Kennisgeving van het algemeen verbindend verklaren van de Overeenkomst inzake de afvalbeheerbijdrage voor autobanden, Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat maakt bekend dat zij op 20 december 2022, op grond van artikel 15.36, eerste lid, van de Wet milieubeheer een overeenkomst inzake de afvalbeheerbijdrage voor autobanden algemeen verbindend te verklaren voor een periode van 1 januari 2023 tot en met 31 december 2027.

Het verzoek is ingediend door de Vereniging Band en Milieu en heeft betrekking op de afvalbeheerbijdrage voor autobanden.

De afvalbeheerbijdrageovereenkomst vormt de financiële basis voor de uitvoering van de verplichtingen van het bedrijfsleven en dient ter financiering van een inzamel- en verwerkingssysteem voor autobanden.

De algemeen verbindend verklaring van de afvalbeheerbijdrageovereenkomst is onder meer nodig om te bewerkstelligen dat ook de producenten en importeurs, die niet vrijwillig partij zijn bij deze overeenkomst verplicht worden de afvalbeheerbijdrage af te dragen.

Van het ontwerpbesluit is op 24 oktober 2022 mededeling gedaan in de Staatscourant. Het ontwerpbesluit en de bijbehorende stukken hebben van 25 oktober 2022 tot en met 5 december 2022 ter inzage gelegen. Naar aanleiding van het ontwerpbesluit zijn er geen zienswijze ontvangen.

Het definitieve besluit en bijbehorende stukken liggen vanaf de eerste werkdag na de dag van publicatie van het besluit in de Staatscourant gedurende zes weken ter inzage bij Rijkswaterstaat Leefomgeving, afdeling Circulaire Economie & Afval, Griffioenlaan 2, 3526 LA te Utrecht. U dient vooraf echter wel een afspraak te maken via producentenverantwoordelijkheid@rws.nl.

De tekst van het definitieve besluit en van de overeenkomst is hieronder opgenomen.

Definitief besluit:

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat neemt het volgende in overweging:

De voorzitter van het bestuur van de Vereniging Band en Milieu (hierna: Vereniging BEM), gevestigd op de Loire 150, 2491 AK te Den Haag, en de directeur van RecyBEM B.V. en tevens secretaris van Vereniging BEM, hebben op 31 mei 2022 een verzoek tot algemeen verbindend verklaring (hierna: avv) als bedoeld in artikel 15.36 van de Wet milieubeheer (hierna: Wm) van de Afvalbeheersbijdrage-overeenkomst Autobanden (ABBO Autobanden) 2023 t/m 2027 (hierna: Overeenkomst) ingediend.

Het verzoek tot avv is namens de leden van Vereniging BEM, zijnde producenten en importeurs van autobanden, ingediend. Deze producenten en importeurs vormen naar mijn oordeel een belangrijke meerderheid van degenen die autobanden in Nederland in de handel brengen.

De Overeenkomst is gesloten tussen Vereniging BEM, namens haar leden, en Stichting Fonds Band en Milieu. De Overeenkomst is (mede) ondertekend door een aantal individuele leden van Vereniging BEM, te weten Apollo Tyres Europe B.V., Van den Ban Autobanden B.V., Inter-Spirit banden B.V, Pirelli Tyres Nederland B.V., Hankook Tire Netherlands B.V., Goodyear Europe B.V., Bridgestone Europe NV/SA, Netherlands Branch, Michelin Nederland N.V. en Continental Benelux B.V.

De Overeenkomst heeft betrekking op de afvalbeheerbijdrage voor autobanden. Autobanden zijn in de Overeenkomst gedefinieerd als alle banden die bestemd zijn voor voertuigen en aanhangwagens zoals gedefinieerd in artikel 1a en 1b van het Besluit beheer autobanden (hierna: Bbab). Met autobanden wordt bedoeld: personenwagenbanden, banden voor lichte bedrijfsauto’s, banden van aanhangwagens (o.a. caravans, boedelbakken en paardentrailers) en banden voor deze voertuigen aangeboden bij gemeenten, echter met uitzondering van de banden die gemonteerd zijn aan nieuwe voertuigen of aan de voor demontage aangeboden voertuigen.

De Overeenkomst vormt een financiële basis voor invulling en uitvoering van een afvalbeheerstructuur voor autobanden, en geeft daarmee uitvoering aan de wettelijke verplichtingen ingevolge het Bbab en de Regeling beheer autobanden. Het gaat hierbij onder andere om dat bij het ter beschikking stellen van een autoband een na gebruik vrijgekomen autoband die wordt aangeboden ten minste om niet wordt ingenomen, dat ingenomen autobanden nuttig worden toegepast en dat van die autobanden ten minste 20 gewichtsprocent wordt gerecyceld. De afvalbeheerstructuur is erop gericht om verschillende andere doelstellingen te halen en maatregelen uit te voeren, die verder gaan dan de verplichtingen uit de genoemde regelgeving.

Door de Overeenkomst algemeen verbindend te verklaren gaat de Overeenkomst voor alle producenten en importeurs gelden, ongeacht of ze reeds aangesloten zijn bij de Overeenkomst. Hierdoor dragen alle producenten en importeurs op gelijke wijze bij aan het afvalbeheer.

De afvalbeheerbijdrage zal voor het eerste jaar 1,70 euro bedragen.

De looptijd van de Overeenkomst is van 1 januari 2023 tot en met 31 december 2027. Het verzoek is om de Overeenkomst voor een periode van vijf jaar algemeen verbindend te verklaren.

Gelet op artikel 15.36 van de Wet milieubeheer en onderstaande overwegingen en motivering;

1. BESLUIT

de Afvalbeheersbijdrage-overeenkomst Autobanden (ABBO Autobanden) 2023 t/m 2027 voor autobanden algemeen verbindend te verklaren van 1 januari 2023 tot en met 31 december 2027 of zoveel eerder als de overeenkomst voortijdig eindigt.

DE STAATSSECRETARIS VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT, namens deze, DE PLV. DIRECTEUR-GENERAAL MILIEU EN INTERNATIONAAL, J. Elsinghorst

Het besluit tot vaststelling van de algemeen verbindend verklaring en de tekst van de overeenkomst worden bekendgemaakt in de Staatscourant.

2. Procedure

Het verzoek tot avv bestaat uit de Overeenkomst en diverse bijlagen.

Op 29 juni 2022 is een verzoek om aanvullende informatie aan Vereniging BEM verzonden. Het verzoek tot avv is door Vereniging BEM op 22 juli 2022 aangevuld.

De aanvulling heeft onder andere betrekking op een nieuw aangeleverde overeenkomst.

De beslistermijn van het verzoek tot avv is opgeschort tot de dag dat de aanvullingen ontvangen zijn. Dit betekent dat de beslistermijn is opgeschort met 23 dagen.

Per e-mail is op 2 en 5 augustus 2022 om verdere toelichting gevraagd met betrekking tot de ledenlijst van Vereniging BEM en een publicatie op de website van verzoeker. Naar aanleiding hiervan is op 3 augustus 2022 aanvullende informatie ontvangen.

Op de voorbereiding van dit besluit tot avv is de uitgebreide procedure van afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht van toepassing op grond van artikel 15.37 van de Wm.

Het verzoek tot avv, waaronder de Overeenkomst, het ontwerpbesluit en de overige van belang zijnde stukken hebben van 25 oktober 2022 tot en met 5 december 2022 ter inzage gelegen bij Rijkswaterstaat – Water, Verkeer en Leefomgeving, afdeling Circulaire Economie en Afval, Griffioenlaan 2, 3526 LA te Utrecht.

De kennisgeving over de terinzagelegging is op 24 oktober 2022 gepubliceerd in de Staatscourant (Stcrt-2022-28772).

Naar aanleiding van het ontwerpbesluit zijn geen zienswijzen ontvangen. Het definitieve besluit is niet gewijzigd ten opzichte van ontwerpbesluit.

3. Beoordeling verzoek tot avv

Inleiding

Een verzoek tot avv moet aan een aantal eisen voldoen om te kunnen worden verleend. Ten eerste moet een verzoek tot avv zijn ingediend door een belangrijke meerderheid van producenten die een bepaald product voor het eerst in de handel brengen. Dit is geregeld in artikel 15.37, eerste lid, van de Wm. Voorts moet een avv, en daarmee de overeenkomst waarvoor een avv is verzocht, in het belang zijn van een doelmatig afvalbeheer. Dit is geregeld in artikel 15.36, eerste lid, van de Wm. De beoordeling van deze aspecten komen terug in onderdelen a en b van dit hoofdstuk.

Regeling verzoek algemeen verbindend verklaring overeenkomst afvalbeheerbijdrage

Daarnaast moet het verzoek tot avv en de overeenkomst bepaalde informatie bevatten voor een zorgvuldige en adequate beoordeling van het verzoek tot avv. In de voorgelegde overeenkomst moeten bepaalde onderwerpen aan de orde komen en bij het verzoek tot avv moeten naast de overeenkomst ook gegevens worden overlegd, waaronder over de verzoeker(s), betrokken actoren bij het afvalbeheer, de organisatiestructuur en de voorbereiding van het verzoek tot avv. Dit is geregeld in artikel 15.36, tweede lid, van de Wm en de bij horende Regeling verzoek algemeen verbindend verklaring overeenkomst afvalbeheerbijdrage (hierna: Regeling). Deze beoordeling wordt beschreven in hoofdstuk 4 van dit besluit.

Artikel 8 bis van de Kaderrichtlijn afvalstoffen

Een te verlenen avv moet ingevolge artikel 15.36, eerste lid, van de Wm ook in overeenstemming zijn met artikel 8 bis van de Kaderrichtlijn afvalstoffen (hierna: Kra) waarin de minimumvereisten voor regelingen voor uitgebreide producentenverantwoordelijkheid (hierna: upv) zijn geregeld. Dit betekent dat de inhoud van de overeenkomst en overige gegevens bij een verzoek tot avv dienen te voorzien in de benodigde informatie ter beoordeling van de minimumvereisten van artikel 8 bis van de Kra. De vereisten uit artikel 8 bis van de Kra komen terug in de Regeling en wordt beschreven in hoofdstuk 4 van dit besluit.

Indien sprake is van een wettelijk verplichte regeling voor upv gebaseerd op artikel 9.5.2 van de Wm dient in het verzoek tot avv ook aangegeven te hoe voldaan wordt aan de bepalingen van het Besluit regeling voor uitgebreide producentenverantwoordelijkheid en het betreffende besluit en/of ministeriële regeling.

a. Belangrijke meerderheid

Marktomvang

RecyBEM B.V. is bij het bepalen van de marktomvang uitgegaan van een aantal uitgangspunten en aannames:

  • er werden in 2021 in totaal 9.169.587 banden in de handel gebracht op de vervangingsmarkt;

  • er werden in 2021 in totaal 9.493.328 banden afgedankt en ingezameld in de afvalbeheerstructuur van RecyBEM B.V.;

  • het systeem heeft daarmee een dekking van 103%;

  • de vervangingsmarkt voor banden sluit aan op de afvalbeheerstructuur voor auto’s (iedere auto heeft bij het in de handel brengen een set banden die in het autosysteem geregistreerd wordt. Tijdens de gebruiksduur van de auto zullen meerdere banden vervangen worden, die in de vervangingsmarkt terechtkomen. Als de auto wordt afgedankt, wordt er weer een set banden bij het autowrak afgemeld in het systeem voor de auto’s); en

  • naast de autobanden die via de vervangingsmarkt door producenten en importeurs in de handel worden gebracht, zijn er ook andere bronnen waar autobanden vandaan komen; onder andere via import van auto’s, en verkoop via internetwinkels (vanuit het buitenland).

Sinds 2004 zijn via het Bbab alle producenten en importeurs van banden en aanhangwagens verantwoordelijk gemaakt voor de banden die zij in de handel brengen. In het Bbab staan verplichtingen zoals het om niet innemen van een band bij het ter beschikking stellen. Voor de autobanden gaat het hierbij om banden die uit de vervangingsmarkt voor banden afkomstig zijn. Voor de aanhangwagenbanden gaat het om de nieuwe onder de aanhangwagen geleverde banden en die van de vervangingsmarkt. Verder zijn producenten en importeurs verantwoordelijk gemaakt voor de banden die bij gemeenten worden ingenomen naar rato van hun marktaandeel.

Aantonen belangrijke meerderheid

In artikel 15.37, eerste lid, van de Wm is opgenomen dat een verzoek tot avv slechts kan worden ingediend door degenen die, wat betreft de gezamenlijke omzet van de betrokken stoffen, preparaten of producten een naar het oordeel van Onze Minister belangrijke meerderheid vormen van degenen die deze stoffen, preparaten of producten in Nederland invoeren of op de markt brengen.

