Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Datum ondertekening |
---|---|---|---|---|
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport | Staatscourant 2022, 34719 | ander besluit van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Datum ondertekening |
---|---|---|---|---|
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport | Staatscourant 2022, 34719 | ander besluit van algemene strekking |
De Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport,
Gelet op Verordening (EU) 2017/625 van het Europees Parlement en de Raad van 15 maart 2017 betreffende officiële controles en andere officiële activiteiten die worden uitgevoerd om de toepassing van de levensmiddelen- en diervoederwetgeving en van de voorschriften inzake diergezondheid, dierenwelzijn, plantgezondheid en gewasbeschermingsmiddelen te waarborgen, tot wijziging van de Verordeningen (EG) nr. 999/2001, (EG) nr. 396/2005, (EG) nr. 1069/2009, (EG) nr. 1107/2009, (EU) nr. 1151/2012, (EU) nr. 652/2014, (EU) 2016/429 en (EU) 2016/2031 van het Europees Parlement en de Raad, de Verordeningen (EG) nr. 1/2005 en (EG) nr. 1099/2009 van de Raad en de Richtlijnen 98/58/EG, 1999/74/EG, 2007/43/EG, 2008/119/EG en 2008/120/EG van de Raad, en tot intrekking van de Verordeningen (EG) nr. 854/2004 en (EG) nr. 882/2004 van het Europees Parlement en de Raad, de Richtlijnen 89/608/EEG, 89/662/EEG, 90/425/EEG, 91/496/EEG, 96/23/EG, 96/93/EG en 97/78/EG van de Raad en Besluit 92/438/EEG van de Raad (verordening officiële controles) (PbEU 2017, L 95) en de artikelen 13b en 33 van de Warenwet;
Besluit:
De Warenwetregeling doorberekening kosten wordt als volgt gewijzigd:
A
Artikel 1 wordt als volgt gewijzigd:
1. In de alfabetische volgorde worden de volgende begripsbepalingen ingevoegd, luidende:
degene die werkzaamheden laat verrichten, degene die daartoe het verzoek doet of degene ten behoeve van wie werkzaamheden worden verricht;
doorvoer als bedoeld in artikel 3, onderdeel 44, van verordening (EU) 2017/625;
producten als bedoeld in bijlage I, onderdeel 7.3, van verordening (EG) 853/2004;
Verordening (EU) Nr. 1379/2013 van het Europees Parlement en de Raad van 11 december 2013 houdende een gemeenschappelijke marktordening voor visserijproducten en aquacultuurproducten, tot wijziging van Verordeningen (EG) nr. 1184/2006 en (EG) nr. 1224/2009 van de Raad en tot intrekking van Verordening (EG) nr. 104/2000 van de Raad (PbEU 2013, L 354);
2. De begripsbepaling ‘aquacultuurproducten’ komt te luiden:
aquacultuurproducten als bedoeld in artikel 5, onderdeel b, van verordening (EU) 1379/2013;
3. De begripsbepalingen ‘belanghebbende bij de lading’, ‘medewerker van de NVWA’, ‘starttarief’ en ‘verordening (EU) 952/2013’ vervallen.
4. De begripsbepaling ‘exportverklaring’ komt te luiden:
een schriftelijke verklaring ten behoeve van degene die waren anders dan in doorvoer buiten Nederland wil brengen in verband met door landen van bestemming gestelde eisen;
5. De begripsbepaling ‘invoer’ komt te luiden:
invoer als bedoeld in artikel 3, onderdeel 40, van verordening (EU) 2017/625;
6. Onder vervanging van de punt aan het slot van de laatste begripsbepaling door een puntkomma wordt een begripsbepaling toegevoegd, luidende:
onderzoeken, keuringen, administratieve voorbereiding en afwikkeling daarvan.
B
De titel van § 2 komt te luiden:
C
Artikel 2 wordt als volgt gewijzigd:
1. Het eerste lid komt te luiden:
1. De minister berekent aan de aanbieder de kosten door voor een op grond van artikel 47, eerste lid, van verordening (EU) 2017/625 voorgeschreven invoercontrole van producten van dierlijke oorsprong afkomstig uit derde landen die op Nederlands grondgebied worden gebracht.
2. In het tweede lid, onderdeel a, wordt:
a. ‘in de artikelen 49, eerste, tweede en derde lid, en 52’ vervangen door ‘in artikel 49, eerste en tweede lid,’;
b. ‘€ 0,01262’ vervangen door ‘€ 0,01486’;
c. ‘€ 75,72’ vervangen door ‘€ 89,16’;
d. ‘€ 580,52’ vervangen door ‘€ 683,56’;
e. ‘€ 0,01639’ vervangen door ‘€ 0,01930’;
f. ‘€ 98,34’ vervangen door ‘€ 115,80’;
g. ‘€ 753,94’ vervangen door ‘€ 887,50’.
3. In het tweede lid, onderdeel b, wordt:
a. ‘als bedoeld in artikel 51, eerste lid, onderdeel b en c, van verordening (EU) 2017/625’ vervangen door ‘op grond van op artikel 51, eerste lid, onderdeel b of c, van verordening (EU) 2017/625 gebaseerde gedelegeerde handelingen van de Europese Commissie’;
b. ‘€ 165,03’ vervangen door ‘€ 78,21’;
c. ‘€ 34,57’ vervangen door ‘€ 39,10’;
d. ‘werkzaamheden’ vervangen door ‘controle’.
4. In het derde lid wordt:
a. ‘€ 826,96’ vervangen door ‘€ 973,75’;
b. ‘€ 1.653,89’ vervangen door ‘€ 1.947,47’;
c. ‘€ 3.307,85’ vervangen door ‘€ 3.895,01’;
d. ‘€ 4.961,77’ vervangen door ‘€ 5.842,51’;
e. ‘€ 1.075,03’ vervangen door ‘€ 1.265,85’;
f. ‘€ 2.150,08’ vervangen door ‘€ 2.531,73’;
g. ‘€ 4.300,19’ vervangen door ‘€ 5.063,50’;
h. ‘€ 6.459,12’ vervangen door ‘€ 7.605,65’.
