Artikel 2.5, eerste lid (Begrenzing locaties dijktrajecten van primaire
waterkeringen en dijktrajecten van andere dan primaire waterkeringen in beheer bij
het Rijk) [artikel 2.0b, eerste lid, van het Besluit kwaliteit
leefomgeving]
Dit artikel regelt de rijksdriehoekscoördinaten van de begin- en eindpunten van
dijktrajecten van primaire waterkeringen in beheer bij de waterschappen en het
Rijk. Met deze regeling worden de volgende wijzigingen aangebracht, gerangschikt
naar waterkeringbeheerder:
Rijkswaterstaat
4-1 Vlieland duin en 4-2 Vlieland dijk.
Per wetswijziging van 4 november 2020 (Staatsblad 2020, 455) zijn de
coördinaten van deze twee dijktrajecten gewijzigd, echter deze wijzigingen zijn
nog niet doorgevoerd in de Or. Het betreft technische correcties.
33-1 Kreekrak.
De eindcoördinaat sloot niet aan op, maar kruiste dijktraject 223 (Bathse
Spuisluis). Het betreft een technische correctie.
44-3 IJmuiden.
Per wetswijziging van 4 november 2020 (Staatsblad 2020, 455) zijn de begin- en
eindcoördinaten van dijktraject 44-3 gewijzigd, echter deze wijzigingen zijn nog
niet doorgevoerd in de Or. Het betreft een technische correctie.
217 Philipsdam.
De aansluiting tussen de Philipsdam en de Grevelingendam lag niet op de juiste
plek, aangezien de Grevelingendam hier wordt onderbroken door een onderdoorgang
onder de N59. De trajectlijn van de Grevelingendam moet met een bocht om de
onderdoorgang en over de hoge grondlichamen van het ‘middeneiland’ heen liggen.
Dat betekent dat dijktraject 217, de Philipsdam, eerder eindigt dan nu het geval
is. Het betreft een technische correctie van de eindcoördinaat, de fysieke
situatie verandert niet.
222 Sluizencomplex Hansweert.
De begin- en eindpunten van dijktraject 222 lagen abusievelijk halverwege de
sluisdeuren. De begin- en eindpunten horen echter te liggen op de grens van de
deur en de kolkwand. De nieuwe coördinaten van dijktraject 222 bepalen eveneens
de nieuwe begin- en eindpunten van de aangrenzende dijktrajecten 30-1, 30-2,
31-1 en 31-2, in beheer bij Waterschap Scheldestromen. Het betreft technische
correcties.
226 Roggebotsluis.
Per wetswijziging van 4 november 2020 (Staatsblad 2020, 455) is dijktraject
226 vervallen aangezien de Roggebotsluis is geamoveerd als onderdeel van het
project Reevediep. Dijktraject 226 stond echter abusievelijk nog in de Or. Het
betreft een technische correctie.
228 Sluis Limmel.
Per wetswijziging van 4 november 2020 (Staatsblad 2020, 455) is dijktraject
228 opgenomen. Het betrof het herstel van een omissie. Rijkswaterstaat
Zuid-Nederland (beheerder van dijktraject 228) en waterschap Limburg (beheerder
van het aangrenzende dijktraject 90-1) zijn daarna tot overeenstemming gekomen
over een logischere grens tussen beide dijktrajecten, waardoor de coördinaten
zoals vermeld in Staatsblad 2020, 455 niet meer kloppen. In de Or was
dijktraject 228 nog niet opgenomen. Dijktraject 228 is nu met de verbeterde
coördinaten alsnog opgenomen. Het betreft een technische correctie.
Waterschap Drents Overijsselse Delta
9-2 Vollenhove Zwartsluis-Kadoelersluis.
Per wetswijziging van 4 november 2020 (Staatsblad 2020, 455) is de
eindcoördinaat van dijktraject 9-2 gewijzigd, vanwege het verlengen van het
aangrenzende dijktraject 202 (Kadoelersluis). Deze wijziging is nog niet in de
Or doorgevoerd. Het betreft een technische correctie.
11-1 Reevediep.
De overgang tussen dijktraject 11-1 (Waterschap Drents Overijsselse Delta) en
52-4 (Waterschap Vallei en Veluwe) ligt volgens beide waterschappen niet op een
logische plek. Op verzoek van beide waterschappen verschuift de grens naar de
locatie waar de regionale waterkering op de primaire waterkering aansluit. Het
betreft een technische correctie.
Hoogheemraadschap Hollandse Noorderkwartier
5-1 Texel duin, 5-2 Texel Waddenzeedijk, 12-1 Wieringermeerdijk Waddenzee,
12-2 Wieringermeerdijk IJsselmeer, 13-1 Duinen IJmuiden-Schoorl, 13-2 Duinen
Petten, 13-3 Duinen Petten-Den Helder, 13-4 Helderse Zeewering en 13-5
Amsteldiepdijk & Balgzanddijk, 13-6 IJsselmeerdijk Medemblik-Enkhuizen,
13-7 Markermeerdijken Enkhuizen-Schardam, 13-8 Markermeerdijken Schardam-Edam,
13-9 Markermeerdijken Edam-Amsterdam.
