Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties | Staatscourant 2023, 31936 | algemeen verbindend voorschrift (ministeriële regeling) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties | Staatscourant 2023, 31936 | algemeen verbindend voorschrift (ministeriële regeling) |
De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,
Gelet op artikel 2, eerste lid, onderdeel m, en derde lid, en artikel 3 van het Besluit van 29 oktober 2022, houdende het stellen van regels over het verstrekken van specifieke uitkeringen aan gemeenten of provincies voor activiteiten die passen in het rijksbeleid met betrekking tot het bouwen, het wonen en de woonomgeving (Stb. 2022, 452);
De Regeling houdende regels met betrekking tot de verstrekking van een specifieke uitkering aan gemeenten ten behoeve van de verduurzaming van slecht geïsoleerde woningen van eigenaar-bewoners en woningen van verenigingen van eigenaars, woonverenigingen en wooncoöperaties in het kader van het Nationaal Isolatieprogramma (Stcrt. 2023, 3877) wordt als volgt gewijzigd:
A
In artikel 2, eerste lid, wordt na ‘op aanvraag van een college’ ingevoegd ‘of ambtshalve’ en wordt ‘met een focus op woningen met een WOZ-waarde als bedoeld in artikel 6, eerste lid, onderdeel b’ vervangen door ‘met een focus op woningen die bewoond zijn door huishoudens in energiearmoede of een risico daarop. Die focus wordt in ieder geval bereikt door uitvoering te geven aan de verplichting in artikel 6, eerste lid, onderdeel b.’
B
Na artikel 4 wordt een artikel ingevoegd, luidende:
1. Indien het college van een gemeente een aanvraag heeft gedaan op grond van artikel 3, wordt een specifieke uitkering aan het college verstrekt ter hoogte van het bedrag dat voor die gemeente is opgenomen in de tweede kolom van bijlage II.
2. Indien het college van een gemeente een aanvraag heeft gedaan op grond van artikel 3, wordt aanvullend een specifieke uitkering aan het college verstrekt ter hoogte van het bedrag dat voor die gemeente is opgenomen in de derde kolom van bijlage II, naar rato van het aantal woningen waarvoor door die gemeente een aanvraag is gedaan op grond van artikel 3.
C
Artikel 5 wordt als volgt gewijzigd:
1. Onder vernummering van het derde lid tot vijfde lid, worden twee leden ingevoegd, luidende:
3. In afwijking van het in het tweede lid opgenomen betalingsritme wordt het bedrag dat is opgenomen in de derde kolom van bijlage I voor de gemeenten opgenomen in bijlage III uitbetaald in 2023.
4. De in artikel 4a, eerste lid en tweede lid, bedoelde specifieke uitkeringen worden in één keer uitbetaald.
D
Na bijlage I worden twee bijlagen toegevoegd, die zijn opgenomen in bijlage A bij deze regeling.
Lasten en bevelen dat deze regeling met de daarbij behorende toelichting in de Staatscourant zal worden geplaatst.
De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, H.M. de Jonge
|
Naam gemeente |
Middelen die worden uitgekeerd in aanvulling op middelen uit 2022 |
Middelen die aanvullend worden uitgekeerd voor tranche 1 |
|---|---|---|
|
Aa en Hunze |
€ 30.219 |
€ 443.800 |
|
Aalsmeer |
€ 5.797 |
€ 85.140 |
|
Aalten |
€ 31.789 |
€ 466.200 |
|
Achtkarspelen |
€ 37.022 |
€ 543.200 |
|
Alblasserdam |
€ 5.921 |
€ 86.790 |
|
Albrandswaard |
€ 3.145 |
€ 46.200 |
|
Alkmaar |
€ 31.638 |
€ 464.310 |
|
Almelo |
€ 60.962 |
€ 895.300 |
|
Almere |
€ 19.673 |
€ 288.750 |
|
Alphen aan den Rijn |
€ 23.189 |
€ 340.230 |
|
Alphen-Chaam |
€ 3.639 |
€ 53.460 |
|
Altena |
€ 17.577 |
€ 258.060 |
|
Ameland |
€ 5.102 |
€ 74.900 |
|
Amersfoort |
€ 20.845 |
€ 305.910 |
|
Amstelveen |
€ 8.757 |
€ 128.700 |
|
Amsterdam |
€ 89.491 |
€ 1.370.299 |
|
Apeldoorn |
€ 48.351 |
€ 709.830 |
|
Arnhem |
€ 40.138 |
€ 589.253 |
|
Assen |
€ 19.057 |
€ 279.510 |
|
Asten |
€ 5.550 |
€ 81.510 |
|
Baarle-Nassau |
€ 5.494 |
€ 81.200 |
|
Baarn |
€ 7.154 |
€ 104.940 |
|
Barendrecht |
€ 5.489 |
€ 80.850 |
|
Barneveld |
€ 12.149 |
€ 178.200 |
|
Beek |
€ 15.568 |
€ 228.200 |
|
Beekdaelen |
€ 41.077 |
€ 603.400 |
|
Beesel |
€ 13.082 |
€ 191.800 |
|
Berg en Dal |
€ 26.164 |
€ 384.300 |
|
Bergeijk |
€ 16.876 |
€ 247.100 |
|
