van de vergunningverlening, het toezicht en de handhaving door de ANVS.

Artikel 6 Directie Beoordeling & Advies

  • 1. De directie Beoordeling & Advies adviseert, ondersteunt en voedt alle primaire taken van de ANVS vanuit de verschillende specialistische invalshoeken die daarvoor relevant zijn.

  • 2. De directie Beoordeling & Advies vervult de adviesrol van de ANVS als bedoeld in artikel 3, derde lid, onder c en h, van de Kernenergiewet, op het gebied van nucleaire veiligheid en stralingsbescherming, de daarmee samenhangende crisisvoorbereiding, alsmede beveiliging en waarborgen. De Directie Beoordeling & Advies vervult deze rol ten behoeve van interne en externe partijen.

  • 3. De aan de Directie Beoordeling & Advies opgedragen taken en verantwoordelijkheden zijn:

    • a. Het adviseren van het bestuur van de ANVS bij de dagelijkse werkzaamheden en bij het initiëren en uitvoeren van de strategische koers van de ANVS-organisatie;

    • b. Het uitvoeren van beoordelingen en specialistische inspecties, onder meer ten behoeve van de Directie Bevoegd Gezag;

    • c. Het coördineren van de deelname aan internationale activiteiten en de samenwerking met vergelijkbare buitenlandse autoriteiten, alsmede het verzorgen van internationale rapportages;

    • d. Het opstellen van monitoringsrapportages;

    • e. Het verzorgen van interne en externe communicatie en (publieks)informatie;

    • f. Het coördineren, doen en laten doen van onderzoek ten behoeve van de uitvoering van de ANVS taken en het opdrachtgeverschap voor het RIVM vanuit ANVS, en het inkopen van technische ondersteuning of andere vakinhoudelijke kennis;

    • g. Het opstellen van uitvoeringsbeleid en het maken van samenwerkingsafspraken op nationaal niveau;

    • h. Het zorgdragen voor de voorbereiding op crises op het gebied van nucleaire veiligheid, stralingsbescherming en beveiliging;

    • i. Het opstellen van ANVS-verordeningen;

    • j. Het verzorgen van de juridische inbreng en borgen van de juridische kwaliteit van ANVS-producten, zoals besluiten, brieven en handreikingen, en processen zoals bezwaar- en beroepsprocedures;

    • k. Het namens de ANVS deelnemen aan de omschrijving van voorschriften over nucleaire veiligheid als bedoeld in artikel 5, derde lid, onderdeel a, van Richtlijn 2009/71/Euratom van de Raad van 25 juni 2009 tot vaststelling van een communautair kader voor de nucleaire veiligheid van kerninstallaties (PbEU 2009, L 172), zoals laatstelijk gewijzigd bij Richtlijn 2014/87/Euratom van de Raad van 8 juli 2014 (PbEU 2014, L 219).

  • 4. Binnen de Directie Beoordelen & Advies zijn de volgende specifieke rollen belegd:

    • a. Chief Legal Officer;

    • b. Chief Communication Officer; en

    • c. Algemeen Coördinerend Deskundige Stralingsbescherming.

Artikel 7 Directie Bedrijfsvoering & Informatievoorziening

  • 1. De Directie Bedrijfsvoering & Informatievoorziening adviseert en ondersteunt het Directieteam en het primaire proces van de ANVS bij de ontwikkeling en uitvoering van het integraal management.

  • 2. De Directie Bedrijfsvoering & Informatievoorziening vertaalt kaders, richtlijnen en wettelijke vereisten in de dienstverlening, waarbij de directie toetst, adviseert en (bij)stuurt. Hiertoe werkt de Directie Bedrijfsvoering en Informatievoorziening samen met onderdelen van het Ministerie van I&W, shared service organisaties, andere Rijksonderdelen en externe leveranciers.

