Besluit van de Minister van Economische Zaken en Klimaat van 24 maart 2022, nr. BI / 22085627 houdende wijziging van het Nationaal Frequentieplan 2014 in verband met de bestemming van de 28 GHz-band ten behoeve van cameranetwerken voor de openbare orde en veiligheid (NFP-wijziging 28 GHz ten behoeve van de openbare orde en veiligheid)

De Minister van Economische Zaken en Klimaat;

Gelet op artikel 3.1, eerste lid, van de Telecommunicatiewet;

Besluit:

ARTIKEL I

De bijlage bij het besluit van de Minister van Economische Zaken van 3 november 2014, DGETM-TM / 14179469, houdende vaststelling van het Nationaal Frequentieplan 2014 (Nationaal Frequentieplan 2014)1 wordt als volgt gewijzigd:

De Frequentietabel wordt als volgt gewijzigd:

A

De regels, luidende:

Bandgrens

 

ITU dienst

Bestemming

Verdeelmechanisme

3600

MHz

     
   

MS

Mobiele communicatie tot 1 september 2022, HOL008

Vergunningverlening op volgorde van binnenkomst van de aanvraag.

   

FSS_SE

Vaste satellietverbindingen (ruimte naar aarde)

Vergunningverlening is niet van toepassing.

   

/ms/

Mobiele communicatie, ENG/OB, HOL008

Vergunningverlening op volgorde van binnenkomst van de aanvraag.

3700

MHz

     

worden vervangen door:

Bandgrens

 

ITU dienst

Bestemming

Verdeelmechanisme

3600

MHz

     
   

MS

Mobiele communicatie. HOL008

Geen nieuwe vergunningen

   

FSS_SE

Vaste satellietverbindingen (ruimte naar aarde)

Vergunningverlening is niet van toepassing.

   

/ms/

Mobiele communicatie, ENG/OB. HOL008

Vergunningverlening op volgorde van binnenkomst van de aanvraag.

3700

MHz

     

B

De regels, luidende:

Bandgrens

ITU dienst

Bestemming

Verdeelmechanisme

27,9405

GHz

     
   

FS

Vaste verbindingen. Duplex met 28.9485 – 29.0605 GHz 5.538 5.540

Aangewezen voor Veiligheid en Justitie.

28,0525

GHz

     

28,9485

GHz

     
   

FS

Vaste verbindingen. Duplex met 27.9405 – 28.0525 GHz 5.540

Aangewezen voor Justitie en Veiligheid.

29,0605

GHz

     

worden vervangen door:

Bandgrens

ITU dienst

Bestemming

Verdeelmechanisme

27,9405

GHz

     
   

FS

Vaste verbindingen, ten behoeve van de openbare orde en veiligheid. Duplex met 28.9485 – 29.0605 GHz 5.538 5.540

Vergunningverlening op volgorde van binnenkomst van de aanvraag.

28,0525

GHz

     

28,9485

GHz

     
   

FS

Vaste verbindingen, ten behoeve van de openbare orde en veiligheid. Duplex met 27.9405 – 28.0525 GHz 5.540

Vergunningverlening op volgorde van binnenkomst van de aanvraag.

29,0605

GHz

     

ARTIKEL II

Dit besluit treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin het wordt geplaatst.

Dit besluit wordt met de toelichting in de Staatscourant geplaatst.

De Minister van Economische Zaken en Klimaat, M.A.M. Adriaansens

TOELICHTING

I Algemeen

Nationaal Frequentieplan

Bij besluit van 3 november 2014 is op grond van artikel 3.1, eerste lid, van de Telecommunicatiewet het Nationaal Frequentieplan 2014, hierna ‘NFP’, vastgesteld. In het NFP licht de rijksoverheid de systematiek van de ordening van het frequentiespectrum toe, en beschrijft zij de doelstellingen van het frequentiebeleid en frequentiebeheer; het vermijden van interferentie (storing) tussen frequentiegebruikers is hierbij de hoofddoelstelling.

