ADDENDUM bij het Convenant Uitvoering Noodplannen personeelstekort G5: Amsterdam (Stcrt. 2020, 38280)

Partijen,

De Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, R. Dijkgraaf, en de Minister voor Primair en Voortgezet Onderwijs, M. Paul, handelend als bestuursorgaan en als vertegenwoordigers van de Staat der Nederlanden, hierna: de Ministers;

En

Het college van burgemeester en wethouders van Amsterdam, te dezen vertegenwoordigd door de wethouder Onderwijs, Jeugd(zorg) en armoede mevrouw M. Moorman;

En

de schoolbesturen; te dezen vertegenwoordigd door de Voorzitter College van Bestuur van Stichting Samen Tussen Amstel en IJ (STAIJ), de heer N. van Heijst;

  • 1. AMOS

  • 2. Amsterdamse Scholen Vereniging Opvoeding en Onderwijs (ASVO)

  • 3. Amsterdam-WBR, St. OPO

  • 4. ASKO

  • 5. Buitenveldertse Montessorischool

  • 6. Chr. Schoolvereniging Amsterdam-Zuid

  • 7. CorDeo Scholengroep (EBS Morgenster)

  • 8. Cornelis Vrijschool

  • 9. De Bascule / PI-scholen

  • 10. INNOORD

  • 11. Kentalis/ Signis

  • 12. KOLOM

  • 13. Onderwijsstichting Esprit

  • 14. Rosj Pina / JBO

  • 15. Schoolvereniging Peetersschool

  • 16. Stichting Hindoe Ond. Amsterdam

  • 17. Stichting Isl. Onderwijs IQRA

  • 18. Stichting Islamitische School Amsterdam

  • 19. Stichting Islamitische School El Amal

  • 20. Stichting Joodse Kindergemeenschap 'Cheider'

  • 21. Stichting Ned. Islamitische Scholen

  • 22. Stichting Algemene Bijzondere Scholengroep Amsterdam (ABSA)

  • 23. Stichting Cosmicus Onderwijs/SIOZ

  • 24. Stichting. De Amsterdamse Montessorischool

  • 25. Stichting IBA

  • 26. Stichting Kitab (De Zijderoute)

  • 27. Stichting Leren in de tussenruimte (Klein Amsterdam)

  • 28. Stichting Openbaar Basisonderwijs Westelijke Tuinsteden

  • 29. Stichting Openbaar Onderwijs a/d Amstel

  • 30. Stichting Openluchtscholen voor het gezonde kind

  • 31. Stichting OPO 'Samen tussen Amstel en IJ'

  • 32. Stichting Orion, speciaal in onderwijs

  • 33. Stichting VierTaal

  • 34. Stichting Florente basisscholen

  • 35. Stichting Islamitisch Onderwijs NH

  • 36. Talent Primair

  • 37. Ver. Scholen der Evan. Broedergemeenten

  • 38. Vrije scholen Amsterdam

  • 39. Willemspark Schoolvereniging

  • 40. Zonova

hierna: de schoolbesturen;

En

de lerarenopleidingen, te dezen vertegenwoordigd door de voorzitter CvB Hogeschool van Amsterdam, mevrouw J.E.A.M. Nooren;

Hogeschool van Amsterdam

iPabo

hierna: de lerarenopleidingen;

Overwegende dat:

  • De looptijd van het Convenant Uitvoering Noodplannen personeelstekort G5: Amsterdam (verder ook: Convenant) afloopt op 31 augustus 2024;

  • Partijen samen voorstellen om het vigerende Convenant Uitvoering Noodplannen personeelstekort G5: Amsterdam te verlengen tot en met 31 december 2025;

  • Dit een voortzetting is in de zin van artikel 9 van het Convenant;

  • Partijen zijn overeengekomen artikel 3 van het Convenant te wijzigen;

  • De activiteiten in het activiteitenplan voor zij-instroom G5 onderdeel worden van het Convenant. De activiteiten zij-instroom zich richten op het verbeteren van het voortraject, de opleiding en begeleiding van zij-instromers op scholen in de G5;

  • Partijen toetreding tot het Convenant mogelijk willen maken;

  • Alle partijen hebben ingestemd met deze wijzigingen en verlenging;

  • Wordt toegewerkt naar een landelijk dekkend netwerk van onderwijsregio’s;

  • Alle partijen het belang van het betrekken van de beroepsgroep onderstrepen bij de uitvoering van dit Convenant.

