Regeling van de Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid van 26 september 2023, nr. 2023-0000513198, tot wijziging van de Regeling uitvoering Wet arbeid vreemdelingen 2022 in verband met de toevoeging van een zeeschip voor de tijdelijke opvang van asielzoekers en een wijziging van technische aard

De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid,

Gelet op artikelen 3, eerste lid, onderdeel c, en 8, tweede lid, van de Wet arbeid vreemdelingen, en artikelen 4.5a, en 6.2, tweede lid, van het Besluit uitvoering Wet arbeid vreemdelingen 2022;

Besluit:

ARTIKEL I

Bijlage 1 van de Regeling uitvoering Wet arbeid vreemdelingen 2022 wordt als volgt gewijzigd:

A

Paragraaf 3.5bis wordt als volgt gewijzigd:

1. In het eerste lid vervalt ‘en’ en wordt na ‘- MS Galaxy;’ in de opsomming ingevoegd ‘- MS Ocean Majesty; en’.

2. In het derde lid wordt ‘100’ vervangen door ‘150’.

B

In paragraaf 8.2 wordt ‘artikel 8, onderdelen e of g, van de Vw 2000’ vervangen door ‘artikel 8, onderdelen f of h, van de Vw 2000’.

ARTIKEL II

Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst, en werkt ten aanzien van artikel I, onderdeel A, eerste lid, terug tot en met 9 augustus.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

Den Haag, 26 september 2023

De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, C.E.G. van Gennip

TOELICHTING

1. Inleiding

De druk op de asielopvang blijft onverminderd hoog. Ondanks de grote inzet van ketenpartners, medeoverheden en maatschappelijke organisaties, zijn er nog steeds opvangplekken te kort en zijn er meer (nood)opvanglocaties nodig1. Tegen deze achtergrond worden verschillende maatregelen getroffen, waaronder de tijdelijke opvang van asielzoekers en statushouders op buitenlandse zeeschepen2.

Deze (buitenlands gevlagde) zeeschepen zijn door het Rijk gehuurd, zodat er opvangplekken op gerealiseerd kunnen worden. Gelet op de urgentie van de crisissituatie, is het van belang dat naast personeel van binnen de EU ook personeel van buiten de EU (derdelanders), indien nodig, snel ingezet kan worden op de schepen waar asielzoekers worden opgevangen. Het gaat dan om dienstverlening in de basisvoorziening in het kader van de taken, die zijn gesteld bij of krachtens artikel 3, eerste lid, van de Wet Centraal Orgaan opvang asielzoekers. Het gaat daarbij om hospitality en facility taken, waaronder bijvoorbeeld schoonmaak aan boord van het schip.

2. Vrijstelling op grond van artikel 4.5a BuWav 2022

Vanwege de urgentie van noodopvang voor asielzoekers in de huidige crisissituatie en het feit dat de bestaande vrijstelling voor zeevarenden op deze specifieke situatie niet van toepassing is, is in artikel 4.5a van het Besluit uitvoering Wet arbeid Vreemdelingen 2022 (BuWav 2022) een tijdelijke vrijstelling opgenomen. Deze tijdelijke vrijstelling ziet op een afgebakende categorie werkzaamheden van personeel, werkzaam aan boord van zeeschepen waar asielzoekers worden opgevangen. Om het risico op misstanden te verkleinen en ervoor te zorgen dat deze tijdelijke vrijstelling slechts in deze specifieke crisis situatie gebruikt kan worden zijn er strikte voorwaarden verbonden aan de vrijstelling uit artikel 4.5a van het Buwav 2022. Naast een scherp afgebakende omschrijving van de werkzaamheden, die zien op hospitality en facility taken, is in artikel 4.5a, eerste lid, onderdeel a van het BuWav 2022, als voorwaarde opgenomen dat de werkzaamheden plaatsvinden op een bij ministeriële regeling aangewezen zeeschip. Momenteel zijn er twee zeeschepen aangewezen in paragraaf 3.5bis, eerste lid, van Bijlage I van de Regeling uitvoering Wet arbeid vreemdelingen 2022 (hierna RuWav 2022): De MS Silja Europa en de MS Galaxy.

3. Uitbreiding aantal zeeschepen

Vanwege de aanhoudende druk op de asielopvang is het Rijk genoodzaakt een derde zeeschip in te huren voor de opvang van asielzoekers. Dit zeeschip, de MS Ocean Majesty, wordt ingezet als tijdelijke opvanglocatie voor asielzoekers. Aan boord van dit schip zal naast personeel van binnen de EU, ook personeel uit derde landen werkzaamheden verrichten zoals gedefinieerd in artikel 4.5a, eerste lid, onderdeel a van het BuWav 2022. Daarom wordt dit zeeschip nu opgenomen in paragraaf 3.5bis, eerste lid, van Bijlage I van het RuWav 2022.