Binnen de eerste beoordelingsronde die liep van 2017 t/m 2022 zijn door de
verschillende waterkeringbeheerders alle primaire dijktrajecten beoordeeld,
ofwel vergeleken met de geldende norm. Hoogheemraadschap Hollands
Noorderkwartier heeft naar aanleiding van de uitgevoerde beoordeling verzocht om
voor alle 13 dijktrajecten in zijn beheer de begin- en eindcoördinaten
(overgangen) technisch beperkt te verplaatsen. Het gaat om de overgangen tussen
de volgende aaneengesloten dijktrajecten: de overgang van 5-1 naar 5-2 en
(kop-staart) de overgangen tussen achtereenvolgens 12-1, 12-2, 13-6, 13-7, 13-8
en 13-9 en (kop-staart) de overgangen tussen 13-1, 13-2, 13-3, 13-4 en
13-5.
204a en 204b Houtribdijk.
De dijktrajecten 204a en 204b (twee zijden van dezelfde Houtribdijk) sluiten
niet correct aan op de overgang tussen de dijktrajecten 13-6 en 13-7
(Markermeerdijk), in beheer bij het Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier.
Met de beperkte verschuiving van de eindcoördinaten van de Houtribdijk is het
‘gat’ dat op papier aanwezig is gecorrigeerd. Deze wijziging betreft een zuiver
administratieve wijziging.
Waterschap Scheldestromen
30-1 Zuid-Beveland West Oosterscheldezijde, 30-2 Zuid-Beveland West
Westerscheldezijde, 31-1 Zuid-Beveland Oost Westerscheldezijde en 31-2
Zuid-Beveland Oost Oosterscheldezijde.
Zie Rijkswaterstaat, 222 Sluizencomplex Hansweert.
27-3 Tholen oostzijde en 27-4 St. Philipsland oostzijde.
De begin- en eindcoördinaten van beide dijktrajecten zijn omgedraaid. Het
betreft technische correcties.
29-3 Vlissingen – Ritthem, 29-4 havens Ritthem, 31-3 Bath - Oesterdam , 32-1
Zwin - Breskens, 32-2 Breskens - Terneuzen, 32-3 Terneuzen, 32-4 Terneuzen -
Hedwige-Prosperpolder.
De begin- en eindcoördinaten van deze dijktrajecten zijn omgedraaid. Daarnaast
zijn de overgangen tussen dijktrajecten (kop-staart) verlegd zodat deze op
dezelfde plaats liggen als de (halve) dijkpalen van het waterschap. Het betreft
technische correcties.
29-2 Westkapelle – Vlissingen, 30-2 Kapelle – Hansweert, 30-3 Borssele –
Kapelle, 30-4 kerncentrale Borssele.
De overgangen tussen dijktrajecten (kop-staart) zijn verlegd zodat deze op
dezelfde plaats liggen als de (halve) dijkpalen van het waterschap. Het betreft
technische correcties.
Waterschap Vallei en Veluwe
45-1 Grebbedijk.
De begin- en eindcoördinaten van dijktraject 45-1 (Grebbedijk) zijn gewijzigd
zodat het dijktraject aan beide zijden ver genoeg doorloopt naar de hoge gronden
om achterloopsheid uit te sluiten. Achterloopsheid is het fenomeen dat water
tussen het einde van de dijk en de aansluitende hoge grond door kan stromen
richting het beschermde achterland. Het betreft technische correcties.
52-2 Gieteloo-Heerde, 52-3 Heerde-Wapenveld, 52-4 Wapenveld-Hattem en 52a-1
Veessen-Wapenveld.
Eind 2017 is het Ruimte voor de Rivierproject Hoogwatergeul Veessen-Wapenveld
opgeleverd. Uit de revisie bleek dat de nieuwe dijk ter plaatse van de
aansluiting op de oude dijken afweek van de in de Or opgenomen coördinaten. Dit
kwam doordat de begin- en eindpunten gebaseerd zijn op het dijkontwerp van 2014
dat een globaler detailniveau heeft. De wijziging betreft technische correcties.
De overgang tussen dijktraject 11-1 (Waterschap Drents Overijsselse Delta) en
52-4 (Waterschap Vallei en Veluwe) lag daarnaast volgens beide waterschappen
niet op een logische plek. Op verzoek van beiden waterschappen is de grens
verlegd naar de locatie waar de regionale waterkering op de primaire waterkering
aansluit. Het betreft een technische correctie.
Hoogheemraadschap van Rijnland
14-10 Noordwijk-IJmuiden duin.
Bij wetswijziging van 4 november 2020 (Staatsblad 2020, 455)zijn de begin- en
eindcoördinaten van dijktraject 44-3 (IJmuiden, Rijkswaterstaat) gewijzigd.