Spreken het volgende af:

1. Definities

Aan Artikel 1 van het Convenant wordt toegevoegd:

  • g. Versneld voor de Klas: traject waarbij studenten met ho-vooropleiding tijdens de Pabo als zij-instromer worden aangesteld bij een bevoegd gezag met een geschiktheidsverklaring na het behalen van een aantal mijlpalen als bedoeld in de Kamerbrief ‘Extra actie tegen het lerarentekort’ van 24 augustus 2018 (TK, 2017–2018, 27 923, nr. 318);

  • h. Zij-instromer: degene die beschikt over een geschiktheidsverklaring als bedoeld in artikel 171 van de Wet op het primair onderwijs.

2. Hernieuwde maatregelen

2.1. Het convenant van 9 juli 2020 wordt op drie punten gewijzigd:

  • Zij-instroom plekken: deze zijn bijgesteld van 180 naar 160 om daarmee in lijn te komen met de lerarenagenda 2023–2027;

  • Toelage: deze is in artikel 3.A geactualiseerd;

  • Zij-instroom activiteiten: deze zijn conform afspraak opgenomen. Deze activiteiten staan gepand voor het schooljaar 2023–2025. Het zijn de good practices voortkomend uit het originele plan van aanpak.

Artikel 3 van het Convenant komt te luiden:

Artikel 3 Maatregelen en resultaten Convenant

  • 1. De schoolbesturen in de gemeente Amsterdam zetten de subsidie in voor de volgende maatregel:

    • A. Een aanvullende toelage op het salaris voor leraren. De toelage is erop gericht om lerarentekorten te verminderen en de verschillen tussen tekorten aan leraren op scholen in de stad te verkleinen. De aanvullende toelage is als volgt vormgegeven:

      • Leraren op schoolvestigingen SO/SBO scholen en de PO-scholen die ook de arbeidsmarkttoelage NPO ontvangen, ontvangen een bruto toelage van € € 1.964 per jaar;

      • Overige leraren op schoolvestigingen in PO ontvangen een bruto toelage van € 786 per jaar;

      • Bovengenoemde bedragen zijn de bedragen voor schooljaar 2023/2024. Voor 2024/2025 worden deze t.z.t. berekend.

      • Voor het uitbetalen van de toelagen wordt het maximum van het subsidiebedrag niet overschreden. Schoolbesturen die wel overschrijden nemen hier zelf de financiële verantwoordelijkheid voor.

  • 2. Daarnaast nemen de schoolbesturen in de gemeente Amsterdam de volgende maatregelen:

    • B. Behouden van personeel door in te zetten op versterking van goed werkgeverschap en Ioopbaanperspectieven.

    • C. Solidariteitsafspraken tussen schoolbesturen en scholen, om tekorten beter te spreiden.

    • D. Verbeteren van de intake en begeleiding van zij-instromers en verzorgen van informatiebijeenkomsten en voortrajecten.

    • E. Impuls geven aan de wervingscampagne Amsterdam 'Liever voor de klas'

    • F. Organiseren van modulair opleidingsaanbod.

    • G. Bijdragen aan een aantrekkelijker en bereikbaar Amsterdam (voorrang op woningen, extra bereikbaarheidsmaatregelen):

      • Schoolbesturen en de gemeente zetten samen in op het aanvullen van de cao-vergoede reiskostenvergoeding voor onderwijspersoneel dat buiten de stad woont.