Bergen (L.) |
€ 15.044 |
€ 221.200 |
|
Bergen (NH.) |
€ 11.533 |
€ 169.290 |
|
Bergen op Zoom |
€ 19.982 |
€ 293.370 |
|
Berkelland |
€ 43.301 |
€ 635.600 |
|
Bernheze |
€ 9.744 |
€ 142.890 |
|
Best |
€ 8.141 |
€ 119.460 |
|
Beuningen |
€ 7.832 |
€ 115.170 |
|
Beverwijk |
€ 10.299 |
€ 151.140 |
|
Bladel |
€ 8.017 |
€ 117.480 |
|
Blaricum |
€ 2.097 |
€ 30.690 |
|
Bloemendaal |
€ 3.700 |
€ 54.450 |
|
Bodegraven-Reeuwijk |
€ 9.312 |
€ 136.620 |
|
Boekel |
€ 8.896 |
€ 130.900 |
|
Borger-Odoorn |
€ 37.022 |
€ 543.200 |
|
Borne |
€ 16.222 |
€ 238.000 |
|
Borsele |
€ 22.632 |
€ 332.500 |
|
Boxtel |
€ 9.004 |
€ 132.330 |
|
Breda |
€ 59.887 |
€ 879.359 |
|
Bronckhorst |
€ 34.275 |
€ 502.600 |
|
Brummen |
€ 16.745 |
€ 246.400 |
|
Brunssum |
€ 34.929 |
€ 513.100 |
|
Bunnik |
€ 3.515 |
€ 51.480 |
|
Bunschoten |
€ 6.661 |
€ 98.010 |
|
Buren |
€ 9.621 |
€ 141.240 |
|
Capelle aan den IJssel |
€ 8.141 |
€ 119.460 |
|
Castricum |
€ 12.273 |
€ 180.180 |
|
Coevorden |
€ 42.909 |
€ 629.300 |
|
Cranendonck |
€ 20.146 |
€ 296.100 |
|
Culemborg |
€ 6.167 |
€ 90.420 |
|
Dalfsen |
€ 10.608 |
€ 155.760 |
|
Dantumadiel |
€ 25.510 |
€ 374.500 |
|
De Bilt |
€ 8.819 |
€ 129.360 |
|
De Fryske Marren |
€ 56.907 |
€ 835.100 |
|
De Ronde Venen |
€ 8.264 |
€ 121.440 |
|
De Wolden |
€ 23.809 |
€ 349.300 |
|
Delft |
€ 20.276 |
€ 297.286 |
|
Den Helder |
€ 44.086 |
€ 647.500 |
|
Deurne |
€ 10.731 |
€ 157.740 |
|
Deventer |
€ 27.752 |
€ 407.550 |
|
Diemen |
€ 3.084 |
€ 45.210 |
|
Dijk en Waard |
€ 23.435 |
€ 344.190 |
|
Dinkelland |
€ 26.687 |
€ 392.000 |
|
Doesburg |
€ 3.330 |
€ 48.840 |
|
Doetinchem |
€ 38.592 |
€ 566.300 |
|
Dongen |
€ 9.066 |
€ 133.320 |
|
Dordrecht |
€ 53.846 |
€ 790.522 |
|
Drechterland |
€ 16.745 |
€ 246.400 |
|
Drimmelen |
€ 23.809 |
€ 349.300 |
|
Dronten |
€ 8.881 |
€ 130.350 |
|
Druten |
€ 5.242 |
€ 76.890 |
|
Duiven |
€ 6.106 |
€ 89.760 |
|
Echt-Susteren |
€ 36.237 |
€ 532.000 |
|
Edam-Volendam |
€ 12.643 |
€ 185.460 |
|
Ede |
€ 28.431 |
€ 417.120 |
|
Eemnes |
€ 2.159 |
€ 31.680 |
|
Eemsdelta |
€ 58.869 |
€ 864.500 |
|
Eersel |
€ 6.167 |
€ 90.420 |
|
Eijsden-Margraten |
€ 22.109 |
€ 324.100 |
|
Eindhoven |
€ 50.301 |
€ 738.132 |
|
Elburg |
€ 16.483 |
€ 242.200 |
|
Emmen |
€ 127.418 |
€ 1.871.100 |
|
Enkhuizen |
€ 13.998 |
€ 205.800 |
|
Enschede |
€ 118.130 |
€ 1.733.900 |
|
Epe |
€ 25.641 |
€ 375.900 |
|
Ermelo |
€ 7.956 |
€ 116.490 |
|
Etten-Leur |
€ 11.101 |
€ 163.020 |
|
Geertruidenberg |
€ 6.661 |
€ 98.010 |
|
Geldrop-Mierlo |
€ 11.841 |
€ 173.910 |
|
Gemert-Bakel |
€ 23.155 |
€ 339.500 |
|
Gennep |
€ 13.867 |
€ 203.700 |
|
Gilze en Rijen |
€ 7.956 |
€ 116.490 |
|
Goeree-Overflakkee |
€ 15.726 |
€ 230.670 |
|
Goes |
€ 12.951 |
€ 190.080 |
|
Goirle |
€ 7.031 |
€ 103.290 |
|
Gooise Meren |
€ 13.815 |
€ 202.620 |
|
Gorinchem |
€ 5.797 |
€ 85.140 |
|
Gouda |
€ 16.960 |
€ 248.820 |
|
Groningen |
€ 52.715 |
€ 773.946 |
|
Gulpen-Wittem |
€ 13.998 |
€ 205.800 |
|
Haaksbergen |
€ 21.324 |
€ 312.900 |
|
Haarlem |
€ 36.448 |
€ 535.260 |
|
Haarlemmermeer |
€ 27.136 |
€ 398.310 |
|
Halderberge |
€ 23.548 |
€ 345.800 |
|
Hardenberg |
€ 57.430 |
€ 843.500 |
|
Harderwijk |
€ 9.559 |
€ 140.580 |
|
Hardinxveld-Giessendam |
€ 5.489 |
€ 80.850 |
|
Harlingen |
€ 14.259 |
€ 210.000 |
|
Hattem |
€ 9.942 |
€ 146.300 |
|
Heemskerk |
€ 9.066 |
€ 133.320 |
|
Heemstede |
€ 4.687 |
€ 68.970 |
|
Heerde |
€ 15.829 |
€ 232.400 |
|
Heerenveen |
€ 48.011 |
€ 704.900 |
|
Heerlen |
€ 94.650 |
€ 1.389.393 |
|
Heeze-Leende |
€ 4.810 |
€ 70.620 |
|
Heiloo |
€ 7.401 |
€ 108.570 |
|
Hellendoorn |
€ 35.583 |
€ 522.200 |
|
Helmond |
€ 20.599 |
€ 302.610 |
|
Hendrik-Ido-Ambacht |
€ 6.661 |
€ 98.010 |
|
Hengelo |
€ 60.700 |
€ 891.100 |
|
Het Hogeland |
€ 68.026 |
€ 998.200 |
|
Heumen |
€ 4.810 |
€ 70.620 |
|
Heusden |
€ 13.013 |
€ 191.070 |
|
Hillegom |
€ 6.476 |
€ 95.040 |
|
Hilvarenbeek |
€ 4.995 |
€ 73.260 |
|
Hilversum |
€ 22.325 |
€ 327.690 |
|
Hoeksche Waard |
€ 27.999 |
€ 410.850 |
|
Hof van Twente |
€ 29.958 |
€ 439.600 |
|
Hollands Kroon |
€ 44.479 |
€ 653.100 |
|
Hoogeveen |
€ 48.142 |
€ 706.300 |
|
Hoorn |
€ 14.616 |
€ 214.500 |
|
Horst aan de Maas |
€ 38.199 |
€ 560.700 |
