Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Kansspelautoriteit | Staatscourant 2024, 27962 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Kansspelautoriteit | Staatscourant 2024, 27962 | beleidsregel |
De raad van bestuur van de Kansspelautoriteit,
gelet op de artikelen 34k van de Wet op de kansspelen, artikel 5.1, eerste en derde lid, van het Besluit kansspelen op afstand, de artikelen 4, eerste lid, 6 en 7, vierde lid, en 20, vijfde lid, van het Besluit werving, reclame, verslavingspreventie kansspelen, de artikelen 4.14, 4.15, 4.16, 4.17 en 4.18 van de Regeling Kansspelen op afstand, en de artikelen 2 en 14 van de Regeling werving, reclame, verslavingspreventie kansspelen,
besluit de volgende regels vast te stellen:
Besluit kansspelen op afstand;
Besluit werving, reclame en verslavingspreventie kansspelen;
raad van bestuur van de Kansspelautoriteit als bedoeld in artikel 33a van de wet;
Regeling kansspelen op afstand;
Regeling werving, reclame en verslavingspreventie kansspelen
houder van een vergunning tot het organiseren van kansspelen op afstand als bedoeld in artikel 31a van de wet;
houder van een vergunning op grond van artikel 27h van de wet;
houder van een vergunning tot het aanwezig hebben van kansspelautomaten in een inrichting als bedoeld in artikel 30c, eerste lid, aanhef en onder b, van de wet;
houder van een vergunning tot het organiseren van niet-incidentele loterijen als bedoeld in artikel 3 van de wet;
houder van een vergunning tot het organiseren van de staatsloterij als bedoeld in artikel 9 van de wet;
houder van een vergunning tot het organiseren van een instantloterij als bedoeld in artikel 14b van de wet;
houder van een vergunning tot het organiseren van sportweddenschappen als bedoeld in artikel 16 van de wet;
houder van een vergunning tot het organiseren van een totalisator als bedoeld in artikel 24 van de wet;
houder van een vergunning tot het organiseren van een lotto als bedoeld in artikel 27b van de wet;
Wet op de kansspelen.
1. Op grond van de in artikel 5.1, eerste lid, van het besluit KOA, de artikelen 4, eerste lid, en 7, vierde lid, van het besluit WRVK en artikel 2 van de regeling WRVK opgenomen verplichtingen rapporteert een vergunninghouder KOA periodiek aan de raad van bestuur over
a. diens wervings- en reclameactiviteiten en het daaromtrent gevoerde beleid, bedoeld in hoofdstuk 2 van het besluit WRVK;
b. het gevoerde verslavingspreventiebeleid, bedoeld in hoofdstuk 3 van het besluit WRVK;
c. de uitvoering van het integriteitsbeleid, bedoeld in hoofdstuk 4, afdeling 2 van het besluit KOA;
d. de voorschriften met betrekking tot de inschrijving van spelers, bedoeld in hoofdstuk 4, afdeling 3, van het besluit KOA;
e. de voorschriften met betrekking tot de betalingstransacties, bedoeld in hoofdstuk 4, afdeling 4 van het besluit KOA;
f. de voorschriften met betrekking tot de consumentenbescherming, als bedoeld in hoofdstuk 4, afdeling 5, van het besluit KOA.
2. De vergunninghouder rapporteert voor iedere vergunning afzonderlijk.
3. De vergunninghouder maakt gebruik van het ‘Rapportageformat online kansspelen (jaar)’ voor jaarrapportages en het ‘Rapportageformat online kansspelen (kwartaal)’ voor kwartaalrapportages. De rapportageformats zijn gepubliceerd op de website van de Kansspelautoriteit. De vergunninghouder verstrekt daarbij alle gegevens die daarin worden gevraagd.
4. Bij iedere rapportage wordt het voorblad ingevuld.
1. Op grond van de in artikelen 4, eerste lid, 6, 7, vierde lid, 20, vijfde lid, van het besluit WRVK en artikel 2 van de regeling WRVK opgenomen verplichtingen rapporteert een vergunninghouder speelcasino of een vergunninghouder speelautomatenhal periodiek aan de raad van bestuur over
a. diens wervings- en reclameactiviteiten en het daaromtrent gevoerde beleid, bedoeld in hoofdstuk 2 van het besluit WRVK;
b. het gevoerde verslavingspreventiebeleid, bedoeld in hoofdstuk 3 van het besluit WRVK.