Het belangrijkste onderdeel van het NFP is de frequentietabel waarin per frequentieband wordt aangegeven voor welk type gebruik deze band bestemd is en volgens welk verdeelmechanisme deze band beschikbaar wordt gesteld voor frequentiegebruikers. In feite is het NFP een bestemmingsplan voor het radiospectrum. Op basis van dit plan worden de vergunningverlening, het gebruik en het beheer van het spectrum uitgevoerd.

Aanleiding en inhoud van het besluit

Veranderingen in technologie, markt en maatschappij maken het gewenst het nationaal frequentieplan van tijd tot tijd aan te passen zodat ruimte kan worden gegeven aan de nieuwe ontwikkelingen en spectrumbehoeften, en ook zodat recente harmoniserende (internationale) spectrumbesluiten kunnen worden geïmplementeerd.

Deze NFP-wijziging ziet op de wijziging van de bestemming van de 28 GHz-band die ziet op de zogenaamde duplex-frequenties in de 28 GHz-band. Het betreft het nationale banddeel 27,9405 – 28,0525 GHz (112 MHz) met als duplexpaar 28,9485 – 29,0605 GHz (112 MHz). Deze band was voor de inwerkingtreding van deze wijziging nog aangewezen voor het Ministerie van Justitie en Veiligheid. Met de wijziging worden de betreffende banddelen bestemd voor vaste verbindingen ten behoeve van openbare orde en veiligheid en wordt als verdeelinstrument vergunningverlening op volgorde van binnenkomst mogelijk gemaakt. De directe aanwijzing aan het Ministerie van Justitie en Veiligheid vervalt hierbij met de instemming van de Minister van Justitie en Veiligheid ten aanzien van de genoemde frequentieband.

Dit besluit is voorbereid met toepassing van afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht. Dit houdt onder meer in dat het voorgenomen besluit zes weken als ontwerp publiek ter inzage heeft gelegen zodat een ieder zijn zienswijze hierop kon geven.

Naar aanleiding van ingebrachte zienswijzen is met dit wijzigingsbesluit tevens een tijdelijke verlengingsmogelijkheid voor vergunningen voor mobiele communicatie in banddeel 3600 – 3700 MHz opgenomen. Hierdoor wordt het mogelijk dat vergunningen in het banddeel 3600 – 3700 MHz met een vaste einddatum van 1 september 2022 – indien nodig – tijdelijk kunnen worden verlengd in het kader van de migratie naar de 28 GHz-band, als die migratie op 1 september 2022 nog niet is afgerond.

Voorschriften en beperkingen

Om storing te voorkomen en doelmatig gebruik van het frequentiespectrum te bevorderen worden aan het gebruik van frequenties voorschriften en beperkingen verbonden. In de regel worden deze voorschriften en beperkingen in de vergunning bepaald.

Openbare voorbereidingsprocedure

Dit besluit is voorbereid met toepassing van afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht.

Een ontwerpwijziging van het Nationaal Frequentie Plan is van 15 november 2021 tot en met 27 december 2021 ter inzage gelegd via www.internetconsultatie.nl. Hierna wordt ingegaan op de in totaal veertien ingekomen zienswijzen, waarvan het merendeel is aangemerkt als vertrouwelijk. Daarbij wordt opgemerkt dat de reacties vaak dezelfde elementen bevatten.

