Regeling van de Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid van 15 maart 2022, nr. 2022-0000067034, tot wijziging van de Regeling SUWI in verband met het opnemen van een kassiersverslag vanwege de Tijdelijke regeling aanvullende crisisdienstverlening COVID-19

De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid,

Gelet op de artikelen 49, vijfde lid, van de Wet structuur uitvoeringsorganisatie werk en inkomen en 2.3, vijfde lid, van het Besluit SUWI;

Besluit:

ARTIKEL I

De Regeling SUWI wordt als volgt gewijzigd:

A

Artikel 5.10a wordt als volgt gewijzigd:

1. In het vierde lid wordt 'drie afzonderlijke delen' vervangen door 'twee afzonderlijke delen' en wordt ', één deel uitsluitend betrekking heeft op de in artikel 15 van de Tijdelijke regeling aanvullende crisisdienstverlening COVID-19 bedoelde taak en het andere deel op het UWV met uitzondering van het bedoelde organisatieonderdeel en de bedoelde taak' vervangen door 'en het andere deel op het UWV met uitzondering van het bedoelde organisatieonderdeel'.

2. Er wordt een lid toegevoegd, luidende:

  • 7. De jaarverslagen van het UWV bevatten voor het jaar 2021 en 2022 een kassiersverslag als bedoeld in artikel 5.10f. De bij deze regeling behorende bijlage VI is niet van toepassing op het kassiersverslag.

B

Na paragraaf 5.1b. wordt een paragraaf ingevoegd, luidende:

§ 5.1c. Tijdelijke regeling aanvullende crisisdienstverlening Covid-19

Artikel 5.10f. Begripsbepalingen

In deze paragraaf wordt verstaan onder:

a. kassiersverslag:

het financieel verslag over het beheer van de budgetten, bedoeld in artikel 25, derde lid, van de Tijdelijke regeling aanvullende crisisdienstverlening COVID-19;

b. regeling:

de Tijdelijke regeling aanvullende crisisdienstverlening COVID-19.

Artikel 5.10g. Kassiersverslag UWV
  • 1. Het kassiersverslag heeft betrekking op de in artikel 15 van de regeling bedoelde taak en bevat in elk geval een omschrijving van de onderwerpen die zijn genoemd in de bij deze regeling behorende bijlage XXV.

  • 2. Op het kassiersverslag zijn de artikelen 5.10b, 5.10c, eerste tot en met derde en vijfde lid, 5.10d, eerste tot en met vierde lid en 5.10e, eerste lid, onderdelen a en b, en tweede lid, onderdelen a en b, van overeenkomstige toepassing, met dien verstande dat in plaats van 'jaarrekening' moet worden gelezen 'kassiersverslag' en in plaats van 'baten en lasten' moet worden gelezen 'ontvangsten en uitgaven'.

  • 3. De accountant onderzoekt of de voorgeschreven informatie in het kassiersverslag is opgenomen.

  • 4. De accountant stelt de controlebevindingen vast van de uitvoering van de in de in artikel 15 van de regeling bedoelde taak.

C

Bijlage XXV, behorende bij artikel 5.10g, eerste lid, als bedoeld in de bijlage van deze regeling, wordt toegevoegd.

ARTIKEL II WIJZIGING VAN DE TIJDELIJKE REGELING AANVULLENDE CRISISDIENSTVERLENING COVID-19

In artikel 27, tweede lid, van de Tijdelijke regeling aanvullende crisisdienstverlening COVID-19 wordt 'artikel 5.10a, vierde lid, van de Regeling SUWI' vervangen door 'artikel 5.10a, zevende lid, van de Regeling SUWI'.

ARTIKEL III

Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst, en werkt terug tot en met 1 januari 2022.

Deze regeling zal met toelichting en bijlage in de Staatscourant worden geplaatst.

Den Haag, 15 maart 2022

De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, C.E.G. van Gennip

BIJLAGE BIJ ARTIKEL I, ONDERDEEL C, VAN DE REGELING VAN DE MINISTER VAN SOCIALE ZAKEN EN WERKGELEGENHEID VAN 15 MAART 2022, NR. 2022-000006703467034, TOT WIJZIGING VAN DE REGELING SUWI IN VERBAND MET HET OPNEMEN VAN EEN KASSIERSVERSLAG VANWEGE DE TIJDELIJKE REGELING AANVULLENDE CRISISDIENSTVERLENING COVID-19

BIJLAGE XXV. BEHORENDE BIJ ARTIKEL 5.10G, EERSTE LID, VAN DE REGELING SUWI

Kassiersverslag Tijdelijke crisisdienstverlening COVID-19

In deze bijlage is gespecificeerd welke informatie de kassier in het kader van de in artikel 15 van de Tijdelijke regeling aanvullende crisisdienstverlening COVID-19 bedoelde taak jaarlijks aan de minister dient te verstrekken op grond van artikel 5.10a van de Regeling SUWI. Deze informatie dient te worden opgenomen in het kassiersverslag.