  • 3. De aan de Directie Bedrijfsvoering & Informatievoorziening opgedragen taken en verantwoordelijkheden betreffen met name:

    • a. Personeel: onder meer werving en selectie, leren en ontwikkelen, formatie en bezetting, Arbeidsomstandigheden;

    • b. Informatie: onder meer informatiestromen, processen en archivering;

    • c. Organisatie en Ondersteuning: waaronder organisatieadvies;

    • d. Financiën en Inkoop: financieel beheer en advies, planning en control en kwaliteit van processen;

    • e. Automatisering en Informatievoorziening/ICT: onder meer informatie gedreven werken, (Cyber-)security voor de ANVS-systemen, ICT, archivering en informatiebeveiliging;

    • f. Huisvesting en Facilitair: advies, regie op de dienstverlening door shared service organisaties, waaronder RVB en FMH;

    • g. Managementondersteuning, Ondersteuning Primair Proces en Projectondersteuning ANVS.

  • 4. Binnen de Directie Bedrijfsvoering & Informatievoorziening zijn de volgende specifieke rollen belegd:

    • a. Chief Information Officer;

    • b. Chief Financial Officer;

    • c. Controller ANVS;

    • d. Chief Information Security Officer;

    • e. Privacy officer;

    • f. Functionaris Gegevensbescherming;

    • g. Privacyfunctionaris politiegegevens; en

    • h. Beveiligingscoördinator.

HOOFDSTUK 4 MANDAAT, ONDERMANDAAT, VOLMACHT EN MACHTIGING

Artikel 8 Mandaat, ondermandaat, volmacht en machtiging leden ANVS

  • 1. Aan elk van de leden van de ANVS wordt, voor zover dat tot de taak van het desbetreffende lid van de ANVS behoort:

    • a. mandaat en ondermandaat verleend voor het nemen van de beschikkingen waartoe de ANVS bevoegd is te besluiten;

    • b. volmacht verleend tot het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen; en

    • c. machtiging verleend voor het verrichten van handelingen die noch een besluit noch een privaatrechtelijke rechtshandeling zijn.

  • 2. Aan elk van de leden van de ANVS wordt ondertekeningsmandaat verleend voor de besluiten van de ANVS die geen verordening als bedoeld in artikel 4, tweede lid, van de Kernenergiewet zijn.

  • 3. Bij afwezigheid of verhindering van een lid van de ANVS is het andere lid van de ANVS bevoegd om als plaatsvervanger op te treden.

Artikel 9 Mandaat, ondermandaat, volmacht en machtiging directeuren

  • 1. Aan elk van de directeuren wordt, voor zover dat tot de taak van de desbetreffende directeur behoort:

    • a. mandaat en ondermandaat verleend voor het nemen van de beschikkingen waartoe de ANVS bevoegd is te besluiten;

    • b. volmacht verleend tot het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen tot het in artikel 4, onderdeel b, van Richtlijn 2014/24/EU bedoelde bedrag, exclusief omzetbelasting, per rechtshandeling; en

    • c. machtiging verleend voor het verrichten van handelingen die noch een besluit noch een privaatrechtelijke rechtshandeling zijn.

  • 2. Een wijziging van de in het eerste lid, onderdeel b, genoemde EU-richtlijn gaat voor de toepassing van het eerste lid, onderdeel b, gelden met ingang van de dag waarop aan de betrokken wijziging uitvoering moet zijn gegeven.

  • 3. Bij afwezigheid of verhindering van een directeur is elk van de overige directeuren bevoegd om als plaatsvervanger op te treden.

  • 4. Plaatsvervanging geschiedt voor het overige overeenkomstig daartoe strekkende instructies van de ANVS.