Migratie uit de 3,5 GHz band

In een van de zienswijzen wordt gevraagd of er onderzoek loopt naar eventuele co-existentiemogelijkheden met camerasystemen binnen de 3,5 GHz-band. Agentschap Telecom had al eerder vastgesteld dat behoud van cameratoepassingen in de 3,5 GHz-band niet realistisch is, omdat de framestructuur die deze specifieke toepassing vraagt incompatibel is met de framestructuur die voor deze band zal gaan gelden. Dit probleem treft alle in deze band actieve cameranetwerken. Er vindt geen hernieuwd onderzoek plaats naar co-existentiemogelijkheden in de 3,5 GHz-band en derhalve ook geen herziening van eerdere conclusies hieromtrent. Deze NFP-wijziging biedt een uitweg voor de bijzondere categorie camera’s met uitsluitend het oogmerk openbare orde en veiligheid, zoals hierna gedefinieerd en toegelicht.

Openbare orde en veiligheid

In enkele van de zienswijzen is gevraagd naar de bedoelde invulling van het in het besluit genoemde begrip ‘openbare orde en veiligheid’ (OOV) en werd tevens gevraagd waar deze band precies voor gebruikt mag worden. Hierbij is onder meer specifiek gevraagd naar de betekenis van de toevoeging ‘veiligheid’ in het begrippenpaar ‘openbare orde en veiligheid’. De in het NFP op te nemen bestemming heeft betrekking, en is beperkt tot, de inzet van cameratoezicht op grond van de Gemeentewet.2 Deze bevoegdheid wordt bij verordening door de gemeenteraad gegeven aan de burgemeester van de betreffende gemeente. Het cameratoezicht dient het belang van de handhaving van de openbare orde. Hierbij wordt er in dit verband door gemeenten en bijvoorbeeld ook de VNG gesproken over het beleidsterrein van ‘openbare orde en veiligheid (OOV)’. Het gaat hierbij om cameratoezicht dat wordt toegepast bij de uitoefening van de bevoegdheid van de burgemeester. Cameratoezicht in opdracht van andere, bijvoorbeeld commerciële partijen of cameranetwerken voor beveiligingsdoeleinden op privé terreinen, vallen niet onder de betrokken bestemming. De uitvoering van het cameratoezicht door een commerciële partij in opdracht van de gemeente valt eventueel wel onder deze bestemming. Dat laat onverlet dat de data van de OOV-camera’s ook gebruikt (kunnen) worden voor taken die vallen onder de verantwoordelijkheid van de Minister van Justitie en Veiligheid of van Binnenlandse Zaken en Koninkrijkszaken, zoals de taken van de Politie.

De inperking tot OOV-gebruik heeft tot doel het frequentiegebruik door camera’s in deze band te beperken tot (groot)stedelijke gebieden. Dit met het oog op de andere vormen van frequentiegebruik in deze band en het voorkomen van interferentie. Dit betreft onder meer de straalverbindingen, maar ook het voorziene gebruik van satelliet-grondstations in de hele 28 GHz-band. Met deze beperking wordt ook tegemoet gekomen aan een ander belangrijk in verschillende zienswijzen ingebracht punt inzake de co-existentie tussen het OOV-cameragebruik en het gebruik van de 28 GHz-band voor satellietcommunicatie.

Technische parameters OOV-cameranetwerken

In een aantal reacties is gevraagd om kennis te kunnen nemen van de technische parameters van de vaste Point-to-Multipoint (PMP) OOV-camerasystemen, zoals de antennehoogte, de bandbreedte per systeem, het uitgestraalde vermogen (EIRP), hoeveel en waar camerasystemen in de 28 GHz-band worden verwacht, e.d. Op dit moment zijn nog geen technische parameters bekend van de camerasystemen welke werkzaam zullen zijn in de 28 GHz-band, maar de PMP-radioapparatuur ten behoeve van de camerasystemen zullen moeten voldoen aan vigerende ETSI-standaarden; dezelfde als die gelden voor de huidige straalverbindingen in deze band. Bovendien worden technische parameters opgenomen als onderdeel van de voorwaarden en beperkingen in een vergunning.

