Wijziging Organisatiebesluit BZK 2023

2023-0000576340

De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,

Gelet op artikel 3, tweede lid, van het Coördinatiebesluit organisatie en bedrijfsvoering rijksdienst 2011, afdeling 10.1 van de Algemene wet bestuursrecht, artikel 28 Organisatiebesluit BZK 2023;

Besluit;

ARTIKEL I

het Organisatiebesluit BZK 2023 als volgt te wijzigen:

A

In artikel 1, onder e, wordt ‘Koninkrijksrelaties en Digitalisering en Overheidsorganisatie, het programma directoraat Ruimtelijke Ordening’ vervangen door ‘Koninkrijksrelaties, Digitalisering en Overheidsorganisatie, Ruimtelijke Ordening’.

B

Artikel 2 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het eerste lid, onderdeel c, vervalt ‘programma’ en wordt ‘(pDGRO)’vervangen door ‘(DGRO)’.

2. In het eerste lid, onderdeel f, wordt ‘Bureau’ vervangen door ‘directoraat-generaal’ en wordt ‘(BABD)’vervangen door ‘(DGABD)’.

3. In het eerste lid wordt, onder vervanging van de punt aan het slot van onderdeel o door een puntkomma, een onderdeel toegevoegd, luidende:

  • p. de dienst Toelatingsorganisatie Kwaliteitsborging Bouw (TloKB).

4. In het tweede lid wordt ‘artikel 28’ vervangen door ‘artikel 29’.

5. Het derde lid komt te luiden:

De secretaris-generaal geeft rechtstreeks leiding aan de leidinggevende functionarissen van de dienstonderdelen, genoemd in het eerste lid, met uitzondering van:

  • a. het agentschap Dienst Huurcommissie dat ressorteert onder het bestuur van de Huurcommissie;

  • b. de dienst Toelatingsorganisatie Kwaliteitsborging Bouw die ressorteert onder het bestuur van de Toelatingsorganisatie Kwaliteitsborging Bouw.

C

Artikel 3 wordt als volgt gewijzigd:

1. Het tweede lid komt te luiden:

  • 2. De Bestuursraad Smal is samengesteld uit de secretaris-generaal, de plaatsvervangend secretaris-generaal, de directeuren-generaal Openbaar Bestuur en Democratische Rechtsstaat, Volkshuisvesting en Bouwen, Koninkrijksrelaties, Digitalisering en Overheidsorganisatie, Vastgoed en Bedrijfsvoering Rijk, Ruimtelijke Ordening en de directeuren Constitutionele Zaken en Wetgeving en Financieel-economische Zaken. De leden kunnen zich incidenteel laten vervangen door hun plaatsvervangers of, in uitzonderlijke gevallen, door een andere rechtstreeks onder hen ressorterende functionaris. De overige directeuren-generaal en de directeur Chief Information Officer en Informatiemanagement hebben een staande uitnodiging voor de Bestuursraad Smal.

2. Het derde lid komt te luiden:

  • 3. De Bestuursraad Breed is samengesteld uit de Bestuursraad Smal aangevuld met de directeuren-generaal Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst en Algemene Bestuursdienst. De leden kunnen zich incidenteel laten vervangen door hun plaatsvervangers of, in uitzonderlijke gevallen, door een andere rechtstreeks onder hen ressorterende functionaris. De directeur Chief Information Officer en Informatiemanagement heeft een staande uitnodiging voor de Bestuursraad Breed.

D

In artikel 4, eerste lid, onder g, wordt ‘2020’ vervangen door ‘2022’.

E

In artikel 5, tweede lid, onder b wordt ‘directeuren Personeel en Organisatie (P&O), CIO & Informatievoorziening (CIO&I)’ vervangen door ‘directeuren Personeel en Organisatie (P&O), Chief Information Officer & Informatiemanagement (CIO&I)’.

F

Artikel 8 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het derde lid, onderdeel c wordt de puntkomma vervangen door een punt.

2. In het derde lid vervalt onderdeel d.

G

Paragraaf 3.3. en artikel 9 worden als volgt gewijzigd:

1. In de aanhef van paragraaf 3.3. vervalt ‘Programma’ en ‘directoraat-generaal’ wordt vervangen door ‘Directoraat-generaal’.

2. In het eerste lid vervalt ‘programma’.

3. In het tweede lid vervalt ‘programma’.

4. In het tweede lid, onderdeel g, wordt de puntkomma vervangen door een punt.

5. In het tweede lid vervalt onderdeel h.

6. In het derde lid vervalt ‘programma’.

H

Artikel 10 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het tweede lid, onderdeel h, wordt de puntkomma vervangen door een punt.

