ADDENDUM bij het Convenant Uitvoering Noodplannen personeelstekort G5: Almere (Stcrt. 2020, 38286)

Partijen,

De Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, R. Dijkgraaf, en de Minister voor Primair en Voortgezet Onderwijs, M. Paul, handelend als bestuursorgaan en als vertegenwoordigers van de Staat der Nederlanden, hierna: de Ministers;

En

Het college van burgemeester en wethouders van Almere, te dezen vertegenwoordigd door de wethouder Onderwijs (primair en voortgezet), mevrouw F. de Jonge, hierna: de gemeente;

En

de schoolbesturen, te dezen vertegenwoordigd door de voorzitter CvB van de Almeerse Scholen Groep (ASG), mevrouw S. Olivier,

Stichting Eduvier Onderwijsgroep

Stg. Prisma, stg. prot. chr. & oecumen. onderwijs in Almere

Stichting Kath. Onderw. Flevoland-Veluwe

Almeerse Scholen Groep (ASG - PO)

Stichting Almere Speciaal

Stichting Onderwijs voor vrede en samen leven

Stichting Vrijeschool Almere'

Stichting Viertaal

Stichting Noor - Aliman

Stichting SHON - Shri Ganesha School

Christelijk Basisschool De Verbinding (CorDeo)

hierna: de schoolbesturen;

En

De lerarenopleidingen, te dezen vertegenwoordigd door Hogeschool Windesheim Almere, de heer H. Moukaddim;

Hogeschool Windesheim Almere

hierna: de lerarenopleidingen;

Overwegende dat:

  • De looptijd van het Convenant Uitvoering Noodplannen personeelstekort G5: Almere (verder ook: Convenant) afloopt op 31 augustus 2024;

  • Partijen samen voorstellen om het vigerende Convenant Uitvoering Noodplannen personeelstekort G5: Almere te verlengen tot en met 31 december 2025;

  • Dit een voortzetting is in de zin van artikel 9 van het Convenant;

  • Partijen zijn overeengekomen artikel 3 van het Convenant te wijzigen;

  • De activiteiten in het activiteitenplan voor zij-instroom G5 onderdeel worden van het Convenant. De activiteiten zij-instroom zich richten op het verbeteren van het voortraject, de opleiding en begeleiding van zij-instromers op scholen in de G5;

  • Partijen toetreding tot het Convenant mogelijk willen maken;

  • Alle partijen hebben ingestemd met deze wijzigingen en verlenging;

  • Wordt toegewerkt naar een landelijk dekkend netwerk van onderwijsregio’s;

  • Alle partijen het belang van het betrekken van de beroepsgroep onderstrepen bij de uitvoering van dit Convenant.

Spreken het volgende af:

1. Definities

Aan Artikel 1 van het Convenant wordt toegevoegd:

  • g. Versneld voor de Klas: traject waarbij studenten met ho-vooropleiding tijdens de Pabo als zij-instromer worden aangesteld bij een bevoegd gezag met een geschiktheidsverklaring na het behalen van een aantal mijlpalen als bedoeld in de Kamerbrief ‘Extra actie tegen het lerarentekort’ van 24 augustus 2018 (TK, 2017–2018, 27 923, nr. 318);

  • h. Zij-instromer: degene die beschikt over een geschiktheidsverklaring als bedoeld in artikel 171 van de Wet op het primair onderwijs.

2. Hernieuwde maatregelen

2.1. Artikel 3 van het Convenant komt te luiden:

Artikel 3 Maatregelen en resultaten

Maatregel A: Opzetten gezamenlijk begeleidingsprogramma voor nieuwe talenten binnen het onderwijs

Het bovenbestuurlijke begeleidingsprogramma werkt als verbindende factor tussen starters. Zij voelen zich gezien en welkom en kunnen ervaringen met elkaar delen, eveneens wordt hen voldoende begeleiding geboden waardoor schoolbesturen hen kunnen binden en boeien. Naast een eigen inductieprogramma per bestuur zorgt deze maatregel ook voor een bestuursdoorbroken inductie aanbod. Er worden bijeenkomsten georganiseerd met gastsprekers waar de ontmoeting met elkaar centraal staat. Het effect van deze bijeenkomst is dat startende leerkrachten zich verbonden voelen met het bestuur en de stad waar ze werken. Afgelopen schooljaar heeft dit geresulteerd in minimale uitval van starters.

Wat heeft tot nu toe gewerkt en willen de convenantspartijen behouden:

  • Begeleiding op maat.

