Regeling van de Minister van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur van 18 juli 2024, nr. WJZ/ 63233298, houdende wijziging van de Regeling nationale EZK- en LNV-subsidies en de Regeling openstelling nationale EZK-en LNV-subsidies 2024 in verband met de aanpassing en nieuwe openstelling van de subsidiemodule hoogwaardige mestverwerking

De Minister van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur,

Gelet op de artikelen 2, 16 en 19, derde lid, en 25 van het Kaderbesluit Nationale EZK- en LNV-subsidies;

Besluit:

ARTIKEL I

In de tabel behorende bij artikel 1 van de Regeling openstelling EZK- en LNV-subsidies 2024 worden voor de rij die betrekking heeft op titel 2.19, twee rijen ingevoegd, luidende:

Titel 2.18. Hoogwaardige mestverwerking

2.18.2, eerste lid, onderdeel a

Inrichting van een hoogwaardige mestverwerkingsinstallatie

 

02-09-2024 t/m 14-10-2024

€ 3.500.000

 

2.18.2, eerste lid, onderdeel b

Herinrichting van een hoogwaardige mestverwerkingsinstallatie

 

02-09-2024 t/m 14-10-2024

€ 3.500.000

ARTIKEL II

De Regeling nationale EZK- en LNV-subsidies wordt als volgt gewijzigd:

A

In artikel 2.18.1 vervalt de begripsbepaling staldieren, onder vervanging van de puntkomma aan het slot van de begripsbepaling mestbewerking door een punt.

B

Artikel 2.18.7, onderdeel f, vervalt, onder verlettering van onderdeel g tot onderdeel f.

C

Artikel 2.18.10 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het derde lid, onderdeel a, wordt ‘onderdeel g’ vervangen door ‘onderdeel f’.

2. In het vierde lid, onderdeel b, vervalt ‘waarbij de massa van de aan te leveren dierlijke meststoffen voor minimaal 90% uit dierlijke meststoffen van staldieren bestaat’.

D

De tabel in Bijlage 2.18.1 komt te luiden:

ARTIKEL III

Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

’s-Gravenhage, 18 juli 2024

De Minister van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur, F.M. Wiersma

TOELICHTING

1. Algemeen

Deze regeling bevat een inhoudelijke wijziging van de subsidiemodule hoogwaardige mestverwerking in de Regeling nationale EZK- en LNV-subsidies en voorziet in een nieuwe openstellingsperiode voor deze subsidiemodule.

De subsidiemodule hoogwaardige mestverwerking is opgenomen in titel 2.18 van de Regeling nationale EZK- en LNV-subsidies en richt zich op het stimuleren van de realisatie van installaties voor het verwerken van dierlijke mest tot hoogwaardige meststoffen (kunstmestvervangers, ofwel Renure). In verband met het voorstel van de Europese Commissie tot wijziging van bijlage III van de Nitraatrichtlijn voor Renure, wijzigt deze regeling de tabel met processen waarvoor op grond van deze module subsidie kan worden verkregen.

Zoals ook is aangegeven bij de bekendmaking van de oorspronkelijke module in 2022 komt investeren in hoogwaardige mestverwerking met behulp van deze subsidiemodule zonder zekerheid over toestemming van de Europese Commissie ten aanzien van Renure voor risico van de investerende intermediaire onderneming en biedt geen rechten om het eindproduct bovenop de gebruiksnorm van maximaal 170 kg stikstof uit dierlijke mest per hectare per jaar te mogen gebruiken of dat anders dan als dierlijke mest te mogen gebruiken of verhandelen.