Co-existentie tussen camerasystemen en satellietcommunicatiediensten

In verschillende zienswijzen worden vragen gesteld over de co-existentie tussen camerasystemen en satellietcommunicatiesystemen. In de eerste plaats wordt de toepassing voorzien van generieke sharing voorwaarden, die zoveel mogelijk zijn ontleend aan ETSI-standaarden. Er komen naar verwachting geen sharing studies met individuele systemen. Ten aanzien van de sharing condities wordt uitgegaan van ECC Besluit (05)01 en wordt bij de frequentieplanning bij het verlenen van vergunningen rekening gehouden met overweging “N” uit het besluit, waar in zienswijzen ook aan wordt gerefereerd. In deze overweging wordt aangegeven dat de maximale hoeveelheid uitgestraald vermogen in de richting van de geostationaire baan niet meer mag bedragen dan 6dBW/MHz. In dat verband is van belang dat in een nog lopende bredere studie3 over sharing van vaste diensten (Fixed Services; FS) en satellietcommunicatiediensten (Fixed Satellite Services; FSS) in de 28 GHz-band vooralsnog is vastgesteld dat voor iedere straalzender een maximale vermogenswaarde geldt. Daarnaast geldt dat Nederland de vermogensbeperking in de richting van de geostationaire baan uit ECC Besluit (05)01 zal hanteren bij de betreffende frequentieplanningen. Het is nog onbekend hoeveel camerasystemen er zullen komen en waar deze zich zullen bevinden. Er wordt echter geen dicht gebruik van OOV-camerasystemen in de 28 GHz-band voorzien, mede ook gegeven de gekozen strikte afbakening in dit frequentieplan. Omdat het om beperkte aantallen gaat, de toe te passen PMP-verbindingen moeten voldoen aan dezelfde technische voorwaarden als de huidige straalverbindingen en de internationaal overeengekomen co-existentie voorwaarden worden aangehouden, wordt er geen additionele storing op de satellietontvangers voorzien. Om die reden lijken de in de reacties geuite zorgen inzake mogelijke problemen met “aggregate power levels” niet terecht.

De wijze van vergunningverlening

In een zienswijze zijn ook vragen gesteld over het verdeelmechanisme ‘vergunningverlening op volgorde van binnenkomst van de aanvraag’ en het risico dat met dit verdeelmechanisme huidige houders van lokale vergunningen in de 3,5 GHz-band, die dienen te migreren of waarvan de vergunning per september 2022 afloopt, buiten de boot zouden kunnen vallen. Ook werd in een zienswijze gepleit voor een reservering voor vergunninghouders, die dienen te migreren. Het verdeelmechanisme ‘verlening op volgorde van binnenkomst van vergunningsaanvragen’ geldt niet voor reeds lopende vergunningen voor cameranetwerken met een OOV-oogmerk en met een looptijd tot na september 2022, die voor migratie vanuit de 3,5 GHz-band naar de 28 GHz-band in aanmerking komen. Bovendien wordt vanwege de strike afbakening van het begrip OOV en het huidige beperkte gebruik geen schaarste verwacht in de 28 GHz-band. Nieuwe vergunningaanvragen, ook als die voor bestaande netwerken worden ingediend, worden in volgorde van binnenkomst in behandeling genomen.

Tijdpad

Een ingebrachte zienswijze betrof het tijdpad als gevolg van deze NFP-wijziging. Voordat OOV-cameranetwerken operationeel kunnen worden in de 28 GHz-band moeten er tal van voorbereidende werkzaamheden worden verricht. Cameranetwerken met een OOV-oogmerk bestaan soms uit meerdere vergunningen, waarvan een aantal in het banddeel 3600 – 3700 MHz, waarvoor in het vóór de inwerkingtreding van deze wijziging geldende NFP een vaste einddatum van 1 september 2022 was bepaald. Ook deze vergunningen kunnen naar de 28 GHz-band migreren, maar partijen ervaren op dit moment onvoldoende duidelijkheid over onder meer de kosten en de tijdige beschikbaarheid van de benodigde apparatuur om de OOV-dienstverlening in de 28 GHz-band band tijdig vorm te kunnen geven. Dit knelt des te meer omdat de vergunningen in het banddeel 3600 – 3700 MHz met einddatum 1 september 2022 op basis van het voorgaande NFP niet verlengd konden worden (omdat de bestemming maar tot 1 september 2022 gold) en partijen inschatten nog circa twaalf maanden nodig te hebben tussen het moment van bestellen van de nieuwe apparatuur (met lange levertijden) en het volledig in gebruik kunnen nemen van het nieuwe netwerk in de 28 GHz-band. Gevraagd wordt om een soort noodoplossing om discontinuïteit van dienstverlening te voorkomen.