2. Het tweede lid, onderdeel i, vervalt.

3. In het derde lid wordt ‘omvat tevens:’ vervangen door ‘bestaat uit de volgende organisatieonderdelen:’.

4. Na het derde lid worden de volgende leden toegevoegd:

  • 4. Het directoraat-generaal kent geen directies, maar wel de volgende verantwoordelijken;

    • a. de directeur Landen;

    • b. de directeur Caribisch Nederland.

  • 5. Onder de directeur Landen ressorteert de vertegenwoordiger van Nederland in Aruba, Curaçao en Sint-Maarten. De vertegenwoordiger geeft leiding aan de Vertegenwoordiging.

  • 6. De vertegenwoordiger heeft de taken als bedoeld in het besluit in het tweede lid onder h.

I

Artikel 11 wordt als volgt gewijzigd:

1. Het tweede lid, onderdeel b, subonderdeel 2 komt te luiden:

  • 2°. het opdrachtgeverschap aan RvIG, Logius, DICTU, ICTU, de Kamer van Koophandel en de samenwerkingsovereenkomsten met de Rijksdienst voor ondernemend Nederland voor zover deze voortkomen uit de verantwoordelijkheid voor de voorzieningen en beleidsverantwoordelijkheden;

2. In het derde lid, onderdeel c wordt ‘de directie CIO Rijk;’ vervangen door ‘de directie Chief Information Officier Rijk;’

J

Paragraaf 3.6. en artikel 12 worden als volgt gewijzigd:

1. In de aanhef van paragraaf 3.6. wordt ‘Bureau’ vervangen door ‘Directoraat-generaal’.

2. In het eerste lid wordt ‘Bureau’ vervangen door ‘directoraat-generaal’.

3. In het tweede lid wordt ‘Bureau’ vervangen door ‘directoraat-generaal’.

4. In het derde lid wordt ‘Bureau’ vervangen door ‘directoraat-generaal’.

5. Onder verlettering van het derde lid onderdeel b naar onderdeel c wordt een onderdeel ingevoegd, luidende:

  • b. de directie Beleid en Bedrijfsvoering;

K

Artikel 16 komt te luiden:

  • 1. Het directoraat-generaal Vastgoed en Bedrijfsvoering Rijk staat onder leiding van een directeur-generaal.

  • 2. Onder de directeur-generaal ressorteert een plaatsvervangend directeur-generaal. De plaatsvervangend directeur-generaal heeft de personele verantwoordelijkheid van de directeuren van de organisatieonderdelen genoemd in het vierde lid, onder b tot en met h en treedt tevens op als gemandateerd eigenaar. De plaatsvervangend directeur-generaal is plaatsvervangend directeur-generaal op Rijksbrede bedrijfsvoering. De plaatsvervangend directeur-generaal is geen plaatsvervangend directeur-generaal voor het Rijksvastgoedbedrijf.

  • 3. Het directoraat-generaal Vastgoed en Bedrijfsvoering Rijk heeft onder meer de volgende taken:

    • a. de taken, bedoeld in het Besluit taak RVB 2017;

    • b. het op kwalitatief goede en efficiënte wijze uitvoeren van bedrijfsvoeringstaken voor de Rijksoverheid;

    • c. het bevorderen, realiseren en (doen) in stand houden van onderlinge samenhang, integratie en synergie in de dienstverlening vanuit het directoraat-generaal.

  • 4. Het directoraat-generaal Vastgoed en Bedrijfsvoering Rijk bestaat uit de volgende organisatieonderdelen:

    • a. het agentschap Rijksvastgoedbedrijf;

    • b. het agentschap Organisatie en Personeel Rijk;

    • c. het agentschap Rijksorganisatie voor Ontwikkeling, Digitalisering en Innovatie;

    • d. het agentschap Rijksorganisatie Beveiliging en Logistiek;

    • e. het agentschap FMHaaglanden;

    • f. het agentschap SSC-ICT;

    • g. de kasdienst Rijksinkoopsamenwerking;

    • h. de kasdienst Organisatie voor Bedrijfsvoering en Financiën

    • i. de kasdienst Doc-Direkt;

  • 5. Het Rijksvastgoedbedrijf bestaat uit de volgende organisatieonderdelen:

    • a. de directie Portefeuillestrategie & Portefeuillemanagement;

    • b. de directie Transacties & Projecten;

    • c. de directie Vastgoedbeheer;

    • d. de directie Financiën en Bestuursadvisering;

    • e. de directie Gebieds- en Vastgoedontwikkeling;

    • f. het bureau directeur-generaal;

    • g. het Atelier Rijksbouwmeester.

