Regeling van de Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid van 5 november 2020, nr. 2020-0000145089, tot wijziging van de Remigratieregeling in verband met het toevoegen van bestemmingsland Kosovo

De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid,

Gelet op de artikelen 2, eerste lid, en 5, eerste lid, van het Remigratiebesluit;

Besluit:

ARTIKEL I

De tabel in bijlage 1 van de Remigratieregeling wordt als volgt gewijzigd:

1. In de alfabetische rangschikking worden de volgende bestemmingslanden en de daarbij behorende categorieën ingevoegd:

Kosovo

E

Montenegro

B

Servië

B

2. Het bestemmingsland ‘Federatie van Joegoslavische Republieken (Servië Montenegro)’ en de daarbij behoren categorie vervalt.

ARTIKEL II

Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst, en werkt terug tot en met 1 januari 2019.

Deze regeling zal met toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

Den Haag, 5 november 2020

De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, W. Koolmees

TOELICHTING

Algemeen

Met deze regeling wordt het bestemmingsland ‘Federatie van Joegoslavische Republieken (Servië Montenegro)’ in bijlage 1 van de Remigratieregeling aangepast. Het betreft een actualisatie naar de huidige stand van zaken. Servië en Montenegro worden als aparte bestemmingslanden benoemd en blijven vallen onder categorie B. Dit betreft een technische aanpassing zonder materieel gevolg.

Daarnaast wordt Kosovo – als enig ontbrekend voormalig Joegoslavisch land – toegevoegd aan de Remigratieregeling en wordt ingedeeld in categorie E. De voormalig Joegoslavische landen Slovenië, Kroatië, Bosnië en Macedonië staan reeds benoemd in bijlage 1.

Hierna wordt ingegaan op de gevolgen van de toevoeging van bestemmingsland Kosovo. Er wordt eerst toegelicht hoe de situatie was tot 1 januari 2019 en vervolgens de situatie na 1 januari 2019. Daarna wordt ingegaan op een nieuw gesloten belastingverdrag.

Situatie tot 1 januari 2019

Kosovo was voor de inwerkingtreding van deze regeling niet opgenomen in bijlage 1 bij de Remigratieregeling, waardoor er geen wettelijk voorgeschreven categorie voor de hoogte van de remigratie-uitkering gold.

Voor reeds geremigreerden naar Kosovo is voor de inwerkingtreding van deze regeling – naar analogie van andere voormalig Joegoslavische landen – voor het bepalen van de hoogte van de remigratie-uitkering categorie B gehanteerd. Bij deze categorie wordt bij de hoogte van de remigratie-uitkering rekening gehouden met een vrijstelling van heffing in Nederland, omdat op basis van belastingverdragen met het bestemmingsland de remigrant de belasting over zijn remigratievoorzieningen betaalt in het land waar hij woont (woonlandheffing).

Inwoners van Kosovo konden met betrekking tot hun door de Nederlandse overheid verstrekte remigratie-uitkering immers gebruik maken van een belastingverdrag1 dat voor voormalig Joegoslavische landen gold en dat bij een dergelijke uitkering uitgaat van woonlandheffing2.

Een beroep op dit verdrag was echter mogelijk tot 1 januari 2019. In een besluit van de Staatssecretaris van Financiën van 7 december 2019 wordt hierover het volgende vermeld:3

‘In het besluit van 22 september 2009, nr. IFZ 2009/510M is goedgekeurd dat het belastingverdrag met het voormalige Joegoslavië, wat Nederland betreft, zal worden toegepast in de relatie met Kosovo. Tot 1 september 2018 heeft ook Kosovo het belastingverdrag met het voormalige Joegoslavië toegepast in de relatie met Nederland. Voor de periode vanaf 1 september 2018 heeft Kosovo meegedeeld dat verdrag niet meer toe te passen in de relatie met Nederland. Dit betekent dat voor Nederland in de relatie met Kosovo op het gebied van belastingen sinds 1 september 2018 een verdragsloze situatie is ontstaan. Ik keur goed dat in de relatie met Kosovo het belastingverdrag met het voormalige Joegoslavië wordt toegepast voor de periode tot 1 januari 2019.’

Categorie B (dat uitgaat van woonlandheffing) was derhalve passend bij de situatie zoals die gold tot 1 januari 2019.

Situatie vanaf 1 januari 2019

Vanaf 1 januari 2019 is geen sprake van een belastingverdrag tussen Nederland en Kosovo. Nederland kan over remigratie-uitkeringen aan inwoners van Kosovo volgens haar nationale regels belasting heffen en er wordt geen vrijstelling meer verleend. Dit betekent dat het bij het vaststellen van de hoogte van de remigratie-uitkering voor de hand ligt aan te sluiten bij een categorie die uitgaat van bronlandheffing.

Om die reden wordt Kosovo met deze regeling ingedeeld in categorie E (die uitgaat van bronlandheffing) en zal dit met terugwerkende kracht, tot 1 januari 2019, worden gecorrigeerd. Bij een indeling in categorie E gaat deze groep er ten opzichte van een indeling in categorie B (de categorie die werd toegepast voor de inwerkingtreding van deze regeling) netto niet op achter- of vooruit.