2. De vergunninghouder rapporteert voor iedere vergunning afzonderlijk.
3. De vergunninghouder maakt gebruik van het ‘Rapportageformat casino’s en speelautomatenhallen’ voor de rapportage. Het rapportageformat is gepubliceerd op de website van de Kansspelautoriteit. De vergunninghouder verstrekt daarbij alle gegevens die daarin worden gevraagd.
4. De rapportage, bedoeld in artikel 20, vijfde lid, van het besluit WRVK hoeft alleen te worden verstrekt op verzoek van de raad van bestuur.
5. Bij iedere rapportage wordt het voorblad ingevuld.
6. De houder van een vergunning als bedoeld in artikel 30h van de wet kan een rapportage indienen namens meerdere houders van vergunningen als bedoeld in de artikelen 27h en artikel 30c, eerste lid, aanhef en onder b, van de wet. In dat geval wordt de rapportage uitgesplitst naar vestiging.
1. Op grond van de in artikel 4, eerste lid, van het besluit WRVK en artikel 2 van de regeling WRVK opgenomen verplichtingen rapporteert
a. een vergunninghouder instantloterij;
b. een vergunninghouder sportweddenschappen;
c. een vergunninghouder totalisator;
d. een vergunninghouder staatsloterij;
e. een vergunninghouder lotto; en
f. een vergunninghouder niet-incidentele loterij
periodiek aan de raad van bestuur over diens wervings- en reclameactiviteiten en het daaromtrent gevoerde beleid, bedoeld in hoofdstuk 2 van het besluit WRVK.
2. De vergunninghouder rapporteert voor iedere vergunning afzonderlijk.
3. De vergunninghouder maakt gebruik van het ‘Rapportageformat instantloterij, sportweddenschappen, totalisator, staatsloterij, lotto en niet-incidentele loterij’ voor de rapportage. Het rapportageformat is gepubliceerd op de website van de Kansspelautoriteit. De vergunninghouder verstrekt daarbij alle gegevens die daarin worden gevraagd.
4. Bij iedere rapportage wordt het voorblad ingevuld.
1. De jaarrapportages als bedoeld in artikel 4.18, eerste lid, van de regeling KOA en artikel 2, eerste lid, van de regeling WRVK hebben betrekking op het voorafgaande kalenderjaar.
2. De jaarrapportages worden uiterlijk binnen 42 kalenderdagen na afloop van het jaar ingediend.
3. De verplichting om jaarlijks te rapporteren geldt niet voor de in artikel 3.2 genoemde onderwerpen, waarvoor per kwartaal moet worden gerapporteerd. Voor deze onderwerpen kan worden volstaan met vier kwartaalrapportages.
1. Op grond van artikel 2, vijfde lid, van de regeling WRVK rapporteren vergunninghouders ieder kwartaal over hun wervings- en reclameactiviteiten en het daaromtrent gevoerde beleid.
2. Op grond van artikel 14, derde lid, van de regeling WRVK rapporteren vergunninghouders KOA, speelcasino en speelautomatenhal ieder kwartaal over hun verslavingspreventiebeleid.
3. Op grond van artikel 4.18, tweede lid, van de regeling KOA rapporteren vergunninghouders KOA ieder kwartaal over het onderdeel integriteitsbeleid.
4. In afwijking van het eerste, tweede en derde lid, rapporteren vergunninghouders KOA eenmaal per jaar over de onderwerpen die zijn genoemd in het ‘Rapportageformat online kansspelen (jaar)’ als bedoeld in artikel 2.1, derde lid.
5. De kwartaalrapportages hebben betrekking op het gehele voorafgaande kwartaal.
6. De kwartaalrapportages worden uiterlijk binnen 28 kalenderdagen na afloop van het kwartaal ingediend.
1. Met ingang van 1 januari 2025 rapporteren vergunninghouders over het voorafgaande kwartaal volgens de in deze regeling genoemde rapportageformats.
2. Met ingang van 1 januari 2025 rapporteren vergunninghouders over het voorafgaande jaar volgens de in deze regeling genoemde rapportageformats.
Deze regeling wordt met de toelichting gepubliceerd in de Staatscourant en treedt in werking op 1 januari 2025.