Zoals aangegeven in de toelichting van de oorspronkelijke module is beoogd om de subsidiemodule hoogwaardige mestverwerking van 2022 tot en met 2026 jaarlijks voor een periode open te stellen, met de intentie om de subsidiemodule aansluitend met 4 jaar te verlengen. De eerste twee openstellingen hebben plaatsgevonden van 1 december 2022 tot en met 12 januari 2023 en van 29 september 2023 tot en met 9 november 2023. Dit besluit voorziet in een derde openstelling en wel voor de periode van 2 september 2024 tot en met 14 oktober 2024. Dit betekent dat aanvragen voor een subsidie uit de subsidiemodule hoogwaardige mestverwerking niet eerder kunnen worden ingediend dan op maandag 2 september 2024 en dat de laatste dag waarop een subsidie kan worden aangevraagd donderdag 14 oktober 2024 is.

2. Inhoud regeling

Mestverwerkingsprocessen

Met de voorgaande openstellingen van de subsidiemodule werden processen gesubsidieerd die innovatief, doch praktijkrijp zijn en die met grote waarschijnlijkheid producten opleveren die voldoen aan de eisen voorgesteld in het rapport van het JRC over Renure-producten.

Inmiddels is er zoals hierboven al werd aangegeven een voorstel van de Europese Commissie bekend voor de tot wijziging van bijlage III van de Nitraatrichtlijn voor Renure. In dit voorstel zijn naast producteisen, ook proceseisen opgenomen. Na aanvaarding van het voorstel zal bijlage III van de Nitraatrichtlijn (bovenop de basisnorm van 170 kg stikstof uit dierlijke mest per hectare per jaar) voorzien in extra plaatsingsruimte van 100 kg stikstof uit dierlijke mest per hectare per jaar voor Renure-producten die aan de daarvoor gestelde eisen voldoen. Renure-producten die volgens de volgende drie product-procescombinaties tot stand zijn gekomen zullen naar verwachting, afgaande op het voorstel van de Europese Commissie, voor die extra ruimte van 100 kg worden toegestaan:

  • Ammoniumzouten uit luchtreiniging

  • Mineralenconcentraat uit omgekeerde osmose

  • Struviet

De processen #1, #2, #8, #9, #16, #17 en #18 zoals genoemd in de tabel behorende bij Bijlage 2.18.1 komen niet overeen met één van deze product-procescombinaties en komen dan ook niet langer in aanmerking voor subsidie. Dit betekent dat alleen de 9 processen #6, #7,#10 tot en met #15 en #19 zoals genoemd in de tabel behorende bij Bijlage 2.18.1 subsidiabel zijn.

De subsidiemodule hoogwaardige mestverwerking beoogt het realiseren van productiecapaciteit voor Renure meststoffen te stimuleren. Gezien genoemd voorstel van de Europese Commissie wordt aangesloten bij de product-procescombinaties die in het voorstel staan en waarmee producten worden vervaardigd die mogen worden aangewend binnen de door de Europese Commissie voorgestelde extra gebruiksruimte van 100 kg stikstof uit dierlijke mest per hectare. Dit betekent dat andere technieken, die qua kwaliteitseisen mogelijk gelijkwaardige producten maken, niet (langer) in aanmerking komen voor subsidie. Gelet op het doel van de module is het logisch alleen die methoden van hoogwaardige mestverwerking te stimuleren via de subsidiemodule, die leiden tot producten die zowel onder de basisgebruiksnorm dierlijke mest als de door de Europese Commissie voorgestelde extra gebruiksnorm aangewend kunnen worden. Afgaande op het voorstel tot richtlijnwijziging van de EC zijn dat de producten die volgens de genoemde drie product-techniekcombinaties worden vervaardigd.

Inputmateriaal 90% staldiermest

De eis dat de aangeleverde mest voor minimaal 90 procent uit staldiermest moet bestaan vervalt. De reden hiervoor is de huidige druk op de mestmarkt door de afbouw van de derogatie, die vooral bij melkveehouders impact heeft. Hoogwaardige mestverwerking kan een deel van de oplossing zijn voor deze situatie.

In verband hiermee vervallen de betreffende afwijzingsgrond en de begripsbepaling van ‘staldieren’. Daarnaast is de informatieverplichting over het aanvoerplan hierop aangepast. In het (nog wel steeds verplichte) aanvoerplan hoeft niet meer te worden aangetoond dat de aangeleverde mest voor minimaal 90% uit staldiermest bestaat.