In de toelichting op de Regeling is aangegeven wat onder een belangrijke meerderheid moet worden verstaan. Voor de beoordeling van die meerderheid wordt gekeken naar twee criteria: het aandeel van de producenten dat een verzoek tot avv indient in verhouding tot het aantal producenten op de desbetreffende markt van het product en het aandeel van in de handel gebrachte producten van verzoekers op het totaal van hetgeen in de handel is gebracht. Een uitgangspunt is dat het aantal producenten en in de handel gebrachte producten op grond waarvan het verzoek gedaan wordt ten minste 55 procent van de markt moet bedragen. Bovendien moet ten minste een van beide hoger dan of gelijk zijn aan 75 procent.

Een uitgangspunt is dat het aantal producenten en in de handel gebrachte producten ten minste 55% moet zijn. Bovendien moet ten minste een van beide hoger dan of gelijk zijn aan 75%.

Meerderheid aantal producenten

Vereniging BEM heeft per 18 mei 2022 een totaal ledental van 429. Ten tijde van de aanvraag voor de voorgaande avv in 2019 was dit ledental 275.

Bij aangaan van het lidmaatschap hebben de leden door ondertekening van de algemene voorwaarden reeds ingestemd met de mogelijkheid tot het indienen van een verzoek tot avv.

De leden van Vereniging BEM zijn tijdens de algemene ledenvergadering in 2021 geïnformeerd over het voornemen tot het indienen van een nieuw verzoek tot avv.

Verder zijn de leden op 4 mei 2022 schriftelijk op de hoogte gesteld van het besluit om een avv te verzoeken.

Op basis van de voorgaande avv waarbij alle producenten verplicht zijn zich te registreren bij de Vereniging BEM, heeft Vereniging BEM aangegeven dat er ten tijde van de aanvraag 105 producenten geregistreerd waren die geen lid zijn van Vereniging BEM.

Meerderheid aantal banden

In 2021 brachten de 429 leden van Vereniging BEM in totaal 9.150.949 banden in Nederland in de handel.

In hetzelfde jaar brachten de 105 overige producenten 18.638 banden in Nederland in de handel.

Aantonen van de belangrijke meerderheid

Gebruik makend van de methodiek van de Regeling om de belangrijke meerderheid aan te tonen, heeft Verenging BEM de volgende gegevens overlegd.

Tabel 1: Schematisch weergave belangrijke meerderheid
 

Producenten

(aantallen)

Hoeveelheid in de handel gebracht (aantallen banden)

Vereniging BEM

429

9.150.949

Totaal aantal producenten

534

9.169.587

Percentage

80,3%

99,8%

Hiermee is voldaan aan het belangrijke meerderheidsvereiste.

Freeriders en overige instroom

Op basis van marktonderzoek schat Vereniging BEM dat er circa 175 bedrijven actief zijn die zich niet hebben geregistreerd bij hen. Deze zogenoemde freeriders brachten in 2021 naar schatting van Vereniging BEM 400.000 banden in Nederland in de handel.

Deze freeriders bestaan volgens Vereniging BEM uit veelal kleine importeurs of webshops. Een andere mogelijke instroom zijn banden die via autodemontagebedrijven vanuit het upv-systeem voor auto’s in de vervangingsmarkt voor banden terecht zijn gekomen. Over deze laatste aansluiting van autodemontagebedrijven is Vereniging BEM/RecyBEM B.V. in gesprek met ARN, Stiba (bracheorganisatie voor autodemontagebedrijven) en de overheid.

Tabel 2: Schematisch weergave belangrijke meerderheid inclusief geschatte freeriders
 

Producenten

(aantallen)

Hoeveelheid in de handel gebracht (aantallen banden)

Vereniging BEM

429

9.150.949

Niet aangesloten producenten

105

18.638

Freeriders

175 (geschat)

400.000 (geschat)

Percentage

60,5%

95,6%

De Vereniging BEM heeft hiermee aannemelijk gemaakt dat is voldaan aan het belangrijke meerderheidsvereiste bedoeld in artikel 15.37, eerst lid, van de Wm.

b. Doelmatig afvalbeheer

Op grond van artikel 15.36, eerste lid, van de Wm beoordeelt de minister op basis van de overeenkomst en de daarbij overgelegde gegevens de doelmatigheid van het afvalbeheer van het betrokken product.

Bij het beoordelen van de doelmatigheid van het afvalbeheer gaat het met name om de doelstellingen met betrekking tot het afvalbeheer, de meerwaarde daarvan ten opzichte van de huidige situatie, de efficiënte wijze waarop invulling wordt gegeven aan de organisatie van het afvalbeheer om de gestelde doelen te (kunnen) behalen en de mate waarin kan worden aangetoond dat het in het vooruitzicht gestelde afvalbeheer uitvoerbaar is en blijft. De hiervoor bedoelde meerwaarde kan naast betere inzameling en verwerking, bijvoorbeeld ook betrekking hebben op meer afvalpreventie, voorkoming van dumpen van afval of voorkoming van illegale lekstromen. Die meerwaarde kan gebaat zijn bij de betrokkenheid van alle producenten, waarbij mede importeurs wordt verstaan, bij het afvalbeheer (grootschaligheid) in verhouding tot de beperkte lasten die daarmee gemoeid zijn voor niet aangesloten producenten. De kenmerken of kwaliteiten van het afvalbeheer vertalen zich ook in de werking, reikwijdte en toegankelijkheid (voor gebruikers) van het inzamel- of verwerkingssysteem als onderdeel van de afvalbeheerstructuur in relatie tot de doelstellingen van inzameling of verwerking. Voorts moet blijken dat producenten en de bij het afvalbeheer betrokken actoren zich aantoonbaar voldoende hebben gecommitteerd aan de doelstellingen of uitvoering van de afvalbeheerstructuur. Daarnaast kan doelmatigheid ook breder worden beoordeeld op basis van een milieubeschermende en economische meerwaarde van het afvalbeheer, bijvoorbeeld door in de logistiek of bedrijfsuitvoering circulair of klimaatneutraal te opereren.

Doel Overeenkomst en afvalbeheerstructuur

Voornaamste doel van de Overeenkomst is om een stabiele basis te realiseren voor een robuuste, betrouwbare en goed werkende afvalbeheerstructuur voor het afvalbeheer van banden. De Overeenkomst heeft hierbij als doel de financiering van het afvalbeheerstructuur te borgen zodat alle kosten van inzameling en verwerking gedekt worden.

Met de avv wil de belangrijke meerderheid van producenten en importeurs bewerkstelligen dat alle producenten en importeurs van autobanden evenredig bijdragen aan het afvalbeheerstructuur. De afvalbeheerstructuur is ertoe ingericht alle banden te omvatten, dus ook de banden van producenten en importeurs die het verzoek tot avv niet ondersteunen.

Continuering afvalbeheerstructuur

Omwille van de continuering van de bestaande afvalbeheerstructuur voor afgedankte autobanden en het waarborgen van een milieuverantwoorde verwerking, is dit verzoek tot avv ingediend. De bestaande afvalbeheerstructuur functioneert op korte en lange termijn goed, zoals hieronder wordt omschreven.

De Overeenkomst vormt de financiële basis voor de uitvoering van de wettelijke verplichtingen ingevolge het Bbab en de Regeling beheer autobanden en is daarmee een waarborg voor de organisatorische, technische en financieel-economische uitvoering van de afvalbeheerstructuur.

Er is al tweemaal eerder een afvalbeheerbijdrageovereenkomst voor autobanden algemeen verbindend verklaard, namelijk in 2015 en 2020. Het onderhavige verzoek tot avv volgt op deze eerdere avv’s.

Inzameling

Met de afvalbeheerstructuur van Vereniging BEM wordt beoogd de continuïteit van de inzameling en recycling van autobanden te waarborgen.

Verzoeker heeft als doel om met een 100% marktdekking volgens het principe ‘eenmaal oud voor eenmaal nieuw’ de inzameling van gebruikte autobanden uit de vervangingsmarkt efficiënt, effectief en duurzaam te organiseren en de banden zo hoogwaardig mogelijk te verwerken waardoor de circulariteit van banden wordt bevorderd. RecyBEM B.V. organiseert dat consumenten en bedrijven volgens het principe eenmaal oud voor eenmaal nieuw kosteloos hun gebruikte banden kunnen inleveren. Hiermee is het inzamelsysteem voor eindgebruikers toegankelijk en voor inzamelaars overzichtelijk en toepasbaar, wordt dumpen van autobanden voorkomen en worden lekstromen zoveel mogelijk gedicht.

In 2021 waren er bij de afvalbeheerstructuur van RecyBEM B.V. 16 gecertificeerde inzamelingsbedrijven geregistreerd waarmee een landelijk dekkend en stabiel systeem geborgd is. Er werden 9,49 miljoen autobanden in de afvalbeheerstructuur ingezameld. Dit is ongeveer gelijk aan het aantal banden dat werd ingezameld in 2019 en 2020. De afvalbeheerstructuur van verzoeker heeft al ongeveer 10 jaar een zogenoemde negatieve bandenbalans; er worden meer banden ingezameld dan dat er in de handel worden gebracht. Dit aantal varieerde tussen de 1,5 miljoen en 300.000 banden. Verzoeker wijt de negatieve bandenbalans aan een aantal oorzaken zoals de introductie van 4-seizoenenbanden op het moment dat deze zowel de zomer- als winterbanden worden vervangen, de import van gebruikte banden, marktplaatsing van banden van sloopauto’s, caravan- en aanhangwagenbedrijven die nog geen afdracht doen, extra set winterbanden bij de import van occasions en tot slot de webshops en internetverkopen waarvan een deel geen afvalbeheerbijdrage betaalt. Verzoeker zal met de avv verdere acties ondernemen om deze niet geregistreerde instroom te verkleinen door onder andere onderzoek naar freeriders, wat het getrouwer behalen van de doelstellingen te goede komt.

Verwerking

RecyBEM B.V. realiseert in jaartal 2020 een percentage voorbereiding voor hergebruik1 en recycling (materiaalhergebruik)2 van meer dan 90% van het aantal ingezamelde banden.

Bij mechanische recycling gaat het over van 65 tot 70% van de ingezamelde banden en 25 tot 30% is bestemd om als band te worden hergebruikt.

In het Bbab staat enkel een doelstelling van minimaal 20% voor materiaalhergebruik. Verzoeker doet momenteel dus veel meer dan verplicht.

In 2030 wil RecyBEM B.V. het percentage product- en materiaalhergebruik verder omhoog hebben gebracht. Doel is om in 2030 100% van de ingezamelde banden te bestemmen voor product- en materiaalhergebruik, waarbij het materiaal zo hoogwaardig mogelijk toegepast wordt tot behoud van de grondstoffen voor Europa.

Verder beoogd RecyBEM B.V. in 2030 geen banden meer thermisch verwerken (verbranden in cementovens), overigens zoals nu ook reeds het geval is.

De aanpassing van de doelstellingen is in lijn met de afvalhiërarchie, bedoeld in artikel 10.4 van de Wm.

De doelstellingen zijn verankerd in het contract met de inzamelaars.

Om de doelstellingen en ambities voor 2030 te halen, wordt per 2022 het percentage product- en hoogwaardig materiaalhergebruik verhoogd naar meer dan 90%, met minimaal 60% materiaalhergebruik (dit was 80% met minimaal 50% materiaalhergebruik).

Om te borgen dat de gewenste verwerkingsroute voor banden ook toegepast wordt, doet RecyBEM B.V. regelmatig markt- en kostprijsonderzoeken. Daaruit is onder andere gebleken dat als gevolg van kostenstijgingen in met name de transport- en energiesector de gewenste route duurder uitviel. In zulke gevallen kan RecyBEM B.V. extra vergoedingen uitkeren per band om dit verschil te compenseren en daardoor alsnog ervoor te zorgen dat de banden volgens de gewenste verwerkingsroute verwerkt worden. RecyBEM B.V. heeft dit gedaan in het jaar 2020 en 2021.

Verduurzaming via toeslagen

RecyBEM B.V. heeft in overleg met de branche en VACO (bedrijfstakorganisatie voor de banden- en wielenbranche) in 2020 een aantal verduurzamingstoeslagen geïntroduceerd om de maatschappelijke en duurzaamheidsverantwoordelijkheden verder vorm te geven en te stimuleren. In 2021 is bijvoorbeeld een investeringstoeslag toegevoegd. In 2022 kunnen bandeninzamelaars als ze voldoen aan de voorwaarden in aanmerking komen voor een aantal toeslagen op de ingezamelde banden.