De Regeling rapportageverplichtingen (Staatscourant 2021, 39451) wordt ingetrokken.
In deze regeling van de raad van bestuur van de Kansspelautoriteit staat in welke vorm en met welke frequentie vergunninghouders moeten voldoen aan de verschillende rapportageverplichtingen die zijn opgenomen in de Wet op de kansspelen en de daarop gebaseerde regelgeving.
Met deze regeling wordt de administratieve lastendruk voor vergunninghouders verminderd ten opzichte van de Regeling rapportageverplichtingen.
De in deze regeling voorgeschreven rapportageformats bevatten minder vragen dan voorheen en er hoeven geen documenten meer te worden meegezonden. Ook de vragen zelf zijn aangepast, zowel in aard als in aantal, aan de hand van de terugkoppeling van vergunninghouders over de eerder ingediende rapportages en de eigen ervaringen van de Kansspelautoriteit met deze rapportages, in de periode oktober 2021 tot juli 2024.
De raad van bestuur stelt verschillende rapportageformats ter beschikking op de website van de Kansspelautoriteit. Het gebruik van deze rapportageformats is verplicht. Vergunninghouders moeten alle gegevens verstrekken die daarin worden gevraagd.
Bij iedere rapportage moet het voorblad worden ingevuld en per vergunning moet een apart rapportageformat worden gebruikt.
Met deze rapportageformats beoogt de raad van bestuur te bewerkstelligen dat de gegevens voortaan op een uniforme en gestructureerde wijze worden aangeleverd, waardoor deze beter bruikbaar en vergelijkbaar zijn.
Volgens de toelichting op het Besluit kansspelen op afstand (Stb 2021, 37, paragraaf 2.5.2) dienen de rapportageverplichtingen ter ondersteuning van het toezicht door de Kansspelautoriteit.
De in deze regeling opgenomen verplichtingen waarover vergunninghouders KOA aan de raad van bestuur moeten rapporteren staan in het besluit KOA, de regeling KOA, het besluit WRVK en het besluit WRVK. Voor deze vergunninghouders is een apart rapportageformat opgesteld. Voor vergunninghouders KOA gelden namelijk meer rapportageverplichtingen dan voor andere vergunninghouders.
Voor vergunninghouders speelcasino en vergunninghouders speelautomatenhal is een apart rapportageformat beschikbaar gesteld.
Een houder van een vergunning als bedoeld in artikel 30h van de wet kan namens meerdere vestigingen rapporteren. In dat geval wordt de rapportage uitgesplitst naar vestiging.
Voor vergunninghouders instantloterij, sportweddenschappen, totalisator, staatsloterij, lotto en niet-incidentele loterij is een apart rapportageformat beschikbaar gesteld.
Met uitzondering van de in artikel 3.2 genoemde onderwerpen (wervings- en reclameactiviteiten en verslavingspreventie) moeten vergunninghouders jaarlijks na afloop van en over het voorgaande kalenderjaar rapporteren.
Deze jaarrapportages moeten uiterlijk binnen 42 kalenderdagen na afloop van het jaar worden ingediend.
De raad van bestuur heeft voor wat betreft de onderwerpen
1. reclame- en wervingsactiviteiten (alle vergunninghouders),
2. verslavingspreventiebeleid (alle vergunninghouders), en
3. het integriteitsbeleid (voor vergunninghouders KOA)
bepaald dat hierover na afloop van ieder kwartaal moet worden gerapporteerd.
Deze kwartaalrapportages moeten uiterlijk binnen 28 kalenderdagen na afloop van het kwartaal worden ingediend.
Een uitzondering is gemaakt voor de onderwerpen die zijn genoemd in het ‘Rapportageformat online kansspelen (jaar)’. Over deze onderwerpen moet jaarlijks worden gerapporteerd.
Voor deze jaarrapportages geldt dat ze uiterlijk binnen 42 kalenderdagen na afloop van het jaar moeten worden ingediend.
In artikel 3.3 is voorzien in een overgangsregeling.
Vanaf 1 januari 2025 moeten vergunninghouders rapporteren over het voorafgaande kwartaal volgens de in deze regeling genoemde rapportageformats.
Vanaf 1 januari 2025 moeten vergunninghouders rapporteren over het voorafgaande jaar volgens de in deze regeling genoemde rapportageformats.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2024-27962.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.