Subsidievaststelling

In de toelichting bij de eerste openstelling van deze subsidiemodule is per abuis opgenomen dat voor vaststelling van de subsidie een rapport van feitelijke bevindingen van een accountant benodigd is. In het kaderbesluit, onder artikel 50, is opgenomen dat een controle-verklaring benodigd is. De subsidiemodule valt onder het kaderbesluit en daarmee is een controle-verklaring benodigd en geen accountantsrapport met feitelijke bevindingen.

3. Regeldruk

De regeling is bij de initiële openstelling getoetst op regeldruk, waarbij de administratieve last is geschat op € 270,– per openstelling per aanvrager. Het aantal aanvragen is geschat op 15 per openstelling. De administratieve last voor de ontvangers van de subsidie is, na verlening, geschat op € 544,– per jaar. Daarbij is uitgegaan van 8 ontvangers per jaar. Omdat deze regeling zich richt op een nieuwe openstellingsperiode en de wijzigingen van de module beperkt zijn, is deze regeling niet opnieuw voor advies aan het Adviescollege Toetsing Regeldruk voorgelegd. De wijzigingen zien op het verkleinen van het aantal toegestane technieken en het niet meer hanteren van de eis van 90 procent staldiermest. Van deze wijzigingen wordt geen invloed op de regeldruk verwacht.

4. Staatssteun

De subsidiemodule Hoogwaardige mestverwerking bevat staatssteun in de zin van artikel 107, eerste lid, van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie. In de toelichting op de oorspronkelijke regeling (Stcrt 2022, 31874) is aangegeven dat de subsidiemodule past binnen de reikwijdte van artikel 47 van de Algemene Groepsvrijstellingsverordening1 (AGVV) en dat de subsidiemodule voldoet aan zowel de voorwaarden van artikel 47, als aan die in hoofdstuk I van de AGVV.

Per 1 juli 2023 is de AGVV, waaronder artikel 47, ingrijpend gewijzigd. Waar dit artikel voor die datum van toepassing was op recycling en het hergebruik van afval, is de reikwijdte verbreed naar hulpbronnenefficiëntie en de transitie naar een circulaire economie. Hoogwaardige mestverwerking is nog steeds één van de doelen waarvoor op basis van artikel 47 investeringssteun kan worden verstrekt (lid 2, onderdeel c). Ook zijn de in aanmerking komende investeringskosten verruimd (lid 7). Waar eerst alleen bijkomende investeringskosten in aanmerking kwamen voor subsidiëring, komen nu in bepaalde gevallen de totale investeringskosten in aanmerking.

De initiële regeling past binnen het aangepaste artikel 47 van de AGVV. Net zoals van de oorspronkelijke regeling kennisgeving aan de Europese Commissie is gedaan, zal op grond van artikel 11 van de AGVV ook van deze regeling – en dus van de aangepaste subsidiemodule en de nieuwe openstelling – kennis worden gegeven aan de Europese Commissie.

5. Inwerkingtreding

Deze wijzigingsregeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst.

Hierbij wordt zowel voor het tijdstip van inwerkingtreding als voor de te hanteren invoeringstermijn afgeweken van het beleid van de vaste verandermomenten. Dat kan in dit geval worden gerechtvaardigd, omdat de doelgroep gebaat is bij spoedige inwerkingtreding van deze regeling.

De Minister van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur, F.M. Wiersma


X Noot
1

Verordening (EU) nr. 651/2014 van de Commissie van 17 juni 2014 waarbij bepaalde categorieën op grond van de artikelen 107 en 108 van het Verdrag met de interne markt verenigbaar worden verklaard (Pb EU, L 187/1), zoals meerdere malen na 2014 gewijzigd, laatstelijk gewijzigd bij Verordening (EU) 2023/1315 van de Commissie van 23 juni 2023 PbEU 2023, L167/1.

Naar boven