      • De gemeente breidt het aantal extra parkeervergunningen voor scholen tijdelijk uit en ondersteunt schoolbesturen om duurzaam mobiliteitsbeleid te ontwikkelen.

      • De gemeente heeft in de prestatieafspraken met woningbouwcorporaties afgesproken dat zij jaarlijks 50-100 sociale huurwoningen en 50-100 middel dure huurwoningen met voorrang beschikbaar stellen. Daarnaast hebben het IVBN (Vereniging van Institutionele Beleggers in Vastgoed, Nederland), Vastgoed Belang en NEPROM toegezegd jaarlijks ten minste 300 nieuw beschikbaar komende middel dure huurwoningen met voorrang beschikbaar te stellen.

      • Om scholen en leraren op korte termijn te ontzorgen bij praktische vragen over wonen en mobiliteit richt de gemeente een servicecentrum in.

    • H. Het ondersteunen van de matching tussen de vraag van scholen en het aanbod externe professionals (omgaan met tekorten).

  • 3. Daarmee worden de volgende resultaten beoogd:

Hoofdresultaat:

De maatregelen dragen bij aan de volgende ambities1:

  • Tegengaan van het lerarentekort: De aanpak draagt bij aan het terugbrengen van het tekort aan leraren en schoolleiders naar nul. De eerste stap hierin is twee jaar op rij een daling in de tekorten realiseren.

  • Goed onderwijs voor ieder kind en jongere: de convenantspartijen willen bijdragen aan goed onderwijs voor ieder kind en jongere in Amsterdam. Dit doen de partijen enerzijds door het aantal onderwijsprofessionals in de stad te vergroten. Anderzijds zorgen de partijen ervoor dat de onderwijsprofessionals in staat zijn het beste uit hun leerlingen te halen.

  • Eerlijkere verdeling van de tekorten op basisscholen in de stad: momenteel is het lerarentekort onevenredig over de scholen in de stad verdeeld. De hoogte van het schoolgewicht is een indicator voor de hoogte van het tekort. Wij streven ernaar dat het lerarentekort op scholen met een hoger schoolgewicht niet groter is dan dat op andere scholen.

  • Het aantal scholen met een onvoldoende inspectieoordeel neemt in deze periode niet verder toe.

Maatregel D:

  • In Amsterdam worden 160 zij-instromers per jaar opgeleid. In 2022–2023 waren dit 119 ZIB en 37 ZIO. Voor 2025–2026 wordt gestreefd naar 80 om 80 verdeling;

  • 80% van de zij-instromers die het voortraject gestart zijn ronden het goed af;

  • 100% van deze zij-instromers gaat starten aan de opleiding;

  • 80% van de zij-instromers slaagt binnen de gestelde twee jaar;

  • 80% van de zij-instromers werkt na 3 jaar nog als leraar in het Amsterdamse onderwijs;

  • Het traject wordt gewaardeerd met minimaal een 8 door de zij-instromers;

  • Er wordt een begeleidingspool samengesteld van 20 coaches in het eerste jaar tot 50 coaches in 2024.

Maatregel E:

  • Een groei in het aantal aanmeldingen voor de reguliere pabo-opleidingen van 5%.

Maatregel F:

  • Er worden in de convenant periode 50 maatwerktrajecten gerealiseerd (modulair aanbod), waarmee onbevoegde, deels bekwame onderwijsondersteunende medewerkers de mogelijkheid krijgen om zich te professionaliseren of door te ontwikkelen tot leraar ondersteuner of leraar.

Maatregel G:

  • Deze reeks maatregelen moet eraan bijdragen dat 10% minder leraren uit Amsterdam voor banen in het onderwijs buiten de stad kiezen en dat leraren die buiten de stad wonen vaker op een Amsterdamse school aan de slag gaan.

Maatregel H:

  • De inzet van externe professionals gebeurt op een manier die de kwaliteit van het onderwijs en het urenaanbod van leerlingen op peil houdt en de werkdruk van schoolleiders en leraren omlaag brengt.