Artikel 10 Mandaat, ondermandaat, volmacht en machtiging teamleiders

  • 1. Aan elk van de teamleiders wordt, voor zover dat tot de taak van de desbetreffende teamleider behoort:

    • a. mandaat en ondermandaat verleend voor het nemen van de beschikkingen waartoe de ANVS bevoegd is te besluiten,

    • b. volmacht verleend tot het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen tot een bedrag van € 33.000,–, exclusief omzetbelasting, per rechtshandeling, en

    • c. machtiging verleend voor het verrichten van handelingen die noch een besluit noch een privaatrechtelijke rechtshandeling zijn.

  • 2. Bij afwezigheid of verhindering van een teamleider is elk van de andere teamleiders van dezelfde directie bevoegd om als plaatsvervanger op te treden.

Artikel 11 Mandaat en machtiging inspecteurs

  • 1. Aan de inspecteurs wordt voor spoedeisende gevallen mandaat verleend voor het opleggen van een last onder bestuursdwang ter handhaving van hetgeen bij of krachtens de Kernenergiewet is bepaald. Artikel 5:31 van de Algemene wet bestuursrecht is van overeenkomstige toepassing.

  • 2. Het mandaat, bedoeld in het eerste lid, omvat niet het opleggen van een last onder dwangsom.

  • 3. Aan de inspecteurs wordt voor de gevallen, bedoeld in het eerste lid, machtiging verleend voor het verrichten van handelingen die noch een besluit noch een privaatrechtelijke rechtshandeling zijn en die met die gevallen samenhangen.

Artikel 12 Bezwaar

  • 1. Aan de Directeur Beoordeling en Advies wordt mandaat en ondermandaat verleend voor het nemen van beslissingen op bezwaarschriften.

  • 2. Het eerste lid is niet van toepassing wanneer het besluit, waartegen het bezwaar is gericht, is genomen door:

    • a. de Directeur Beoordeling & Advies, of

    • b. een lid van de ANVS.

  • 3. In het geval, bedoeld in het tweede lid, onderdeel a, alsmede bij de afwezigheid of verhindering van de Directeur Beoordeling & Advies, wordt de beslissing op het bezwaarschrift genomen door een lid van de ANVS. Artikel 9, derde lid, is niet van toepassing.

  • 4. In het geval, bedoeld in het tweede lid, onderdeel b, wordt de beslissing op het bezwaarschrift genomen door een ander lid van de ANVS.

Artikel 13 Verlenen ondermandaat

  • 1. Onverminderd het bepaalde in de artikelen 8 en 9 kunnen de leden van de ANVS, respectievelijk directeuren, aan hun gemandateerde bevoegdheden in ondermandaat verlenen aan directeuren, respectievelijk teamleiders, voor zover het betreft beschikkingen die onderliggen aan of samenhangen met de verlening van een beschikking op grond van de Kernenergiewet.

  • 2. De teamleider Vergunningverlening Stralingstoepassingen kan ondermandaat verlenen aan medewerkers van dat team voor het verlenen, wijzigen en intrekken van registraties als bedoeld in artikel 3.9, eerste lid, aanhef en onderdeel a, en 3.10 van het Besluit basisveiligheidsnormen stralingsbescherming.

  • 3. De teamleider Vergunningverlening Stralingstoepassingen kan bepalen dat een in het tweede lid bedoeld ondermandaat niet van toepassing is op bepaalde categorieën van registratieplichtige handelingen.

Artikel 14 Wijze van ondertekening

  • 1. In geval van mandaat, machtiging, of ondermandaat bij of krachtens dit besluit geschiedt het in een document vastleggen van een besluit of een andere handeling dan een besluit of een privaatrechtelijke handeling op briefpapier van de ANVS met het hoofd:

    AUTORITEIT NUCLEAIRE VEILIGHEID EN STRALINGSBESCHERMING.

  • 2. In geval van mandaat, machtiging, of ondermandaat bij of krachtens dit besluit luidt de ondertekening als volgt:

    DE AUTORITEIT NUCLEAIRE VEILIGHEID EN STRALINGSBESCHERMING,

    namens deze,

    gevolgd door de aanduiding van de gemandateerde, gemachtigde of ondergemandateerde functionaris.