De kassier dient zich te verantwoorden over het beheer van de budgetten waar naar wordt verwezen in artikel 15, tweede lid, van de Tijdelijke regeling aanvullende crisisdienstverlening COVID-19 (de zogenaamde ‘artikel 15 budgetten’). Deze verantwoording vindt over de kalenderjaren 2021 en 2022 plaats in het jaarverslag door middel van het kassiersverslag. Het jaarverslag wordt jaarlijks vóór 15 maart aan de minister aangeboden.

In de hierna volgende tabel worden de onderwerpen benoemd die in het kassiersverslag aan de orde dienen te komen. Daaronder volgt, per onderwerp, een nadere toelichting.

Tabel: Inhoudsvoorschriften voor het kassiersverslag

1. Artikel 15 budgetten

 

a. Realisatie per budget

x

b. Realisatie per RMT

x

2. Overzicht t.b.v. bevoorschotting/afrekening

x

3. Bedrijfsvoering

 

a. rechtmatigheid

x

4. Controleverklaring en verslag van bevindingen

x

Legenda

x. Opnemen

1. Artikel 15 budgetten

De kassier geeft inzicht in de mutaties van de door UWV beheerde budgetten in het kader van de Tijdelijke regeling aanvullende crisisdienstverlening COVID-19. Het kassiersverslag wordt opgesteld op kasbasis, en geeft inzicht in de door de kassier ontvangen voorschotten en de verrichte betalingen ten laste van de volgende budgetten:

  • Vergoeding kosten UWV en colleges B&W (artikel 17)

  • Vergoeding kosten werknemers- en werkgevers organisaties (art. 18)

  • Vergoeding kosten aanvullende crisisdienstverlening (artikel 19)

  • Vergoeding kosten scholing via praktijkleren in het MBO (artikel 20)

  • Vergoeding kosten dienstverlening werkfitbehoud (artikel 21)

Tabel 1 Realisatie per budget

Tabel voor hoofdstuk 2

         
 

Vergoeding kosten UWV en colleges B&W

(art. 17)

Vergoeding kosten werknemers- en werkgevers organisaties

(art. 18)

Vergoeding kosten aanvullende crisisdienstverlening (art. 19)

Vergoeding kosten scholing via praktijkleren in het MBO

(art. 20)

Vergoeding kosten dienstverlening werkfitbehoud

(art. 21)

Totaal

Beschikking vastgesteld door SZW (art. 17 &18)

           

Budget vastgesteld door SZW (art. 19, 20 & 21)

           
             

Uitbetaald door de kassier:

           

April

           

Mei

           

Juni

           

Juli

           

Augustus

           

September

           

Oktober

           

November

           

December

           
 

Restant budget

             

% realisatie

           
Tabel 2 Realisatie per RMT
 

Vergoeding kosten UWV en colleges B&W (art. 17)

Vergoeding kosten aanvullende crisisdienstverlening (art. 19)

Vergoeding kosten scholing via praktijkleren in het MBO (art. 20)

Vergoeding kosten dienstverlening werkfitbehoud (art. 21)

Totaal

Beschikking vastgesteld door SZW (art. 17)

         

Budget vastgesteld door SZW (art. 19, 20 & 21)

         
           

Uitbetaald door de kassier:

         

Kalenderjaar 2021

         
           

Restant budget

           

% realisatie

         

2. Overzicht t.b.v. bevoorschotting/afrekening

Ten behoeve van de afrekening neemt de kassier in het kassiersverslag een overzicht op van de uitgaven welke ten laste komen van de rijksbijdrage die is ontvangen voor de artikel 15 budgetten. De gerapporteerde ontvangen rijksbijdrage dient aan te sluiten op de betreffende rekening-courant met het Ministerie van Financiën (geïntegreerd middelenbeheer).

Tabel 3 Afrekentabel
 

Realisatie

Voorschot

Afrekening

Vergoeding kosten UWV en colleges B&W (art. 17)

     

Vergoeding kosten werknemers- en werkgevers organisaties (art. 18)

     

Vergoeding kosten aanvullende crisisdienstverlening (art. 19)

     

Vergoeding kosten scholing via praktijkleren in het MBO (art. 20)

     

Vergoeding kosten dienstverlening werkfitbehoud (art. 21)

     

Totaal

3. Bedrijfsvoering

De bedrijfsvoeringsparagraaf bestaat ten minste uit het volgende onderdeel:

Rechtmatigheid

De wijze waarop de kassier ten aanzien van de artikel 15 budgetten verantwoording dient af te leggen over de rechtmatigheid in het jaarverslag is hieronder nader uitgewerkt.