Hierover het volgende. Bij brief van 17 december 2021 (Kamerstuk 24 095, nr. 554) heeft de Minister de Tweede Kamer geïnformeerd over het tijdpad van de Adviescommissie, de procedure en besluitvorming die naar aanleiding van het advies zal volgen. Hierbij heeft de Minister uiteengezet dat zij streeft om uiterlijk 1 oktober 2022 een nieuw besluit tot wijziging van het NFP vast te stellen ten behoeve van de beschikbaarstelling van de 3,5 GHz-band. Hiernaast heeft zij toegezegd dat er in ieder geval voldoende tijd zal zitten tussen het nieuwe NFP-besluit en de daarna te organiseren veiling, zodat geïnteresseerde partijen hun deelname deugdelijk kunnen voorbereiden. Het ligt daarmee in de lijn der verwachting dat (het grootste deel van) de 3,5 GHz-band pas in de loop van 2023 kan worden geveild en vervolgens in gebruik zal kunnen worden genomen voor landelijke mobiele communicatie. Tot dat moment is de frequentieruimte in principe nog (tijdelijk) beschikbaar voor andere toepassingen, waaronder voor de door de indiener van de zienswijze gevraagde ‘noodoplossing’.

De noodoplossing zal kunnen bestaan uit een korte, tijdelijke verlenging, die ambtshalve zal kunnen worden verleend op grond van artikel 3.17, derde lid, van de Telecommunicatiewet. Dit artikellid geeft de Minister de bevoegdheid om zogenoemde automatisch voortrollende vergunningen (zoals voor de OOV-cameranetwerken) ambtshalve te verlengen met een door hem bepaalde termijn.

Voor een ambtshalve verlenging van vergunningen in het banddeel 3600 – 3700 MHz is hiernaast nog nodig om een kleine, aanvullende technische aanpassing in het NFP door te voeren. In het vòòr de inwerkingtreding van dit wijzigingsbesluit geldende NFP was immers bepaald dat het banddeel 3600 – 3700 MHz uiterlijk tot 1 september 2022 is bestemd voor de genoemde toepassingen. Voor de andere delen is deze einddatum bepaald op 1 september 2026.

Om een eventuele tijdelijke verlenging ook mogelijk te maken voor vergunningen in het banddeel 3600 – 3700 MHz, vervalt met dit wijzigingsbesluit in de bestemming van het banddeel de zinsnede “1 september 2022”. Daarmee is niet gezegd dat deze frequentieruimte voor onbepaalde tijd beschikbaar zal blijven voor deze toepassingen. Integendeel. Benadrukt wordt dat deze verlengingen tijdelijk en zo kort mogelijk zullen zijn, omdat – rekening houdend met het Europees harmonisatiebesluit voor de 3,5 GHz-band4 en na het advies van de hiervoor genoemde Adviescommissie – een voldoende groot deel van de 3,5 GHz-band zo snel mogelijk de bestemming mobiele communicatie moet krijgen en moet worden geveild. Ten aanzien van de OOV-cameranetwerken geldt daarom onverkort dat zij zo snel als mogelijk moeten kunnen migreren naar de 28 GHz-band. Een tijdelijke verlenging zal in ieder geval niet langer duren dan tot en met de dag vóór de datum dat de frequentieruimte in gebruik kan worden genomen door nieuwe vergunninghouders, die bij een veiling frequentieruimte hebben gewonnen voor landelijke mobiele communicatie.