D
Artikel 2a wordt als volgt gewijzigd:
1. In het eerste lid wordt ‘belanghebbende bij de lading’ vervangen door ‘aanbieder’ en wordt na ‘verordening (EU) 2017/625’ ingevoegd ‘of een op artikel 51, eerste lid, van verordening (EU) 2017/625 gebaseerde gedelegeerde handeling van de Europese Commissie’.
2. In het tweede lid wordt ‘€ 103,71’ vervangen door ‘€ 117,30’.
E
Artikel 2b wordt als volgt gewijzigd:
1. In het eerste lid wordt ‘belanghebbende bij de lading’ vervangen door ‘aanbieder’ en wordt na ‘verordening (EU) 2017/625’ ingevoegd ‘of een op artikel 51, eerste lid, van verordening (EU) 2017/625 gebaseerde gedelegeerde handeling van de Europese Commissie’.
2. In het tweede lid wordt ‘€ 103,71’ vervangen door ‘€ 117,30’.
F
Artikel 2c wordt als volgt gewijzigd:
1. In het eerste lid wordt ‘belanghebbende bij de lading’ vervangen door ‘aanbieder’ en ‘lading’ door ‘zending’.
2. In het tweede lid wordt:
a. ‘€ 69,14’ vervangen door ‘€ 78,20’;
b. ‘€ 138,28’ vervangen door ‘€ 156,41’;
c. na ‘verordening (EU) 2017/625’ ingevoegd ‘of op grond van artikel 51, eerste lid, van verordening (EU) 2017/625 gebaseerde gedelegeerde handelingen van de Europese Commissie’.
G
Artikel 3 komt te luiden:
1. De minister berekent aan de aanbieder de kosten door voor controles en activiteiten als bedoeld in de artikelen 65, 66, 67, 68 en 69 van verordening (EU) 2017/625 of de op één of meer van die artikelen gebaseerde gedelegeerde handelingen of uitvoeringshandelingen van de Europese Commissie.
2. De kosten, bedoeld in het eerste lid, bedragen voor iedere medewerker van de NVWA:
a. € 78,21 starttarief; en
b. € 39,10 per kwartier dat aan de controles en activiteiten door een medewerker van de NVWA is besteed.
3. De kosten, bedoeld in het tweede lid, worden vermeerderd met:
a. een in de tweede kolom van bijlage I genoemd bedrag aan administratiekosten, waarbij het bedrag afhankelijk is van de inspectietijd, zoals opgenomen in de eerste kolom van die bijlage; en
b. indien sprake is van bemonstering en laboratoriumonderzoek, een in de tweede kolom van bijlage II genoemd bedrag, waarbij het verschuldigde bedrag afhankelijk is van het uitgevoerde laboratoriumonderzoek genoemd in de eerste kolom van die bijlage.
H
Artikel 4 wordt als volgt gewijzigd:
1. In het eerste lid wordt ‘belanghebbende bij de lading’ vervangen door ‘aanbieder’ en ‘als bedoeld in artikel 77, eerste lid, onderdeel h, van verordening (EU) 2017/625’ door ‘ter uitvoering van de op artikel 77, eerste lid, onderdeel h, van verordening (EU) 2017/625 gebaseerde gedelegeerde handelingen van de Europese Commissie’.
2. Het tweede lid komt te luiden:
2. De kosten, bedoeld in het eerste lid, bedragen voor iedere medewerker van de NVWA:
a. € 78,21 starttarief; en
b. € 39,10 per kwartier dat aan de activiteiten door een medewerker van de NVWA is besteed.
I
Artikel 5 wordt als volgt gewijzigd:
1. In het eerste lid wordt ‘De minister berekent aan de belanghebbende bij de lading de kosten door voor een op grond van artikel 4 van het Warenwetbesluit Invoer levensmiddelen uit derde landen en’ vervangen door ‘De minister berekent aan de aanbieder de kosten door voor een op grond van’.
2. Het tweede lid komt te luiden:
2. De kosten, bedoeld in het eerste lid, komen overeen met de in de tweede kolom van bijlage III genoemde bedragen waarbij het verschuldigde bedrag afhankelijk is van het uitgevoerde laboratoriumonderzoek genoemd in de eerste kolom van die bijlage.
3. Er worden twee leden toegevoegd, luidende:
3. De kosten, bedoeld in het tweede lid, worden tevens in rekening gebracht bij de aanbieder die een zending, na een eerdere controle, als bedoeld in het eerste lid, in Nederland of in een andere lidstaat van de Europese Unie, opnieuw aanbiedt.
4. De kosten, bedoeld in het tweede lid, worden vermeerderd met:
a. een bedrag van € 581,40 indien aanvullende inspecties nodig zijn naar aanleiding van door de douane aangehouden of overgedragen zendingen;
b. een bedrag van € 581,40 indien aanvullende inspecties nodig zijn naar aanleiding van doorgereden zendingen of zendingen die niet voor aangemeld zijn als bedoeld in artikel 58, onderdeel b, van verordening (EU) 2017/625;
c. een bedrag van € 581,40, in afwijking van artikel 3, voor activiteiten als bedoeld in artikel 68, tweede lid, van verordening (EU) 2017/625.
J
Artikel 6 vervalt.
K
Artikel 7 wordt als volgt gewijzigd:
1. In het eerste lid wordt ‘berekent aan de belanghebbende bij de lading de kosten door voor een op grond van verordening (EU) 2017/625’ vervangen door ‘berekent aan de aanbieder de kosten door voor een op grond van artikel 47, eerste lid, van verordening (EU) 2017/625’.
2. In het tweede lid, onderdeel a, wordt:
a. ‘als bedoeld in artikel 51, eerste lid, onderdeel d, van verordening (EU) 2017/625’ vervangen door ‘op grond van op artikel 51, eerste lid, onderdeel d, van verordening (EU) 2017/625 gebaseerde gedelegeerde handelingen van de Europese Commissie’;
b. ‘€ 0,01262’ vervangen door ‘€ 0,01486’;
c. ‘€ 75,72’ vervangen door ‘€ 89,16’;
d. ‘€ 580,52’ vervangen door ‘€ 683,56’;
e. ‘€ 0,01639’ vervangen door ‘€ 0,01930’;
f. ‘€ 98,34’ vervangen door ‘€ 115,80’;
g. ‘€ 753,94’ vervangen door ‘€ 887,50’.