Adequaat mechanisme voor zelfbeheer en verdeling van de kosten

Met betrekking tot de financiële huishouding van de afvalbeheerstructuur en de informatiehuishouding binnen die structuur tussen de producenten jegens de actoren van de afvalbeheerstructuur en tussen de actoren onderling, is een adequaat mechanisme voor zelfbeheer geborgd.

Met de avv is een eerlijke en evenredige verdeling van de kosten van het afvalbeheer georganiseerd voor producenten en importeurs. Alle producenten en importeurs moeten eenzelfde bedrag per band betalen. Ook de inzameling bij bedrijven waar banden om niet worden ingenomen is gedekt. Door het faciliteren van inzameling van banden die bij gemeenten zijn afgegeven, draagt de afvalbeheerstructuur ertoe bij dat de maatschappelijke kosten voor het afvalbeheer van andere partijen, zoals gebruikers van het product en gemeenten, worden beperkt.

Verzoeker heeft hiermee aannemelijk gemaakt dat is voldaan aan het doelmatig afvalbeheer volgens artikel 15.36, eerste lid, van de Wm.

4. Beoordeling overeenkomst en overige gegevens

De Overeenkomst en de overige aangeleverde gegevens voldoen aan de Regeling. Dit hoofdstuk omschrijft het upv-systeem aan de hand van enkele onderwerpen. Deze onderwerpen zijn gekozen op basis van de onderwerpen die in een overeenkomst over een afvalbeheerbijdrage dienen te staan en de overige gegevens die bij een verzoek tot avv moeten worden aangeleverd.

a. Product (artikel 2, eerste lid onder b, van de Regeling)

De Overeenkomst heeft betrekking op alle banden die bestemd zijn voor voertuigen en aanhangwagens zoals gedefinieerd in artikelen 1a en 1b van het Bbab (artikel 1 van de Overeenkomst). Volgens de toelichting in het Bbab zijn dit: personenwagenbanden, banden voor lichte bedrijfsauto’s, banden van aanhangwagens (o.a. caravans, boedelbakken en paardentrailers) en banden voor deze voertuigen aangeboden bij gemeenten.

Uitzondering hierop zijn de banden die gemonteerd zijn aan nieuwe voertuigen die in de handel worden gebracht (artikel 2 van het Bbab).

Autobanden worden verder gespecificeerd in artikel 1.1, onder b, van bijlage A van de Overeenkomst als banden die bestemd zijn voor:

  • (i) voertuigen als bedoeld in artikel 1.1, onder h, onderdeel 2, van het Voertuigenreglement met een maximum gewicht van ten hoogste 3.500 kilogram; of

  • (ii) voertuigen als bedoeld in artikel 1.1, onder at, van het Voertuigenreglement, dan wel voor aanhangwagens die worden voortbewogen door deze voertuigen, mits deze banden vallen onder de jaarlijks door de European Tyre and Rim Technical Organisation (ETRTO) vastgestelde definitielijsten Passenger Car Tyres en de Lite Trucks van de lijst Commercial Vehicles.

Onder de definitie van autobanden in de zin van deze Overeenkomst vallen tevens:

  • banden, die in deze definitielijsten niet zijn vermeld, maar in de praktijk wel worden gebruikt voor voertuigen tot een gewicht van maximaal 3.500 kg; en

  • overige typen banden die door de Stichting Fonds Band en Milieu van tijd tot tijd zullen worden aangewezen indien zulks in verband met een goede werking van het systeem noodzakelijk blijkt.

Een typelijst van autobanden wordt jaarlijks door de Stichting Fonds Band en Milieu samengesteld en gepubliceerd. Deze typelijst kan tussentijds worden geactualiseerd en aangevuld.

b. Producent (artikel 2, eerste lid, onder h, van de Regeling)

In de Overeenkomst is aangegeven wie de producenten en importeurs zijn.3 De producenten en importeurs zijn gehouden een afvalbeheerbijdrage te betalen als het product in de handel wordt gebracht dan wel op de markt wordt aangeboden. De definitie zoals deze luidt ten tijde van het sluiten van de Overeenkomst is: De producent is degene onder wiens verantwoordelijkheid in de uitoefening van zijn beroep of bedrijf autobanden worden vervaardigd en als eerste in Nederland aan een ander te beschikking worden gesteld (artikel 1, onder c, van het Bbab en artikel 1.1, onder g, van bijlage A van de Overeenkomst). De importeur is degene onder wiens verantwoordelijkheid in de uitoefening van zijn beroep of bedrijf autobanden binnen Nederlands grondgebied worden gebracht en als eerste aan een ander ter beschikking worden gesteld (artikel 1, onder d, van het Bbab en artikel 1.2, onder d, van bijlage A van de Overeenkomst).

c. Doelstellingen (artikel 2, eerste lid, onder c, van de Regeling)

Er dienen minimumdoelstellingen voor afvalbeheer van het product te worden opgenomen in een overeenkomst over een afvalbeheerbijdrage. Deze doelstellingen kunnen zowel kwalitatief als kwantitatief van aard zijn. Bij het bepalen van deze doelstellingen dient rekening gehouden te worden met de afvalhiërarchie van artikel 10.4 van de Wm.

In de Overeenkomst is aangegeven dat de doelen tot oprichting en bestaan van Vereniging BEM en de Stichting Fonds Band en Milieu als basis dienen voor de uitvoering van de afvalbeheerstructuur, onder meer ter uitvoering van hun verplichting ingevolge het Bbab om afgedankte autobanden in te zamelen en te recyclen. In artikel 6 van het Bbab staat dat de producent of importeur zorgdraagt dat de door hem ingenomen autobanden nuttig worden toegepast en van die autobanden ten minste 20 gewichtsprocent als materiaal wordt hergebruikt.

RecyBEM realiseert een percentage product- en materiaalhergebruik van meer dan 90% van het aantal ingezamelde banden door mechanische recycling van meer dan 65 tot 70% van de ingezamelde banden en zo’n 25 tot 30% hergebruik als band. Vereniging BEM heeft tot doel om in 2030 zo goed als 100% van de ingezamelde banden te bestemmen voor product- en hoogwaardig materiaalhergebruik, waarbij het materiaal zo hoogwaardig mogelijk toegepast wordt tot behoud van de grondstoffen voor Europa.

In 2030 willen Vereniging BEM geen banden meer thermisch verwerken (verbranden in cementovens), overigens zoals nu ook reeds het geval is.

Om dit te verwezenlijken heeft Vereniging BEM in haar contracten met de inzamelaars per 2022 het vereiste percentage product- en hoogwaardig materiaalhergebruik verhoogd naar meer dan 90%, met minimaal 60% materiaalhergebruik (dit was 80% met minimaal 50% materiaalhergebruik). Het Bbab heeft een doelstelling van ‘minimaal 20% materiaalhergebruik’.

De huidige realisatie en de verhoging van de doelstellingen in 2030 is in lijn met de afvalhiërarchie, bedoeld in artikel 10.4 van de Wm.

Vereniging BEM heeft de volgende doelstellingen ten behoeve van de uitvoering van de afvalbeheerstructuur:

  • Afdracht van de afvalbeheerbijdrage autobanden voor alle banden die vallen onder het Bbab op basis van 100% deelname en marktdekking in de bandendistributieketen;

  • Efficiënte, effectieve en duurzame inzameling van gebruikte autobanden uit de vervangingsmarkt volgens het principe éénmaal oud voor éénmaal nieuw, waarbij voor iedere verkochte autoband (nieuw en gebruikt) in Nederland één gebruikte band wordt ingezameld;

  • Hoogwaardige en duurzame verwerking van ingezamelde gebruikte banden; en

  • Bevorderen van de circulariteit van banden:

    • door hergebruik, herverwerking en recycling te optimaliseren naar een zo hoog mogelijke bijdrage aan de circulaire economie; en

    • bevorderen en helpen ontwikkelen van alternatieve en innovatieve verwerkingstechnologieën voor sorteren, selecteren en herverwerken van gebruikte banden.

d. Afvalbeheerstructuur (artikel 2, eerste lid, onder d, e, f en l, en tweede lid, onder h en i, van de Regeling)

In de Overeenkomst moeten de organisatorische en technische opzet van de afvalbeheerstructuur worden opgenomen. De bij de afvalbeheerstructuur betrokken actoren in de keten en hun taken dienen hierbij aan bod te komen. Daarnaast komen de actoren die betrokken zijn bij de uitvoering van de afvalbeheerstructuur aan de orde. En wordt de financieel-economische opzet beschreven alsmede het mechanisme voor zelfbeheer.

Inzameling

In het Bbab is in artikel 3 opgenomen dat ‘degene die in de uitoefening van zijn beroep of bedrijf autobanden aan een ander ter beschikking stelt, draagt er zorg voor dat bij het ter beschikking stellen van een autoband een na gebruik vrijgekomen autoband die hem wordt aangeboden, ten minste om niet wordt ingenomen’. In de praktijk betekent dit dat voor iedere band die verkocht wordt, (uitgezonderd de banden onder een nieuwe auto) een band wordt ingenomen door bijvoorbeeld retailers van banden, garages, bandenservice bedrijven, groothandels en handelaren in autobanden en accessoires.

Particulieren kunnen afgedankte autobanden ook eventueel inleveren bij milieustraten in hun gemeente. In artikel 4 van het Bbab is geregeld dat de producenten en importeurs verplicht zijn de aan hen door gemeenten aangeboden autobanden in te nemen.

Inzamelingsbedrijven zamelen de autobanden in bij onder andere retailers van banden, garages, bandenservice bedrijven, groothandels en handelaren in autobanden en accessoires en gemeenten.

RecyBEM B.V. heeft eisen gesteld aan inzamelingsbedrijven van autobanden. Deze inzamelingsbedrijven halen de banden op bij de bedrijven waar de ontdoeners deze kunnen inleveren.

RecyBEM B.V. is als uitvoeringsorganisatie de opdrachtgever van de gecertificeerde bandeninzamelingsbedrijven. Deze inzamelingsbedrijven halen de banden op bij 12.000 retailers en ontdoeners en 240 gemeenten verspreid over Nederland. Op dit moment zijn er 22 gecertificeerde inzamelingsbedrijven.

De inzamelingsbedrijven scheiden de zogenaamde waardebanden van de zogenaamde schrotbanden (banden met scheuren of andere onregelmatigheden, uitgedroogde banden, oude banden en niet gangbare bandenmaten) en voeren deze ter verwerking af.

De gescheiden banden worden onderverdeeld in:

  • a. gesorteerde autobanden, bedoeld voor tweede gebruik als band (voorbereiding voor hergebruik);

  • b. gesorteerde autobanden, bedoeld voor loopvlakvernieuwing (voorbereiding voor hergebruik);

  • c. gesorteerde autobanden, bedoeld voor recycling;

  • d. gesorteerde autobanden, bedoeld voor opwerking tot brandstof (cementovens, warmtekrachtinstallaties, hoogovens, energiecentrales ten behoeve van energieterugwinning door verbranding (energieterugwinning);

  • e. gesorteerde autobanden, bedoeld voor alternatief gebruik (geshredderd in infrastructurele werken, kartbanen, kuilbanden).

De inzamelingsbedrijven voeren de banden van categorie c, d en e af ter verwerking. De inzamelingsbedrijven hebben afspraken met RecyBEM B.V. om ten minste 90% van de ingezamelde banden te bestemmen voor voorbereiding voor hergebruik en recycling, waarvan ten minste 50% recycling.

De verwerkingsbedrijven waar de inzamelingsbedrijven de banden aan leveren, zijn door RecyBEM B.V. gecertificeerd volgens eenzelfde systematiek als de inzamelingsbedrijven. De inzamelingsbedrijven zijn vrij in de keuze van de gecertificeerde verwerker.

Verwerking

Voorbereiding voor hergebruik is levensduurverlenging van autobanden door een volgend gebruik als occasionband of door loopvlakvernieuwing. Verzoeker geeft aan dat specifiek voor loopvlakvernieuwing van autobanden geldt dat deze vorm van hergebruik in Europa voor personenwagenbanden de laatste decennia sterk is afgenomen. Oorzaak is volgens verzoeker onder andere de gestegen import van ‘goedkopere’ banden en strengere eisen die gelden voor banden met betrekking tot labeling en veiligheid. Deze wijze van verwerking beperkt zich met name tot de niche voor caravan en aanhangwagenbanden en kleine bezorgvoertuigen met specifieke banden(-types).

Recycling vindt plaats door verwerking van autobanden bij gecertificeerde recyclingbedrijven die rubbergranulaat produceren. RecyBEM B.V. maakt gebruik van 9 gecertificeerde verwerkers gevestigd in Nederland, Duitsland, België en Denemarken.