Verzuimd is om tegelijkertijd de coördinaten van het aangrenzende dijktraject
14-10 te wijzigen. Het betreft een technische correctie die nog niet in de Or
was doorgevoerd.
Waterschap Rivierenland
37-1 Nederhemert naar 38-2 Bommelerwaard Maaszijde.
Bij wetswijziging van 4 november 2020 (Staatsblad 2020, 455)is de overgang van
dijktraject 37-1 Nederhemert naar 38-2 Bommelerwaard Maaszijde eerder al
gewijzigd. Het betreft een technische correctie van de overgang die nog niet in
de Or was doorgevoerd.
Waterschap Rijn en IJssel
51-1 Gorssel.
De tweede sluiskolk bij Eefde is gerealiseerd, met als gevolg dat de ligging
van het dijktraject en de eindcoördinaat zijn gewijzigd.
Waterschap Limburg
54-1 Ottersum-Mook (Lob van Gennep), 56-1 Afferden, 59-1 Bergen, 66-1 Lottum,
67-1 Grubbenvorst.
Bij wet van 4 november 2020 (Staatsblad 2020, 455) zijn de coördinaten van de
dijktrajecten 54-1, 56-1, 59-1, 66-1 en 67-1 gewijzigd als gevolg van
uitgevoerde dijkversterkingswerken. Deze wijzigingen waren nog niet in de Or
doorgevoerd.
84-1 Visserweert.
Dijktraject 84-1 Visserweert ontbrak abusievelijk in de Or. Het dijktraject
was wel opgenomen in het Besluit kwaliteit leefomgeving. Het betreft herstel van
een omissie.
61-1 Wanssum-Geysteren, 63-1 Ooijen en 64-1 Broekhuizenvorst.
Als gevolg van de uitgevoerde gebiedsontwikkeling Ooijen-Wanssum zijn de
begin- en eindcoördinaten van dijktrajecten 61-1, 63-1 en 64-1 gewijzigd.
62-1 Wanssum-Blitterswijck en 63-2 Boltweg.
Als gevolg van de uitgevoerde gebiedsontwikkeling Ooijen-Wanssum zijn de
begin- en eindcoördinaten van dijktrajecten 62-1 en 63-2 toegevoegd. Dijktraject
62-1 bestond al, maar was abusievelijk niet eerder in de Or opgenomen.
Dijktraject 63-2 is nieuw, ontstaan als gevolg van de gebiedsontwikkeling.
72-1 Kessel.
Dijktraject 72-1 is vervallen. De Minister van Infrastructuur en Waterstaat
heeft in december 2022 besloten in te stemmen met het verzoek van waterschap
Limburg om de status ‘primaire waterkering’ van dit dijktraject te laten
vervallen en daarmee met het wijzigen van de daarvoor relevante wet- en
regelgeving, waaronder de regelgeving onder de Omgevingswet. Kernpunten in de
argumentatie zijn (1.) de unanieme wens tot afwaarderen uit de regio (bewoners
en overheden) aangezien het versterken van de dijk een onevenredige impact op de
omgeving heeft, (2.) het feit dat er geen slachtoffers zijn te verwachten bij
hoogwater en (3.) de inschatting dat de schade als gevolg van beperkte te
verwachten waterdieptes niet opweegt tegen de kosten voor dijkversterking.
73-1 Beesel, 74-1 Neer, 78-1 Heel.
De begin- en eindcoördinaten van de dijktrajecten 73-1, 74-1 en 78-1 zijn
gewijzigd als gevolg van uitgevoerde dijkversterkingen.
76-1 Roermond Voorstad St. Jacob, 76-2 Roermond Alexanderhaven, 79-1
Thorn-Wessem, 82-1 Aasterberg.
Als gevolg van een controle op de aansluitingen zijn de begin- en
eindcoördinaten van dijktrajecten 76-1, 76-2, 79-1 en 82-1 technisch
gewijzigd.
90-1 Maastricht.
Dijktraject 90-1 sluit aan op dijktraject 228 (sluis Limmel, in beheer bij
Rijkswaterstaat). Bij wetswijziging van 4 november 2020 (Staatsblad 2020, 455)is
dijktraject 228 opgenomen (herstel van een omissie). Rijkswaterstaat
Zuid-Nederland (beheerder van dijktraject 228) en waterschap Limburg (beheerder
van dijktraject 90-1) zijn daarna tot overeenstemming gekomen over de logische
grens tussen beide dijktrajecten, die nu in de Or wordt opgenomen. Het betreft
een technische correctie.
Waterschap Zuiderzeeland
202 Kadoelersluis.
Bij wetswijziging van 4 november 2020 (Staatsblad 2020, 455) zijn de begin- en
eindcoördinaten van dijktraject 202 gewijzigd. Het betreft een verlenging van
het dijktraject. Het traject bestaat nu uit de sluis en de dam daar
naartoe.