  • 3. In geval van plaatsvervanging bij mandaat, machtiging, of ondermandaat als bedoeld in het eerste of tweede lid, bevat de ondertekening zowel een aanduiding van de plaatsvervanger als degene die bij afwezigheid of verhindering wordt vervangen.

  • 4. In afwijking van het eerste en tweede lid geschiedt met betrekking tot een besluit, een privaatrechtelijke rechtshandeling of een andere handeling als bedoeld in de artikelen 2 tot en met 6 van het Besluit mandaat, volmacht en machtiging ANVS, het in een document vastleggen van een besluit of privaatrechtelijke handeling respectievelijk de ondertekening overeenkomstig artikel 12 van dat besluit.

HOOFDSTUK 5 SLOTBEPALINGEN

Artikel 15 Overgangsrecht

Na inwerkingtreding van dit besluit berust het Besluit ondermandaat verlening registraties 2023 op artikel 13, tweede lid.

Artikel 16 Intrekking

  • 1. Het Besluit mandaat en ondermandaat, volmacht en machtiging Autoriteit Nucleaire Veiligheid en Stralingsbescherming 2023 wordt ingetrokken.

  • 2. Het Organisatiebesluit ANVS 2.1 wordt ingetrokken.

Artikel 17 Inwerkingtreding

Dit besluit treedt in werking met ingang van de dag na de dagtekening van de Staatscourant waarin het wordt geplaatst, en werkt ten aanzien van de artikelen 1 tot en met 7 terug tot en met 1 februari 2023.

Artikel 18 Citeertitel

Dit besluit wordt aangehaald als: Besluit organisatie en mandaat Autoriteit Nucleaire Veiligheid en Stralingsbescherming.

Dit besluit zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

DE AUTORITEIT NUCLEAIRE VEILIGHEID EN STRALINGSBESCHERMING, A. van Bolhuis, bestuursvoorzitter

M. Brugmans, plv. bestuursvoorzitter

TOELICHTING

1. Algemeen

1.1 de ANVS en de ANVS-organisatie

Het zelfstandige bestuursorgaan Autoriteit nucleaire veiligheid en stralingsbescherming (ANVS) wordt ingevolge artikel 5, eerste lid, van de Kernenergiewet gevormd door de voorzitter en de leden die als zodanig door de Minister van Infrastructuur en Waterstaat zijn benoemd. De ANVS bestaat sinds de instelling ervan uit de voorzitter en een ander lid. In het Bestuursreglement ANVS worden de voorzitter en de plaatsvervangend voorzitter van de ANVS tezamen aangeduid als bestuur van de ANVS. Deze terminologie wordt hier ook gehanteerd.

Zij geven leiding aan de ANVS-organisatie, dat wil zeggen: het personeel dat werkzaam is ten behoeve van het zelfstandig bestuursorgaan ANVS. Het bestuur van de ANVS is verantwoordelijk voor de lange termijnstrategie van de ANVS-organisatie. De ANVS kent een collegiale besluitvorming met functiescheiding tussen vergunningverlening en toezicht; op basis van portefeuilleverdeling worden dossiers en taakvelden belegd. De voorzitter en de plaatsvervangend voorzitter zijn elkaars vervanger bij afwezigheid. Het bestuur heeft P-verantwoordelijkheid voor de directeuren.

De formele bestuurlijke verantwoordelijkheden voor het functioneren van de ANVS als geheel liggen bij het bestuur. De feitelijke besturing vindt echter plaats in het Directie-Team (DT) dat gevormd wordt door het bestuur en de directeuren. Het DT is in de praktijk als collectief besluitvormend en strategiebepalend. Het bepaalt en geeft integraal invulling aan de koers van de ANVS, zet de grote lijnen uit en bewaakt deze, en draagt zorg voor de concrete uitwerking ervan binnen de directies. Het bewaakt en stimuleert vanuit een overstijgende blik de kwaliteit op hoofdlijnen.