Activiteiten zij-instroom G5

De best practices uit het originele plan van aanpak zij-instroom worden in 3 actielijnen, nu verwoord als maatregelen conform de opzet van dit addendum, gestructureerd ontwikkeld.

Maatregel a: verbeteren aanpak voortraject van zij-instromers

Het kwalitatief sterke aanbod en de begeleiding in het voortraject continueren zodat kandidaten zicht krijgen op het vak van leraar en het geschiktheidsonderzoek halen. Activiteiten en resultaten:

  • a. Voorlichtingsbijeenkomsten: 300 deelnemers en 200 selectiegesprekken;

  • b. Praktijkselectie ZIB: 180 deelnemers

  • c. Werkervaringstraject: 160 deelnemers

  • d. ZIB & WET begeleiding: <10% kandidaten vallen af

  • e. WISCAT bijles: 100% v.d. kandidaten slagen

Maatregel b: verbeteren aanpak begeleiding van zij-instromers op de werkplek

Een 'zachte landing' voor zij-instromers op de leerwerkplek (de school), waardoor de zij-instromer tot wasdom komt en kan excelleren. Activiteiten en resultaten:

  • a. Mentoren ontwikkeling: mentoren hebben kwaliteit en tijd;

  • b. Dubbele bezetting ZIB: 100% dubbele bezetting op maat voor de gestelde periode;

  • c. Extra begeleiding: zij-instromers ervaren voldoende begeleiding na corona;

  • d. Mini-opleidingsinstituten: 9 scholen met voldoende absorptievermogen om op te leiden voor scholen die onvoldoende absorptievermogen hebben maar wel grotere tekorten.

Maatregel c: verbeteren aanpak opleiding van zij-instromers

80% van de zij-instromers slaagt binnen 2 jaar door de flexibele opleiding waarbij er rekening wordt gehouden met de eerder verworven competenties en kwalificaties. Activiteiten en resultaten:

  • a. Zij-instroom op maat: zij-instromers voelen en worden erkend in hun EVC en EVK;

  • b. Zij-instroom regulier: 140 zij-instromers starten en blijven op de opleiding;

  • c. Zij-instroom deeltijd: 40 deeltijders starten en blijven op de opleiding;

  • d. Zij-instroom S(B)O: 20 zij-instromers in opleiding en in S(B)O;

Maatregel d: verbeteren aanpak begeleiding in de overgang naar het inductietraject

Zij-instromer en deeltijder start goed toegerust aan het inductietraject wat bijdraagt aan de doelstelling bij maatregel c. Activiteiten en resultaten:

  • a. Coaching: 118 zij-instromers en deeltijders worden per schooljaar begeleid vanuit een keuzemenu;

  • b. Webinar schoolleiders: deelname van schoolleiders aan de voorlichtende webinars voor schoolleiders om zij-instromers beter te late starten.

  • c. Mentortraining: ieder startende mentor volgt 3 workshop om hen voor te bereiden op de begeleiding.

Maatregel e: spreiden en borgen van goede praktijken

De Amsterdamse leergemeenschap versterken, zodat de kwaliteit van de zij-instroom verder ontwikkelt. Activiteiten en resultaten:

  • a. HR-netwerk: 2 maandelijks HR-netwerk;

  • b. Kwaliteitscyclus: cyclus inrichten om de duurzaam kwaliteit te verhogen;

  • c. Effectmeting: kwalitatieve en kwantitatieve effectmeting wordt structureel onderdeel van de cyclus als benoemd bij b.