Voorziene NFP-wijziging voor de gehele 28 GHz-band

Er loopt momenteel een onderzoek door Agentschap Telecom naar de mogelijkheden en voorwaarden van samenleving van vaste diensten en satellietdiensten in de gehele 28 GHz-band. Op basis van de conclusies van dit onderzoek worden keuzes gemaakt over het gebruik van de 28 GHz-band (27,5 GHz – 29,5 GHz) met als doel gezamenlijk gebruik van de band door satellietdiensten en vaste diensten mogelijk te maken. Deze specifieke NFP-wijziging loopt daar gelet op de beperkte openstelling voor het cameratoezicht ten behoeve van openbare orde en veiligheid op verantwoorde wijze op vooruit. In dit bredere onderzoek wordt gekeken naar een samenlevingsmodel, waarin beide diensten zo goed mogelijk naast elkaar kunnen bestaan in de 28 GHz-band. Daarbij wordt zoveel mogelijk rekening gehouden met de ontwikkelingen en afspraken in het kader van de World Radio Conference en uiteraard met de grote gevoeligheid van satellietontvangers in de ruimte die in zienswijzen is benoemd.

Relatie met andere banden

In een ingebrachte zienswijze werd gewezen op de samenhang tussen de 28 GHz-band en onder meer de 18 GHz-band, die wordt gebruikt als ontvangstfrequentie voor satellietcommunicatie in de 28 GHz-band niet aan de orde. Op dit moment is een herbestemming van de 18 GHz-band niet aan de orde.

II Artikelen

Artikel I, onderdeel A

Cameranetwerken voor openbare orde en veiligheid, 27,9405 – 28,0525 GHz en 28,9485 – 29,0605 GHz

Dit artikel betreft wijzigingen in de banddelen 27,9405 – 28,0525 GHz en 28,9485 – 29,0605 GHz (112 MHz). Deze banddelen worden met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin dit besluit wordt geplaatst, bestemd voor draadloze cameranetwerken voor openbare orde en veiligheid. Het betreft netwerken met een Punt-MultiPunt-architectuur, waarbij de individuele camera’s hun beelden door middel van een straalverbinding naar een centraal basisstation sturen. Als verdeelmechanisme wordt vergunningverlening op volgorde van binnenkomst van de aanvraag vermeld. Aanvraag en vergunningverlening geschiedt per basisstation. Er wordt voor dit verdeelmechanisme gekozen, omdat deze frequentieruimte naar verwachting niet schaars is.

De banddelen 27,9405 – 28,0525 GHz en 28,9485 – 29,0605 GHz zijn thans via een behoefte-onderbouwingsplan toegewezen aan de Minister van Justitie en Veiligheid en waren nodig voor de uitoefening van publieke taken, die vallen onder de verantwoordelijkheid van de Minister van Justitie en Veiligheid. De Minister van Justitie en Veiligheid heeft echter aangegeven dat deze banddelen niet meer nodig zijn voor de uitoefening van publieke taken door de politie en ook niet meer in gebruik zijn of worden genomen. Dit zal worden geformaliseerd in het behoefte-onderbouwingsplan van de Minister van Justitie en Veiligheid. De beoordeling en verwerking van de frequentiebehoefte opgenomen in dit onderbouwingsplan zal als geheel en voor zo ver nodig, in de loop van 2022 verder worden gerealiseerd. Daarop vooruitlopend verkrijgen deze nationale banddelen in de 28 GHz-frequentieband via deze wijziging de bestemming vaste verbindingen ten behoeve van de openbare orde en veiligheid.