  • 6. Het Rijksvastgoedbedrijf staat onder leiding van een directeur-generaal die tevens directeur-generaal is van het directoraat-generaal Vastgoed en Bedrijfsvoering Rijk.

  • 7. Voor aangelegenheden die behoren tot het werkterrein van het Rijksvastgoedbedrijf treedt de directeur-generaal op en doet stukken af en ondertekent deze als directeur-generaal Rijksvastgoedbedrijf en voor de overige aangelegenheden als directeur-generaal Vastgoed en Bedrijfsvoering Rijk.

L

Artikel 17 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het eerste lid wordt ‘de CIO BZK tweede plaatsvervanger.’ vervangen door ‘de directeur Chief Information Officer & Informatiemanagement tweede plaatsvervanger.’

2. In het vijfde lid, onderdeel c wordt ‘de directie CIO BZK;’ vervangen door ‘de directie Chief Information Officer & Informatiemanagement (CIO&I);’

M

Artikel 20 wordt als volgt gewijzigd:

1. Het eerste lid komt te luiden:

  • 1. De directie CIO&I staat onder leiding van een directeur.

2. In het tweede lid wordt ‘De CIO BZK’ vervangen door ‘De directie’ en wordt ‘De directie CIO & Informatiemanagement’ vervangen door ‘De directie CIO &I’.

N

Artikel 26, tweede lid onderdeel a komt te luiden:

  • a. het beheren en exploiteren van overheidsbrede samenhangende ICT voorzieningen op het gebied van toegang, gegevensuitwisseling, informatiebeveiliging, standaardisatie, overheidspublicaties en overheidsinformatie ten behoeve van digitale dienstverlening van de overheid en publieke instellingen aan burgers en bedrijven;

O

1. De artikelen 28 tot en met 34 worden vernummerd tot 29 tot en met 35.

2. Na artikel 27 wordt de volgende paragraaf en artikel ingevoegd;

Paragraaf 3.17. Dienst Toelatingsorganisatie Kwaliteitsborging Bouw

Artikel 28
  • 1. De dienst Toelatingsorganisatie Kwaliteitsborging Bouw staat onder leiding van het bestuur van de Toelatingsorganisatie Kwaliteitsborging Bouw.

  • 2. De dienst Toelatingsorganisatie Kwaliteitsborging Bouw heeft de taken bedoeld in Artikel 7ak Woningwet.

P

Artikel 29 (nieuw) wordt als volgt gewijzigd:

1. In het tweede lid vervalt ‘het Bureau Algemene Bestuursdienst,’.

2. In het vierde lid wordt ‘directeuren-generaal van het Bureau Algemene Bestuursdienst, van het directoraat generaal Vastgoed en Bedrijfsvoering Rijk’ vervangen door ‘directeuren-generaal van Algemene Bestuursdienst, Vastgoed en Bedrijfsvoering Rijk’.

Q

In artikel 30, eerste lid (nieuw) vervalt ‘het Bureau Algemene Bestuursdienst,’.

ARTIKEL II

  • Dit besluit treedt in werking met ingang van de dag na plaatsing in de Staatscourant en heeft terugwerkende kracht tot 8 februari 2023, met uitzondering van artikel I onderdelen A, B.1, G, die terugwerken tot en met 1 mei 2023 en met uitzondering van artikel I onderdelen B.2, J en P, die terugwerken tot en met 1 april 2023.

Dit besluit zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, H.M. de Jonge

TOELICHTING

Algemeen

Met dit wijzigingsbesluit wordt het Organisatiebesluit BZK 2023 op verschillende punten gewijzigd. Zo zijn de naamswijzigingen van de het DGABD en het DGRO verwerkt. Verder is de TloKB onder de hoofdstructuur geplaatst en is deze niet langer onder de DGVB geplaatst. Ook de organisatiewijzigingen van de DGVBR en de DGRVB zijn verwerkt en is het organisatieonderdeel KOOP als directie toegevoegd aan Logius. Tot slot is er meer duidelijkheid gebracht in de aanduiding directeur CIO&I.

Artikelsgewijs

Artikel 1 onderdelen A, B, C, G, J, P en Q

In 2023 is de topstructuur van het (voorheen) Programma directoraat-generaal Ruimtelijke Ordening gewijzigd. Het Programma directoraat-generaal kende een programmatische aanpak van Ruimtelijke Ordening. Thans zijn de taken structureel geworden en is er een structureel budget vanuit de departementen. Daarom is de benaming ‘programma’ per 1 mei 2023 komen te vervallen

De naam van het Bureau Algemene Bestuursdienst is met het oog op consistentie in de benaming van de organisatieonderdelen van het ministerie BZK veranderd in directoraat-generaal Algemene Bestuursdienst per 1 april 2023.