  • De kassier bewaakt dat de vergoedingen van de kosten UWV en colleges van burgemeester en wethouders (artikel 17), en de kosten werknemers- en werkgeversorganisaties (artikel 18) conform de door de minister vastgestelde budgetten zijn.

  • De kassier stelt vast dat op de declaraties de vereiste verklaringen zijn opgenomen zoals vermeld in artikel 19, 20 en 21 van de Tijdelijke regeling aanvullende crisisdienstverlening COVID-19.

  • De kassier stelt vast dat het budget van artikel 19, 20 en 21 van betreffende RMT niet wordt overschreden op het moment dat de declaratie wordt ontvangen door de kassier.

  • De kassier stelt vast dat de vergoedingen uit hoofde van artikel 17 tot en met 21 verricht zijn ten gunste van het juiste bankrekeningnummer dat is opgegeven via het stamgegevensformulier welke is ondertekend door de gemandateerde van de inkopende partij.

  • De kassier stelt vast dat betalingen uit hoofde van artikel 17 t/m 21 plaats vinden na de startdatum per RMT.

4. Controleverklaring en verslag van bevindingen

De accountant onderzoekt de verantwoording die de kassier op grond van de Regeling SUWI heeft uitgebracht. De controleverklaring en het verslag van bevindingen zijn nader geregeld in artikel 5.10b t/m e en bijlage XXII van de Regeling SUWI.

TOELICHTING

Algemene toelichting

De Tijdelijke regeling aanvullende crisisdienstverlening COVID-19 (hierna: tijdelijke regeling) kent verschillende budgetten waar de partijen uit de regionale mobiliteitsteams gebruik van kunnen maken om dienstverlening te bieden aan werkenden en werkzoekenden. Om het mogelijk te maken dat verschillende partijen gebruik kunnen maken van deze budgetten is een centrale onafhankelijk kassiersfunctie ingericht. De kassier administreert en beheert feitelijk de budgetten en zorgt voor de uitbetaling van de vergoedingen. Het UWV is belast met de taken van de kassier.

De minister verstrekt de budgetten maandelijks aan UWV. De budgetten die UWV administreert en feitelijk beheert blijven buiten de staat van baten en lasten van de jaarrekening. Om de onafhankelijkheid van de kassier te borgen en de verantwoordelijkheid af te bakenen is geregeld dat UWV verslag doet over het administreren en bewaken van de middelen middels een kassiersverslag, dat is opgenomen in de jaarverslaglegging van UWV. De verplichting van een kassiersverslag is uitgewerkt in de Regeling SUWI. De verplichting geldt over de kalenderjaren 2021 en 2022. De verplichting tot financiële verslaglegging uit de oorspronkelijke tijdelijke regeling is aldus vervangen.

Het UWV brengt jaarlijks over het voorgaande jaar, uiterlijk 15 maart, aan de minister financieel verslag uit over het beheer van de budgetten. De verslaglegging gebeurt vanwege de tijdelijke regeling en overeenkomstig artikel 49 van de Wet SUWI en de krachtens die bepaling geldende regels. Het kassiersverslag geeft inzicht in de ontvangen voorschotten en realisaties van de verschillende budgetten. Na beoordeling van het verslag rekent de minister de uitbetalingen alsmede de ontvangen voorschotten met betrekking tot het desbetreffende kalenderjaar af.

Deze wijzigingsregeling geeft nadere invulling aan het kassiersverslag, de accountantscontrole en de accountantsverklaring betreffende het kassiersverslag.

Bij het opstellen van de tijdelijke regeling is uitgegaan van een derde afzonderlijk deel van het jaarverslag, de tussentijdse verslagen en de jaarrekening, welke betrekking zou hebben op de kassierstaak. Met de tijdelijke regeling is artikel 5.10a, vierde lid, van de Regeling SUWI, gewijzigd, waarmee het derde afzonderlijk deel is geïntroduceerd. Nadien is gebleken dat het kassiersverslag uitsluitend deel zou uitmaken van het jaarverslag en niet van de jaarrekening en daarnaast dat er geen sprake zou zijn van tussentijdse verslagen. Derhalve wordt artikel 5.10a, vierde lid, van de Regeling SUWI opnieuw gewijzigd, zodat er – net als voorheen – sprake is van twee afzonderlijke delen van het jaarverslag, de tussentijdse verslagen en de jaarrekening. Met de toevoeging van een zevende lid aan artikel 5.10a wordt geregeld dat de jaarverslagen van het UWV voor het jaar 2021 en 2022 een kassiersverslag bevatten. Dit betekent dat uitsluitend het jaarverslag tijdelijk een derde onderdeel bevat. Bijlage VI van de Regeling SUWI is niet van toepassing op het kassiersverslag. Gegeven de onafhankelijkheid van de kassier en de taak tot het feitelijk administreren en bewaken van de middelen, zijn andere verantwoordingseisen van toepassing. Dit geldt bijvoorbeeld voor de doelmatigheidseis. De kassiersfunctie leent zich in dit geval niet voor de doelmatigheidstoets met betrekking tot de besteding van de gelden. Voor de inhoudelijke inrichting van het kassiersverslag wordt een format van het op te stellen kassiersverslag als bijlage aan de regeling toegevoegd.