RecyBEM B.V. zet zich namens haar leden in om het bereikte niveau van recycling te behouden en mogelijk te verbeteren. De doelstelling is om van de ingezamelde banden 90% nuttig toe te passen middels voorbereiding voor hergebruik en recycling.

De kwaliteit van inzamel- en verwerkingsbedrijven wordt door RecyBEM B.V. middels certificering geregeld.

Om als bandeninzamelingsbedrijf of -verwerkingsbedrijf in aanmerking te komen voor een certificaat, dient het bedrijf te beschikken over een operationeel en effectief kwaliteitsmanagementsysteem dat conform de norm. ISO 9001:2008 is aangevuld met een eisenpakket van RecyBEM B.V.. Dit is vastgelegd in de beoordelingscriteria voor bandeninzamelingsbedrijven en in de beoordelingscriteria voor bandenverwerkingsbedrijven. Op haar website heeft RecyBEM B.V. deze eisen gepubliceerd. Voordat het certificaat wordt verstrekt, zal door een derde onafhankelijke certificerende instelling door middel van een audit worden vastgesteld of het inzamelings- of verwerkingsbedrijf voldoet aan de gestelde eisen.

Betrokken actoren, onder andere uitvoeringsorganisaties

  • Vereniging BEM, gevestigd te Leidschendam, vereniging van producenten van autobanden, initiator voor de afvalbeheerstructuur voor autobanden. Taak is het sturen, coördineren en bevorderen van de duurzame en structurele verwerking, (her)verwerking en hergebruik van gebruikte autobanden. De Vereniging BEM tracht dit doel onder meer te bereiken door de opzet en het beheer van een systeem voor het op marktconforme wijze doen functioneren van een inzamelings- en verwerkingssysteem voor autobanden en het opzetten van en houden van toezicht op erkennings- en/of certificeringsregelingen voor bandeninzamelings- en verwerkingsbedrijven.

  • Stichting Fonds Band en Milieu, statutair gevestigd te Leidschendam. Stichting met als doel het beheer van het fonds voor afvalbeheerbijdragen van autobanden en het bevorderen van alle maatregelen welke schade aan het milieu door autobanden zo veel mogelijk beperken, onder meer door het opzetten en (doen) uitvoeren van een systeem van milieuverantwoorde inzameling en verwerking van gebruikte autobanden.

  • RecyBEM B.V., uitvoeringsorganisatie van Vereniging BEM. Besloten vennootschap met beperkte aansprakelijkheid opgericht door de Stichting Fonds Band en Milieu met als doel het uitvoeren van het door deze stichting in overleg met de Vereniging BEM opgezette systeem van inzameling en verwerking van autobanden.

  • Retailers van banden, garages, bandenservice bedrijven, groothandels en handelaren in autobanden en accessoires; plaatsen waar banden ter beschikking worden gesteld aan eindgebruikers en waar een band om niet ingenomen wordt namens de producenten en importeurs.

  • Inzamelingsbedrijven zijn door RecyBEM B.V. erkende bedrijven die banden namens hen inzamelen bij de bedrijven waar deze ingeleverd worden en bij gemeenten. Volgens contractuele afspraken zijn de RecyBEM-inzamelingsbedrijven verplicht de ingenomen banden te sorteren en daarbij te sturen op product- en/of materiaalhergebruik. Tevens vindt controle plaats of banden bruikbaar zijn voor materiaalhergebruik door granuleren en terugwinning van de materialen (rubber, staal, textiel). Alle inzamelaars moeten naast ISO9001 certificering ook aan de certificeringsnormen van RecyBEM B.V. voldoen. In 2022 zijn er 16 aangesloten gecertificeerde bandeninzamelingsbedrijven.

  • Verwerkingsbedrijven zijn door RecyBEM B.V. erkende bedrijven die de autobanden verwerken. Alle verwerkers moeten naast ISO9001 certificering ook aan de certificeringsnormen van RecyBEM B.V. voldoen. Recyclingbedrijven verwerken banden die niet in aanmerking komen voor hergebruik (schrotbanden) tot rubbergranulaat. Verder wordt het staal en textiel uit de banden teruggewonnen.

  • Gemeenten moeten op grond van artikel 10.22 van de Wm een brengvoorziening beschikbaar hebben. Daartoe is het uitgangspunt dat zij op hun milieustraat een voorziening beschikbaar hebben voor het gescheiden kunnen houden van banden van voertuigen. In artikel 4 van het Bbab moet de producent of importeur ervoor zorgdragen dat van elke door of namens een gemeente aan hem aangeboden partij autobanden ten minste een hoeveelheid wordt ingenomen die overeenkomt met zijn gemiddelde procentuele aandeel in de Nederlandse markt van nieuwe autobanden in de drie kalenderjaren voorafgaand aan het jaar van inname. Vereniging BEM neemt met de avv deze verantwoordelijkheid op zich namens alle producenten en importeurs. Ontdoeners kunnen de gebruikte banden bij hun gemeenten op de milieustraat inleveren. RecyBEM B.V. verzorgt de inzameling en verdere verwerking van deze banden.

Financiële opzet

Bij de aanvraag is de meest recente jaarrekening van Stichting Fonds Band en Milieu en RecyBEM B.V. gevoegd. Deze omvat onder andere een controleverklaring van een onafhankelijke accountant.

Inkomsten

De inkomsten bestaan uit de ontvangen afvalbeheerbijdragen per band van 1,70 euro.

Uitgaven

De volgende uitgaven zijn begroot:

  • a. kosten inzameling en verwerking autobanden via de inzamelingsvergoeding

  • b. duurzaamheid toeslaginzamelaars

  • c. tijdelijke energie / transporttoeslag

  • d. overige kosten

Ad a.

Onder kosten inzameling en verwerking autobanden wordt verstaan de vergoeding die inzamelingsbedrijven krijgen voor het inzamelen en verwerken per door hen ingezamelde autoband.

Ad b.

Om inzamelaars te stimuleren om een duurzame werkwijze te hanteren, kunnen inzamelaars als ze voldoen aan de voorwaarden in aanmerking komen voor een aantal toeslagen.

Ad c.

Uit markt- en kostprijsonderzoek is gebleken dat de gewenste verwerkingsroute van product- en hoogwaardig materiaalhergebruik als gevolg van kostenstijgingen in met name de transport- en energiesector onder druk staat. Om in deze kostenstijgingen tegemoet te komen geeft RecyBEM B.V. tijdelijk een vergoeding per band voor het aantal banden dat bestemd is voor product- of hoogwaardig materiaalhergebruik.

Ad d.

Onder overige kosten wordt verstaan:

  • projectmanagement en secretariaatskosten

  • afschrijving op vaste activa

  • controlling en auditoring

  • kantoorkosten

  • beleid en verduurzaming

  • public affairs en communicatiekosten

  • accountant en juristen

  • algemene kosten

  • projectkosten

Meerjarenbegroting

Voor de periode van de aangevraagde avv is de begroting voor 2022–2027 opgesteld en bijgevoegd bij het verzoek.

Tariefdifferentiatie

RecyBEM B.V. heeft onderzocht of het mogelijk is om de afvalbeheerbijdrage te differentiëren, rekening houdend met duurzaamheid, de beoogde vorm van inzameling en verwerking en de aanwezigheid van gevaarlijke stoffen.

RecyBEM B.V. geeft hierover aan dat in de Europese Unie tariefdifferentiatie voor verschillende typen banden wel wordt toegepast, met name voor agrarische banden, motorbanden, vrachtwagenbanden en personenwagenbanden. Er is geen tariefdifferentiatie binnen het segment van autobanden.

Tariefdifferentiatie kan volgens RecyBEM B.V. ingezet worden om producenten die meeliften omdat bijvoorbeeld de verwerking van een specifieke band duurder is, te stimuleren om dit meeliften te demotiveren.

De autobanden van klassieke auto’s met speciale coating (witte wang) zijn door producenten ontwikkeld om langer mee te kunnen gaan en om de uitdroging voor gebruik bij klassieke voertuigen tegen te gaan. Dit is in die zin niet een ontwikkeling die volgens RecyBEM B.V. als zodanig gedemotiveerd dient te worden. Er worden wel (in Europees verband) gesprekken gevoerd met deze producenten om te bekijken of dergelijke banden hoogwaardiger verwerkt kunnen worden. Op dit moment zijn deze banden namelijk alleen geschikt voor thermische verwerking. Thermische verwerking van dit type autobanden is op dit moment goedkoper dan recycling.

RecyBEM monitort het percentage personenwagenbanden met witte wang dat ingezameld wordt. De huidige omvang is 0,5% tot 1% van de totale bandenmarkt.

De banden met behandeling voor antilek en geluid (seal en sound banden) brengen aanvullende kosten met zich mee in de verwerking. Met de producenten van deze banden is overleg om de omvang hiervan terug te dringen.

Beschrijving voorziening

Verzoeker heeft een voorziening, bedoeld ter financiering van de afvalbeheerstructuur en daarmee ter waarborging van de continuïteit van de inzameling en verwerking van autobanden.

De kosten voor inzameling en verwerking zijn in 2021 begroot op 11,1 miljoen euro. De voorziening is doorgevoerd in de meerjarenbegroting

e. Afvalbeheerbijdrage (artikel 2, eerste lid, onder g, i, j en k, van de Regeling)

De afvalbeheerbijdrage is de bijdrage in de kosten van het beheer van een afvalstof. De opbrengst van de afvalbeheerbijdrage dient om het ketendeficit te dekken en de afvalbeheerstructuur te financieren. In de Overeenkomst wordt de hoogte van de afvalbeheerbijdrage gegeven dan wel de wijze van berekenen en hoe de afvalbeheerbijdrage wordt geheven.

In artikel 1 (definities) van de Overeenkomst is opgenomen dat de afvalbeheerbijdrage het bedrag is dat individuele producenten en importeurs op grond van de overeenkomst verplicht zijn af te dragen aan de Stichting Fonds Band en Milieu ter dekking van de kosten van de afvalbeheerstructuur.

Voor de berekening van de hoogte van de afvalbeheerbijdrage wordt uitgegaan van het principe dat de kosten in een jaar moeten worden gedekt uit de opbrengsten in een jaar. Dit is geregeld in artikel 3.1 van bijlage A van de Overeenkomst. De kosten worden verdeeld naar rato van het aantal door een producent of importeur in de handel gebrachte autobanden.

De totale jaarlijkse kosten van de afvalbeheerstructuur bestaan uit de som van de totale uitgekeerde inzamelingsvergoeding, de systeemkosten, de kosten van inzameling bij gemeentelijke depots en eventuele positieve of negatieve saldo uit eerdere boekjaren.

  • de inzamelingsvergoeding is de vergoeding die door RecyBEM B.V. per ingezamelde autoband wordt verstrekt aan de gecontracteerde inzamelaars;

  • de systeemkosten zijn de kosten van onderzoek met betrekking tot, en de ontwikkeling van, de afvalbeheerstructuur voor autobanden, daaronder begrepen onderzoek naar nieuwe methoden van voorbereiding voor hergebruik en recycling, alsmede investeringskosten, de opbouw van noodzakelijke voorzieningen voor calamiteiten, de opbouw van werkkapitaal, het aflossen van de voorschotten op de voorbereidingskosten van de uitvoeringsorganisatie, logistieke kosten en organisatorische kosten van Vereniging BEM, RecyBEM B.V. en de Stichting Stichting Fonds Band en Milieu ten behoeve van de opzet en instandhouding van de afvalbeheerstructuur.

Volgens artikel 3.2 van de Overeenkomst stelt de Raad van Toezicht van de Stichting Fonds Band en Milieu een voorlopige afvalbeheerbijdrage vast, rekening houdend met verwachtingen omtrent kosten van de afvalbeheerstructuur en het aantal autobanden waarover afvalbeheerbijdrage wordt afgedragen in het betreffende jaar. Van een eventuele aanpassing wordt tijdig melding gemaakt.

De hoogte van de afvalbeheerbijdrage voor autobanden wordt berekend door de totale begrote jaarlijkse kosten te delen door het aantal geleverde autobanden waarvoor een afvalbeheerbijdrage is afgedragen minus het aantal autobanden waarvoor exportrestitutie is verleend.

Exportrestitutie wordt verleend voor zover autobanden worden geëxporteerd waarvoor reeds een afvalbeheerbijdrage is afgedragen. Hiertoe moet de exporteur aan de Stichting aantonen dat de hoeveelheid autobanden ook daadwerkelijk door hem is geëxporteerd en dat voor de hoeveelheid geëxporteerde autobanden door hem of door een ander een afvalbeheerbijdrage is betaald.