3. Het tweede lid, onderdeel b, komt te luiden:
b. voor een controle op grond van op artikel 77, eerste lid, onderdeel c, van verordening (EU) 2017/625 gebaseerde gedelegeerde handelingen van de Europese Commissie voor iedere medewerker van de NVWA:
1° € 78,21 starttarief; en
2° € 39,10 per kwartier dat aan de controle door deze medewerker van de NVWA is besteed.
4. In het derde lid wordt:
a. ‘€ 826,96’ vervangen door ‘€ 973,75’;
b. ‘€ 1.653,89’ vervangen door ‘€ 1.947,47’;
c. ‘€ 3.307,85’ vervangen door ‘€ 3.895,01’;
d. ‘€ 4.961,77’ vervangen door ‘€ 5.842,51’;
e. ‘€ 1.075,03’ vervangen door ‘€ 1.265,85’;
f. ‘€ 2.150,08’ vervangen door ‘€ 2.531,73’;
g. ‘€ 4.300,19’ vervangen door ‘€ 5.063,50’;
h. ‘€ 6.459,12’ vervangen door ‘€ 7.605,65’.
L
Artikel 8 wordt als volgt gewijzigd:
1. In het eerste lid wordt ‘de exploitant of de eigenaar van een inrichting’ vervangen door ‘degene’ en ‘die inrichting’ door ‘een inrichting’.
2. In het tweede lid wordt:
a. ‘€ 165,03’ vervangen door ‘€ 203,37’;
b. ‘€ 34,57’ vervangen door ‘€ 39,82’.
3. In het derde lid wordt:
a. ‘in de tweede kolom van de bijlage’ vervangen door ‘in de tweede kolom van bijlage I’;
b. ‘waarbij het bedrag’ vervangen door ‘waarbij het verschuldigde bedrag’;
c. ‘de bijlage’ vervangen door ‘die bijlage’.
4. In het vierde lid wordt:
a. ‘sectie IX’ vervangen door ‘secties IX en X’;
b. ‘€ 63,34’ vervangen door ‘€ 80,34’;
c. ‘€ 85,68’ vervangen door ‘€ 98,92’;
d. ‘€ 21,42’ vervangen door ‘€ 24,73’;
e. ‘€ 78,95’ vervangen door ‘€ 70,09’.
5. Het vijfde lid vervalt.
M
Artikel 9 wordt als volgt gewijzigd:
1. In het eerste lid wordt ‘de exploitant of de eigenaar’ vervangen door ‘degene’.
2. In het tweede lid wordt:
a. ‘€ 165,03’ vervangen door ‘€ 203,37’;
b. ‘€ 34,57’ vervangen door ‘€ 39,82’.
3. In het derde lid wordt:
a. ‘in de tweede kolom van de bijlage’ vervangen door ‘in de tweede kolom van bijlage I’;
b. ‘waarbij het bedrag’ vervangen door ‘waarbij het verschuldigde bedrag’;
c. ‘de bijlage’ vervangen door ‘die bijlage’.
4. In het vierde lid wordt:
a. ‘sectie IX’ vervangen door ‘secties IX en X’;
b. ‘€ 85,68’ vervangen door ‘€ 98,92’;
c. ‘€ 21,42’ vervangen door ‘€ 24,73’;
d. ‘€ 78,95’ vervangen door ‘€ 70,09’.
5. Het vijfde lid vervalt.
N
Artikel 10 wordt als volgt gewijzigd:
1. In het eerste lid wordt ‘de exploitant of de eigenaar van een bron’ vervangen door ‘degene die een bron exploiteert’.
2. In het tweede lid wordt:
a. ‘€ 165,03’ vervangen door ‘€ 203,37’;
b. ‘€ 34,57’ vervangen door ‘€ 39,82’.
3. Er wordt een lid toegevoegd, luidende:
3. De kosten, bedoeld in het tweede lid, worden vermeerderd met een in de tweede kolom van bijlage I genoemd bedrag aan administratiekosten, waarbij het verschuldigde bedrag afhankelijk is van de inspectietijd, zoals opgenomen in de eerste kolom van die bijlage.
O
Artikel 11 wordt als volgt gewijzigd:
1. Het eerste lid komt te luiden:
1. De minister berekent aan degene die een aanvraag doet tot registratie van een inrichting in het kader van artikel 6 van verordening (EG) 852/2004 de kosten door.
2. In het tweede lid wordt ‘€ 48,80’ vervangen door ‘€ 54,90’.
P
Artikel 12 wordt als volgt gewijzigd:
1. In het eerste lid wordt na ‘verordening (EU) 2017/625’ toegevoegd ‘en de daarop gebaseerde uitvoeringshandelingen van de Europese Commissie’.
2. In het derde lid wordt:
a. ‘€ 165,03’ vervangen door ‘€ 110,98’;
b. ‘€ 34,57’ vervangen door ‘€ 33,21’;
c. ‘werkzaamheden’ vervangen door ‘controle’.
Q
In het eerste lid van artikel 12a wordt na ‘verordening (EU) 2017/625’ ingevoegd ‘en de daarop gebaseerde uitvoeringshandelingen van de Europese Commissie’.
R
Artikel 13 wordt als volgt gewijzigd:
1. In het eerste en derde lid wordt na ‘verordening (EU) 2017/625’ telkens ingevoegd ‘en de daarop gebaseerde uitvoeringshandelingen of gedelegeerde handelingen van de Europese Commissie’.
2. In het vijfde en zesde lid wordt ‘gebruikte rauwe melk’ telkens vervangen door ‘ontvangen rauwe melk’.
S
De artikelen 14 en 14a vervallen.
T
Artikel 14b wordt als volgt gewijzigd:
1. In het eerste lid wordt:
a. ‘€ 165,03’ vervangen door ‘€ 203,37’;
b. ‘€ 34,57’ vervangen door ‘€ 39,82’.
2. In het tweede lid wordt:
a. ‘in de tweede kolom van de bijlage’ vervangen door ‘in de tweede kolom van bijlage I’;
b. ‘waarbij het bedrag’ vervangen door ‘waarbij het verschuldigde bedrag’;
c. ‘de bijlage’ vervangen door ‘die bijlage’.
U
Artikel 14c wordt als volgt gewijzigd:
1. In het eerste lid wordt:
a. ‘€ 165,03’ vervangen door ‘€ 203,37’;
b. ‘€ 34,57’ vervangen door ‘€ 39,82’.