1.1.1 Relatie met bestuursreglement.

Ingevolge artikel 12b, eerste lid, van de Kernenergiewet heeft de ANVS het Bestuursreglement ANVS vastgesteld (Stcrt. 2017, 53021, laatstelijk gewijzigd Stcrt. 2023, 4006), waarin de uitgangspunten van de besluitvorming door de ANVS zijn neergelegd.

1.1.2 Relatie met de Kernenergiewet en het Besluit mandaat, volmacht en machtiging ANVS.

Aan de ANVS zijn in artikel 3, derde lid, van de Kernenergiewet taken en bevoegdheden toegekend. Daarnaast heeft de Minister van Infrastructuur en Waterstaat aan de ANVS in aanvulling hierop nog enkele bevoegdheden gemandateerd (Besluit mandaat, volmacht en machtiging ANVS).

1.1.3 Besluit mandaat en ondermandaat, volmacht en machtiging Autoriteit Nucleaire Veiligheid en Stralingsbescherming 2023.

Het Besluit mandaat en ondermandaat, volmacht en machtiging Autoriteit Nucleaire Veiligheid en Stralingsbescherming 2023 gaat over de interne regeling van het mandaat en ondermandaat, volmacht en machtiging betreffende alle bevoegdheden die aan de ANVS zijn toegekend.

1.2 Wijziging mandaatbesluit

Het is gewenst om het Besluit mandaat en ondermandaat, volmacht en machtiging Autoriteit Nucleaire Veiligheid en Stralingsbescherming 2023 opnieuw vast te stellen, met gelijktijdige opneming van de bepalingen inzake de structuur en organisatie binnen de ANVS (directies, teams) en de daaraan opgedragen taken. Deze organisatorische bepalingen waren tot op heden in het afzonderlijke Organisatiebesluit ANVS 2.1 opgenomen; het Besluit mandaat en ondermandaat volmacht en machtiging ANVS verwees naar dat (interne) organisatiebesluit. Het nieuwe besluit omvat derhalve bepalingen inzake organisatie van de ANVS, alsmede bepalingen inzake mandaat en ondermandaat, volmacht en machtiging binnen de ANVS.

De ANVS-organisatie heeft een gelaagde structuur: naast de voorzitter en de plaatsvervangend voorzitter van de ANVS zijn er directeuren, die elk verantwoordelijk zijn voor en leiding geven aan hun directie. Elke directie heeft eigen taken: dat kunnen taken zijn van de ANVS of taken binnen de ANVS-organisatie. Elke directie bestaat uit teams, onder leiding van een teamleider. De inspecteurs hebben een eigen taak, maar vormen samen ook een team. In hoofdstuk 2 wordt de hoofdstructuur beschreven. In hoofdstuk 3 worden de directies en de taken die aan de directies zijn opgedragen omschreven.

In hoofdstuk 4 van dit besluit wordt aan de leden, de directeuren en de teamleiders van de ANVS (onder)mandaat, volmacht en machtiging verleend voor zover dat bij ieder tot hun respectievelijke taak behoort.

Daarnaast wordt aan de inspecteurs mandaat en machtiging verleend voor het opleggen van een last onder bestuursdwang.

De organisatiebepalingen zijn nu vóór de mandaatregels in het besluit opgenomen.

De toelichting bij het Besluit mandaat en ondermandaat, volmacht en machtiging Autoriteit Nucleaire Veiligheid en Stralingsbescherming 2023 is vrijwel geheel overgenomen ten behoeve van de bepalingen over mandaat en ondermandaat, volmacht en machtiging, met wijziging van de nummering van de artikelen waaronder de mandaatregels in het nieuwe besluit zijn opgenomen. Op een enkele plek zijn daarnaast tekstuele aanpassingen aangebracht.