  • Gezamenlijk inductieprogramma draagt bij aan binden en boeien van startende leraren (behoud).

Wat gaan de convenantspartijen versterken:

  • De praktijk vraagt steeds vaker verschillende doelgroepen en opleidingsroutes te begeleiden binnen school. Dit vraagt om uitgewerkte visie op begeleiding voor de schoolbesturen.

  • Sluit aan bij SO&P PO & VO zodat gezamenlijk beleid wordt ontwikkeld.

  • Monitoring en onderzoek zowel kwalitatief als kwantitatief beter te richten.

Beoogd resultaat:

  • Het percentage uitval is kleiner dan 10% bij startende leraren. Door het instappen van nieuwe schoolbesturen is de ambitie om de uitval onder de 10% te houden.

  • Startende leraren behouden voor het Almeerse onderwijs, het percentage mobiliteit uit de sector onder de 5% houden.

Maatregel B: Zorgen voor extra ondersteuning binnen de school.

De complexe leerling populatie in Almere vraagt extra maatschappelijk ondersteuning in de school. Deze maatregel zet zich in om het structureel mogelijk te maken om faciliterend personeel in te zetten zoals pedagogisch conciërges, jeugdhulpverleners en ander ondersteunend personeel zodat de focus op de lesgevende taken voor de leerkrachten kunnen worden verbeterd. Dit zorgt niet alleen voor minder werkdruk en daarmee minder uitval, maar de inzet van bijvoorbeeld jeugdverpleegkundigen en jeugdhulpverleners kan er ook voor zorgen dat de leerkrachten zich meer kunnen richten op lesgeven. Dit wordt op wijkniveau georganiseerd, waardoor scholen ook gefaciliteerd worden en projecten als Sterk in de Wijk in een duurzame behoefte kan voorzien (Sterk in de wijk heet tegenwoordig ‘Basisstructuur voor Ondersteuning’). Deze maatregel (die uit meerdere projecten bestaat) heeft als doel om leraren te ontzorgen en te behouden voor het onderwijs, zowel binnen het regulier- als het speciaal onderwijs.

Door de inzet van extra ondersteuning binnen de scholen neemt de beleefde werkdruk af en het welbevinden binnen de beroepsgroep neemt toe. Dit draagt bij aan de pijler behoud.

Wat heeft tot nu toe gewerkt en willen de convenantspartijen behouden:

  • Ontzorgen van leraren, IB’ers, zorgcoördinatoren en directeuren (behoud).

  • De deelprojecten bieden ondersteuning om bestaand personeel te ontzorgen en te behouden. Is niet alleen gericht op regulier onderwijs, maar ook op speciaal onderwijs.

  • Het versterkt contact tussen scholen/schoolbesturen, JGZ-partners in sociaal domein en gemeente zorgt ervoor dat ze elkaar beter kennen, beter weten te vinden en daardoor elkaar beter kunnen aanvullen. Onderwijs, sociale hulp en andere dienstverlening kunnen hand in hand gaan.

Wat gaan de convenantspartijen versterken:

  • Afhankelijk van het deelproject worden de reguliere basisscholen, de drie SBO scholen en de SO scholen bediend. De insteek is dat het bereik steeds stadsbreed wordt uitgezet en ingevuld naar behoefte per stadsdeel en medewerkers. Bij de gespecialiseerde voorzieningen is dit stadsbreed voor hun doelgroep.

  • Binnen de onderwijskolom wordt gesproken over de uitbreiding en de wens van de Basisstructuur voor Ondersteuning naar 0–18 jr (en daarna naar 0 -27 jr). In de deelprojecten wordt waar mogelijk de toevoeging gemaakt van het V(S)O en /projecten te realiseren die een koppeling maken met daar met de ambities vanuit het ondersteuningsplan SWV, de onderwijsagenda en de LEA (gebiedsgericht werken).

  • Monitoring en (tevredenheid)onderzoek inzetten om te monitoren of de ingezette interventies/projecten leiden tot behoud van de medewerkers en of de kinderen/ouders preventiever en directer worden ondersteund. De convenantspartijen willen toetsen of de samenwerkingsvormen van de ketenpartners leiden tot betekenisvollere interventies die kortdurender zijn, thuis nabij en laagdrempelig.

Beoogd resultaat:

  • Verhoging tevredenheid onder leraren, doel is minimaal een 7,0. Hiertoe wordt eerst een nulmeting gedaan.