|
Houten |
€ 3.639 |
€ 53.460 |
|
Huizen |
€ 7.586 |
€ 111.210 |
|
Hulst |
€ 31.920 |
€ 468.300 |
|
IJsselstein |
€ 5.180 |
€ 75.900 |
|
Kaag en Braassem |
€ 5.921 |
€ 86.790 |
|
Kampen |
€ 37.807 |
€ 555.100 |
|
Kapelle |
€ 11.120 |
€ 163.100 |
|
Katwijk |
€ 11.779 |
€ 172.920 |
|
Kerkrade |
€ 38.461 |
€ 564.900 |
|
Koggenland |
€ 8.757 |
€ 128.700 |
|
Krimpen aan den IJssel |
€ 6.476 |
€ 95.040 |
|
Krimpenerwaard |
€ 16.281 |
€ 238.920 |
|
Laarbeek |
€ 19.492 |
€ 285.600 |
|
Land van Cuijk |
€ 71.297 |
€ 1.047.200 |
|
Landgraaf |
€ 39.638 |
€ 581.700 |
|
Landsmeer |
€ 2.714 |
€ 39.600 |
|
Lansingerland |
€ 9.127 |
€ 133.980 |
|
Laren |
€ 3.084 |
€ 45.210 |
|
Leeuwarden |
€ 122.812 |
€ 1.802.637 |
|
Leiden |
€ 17.762 |
€ 260.700 |
|
Leiderdorp |
€ 4.625 |
€ 67.980 |
|
Leidschendam-Voorburg |
€ 14.370 |
€ 210.870 |
|
Lelystad |
€ 33.877 |
€ 497.801 |
|
Leudal |
€ 42.516 |
€ 624.400 |
|
Leusden |
€ 5.736 |
€ 84.150 |
|
Lingewaard |
€ 15.480 |
€ 227.370 |
|
Lisse |
€ 5.427 |
€ 79.860 |
|
Lochem |
€ 27.865 |
€ 409.500 |
|
Loon op Zand |
€ 6.537 |
€ 96.030 |
|
Lopik |
€ 4.440 |
€ 65.010 |
|
Losser |
€ 23.155 |
€ 339.500 |
|
Maasdriel |
€ 8.819 |
€ 129.360 |
|
Maasgouw |
€ 27.341 |
€ 401.100 |
|
Maashorst |
€ 16.343 |
€ 239.910 |
|
Maassluis |
€ 5.119 |
€ 74.910 |
|
Maastricht |
€ 43.432 |
€ 637.700 |
|
Medemblik |
€ 37.676 |
€ 553.000 |
|
Meerssen |
€ 20.015 |
€ 294.000 |
|
Meierijstad |
€ 23.805 |
€ 349.470 |
|
Meppel |
€ 24.332 |
€ 357.000 |
|
Middelburg |
€ 39.246 |
€ 576.100 |
|
Midden-Delfland |
€ 3.084 |
€ 45.210 |
|
Midden-Drenthe |
€ 34.406 |
€ 504.700 |
|
Midden-Groningen |
€ 76.530 |
€ 1.123.500 |
|
Moerdijk |
€ 13.074 |
€ 192.060 |
|
Molenlanden |
€ 12.704 |
€ 186.450 |
|
Montferland |
€ 33.490 |
€ 491.400 |
|
Montfoort |
€ 4.132 |
€ 60.720 |
|
Mook en Middelaar |
€ 5.102 |
€ 74.900 |
|
Neder-Betuwe |
€ 6.969 |
€ 102.300 |
|
Nederweert |
€ 12.690 |
€ 186.200 |
|
Nieuwegein |
€ 20.460 |
€ 300.381 |
|
Nieuwkoop |
€ 7.339 |
€ 107.580 |
|
Nijkerk |
€ 10.423 |
€ 152.790 |
|
Nijmegen |
€ 27.814 |
€ 408.540 |
|
Nissewaard |
€ 18.502 |
€ 271.590 |
|
Noardeast-Fryslân |
€ 66.718 |
€ 979.300 |
|
Noord-Beveland |
€ 11.250 |
€ 165.200 |
|
Noordenveld |
€ 33.359 |
€ 489.300 |
|
Noordoostpolder |
€ 15.171 |
€ 222.750 |
|
Noordwijk |
€ 10.238 |
€ 150.480 |
|
Nuenen, Gerwen en Nederwetten |
€ 5.921 |
€ 86.790 |
|
Nunspeet |
€ 8.757 |
€ 128.700 |
|
Oegstgeest |
€ 3.577 |
€ 52.470 |
|
Oirschot |
€ 7.277 |
€ 106.920 |
|
Oisterwijk |
€ 9.374 |
€ 137.610 |
|
Oldambt |
€ 59.392 |
€ 871.500 |
|
Oldebroek |
€ 6.352 |
€ 93.060 |
|
Oldenzaal |
€ 23.024 |
€ 337.400 |
|
Olst-Wijhe |
€ 6.537 |
€ 96.030 |
|
Ommen |
€ 15.175 |
€ 222.600 |
|
Oost Gelre |
€ 29.696 |
€ 436.100 |
|
Oosterhout |
€ 14.061 |
€ 206.580 |
|
Ooststellingwerf |
€ 34.144 |
€ 501.900 |
|
Oostzaan |
€ 2.590 |
€ 38.280 |
|
Opmeer |
€ 9.811 |
€ 144.200 |
|
Opsterland |
€ 34.144 |
€ 501.900 |
|
Oss |
€ 26.149 |
€ 383.790 |
|
Oude IJsselstreek |
€ 42.124 |
€ 618.100 |
|
Ouder-Amstel |
€ 1.480 |
€ 21.780 |
|
Oudewater |
€ 2.652 |
€ 38.940 |
|
Overbetuwe |
€ 13.383 |
€ 196.350 |
|
Papendrecht |
€ 8.079 |
€ 118.470 |
|
Peel en Maas |
€ 35.583 |
€ 522.200 |
|
Pekela |
€ 21.454 |
€ 315.000 |
|
Pijnacker-Nootdorp |
€ 6.599 |
€ 97.020 |
|
Purmerend |
€ 18.132 |
€ 266.310 |
|
Putten |
€ 7.462 |
€ 109.560 |
|
Raalte |
€ 12.581 |
€ 184.800 |
|
Reimerswaal |
€ 22.893 |
€ 336.700 |
|
Renkum |
€ 5.242 |
€ 76.890 |
|
Renswoude |
€ 1.172 |
€ 17.160 |
|
Reusel-De Mierden |
€ 5.242 |
€ 76.890 |
|
Rheden |
€ 34.798 |
€ 511.000 |
|
Rhenen |
€ 5.612 |
€ 82.170 |
|
Ridderkerk |
€ 11.533 |
€ 169.290 |
|
Rijssen-Holten |
€ 27.341 |
€ 401.100 |
|
Rijswijk |
€ 7.216 |
€ 105.930 |
|
Roerdalen |
€ 26.687 |
€ 392.000 |
|
Roermond |
€ 38.592 |
€ 566.300 |
|
Roosendaal |
€ 53.028 |
€ 778.253 |
|
Rotterdam |
€ 136.920 |
€ 2.010.264 |
|
Rozendaal |
€ 308 |
€ 4.620 |
|
Rucphen |
€ 21.585 |
€ 317.100 |
|
Schagen |
€ 37.545 |
€ 551.600 |
|
Scherpenzeel |
€ 8.896 |
€ 130.900 |
|
Schiedam |
€ 23.211 |
€ 340.613 |
|
Schiermonnikoog |
€ 1.177 |
€ 17.500 |
|
Schouwen-Duiveland |
€ 35.060 |
€ 514.500 |
|
's-Gravenhage |