Dit besluit brengt geen verandering in de sinds februari 2023 bestaande organisatie, waarbij de leden van de ANVS, de directeuren, de teamleiders en de inspecteurs hun eigen taken en bevoegdheden hebben.

1.3 Uitoefening (onder)mandaat, volmacht en machtiging

De ANVS kan per geval of in het algemeen instructies geven over de uitoefening van de gemandateerde bevoegdheden (art. 10:6, eerste lid, Awb). De leden van de ANVS, de directeuren, de teamleiders en de inspecteurs verschaffen de ANVS op haar verzoek inlichtingen over de uitoefening van de toegekende bevoegdheden (art. 10:6, tweede lid, jo. 10:9, tweede lid, Awb).

Het voorgaande is van overeenkomstige toepassing op bevoegdheden die zijn verleend op basis van volmacht en machtiging (art. 10:12 Awb).

Daarnaast geschiedt de uitoefening van de in (onder)mandaat, volmacht of machtiging gegeven bevoegdheden van de Minister van Infrastructuur en Waterstaat met inachtneming van artikel 9 van het Besluit mandaat, volmacht en machtiging ANVS.

1.4 Totstandkoming

Het definitieve besluit is ter kennisneming aan de ondernemingsraad van de ANVS gestuurd. De ondernemingsraad heeft laten weten geen inhoudelijke opmerkingen over het besluit te hebben.

2. Artikelen

Artikel 1 Begripsbepalingen

Inspecteur. In artikel 1, eerste lid, van het Besluit aanwijzing ANVS-toezichthouders Kernenergiewet worden degenen bij wie het tot hun werkterrein hoort, belast met het toezicht op de naleving van de kernenergiewetgeving.

Artikel 2 Directies

In dit artikel is de hoofdstructuur van de ANVS-organisatie vastgesteld.

Artikel 3 Teams

Directies zijn samengesteld uit teams, die onder leiding van een teamleider staan. In dit artikel is de onderverdeling van de directies in de teams benoemd.

Artikel 4 Strategische doelen directies

In dit artikel is de algemene verantwoordelijkheid van elke directeur binnen zijn directie omschreven.

In deze artikelen zijn de werkvelden en taken van de respectievelijke directies: Directie Bevoegd Gezag, Directie Beoordeling & Advies en Directie Bedrijfsvoering & Informatievoorziening opgenomen, alsmede de toewijzing van specifieke ANVS-brede rollen.

De stralingstoepassingen bedoeld in artikel 5, eerste lid, onderdeel a, kunnen zich voordoen in alle sectoren.

Artikelen 8, 9, 10 omschrijving mandaat, ondermandaat, volmacht en machtiging

De ANVS heeft een verdeling gemaakt voor de te verrichten werkzaamheden voor de verschillende leden van de ANVS (art. 2, eerste lid, van het Bestuursreglement ANVS). Het eerste lid van artikel 8 zorgt ervoor dat elk van de leden van de ANVS, naast dat de leden daarvoor als ANVS gezamenlijk bevoegd zijn, ook afzonderlijk binnen hun taakpakket beschikkingen kunnen nemen, en privaatrechtelijke en andere handelingen namens de ANVS kunnen verrichten.

Het mandaat in het eerste lid van de artikelen 8, 9 en 10 heeft betrekking op de beschikkingen (zoals vergunningen, registraties, ontheffingen en goedkeuringen) waartoe de ANVS op grond van de kernenergiewetgeving bevoegd is te besluiten.

Het ondermandaat in het eerste lid van de artikelen 8, 9 en 10 heeft betrekking op de beschikkingen waartoe de ANVS op grond van het Besluit mandaat, volmacht en machtiging ANVS bevoegd is te besluiten.

ANVS-verordeningen worden door de ANVS vastgesteld en door beide leden van de ANVS ondertekend (de artikelen 10:2, onder a, van de Algemene wet bestuursrecht en 3, tweede lid, van het Bestuursreglement ANVS).

