Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Ministerie van Economische Zaken en Klimaat | Staatscourant 2023, 34125 | algemeen verbindend voorschrift (ministeriële regeling) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Ministerie van Economische Zaken en Klimaat | Staatscourant 2023, 34125 | algemeen verbindend voorschrift (ministeriële regeling) |
De Minister van Economische Zaken en Klimaat,
Gelet op de artikelen 1, tweede lid, en 2, eerste, tweede, derde en vierde lid, van het Financieel besluit handelsregister 2014 en artikel 34, eerste lid, van de Wet op de Kamer van Koophandel;
Besluit:
De Financiële regeling handelsregister 2019 wordt als volgt gewijzigd:
A
Artikel 1 wordt als volgt gewijzigd:
1. In onderdeel a wordt ‘€ 0,70 per tijdseenheid van 1 minuut’ vervangen door ‘€ 0,90 per tijdseenheid van 1 minuut’.
2. In onderdeel b wordt ‘€ 2,60 per uittreksel’ vervangen door ‘€ 2,75 per uittreksel’.
3. In onderdeel c wordt ‘€ 3,– per concernrelatie’ telkens vervangen door ‘€ 3,20 per concernrelatie’.
4. De onderdelen d en g vervallen, onder verlettering van de onderdelen e en f tot d en e, en van de onderdelen h tot en met j tot f tot en met h.
5. In onderdeel d (nieuw) wordt ‘€ 3,45 per document’ vervangen door ‘€ 3,65 per document’.
6. In de onderdelen e en f (nieuw) wordt ‘€ 8,45’ telkens vervangen door ‘€ 9,00’.
7. In onderdeel g (nieuw) wordt ‘€ 2,75’ vervangen door ‘€ 2,95’.
B
Artikel 2 wordt als volgt gewijzigd:
1. In onderdeel a wordt ‘€ 15,20 per document’ vervangen door ‘€ 16,20 per document’.
2. In onderdeel b wordt ‘€ 16,90 per uittreksel’ vervangen door ‘€ 18,05 per uittreksel’.
3. In onderdeel c wordt ‘€ 16,90 per dossier’ vervangen door ‘€ 18,05 per dossier per mededeling’.
C
Artikel 3 wordt als volgt gewijzigd:
1. Het tweede lid wordt als volgt gewijzigd:
a. Onderdeel a wordt als volgt gewijzigd:
1°. In het eerste gedachtestreepje wordt ‘€ 1.128,-’ vervangen door ‘€ 1.204,-’.
2°. In het tweede gedachtestreepje wordt ‘€ 8,45’ vervangen door ‘€ 9,00’.
b. Onderdeel b wordt als volgt gewijzigd:
1°. In het eerste gedachtestreepje wordt ‘€ 1.128,-’ vervangen door ‘€ 1.204,-’.
2°. In het tweede gedachtestreepje wordt ‘€ 0,10’ vervangen door ‘€ 0,12’.
c. Onderdeel c wordt als volgt gewijzigd:
1°. In het eerste gedachtestreepje wordt ‘€ 1.128,-’ vervangen door ‘€ 1.204,-’.
2°. In het tweede gedachtestreepje wordt ‘€ 0,03 per record’ vervangen door ‘€ 0,04 per record’.
d. Onderdeel d wordt als volgt gewijzigd:
1°. In het eerste gedachtestreepje wordt ‘€ 1.128,-’ vervangen door ‘€ 1.204,-’.
2°. In het tweede gedachtestreepje wordt ‘€ 0,03 per record’ vervangen door ‘€ 0,04 per record’.
e. Onderdeel e wordt als volgt gewijzigd:
1°. In het eerste gedachtestreepje wordt ‘€ 1.128,-’ vervangen door ‘€ 1.204,-’.
2°. In het tweede gedachtestreepje wordt ‘€ 3,45 per jaarrekening’ vervangen door ‘€ 3,65 per jaarrekening’.
f. Onderdeel f wordt als volgt gewijzigd:
1°. In het eerste gedachtestreepje wordt ‘€ 282,– per opdracht’ vervangen door ‘€ 301,– per opdracht’.
