Regeling van de Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid van 7 januari 2022, 2022-0000001710, tot wijziging van de Remigratieregeling in verband met een categoriewijziging van Kosovo en Rusland

De Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid,

Gelet op de artikelen 2, eerste lid, en 5, eerste lid, van het Remigratiebesluit;

Besluit:

ARTIKEL I

De tabel in bijlage 1 van de Remigratieregeling wordt als volgt gewijzigd:

1.

“Kosovo

E”

wordt vervangen door

“Kosovo

B”

2.

“Rusland (Rus. Federatie)

B”

wordt vervangen door

“Rusland (Rus. Federatie)

E”

ARTIKEL II

Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst, en werkt terug tot en met 1 januari 2022.

Deze regeling zal met toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

Den Haag, 7 januari 2022

De Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, A.D. Wiersma

TOELICHTING

Algemeen

Met deze regeling is de categorie van het bestemmingsland Kosovo in bijlage 1 van de Remigratieregeling gewijzigd van categorie E in categorie B. Aanleiding hiertoe is de inwerkingtreding van een belastingverdrag tussen Nederland en Kosovo1.

Eveneens wordt met deze regeling de categorie van het bestemmingsland Rusland in bijlage 1 van de Remigratieregeling gewijzigd van categorie B in categorie E. Aanleiding hiertoe is de beëindiging van een belastingverdrag tussen Nederland en Rusland2.

Hierna wordt eerst ingegaan op de categoriewijziging van Kosovo en daarna op de categoriewijziging van Rusland.

Kosovo

Op 29 juli 2020 hebben Nederland en Kosovo een belastingverdrag gesloten. Dit verdrag is op 31 december 2021 in werking getreden3 en is van toepassing met ingang van 1 januari 20224.

Tot 1 januari 2022 hief Nederland, bij gebrek aan een toepasselijk belastingverdrag tussen Nederland en Kosovo, op basis van nationale regelgeving belasting over remigratie-uitkeringen aan remigratie-uitkeringsgerechtigde inwoners (hierna: inwoners) van Kosovo (bronlandheffing). Bij het vaststellen van de hoogte van de remigratie-uitkering werd dan ook aangesloten bij een categorie die uitgaat van bronlandheffing, waarbij in dit geval categorie E (midden) is gehanteerd5.

Met ingang van 1 januari 2022 wordt door Nederland op basis van het belastingverdrag met Kosovo woonlandheffing toegepast op remigratie-uitkeringen aan inwoners van Kosovo*. Dit betekent dat de categorie voor remigratie-uitkeringen aan inwoners van Kosovo, moest worden gewijzigd in een categorie die behoort bij woonlandheffing. Om die reden is Kosovo met deze regeling ingedeeld in categorie B (die uitgaat van woonlandheffing). Dit is met terugwerkende kracht tot en met 1 januari 2022, de datum met ingang waarvan het verdrag van toepassing is, gecorrigeerd. Bij een indeling in categorie B gaat deze groep er ten opzichte van een indeling in categorie E (de categorie die werd toegepast voor de inwerkingtreding van deze regeling) netto niet op achter- of vooruit.

Rusland

Tot 1 januari 2022 werd voor het bepalen van de hoogte van de remigratie-uitkering aan uitkeringsgerechtigde inwoners (hierna: inwoners) van Rusland categorie B gehanteerd. Bij deze categorie wordt bij de hoogte van de remigratie-uitkering rekening gehouden met een vrijstelling van heffing in Nederland, omdat op basis van een belastingverdrag met het bestemmingsland (i.c. het belastingverdrag met Rusland) de remigrant belasting over de remigratievoorziening betaalt in het land waar hij woont (woonlandheffing).

Met ingang van 1 januari 2022 is het belastingverdrag met Rusland beëindigd. Dit heeft tot gevolg dat Nederland, bij gebrek aan een toepasselijk belastingverdrag tussen Nederland en Rusland, op basis van nationale regelgeving belasting heft over remigratie-uitkeringen aan inwoners van Rusland (bronlandheffing). Bij het vaststellen van de hoogte van de remigratie-uitkering is dan ook aangesloten bij een categorie die uitgaat van bronlandheffing, waarbij in dit geval categorie E (midden) is gehanteerd. Dit is met terugwerkende kracht tot en met 1 januari 2022, de datum met ingang waarvan het verdrag is beëindigd, gecorrigeerd. Bij een indeling in categorie E gaat deze groep er ten opzichte van een indeling in categorie B (de categorie die werd toegepast voor de inwerkingtreding van deze regeling) netto niet op achter- of vooruit.