  • Door de inzet van extra ondersteuning binnen de scholen neemt de beleefde werkdruk af en het welbevinden binnen de beroepsgroep neemt toe. Om dit te kunnen meten wordt een onderzoeksbureau ingezet.

Maatregel C: Specifieke scholing en werving van onderwijsassistenten en ander ondersteunend personeel.

Vanuit deze maatregel worden onderwijsassistenten de kans geboden om zich, door de AD-PEP opleiding te volgen, te ontwikkelen tot leraarondersteuner. De ad-pep staat voor ‘pedagogisch educatief professional’ en is een HBO 5 - degree. Op deze wijze wordt er gewerkt aan versterking van de kwaliteit binnen de school en kan directie personeel boeien en binden. Deze maatregel draagt bij aan de pijler behoud.

Wat heeft tot nu toe gewerkt en willen de convenantspartijen behouden:

  • Maatwerktraject tussen student, opleiding en school.

  • Gezamenlijk begeleidingsprogramma draagt bij aan binden en boeien van deze doelgroep.

  • Loopbaanperspectief.

  • Uniforme arbeidsvoorwaarden.

  • Doorstroomtraject van Ad-PEP naar PABO verfijnd.

Wat gaan de convenantspartijen versterken:

  • Goede begeleiding en extra (na)scholing voor onderwijsassistenten en leraarondersteuners tijdens studie én inductie om lange termijn effect te bewerkstelligen. Dat vraagt om een uitgewerkte visie op begeleiding voor de schoolbesturen.

  • Geoormerkte gelden voor de scholen voor de schoolopleiders/starterscoaches om de doelgroepen OA en AD-PEP te begeleiden en te coachen. Dit vraagt specifieke vaardigheden vooral voor deze kandidaten met groepsverantwoordelijkheid.

  • Professionalisering voor schoolopleiders/starterscoaches gericht op begeleidingsvaardigheden doelgroepen OA/AD-PEP

  • Aansluiten bij de partnerschappen OPLIS & SAMEN SO&P Samen ontwikkelen van beleid is al een mooie stap richting de Onderwijsregio.

  • Monitoring en (tevredenheid)onderzoek.

Beoogd resultaat:

  • In de periode van 01-01-2024 t/m 31-12-2025 worden er nog eens 20 leraarondersteuners opgeleid.

  • Het percentage uitval is kleiner dan 10%. Ook met het instappen van de nieuwe schoolbesturen, streven de convenantspartijen naar dit percentage.

  • Professionaliseringsaanbod voor schoolopleiders/starterscoaches realiseren gericht op begeleidingsvaardigheden doelgroepen OA/AD-PEP. Deelname 50%.

  • Faciliteren van uitbreiding van het aantal schoolopleiders (ook kleine schoolbesturen)

Maatregel D: Ondersteuning bieden met additionele en/of alternatieve invulling van lessen/dagdelen

De samenwerkende schoolbesturen en haar scholen inventariseren, formuleren, onderzoeken, experimenteren, implementeren en evalueren verschillende mogelijkheden om de dag- en weekindeling op de scholen van Almere anders te organiseren, in samenwerking met partners rondom het onderwijs in Almere.

Voor het invullen van de andere dag- en weekindeling maken we onder andere gebruik van de wettelijke ruimte die de G5-gemeenten hebben gekregen van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap om zo een deel van het lerarentekort te kunnen oplossen (Experiment ‘de Vijfde Schooldag’ (tot augustus 2024)). Ook wordt er sinds 2022–2023 gekeken naar nieuwe onderwijsconcepten, organisatievormen en inzet van externe professionals voor de groepen.

De schoolbesturen werken samen op vraagstukken waar samenwerken leidt tot een versnelling, efficiëntie, duidelijke communicatielijnen en concrete projecten.

En zij erkennen dat elk schoolbestuur haar eigen manier van organiseren, overleggen en uitvoeren heeft en zij kiezen voor gezamenlijke én eigen routes om zoveel mogelijk verschillende experimenten en opbrengsten te zaaien en oogsten om daarna met elkaar te delen.

De schoolbesturen en scholen worden bij deze opgave ondersteund door de werkgroep Anders Organiseren. Deze werkgroep richt zich op het duurzaam inbedden van de inzet van anders bekwame professionals binnen het onderwijs. Uit een evaluatie komt dat de convenantspartijen meer gebruikmaken van de inzet van 'anders bekwame’ collega’s en ‘anders bevoegde’ collega’s binnen het lesrooster van scholen.