Het voorziene tarief van de afvalbeheerbijdrage bedraagt momenteel 1,70 euro per autoband.

f. Informatieverstrekking (artikel 2, tweede lid, onder d, e, g en h, van de Regeling)

Een goede voorlichting aan de producenten, actoren binnen de afvalbeheerstructuur en afvalstoffenhouders en eindgebruikers is van cruciaal belang voor een geslaagde invoering van de afvalbeheerbijdrage. Daarnaast moet aangegeven worden hoe jaarlijks verslag wordt gedaan over de vraag of is voldaan aan de doelstellingen en over de inzet van maatregelen op basis waarvan het besluit tot avv mede is verleend.

Een vast onderdeel van de uitvoering van de verplichtingen door RecyBEM B.V. zijn campagnes voor bedrijven. Op de website www.recybem.nl staan de campagnes en aandachtsgebieden die ook op de sociale-mediakanalen en via het magazine BEM-circle gedeeld worden.

Consumenten kunnen hun banden kosteloos laten innemen door de retailer waar zij banden kopen. De retailer is veelal een bandenspecialist of professionele garage. Zij adviseren een consument over het al dan niet wisselen van banden en geven informatie over zuinigere, stillere en veiligere banden om zo bij te dragen aan de verlaging van de uitstoot van broeikasgassen en de geluidsoverlast in de vervoerssector en tegelijkertijd de verkeersveiligheid verhogen.

RecyBEM is partner in de campagne ‘Kies de Beste Band’. Het doel van deze campagne is om het kwaliteitsbesef van banden bij de automobilist te vergroten. Naast deze campagne voert RecyBEM B.V. zelf een online campagne om bewustwording ter voorkoming van onnodige bandenslijtage te vergroten. In samenwerking met de RDW wijst RecyBEM B.V. in de jaarlijkse APK-brief, die iedere automobilist/eigenaar ontvangt voor de noodzakelijke APK-keuring, de automobilist op het belang van goede banden voor de veiligheid op de weg en de duurzame inzameling en herverwerking van gebruikte banden.

Bandenverkooppunten (retailers) worden voorzien door RecyBEM B.V. van informatiemateriaal over de campagnes.

Naast advertenties in relevante vakbladen in de bandenbranche heeft RecyBEM een eigen magazine met een oplage van 10.000 stuks waarin ze bedrijven en consumenten infomeren over de afvalbeheerstructuur. Voor gemeenten die banden inzamelen van particuliere inwoners heeft RecyBEM B.V. een folder met informatie over de afvalbeheerstructuur.

RecyBEM B.V. doet in de AVV-monitor uitgebreid melding van de communicatie en campagnes met betrekking tot afvalpreventiemaatregelen (voorkomen van onnodige slijtage door aanpassen rijgedrag en juiste bandenspanning), innamesystemen, voorzieningen voor hergebruik of nuttige toepassing (doel, uitvoering en resultaten) en de preventie van zwerfafval (opruimacties).

RecyBEM rapporteert jaarlijks overeenkomstig de eisen die daar in het geval van een avv aan worden gesteld (avv-monitor) en daarmee in meer detail dan is vereist ingevolge het Bbab en conform het Besluit regeling voor uitgebreide producentenverantwoordelijkheid.

Afvalbeheersbijdrage-overeenkomst Autobanden

(ABBO Autobanden)

2023 t/m 2027

tussen

Vereniging BEM

en

Stichting Fonds Band en Milieu

Versie van 31 mei 2022

Inhoud

Artikel 1: Definities

15

Artikel 2: Afvalbeheerstructuur

15

Artikel 3: Afvalbeheersbijdrage

16

Artikel 4: Afdracht, administratie en overige bepalingen

16

   

Bijlage A: Overeenkomst inzake de afvalbeheersbijdrage voor autobanden

18

Bijlage B: Regels voor de naleving van de ABBO Autobanden

25

Bijlage C: Ledenlijst Vereniging Band en Milieu

27

Afvalbeheersbijdrageovereenkomst Autobanden 2023 t/m 2027

De ondergetekenden:

Vereniging Band en Milieu (te noemen Vereniging BEM),

en

Stichting Fonds Band en Milieu (te noemen Stichting),

Medeondertekend door:

Producenten/Importeurs van Autobanden, leden van de Vereniging BEM,

Overwegende dat:

  • 1. Producenten/Importeurs van autobanden zich hebben verenigd in Vereniging BEM ter uitvoering van hun verplichting ingevolge het Besluit beheer autobanden om afgedankte autobanden in te zamelen en te recyclen op basis van een melding en hiervoor individuele overeenkomsten zijn gesloten met de leden;

  • 2. De door Vereniging BEM opgezette inzamelingstructuur een hoge inzamelomvang heeft en volledig landsdekkend is;

  • 3. De Stichting is opgezet om een afvalbeheersbijdrage te innen en financieel te beheren;

  • 4. Voor de uitvoering van het systeem van inzameling en recycling RecyBEM B.V. is opgericht door de Stichting;

  • 5. Voor het behalen van de inzameling en recycling een bijdrage nodig is van alle Producenten/Importeurs die gebruik maken van dit systeem;

  • 6. De leden van de Vereniging BEM in de door hen ondertekende ‘Overeenkomst inzake de afvalbeheersbijdrage voor autobanden’ hebben aangegeven op voorhand in te stemmen met het op enig moment gebruik maken van de mogelijkheid de Minister van Infrastructuur en Waterstaat te verzoeken de overeenkomst tussen Vereniging BEM en Stichting op basis van artikel 15.36 van de Wet milieubeheer algemeen verbindend te verklaren, opdat de Vereniging BEM alsdan de nodige handelingen kan verrichten om een verzoek tot algemeen verbindend verklaring in te dienen;

  • 7. De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu met het eerste verzoek van 24 september 2014 heeft ingestemd en de Afvalbeheersbijdrageovereenkomst Autobanden (versie 1.09.2014) algemeen verbindend heeft verklaard tot 31 december 2019 en het verzoek tot verlenging op 25 mei 2020 algemeen verbindend heeft verklaard tot 31 december 2022;

  • 8. De ondergetekenden ook na 31 december 2022 willen voorkomen dat aanbieders via internet en andere importeurs van autobanden geen afvalbeheersbijdrage voldoen, tenzij zij geen gebruik maken van de Afvalbeheerstructuur, maar zelf een volwaardig systeem voor inzameling en recycling aanbieden en bekostigen of aan zo'n systeem deelnemen;

  • 9. De ondergetekenden deze Afvalbeheersbijdrageovereenkomst Autobanden willen sluiten onder gebruikmaking van de mogelijkheid die artikel 15.36 Wet milieubeheer biedt om deze Overeenkomst algemeen verbindend te laten verklaren voor de periode tot en met 31 december 2027;

  • 10. Deze Afvalbeheersbijdrageovereenkomst Autobanden mede is ondertekend door de Stichting Fonds Band en Milieu aangezien deze verantwoordelijk is voor de collectieve uitvoering van de verplichtingen en de inning en het beheer van de afvalbeheersbijdragen.

Komen als volgt overeen:

Artikel 1: Definities

In deze overeenkomst hebben met een hoofdletter geschreven woorden de volgende betekenis.

ABBO Autobanden

De Afvalbeheersbijdrageovereenkomst Autobanden.

Afvalbeheersbijdrage

Het bedrag dat individuele Producenten/Importeurs op grond van deze overeenkomst verplicht zijn af te dragen aan de Stichting Fonds Band en Milieu ter dekking van de kosten van de Afvalbeheerstructuur.

Afvalbeheerstructuur

De collectieve structuur voor de inname en verwerking van afgedankte Autobanden zoals beschreven in artikel 2 van deze ABBO Autobanden.

Autobanden

Alle banden die bestemd zijn voor voertuigen en aanhangwagens zoals gedefinieerd in het Bbab, artikel 1a en 1b, zijnde volgens de toelichting in het Bbab: personenwagenbanden, banden voor lichte bedrijfsauto’s, banden van aanhangwagens (o.a. caravans, boedelbakken en paardentrailers) en banden voor deze voertuigen aangeboden bij gemeenten, echter met uitzondering van de banden die gemonteerd zijn aan nieuwe voertuigen of aan de voor demontage aangeboden voertuigen zoals gedefinieerd in het Besluit beheer autowrakken en in artikel 2 van het Bbab.

Bbab

Besluit beheer autobanden van 9 december 2003, Staatsblad 2003 564, laatst gewijzigd per 1 mei 2009, Staatsblad 2009 144.

Leden

Producenten/Importeurs die lid zijn van Vereniging BEM (bijlage C).

Melding

De door de RecyBEM op 28 april 2004 ingediende collectieve melding ingevolge Bbab artikel 9, waarvan de Staatssecretaris op 21 mei 2004 de ontvangst heeft bevestigd.

Overeenkomst

De overeenkomst inzake de afvalbeheersbijdrage voor autobanden, zoals afgesloten tussen Vereniging BEM en Stichting op 15 januari 2004, inclusief de wijzigingen zoals in werking getreden op een latere datum en de actualisatie van de tekst per 31 mei 2022 ten behoeve van deze ABBO Autobanden.

Producenten/Importeurs

Degenen onder wiens verantwoordelijkheid gedurende de uitoefening van diens beroep of bedrijf Autobanden binnen Nederlands grondgebied worden gebracht en als eerste aan een ander in Nederland ter beschikking worden gesteld, zoals gedefinieerd in Bbab artikel 1c en 1d.

RecyBEM

RecyBEM B.V., de collectieve uitvoeringsorganisatie van de Vereniging BEM, opgericht door de Stichting Fonds Band en Milieu.

Stichting

Stichting Fonds Band en Milieu, opgericht door de Vereniging BEM voor het financieel beheer van de Afvalbeheerstructuur en inning en beheer van afvalbeheersbijdragen, statutair gevestigd in Leidschendam.

Vereniging BEM

Vereniging Band en Milieu, waarin Producenten/Importeurs van Autobanden zijn verenigd, gevestigd in Leidschendam.

Artikel 2: Afvalbeheerstructuur

Artikel 2.1: Melding als basis voor de uitvoering

De Melding die RecyBEM heeft ingediend vormt de basis voor de Afvalbeheerstructuur en daarmee voor de uitvoering van deze ABBO Autobanden. De Melding omvat een beschrijving van de Afvalbeheerstructuur, destijds ook wel verwijderingstructuur of -systeem genoemd. Producenten/Importeurs kunnen voor de Autobanden waarvoor een Afvalbeheersbijdrage is voldaan gebruik maken van de Afvalbeheerstructuur.

Artikel 2.2: Overeenkomst als vertrekpunt

De tekst van de Overeenkomst die is ondertekend en voorzien van alle benodigde gegevens vormt het vertrekpunt voor deze ABBO Autobanden en dient hierbij integraal als ingevoegd te worden beschouwd en is opgenomen in bijlage A. Bij strijdigheid van de Overeenkomst met deze ABBO Autobanden prevaleert deze ABBO Autobanden.

Vereniging BEM biedt Producenten/Importeurs van Autobanden de mogelijkheid zich aan te sluiten bij de Afvalbeheerstructuur. RecyBEM beheert in opdracht van Vereniging BEM overeenkomsten met leden (zie bijlage C) en zorgt voor een volledig vertrouwelijke behandeling van de gegevens, ook van de Producent/Importeur die geen deelnemer is. Vereniging BEM vertegenwoordigt meer dan 90% van de producenten en importeurs van Autobanden in Nederland. Er is geen andere actieve collectieve organisatie voor de inname en verwerking van Autobanden afkomstig uit Nederland bekend.

Artikel 2.3: ABBO Autobanden gericht op financiële waarborg

  • a. Deze ABBO Autobanden voorziet in de financiële basis voor het opzetten, in stand houden en uitvoeren van de Afvalbeheerstructuur. Producenten/Importeurs nemen deel aan de Afvalbeheerstructuur en sluiten zich daartoe aan bij de ABBO Autobanden.

  • b. Vereniging BEM voldoet, in plaats van de Leden en bij de ABBO Autobanden aangesloten Producenten/Importeurs, collectief aan de op individuele Producenten/Importeurs rustende verplichtingen ingevolge Bbab en wil dit ook in de komende jaren blijven doen en zal zich inspannen om een zo hoog mogelijk marktaandeel te vertegenwoordigen.

  • c. De Leden van Vereniging BEM verklaren zich akkoord met deze ABBO Autobanden en hebben bij het tekenen van de Overeenkomst ingestemd met de mogelijkheid tot het indienen van een verzoek tot algemeen verbindend verklaring.

  • d. De Producenten/Importeurs die geen Lid zijn dienen zich schriftelijk aan te melden bij Vereniging BEM met in acht name van de door Vereniging BEM gestelde of te stellen regels en een Afvalbeheersbijdrage af te dragen aan de Stichting met in acht name van de regels voor naleving opgenomen in bijlage B.