2. In het tweede lid wordt:
a. ‘in de tweede kolom van de bijlage’ vervangen door ‘in de tweede kolom van bijlage I’;
b. ‘waarbij het bedrag’ vervangen door ‘waarbij het verschuldigde bedrag’;
c. ‘de bijlage’ vervangen door ‘die bijlage’.
V
De titel van § 3 komt te luiden:
W
Artikel 15 komt te luiden:
1. De aanbieder doet een aanvraag voor controles, activiteiten of werkzaamheden als bedoeld in de artikelen 2, eerste lid, 3, eerste lid, 4, eerste lid, 5, eerste lid, 7, eerste lid, 12, eerste lid, en 25, eerste lid, die hij wenst te laten verrichten, schriftelijk of elektronisch bij de NVWA, uiterlijk vóór 14:00 uur op de werkdag voorafgaand aan de dag van de voorgenomen uitvoering van de controles, activiteiten of werkzaamheden.
2. De aanvraag, bedoeld in het eerste lid, omvat ten minste:
a. de soorten te verrichten controles, activiteiten of werkzaamheden;
b. de soorten en de hoeveelheden goederen;
c. de datum en het tijdstip waarop de controles, activiteiten of werkzaamheden naar verwachting zullen aanvangen; en
d. de datum en het tijdstip waarop de controles, activiteiten of werkzaamheden naar verwachting zullen eindigen.
3. De NVWA stelt naar aanleiding van de aanvraag vast:
a. datum en tijdstip waarop de controles, activiteiten of werkzaamheden zullen aanvangen;
b. datum en tijdstip waarop de controles, activiteiten of werkzaamheden zullen eindigen; en
c. het aantal personen dat met het verrichten van deze controles, activiteiten of werkzaamheden zal worden belast.
4. Indien de datum of het tijdstip van aanvang of beëindiging van de controles, activiteiten of werkzaamheden, bedoeld in het derde lid, afwijkt van de datum of het tijdstip volgens de aanvraag, bedoeld in het eerste lid, stelt de NVWA degene die de aanvraag heeft gedaan, hiervan in kennis.
5. Indien aangevraagde controles, activiteiten of werkzaamheden niet zullen plaatsvinden, worden uitgesteld of wijziging ondergaan als gevolg van niet aan de NVWA te wijten oorzaken of omstandigheden, bericht de aanbieder, bedoeld in het eerste lid, dit schriftelijk of elektronisch aan de NVWA uiterlijk om 14.00 uur op de werkdag voorafgaande aan de dag waarop de desbetreffende controles, activiteiten of werkzaamheden plaatsvinden dan wel zouden hebben plaatsgevonden.
Y
Artikel 16 komt te luiden:
1. In de volgende gevallen worden de kosten van controles, activiteiten of werkzaamheden, bedoeld in de artikelen 2, eerste lid, voor zover het een invoercontrole als bedoeld in artikel 2, tweede lid, onderdeel b, betreft, 3, eerste lid, 4, eerste lid, en 7, eerste lid, voor zover het een controle als bedoeld in artikel 7, tweede lid, onderdeel b, betreft, verhoogd:
a. indien de controles, activiteiten of werkzaamheden later zijn aangemeld dan op het van toepassing zijnde tijdstip, genoemd in artikel 15, eerste lid;
b. indien de controles, activiteiten of werkzaamheden, op verzoek van de aanbieder, buiten openingstijd plaatsvinden;
c. indien de controles, activiteiten of werkzaamheden worden onderbroken of uitgesteld, onderscheidenlijk vinden geheel of gedeeltelijk niet plaats, door omstandigheden buiten toedoen van de met de controle, activiteit of werkzaamheid belaste persoon of personen;
d. indien voor de uitvoering van de controles, activiteiten of werkzaamheden naar het oordeel van de aanwezige medewerker van de NVWA meer tijd nodig is dan is aangemeld op grond van artikel 15, tweede lid.
2. De verhoging, bedoeld in het eerste lid, onderdelen a en b, bedraagt voor iedere medewerker van de NVWA € 11,73 per kwartier.
3. De verhoging, bedoeld in het eerste lid, onderdelen c en d, bedraagt voor iedere medewerker van de NVWA € 39,10 per kwartier.
Z
Na artikel 16 wordt een artikel ingevoegd, luidende:
1. In de volgende gevallen worden de kosten van controles, bedoeld in artikel 12, eerste lid, verhoogd:
a. indien de controles later zijn aangemeld dan op het van toepassing zijnde tijdstip, genoemd in artikel 15, eerste lid;
b. indien de controles, op verzoek van de aanbieder, buiten openingstijd plaatsvinden;
c. indien de controles worden onderbroken of uitgesteld, onderscheidenlijk vinden geheel of gedeeltelijk niet plaats, door omstandigheden buiten toedoen van de met de controle belaste persoon of personen;
d. indien voor de uitvoering van de controles naar het oordeel van de aanwezige medewerker van de NVWA meer tijd nodig is dan is aangemeld op grond van artikel 15, tweede lid.
2. De verhoging, bedoeld in het eerste lid, onderdelen a en b, bedraagt voor iedere medewerker van de NVWA € 9,96 per kwartier.
3. De verhoging, bedoeld in het eerste lid, onderdelen c en d, bedraagt voor iedere medewerker van de NVWA € 33,21 per kwartier.
AA
Artikel 17 komt te luiden:
In de volgende gevallen worden de kosten van controles of werkzaamheden, bedoeld in de artikelen 5, eerste lid, en 25, eerste lid, verhoogd:
a. indien de monstername op een ander controlepunt dan de door de NVWA aangewezen grenscontroleposten plaatsvindt, worden de kosten verhoogd met een bedrag van € 436,04;
b. indien de controles of werkzaamheden, op verzoek van de aanbieder, buiten openingstijd plaatsvinden, worden de kosten verhoogd met een bedrag van € 130,82;
c. indien de controles of werkzaamheden worden onderbroken of uitgesteld, onderscheidenlijk vinden geheel of gedeeltelijk niet plaats, door omstandigheden buiten toedoen van de met de controle of werkzaamheden belaste persoon of personen, worden de kosten verhoogd met een bedrag van € 145,35.