Daarnaast verschaft de wijziging helderheid over hetgeen wordt verwacht van de accountantscontrole door aan te geven welke regels van overeenkomstige toepassing zijn op het kassiersverslag. De verschillen ten opzichte van de reguliere verslaglegging houden mede verband met de onafhankelijkheid van de kassier en afbakening van de verantwoordelijkheid tot het feitelijk administreren en bewaken van de middelen.

Artikelsgewijs

Artikel I, onderdeel A

In dit onderdeel wordt bepaald dat de jaarverslagen van het UWV bestaan uit twee afzonderlijke delen (vierde lid). Aan artikel 5.10a wordt een nieuw lid toegevoegd, waarin wordt bepaald dat de jaarverslagen van het UWV voor het kalenderjaar 2021 en 2022 een kassiersverslag bevatten. Tevens is bepaald dat de bij de Regeling SUWI behorende bijlage VI niet van toepassing is op het kassiersverslag omdat bij de vormgeving van het kassiersverslag is gekozen voor een andere vorm en verantwoordingseisen.

Onderdeel B

In dit onderdeel worden twee artikelen toegevoegd (5.10f en 5.10g). De reden om twee nieuwe artikelen op te nemen in plaats van het wijzigen van de al bestaande artikelen in hoofdstuk 5 van de Regeling SUWI is tweeledig. Allereerst ziet het kassiersverslag louter op het UWV. Om de regeling leesbaar te houden voor de andere uitvoerders, is gekozen voor het opnemen van een tweetal nieuwe artikelen in plaats van het wijzigen van de reeds bestaande artikelen uit hoofdstuk 5. Daarnaast houdt het kassiersverslag verband met de Tijdelijke regeling aanvullende crisisdienstverlening COVID-19.1 Deze regeling vervalt op 1 januari 2023. Na het vervallen van deze regeling volstaat dan ook enkel het laten vervallen van de twee nieuwe artikelen.

De artikelen 5.10b tot en met 5.10e van de Regeling SUWI zijn naar hun aard niet van toepassing op het kassiersverslag, omdat zij betrekking hebben op de jaarrekening. In het nieuwe artikel 5.10g, tweede lid zijn echter, omwille van de accountantscontrole en -verklaring op het verslag, meerdere artikel(leden) van voornoemde artikelen van overeenkomstige toepassing verklaard op het kassiersverslag. Hierbij wordt in plaats van 'jaarrekening' en 'baten en lasten' respectievelijk 'kassiersverslag' en 'ontvangsten en uitgaven' gelezen. Artikel 5.10g, derde en vierde lid, bevatten aanvullende bepalingen met betrekking tot voornoemde accountantscontrole.

Onderdeel C

In de Regeling SUWI en bijbehorende bijlagen zijn voorschriften opgenomen met betrekking tot onder andere het jaarplan met begroting, de verantwoording en de periodieke informatieverstrekking door het UWV, de Sociale Verzekeringsbank, het Inlichtingenbureau en het Bureau Keteninformatisering Werk en Inkomen. Met deze wijziging van de Regeling SUWI wordt bijlage XXV toegevoegd. In deze bijlage is een model opgenomen voor het door het UWV op te stellen kassiersverslag. De aanpassingen zijn in overleg met het UWV tot stand gekomen.

Artikel III

De nieuwe voorschriften gelden vanaf 1 januari 2022, conform afspraken met het UWV. De controleverklaring bij het kassiersverslag 2021 dient daarmee volgens de nieuwe bijlage te worden opgesteld. Nu publicatie van de regeling niet meer mogelijk was voor 1 januari 2022, treedt de regeling in afwijking van de vaste verandermomenten in werking met ingang van de dag na de datum van publicatie, en werkt terug tot en met 1 januari 2022.

Den Haag, 15 maart 2022

De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, C.E.G. van Gennip


X Noot
1

Stcrt. 2021, 15327.

Naar boven