Artikel 1 onderdeel D

Betreft een update naar de meest recente versie van de CAO Rijk, welke geldt sinds 1 april 2022.

Artikel 1 onderdelen B, F en O

Deze wijziging brengt het organisatiebesluit aangaande de dienst TloKB in overeenstemming met de toelichting in het organisatie- en formatierapport d.d. 9 januari 2020. Als gevolg van de wijziging is de dienst TloKB onder de hoofdstructuur van het Ministerie geplaatst (artikel 1 lid 1 onderdeel p). Artikel 28 beschrijft de taken van de dienst TloKB.

De TloKB wordt ondersteund door een door de minister ter beschikking gesteld (ambtelijk) apparaat. De directeur van het ondersteunende apparaat is tevens secretaris van het bestuur. Voor het personeel van het ondersteunende apparaat van de TloKB geldt dat zij een gezagsverhouding hebben met het bestuur van de TolKB. Het personeel is wel in Rijksdienst en maakt formeel deel uit van het Ministerie van BZK.

Artikel 1 onderdeel H

De directeur Landen en de directeur Caribisch Nederland geven ieder hiërarchisch leiding aan de onder hen ressorterende hoofden van de afdelingen of clusters en geven functioneel sturing aan de het aandachtsgebied dat aan hen is toegewezen. Voor de directeur Landen zijn dat Curaçao, Aruba en Sint-Maarten. Voor de directeur Caribisch Nederland betreft het Bonaire, Sint-Eustatius en Saba. De directeur Landen en de Directeur Caribisch Nederland hebben geen eigen directie.

De vertegenwoordiging van Nederland in Aruba, Curaçao en Sint-Maarten (VNACS) valt hiërarchisch onder de directeur Landen.

Artikel 1 onderdelen I en N

Per 1 januari 2023 zijn KOOP en Logius samengevoegd. De core business van KOOP richt zich op het publiceren van officiële overheidsinformatie, waaronder centrale en decentrale wet- en regelgeving. Daarnaast richt KOOP zich op ondersteuning, kwaliteitsverbetering en transparantie in het totstandkomingsproces van wet- en regelgeving.

De taak van Logius is het beheren en exploiteren van overheidsbrede ICT-voorzieningen en het gebruik hiervan bevorderen, inbeheername van nieuwe producten en doorontwikkeling. Het betreft voorzieningen op het gebied van toegang, gegevensuitwisseling, informatiebeveiliging en standaardisatie.

Met ingang van 1 januari 2023 is daar het beheren en exploiteren van samenhangende ICT-voorzieningen op het gebied van overheidspublicaties en overheidsinformatie ten behoeve van digitale dienstverlening van de overheid en publieke instellingen aan burgers en bedrijven aan toegevoegd.

Artikel 1 onderdeel K

De eindverantwoordelijkheid voor het directoraat-generaal Vastgoed en Bedrijfsvoering Rijk (DGVBR) ligt bij de directeur-generaal Vastgoed en Bedrijfsvoering Rijk (dgVBR). De verantwoordelijkheid voor het deel Bedrijfsvoering Rijk mandateert de dgVBR aan de plaatsvervangend directeur-generaal Vastgoed en Bedrijfsvoering Rijk (pdgVBR). De pdgVBR vervult de eigenaarsrol voor de Shared Service Organisaties (SSO’s). Dit zijn de organisatieonderdelen zoals genoemd in het vierde lid, onder b tot en met h. De pdgVBR is namens de dgVBR uitvoerder op het gebied van de doorontwikkeling van de SSO’s en de rijksbrede bedrijfsvoering. Tevens draagt de pdgVBR de personele verantwoordelijkheid voor de directeuren van de SSO’s. Deze verantwoordelijkheden betreffen in ieder geval de aanstelling, bezoldiging en ontslag van de directeuren. De lijnverantwoordelijkheid voor de SSO’s ligt bij de directeuren van de SSO’s als zelfstandige onderdelen van het Ministerie.

De dgVBR is tevens directeur-generaal Rijkvastgoedbedrijf (dgRVB). Alle aangelegenheden die exclusief behoren tot het werkterrein van het Rijksvastgoedbedrijf vallen buiten de functie van pdgVBR. Plaatsvervanging van de dgRVB vindt plaats vanuit het Rijksvastgoedbedrijf.