Financiering

Met de wijziging van categorie E naar categorie B is het brutobedrag van de remigratie-uitkering aan inwoners van Kosovo (met terugwerkende kracht) verlaagd. Omdat er geen sprake is van inhouding en afdracht van heffing in Nederland, behouden deze remigranten per saldo dezelfde netto remigratie-uitkering als in de periode voorafgaand aan 1 januari 2022. Betrokkenen gaan er financieel niet op achteruit.

Met de wijziging van categorie B naar categorie E is het brutobedrag van de remigratie-uitkering aan inwoners van Rusland (met terugwerkende kracht) verhoogd. Na de inhouding en afdracht van de heffing in Nederland, behouden deze remigranten per saldo dezelfde netto remigratie-uitkering als in de periode voorafgaand aan 1 januari 2022. Betrokkenen gaan er financieel niet op achteruit.

De financiële gevolgen van voornoemde categorieaanpassingen en de terugwerkende kracht daarvan voor de begroting van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid zijn minimaal.

Regeldruk

De Sociale Verzekeringsbank (SVB), de uitvoeringsorganisatie van remigratie-uitkeringen, ziet geen effect van deze regeling op de regeldruk voor betrokkenen in Kosovo en Rusland die een remigratie-uitkering ontvangen. De categoriewijzigingen hebben tot gevolg dat de bruto remigratie-uitkering van 16 remigranten in Kosovo en 14 remigranten in Rusland met terugwerkende kracht is aangepast (betrokkenen gaan er netto niet op achteruit). De betrokkenen zijn hierover door de SVB geïnformeerd en ontvangen in dat kader een herzieningsbeschikking.

Terugwerkende kracht

Aan deze regeling is terugwerkende kracht verleend tot en met 1 januari 2022.

Vanaf die datum is er geen sprake meer van belastingheffing door Nederland op Nederlandse remigratie-uitkeringen aan inwoners van Kosovo. Voor het bepalen van de hoogte van de remigratie-uitkering is in dit geval categorie B, die uitgaat van woonlandheffing in plaats van bronlandheffing, aangewezen. Dit is een lagere maandelijkse bruto remigratie-uitkering dan de remigratie-uitkering die wordt vastgesteld aan de hand van categorie E. Omdat er geen sprake is van inhouding van belasting in Nederland, gaan de remigratie-uitkeringsgerechtigden in Kosovo er niet op achteruit en behouden zij per saldo dezelfde netto remigratie-uitkering als in de periode voorafgaand aan 1 januari 2022, toen op basis van nationale regelgeving bronlandheffing van toepassing was.

Voor wat betreft de Nederlandse remigratie-uitkeringen aan inwoners van Rusland geldt dat met ingang van 1 januari 2022 wel belastingheffing plaatsvindt op deze uitkeringen. Voor het bepalen van de hoogte van de remigratie-uitkering is in dit geval categorie E, die uitgaat van bronlandheffing in plaats van woonlandheffing, aangewezen. Dit is een hogere maandelijkse bruto remigratie-uitkering dan de remigratie-uitkering die wordt vastgesteld aan de hand van categorie B. Omdat er sprake is van inhouding van belasting in Nederland, gaan de remigratie-uitkeringsgerechtigden in Rusland er niet op vooruit (noch achteruit) en behouden zij per saldo dezelfde netto remigratie-uitkering als in de periode voorafgaand aan 1 januari 2022, toen op basis van het belastingverdrag met Rusland woonlandheffing van toepassing was.

Inwerkingtreding

Er wordt afgeweken van de vaste verandermomenten, zodat de datum van inwerkingtreding van deze regeling zo dicht mogelijk ligt bij de datum waarop het verdrag van toepassing is, namelijk 1 januari 2022.

Den Haag, 7 januari 2022

De Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, A.D. Wiersma


X Noot
1

Verdrag tussen het Koninkrijk der Nederlanden en de Republiek Kosovo tot het vermijden van dubbele belasting met betrekking tot belastingen naar het inkomen en het voorkomen van het ontduiken en ontwijken van belasting (met Protocol) (Trb. 2021, 165).

X Noot
2

Verdrag tussen de regering van het Koninkrijk der Nederlanden en de regering van de Russische Federatie tot het vermijden van dubbele belasting en het voorkomen van het ontgaan van belasting met betrekking tot belastingen naar het inkomen en naar het vermogen, met Protocol (Trb. 1997, 30).

X Noot
3

Artikel 29, eerste lid.

X Noot
4

Artikel 29, tweede lid.

X Noot
5

Kosovo is bij regeling van 5 november 2020 (Stcrt. 2020, 58946) toegevoegd als bestemmingsland aan de Remigratieregeling. Daarvoor was er geen wettelijk voorgeschreven categorie voor de hoogte van de remigratie-uitkering. Eerstgenoemde regeling werkt terug tot en met 1 januari 2019.

XNoot
*

Artikel 20, eerste lid.

Naar boven