  • e. Bij niet nakoming van de verplichtingen van de ABBO Autobanden kan de Stichting een Producent/Importeur volgens de in bijlage B opgenomen regels aanspreken, een forfaitaire Afvalbeheersbijdrage vaststellen en/of een boete opleggen.

Artikel 2.4: Wijzigingen in regelgeving en beleid

Vereniging BEM zal implicaties voor de uitvoering van deze ABBO Autobanden ten gevolge van veranderingen in regelgeving, beleid of uitvoering zoveel mogelijk opnemen in nadere beleidsregels en hierover de Producenten/Importeurs informeren. Mocht desondanks wijziging van de tekst van deze ABBO Autobanden nodig zijn dan zal Vereniging BEM hierover contact opnemen met de Leden en over de wijziging te goeder trouw onderhandelen om een resultaat te bereiken dat zoveel mogelijk aansluit bij de intenties en belangen van de Leden en de Vereniging BEM bij het opstellen van deze ABBO Autobanden.

Artikel 3: Afvalbeheersbijdrage

Artikel 3.1: Componenten van de Afvalbeheersbijdrage

Vereniging BEM gaat voor de bepaling van de in rekening te brengen Afvalbeheersbijdrage uit van het principe dat de kosten in een jaar moeten worden gedekt uit de opbrengsten in een jaar. Vereniging BEM verdeelt de kosten naar rato van het aantal netto op de markt gebrachte Autobanden.

De Overeenkomst (bijlage A) geeft de wijze waarop de kosten worden toegerekend aan de op de markt gebrachte autobanden. Jaarlijks kan de voorlopige Afvalbeheersbijdrage die voor de start van het kalenderjaar bekend is worden aangepast aan de actuele kosten en marktomvang tot een definitieve Afvalbeheersbijdrage. Dit (onder meer) om bovenmatige fondsvorming of onderdekking te voorkomen.

Artikel 3.2: Hoogte en vaststelling van de Afvalbeheerbijdrage

  • a. De Raad van Toezicht van de Stichting stelt een voorlopige Afvalbeheersbijdrage vast die momenteel € 1,70 per Autoband bedraagt.

  • b. De Raad van Toezicht van de Stichting stelt jaarlijks het tarief van de definitieve Afvalbeheersbijdrage vast binnen 16 weken na afloop van het kalenderjaar.

  • c. Voor de begroting maakt de Stichting gebruik van de gegevens van de voorgaande jaren.

Artikel 4: Afdracht, administratie en overige bepalingen

Artikel 4.1: Overeenkomst blijft van toepassing

Voor de wijze van afdracht van de Afvalbeheersbijdrage en de bepalingen ten aanzien van de aanmelding, administratie en overige bepalingen die op deze ABBO Autobanden van toepassing zijn wordt verwezen naar de Overeenkomst (bijlage A). Voor de naleving en voor geschillen wordt verwezen naar de regeling zoals opgenomen in bijlage B.

Artikel 4.2: Looptijd van de Overeenkomst

De looptijd van deze ABBO Autobanden loopt parallel aan de periode van algemeen verbindend verklaring waarvoor een verzoek is ingediend van 1 januari 2023 tot en met 31 december 2027. Na het algemeen verbindend verklaren van deze ABBO Autobanden kunnen Leden alleen opzeggen tegen deze einddatum. Zonder algemeen verbinden verklaring kunnen Leden conform artikel 7.2 van de Overeenkomst (bijlage A) opzeggen tegen het einde van de looptijd of het einde van de opvolgende periode van drie jaar, met een opzegtermijn van 6 maanden.

Ondertekend door:

Vereniging Band en Milieu

Loire 150, 2491 AK Den Haag, KvK 27264616.

Producenten en importeurs, leden van de Vereniging Band en Milieu (zie bijlage C)

Namens hen,

H. de Leeuw

Voorzitter van het bestuur van de Vereniging Band en Milieu

Loire 150, 2491 AK Den Haag, KvK 40413488.

Alsmede vertegenwoordiger van

Apollo Tyres (NL) B.V., Postbus 27, 7500 AA Enschede, KvK 34223268

en medeondertekend door individuele producenten en importeurs van autobanden (in afzonderlijke bijlagen).

Stichting Fonds Band en Milieu

Loire 150, 2491 AK Den Haag, KvK 27264615

Namens deze,

C. van Oostenrijk

Bestuurder van de Stichting Fonds Band en Milieu

BIJLAGE A: OVEREENKOMST INZAKE DE AFVALBEHEERSBIJDRAGE VOOR AUTOBANDEN

Navolgend is de tekst van de Overeenkomst (geactualiseerd per 31 mei 2022) ingevoegd.

OVEREENKOMST INZAKE DE AFVALBEHEERSBIJDRAGE VOOR AUTOBANDEN

Ondergetekenden

  • 1. De Stichting Fonds Band en Milieu (‘Stichting’), statutair gevestigd te Leidschendam;

    en

  • 2. de Vereniging Band en Milieu (‘Vereniging BEM’), gevestigd te Leidschendam, in het kader van deze overeenkomst handelend namens haar leden, welke rechtspersonen als producent of importeur van autobanden bij deze overeenkomst betrokken zijn en die de Vereniging BEM hebben gemachtigd om namens hen deze overeenkomst aan te gaan;

overwegende:

  • dat het Besluit beheer autobanden (Stb. 2003, 564) (‘Besluit’) de individuele producent en importeur van autobanden verplichtingen oplegt terzake van de milieuverantwoorde en kosteloze inname en verwerking van gebruikte autobanden;

  • dat producenten en importeurs van autobanden op grond van het Besluit in een melding aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat moeten aangeven hoe de inname- en verwerkingsstructuur van gebruikte autobanden alsmede de financiering daarvan vorm zullen krijgen;

  • dat de producenten en importeurs op grond van het Besluit jaarlijks verslag dienen uit te brengen over de uitvoering van de in de melding aangekondigde maatregelen en de daarmee behaalde resultaten; dat deze rapportage een waarheidsgetrouw beeld moet geven van de ingezamelde en verwerkte gebruikte autobanden;

  • dat de producenten en importeurs op grond van het Besluit de plicht hebben om tenminste 20% materiaalgewicht van de ingezamelde banden te laten verwerken ten behoeve van hergebruik als materiaal;

  • dat het de producenten en importeurs vrijstaat om de verplichtingen uit het Besluit individueel dan wel collectief uit te voeren;

  • dat de Vereniging BEM ten doel heeft het zonodig sturen, coördineren en bevorderen van de duurzame en structurele verwijdering, (her)verwerking en hergebruik van gebruikte autobanden, zowel binnen het kader van door enige overheidsinstantie gestelde regels, als binnen het kader van door de Vereniging BEM zelf geïnitieerde of vastgestelde regels; dat de Vereniging BEM dit doel onder meer tracht te bereiken door de opzet en het beheer van een systeem voor het op marktconforme wijze doen functioneren van een inzameling- en verwijderingsysteem voor autobanden en het opzetten van en houden van toezicht op erkennings- en/of certificeringsregelingen voor bandeninzamelings- en verwerkingsbedrijven;

  • dat de leden van de Vereniging BEM hebben besloten collectief uitvoering te geven aan de verplichtingen uit het Besluit;

  • dat hiertoe de Stichting is opgericht en dat de Stichting tot doel heeft het beheer van het verwijderingsfonds voor afvalbeheersbijdragen van autobanden en het bevorderen van alle maatregelen welke schade aan het milieu door autobanden zo veel mogelijk beperken, onder meer door het opzetten en (doen) uitvoeren van een systeem van milieuverantwoorde inzameling en verwijdering van gebruikte autobanden, waarbij uitgangspunt is dat er evenzoveel gebruikte autobanden kosteloos worden ingezameld als dat er nieuwe autobanden in Nederland aan een ander ter beschikking worden gesteld door de leden van de Vereniging BEM;

  • dat de Stichting een besloten vennootschap met beperkte aansprakelijkheid heeft opgericht, genaamd RecyBEM B.V., welke ten doel heeft het uitvoeren van het door de Stichting in overleg met de Vereniging BEM opgezette systeem van inzameling en verwijdering van autobanden;

  • dat voor het welslagen van dit verwijderingsysteem noodzakelijk is dat de leden van de Vereniging BEM een afvalbeheersbijdrage afdragen aan de Stichting voor iedere in Nederland aan een ander ter beschikking gestelde nieuwe of gebruikte autoband;

  • dat partijen vrij zijn de afvalbeheersbijdrage al dan niet door te berekenen aan hun afnemers;

  • dat deze overeenkomst ertoe strekt de wederzijdse rechten en verplichtingen van de Stichting en de leden van de Vereniging BEM in het kader van het verwijderingsysteem te regelen;

  • dat partijen mogelijk op enig moment gebruik zullen maken van de mogelijkheid de Minister van Infrastructuur en Waterstaat te verzoeken deze overeenkomst op basis van artikel 15.36 van de Wet milieubeheer algemeen verbindend te verklaren; dat de leden van de Vereniging BEM bij het aangaan van deze overeenkomst reeds op voorhand hebben besloten daarmee in te stemmen, opdat de Vereniging BEM alsdan de nodige handelingen kan verrichten om een verzoek tot algemeen verbindend verklaring in te dienen;

komen het volgende overeen:

Artikel 1 – Definitiebepalingen

  • 1.1 In deze overeenkomst wordt verstaan onder:

    a) aanhangwagen:

    vervoermiddel dat bestemd is te worden voortbewogen door een voertuig;

    b) autobanden:

    banden die bestemd zijn voor (i) voertuigen als bedoeld in artikel 1.1, onder h, onderdeel 2, van het Voertuigenreglement met een maximum gewicht van ten hoogste 3.500 kilogram of (ii) voertuigen als bedoeld in artikel 1.1, onder at, van het Voertuigenreglement, dan wel voor aanhangwagens die worden voortbewogen door deze voertuigen, mits deze banden vallen onder de jaarlijks door de European Tyre and Rim Technical Organisation (ETRTO) vastgestelde definitielijsten Passenger Car Tyres en de Lite Trucks van de lijst Commercial Vehicles. Onder de definitie van autobanden in de zin van deze overeenkomst vallen tevens:

    • banden, die in deze ETRTO-lijsten niet zijn vermeld, maar in de praktijk wel worden gebruikt voor voertuigen tot een gewicht van maximaal 3.500 kg, en

    • overige typen banden die door de Stichting van tijd tot tijd zullen worden aangewezen indien zulks in verband met een goede werking van het systeem noodzakelijk blijkt;

    Een typelijst van autobanden wordt jaarlijks door de Stichting samengesteld en gepubliceerd. Deze typelijst kan tussentijds worden geactualiseerd en aangevuld.

    c) hergebruik als materiaal:

    na een be- of verwerking opnieuw gebruiken van materialen van autobanden voor hetzelfde doel als waarvoor ze zijn ontworpen, of voor andere doeleinden, daaronder niet begrepen terugwinning van energie;

    d) importeur:

    degene onder wiens verantwoordelijkheid in de uitoefening van zijn beroep of bedrijf autobanden binnen Nederlands grondgebied worden gebracht en als eerste in Nederland aan een ander ter beschikking worden gesteld;

    e) gecontracteerde inzamelaars:

    bedrijven, gespecialiseerd in het inzamelen en sorteren van autobanden, die zijn gecertificeerd door RecyBEM B.V. op grond van criteria en procedures die door de Vereniging BEM zijn vastgesteld, waarbij de controle op de naleving door RecyBEM wordt opgedragen aan een bij de Raad voor de Accreditatie aangesloten instituut, met wie RecyBEM B.V. een dienstverleningsovereenkomst heeft gesloten;

    f) inzamelingsvergoeding:

    de vergoeding die door RecyBEM B.V. per ingezamelde autoband wordt verstrekt aan gecontracteerde inzamelaars;

    g) producent:

    degene onder wiens verantwoordelijkheid in de uitoefening van zijn beroep of bedrijf autobanden worden vervaardigd en als eerste in Nederland aan een ander ter beschikking worden gesteld;

    h) systeemkosten:

    de kosten van onderzoek met betrekking tot, en de ontwikkeling van, het verwijderingsysteem voor autobanden, daaronder begrepen onderzoek naar nieuwe methoden van materiaalhergebruik, alsmede investeringskosten, de opbouw van noodzakelijke voorzieningen voor calamiteiten, de opbouw van werkkapitaal, het aflossen van de voorschotten op de voorbereidingskosten van de uitvoeringsorganisatie (betaald door de leden van de Vereniging BEM), logistieke kosten en organisatorische kosten van de Vereniging BEM, RecyBEM B.V. en de Stichting ten behoeve van de opzet en instandhouding van het verwijderingsysteem;

    i) verwijderingsysteem:

    het systeem waarbij de Stichting en RecyBEM B.V., ten behoeve van de leden van de Vereniging BEM, tegen afdracht van een afvalbeheersbijdrage door de leden van de Vereniging BEM aan de Stichting per in Nederland aan een ander ter beschikking gestelde autoband, zorgdragen voor het opzetten en instandhouden van een systeem van inzameling en verwijdering van gebruikte autobanden, dat er in hoofdlijnen op neerkomt dat gecontracteerde inzamelaars met RecyBEM B.V. een dienstverleningsovereenkomst sluiten, op grond waarvan gecontracteerde inzamelaars tegen betaling van een inzamelingsvergoeding door RecyBEM B.V. de door derden in het kader van de uitoefening van beroep of bedrijf in Nederland aangeboden gebruikte autobanden om niet innemen.

