TOELICHTING
Algemeen
Met deze regeling is de categorie van het bestemmingsland Kosovo in
bijlage 1 van de Remigratieregeling gewijzigd van categorie E in categorie B.
Aanleiding hiertoe is de inwerkingtreding van een belastingverdrag tussen
Nederland en Kosovo1.
Eveneens wordt met deze regeling de categorie van het
bestemmingsland Rusland in bijlage 1 van de Remigratieregeling gewijzigd van
categorie B in categorie E. Aanleiding hiertoe is de beëindiging van een
belastingverdrag tussen Nederland en Rusland2.
Hierna wordt eerst ingegaan op de categoriewijziging van Kosovo en
daarna op de categoriewijziging van Rusland.
Kosovo
Op 29 juli 2020 hebben Nederland en Kosovo een belastingverdrag
gesloten. Dit verdrag is op 31 december 2021 in werking getreden3 en is van toepassing met ingang van 1 januari 20224.
Tot 1 januari 2022 hief Nederland, bij gebrek aan een toepasselijk
belastingverdrag tussen Nederland en Kosovo, op basis van nationale regelgeving
belasting over remigratie-uitkeringen aan remigratie-uitkeringsgerechtigde
inwoners (hierna: inwoners) van Kosovo (bronlandheffing). Bij het vaststellen
van de hoogte van de remigratie-uitkering werd dan ook aangesloten bij een
categorie die uitgaat van bronlandheffing, waarbij in dit geval categorie E
(midden) is gehanteerd5.
Met ingang van 1 januari 2022 wordt door Nederland op basis van het
belastingverdrag met Kosovo woonlandheffing toegepast op remigratie-uitkeringen
aan inwoners van Kosovo*. Dit betekent dat de categorie voor remigratie-uitkeringen aan
inwoners van Kosovo, moest worden gewijzigd in een categorie die behoort bij
woonlandheffing. Om die reden is Kosovo met deze regeling ingedeeld in
categorie B (die uitgaat van woonlandheffing). Dit is met terugwerkende kracht
tot en met 1 januari 2022, de datum met ingang waarvan het verdrag van
toepassing is, gecorrigeerd. Bij een indeling in categorie B gaat deze groep er
ten opzichte van een indeling in categorie E (de categorie die werd toegepast
voor de inwerkingtreding van deze regeling) netto niet op achter- of
vooruit.
Rusland
Tot 1 januari 2022 werd voor het bepalen van de hoogte van de
remigratie-uitkering aan uitkeringsgerechtigde inwoners (hierna: inwoners) van
Rusland categorie B gehanteerd. Bij deze categorie wordt bij de hoogte van de
remigratie-uitkering rekening gehouden met een vrijstelling van heffing in
Nederland, omdat op basis van een belastingverdrag met het bestemmingsland
(i.c. het belastingverdrag met Rusland) de remigrant belasting over de
remigratievoorziening betaalt in het land waar hij woont
(woonlandheffing).
Met ingang van 1 januari 2022 is het belastingverdrag met Rusland
beëindigd. Dit heeft tot gevolg dat Nederland, bij gebrek aan een toepasselijk
belastingverdrag tussen Nederland en Rusland, op basis van nationale
regelgeving belasting heft over remigratie-uitkeringen aan inwoners van Rusland
(bronlandheffing). Bij het vaststellen van de hoogte van de
remigratie-uitkering is dan ook aangesloten bij een categorie die uitgaat van
bronlandheffing, waarbij in dit geval categorie E (midden) is gehanteerd. Dit
is met terugwerkende kracht tot en met 1 januari 2022, de datum met ingang
waarvan het verdrag is beëindigd, gecorrigeerd. Bij een indeling in categorie
E
gaat deze groep er ten opzichte van een indeling in categorie B (de categorie
die werd toegepast voor de inwerkingtreding van deze regeling) netto niet op
achter- of vooruit.