Het ondertekeningsmandaat voor de leden van de ANVS in artikel 8, tweede lid, heeft betrekking op de besluiten van de ANVS die geen verordening zijn als bedoeld in artikel 4, tweede lid, van de Kernenergiewet. Het is met name relevant voor besluiten van algemene strekking.

De (onder)mandatering van de leden van de ANVS, de directeuren en de teamleiders voor het nemen van beschikkingen omvat niet de (onder)mandatering voor het nemen van besluiten op bezwaar (impliciet: artikel 10:3, derde lid, Awb en artikel 12). Ook de plaatsvervangingsregeling in de artikelen 8, derde lid, 9, derde en vierde lid, en 10, tweede en derde lid, omvat deze bevoegdheid niet.

De (onder)mandatering, de volmacht en de machtiging van de leden van de ANVS, de directeuren en de teamleiders geldt slechts voor zover dat tot de taak van de desbetreffende functionaris behoort (artikel 8, eerste lid, slot, 9, eerste lid, slot, en 10, eerste lid, slot).

Voor de directeuren en teamleiders blijkt de reikwijdte van hun taak uit de functieomschrijving in combinatie met de taakomschrijving van de desbetreffende directie of het desbetreffende team in hoofdstuk 3 van dit besluit.

Artikel 9 Mandaat, ondermandaat, volmacht en machtiging directeuren

Het eerste lid, onderdeel b, verwijst naar het in artikel 4, onderdeel b, van Richtlijn 2014/24/EU bedoelde bedrag. Dat bedrag bedraagt sinds 1 januari 2022 140.000 euro. Dit bedrag wordt regelmatig door de Europese Commissie geïndexeerd. Eventuele indexeringen van dat bedrag werken door de (dynamische) verwijzing naar Richtlijn 201/24/EU in artikel 1, onderdeel b, automatisch door.

Ingevolge het vierde lid treedt een dergelijke indexering in werking met ingang van de datum waarop aan de betrokken wijziging uitvoering moet zijn gegeven. Deze datum wordt vermeld in de gedelegeerde verordening waarmee de Europese Commissie dat bedrag indexeert.

Plaatsvervanging van een directeur gebeurt door een andere directeur (art. 9, tweede lid). Als alle directeuren afwezig of verhinderd zijn, wordt een directeur vervangen door een lid van de ANVS (art. 9, derde lid).

Artikel 10 Mandaat, ondermandaat, volmacht en machtiging teamleiders

Op grond van het tweede lid is, bij afwezigheid of verhindering van een teamleider, elk van de andere teamleiders van dezelfde directie bevoegd om als plaatsvervanger op te treden. Wanneer ook dezen afwezig of verhinderd zijn, is de directeur van de desbetreffende directie bevoegd om als plaatsvervanger op te treden (derde lid). Indien ook deze directeur afwezig of verhinderd is, is elk van de overige directeuren, en daarna de leden van de ANVS (de bestuurders) bevoegd om als plaatsvervanger op te treden (artikel 10, tweede en derde lid).

Artikel 11 Mandaat en machtiging inspecteurs

Op grond van artikel 5:32, eerste lid, van de Algemene wet bestuursrecht kan het bestuursorgaan, dat bevoegd is een last onder bestuursdwang op te leggen, in plaats daarvan een last onder dwangsom opleggen. Het tweede lid bepaalt dat de bevoegdheid om een last onder dwangsom op te leggen echter niet aan de inspecteurs is gemandateerd.

Artikel 12 Bezwaar

Anders dan in het Besluit mandaat en ondermandaat, volmacht en machtiging Autoriteit Nucleaire Veiligheid en Stralingsbescherming 2023 wordt de bevoegdheid om te beslissen op bezwaarschriften alleen aan de directeur DBA gemandateerd (eerste lid). Dit geschiedt in navolging van wat ook bij ministeries gebruikelijk is om de juridische kwaliteit van beslissingen op bezwaarschriften beter te kunnen borgen.