€ 95.948 |
€ 1.408.512 |
|
's-Hertogenbosch |
€ 26.642 |
€ 391.380 |
|
Simpelveld |
€ 10.858 |
€ 158.900 |
|
Sint-Michielsgestel |
€ 10.546 |
€ 154.770 |
|
Sittard-Geleen |
€ 87.257 |
€ 1.281.000 |
|
Sliedrecht |
€ 6.722 |
€ 99.000 |
|
Sluis |
€ 27.995 |
€ 410.900 |
|
Smallingerland |
€ 46.572 |
€ 683.900 |
|
Soest |
€ 10.299 |
€ 151.140 |
|
Someren |
€ 6.352 |
€ 93.060 |
|
Son en Breugel |
€ 4.009 |
€ 58.740 |
|
Stadskanaal |
€ 44.740 |
€ 656.600 |
|
Staphorst |
€ 4.872 |
€ 71.610 |
|
Stede Broec |
€ 18.184 |
€ 266.700 |
|
Steenbergen |
€ 20.408 |
€ 299.600 |
|
Steenwijkerland |
€ 44.348 |
€ 651.000 |
|
Stein |
€ 31.920 |
€ 468.300 |
|
Stichtse Vecht |
€ 13.383 |
€ 196.350 |
|
Súdwest-Fryslân |
€ 96.545 |
€ 1.416.800 |
|
Terneuzen |
€ 60.177 |
€ 883.400 |
|
Terschelling |
€ 4.579 |
€ 67.200 |
|
Texel |
€ 15.698 |
€ 230.300 |
|
Teylingen |
€ 7.524 |
€ 110.550 |
|
Tholen |
€ 26.033 |
€ 382.200 |
|
Tiel |
€ 10.423 |
€ 152.790 |
|
Tilburg |
€ 69.287 |
€ 1.017.324 |
|
Tubbergen |
€ 16.091 |
€ 235.900 |
|
Twenterand |
€ 31.266 |
€ 459.200 |
|
Tynaarlo |
€ 32.443 |
€ 476.700 |
|
Tytsjerksteradiel |
€ 44.086 |
€ 647.500 |
|
Uitgeest |
€ 3.515 |
€ 51.480 |
|
Uithoorn |
€ 4.749 |
€ 69.630 |
|
Urk |
€ 5.612 |
€ 82.170 |
|
Utrecht |
€ 41.746 |
€ 612.853 |
|
Utrechtse Heuvelrug |
€ 12.026 |
€ 176.550 |
|
Vaals |
€ 7.588 |
€ 111.300 |
|
Valkenburg aan de Geul |
€ 14.129 |
€ 207.900 |
|
Valkenswaard |
€ 9.127 |
€ 133.980 |
|
Veendam |
€ 38.592 |
€ 566.300 |
|
Veenendaal |
€ 11.594 |
€ 170.280 |
|
Veere |
€ 25.248 |
€ 371.000 |
|
Veldhoven |
€ 11.594 |
€ 170.280 |
|
Velsen |
€ 16.096 |
€ 236.610 |
|
Venlo |
€ 78.099 |
€ 1.146.600 |
|
Venray |
€ 29.434 |
€ 431.900 |
|
Vijfheerenlanden |
€ 14.308 |
€ 210.210 |
|
Vlaardingen |
€ 19.727 |
€ 289.310 |
|
Vlieland |
€ 247 |
€ 3.960 |
|
Vlissingen |
€ 36.368 |
€ 534.100 |
|
Voerendaal |
€ 12.035 |
€ 176.400 |
|
Voorne aan Zee |
€ 17.392 |
€ 255.090 |
|
Voorschoten |
€ 4.440 |
€ 65.010 |
|
Voorst |
€ 18.969 |
€ 278.600 |
|
Vught |
€ 6.599 |
€ 97.020 |
|
Waadhoeke |
€ 62.793 |
€ 921.200 |
|
Waalre |
€ 5.242 |
€ 76.890 |
|
Waalwijk |
€ 35.452 |
€ 520.100 |
|
Waddinxveen |
€ 6.537 |
€ 96.030 |
|
Wageningen |
€ 4.440 |
€ 65.010 |
|
Wassenaar |
€ 3.700 |
€ 54.450 |
|
Waterland |
€ 5.427 |
€ 79.860 |
|
Weert |
€ 43.432 |
€ 637.700 |
|
West Betuwe |
€ 16.466 |
€ 241.890 |
|
West Maas en Waal |
€ 16.222 |
€ 238.000 |
|
Westerkwartier |
€ 70.904 |
€ 1.040.900 |
|
Westerveld |
€ 21.716 |
€ 319.200 |
|
Westervoort |
€ 3.454 |
€ 50.820 |
|
Westerwolde |
€ 44.348 |
€ 651.000 |
|
Westland |
€ 23.620 |
€ 346.830 |
|
Weststellingwerf |
€ 31.266 |
€ 459.200 |
|
Wierden |
€ 20.800 |
€ 305.200 |
|
Wijchen |
€ 12.026 |
€ 176.550 |
|
Wijdemeren |
€ 7.339 |
€ 107.580 |
|
Wijk bij Duurstede |
€ 4.564 |
€ 66.990 |
|
Winterswijk |
€ 31.789 |
€ 466.200 |
|
Woensdrecht |
€ 21.978 |
€ 322.700 |
|
Woerden |
€ 10.608 |
€ 155.760 |
|
Wormerland |
€ 4.934 |
€ 72.600 |
|
Woudenberg |
€ 3.515 |
€ 51.480 |
|
Zaanstad |
€ 65.902 |
€ 967.148 |
|
Zaltbommel |
€ 8.264 |
€ 121.440 |
|
Zandvoort |
€ 4.440 |
€ 65.010 |
|
Zeewolde |
€ 2.035 |
€ 30.030 |
|
Zeist |
€ 9.929 |
€ 145.860 |
|
Zevenaar |
€ 42.255 |
€ 620.200 |
|
Zoetermeer |
€ 14.123 |
€ 207.240 |
|
Zoeterwoude |
€ 2.282 |
€ 33.660 |
|
Zuidplas |
€ 8.326 |
€ 122.430 |
|
Zundert |
€ 19.231 |
€ 282.800 |
|
Zutphen |
€ 14.431 |
€ 211.860 |
|
Zwartewaterland |
€ 7.647 |
€ 112.200 |
|
Zwijndrecht |
€ 11.964 |
€ 175.890 |
|
Zwolle |
€ 22.880 |
€ 335.940 |
|
Aa en Hunze |
|
Aalsmeer |
|
Alkmaar |
|
Almere |
|
Alphen-Chaam |
|
Altena |
|
Arnhem |
|
Assen |
|
Baarle-Nassau |
|
Baarn |
|
Berg en Dal |
|
Bergeijk |
|
Bergen op Zoom |
|
Best |
|
Boekel |
|
Breda |
|
Coevorden |
|
Culemborg |
|
De Bilt |
|
De Fryske Marren |
|
De Ronde Venen |
|
De Wolden |
|
Den Helder |
|
Dinkelland |
|
Drechterland |
|
Edam-Volendam |
|
Eemsdelta |
|
Eijsden-Margraten |
|
Elburg |
|
Emmen |
|
Enkhuizen |
|
Enschede |
|
Ermelo |
|
Etten-Leur |
|
Gemert-Bakel |
|
Gennep |
|
Gilze en Rijen |
|
Goes |
|
Goirle |
|
Gooise Meren |
|
Groningen |
|
Gulpen-Wittem |
|
Haaksbergen |
|
Haarlemmermeer |
|