2°. In het tweede gedachtestreepje wordt ‘€ 1.128,-’ vervangen door ‘€ 1.204,-’.
3°. In het derde gedachtestreepje wordt ‘€ 0,028’ vervangen door ‘€ 0,03’.
4°. In het vijfde gedachtestreepje wordt ‘€ 0,03 per verstrekt gegeven’ vervangen door ‘€ 0,04 per verstrekt gegeven’.
5°. In het zesde gedachtestreepje wordt ‘€ 169,– per levering per rubriek’ vervangen door ‘€ 180,– per levering per rubriek’.
g. Onderdeel g wordt als volgt gewijzigd:
1°. In het eerste gedachtestreepje wordt ‘€ 1.128,- per aanvraag’ vervangen door ‘€ 1.204,- per aanvraag’.
2°. In het tweede gedachtestreepje wordt ‘€ 0,03 per verstrekte naam’ vervangen door ‘€ 0,04 per verstrekte naam’.
3°. In het vierde gedachtestreepje wordt ‘€ 1.128,- per abonnement per jaar’ vervangen door ‘€ 1.204,- per abonnement per jaar’.
4°. In het vijfde gedachtestreepje wordt ‘€ 0,03 per verstrekte naam per jaar’ vervangen door ‘€ 0,04 per verstrekte naam per jaar’.
5°. In het zevende gedachtestreepje wordt ‘€ 1.692,- per abonnement per jaar’ vervangen door ‘€ 1.806,- per abonnement per jaar’ en ‘€ 0,03 per record per jaar’ vervangen door ‘€ 0,04 per record per jaar’.
6°. In het achtste gedachtestreepje wordt ‘€ 282,– per verzoek’ vervangen door ‘€ 301,– per verzoek’.
7°. In het negende gedachtestreepje wordt ‘€ 169,– per levering per rubriek’ vervangen door ‘€ 180,– per levering per rubriek’.
h. Onderdeel h wordt als volgt gewijzigd:
1°. In de aanhef wordt ‘KVK Handelsregister adressen offline’ vervangen door ‘KVK Handelsregister Selecties’.
2°. In het eerste gedachtestreepje wordt ‘€ 282,–’ vervangen door ‘€ 301,–’.
3°. In het derde gedachtestreepje wordt ‘€ 0,03 per verstrekt gegeven’ vervangen door ‘€ 0,04 per verstrekt gegeven’.
4°. In het vierde gedachtestreepje wordt ‘€ 169,– per levering per rubriek’ vervangen door ‘€ 180,– per levering per rubriek’.
i. Onderdeel i vervalt, onder verlettering van de onderdelen j tot en met l tot i tot en met k.
j. Onderdeel i (nieuw) wordt als volgt gewijzigd:
1°. In het eerste gedachtestreepje wordt ‘€ 1.128,- eenmalig’ vervangen door ‘€ 1.204,- eenmalig’.
2°. In het tweede gedachtestreepje wordt ‘€ 2,60 per gegevenslevering’ vervangen door ‘€ 2,75 per gegevenslevering’.
3°. In het derde gedachtestreepje wordt ‘€ 1,95 per gegevenslevering’ vervangen door ‘€ 2,10 per gegevenslevering’.
4°. In het vierde gedachtestreepje wordt ‘€ 8,45 per gegevenslevering’ vervangen door ‘€ 9,00 per gegevenslevering’.
5°. In het vijfde gedachtestreepje wordt ‘€ 2,75 per gegevenslevering’ vervangen door ‘€ 2,95 per gegevenslevering’.
6°. In het zesde gedachtestreepje wordt ‘€ 1,45 per gegevenslevering’ vervangen door ‘€ 1,55 per gegevenslevering’.
7°. In het zevende gedachtestreepje wordt ‘€ 3,45 per jaarrekening’ vervangen door ‘€ 3,65 per jaarrekening’.
8°. In het achtste gedachtestreepje wordt ‘€ 2,60 per overzicht’ vervangen door ‘€ 2,75 per overzicht’.
k. Onderdeel j (nieuw) wordt als volgt gewijzigd:
1°. In de aanhef wordt ‘€ 5,65 per maand per aansluiting’ vervangen door ‘€ 6,00 per maand per aansluiting’.