Dit is op grond van het tweede lid anders wanneer het besluit waartegen het bezwaar zich richt, is genomen:

  • door de directeur DBA zelf. Deze situatie kan zich ook voordoen wanneer de directeur DBA als plaatsvervanger van een van de teamleiders in de directie DBA of van een van de overige directeuren het besluit waartegen het bezwaar zich richt, mocht hebben genomen.

  • door een lid van de ANVS.

In deze gevallen moet de beslissing op bezwaar worden genomen door een lid van de ANVS.

De plaatsvervangingsregeling van artikel 9, derde lid, is niet van toepassing voor beslissingen op bezwaar en afwezigheid of verhindering van de directeur DBA.

Artikel 13 Verlenen ondermandaat

Het eerste lid biedt de aanvullende mogelijkheid, naast de mandaatregeling van dit besluit, aan leden van de ANVS, respectievelijk directeuren, om het nemen van beschikkingen waartoe zij zijn gemandateerd, onder te mandateren aan een directeur, respectievelijk teamleider, wanneer het beschikkingen betreft die onderliggen aan of samenhangen met de verlening van een beschikking op grond van de Kernenergiewet waartoe zij zelf bevoegd zijn over te besluiten. Hierbij valt bijvoorbeeld te denken aan de besluiten met betrekking tot een milieueffectrapportage die samenhangen met de verlening van een vergunning voor een nucleaire inrichting. De besluiten met betrekking tot de milieueffectrapportage kunnen dan bij ondermandaat op een lager niveau worden genomen dan de verlening van de vergunning.

Sinds de inwerkingtreding van het Besluit basisveiligheidsnormen stralingsbescherming (Bbs) op 6 februari 2018 zijn bepaalde handelingen met ingekapselde bronnen, toestellen of versnellers verboden, tenzij de ANVS daartoe registratie heeft verleend (artikelen 3.9, eerste lid, aanhef en onderdeel a, en 3.10 Bbs).Ten behoeve van een efficiënte afhandeling van de vele registraties geeft artikel 7, tweede lid, de teamleider Vergunningverlening Stralingstoepassingen (Vv-ST) de bevoegdheid om medewerkers uit het team onder te mandateren voor de verlening van deze registraties. De teamleider kan dit ondermandaat beperken tot bepaalde categorieën van registratieplichtige handelingen (derde lid). De teamleider Vv-ST kan voor de uitoefening van dit ondermandaat per geval algemene instructies geven (artikel 10:6, eerste lid, Algemene wet bestuursrecht).

Artikel 14 Wijze van ondertekening

In artikel 14 wordt bepaald hoe de ondertekening van documenten ter uitoefening van de in mandaat, machtiging of ondermandaat, als bedoeld in artikel 14, eerste of tweede lid, gegeven bevoegdheden van de ANVS geschiedt.

De ondertekening van documenten ter uitoefening van de aan de ANVS in mandaat, volmacht of machtiging gegeven bevoegdheden van de Minister van Infrastructuur en Waterstaat geschiedt met inachtneming van artikel 12 van het Besluit mandaat, volmacht en machtiging ANVS.

Artikel 15 Overgangsrecht

De eerder door het afdelingshoofd Stralingstoepassingen op grond van artikel 8, eerste lid, van het Besluit mandaat en ondermandaat, volmacht en machtiging Autoriteit Nucleaire Veiligheid en Stralingsbescherming 2023 genomen besluiten tot ondermandaat, blijven ten gevolge van artikel 15 van kracht. Dat betreft het Besluit ondermandaat verlening registraties 2023.

DE AUTORITEIT NUCLEAIRE VEILIGHEID EN STRALINGSBESCHERMING, A. van Bolhuis, bestuursvoorzitter

M. Brugmans, plv. bestuursvoorzitter

Naar boven