Hardinxveld-Giessendam |
|
Hattem |
|
Hellendoorn |
|
Hengelo |
|
Heumen |
|
Heusden |
|
Hoeksche Waard |
|
Hoogeveen |
|
Hoorn |
|
Horst aan de Maas |
|
Houten |
|
IJsselstein |
|
Kaag en Braassem |
|
Kampen |
|
Koggenland |
|
Krimpen aan den IJssel |
|
Landsmeer |
|
Leusden |
|
Lisse |
|
Loon op Zand |
|
Lopik |
|
Losser |
|
Maashorst |
|
Medemblik |
|
Meerssen |
|
Meppel |
|
Midden-Drenthe |
|
Montfoort |
|
Mook en Middelaar |
|
Nijkerk |
|
Noordenveld |
|
Noordoostpolder |
|
Nuenen, Gerwen en Nederwetten |
|
Nunspeet |
|
Oisterwijk |
|
Oldebroek |
|
Oldenzaal |
|
Olst-Wijhe |
|
Ommen |
|
Opmeer |
|
Oudewater |
|
Papendrecht |
|
Peel en Maas |
|
Putten |
|
Raalte |
|
Renswoude |
|
Rhenen |
|
Roerdalen |
|
Roermond |
|
Rozendaal |
|
Schagen |
|
Scherpenzeel |
|
Schiedam |
|
Schiermonnikoog |
|
Schouwen-Duiveland |
|
Sittard-Geleen |
|
Sliedrecht |
|
Soest |
|
Stadskanaal |
|
Stede Broec |
|
Stein |
|
Stichtse Vecht |
|
Terneuzen |
|
Teylingen |
|
Tholen |
|
Tubbergen |
|
Tynaarlo |
|
Vaals |
|
Veenendaal |
|
Veere |
|
Veldhoven |
|
Venray |
|
Vijfheerenlanden |
|
Vlaardingen |
|
Vlissingen |
|
Voorschoten |
|
Vught |
|
Waalre |
|
Wassenaar |
|
Waterland |
|
Weert |
|
Westerveld |
|
Westervoort |
|
Westerwolde |
|
Wijk bij Duurstede |
|
Woerden |
|
Woudenberg |
|
Zandvoort |
|
Zevenaar |
|
Zoetermeer |
|
Zundert |
In de voorjaarsbesluitvorming Klimaat heeft het kabinet aangekondigd 425 miljoen euro in te willen zetten voor de collectieve aanpak van kwetsbare dorpen en wijken (TK 2022–2023, 32 813, nr. 1230). Hiervan wordt 400 miljoen euro ingezet via de lokale aanpak isolatie. Met deze wijzigingsregeling wordt 119 miljoen euro extra aan gemeenten beschikbaar gesteld voor tranche 1 van de lokale aanpak. De overige middelen komen in latere tranches van de lokale aanpak beschikbaar.
Daarnaast wordt met de wijziging van artikel 2, eerste lid, van de regeling het doel van de specifieke uitkering verduidelijkt door daar expliciet in op te nemen dat een focus van de regeling is dat de middelen met name ten goede komen aan mensen in energiearmoede of een risico daarop. Wat energiearmoede is, is niet precies gedefinieerd. Het gaat erom dat gemeenten zich inspannen om vooral de mensen te helpen die dat financieel het meest nodig hebben, zoals dit ook in de toelichting staat van de te wijzigen regeling. Daar wordt in de regeling concreet op gestuurd met de verplichting in artikel 6, eerste lid, onderdeel b, met betrekking tot WOZ-waardes1. Maar daarnaast kunnen gemeenten hier ook op andere wijzen op sturen. Te denken valt bijvoorbeeld aan het stellen van maximale inkomenseisen aan huishoudens van eigenaar-bewoners die extra ondersteuning via de lokale aanpak krijgen. Het ligt dan in de rede dat de gemeente de criteria opneemt in een lokale subsidieverordening. Hierdoor is vooraf duidelijk kenbaar en transparant welke criteria gelden.
Dit betreft een verduidelijking, het is uitdrukkelijk niet een nieuw criterium waar een gemeente aan zou moeten voldoen, en het is uitdrukkelijk niet een nieuwe verantwoordingslast. Met de oorspronkelijke regeling was reeds beoogd huishoudens in energiearmoede of een risico daarop extra te ondersteunen, zoals blijkt uit de toelichting bij de oorspronkelijke regeling. Gemeenten dienen in het kader van de verantwoording op dit punt dus nog steeds enkel verantwoording af te leggen met betrekking tot het voldoen aan de verplichting met betrekking tot WOZ-waardes in artikel 6, eerste lid, onderdeel b, van de regeling.
Voor de inzet van de 119 miljoen euro gelden dezelfde voorwaarden als voor de eerder reeds beschikbare middelen in deze regeling (SPUK lokale aanpak isolatie). De middelen moeten dus ingezet worden ten behoeve van isolatie- en ventilatiemaatregelen voor woningen van eigenaar-bewoners en van leden van een gemengde vereniging met een laag energielabel (D, E, F en G) en met een lage WOZ-waarde zoals bepaald in artikelen 2 en 6. De middelen zijn bedoeld om de kwetsbare dorpen en wijken in de lokale aanpak extra te kunnen ondersteunen. Met de extra middelen komen dus meer middelen per woning beschikbaar.