2°. In het eerste, tweede en derde gedachtestreepje wordt ‘€ 0,018 per aanvraag’ telkens vervangen door ‘€ 0,019 per aanvraag’.
l. Onderdeel k (nieuw) wordt als volgt gewijzigd:
1°. In het eerste gedachtestreepje wordt ‘€ 90,15’ vervangen door ‘€ 96,25’.
2°. In het tweede gedachtestreepje wordt ‘€ 282,–’ vervangen door ‘€ 301,–’.
3°. In het derde gedachtestreepje wordt ‘€ 1.128,-’ vervangen door ‘€ 1.204,–’.
2. In het derde lid wordt ‘van een overzicht, bedoeld in het tweede lid, onderdelen b tot en met j’ vervangen door ‘van een overzicht, bedoeld in het tweede lid, onderdelen b tot en met h’ en ‘€ 12,40’ vervangen door ‘€ 13,25’.
D
In artikel 4 wordt ‘€ 25.000,-’ vervangen door ‘€ 26.500,-’.
E
Artikel 4a wordt als volgt gewijzigd:
1°. In het eerste gedachtestreepje wordt ‘€ 70,45 voor de eerste Legal Entity Identifier Inschrijving of Heropening’ vervangen door ‘€ 75,25 voor de eerste Legal Entity Identifier Inschrijving of Heropening’.
2°. In het tweede gedachtestreepje wordt ‘€ 43,35 voor de jaarlijkse Legal Entity Identifier Verlenging’ vervangen door ‘€ 46,30 voor de jaarlijkse Legal Entity Identifier Verlening’.
F
In artikel 5 wordt ‘€ 75,–’ vervangen door ‘€ 80,10’.
G
De bijlage, behorende bij artikel 5a, wordt als volgt gewijzigd:
1. In onderdeel 19 wordt ‘KVK Handelsregister adressen offline’ vervangen door ‘KVK Handelsregister Selecties’ en vervalt ‘(bijvoorbeeld telefoonnummer)’.
2. De onderdelen 3, 9 en 20 vervallen, onder vernummering van de onderdelen 4 tot en met 8 tot 3 tot en met 7, en van de onderdelen 10 tot en met 19 tot 8 tot en met 17.
De Regeling vergoedingen Kamer van Koophandel 2015 wordt als volgt gewijzigd:
A
Artikel 2, eerste lid, wordt als volgt gewijzigd:
1. In onderdeel a wordt ‘€ 54,90 per deelnemer’ vervangen door ‘€ 58,65 per deelnemer’.
2. In onderdeel b wordt ‘€ 54,90 per deelnemer’ vervangen door ‘€ 58,65 per deelnemer’.
3. In onderdeel c wordt ‘€ 21,80’ vervangen door ‘€ 23,30’.
4. In onderdeel d wordt ‘€ 15,60’ vervangen door ‘€ 16,65’.
5. In onderdeel e wordt ‘€ 242,– per carnet’ vervangen door ‘€ 258,– per carnet’.
6. In onderdeel f wordt ‘€ 12,80’ vervangen door ‘€ 13,65’.
7. In onderdeel g wordt ‘€ 10,55’ vervangen door ‘€ 11,25’.
8. In onderdeel h wordt ‘€ 19,75 per jaar’ vervangen door ‘€ 21,10 per jaar’.
9. In onderdeel i wordt ‘€ 1,05 per kopie’ vervangen door ‘€ 1,15 per kopie’.
10. In onderdeel j wordt ‘€ 30,75 per vergunning’ vervangen door ‘€ 32,85 per vergunning’.
11. In onderdeel k wordt ‘87,85 per EU-Verklaring’ vervangen door ‘€ 93,80 per EU-Verklaring’.
B
De bijlage, behorende bij artikel 2, tweede lid, komt te luiden:
a. Uurtarieven begroting 2024 (in euro, exclusief BTW)
Loonschaal 4 |
55 |
Loonschaal 5 |
57 |
Loonschaal 6 |
59 |
Loonschaal 7 |
63 |
Loonschaal 8 |
67 |
Loonschaal 9 |
72 |
Loonschaal 10 |
78 |
Loonschaal 11 |
87 |
Loonschaal 12 |
98 |
Loonschaal 13 |
109 |
Loonschaal 14 |
118 |
Loonschaal 15 |
128 |
Loonschaal 16 |
137 |
b. Voor de werkzaamheden en diensten van de IT-afdeling is voor 2024 een standaard tarief vastgesteld van € 129 per uur, exclusief BTW.
Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.
’s-Gravenhage, 17 december 2023
De Minister van Economische Zaken en Klimaat, M.A.M. Adriaansens
De onderhavige regeling voorziet in een wijziging van de Financiële regeling handelsregister 2019 en de Regeling vergoedingen Kamer van Koophandel 2015 vanwege de actualisatie van beide regelingen per 1 januari 2024.
In de Financiële regeling handelsregister 2019 zijn de vergoedingen vastgesteld die verschuldigd zijn aan de Kamer van Koophandel voor het inzien of verstrekken van een afschrift van of een uittreksel uit hetgeen in het handelsregister is ingeschreven of krachtens wettelijk voorschrift daarbij is gedeponeerd.
In de Regeling vergoedingen Kamer van Koophandel 2015 worden vergoedingen vastgesteld die ondernemingen of rechtspersonen zijn verschuldigd voor het afnemen van niet-handelsregistergerelateerde producten die geleverd worden door de Kamer van Koophandel. Artikel 34, eerste lid, van de Wet op de Kamer van Koophandel geeft hier een wettelijke basis voor.
De Kamer van Koophandel indexeert jaarlijks de vergoeding voor de producten en diensten volgens de consumentenprijsindex (CPI). Met ingang van 2023 is de indexering voor het eerst gebaseerd op de gemiddelde (jaar-op-jaar) prijsstijging over de maanden oktober tot en met september. Door het gemiddelde te nemen over meerdere maanden (6,8 procent) worden uitschieters afgevlakt. Deze methodiek van vaststelling van de indexatie wordt ook voor het jaar 2024 gehanteerd. Hiermee wordt invulling gegeven aan een bestendig prijsbeleid.
Het tarief voor het telefonisch verstrekken van inlichtingen gaat omhoog van 70 naar 90 cent per minuut (artikel 1, onderdeel a, van de Financiële regeling handelsregister 2019; artikel I, onderdeel A, onder 1, van deze regeling). Omdat dit tarief vanaf 2008 niet meer is gewijzigd, is besloten om het nu te verhogen met meer dan het CPI-percentage.
Bij het product ‘Standaard jaarrekening’ – het door middel van internet inzien van ten hoogste drie van de meest recente jaarrekeningen van een rechtspersoon -worden posten uit de originele jaarrekening omgezet naar standaardposten. Dit maakt het onderling vergelijken van jaarrekeningen eenvoudig. Door vergaande digitalisering zijn originele jaarrekeningen inmiddels bijna allemaal uniform qua benamingen van posten en is er nauwelijks meer toegevoegde waarde voor de Standaard jaarrekening. De Kamer van Koophandel stopt daarom met het aanbieden van dit product. Als gevolg daarvan vervallen artikelen 1, onderdeel d, 3, tweede lid, onderdeel i, en onderdeel 9 van de bijlage, behorende bij artikel 5a van de Financiële regeling handelsregister 2019 (opgenomen in respectievelijk artikel I, onderdeel A, onder 4, onderdeel C, onder 1°, onder i, en onderdeel G, onder 2, van deze regeling).
Het product ‘KVK Handelsregister bedrijfsprofiel’ (artikel 1, onderdeel g, van de Financiële regeling handelsregister 2019) bestaat uit de volgende deelproducten: uittreksel, overzicht historie, overzicht deponeringen, concernrelaties en de beschikbare standaard jaarrekening over laatste drie boekjaren. Met het schrappen van het eerder genoemde product Standaard jaarrekening is ook besloten om deze deelproducten niet meer gezamenlijk aan te bieden binnen het product KVK Handelsregister bedrijfsprofiel (artikel I, onderdeel A, onder 4, van deze regeling). De deelproducten zijn nog wel afzonderlijk beschikbaar.