BB
Na artikel 17 wordt een artikel ingevoegd, luidende:
1. Indien een ingediende aanvraag voor een controle als bedoeld in artikel 2, eerste lid, voor zover het een controle als bedoeld in artikel 2, tweede lid, onderdeel a, en derde lid, betreft of artikel 7, eerste lid, voor zover het een controle als bedoeld in artikel 7, tweede lid, onderdeel a, en derde lid, betreft niet is afgemeld op het in artikel 15, eerste lid, genoemde tijdstip, worden aan de aanbieder kosten van het niet of niet tijdig afmelden doorberekend.
2. De kosten, bedoeld in het eerste lid, bedragen:
a. € 95,54 per aangemelde zending; en
b. indien van toepassing € 78,21 voor een vergeefse reis van iedere met de controle belaste medewerker van de NVWA.
3. De kosten, bedoeld in het tweede lid, onderdeel b, worden niet in rekening gebracht indien de met de controle belaste medewerker van de NVWA op de grenscontrolepost of een ander controlepunt andere werkzaamheden kan verrichten.
CC
Artikel 18 wordt als volgt gewijzigd:
1. Voor de tekst wordt de aanduiding ‘1.’ geplaatst en wordt ‘werkzaamheden’ vervangen door ‘controles, activiteiten of werkzaamheden’.
2. Er wordt een lid toegevoegd, luidende:
2. Indien op één locatie, op één dag, binnen een aaneengesloten periode, reguliere pauzes daaronder begrepen, verschillende soorten controles, activiteiten of werkzaamheden ten behoeve van één aanbieder worden verricht en voor deze controles, activiteiten of werkzaamheden op grond van deze regeling starttarieven zijn verschuldigd, wordt de aanbieder, in afwijking van het eerste lid, alleen het starttarief van de eerst aangevraagde controle, activiteit of werkzaamheid in rekening gebracht.
DD
In artikel 19 wordt ‘werkzaamheden’ telkens vervangen door ‘controles, activiteiten of werkzaamheden’.
EE
Artikel 20 komt te luiden:
De kosten voor laboratoriumonderzoeken van chemische en microbiologische monsters die zijn genomen in het kader van controles, activiteiten en werkzaamheden, bedoeld in deze regeling, met uitzondering van controles en werkzaamheden, bedoeld in de artikelen 5, eerste lid, en 25, eerste lid, komen overeen met de in de tweede kolom van bijlage II genoemde bedragen waarbij het verschuldigde bedrag afhankelijk is van het uitgevoerde laboratoriumonderzoek genoemd in de eerste kolom van die bijlage.
FF
Artikel 21 komt te luiden:
1. De minister berekent aan de exploitant of de eigenaar van de inrichting, dan wel degene die de producten ten tijde van de controle onder zijn hoede had, de kosten door voor een aanvullende officiële controle.
2. De kosten voor een digitale of schriftelijke aanvullende officiële controle bedragen € 92,12.
3. De kosten voor een aanvullende officiële controle bedragen voor iedere medewerker:
a. € 78,13 starttarief; en
b. een bedrag van € 30,12 per kwartier dat aan de inspectiewerkzaamheden door een medewerker van de NVWA is besteed.
4. Het starttarief, bedoeld in het derde lid, onderdeel a, wordt niet in rekening gebracht indien de aanvullende officiële controle plaatsvindt op internet of via sociale media.
5. De kosten, bedoeld in het derde lid, worden verhoogd met € 30,12 administratiekosten.
6. In afwijking van het vijfde lid worden de kosten, bedoeld in het derde lid, vermeerderd met:
a. € 60,24 administratiekosten indien een interventie plaatsvindt; of
b. € 301,20 administratiekosten indien de natuurlijke persoon of rechtspersoon eerder drie maal is beboet voor een vergelijkbare overtreding en er nog geen twee jaar zijn verlopen sinds die eerdere bestuurlijke boetes onherroepelijk zijn geworden of indien de aanvullende officiële controle plaatsvindt bij een bedrijf waar de NVWA eerder met spoed heeft ingegrepen in het proces in verband met risico’s voor de volksgezondheid.
7. De kosten, bedoeld in het derde lid, worden bij bemonstering en laboratoriumonderzoek vermeerderd met:
a. een bedrag van € 30,12 per kwartier dat aan de bemonsteringswerkzaamheden door een medewerker van de NVWA is besteed; en
b. het in de tweede kolom van bijlage II genoemd bedrag, waarbij het verschuldigde bedrag afhankelijk is van het uitgevoerde laboratoriumonderzoek genoemd in de eerste kolom van die bijlage.
8. De kosten voor een aanvullende officiële bemonstering bedragen voor iedere medewerker:
a. € 78,13 starttarief;
b. een bedrag van € 30,12 per kwartier dat aan de bemonsteringswerkzaamheden door een medewerker van de NVWA is besteed;
c. het in de tweede kolom van bijlage II genoemd bedrag, waarbij het verschuldigde bedrag afhankelijk is van het uitgevoerde laboratoriumonderzoek genoemd in de eerste kolom van die bijlage;
d. € 30,12 administratiekosten.
9. In afwijking van het tweede tot en met achtste lid bedragen de kosten voor een aanvullende officiële controle bij een inrichting als bedoeld in artikel 4 van verordening (EG) 853/2004 en waarvoor bijlage III, secties IX en X, van die verordening voorschriften bevat:
a. € 98,92 starttarief;
b. een bedrag van € 24,73 per kwartier dat aan de werkzaamheden is besteed door de persoon die met de werkzaamheden is belast; en
c. € 70,09 administratiekosten.
10. In afwijking van het derde tot en met achtste lid bedragen de kosten voor een aanvullende officiële controle in een erkend bedrijf voor iedere medewerker van de NVWA:
a. € 203,37 starttarief; en
b. € 39,82 per kwartier dat aan de inspectiewerkzaamheden door deze medewerker van de NVWA is besteed.
11. De kosten, bedoeld in het tiende lid, worden vermeerderd met een in de tweede kolom van bijlage I genoemd bedrag aan administratiekosten, waarbij het verschuldigde bedrag afhankelijk is van de inspectietijd, zoals opgenomen in de eerste kolom van die bijlage.