Alle gemeenten krijgen extra middelen voor hun lokale aanpak. Hoeveel dit maximaal per gemeente is, staat vermeld in bijlage II. Het beschikbare bedrag per gemeente voor kwetsbare dorpen en wijken is als volgt bepaald. Daarbij geldt als uitgangspunt dat gemeenten met een relatief hoog aandeel kwetsbare huishoudens en complexe problematiek, meer extra middelen per woning krijgen.
− Alle gemeenten krijgen minimaal 330 euro extra per woning in de lokale aanpak.
− Gemeenten in de grensregio’s2 en gemeenten met 20% of meer woningen in de lokale aanpak afgezet tegen het totaal aan koopwoningen in de gemeente (berekend op basis van cijfers van het CBS3) krijgen 700 euro extra per woning in de lokale aanpak.
− Woningen in de lokale aanpak die in de stedelijke focusgebieden4 liggen krijgen 1.050 euro extra per woning in de lokale aanpak, waarbij het aandeel woningen in de stedelijke focusgebieden is berekend door het CBS5.
Een deel van de extra middelen zal ambtshalve uitgekeerd worden mits een gemeente een aanvraag heeft gedaan voor de regeling voor 31 oktober 2023 zoals bedoeld in artikel 4. Dit betreft het bedrag dat is opgenomen in de tweede kolom van bijlage II (zie bijlage A). Deze middelen zijn bedoeld voor de woningen waarvoor al een deel van het beschikbare budget voor de lokale isolatieaanpak in 2022 beschikbaar is gesteld6. Ook voor deze woningen kan dan extra ondersteuning worden geboden. Inschatting is dat met deze al in 2022 beschikbaar gestelde middelen uit het Nationaal Isolatieprogramma ruim 40.000 woningen worden aangepakt. In combinatie met de drie tranches van de lokale isolatieaanpak (waarvan onderhavige regeling ziet op de eerste tranche) kunnen zo 750.000 woningen worden geïsoleerd, hetgeen de doelstelling van de lokale aanpak is. Gemeenten worden opgeroepen voor de woningen waarvoor middelen uit de lokale aanpak al in 2022 zijn verstrekt ook meer ondersteuning te bieden.
De middelen uit de tweede kolom van bijlage II worden alleen uitgekeerd mits een gemeente een aanvraag heeft gedaan voor de regeling voor 31 oktober, omdat dan aannemelijk is dat een gemeente een isolatieaanpak heeft en de middelen uit de tweede kolom binnen deze aanpak ingezet kunnen worden. Andersom gesteld, als een gemeente geen aanvraag heeft gedaan, zal minder waarschijnlijk zijn dat een gemeente de middelen gaat inzetten binnen de gestelde voorwaarden en is de kans groot dat de middelen teruggevorderd moeten worden. Daarom ligt het in de rede deze middelen ook niet uit te keren, als er geen aanvraag als bedoeld in artikel 4 is gedaan.
Het bedrag dat is opgenomen in de derde kolom van bijlage II zal aan gemeenten ambtshalve worden uitgekeerd naar rato van het bedrag dat is aangevraagd door die gemeente voor sluiting van het loket van tranche 1 op 31 oktober 2023. Zo zal een gemeente die maximaal heeft aangevraagd (voor het maximaal aantal woningen waarvoor de gemeente de aanvraag kan doen in deze eerste tranche), ook het volledige beschikbare bedrag dat vermeld staat in de derde kolom voor kwetsbare dorpen en wijken ambtshalve uitgekeerd krijgen. Als de helft van het maximaal beschikbare bedrag dat aangevraagd kan worden voor 31 oktober 2023 wordt aangevraagd, dan zal ook de helft van het bedrag uit de derde kolom worden uitgekeerd voor kwetsbare dorpen en wijken worden uitgekeerd.
Voor de middelen die worden uitgekeerd aan gemeenten in het kader van deze wijzigingsregeling wordt een afdracht worden gedaan aan het BTW-compensatie fonds. Dit heeft geen invloed op het bedrag dat gemeenten kunnen verwachten ten aanzien van de bedragen die in de tweede en derde kolom van bijlage II zijn opgenomen.
Voor de verantwoording van de middelen uit zowel de tweede als de derde kolom geldt strikt genomen dat er geen aanvullende resultaten worden verwacht van gemeenten. Het aantal woningen waarop wordt gecontroleerd dat gehaald moet zijn, verandert niet. Dit betreft het aantal dat de gemeente zelf heeft aangevraagd op grond van artikel 4, tweede lid, onderdeel b, van de te wijzigen regeling.
Wel worden gemeenten aangemoedigd met de extra middelen meer per woning te doen en ook extra woningen te ondersteunen dan waarvoor een aanvraag is gedaan, namelijk de woningen die tevens worden of zijn geholpen met de middelen uit 2022. Hier worden ze echter niet op afgerekend bij de verantwoording.
De extra middelen worden zo snel mogelijk ambtshalve uitgekeerd na publicatie van deze regeling. Wanneer de middelen precies uitgekeerd zullen worden is afhankelijk van wanneer aanvragen voor de eerste tranche door RVO verwerkt zijn. Deze aanvragen moeten eerst zijn verwerkt voordat de middelen uit deze regeling uitgekeerd kunnen worden.
Tenslotte wordt met deze wijziging van de regeling een aanpassing gedaan die samenhangt met de begroting van het Ministerie van BZK. In de regeling is erin voorzien dat gemeenten de middelen voor de lokale isolatieaanpak in twee termijnen ontvangen: een deel in 2023 en een deel in 2024. Echter, omdat niet alle middelen die samenhangen met de isolatieaanpak in 2023 worden besteed, is ervoor gekozen alvast een deel van de middelen die pas in 2024 zouden worden uitbetaald al in 2023 toe te kennen. Dat wordt met de wijziging van de regeling mogelijk gemaakt. Wegens uitvoeringstechnische en budgettaire redenen is dat echter niet voor alle gemeenten mogelijk. Er is daarom een selectie gemaakt die samenhangt met het stadium waarin de aanvraag in behandeling is. De gemeenten waarvoor de bijdrage nu reeds wordt uitbetaald zijn opgenomen in bijlage III. Gemeenten die de middelen voor 2024 nog niet in 2023 ontvangen zullen de middelen naar verwachting begin 2024 ontvangen. Deze aanpassing heeft geen invloed op het totaalbedrag dat alle gemeenten ontvangen voor de eerste tranche van de lokale aanpak.