Bij het product ‘KVK Handelsregister adressen offline’ biedt de Kamer van Koophandel nu nog communicatiegegevens (telefoonnummers en emailadressen) aan. In lijn met de Datavisie Handelsregister stopt de Kamer van Koophandel hiermee.1 Dit komt tot uitdrukking in de nieuwe naam van het product ‘KVK Handelsregister Selecties’ (artikel 3, tweede lid, onderdeel h, van de Financiële regeling handelsregister 2019; artikel I, onderdeel C, onder 1, onder h, onder 1° van deze regeling.
De doorgevoerde kleine correcties hebben betrekking op het toevoegen van de tekst ‘per mededeling’ in artikel 2, onderdeel c, van de Financiële regeling handelsregister 2019 (artikel I, onderdeel B, onder 3, van deze regeling) en het corrigeren van een onjuiste verwijzing in artikel 3, derde lid, van de Financiële regeling handelsregister 2019 (artikel I, onderdeel C, onder 2, van deze regeling).
De indexering is gelijk aan die bij de wijziging van de Financiële regeling handelsregister 2019. Voor de toelichting wordt verwezen naar paragraaf 1.2.1.
De Kamer van Koophandel hanteert sinds 1 januari 2020 de uurtarieven van de rijksoverheid, zoals die zijn vastgelegd in de HOT van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. De HOT is een handreiking voor alle onderdelen van de rijksoverheid, die gebruikt kan worden voor het in rekening brengen van kosten voor bijvoorbeeld werkzaamheden, diensten, detacheringen of overhevelingen binnen de rijksoverheid. De tarieven zijn gebaseerd op gemiddelde tarieven op basis van de standaard kantooromgeving binnen de rijksoverheid. De uurtarieven voor 2024 zijn aangepast in lijn met de voor 2024 geactualiseerde versie van de HOT die per 1 januari 2024 zal gelden. Deze uurtarieven worden vastgesteld in de bijlage, behorende bij het tweede lid van artikel 2 van de Regeling vergoedingen Kamer van Koophandel 2015.
Voor de werkzaamheden en diensten van de IT-afdeling van de Kamer van Koophandel zijn de HOT-tarieven niet toepasbaar en worden afwijkende tarieven gehanteerd. De voornaamste redenen hiervoor zijn het relatief hoge percentage externe medewerkers binnen de IT-afdeling van de Kamer van Koophandel en de kosten voor licenties en hardware, die niet zijn inbegrepen in de tarieven voor een standaard kantooromgeving. Voor de werkzaamheden en diensten van de IT-afdeling is daarom voor 2024 een standaard verrekentarief vastgesteld van € 129 per uur.
Tarieven vallen niet onder de definitie van regeldruk. Derhalve is hier geen sprake van administratieve lasten voor bedrijven of burgers en evenmin van inhoudelijke nalevingskosten.
De regeling wordt, voor zover het betreft de wijziging van de Regeling vergoedingen Kamer van Koophandel 2015, voorgelegd aan de Europese Commissie conform Richtlijn 2006/123/EG van het Europees Parlement en de Raad van 12 december 2006 betreffende diensten op de interne markt (de Dienstenrichtlijn, PbEU 2006, L 376/36). Het gaat om de kennisgeving van het vaststellen van vaste minimum- en maximumtarieven in de zin van artikel 15, tweede lid, onder g, van de Dienstenrichtlijn. Voor die kennisgeving geldt dat de notificatie uiterlijk na de vaststelling van de regeling dient te geschieden.
Deze regeling treedt in werking op 1 januari 2024, een vast verandermoment. Met publicatie minder dan twee maanden voordien wordt afgeweken van het beleid inzake vaste verandermomenten, zoals opgenomen in Aanwijzing 4.17 van de Aanwijzingen voor de regelgeving. Deze afwijking wordt gerechtvaardigd door het feit dat de HOT voor 2024 niet eerder beschikbaar was voor de publicatie.
De Minister van Economische Zaken en Klimaat, M.A.M. Adriaansens
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2023-34125.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.