Om van de tijdelijke vrijstelling van artikel 4.5a eerste lid van het BuWav 2022 gebruik te kunnen maken gelden voor deze werkzaamheden verricht door personeel uit landen buiten de EER aan boord van de Ocean Majesty alle voorwaarden zoals opgenomen in artikel 4.5a, eerste lid, van het BuWav 2022, en paragraaf 3.5bis van Bijlage 1, van het RuWav 2022.

4. Uitbreiding aantal werknemers

In het tweede lid, onderdeel a, van artikel 4.5a, van het BuWav 2022 is opgenomen dat er nadere regels kunnen worden gesteld over de limiet van de in die bepaling genoemde categorieën van werkzaamheden, per aangewezen zeeschip. In het derde lid van paragraaf 3.5bis is invulling gegeven aan deze bepaling. Het aantal vreemdelingen dat gelijktijdig gebruik mag maken van de vrijstelling, betreft ten hoogste 100. Het gaat daarmee dus om het aantal derdelanders dat gelijktijdig aan boord van de schepen werkzaamheden mag verrichten. Dit aantal was berekend op basis van het aantal personen dat zou worden opgevangen op de MS Silja Europa en de MS Galaxy: 1000-1200 personen per schip. Per schip worden nu 1500 personen opgevangen. Daarom moet ook het aantal personen worden uitgebreid dat werkzaamheden verricht die vallen onder artikel 4.5a van het BuWav 2022. Het quotum per schip wordt derhalve uitgebreid tot 150 derdelanders die gelijktijdig op het schip werkzaam mogen zijn. De voorwaarden en eisen die gesteld worden in artikel 4.5a van het BuWav 2022 en paragraaf 3.5bis Bijlage I RuWav 2022 zijn van toepassing.

5. Correctie verwijzing

De wijziging in paragraaf 8.2 van bijlage I van de RuWav 2022 corrigeert een foutieve verwijzing die als gevolg van de herziening van de Regeling uitvoering Wet arbeid vreemdelingen 2014 in het RuWav 2022 is gekomen.3 Het gaat om de verwijzing naar de onderdelen van artikel 8 van de Vreemdelingenwet 2000 waarin de verblijfsrechten van vreemdelingen die een verblijfsvergunning asiel hebben aangevraagd en nog in afwachting zijn van de beslissing op de aanvraag of op de beslissing op een bezwaarschrift of een beroepschrift. Met de correctie worden de onderdelen waarnaar wordt verwezen in paragraaf 8.2 (weer) in overeenstemming gebracht met de onderdelen zoals die zijn genoemd in artikel 6.2 van het BuWav 2022.

6. Inwerkingtreding

Deze wijziging treedt in werking met ingang van de dag na uitgifte van de Staatscourant waarin deze regeling wordt geplaatst. Daarmee wordt afgeweken van de vaste verandermomenten en de minimuminvoeringstermijn gezien de spoedeisendheid van de te regelen vrijstelling. Daarnaast is ten aanzien van artikel I, onderdeel A, eerste lid, voorzien in terugwerkende kracht tot en met de datum waarop men is gestart met de werkzaamheden aan boord van het zeeschip dat met deze bepaling wordt toegevoegd aan de regeling. Hierdoor wordt met terugwerkende kracht voldaan aan de voorwaarde in artikel 4.5a, eerste lid, onderdeel a van het BuWav 2022.

Aangezien artikel 4.5a als zodanig begunstigend is en het hier niet gaan om een voorwaarde die mogelijk benadelend is, bestaat er geen bezwaar tegen het opnemen van terugwerkende kracht.

De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, C.E.G. van Gennip


X Noot
1

Zie TK 2022/23, 19 637, nr. 3110 (actuele situatie asiel), de brief van de Staatssecretaris van Justitie en Veiligheid van 24 mei 2023.

X Noot
2

Zie TK 2021/22, 19 637, nr. 2838 (situatie opvang asielzoekers), de brief van de Staatssecretaris van Justitie en Veiligheid van 6 juli 2022 (Maatregelen en situatie asielopvang), en TK 2021/22, 19 673, nr. 2950 (Actuele situatie in Ter Apel en maatregelen asielopvang voor de korte, middellange en lange termijn). In deze kamerbrieven wordt ingegaan op de inzet van cruiseschepen.

Naar boven