Anders bekwaam zijn externe professionals die ingezet worden via samenwerkende partners. Anders bevoegde collega’s zijn de onderwijsassistenten, pedagogisch medewerkers en leerkrachtondersteuners. Deze maatregel sluit aan op de experimenteerregeling andere dag- en weekindeling. Ook draagt deze maatregel bij aan de pijler anders organiseren van onderwijs.

Wat heeft tot nu toe gewerkt en willen de convenantspartijen behouden:

  • De kwaliteit van hele curriculum voor de leerlingen wordt versterkt doordat leerlingen les krijgen van een vak expert en kennismaken met verschillende interesse- en kennisgebieden.

  • De anders bevoegde en anders bekwame professionals worden elk op eigen expertise ingezet, wat meer tevredenheid oplevert en minder werkdruk.

Wat gaan de convenantspartijen versterken:

  • Maatregel aanhouden en verbreden in Almere. Toevoegen van anders bevoegde collega leraarondersteuner, anders bevoegde collega onderwijsassistent en anders bevoegde collega pedagogisch medewerker.

  • Inzet financiële ondersteuning scholen ‘anders organiseren’ om veel papierwerk en ingewikkelde declaratievoorwaarden te voorkomen.

  • Werkgroep benutten om kennis rondom anders organiseren boven bestuurlijk te delen, kansen en verbindingen te bespreken en in te brengen bij de stuurgroep. Denk aan: anders organiseren vraag om: anders roosteren, anders formeren, anders begroten en anders bezetten. Wat werkt wel, wat werkt niet? Hoe kunnen de partijen kennis delen en verbinden? (idee: pilot opstarten met Zermelo).

  • Pilot onderwijsambassadeurs (pijler instroom).

  • Ontwikkelen Leergang Anders organiseren Almere (visievorming schoolleiders bevorderen).

  • Andersom Almere: doorgaan en vergroten lesaanbod (PO, S(B)O en VO).

  • Monitoring en (tevredenheid)onderzoek.

Beoogd resultaat:

  • Alle schoolleiders nemen deel een de leergang anders organiseren en maken gebruik van een stimuleringsbudget indien er kennis wordt gedeeld en wordt verantwoord.

  • Alle scholen hebben toegang tot het platform Andersom Almere.

  • Verdere uitbreiding van het aanbod door anders bekwame en anders bevoegde professionals.

  • Pilots die het anders roosteren, anders formeren, anders begroten en anders bezetten ondersteunen en samen met Windesheim deze kansrijke pilots monitoren en onderzoeksresultaten delen.

Maatregel E: Zij-instroom

Via het zij-instroomtraject kunnen mensen overstap maken vanuit een ander werkveld naar het onderwijs. Kandidaten met een afgeronde 4 jarige HBO- of WO-opleiding kunnen zich door middel van een motivatiebrief en CV aanmelden voor een selectiegesprek bij Flevowijs. Deze centrale aanmelding en de gezamenlijke selectiegesprekken versterken de onderlinge samenwerking tussen schoolbesturen. Als er na het selectiegesprek een positief advies wordt afgegeven kan de kandidaat starten met het geschiktheidsonderzoek. Na een positieve afronding van het geschiktheidsonderzoek start het zij-instroomtraject. Kandidaten hebben dan 24 maanden om zich in praktijk en theorie te bekwamen tot leerkracht. Het zij-instroom traject liet afgelopen jaar een uitval zien van < 10 procent.

Het succes valt onder andere te verklaren door de bovenschoolse coaching vanuit ‘samen opleiden’ (specialist zij-instroom traject) waardoor scholen worden ontzorgd bij het coachen van deze specifieke doelgroep. De bijvangst van deze maatregel is een verbeterde samenwerking tussen de schoolbesturen op andere maatregelen.

Het aantrekken, opleiden en begeleiden van zij-instromers draagt bij aan de pijler instroom.

Wat heeft tot nu toe gewerkt en willen de convenantspartijen behouden:

  • Gelijkwaardigheid tussen de schoolbesturen en de lerarenopleiding in de samenwerking, het maken van goede afspraken om te zorgen dat het zij-instroom traject goed verloopt en het regelmatig aanpassen en verbeteren van het traject waar dat nodig is.

  • Gezamenlijke werving, centrale aanmelding en gezamenlijke intakegesprekken.

  • Maatwerktraject tussen zij-instromer, opleiding en school.

  • Drie maanden zachte landing, boven formatieve inzet.