Met de wijziging van het Organisatiebesluit BZK 2023 wordt voor de toedeling van taken aan het DGVBR, voor wat betreft de taken van het Rijksvastgoedbedrijf, verwezen naar de taken, bedoeld in het Besluit taak RVB 2017. Voorheen waren deze taken uitgeschreven in het Organisatiebesluit BZK. Op deze wijze wordt voorkomen dat de taken van het Rijksvastgoedbedrijf in twee besluiten zijn beschreven.

Met artikel 16 lid 5 onderdeel e, wordt de directie Gebieds- en Vastgoedontwikkeling (GVO) ingesteld als onderdeel van het Rijksvastgoedbedrijf. De achtergrond hiervan is gelegen in de recente taakuitbreiding van het Rijksvastgoedbedrijf, door aanpassing van het Besluit taak RVB 2017 (Besluit van de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties van 9 mei 2023, nr. 2023-0000267715, tot wijziging van het Besluit taak RVB 2017, Stcrt. 2023, 14329). In dit wijzigingsbesluit is samengevat geregeld dat het Rijksvastgoedbedrijf de verwezenlijking van nationale beleidsdoelen voor de fysieke leefomgeving ondersteunt. Daaronder wordt in de eerste plaats verstaan het ondersteunen van de taken van de Minister op het terrein van woningbouw en ruimtelijke ontwikkeling, in de huidige portefeuilleverdeling belegd bij de Minister voor Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening. De wijziging behelst dat ten behoeve van de beleidsdoelen voor de fysieke leefomgeving de instrumenten van het privaatrechtelijk beheer (zoals het verkopen en het tijdelijk in gebruik geven van onroerende zaken van het Rijk) kunnen worden ingezet alsook dat ten behoeve daarvan onroerende zaken kunnen worden verworven of getransformeerd en dat ter uitvoering van rijksbeleid of een nationaal belang geparticipeerd wordt in gebiedsontwikkelingen. Omdat het Rijksvastgoedbedrijf een uitvoerende dienst is, zal uitvoering van activiteiten in het kader van deze taak gebeuren in beleidsmatige afstemming met het kerndepartement van het Ministerie.

Binnen het DGVBR waren voorheen vijf SSO’s op het gebied van bedrijfsvoering, die werkten voor de gehele Rijksoverheid. Dit betroffen Doc Direkt, FMHaaglanden, P-Direkt, Shared Service Center-ICT en Uitvoeringsorganisatie Bedrijfsvoering Rijk (UBR). In 2020 en 2021 zijn voorbereidingen getroffen om de UBR te ontvlechten en te herpositioneren in nieuwe SSO’s. Per 1 januari 2023 zijn de voorbereidingen afgerond en zijn vijf nieuwe SSO’s ingericht en is UBR opgehouden te bestaan.

De vijf nieuwe organisaties hebben een naam gekregen waarmee zij als zelfstandige organisatie gepositioneerd kunnen worden, vergelijkbaar met de reeds bestaande SSO’s van de DGVBR. De nieuw opgerichte SSO’s betreffen: het agentschap Organisatie en Personeel Rijk, het agentschap Rijksorganisatie voor Ontwikkeling, Digitalisering en Innovatie, het agentschap Rijksorganisatie Beveiliging en Logistiek, de kasdienst Rijksinkoopsamenwerking en de kasdienst Organisatie voor Bedrijfsvoering en Financiën.

In dit artikel wordt verstaan onder agentschap; een baten-lastenagentschap op basis van artikel 1.1 van de Comptabiliteitswet 2016.

In dit artikel wordt verstaan onder kasdienst; een verplichtingen-kasagentschap op basis van artikel 1.1 van de Comptabiliteitswet 2016.

Artikel 1 onderdeel C, E, L en M

In het Organisatiebesluit werden verschillende termen en afkoringen gebruikt voor de directie Chief Information Officer en Informatiemanagement en de directeur Chief Information Officer en Informatiemanagement. Deze termen en afkortingen zijn nu gewijzigd in overeenstemming met de formele benamingen.

De directeur CIO&I vervult de functie van departementale Chief Information Officer, bedoeld in het Besluit CIO-Stelsel Rijksdienst 2021.

Artikel II Inwerkingtreding

Dit besluit treedt in werking met ingang met terugwerkende kracht per 8 februari 2023 met dien verstande dat:

  • artikel I onderdelen A, B.1, G, terugwerken tot en met 1 mei 2023;

  • artikel I onderdelen B.2, J en P terugwerken tot en met 1 april 2023.

Dit besluit zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, H.M. de Jonge

Naar boven