12. In afwijking van het derde tot en met achtste lid en tiende lid bedragen de kosten voor een aanvullende officiële controle bij een veehouder, voor zover deze controle betrekking heeft op de naleving van artikel 4, eerste lid, en bijlage I, deel A, van verordening (EG) 852/2004, voor iedere medewerker van de NVWA:
a. € 158,02 starttarief; en
b. € 34,66 per kwartier dan aan de inspectiewerkzaamheden door deze medewerker van de NVWA is besteed.
13. De kosten, bedoeld in het twaalfde lid, worden vermeerderd met een in de tweede kolom van bijlage IV genoemd bedrag aan administratiekosten, waarbij het verschuldigde bedrag afhankelijk is van de inspectietijd, zoals opgenomen in de eerste kolom van die bijlage.
14. Indien het beoordelen van een studie als bedoeld in artikel 3, tweede lid, van verordening (EG) nr. 2073/2005 van de Commissie van 15 november 2005 inzake microbiologische criteria voor levensmiddelen (PbEU 2005, L 338) onderdeel uitmaakt van een aanvullende officiële controle, worden de kosten van deze beoordeling doorberekend.
15. De kosten, bedoeld in het veertiende lid, bedragen:
a. € 291,47 per beoordeling van een studie per product of productgroep, voor de eerste twee beoordelingen; en
b. € 116,59 per beoordeling van een studie per product of productgroep, vanaf de derde beoordeling.
16. Dit artikel is niet van toepassing op een periodieke controle in een erkend bedrijf als bedoeld in artikel 9, eerste lid.
GG
Artikel 22 wordt als volgt gewijzigd:
1. Het eerste lid komt te luiden:
1. De minister berekent de kosten voor de verificatie van de inachtneming van het productdossier, bedoeld in artikel 38, tweede lid, van verordening (EU) 2019/787, door aan de exploitanten, bedoeld in artikel 38, tweede lid, van verordening (EU) 2019/787.
2. In het tweede lid wordt ‘bedragen: € 34,57’ vervangen door ‘bedragen € 39,82’.
3. In het derde lid wordt ‘€ 165,03’ vervangen door ‘€ 203,37’.
HH
Artikel 23 wordt als volgt gewijzigd:
1. In het eerste lid wordt ‘de exploitant, de eigenaar of de vertegenwoordiger van de eigenaar van een inrichting’ vervangen door ‘degene’.
2. In het tweede lid wordt ‘De kosten voor een exportverklaring’ vervangen door ‘De kosten voor de behandeling en afhandeling door de NVWA van een aanvraag voor een exportverklaring’ en wordt ‘€ 60,59’ vervangen door ‘€ 54,23’.
3. In het vierde lid wordt ‘€ 197,42’ vervangen door ‘€ 230,17’.
4. In het zesde lid wordt:
a. ‘€ 165,03’ vervangen door ‘€ 161,08’;
b. ‘€ 34,57’ vervangen door ‘€ 44,35’.
5. Er wordt een lid toegevoegd, luidende:
7. De kosten, bedoeld in het tweede lid, worden vermeerderd met een bedrag van € 260,21 indien bij de afgifte van een exportverklaring etiketten moeten worden beoordeeld door een medewerker van de NVWA.
II
Artikel 24 wordt als volgt gewijzigd:
1. In het eerste lid wordt ‘de exploitant, de eigenaar of de vertegenwoordiger van de eigenaar van een inrichting’ vervangen door ‘degene’.
2. In het tweede lid, aanhef, wordt ‘De kosten voor een exportverklaring’ vervangen door ‘De kosten voor de behandeling en afhandeling door het COKZ van een aanvraag voor een exportverklaring’.
3. In het tweede lid wordt:
a. ‘€ 23,97’ vervangen door ‘€ 40,92’;
b. ‘€ 18,36’ vervangen door ‘€ 20,46’;
c. ‘€ 1,53’ vervangen door ‘€ 3,50’.
JJ
Artikel 25 wordt als volgt gewijzigd:
1. Voor de tekst wordt de aanduiding ‘1.’ geplaatst en ‘werkelijke’ vervalt.
2. Er worden twee leden toegevoegd, luidende:
2. De kosten, bedoeld in het eerste lid, komen overeen met de in de tweede kolom van bijlage III genoemde bedragen waarbij het verschuldigde bedrag afhankelijk is van het uitgevoerde laboratoriumonderzoek genoemd in de eerste kolom van die bijlage.
3. De kosten, bedoeld in het tweede lid, worden vermeerderd met:
a. een bedrag van € 581,40 indien aanvullende inspecties nodig zijn naar aanleiding van door de douane aangehouden of overgedragen zendingen;
b. een bedrag van € 581,40 indien aanvullende inspecties nodig zijn naar aanleiding van doorgereden zendingen of zendingen die niet voor aangemeld zijn als bedoeld in artikel 4 van verordening (EU) 284/2011;
c. een bedrag van € 581,40, in afwijking van artikel 3, voor activiteiten als bedoeld in artikel 68, tweede lid, van verordening (EU) 2017/625.
KK
In artikel 27 wordt ‘werkzaamheden’ telkens vervangen door ‘controles, activiteiten of werkzaamheden’.
LL
De artikelen 29 en 30 vervallen.