Deze regeling is voor openbare consultatie gepubliceerd op www.internetconsultatie.nl. De consultatietermijn liep van 2 oktober 2023 tot en met 30 oktober 2023. Er zijn zes reacties op het ontwerp van de regeling op de site geplaatst. De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (hierna: VNG) heeft in het kader van de code interbestuurlijke verhoudingen ook gereageerd op het ontwerp.
Veel reacties zijn positief over de extra middelen voor de lokale aanpak isolatie. De VNG geeft aan dat met deze extra middelen meer mogelijk is voor woningeigenaren die moeite hebben om hun energierekening te betalen en mee te komen in de energietransitie. Ook dat er geen nieuwe verantwoordingslast bij komt en dat gemeenten de vrijheid behouden om zelf een maatwerkaanpak te ontwikkelen en voort te bouwen op de bestaande aanpak van energiearmoede wordt als positief ervaren.
Onderstaand wordt op de belangrijkste aandachtspunten ingegaan.
De VNG vraagt om aanpassing van de regeling zodat de middelen uit de lokale aanpak ook ingezet kunnen worden voor het opstellen van soortenmanagementplannen (SMP’s). Dit is echter niet nodig, omdat de huidige regeling de inzet van de middelen voor dit doeleinde niet belemmert. Dit volgt uit de brede reikwijdte van artikel 2, lid 3, van de regeling. Voorwaarde voor het inzetten van de middelen voor SMP's is wel dat de betreffende SMP voornamelijk ten goede komt aan de slecht geïsoleerde woningen van eigenaar-bewoners en slecht geïsoleerde woningen van leden van een gemengde vve zoals bedoeld in deze regeling waar de energiebesparende isolatiemaatregelen, eventueel in samenhang met energiezuinige ventilatiemaatregelen, worden getroffen. Evenals bij bijvoorbeeld een informatieavond is het niet nodig woningeigenaren die niet binnen de doelgroep van de regeling vallen, te moeten uitsluiten van deelname. Mits er niet specifiek voor deze eigenaren die buiten de doelgroep vallen substantiële extra kosten worden gemaakt.
Het aanvraag-, monitorings- en verantwoordingsformulier hoeft hier tevens niet op aangepast te worden. In de Sisa-verantwoording dient t.a.v. de gemaakte kosten enkel op het totaalbedrag te worden gerapporteerd dat wordt ingezet voor de lokale aanpak. In het monitoringsbestand dat op de RVO-site is geplaatst, is de focus hetgeen aan middelen is toegekend en maatregelen die zijn getroffen aan de woning zelf. Ten aanzien van het aanvraagformulier is een eventuele wijziging niet meer relevant omdat het loket sinds 31 oktober gesloten is en de middelen waar de onderhavige wijzigingsregeling nu betrekking op heeft voorzien zijn om ambtshalve te verstrekken.
Om mitigerende maatregelen in het kader van de Wet natuurbescherming voor alle woningeigenaren te subsidiëren, verzoekt de VNG om dit via de ISDE landelijk te doen zodat dit niet met de middelen uit de lokale aanpak hoeft. Dit verzoek zal ter overweging worden meegenomen voor de ISDE. Totdat er eventuele aanpassingen in de ISDE worden gedaan kunnen gemeenten indien nodig de middelen voor de beoogde doelgroep van de regeling inzetten.
Als derde en laatste punt vraagt de VNG om de verdeelsleutel voor de middelen onder gemeenten aan te passen zodat de verschillen tussen gemeenten per woning kleiner worden. Zij stellen voor om het maximale verschil per woning bijvoorbeeld terug te brengen naar 200 euro. Ook de gemeente Goes vraagt om de verdeelsleutel aan te passen en enkel te kijken naar het energielabel van de woning en geen verschillen in extra bedragen per woning tussen gemeenten te introduceren. Beiden geven aan dat de verschillen tussen gemeenten lastig uit te leggen is en dat dit de samenwerking tussen gemeenten niet bevordert.
De regeling gaat uit van differentiatie in het extra bedrag per woning dat beschikbaar komt voor bepaalde gebieden en gemeenten enerzijds vanwege de verwachte effectiviteit van gefocuste inzet van de middelen. Daar waar meer complexe problematiek speelt, kunnen de extra middelen meer impact hebben. Een lagere energierekening en een comfortabelere woning kunnen zorgen voor betere kansen en mogelijkheden voor leren en scholing bijvoorbeeld. Om die reden zijn de meeste extra middelen per woning in de stedelijke focusgebieden beschikbaar gesteld. Ook voor gemeenten in de grensregio’s spelen meerdere uitdagingen waarbij verduurzaming en woningverbetering een belangrijk deel van de oplossing is voor een groot deel van de voorraad. Daarnaast is in de voorjaarsbesluitvorming Klimaat specifiek benoemd dat de middelen bedoeld zijn voor de collectieve aanpak van kwetsbare dorpen en wijken. Om die reden worden meer middelen per woning beschikbaar gesteld daar waar het aandeel kwetsbare koop relatief groot is. In deze gemeenten kunnen daardoor stevigere collectieve aanpakken worden ontwikkeld.
Ondanks dat de bedragen per woning per gemeente kunnen verschillen, staat het gemeenten vrij om middelen in een gezamenlijke aanpak te stoppen. Gemeenten blijven echter wel altijd verantwoordelijk voor de verantwoording van de middelen die zij uitgekeerd krijgen en de resultaatverplichting voor het aantal te isoleren woningen voor hun gemeente geldt ook onverminderd. Overigens zien we bijvoorbeeld bij Verbouwstromen al dat binnen samenwerkingsverbanden die zij ondersteunen subsidiebedragen voor woningeigenaren tussen gemeenten kunnen verschillen. Gemeenten hoeven dus niet op alle onderdelen van de isolatieaanpak dezelfde voorwaarden te hanteren. Lokaal maatwerk is mogelijk, ook binnen een gezamenlijke aanpak. Samenwerking tussen gemeenten hoeft niet belemmerd te worden door differentiatie van budget tussen gemeenten.
De gemeente Goes stelt tot slot dat de verdeelsleutel vanuit AVG oogpunt niet toetsbaar is. Dit is echter wel toetsbaar, omdat de gebruikte cijfers voor de berekening of een gemeente meer dan 20% kwetsbare koop in haar gemeente heeft te vinden zijn in de tabel over de verdeelsleutel gepubliceerd door het CBS7. Zo is voor Goes berekend dat 2100 koopwoningen die voldoen aan de criteria (kolom D in tabel 3), afgezet tegen 11.030 koopwoningen in totaal in Goes (kolom C in tabel 3) uit de tabel van het CBS, resulteert in 19,04%.
Een bewoner uit Broekhuizenvorst vraagt meer verplichtend te regelen dat het geld ten goede komt aan mensen met risico op energiearmoede. Bijvoorbeeld door het in te bedden in een kader van de bijzondere bijstand.