Een voorgaande NFP-wijziging5 zag op de 3,5 GHz-band, de frequentieband die op Europees niveau is aangewezen voor mobiele communicatie en met name voor 5G. Hoewel de voorzieningenrechter van de rechtbank Rotterdam op 30 juni 2021 dit NFP-wijzigingsbesluit heeft geschorst, staat vast dat op grond van Europese verplichtingen de 3,5 GHz-band grotendeels de bestemming mobiele communicatie gaat krijgen en dat huidige vergunninghouders in het deel van de 3,5 GHz-band, dat de bestemming mobiele communicatie gaat krijgen, dat deel tijdig dienen te verlaten. Het betreft onder meer de houders van vergunningen voor vaste verbindingen ten behoeve van de openbare orde en veiligheid. In Nederland wordt steeds vaker cameratoezicht toegepast om de veiligheid in publieke en private ruimten te bewaken. Het betreft hier cameratoezicht toegepast in de publieke ruimte ten behoeve van de openbare orde, in opdracht van de burgemeester van de betreffende gemeente, op grond van de Gemeentewet. In de steden Amsterdam, Utrecht en Eindhoven zijn met bovengenoemd oogmerk camera’s geplaatst die draadloos zijn aangesloten op het vaste netwerk, waarbij gebruik wordt gemaakt van spectrumruimte in de 3,5 GHz-band. Het netwerk in Amsterdam is met zestien basisstations veruit het grootst.

Volgend op eerder verkennend onderzoek6 heeft Agentschap Telecom, mede in samenspraak met betrokken vergunninghouders in Amsterdam, gezocht naar geschikte alternatieve frequentiebanden voor vaste verbindingen ten behoeve van de openbare orde en veiligheid. Daarbij is gekeken naar 1) de mate van bestemmingszekerheid die kan worden geboden, 2) de beschikbare bandbreedte voor de te migreren toepassing, 3) de compatibiliteit met al bestaande toepassingen en 4) de beschikbaarheid van apparatuur op relatief korte termijn. Op basis van deze vier toetsingscriteria is geconcludeerd dat de 28 GHz-band de beste optie is voor dit soort cameranetwerken. De 28 GHz-band biedt bestemmingszekerheid voor de langere termijn, zonder dat ernstig afbreuk wordt gedaan aan mogelijkheden voor eventueel toekomstig gebruik voor andere toepassingen, zoals grondstations ten behoeve van satellietcommunicatie. Ook het meest uitgebreide van de bestaande cameranetwerken – in casu het cameranetwerk in Amsterdam – kan in het frequentieblok in deze band terecht. Wel moeten op deze hoge frequentieruimte diverse bestaande verbindingen opnieuw worden gedimensioneerd, zullen bestaande opstelpunten moeten worden aangepast en uitgebreid en zal het frequentiebeslag groter zijn dan het op dit moment is, om op basis van een aangepast netwerkontwerp te komen tot gelijkwaardige dekkings- en prestatiespecificaties van dit soort cameranetwerken.

Ten aanzien van het derde aspect, de compatibiliteit met bestaande toepassingen, kenmerken deze cameranetwerken zich door vaste en nomadische cameraposities waardoor ze qua profiel lijken op de al bestaande toepassing ‘straalverbindingen’ in deze band. Beide toepassingen vallen in de ITU-categorie Fixed Services, zodat co-existentie in direct naastliggende frequentiekanalen technisch goed mogelijk is. Co-existentie in dezelfde frequentiekanalen is aan beperkingen gebonden, omdat de opstelpunten van cameranetwerken voor de openbare orde en veiligheid zijn voorzien van brede sectorantennes. Co-existentie binnen eenzelfde stedelijk gebied vergt derhalve wel een bepaalde mate van coördinatie tussen vergunninghouders onderling. Voor het laatste aspect, de beschikbaarheid van apparatuur, tot slot is er op dit moment courante apparatuur voor deze band beschikbaar in de markt en dat blijft naar verwachting ook voor de afzienbare termijn het geval.