Artikel 2 – Verplichtingen i.v.m. afvalbeheersbijdrage

Plicht tot betaling afvalbeheersbijdrage

  • 2.1 Ieder lid van de Vereniging BEM verbindt zich per nieuwe autoband die in Nederland aan een ander ter beschikking wordt gesteld een afvalbeheersbijdrage te betalen aan de Stichting. De facturering, betaling en inning van de afvalbeheersbijdrage zal plaatsvinden conform de systematiek die in hoofdlijnen is beschreven in de Definitiestudie recyclingsysteem autobanden.

    De Stichting kan die systematiek eenzijdig wijzigen, indien dit voor een goede werking van het systeem noodzakelijk is. Ten behoeve van een adequate financiering van het verwijderingsysteem vindt bevoorschotting plaats, op basis van een voorlopige afvalbeheersbijdrage.

  • 2.2 De leden van de Vereniging BEM zijn geen afvalbeheersbijdrage verschuldigd aan de Stichting indien en voor zover zij ten genoegen van de Stichting kunnen aantonen, dat zij nieuwe autobanden aan een ander ter beschikking stellen die zijn ingekocht bij een ander BEM-lid die voor de betreffende hoeveelheid autobanden een afvalbeheersbijdrage aan de Stichting heeft betaald, dan wel bij een leverancier die op andere wijze heeft zorggedragen voor nakoming van de verplichtingen op basis van het Besluit.

    In het laatste geval bestaat er voor de afgenomen hoeveelheid autobanden waarvoor geen afvalbeheersbijdrage is betaald geen recht op deelname aan het verwijderingsysteem, tenzij voor deze hoeveelheid autobanden alsnog een afvalbeheersbijdrage aan de Stichting wordt betaald.

Exportrestitutie

  • 2.3 Voor zover autobanden worden geëxporteerd die bij een ander BEM-lid zijn ingekocht, bestaat voor het exporterende lid van de Vereniging BEM recht op restitutie van de aan die hoeveelheid geëxporteerde autobanden toe te rekenen afvalbeheersbijdrage indien hij ten genoegen van de Stichting aantoont:

    • a) dat de desbetreffende hoeveelheid autobanden daadwerkelijk door hem is geëxporteerd; en

    • b) dat voor de hoeveelheid geëxporteerde autobanden door hem of door een ander lid van de Vereniging BEM een afvalbeheersbijdrage aan de Stichting is betaald.

    Restitutie zal in eerste instantie plaatsvinden door verrekening met saldi in de toekomstige afdracht van afvalbeheersbijdragen.

  • 2.4 Bij toerekening van de afvalbeheersbijdrage aan de hoeveelheid geëxporteerde autobanden zoals bedoeld in het derde lid, worden ten behoeve van het recht op exportrestitutie de volgende uitgangspunten gehanteerd:

    • a) autobanden die zijn gekocht in het buitenland, zullen geacht worden het eerste te zijn geëxporteerd;

    • b) vervolgens zullen de in Nederland van een niet-BEM-lid gekochte autobanden geacht worden te zijn geëxporteerd;

    • c) voor zover er dan nog autobanden resteren zal er sprake kunnen zijn van exportrestitutie; de veronderstelling is dan dat er voor deze hoeveelheid autobanden een afvalbeheersbijdrage is betaald.

  • 2.5 De Stichting heeft te allen tijde het recht restitutie te weigeren indien zij twijfelt of aan de voorwaarden genoemd in het derde lid onder (a) en (b) is voldaan. Bovendien kan zij het overleggen van bewijsmateriaal voor de betreffende exporttransacties als voorwaarde stellen, alvorens tot uitbetaling over te gaan. De Stichting heeft hierbij het recht de relevante informatie van exporttransacties extern te laten controleren door een door haar aan te wijzen accountant.

  • 2.6 Voor de hoeveelheid geëxporteerde autobanden kan geen gebruik worden gemaakt van het verwijderingsysteem.

Hoogte afvalbeheersbijdrage

  • 2.7 Het tarief van de voorlopige afvalbeheersbijdrage bedraagt € 1,70 (één euro en zeventig eurocent)4 exclusief BTW per nieuwe of gebruikte autoband die in Nederland aan een ander ter beschikking wordt gesteld. De hoogte van de voorlopige afvalbeheersbijdrage kan jaarlijks door de Raad van Toezicht van de Stichting worden aangepast, rekening houdend met verwachtingen omtrent de kosten van het verwijderingsysteem en het aantal autobanden waarover afvalbeheersbijdrage wordt afgedragen voor het betreffende jaar. Van deze aanpassing wordt tijdig mededeling gedaan aan de leden van de Vereniging BEM.

  • 2.8 De hoogte van de definitieve afvalbeheersbijdrage wordt jaarlijks binnen 16 weken na afloop van het desbetreffende jaar vastgesteld door de Raad van Toezicht van de Stichting, zulks op basis van de volgende formule:

    A x I + S+ G +K

    B – E

    A = Aantal ingezamelde autobanden

    I = Inzamelingsvergoeding

    S = Systeemkosten

    G = Kosten van inzameling bij gemeentelijke depots

    K = Eventuele positieve of negatieve saldo uit eerdere boekjaren

    B = Aantal geleverde autobanden waarvoor een afvalbeheersbijdrage is afgedragen

    E = Aantal autobanden waarvoor exportrestitutie is verleend

    Indien en voor zover ten tijde van de vaststelling van de afvalbeheersbijdrage definitieve gegevens over bovengenoemde post ontbreken, kan de Raad van Toezicht gebruik maken van schattingen.

Betaling afvalbeheersbijdrage

  • 2.9 De voorlopige afvalbeheersbijdrage is verschuldigd vanaf de inwerkingtreding van deze overeenkomst en wordt eenmaal per maand aan de Stichting afgedragen. De voorlopige afvalbeheersbijdrage dient te worden betaald binnen dertig dagen na facturering. Bij te late betaling wordt een rente verschuldigd conform de ECB Refi-rente + 5% op jaarbasis.

  • 2.10 Restitutie van afvalbeheersbijdragen of betaling van afvalbeheersbijdragen ten opzichte van hetgeen reeds als voorlopige afvalbeheersbijdrage is betaald zal in eerste instantie plaatsvinden door verrekening met saldi in de toekomstige afdracht van voorlopige afvalbeheersbijdragen.

Artikel 3 – Verplichting Stichting tot melding en verslaglegging

  • 3.1 De Stichting neemt de verplichting op zich namens de leden van de Vereniging BEM te voldoen aan de meldingsplicht en aan de verslagleggingsplicht uit het Besluit. De Stichting zal tevens voldoen aan de meldings- en verslagleggingsplicht uit het Besluit namens die importeurs die geen lid van de Vereniging BEM zijn, maar die een hoeveelheid autobanden bij een lid van de Vereniging BEM kopen waarvoor ten behoeve van hen een afvalbeheersbijdrage aan de Stichting is betaald, mits deze importeurs de Stichting afzonderlijk hebben gemachtigd namens hen de melding en verslaglegging uit het Besluit te verrichten voor de van het desbetreffende lid van de Vereniging BEM gekochte hoeveelheid autobanden.

  • 3.2 De Stichting zal zelf aan de verplichting uit het eerste lid kunnen voldoen, dan wel uitvoering kunnen geven aan deze verplichting door middel van de door haar opgerichte uitvoeringsorganisatie RecyBEM B.V.

Artikel 4 – Instandhouding verwijderingsysteem

  • 4.1 Ieder lid van de Vereniging BEM heeft na afdracht van de afvalbeheersbijdrage en zolang hij bij deze overeenkomst partij is, recht op instandhouding en gebruikmaking van het verwijderingsysteem voor het aantal banden waarvoor een afvalbeheersbijdrage is betaald, zulks gedurende de looptijd van deze overeenkomst, zodat hij daarmee voldoet aan alle verplichtingen die voor producenten en importeurs, dan wel voor diegenen die autobanden aan een ander ter beschikking stellen, gelden op grond van het Besluit.

  • 4.2 De Stichting en de leden van de Vereniging BEM verplichten zich over en weer tot medewerking aan en het instandhouden van een verwijderingsysteem.

Artikel 5 – Besteding opbrengst afvalbeheersbijdragen

  • 5.1 Uit de opbrengst van de afvalbeheersbijdragen in het door de Stichting beheerde fonds worden de door de Stichting van tijd tot tijd vast te stellen inzamelingsvergoeding, de systeemkosten en de kosten van verwijdering van autobanden bij gemeentelijke depots gefinancierd.

  • 5.2 De Stichting zal ook overige taken die zij ingevolge mogelijke toekomstige wijzigingen van het Besluit op zich neemt, kunnen financieren uit de opbrengst van de afvalbeheersbijdragen.

  • 5.3 De Stichting heeft de uitvoering van deze overeenkomst opgedragen aan RecyBEM B.V., die wordt gerechtigd om alle handelingen ter uitvoering van deze overeenkomst te verrichten.

  • 5.4 Indien en voor zover op enig moment de opbrengst van de afvalbeheersbijdrage niet (meer) wordt aangewend voor de uitkering van de inzamelingsvergoeding, de financiering van de systeemkosten en de kosten van de gemeentelijke depots, besluit de Stichting over de aanwending van deze gelden voor doeleinden gelegen binnen de doelstelling van de Stichting.

Artikel 6 – Informatieverstrekking

  • 6.1 De leden van de Vereniging BEM verbinden zich jegens de Stichting alle informatie te verstrekken die voor een goede uitvoering van deze overeenkomst nodig is. Daartoe behoort in ieder geval een jaarlijkse accountantscontrole en goedkeurende controleverklaring.

  • 6.2 De leden van de Vereniging BEM verbinden zich in het bijzonder jegens de Stichting de daartoe door de Stichting aangewezen personen toe te laten tot hun bedrijf en de administratie, en alle in het kader van de controle op de juiste afdracht van de afvalbeheersbijdrage gevraagde informatie binnen een door de Stichting nader te bepalen termijn te verstrekken.

  • 6.3 De accountantscontrole en controleverklaring als bedoeld in het eerste lid zal voor de eerste keer plaatsvinden in het jaar dat deze overeenkomst van kracht wordt en vervolgens minimaal één keer per kalenderjaar.

  • 6.4 De Stichting heeft te allen tijde het recht de juistheid en volledigheid van de gegeven informatie te (doen) controleren.

  • 6.5 De Stichting verplicht zich de door de leden van de Vereniging BEM in het kader van deze overeenkomst verstrekte informatie niet aan andere leden van de Vereniging ter kennis te brengen. Om te voorkomen dat leden van de Vereniging BEM via deelname in de Raad van Toezicht van de Stichting kennis kunnen krijgen van deze informatie, wordt de facturering en inning volledig verzorgd door RecyBEM B.V.

  • 6.6 Indien een lid van de Vereniging BEM de verplichtingen ingevolge het eerste, tweede of derde lid niet of niet tijdig nakomt, is hij gehouden een door de Stichting vast te stellen boete van 1.000 EUR te betalen per week dat niet aan de verplichtingen wordt voldaan, te vermeerderen met rente daarover conform de ECB Refi-rente + 5% op jaarbasis. Dit laat onverlet de mogelijkheid voor de Stichting nakoming van deze overeenkomst te verlangen en/of de overeenkomst ten aanzien van het betreffende lid te beëindigen conform artikel 8.

Artikel 7 – Duur van de overeenkomst

  • 7.1 De overeenkomst is gesloten voor een bepaalde tijd die eindigt op 31 december 20225. De rechten en verplichtingen ingevolge de overeenkomst gaan in op een door de Raad van Toezicht te bepalen datum.

  • 7.2 Na afloop van de in het eerste lid bepaalde tijd wordt de overeenkomst telkens stilzwijgend verlengd voor een periode van drie jaar, tenzij de Stichting of een lid van de Vereniging BEM het lidmaatschap met inachtneming van een opzegtermijn van tenminste zes maanden tegen het einde van de bepaalde tijd schriftelijk bij aangetekende brief heeft opgezegd. Bij opzegging van de overeenkomst jegens of door een lid loopt de overeenkomst ten aanzien van de overige leden door.