Met de regeling is beoogd huishoudens met het risico op energiearmoede in slecht geïsoleerde koopwoningen te ondersteunen. De wijze waarop de gemeente daar invulling aan geeft is aan de gemeente. Het ligt in de rede dat de gemeente daarbij ook de verbinding legt met het beleid dat in de gemeente wordt gevoerd ten aanzien van de bijzondere bijstand. De regeling biedt ook de mogelijkheid om huishoudens die in de bijzondere bijstand of schuldsanering zitten extra te ondersteunen. Voor deze huishoudens geldt de maximale grens van 4.000 euro die per woning besteed mag worden niet, zodat er ook een hoger bedrag voor de ze woningen beschikbaar is. Juist om lokaal maatwerk mogelijk te maken past het echter niet om verplichtend te regelen hoe de middelen voor huishoudens in de bijzondere bijstand moeten worden ingezet.
Een bewoner uit de gemeente Alkmaar vraagt om het meer generiek inzetten van de middelen. In plaats van afzonderlijke regelingen die op een abstract niveau bezien allemaal hetzelfde doel dienen wordt gesteld dat beter het doel op abstract niveau kan worden benoemd en gemeentes een budget toe te kennen om dit nader in te vullen. Ook wordt in de reactie aangegeven dat een objectieve meetlat nodig is om financiële gezondheid van een huishouden vast te stellen.
Ten aanzien van de mogelijkheid voor gemeenten om het beschikbare budget in te vullen is er reeds veel mogelijkheid om een isolatieaanpak te ontwikkelen die de gemeente het meest effectief lijkt. De regeling geeft daarvoor veel mogelijkheden. De betreffende middelen die worden toegevoegd aan de lokale aanpak isolatie komen uit de voorjaarsbesluitvorming Klimaat 2023 en zijn bedoeld voor isolatiemaatregelen. Het loslaten van het doel om met de middelen maatregelen te nemen ten behoeve van het klimaat is daarmee niet mogelijk. Als de reactie zo moet worden gelezen dat de criteria in de regeling breder zouden moeten worden ingezet dan voor energiebesparende isolatiemaatregelen, eventueel in samenhang met energiezuinige ventilatiemaatregelen, is die mogelijkheid er daardoor niet.
Twee anonieme reacties uit IJmuiden en Den Haag pleiten voor het gebruik van biobased materialen bij de lokale aanpak isolatie. Terecht wordt gewezen op het belang hiervan. De stimulans voor het gebruik van deze materialen is beoogd per 1 januari 2024 in de Subsidieregeling Verduurzaming voor Verenigingen van Eigenaars (SVVE) en de ISDE door middel van een bonus voor biobased milieuvriendelijk isoleren. Omdat de middelen in de lokale aanpak bedoeld zijn om te stapelen met de SVVE en de ISDE werkt deze stimulans dus via deze route door voor aanvragen voor deze betreffende subsidies vanaf 1 januari aanstaande. Overigens zal vanaf 1 juli 2024 de stimulans naar verwachting ook in werking treden bij de Subsidieregeling Verduurzaming en Onderhoud Huurwoningen (SVOH).
De gemeente Rotterdam geeft aan dat de looptijd van drie jaar voor de uitvoering van de lokale aanpak te kort is voor zowel VvE’s als eigenaar-bewoners van grondgebonden woningen en pleit ervoor om uit te gaan van een looptijd van vijf jaar (tot einde 2028).
Zoals in de consultatiereactie in de vigerende regeling is aangegeven wordt onderkend dat de doorlooptijd voor VvE’s voor het nemen van verduurzamingsmaatregelen langer kan duren. Om VvE’s te helpen bij de integrale verduurzamingsaanpak van het gebouw heeft BZK een versnellingsagenda verduurzaming VvE’s aan de Tweede Kamer gestuurd8.
De regeling voor de lokale aanpak biedt de mogelijk om de uitvoeringstermijn op verzoek te verlengen met drie keer één jaar. De besluitvorming bij VvE’s kan een reden zijn om een verzoek te doen. Aan de andere kant is het overigens juist vanwege de lange doorlooptijd bij VvE’s wenselijk een snelle start te maken bij het benaderen van VvE’s zodat uitstel beperkt kan worden. Voor eigenaar-bewoners van grondgebonden woningen kan tevens een verzoek tot verlengen worden gedaan, waarbij het van belang is dat goed wordt gemotiveerd dat de verlenging nodig is ondanks alle inzet om tijdig de uitvoering af te ronden.
De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, H.M. de Jonge
De TNO studie uit 2021, ‘De feiten over energiearmoede in Nederland, Inzicht op nationaal en lokaal niveau (TNO 2021 P11678 / 21 september 2021)’, laat zien dat de waardes van de woningen van energiearme huishoudens aanzienlijk lager liggen dan gemiddeld, met uitzondering van de energetisch minder goede woningen waarvan de eigenaren onvoldoende financiële capaciteit hebben om zelf te verduurzamen. Een focus op woningen met een relatief lage WOZ-waarde is daarom een manier om energiearme huishoudens te bereiken.
De grensregio’s zijn: Eemsdelta, Oost-Groningen, Het Hogeland, Parkstad Limburg, Midden-Limburg, Maastricht-Mergelland, Westelijke Mijnstreek, Zeeuws-Vlaanderen, Achterhoek, Noord-Friesland, Zuid- en Oost-Drenthe, Twente en Noord-Limburg. Welke gemeenten deel uitmaken van deze grensregio’s is te bekijken op https://www.regiosaandegrens.nl/onderwerpen/regios-en-regiogemeenten.
Het bedrag dat in 2022 beschikbaar is gesteld betrof in totaal 68.500.000 euro. Dit bedrag is uitgekeerd via een specifieke uitkering waarbij de middelen voor de lokale isolatie aanpak en middelen voor de aanpak van energiearmoede gezamenlijk samengevoegd. Hier staat geen resultaatverplichting tegenover wat betreft het isoleren van (een bepaald aantal) woningen van eigenaar-bewoners of van leden van een gemengde vereniging, maar gezien de doelstelling van de lokale aanpak en het aandeel van het totaalbudget dat de 68,5 miljoen euro betreft, is het de bedoeling dat deze middelen in totaal 44.555 geïsoleerde woningen opleveren. Zie verder over de middelen die in 2022 beschikbaar zijn gesteld: Kamerstukken II, 2021–2022, 36 120 VII, nr. 2 en https://www.volkshuisvestingnederland.nl/onderwerpen/aanpak-energiearmoede/documenten/publicaties/2022/07/26/blanco-wijziging-beschikking-middelen-aanpak-energiearmoede.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2023-31936.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.