MM
De bijlage komt te luiden:
(bijlage als bedoeld in de artikelen 3, derde lid, onderdeel a, 8, derde lid, 9, derde lid, 10, derde lid, 14b, tweede lid, 14c, tweede lid, 21, elfde lid)
Netto inspectietijd op het bedrijf |
Administratiekosten |
---|---|
15 minuten – 2 uur |
€ 159,28 |
> 2 uur – 4 uur |
€ 318,56 |
> 4 uur – 6 uur |
€ 398,20 |
> 6 uur – 7 uur |
€ 477,84 |
> 7 uur – 8 uur |
€ 557,48 |
> 8 uur – 12 uur |
€ 637,12 |
> 12 uur – 16 uur |
€ 716,76 |
> 16 uur – 20 uur |
€ 796,40 |
> 20 uur – 24 uur |
€ 876,04 |
> 24 uur |
€ 955,68 |
NN
Aan de regeling worden drie nieuwe bijlagen toegevoegd, luidende:
(bijlage als bedoeld in de artikelen 3, derde lid, onderdeel b, 20, en 21, zevende lid, onderdeel b, en achtste lid, onderdeel c)
chemisch onderzoek |
kosten |
|
---|---|---|
albumin lysozyme (ei-eiwit) |
€ 564,21 |
|
amaranth |
€ 378,20 |
|
aminoglycosiden (bevestiging en kwantificering) |
€ 1.378,15 |
|
antibiotica screening NAT (Nouws Ab Test) incl. bevestiging en kwantificering kleiner dan MRL waarde |
€ 97,21 |
|
benzoic acid |
€ 531,48 |
|
benzo(a)pyreen |
€ 545,75 |
|
beta-lactam zonder spoed |
€ 1.379,36 |
|
chloraat |
€ 1.703,60 |
|
chloramphenicol |
€ 1.101,05 |
|
coccidiostaticum (o.a. clopidol toltrazuril) |
€ 1.340,44 |
|
dierlijke eiwitten |
€ 583,28 |
|
dioxine |
€ 1.201,79 |
|
histamine |
€ 580,05 |
|
ivermectine |
€ 1.296,56 |
|
kleurstoffen |
€ 441,66 |
|
koolmonoxide |
€ 350,18 |
|
leucokristalviolet/malachietgroen |
€ 757,94 |
|
macroliden (bevestiging en kwantificering) |
€ 1.310,80 |
|
mariene biotoxines |
€ 1.724,56 |
|
melamine China import (dierlijke producten) |
€ 1.131,53 |
|
mycotoxine |
€ 308,36 |
|
nitrofuranen (matabolieten) |
€ 1.200,65 |
|
nitroimidazolen |
€ 1.212,07 |
|
organochloorverbindingen (organochloorverbindingen/ polychloorbifenylen) |
€ 536,05 |
|
pak (polycyclische aromatische koolwaterstof) |
€ 622,99 |
|
percentage onzuiverheden gesmoten vet |
€ 142,98 |
|
quinolonen (bevestiging en kwantificering) |
€ 1.021,28 |
|
ractopamine |
€ 4.649,37 |
|
radioactiviteit |
€ 235,25 |
|
sulfiet |
€ 463,02 |
|
sulfonamiden (bevestiging en kwantificering) |
€ 1.662,49 |
|
tetracyclines (bevestiging en kwantificering) |
€ 991,69 |
|
tetracyclines (screening) |
€ 618,41 |
|
tranquillizers |
€ 1.212,18 |
|
zware metalen (Pb, Cd, Hg, As) |
€ 1.216,72 |
|
microbiologisch onderzoek |
||
combi aeroob en enterobacteriaceae karkas (kiemgetal) per bepaling |
€ 107,01 |
|
aeroob kiemgetal |
€ 46,32 |
|
bacteriologisch onderzoek |
€ 43,44 |
|
clostridium perfringens |
€ 57,19 |
|
E. coli (grensreactie) |
€ 102,43 |
|
E. coli (kiemgetal) |
€ 47,08 |
|
E. coli (most probable number) |
€ 134,51 |
|
E. coli (stec) |
€ 64,60 |
|
e. coli (stec rundvlees export USA) |
€ 64,60 |
|
enterobacteriaceae (kiemgetal) |
€ 64,60 |
|
listeria monocytogenes |
€ 114,08 |
|
noro en/of Hepatitis A virus |
€ 1.943,62 |
|
noro en/of Hepatitis A virus schelpdieren |
€ 1.814,43 |
|
salmonella (5 deelmonsters) |
€ 73,31 |
|
soortbepaling |
€ 1.595,73 |
|
speciesbepaling |
€ 476,79 |
|
vibrio cholerae / parahaemolyticus incl. bevestiging |
€ 90,82 |
|
visspecies |
€ 544,26 |
(bijlage als bedoeld in artikelen 5, tweede lid, en 25, tweede lid)
laboratoriumonderzoek inclusief monstername |
kosten |
---|---|
aflatoxine |
€ 674,59 |
aflatoxine exclusief monstername |
€ 310,23 |
bestrijdingsmiddelen residuen |
€ 802,01 |
chloramphenicol |
€ 1.615,94 |
cyanide |
€ 1.061,88 |
ethyleenoxide |
€ 812,60 |
GGO (genetisch gemodificeerd organisme) rijst China |
€ 1.294,57 |
melamine levensmiddelen en diervoeders |
€ 582,79 |
norovirus |
€ 2.221,81 |
norovirus schelpdieren |
€ 2.397,84 |
ochratoxine |
€ 674,59 |
pentachloorfenol |
€ 1.486,88 |
pyrrolizidine alkaloïden |
€ 2.118,01 |
rhodamine |
€ 727,82 |
salmonella |
€ 430,47 |
soedanrood |
€ 670,49 |
sulfiet |
€ 761,17 |
radioactiviteit Japan |
€ 635,32 |
radioactiviteit Tsjernobyl |
€ 562,62 |
melamine China/Hongkong productveiligheid |
€ 2.045,41 |
polyamide China/Hongkong productveiligheid |
€ 1.808,69 |
(bijlage als bedoeld in artikel 21, dertiende lid)
Netto inspectietijd op het bedrijf |
Administratiekosten |
---|---|
15 minuten – 2 uur |
€ 138,64 |
> 2 uur – 4 uur |
€ 277,28 |
> 4 uur – 6 uur |
€ 346,60 |
> 6 uur – 7 uur |
€ 415,92 |
> 7 uur – 8 uur |
€ 485,24 |
> 8 uren – 12 uren |
€ 554,56 |
> 12 uren – 16 uren |
€ 623,88 |
> 16 uren – 20 uren |
€ 693,20 |
> 20 uren – 24 uren |
€ 762,52 |
> 24 uren |
€ 831,84 |
In de Warenwetregeling doorberekening kosten (verder: de regeling) is vastgesteld voor welke controles, activiteiten en werkzaamheden de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (verder: NVWA) en de Stichting Controle Orgaan Kwaliteits Zaken (verder: COKZ) kosten in rekening kunnen brengen. In deze regeling zijn ook de tarieven opgenomen die de NVWA en het COKZ in rekening brengen.
De regeling wordt op de volgende punten aangepast:
• wijziging van de hoogte van de tarieven van de NVWA en het COKZ;
• ‘werkelijke kosten’ worden vervangen door tarieven;
• het invoeren van nieuwe tarieven, waaronder een tarief voor vergeefse reis en te late afmelding van zendingen en een tarief voor het beoordelen van etiketten indien dit voor de afgifte van een exportverklaring nodig is; en
• technische aanpassingen.