  • 7.3 De overeenkomst kan niet tussentijds worden opgezegd, behalve in geval zich een van de situaties voordoet genoemd in artikel 8 eerste of tweede lid.

Artikel 8 – (Tussentijdse) beëindiging overeenkomst

  • 8.1 In geval van al dan niet toerekenbare tekortkoming in de nakoming van één of meerdere van de verplichtingen uit de overeenkomst door een lid van de Vereniging BEM, kan de Stichting, nadat zij het desbetreffende lid in gebreke heeft gesteld bij een schriftelijke aanmaning waarbij een redelijke termijn voor nakoming is gegeven, de overeenkomst jegens het desbetreffende lid van de Vereniging BEM tussentijds opzeggen met onmiddellijke ingang. Het desbetreffende lid van de Vereniging BEM is gehouden alle in verband met de opzegging gemaakte kosten en ontstane schade aan de Stichting te vergoeden. Het vorenstaande laat onverlet het recht voor de Stichting om nakoming van de overeenkomst en/of schadevergoeding te verlangen.

  • 8.2 De Stichting kan de overeenkomst bovendien tussentijds opzeggen indien op enig moment de leden van de Vereniging BEM die (nog) partij zijn bij deze overeenkomst gezamenlijk niet langer tenminste 80% van het totaal aantal in Nederland op de markt gebrachte autobanden vertegenwoordigen. In dat geval zal er, alvorens opzegging kan plaatsvinden, beraad plaatsvinden met de leden van de Vereniging BEM in een daartoe bijeengeroepen ledenvergadering.

  • 8.3 In geval van opzegging op grond van het eerste lid resp. het tweede lid zal de Stichting de Minister van Infrastructuur en Waterstaat op de hoogte stellen van het feit dat voor het desbetreffende lid resp. voor alle leden van de Vereniging BEM de door de Stichting gedane collectieve mededeling ingevolge het Besluit is komen te vervallen.

  • 8.4 De overeenkomst kan niet worden ontbonden in geval van een tekortkoming in de nakoming van de overeenkomst, zulks ongeacht of de tekortkoming de andere partij kan worden toegerekend.

Artikel 9 – Gevolgen nietigheid (deel van) overeenkomst; wijziging van omstandigheden; afwijking overeenkomst

  • 9.1 Indien enig onderdeel van deze overeenkomst ongeldig of in strijd met de wet zal blijken te zijn, zal zulks de geldigheid van de overige bepalingen van deze overeenkomst niet aantasten. Partijen zullen het ongeldige of onverbindende gedeelte vervangen door bedingen die wel geldig en verbindend zijn en waarvan de gevolgen, gelet op de inhoud en strekking van deze overeenkomst, zo veel mogelijk overeenstemmen met die van het ongeldige of onverbindende gedeelte.

  • 9.2 Indien wijziging van enig onderdeel van de overeenkomst moet plaatsvinden vanwege wijzigingen in de regelgeving of enig ander overheidsbesluit, zijn partijen gehouden te goeder trouw met elkaar te onderhandelen teneinde een wijziging van de overeenkomst te bereiken die zo veel mogelijk aansluit bij hetgeen partijen met deze oorspronkelijke overeenkomst hebben beoogd, met inachtneming van de gewijzigde omstandigheden.

  • 9.3 Partijen zullen van de inhoud van deze overeenkomst slechts kunnen afwijken bij nadere tussen hen aangegane schriftelijke overeenkomst.

Artikel 10 – Toepasselijk recht; bevoegde rechter

  • 10.1 Op deze overeenkomst is Nederlands recht van toepassing.

  • 10.2 Geschillen voortvloeiend uit of samenhangend met deze overeenkomst zullen uitsluitend worden voorgelegd aan de absoluut bevoegde rechter te Den Haag, tenzij tussen partijen alsnog arbitrage is overeengekomen.

Namens de Stichting, C. van Oostenrijk

Namens de leden van de Vereniging BEM, H. de Leeuw

ONHERROEPELIJKE MACHTIGING

Ondergetekende(n), _______________________________, in dit verband bevoegdelijk handelend namens ____________________, verleent (verlenen) hierbij onherroepelijke machtiging aan de Vereniging BEM om namens haar deze ‘Overeenkomst inzake de afvalbeheersbijdrage voor autobanden’ met de Stichting Fonds Band en Milieu aan te gaan. Ondergetekende(n) heeft (hebben) deze overeenkomst daarbij geparafeerd.

Handtekening vertegenwoordiger 1:

Handtekening vertegenwoordiger 2:

   

Vertegenwoordiger: __________________

Vertegenwoordiger: ________________

   

Handtekening: ______________________

Handtekening: _____________________

   

Plaats: ____________________________

Plaats: ___________________________

   

Datum: ___________________________

Datum: ___________________________

BIJLAGE B: REGELS VOOR DE NALEVING VAN DE ABBO AUTOBANDEN

Producenten/Importeurs zijn gehouden tot nakoming van de verplichtingen die voortkomen uit de ABBO Autobanden. Artikel 2.3, sub e. stelt de Stichting in staat om nakoming af te dwingen met in acht name van de volgende regels.

1. Informatieplicht en afdracht Afvalbeheersbijdrage

  • 1.1 Producenten/Importeurs zijn gehouden aan de informatieplicht en het per maand doen van een aangifte aan RecyBEM van het aantal Autobanden waarvoor een Afvalbeheersbijdrage is verschuldigd, zoals omschreven in artikel 2 en 6 van de Overeenkomst (bijlage A), en aan de plicht tot afdracht van de Afvalbeheersbijdrage.

  • 1.2 RecyBEM informeert de Producenten/Importeurs over de administratieve voorwaarden. De administratieve kosten voor de naleving van de ABBO Autobanden komen voor rekening van de Producent/Importeur.

  • 1.3 Bij niet, gedeeltelijke of foutieve nakoming van de informatieplicht kan de Stichting op basis van de beschikbare informatie een forfaitaire Afvalbeheersbijdrage opleggen aan de betreffende Producent/Importeur.

2. Boeteregeling

  • 2.1 Indien een Producent/Importeur niet of te laat betaalt kan de Stichting per verzuim, in aanvulling op het gestelde in artikel 2.9 van de Overeenkomst (bijlage A), een verzuimboete opleggen van minimaal € 50 tot maximaal 10% van het bedrag van de jaarlijks verschuldigde Afvalbeheersbijdrage.

  • 2.2 Indien een Producent/Importeur niet meewerkt aan de informatieverstrekking zijn de regels zoals zijn opgenomen in artikel 6 van de Overeenkomst (bijlage A) van toepassing.

  • 2.3 Indien de Stichting een vergrijp constateert ten aanzien van de uitvoering van de ABBO Autobanden, dan kan de Stichting een vergrijpboete opleggen per geconstateerd vergrijp van minimaal € 1.000 en maximaal 100% van het bedrag van de jaarlijks verschuldigde Afvalbeheersbijdrage.

  • 2.4 Indien een Producent/Importeur niet binnen 30, respectievelijk 45 dagen een opgelegde boete betaalt of de verplichtingen niet alsnog nakomt, kan de boete worden verhoogd met 50% respectievelijk 100%.

  • 2.5 Indien een Producent/Importeur niet binnen 60 dagen een opgelegde boete betaalt of de verplichtingen niet alsnog nakomt, kan de Stichting de vordering overdragen aan een incassobureau of deurwaarder.

  • 2.6 Het voldoen van een boete die is opgelegd conform deze regels voor naleving van de ABBO Autobanden ontslaat de betreffende Producent/Importeur niet van de verplichting te voldoen aan op hem rustende verplichtingen onder de ABBO Autobanden.

3. Ontbinden overeenkomst

  • 3.1 Bij voortdurende of herhaalde niet nakoming van verplichtingen ten aanzien van de uitvoering van de ABBO Autobanden stelt de Stichting de Producent/Importeur hierover in gebreke.

  • 3.2 Indien een Producent/Importeur niet binnen 30 dagen na ontvangst van de in gebreke stelling alsnog aan de verplichtingen voldoet, kan de Stichting de Producent/Importeur uitsluiten van aansluiting bij de ABBO Autobanden en uitsluiten van het gebruik maken van de Afvalbeheerstructuur.

  • 3.3 Tegen een beslissing van de Stichting tot uitsluiting van aansluiting kan de betreffende Producent/Importeur binnen vier weken na verzending van de beslissing bezwaar aantekenen bij het bestuur van de Stichting. Het bestuur van de Stichting heroverweegt de beslissing tot uitsluiting van aansluiting op basis van de door de betreffende Producent/Importeur aangevoerde bezwaren en neemt binnen zes weken na ontvangst van het bezwaar een nieuwe beslissing. Het aantekenen van bezwaar zoals bedoeld in dit artikellid, schorst de werking van de beslissing tot uitsluiting niet. Het bezwaar kan niet mondeling worden ingediend.

  • 3.4 Indien een producent/Importeur wordt uitgesloten van aansluiting voldoen de Vereniging BEM en de Stichting niet langer namens de betreffende Producent/Importeur aan het Bbab. De betreffende Producent/Importeur dient dan individueel te voldoen aan het Bbab en kan bij het Ministerie ontheffing van de algemeen verbindend verklaring aanvragen.

  • 3.5 Indien een Producent/Importeur wordt uitgesloten van aansluiting kunnen de Vereniging BEM en de Stichting hiervan melding doen aan de Inspectie voor de Leefomgeving en Transport, die de individuele naleving van het Bbab kan handhaven. Vereniging BEM en Stichting kunnen de bij hen bekende gegevens ten aanzien van de betreffende Producent/Importeur, inclusief eventuele bedrijfsvertrouwelijke gegevens, overdragen aan de Inspectie voor de Leefomgeving en Transport.

  • 3.6 Uitsluiting van aansluiting ontslaat de betreffende Producent/Importeur niet van de verplichting te voldoen aan op hem rustende verplichtingen onder de ABBO Autobanden die zijn ontstaan op een moment dat de betreffende Producent/Importeur nog bij de ABBO Autobanden was aangesloten.

4. Invorderingskosten

  • 4.1 Alle kosten die Vereniging BEM of Stichting in en/of buiten rechte moet maken met betrekking tot de invordering van de door een Producent/Importeur verschuldigde en niet tijdig betaalde boete komen voor rekening van de betreffende Producent/Importeur.

  • 4.2 De door de betreffende Producent/Importeur te betalen vergoeding voor de in het vorige artikellid bedoelde kosten, voor zover deze invordering buiten rechte betreffen, wordt vastgesteld op basis van het Besluit vergoeding voor buitengerechtelijke incassokosten.

5. Geschillen

  • 5.1 Geschillen die voortkomen uit de regels voor de naleving of de uitvoering van de ABBO Autobanden zullen worden behandeld volgens artikel 10 van de Overeenkomst (bijlage A).

BIJLAGE C: LEDENLIJST VERENIGING BAND EN MILIEU

Hier als ingevoegd te beschouwen lijst van de 429 leden van de Vereniging Band en Milieu op 18 mei 2022.


X Noot
1

In de Bbab en de Regeling beheer autobanden wordt nog de oude, ongedefinieerde term ‘hergebruik’ als verzamelterm voor ‘producthergebruik’ (ongedefinieerd) en ‘materiaalhergebruik’ (gedefinieerd in artikel 1, onder f, van het Bbab) gebruikt. Voor die laatste twee termen worden in de Wm respectievelijk ‘voorbereiden voor hergebruik’ en ‘recycling’ gebruikt, als gedefinieerd in artikel 1.1, eerste lid, van de Wm.

X Noot
2

In het Bbab en de Regeling beheer autobanden wordt nog de oude term ‘materiaalhergebruik’ of ‘hergebruiken als materiaal’ gebruikt voor het gebruiken van recyclaat na een recyclinghandeling (‘recycling’ als gedefinieerd in artikel 1.1, eerste lid, van de Wm).

X Noot
3

In de Bbab en de Regeling beheer autobanden worden de begrippen producent en importeur apart gedefinieerd en gebruikt. In de Wm en de Regeling wordt met de term producent mede bedoeld importeur. Hiermee wordt dus hetzelfde bedoeld. In dit besluit wordt de Bbab en de Regeling beheer autobanden aangehouden.

X Noot
4

per 31 mei 2022, de datum van de (geactualiseerde) tekst van deze overeenkomst.

X Noot
5

voor de looptijd prevaleert het bepaalde in artikel 4.2 van de ABBO Autobanden.

Naar boven