De toekenning van frequentieruimte voor de vaste verbindingen ten behoeve van de openbare orde en veiligheid is in lijn met de bepalingen zoals opgenomen in de ECC Decision (05)01. Met dien verstande dat de overweging (q) in het besluit om een beschermingsband van 10 MHz toe te passen tussen vaste verbindingen en vaste satellietdiensten in voorkomende gevallen gevonden moet worden in de frequentieruimte, die bestemd is voor vaste satellietdiensten. Voldoende bandbreedte voor de vaste verbindingen voor openbare orde en veiligheid heeft een dermate groot maatschappelijk belang, dat deze keuze is gerechtvaardigd.

Tot slot geldt dat het toepassen van vermogensreductiemechanismen zoals opgenomen in het ECC-besluit (05)01 onder punt 8 voor vaste verbindingen, indien nodig, onderdeel zal worden van de technologie neutrale vergunningsvoorwaarden voor dit soort camerasystemen.

Artikel I, onderdeel B

Verlengingsmogelijkheid vergunningen voor mobiele communicatie in banddeel 3600 – 3700

Dit onderdeel van dit wijzigingsbesluit houdt verband met een ingebrachte zienswijze met betrekking tot het tijdpad en een eventuele ‘noodoplossing’ in het kader van de migratie van vergunningen in de 3,5 GHz-band, zoals beschreven in het algemeen deel van deze toelichting. Kort gezegd zorgt deze wijziging ervoor dat de vergunningen in het banddeel 3600 – 3700 MHz, die normaliter zouden eindigen op 1 september 2022, indien nodig tijdelijk kunnen worden verlengd in het kader van de migratie naar de 28 GHz-band, als die migratie op 1 september 2022 nog niet is afgerond.

De NFP-wijziging 3,5 GHz-band7 is op dit moment voor onbepaalde tijd geschorst door de voorzieningenrechter. Dit betekent dat op het moment van publicatie van dit wijzigingsbesluit, het NFP geldt zoals dat luidde vóór de inwerkingtreding van de geschorste NFP-wijziging 3,5 GHz-band. Gelet op de instelling van de Adviescommissie en het voornemen van de Minister om naar aanleiding van het advies een nieuw NFP-besluit te nemen voor de 3,5 GHz-band, zal deze schorsing waarschijnlijk nooit worden opgeheven.8 Daarom is deze wijzigingsinstructie geformuleerd aan de hand van, en gericht op, het NFP zoals dat luidde vóór de inwerkingtreding van de geschorste NFP-wijziging 3,5 GHz-band.

Artikel II

Artikel II regelt de inwerkingtreding van dit besluit. De wijzigingen van artikel I, onderdeel A en artikel I, onderdeel B treden in werking op de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin dit besluit wordt geplaatst.

De Minister van Economische Zaken en Klimaat M.A.M. Adriaansens


X Noot
2

Artikel 151c van de Gemeentewet.

X Noot
3

Studie uitgevoerd door Agentschap Telecom ten behoeve van een voorziene NFP-wijziging voor de gehele 28 GHz band.

X Noot
4

Conform de EU richtlijn Telecomcode uit 2018 dient een voldoende groot deel van de 3,5 GHz-band reeds per 31 december 2020 beschikbaar te zijn voor mobiele communicatie.

X Noot
6

“Bestaand gebruik in de 3,5 GHz band; Onderzoek naar mogelijkheden migratie naar alternatieve banden”, januari 2020, Agentschap Telecom.

X Noot
7

Besluit van de Staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat van 26 april 2021, nr. BI / 20299360, houdende wijziging van het Nationaal Frequentieplan 2014 in verband met de bestemming van de 3,5 GHz-band voor mobiele communicatie (NFP-wijziging 3,5 GHz-band).

X Noot
8

Zie: Kamerstuk 24 095, nr. 554.

Naar boven