Nieuw belastingverdrag

Op 29 juli 2020 hebben Nederland en Kosovo een nieuw belastingverdrag gesloten.4 Dit verdrag is nog niet in werking getreden en om die reden wordt de onderhavige regeling vooralsnog eerst aangepast overeenkomstig het (belasting)recht sinds 1 januari 2019.

Op basis van het nieuwste belastingverdrag wordt voor remigratie-uitkeringen woonlandheffing toegepast.5 Dit betekent dat de Remigratieregeling in de toekomst, tegelijk met de inwerkingtreding van dit nieuwe belastingverdrag, opnieuw zal worden aangepast en de categorie voor remigratie-uitkeringen aan inwoners van Kosovo zal moeten worden gewijzigd in een categorie die behoort bij woonlandheffing. De termijn waarop dit gebeurt is afhankelijk van de duur van de nationale ratificatieprocedures van zowel Nederland als Kosovo.6

Financiering

Met de wijziging van categorie B naar categorie E (met terugwerkende kracht per 1 januari 2019), wordt het brutobedrag van de remigratie-uitkering (met terugwerkende kracht) verhoogd. Na de inhouding en afdracht van de heffing in Nederland behouden deze remigranten per saldo dezelfde netto remigratie-uitkering als in de periode voorafgaand aan 1 januari 2019. Betrokkenen gaan er financieel niet op achteruit.

De financiële gevolgen van deze terugwerkende kracht voor de begroting zijn klein, omdat het om een gering aantal personen (in totaal 18) gaat van wie de remigratie-uitkering gecorrigeerd moet worden. De kosten van de wijziging van categorie B naar categorie E bedragen naar verwachting 25K op jaarbasis. Zowel voor het verleden als voor de toekomst zijn deze extra lasten op te vangen binnen de begroting van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.

Regeldruk

De Sociale Verzekeringsbank (SVB), de uitvoeringsorganisatie van remigratie-uitkeringen, ziet geen effect van deze regeling op de regeldruk voor betrokkenen in Kosovo die een remigratie-uitkering ontvangen. Het gaat om 18 personen die door de wijziging van categorie gecompenseerd moeten worden en waarvan de toekomstige bruto remigratie-uitkering wijzigt (betrokkenen gaan er netto niet op achteruit). De betrokkenen zullen hierover door de SVB worden geïnformeerd en ontvangen in dat kader een herzieningsbeschikking.

Terugwerkende kracht

Aan deze regeling wordt terugwerkende kracht verleend tot 1 januari 2019. Vanaf die datum kan Nederland – bij afwezigheid van een belastingverdrag met Kosovo dat uitgaat van het woonlandheffing – belasting heffen over de Nederlandse remigratie-uitkeringen aan inwoners van Kosovo. Voor het bepalen van de hoogte van de remigratie-uitkering ligt in dit geval categorie E, die uitgaat van bronlandheffing in plaats van woonlandheffing, voor de hand. Dit is een hogere maandelijkse bruto remigratie-uitkering dan de remigratie-uitkering die wordt vastgesteld aan de hand van categorie B. Voor remigranten die in de periode vanaf 1 januari 2019 een remigratie-uitkering ontvingen, betekent dit dat het brutobedrag van de remigratie-uitkering met terugwerkende kracht wordt verhoogd. Na de inhouding en afdracht van belasting in Nederland behouden deze remigranten per saldo dezelfde netto remigratie-uitkering als in de periode voorafgaand aan 1 januari 2019, toen op basis van een belastingverdrag woonlandheffing van toepassing was.

Inwerkingtreding

Er wordt afgeweken van de vaste verandermomenten, zodat de datum van inwerkingtreding van deze regeling zo dicht mogelijk ligt bij de datum waarop het belastingverdrag met het voormalige Joegoslavië ingevolge het besluit van de Staatssecretaris van Financiën van 7 december 2019 niet meer mocht worden toegepast in de relatie met Kosovo (1 januari 2019) en inwoners van Kosovo die een remigratie-uitkering ontvingen van de Nederlandse overheid dientengevolge konden worden geconfronteerd met de heffing van belasting over deze uitkering door Nederland.

Den Haag, 5 november 2020

De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, W. Koolmees


X Noot
1

Overeenkomst tussen het Koninkrijk der Nederlanden en de Socialistische Federatieve Republiek Joegoslavië tot het vermijden van dubbele belasting met betrekking tot belastingen naar het inkomen en naar het vermogen

X Noot
2

Artikel 21

X Noot
4

Verdrag tussen het Koninkrijk der Nederlanden en de Republiek Kosovo tot het vermijden van dubbele belasting met betrekking tot belastingen naar het inkomen en het voorkomen van het ontduiken en ontwijken van belasting, Trb. 2020, 77

X Noot
5

Artikel 20

X Noot
6

Artikel 29, eerste lid

Naar boven