Maatregel f: overhead

Een netwerk van professionals positioneren die planmatig en systematisch het kwaliteitskader toetsen op de realiteit gelinkt aan de ambitie en visie. Inbedding in de organisaties, zodat de ingezette verbeteringen geborgd worden. Activiteiten en resultaten:

  • a. 1Loket: alle kandidaten worden via 1Loket doorgeleid/gematcht;

  • b. Communicatie: voldoende draagvlak in de stad en werving zij-instromers;

  • c. Begeleidingspool coaches: behoud van 80 en uitbreiding naar 100 coaches;

  • d. Projectteam: een efficiënte organisatie in- en om het projectteam;

Artikel 3.2 Onderwijsregio Amsterdam

De uitvoering van de onder artikel 3.1 genoemde maatregelen zal gedurende de looptijd van het addendum steeds meer plaatsvinden onder regie van de Onderwijsregio Amsterdam. Partijen maken tijdig afspraken over de continuering en financiering van de maatregelen vanaf 1 januari 2026.

3. Toetredingsregeling Convenant

  • 3.1. Alle schoolbesturen met scholen in de gemeente Amsterdam kunnen gedurende de looptijd van het convenant als partij toetreden. Als een schoolbestuur wil toetreden tot het Convenant kan het desbetreffende schoolbestuur voorafgaand aan de start van een nieuw schooljaar hiertoe een schriftelijk verzoek indienen bij de bovenbestuurlijke projectleiders. Zij zullen aan alle huidige convenantspartijen vragen om hiervoor een verklaring van instemming tot toetreding te tekenen. Het schoolbestuur dat wil toetreden tekent een verklaring van instemming met de bepalingen in het convenant. De samengevoegde verklaringen van instemming worden ten slotte door de bovenbestuurlijke projectleiders aan het Ministerie van OCW toegestuurd;

  • 3.2. Indien een opleiding wil toetreden tot het Convenant volgt een soortgelijk proces als beschreven in artikel 4.1;

  • 3.3. Een toetredende partij dient de verplichtingen die voor haar uit het convenant voortvloeien zonder voorbehoud te aanvaarden;

  • 3.4. Het verzoek tot toetreding en de verklaring tot instemming worden als bijlage aan het convenant aangehecht.

4. Verlenging looptijd Convenant en inwerkingtreding addendum

  • 4.1. De looptijd van het Convenant Uitvoering Noodplannen personeelstekort G5: Amsterdam wordt verlengd vanaf het einde van de looptijd zoals bepaald in art. 9 van het Convenant tot en met 31 december 2025;

  • 4.2. Dit addendum treedt in werking aansluitend op het Convenant op 1 augustus 2024 tot en met 31 december 2025.

5. Publicatie in Staatscourant

  • 5.1. Dit Addendum op het Convenant Uitvoering Noodplannen personeelstekort G5: Amsterdam zal binnen 30 dagen na ondertekening openbaar worden gemaakt door publicatie in de Staatscourant.

  • 5.2. Dit addendum maakt onderdeel uit van het Convenant Uitvoering Noodplannen personeelstekort G5: Amsterdam (Stcrt. 2020, 38280).

  • 5.3. Van toetreden, uittreden, opzeggen of ontbinden wordt melding gemaakt in de Staatscourant.

Aldus overeengekomen en in vijfvoud ondertekend, te Den Haag.

De Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, R. Dijkgraaf, en de Minister voor Primair en Voortgezet Onderwijs, M. Paul, handelend als bestuursorgaan en als vertegenwoordigers van de Staat der Nederlanden,

En

Het college van burgemeester en wethouders van Amsterdam, te dezen vertegenwoordigd door de wethouder Onderwijs, Jeugd(zorg) en armoede M. Moorman

En

de schoolbesturen; te dezen vertegenwoordigd door de Voorzitter College van Bestuur van Stichting Samen Tussen Amstel en IJ (STAIJ), N. van Heijst;

En

de lerarenopleidingen, te dezen vertegenwoordigd door de voorzitter CvB Hogeschool van Amsterdam, J.E.A.M. Nooren;


X Noot
1

De hoofddoelstelling in de aanpak is gelijk gesteld aan de ambities uit de lerarenagenda 2023–2027: https://assets.amsterdam.nl/publish/pages/934201/lerarenagenda_2023_2027.pdf

Naar boven