  • Intensieve begeleiding.

  • Uniforme arbeidsvoorwaarden.

Wat gaan de convenantspartijen versterken:

  • Promotie en werving, als onderdeel van de landelijke, regionale en stedelijke campagnestrategie.

  • Begeleiding van eerste- en tweede opleidingsjaar gelijk trekken (aantal uren).

  • Monitoring en (tevredenheid)onderzoek uitgevoerd door KBA.

Beoogd resultaat:

  • Opleiden en begeleiden van 40 zij-instromers in beroep per schooljaar. De convenantspartijen handhaven de resultaatafspraak omdat het aantal schoolbesturen wordt uitgebreid en de partijen promotie en werving gaan intensiveren.

  • Zowel het eerste- als tweede leerjaar krijgen de zij-instromers 4 uur extra begeleiding.

  • Het uitvalspercentage onder zij-instromers is kleiner dan 10%. Dit streefpercentage blijven de convenantspartijen hanteren, ondanks de uitbreiding van schoolbesturen.

  • Tevredenheidsonderzoek uitvoeren door KBA, doel is handhaven van 75% tevredenheid onder de zij-instromers.

Artikel 3.2 Onderwijsregio Almere

De uitvoering van de onder artikel 3.1 genoemde maatregelen zal gedurende de looptijd van het addendum steeds meer plaatsvinden onder regie van de Onderwijsregio Almere. Partijen maken tijdig afspraken over de continuering en financiering van de maatregelen vanaf 1 januari 2026.

3. Toetreding Convenant

  • 3.1. Alle schoolbesturen met scholen in de gemeente Almere kunnen gedurende de looptijd van het convenant als partij toetreden. Als een schoolbestuur wil toetreden tot het Convenant kan het desbetreffende schoolbestuur voorafgaand aan de start van een nieuw schooljaar hiertoe een verzoek indienen bij de bovenbestuurlijke penvoerder. De penvoerder zal aan alle huidige convenantspartijen vragen om hiervoor een verklaring van instemming tot toetreding te tekenen. Het schoolbestuur dat wil toetreden tekent een verklaring van instemming met de bepalingen in het convenant. De samengevoegde verklaringen van instemming worden ten slotte door de bovenbestuurlijke penvoerder aan het Ministerie van OCW toegestuurd;

  • 3.2. Indien een lerarenopleiding wil toetreden tot het Convenant volgt een soortgelijk proces als beschreven in artikel 4.1;

  • 3.3. Een toetredende partij dient de verplichtingen die voor haar uit het convenant voortvloeien zonder voorbehoud te aanvaarden;

  • 3.4. Het verzoek tot toetreding en de verklaring tot instemming worden als bijlage aan het convenant aangehecht.

4. Verlenging looptijd Convenant en inwerkingtreding addendum

  • 4.1. De looptijd van het Convenant Uitvoering Noodplannen personeelstekort G5: Almere wordt verlengd vanaf het einde van de looptijd zoals bepaald in art. 9 van het Convenant tot en met 31 december 2025;

  • 4.2. Dit addendum treedt in werking aansluitend op het Convenant op 1 augustus 2024 tot en met 31 december 2025.

5. Publicatie in Staatscourant

  • 5.1. Dit Addendum op het Convenant Uitvoering Noodplannen personeelstekort G5: Almere zal binnen 30 dagen na ondertekening openbaar worden gemaakt door publicatie in de Staatscourant.

  • 5.2. Dit addendum maakt onderdeel uit van het Convenant Uitvoering Noodplannen personeelstekort G5: Almere (Stcrt. 2020, 38286).

  • 5.3. Van toetreden, uittreden, opzeggen of ontbinden wordt melding gemaakt in de Staatscourant.

Aldus overeengekomen en in vijfvoud ondertekend, te Den Haag

De Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, R. Dijkgraaf, en de Minister voor Primair en Voortgezet Onderwijs, M. Paul, handelend als bestuursorgaan en als vertegenwoordigers van de Staat der Nederlanden,

En

Het college van burgemeester en wethouders van Almere, te dezen vertegenwoordigd door de wethouder Onderwijs (primair en voortgezet), F. de Jonge,

En

de schoolbesturen, te dezen vertegenwoordigd door de voorzitter CvB van de Almeerse Scholen Groep (ASG), S. Olivier,

En

De lerarenopleidingen, te dezen vertegenwoordigd door Hogeschool Windesheim Almere, H. Moukaddim;

Naar boven