Financiering
Met de wijziging van categorie E naar categorie B is het
brutobedrag van de remigratie-uitkering aan inwoners van Kosovo (met
terugwerkende kracht) verlaagd. Omdat er geen sprake is van inhouding en
afdracht van heffing in Nederland, behouden deze remigranten per saldo dezelfde
netto remigratie-uitkering als in de periode voorafgaand aan 1 januari 2022.
Betrokkenen gaan er financieel niet op achteruit.
Met de wijziging van categorie B naar categorie E is het
brutobedrag van de remigratie-uitkering aan inwoners van Rusland (met
terugwerkende kracht) verhoogd. Na de inhouding en afdracht van de heffing in
Nederland, behouden deze remigranten per saldo dezelfde netto
remigratie-uitkering als in de periode voorafgaand aan 1 januari 2022.
Betrokkenen gaan er financieel niet op achteruit.
De financiële gevolgen van voornoemde categorieaanpassingen en de
terugwerkende kracht daarvan voor de begroting van het Ministerie van Sociale
Zaken en Werkgelegenheid zijn minimaal.
Regeldruk
De Sociale Verzekeringsbank (SVB), de uitvoeringsorganisatie van
remigratie-uitkeringen, ziet geen effect van deze regeling op de regeldruk voor
betrokkenen in Kosovo en Rusland die een remigratie-uitkering ontvangen. De
categoriewijzigingen hebben tot gevolg dat de bruto remigratie-uitkering van 16
remigranten in Kosovo en 14 remigranten in Rusland met terugwerkende kracht is
aangepast (betrokkenen gaan er netto niet op achteruit). De betrokkenen zijn
hierover door de SVB geïnformeerd en ontvangen in dat kader een
herzieningsbeschikking.
Terugwerkende kracht
Aan deze regeling is terugwerkende kracht verleend tot en met
1 januari 2022.
Vanaf die datum is er geen sprake meer van belastingheffing door
Nederland op Nederlandse remigratie-uitkeringen aan inwoners van Kosovo. Voor
het bepalen van de hoogte van de remigratie-uitkering is in dit geval categorie
B, die uitgaat van woonlandheffing in plaats van bronlandheffing, aangewezen.
Dit is een lagere maandelijkse bruto remigratie-uitkering dan de
remigratie-uitkering die wordt vastgesteld aan de hand van categorie E. Omdat
er geen sprake is van inhouding van belasting in Nederland, gaan de
remigratie-uitkeringsgerechtigden in Kosovo er niet op achteruit en behouden
zij per saldo dezelfde netto remigratie-uitkering als in de periode voorafgaand
aan 1 januari 2022, toen op basis van nationale regelgeving bronlandheffing van
toepassing was.
Voor wat betreft de Nederlandse remigratie-uitkeringen aan inwoners
van Rusland geldt dat met ingang van 1 januari 2022 wel belastingheffing
plaatsvindt op deze uitkeringen. Voor het bepalen van de hoogte van de
remigratie-uitkering is in dit geval categorie E, die uitgaat van
bronlandheffing in plaats van woonlandheffing, aangewezen. Dit is een hogere
maandelijkse bruto remigratie-uitkering dan de remigratie-uitkering die wordt
vastgesteld aan de hand van categorie B. Omdat er sprake is van inhouding van
belasting in Nederland, gaan de remigratie-uitkeringsgerechtigden in Rusland er
niet op vooruit (noch achteruit) en behouden zij per saldo dezelfde netto
remigratie-uitkering als in de periode voorafgaand aan 1 januari 2022, toen op
basis van het belastingverdrag met Rusland woonlandheffing van toepassing
was.
Inwerkingtreding
Er wordt afgeweken van de vaste verandermomenten, zodat de datum
van inwerkingtreding van deze regeling zo dicht mogelijk ligt bij de datum
waarop het verdrag van toepassing is, namelijk 1 januari 2022.
De Staatssecretaris van
Sociale Zaken en Werkgelegenheid,
A.D. Wiersma