• Hieronder volgt een nadere toelichting op deze wijzigingen.
Met ingang van 1 januari 2023 wijzigen de tarieven van de NVWA in verband met een aantal ontwikkelingen:
1. periodieke wijziging kostprijs NVWA;
2. kostenverschuivingen als gevolg van een nieuwe kostentoerekening aan producten en diensten van de NVWA: invoeren nieuw kostprijsmodel, waaronder een andere verdeling van kosten over start- en kwartiertarieven; en
3. kostendekkend maken van de tarieven.
Hieronder worden deze ontwikkelingen nader toegelicht.
Periodieke wijziging kostprijs NVWA
Het streven naar kostendekkende tarieven leidt tot periodieke aanpassing van de tarieven aan loon- en prijsontwikkelingen en ontwikkelingen in het toezicht, voor zover deze ontwikkelingen van invloed zijn op kosten die de NVWA maakt bij het verrichten van controles en werkzaamheden. Voor 2023 zijn de NVWA-kostprijzen met 2,9% gestegen. Dat is niet gelijk aan het percentage van de tariefsverhoging per 1 januari 2023, omdat die verhoging ook wordt beïnvloed door de invoering van het nieuwe kostprijsmodel en het kostendekkend maken van de tarieven.
Invoeren nieuw kostprijsmodel
Het nieuwe kostprijsmodel dat de NVWA vanaf 1 januari 2023 hanteert is een resultaat van het programma ‘Herziening PDC, kostprijsmodel en retributiestelsel NVWA’. Het nieuwe kostprijsmodel geeft een transparanter beeld van de kosten die retribueerbare activiteiten met zich meebrengen. Het bedrijfsleven heeft een belangrijke rol gespeeld in het herkenbaar maken van de activiteitencategorieën (Producten- en dienstencatalogus, verder: PDC) waar dit model op bouwt, zodat de gekozen categorieën herkenbaar zijn voor het bedrijfsleven. De herziening van het kostprijs- en retributiemodel omvat het specifieker toerekenen van kostensoorten, zoals huisvestingskosten en een aantal personeelskosten, aan producten. De categorie-indeling van typen bedrijven is verfijnd, kosten worden direct aan categorieën toegerekend en de toerekening van kosten aan start- en kwartiertarief is gewijzigd. In de tabel hieronder is aangegeven onder welke categorie van het nieuwe kostprijsmodel de kosten opgenomen in de regeling vallen.
Warenwetregeling doorberekening kosten |
PDC categorie |
---|---|
Artikel 1 |
n.v.t. (begripsbepalingen) |
Artikel 2 |
Invoer- en doorvoercontroles uit derde landen van producten van dierlijke oorsprong, levende producten, dierlijke bijproducten, hooi en stro en levensmiddelen die zowel producten van plantaardige oorsprong als verwerkte producten van dierlijke oorsprong bevatten (‘samengestelde producten’) (hierna: Invoer- en doorvoercontroles) |
Artikel 2a |
Import hoog risico Invoer- en doorvoercontroles |
Artikel 2b |
Import hoog risico Invoer- en doorvoercontroles |
Artikel 2c |
Import hoog risico Invoer- en doorvoercontroles |
Artikel 3 |
Invoer- en doorvoercontroles |
Artikel 4 |
Invoer- en doorvoercontroles |
Artikel 5 |
Import hoog risico |
Artikel 7 |
Invoer- en doorvoercontroles |
Artikel 8 |
Inspecties en audits |
Artikel 9 |
Inspecties en audits |
Artikel 10 |
Inspecties en audits |
Artikel 11 |
Overige tarieven (dierlijke) (bij)producten |
Artikel 12 |
Aanlandkeuring diepvriesvis |
Artikel 12a |
Aanlandkeuring verse vis en garnalen |
Artikel 13 |
Nationaal Plan Residuen |
Artikel 14b |
Inspecties en audits |
Artikel 14c |
Inspecties en audits |
Artikel 15 |
n.v.t. (procesartikel) |
Artikel 16 |
Invoer- en doorvoercontroles |
Artikel 16a |
Aanlandkeuring diepvriesvis |
Artikel 17 |
Import hoog risico |
Artikel 17a |
Invoer- en doorvoercontroles |
Artikel 18 |
n.v.t. (procesartikel) |
Artikel 19 |
n.v.t. (procesartikel) |
Artikel 20 |
Overige tarieven laboratorium |
Artikel 21 |
Overige tarieven aanvullende controles geregistreerde levensmiddelen bedrijven |
Artikel 22 |
Inspecties en audits |
Artikel 23 |
Fysieke exportcertificering (dierlijke) (bij)producten Exportcertificering op afstand Overige tarieven (dierlijke) (bij)producten |
Artikel 24 |
n.v.t. (COKZ-tarieven) |
Artikel 25 |
Import hoog risico |
Artikel 27 |
n.v.t. (procesartikel) |
Artikelen 28–31 |
n.v.t. (overige bepalingen) |
Bijlage I |
Inspecties en audits |
Bijlage II |
Overige tarieven laboratorium |
Bijlage III |
Import hoog risico |
De andere verdeling van kosten over de start- en kwartiertarieven heeft betrekking op de niet specifiek toerekenbare voorbereidende administratietijd. Deze kosten waren opgenomen in het starttarief. In het nieuwe kostprijsmodel zijn deze kosten verdeeld over het start- en kwartiertarief. Onder het starttarief vallen dan de reiskosten en een gedeelte van de niet specifiek toerekenbare voorbereidende administratietijd. Een deel van de kosten die aan de starttarieven werden toegerekend, worden aan de kwartiertarieven toegerekend. Dit leidt ertoe dat de kostendekkende berekende starttarieven dalen en de kwartiertarieven stijgen. Hierdoor heeft het bedrijfsleven meer invloed op de hoogte van de factuur, aangezien het bedrijfsleven minder invloed heeft op het aantal starttarieven dat in rekening wordt gebracht, en meer invloed heeft op het aantal kwartiertarieven door de werkzaamheden efficiënt te organiseren.
Kostendekkend maken van de tarieven
In het Coalitieakkoord1 is de ambitie neergelegd om voor retribueerbare activiteiten van de NVWA kostendekkende tarieven te hebben.
Per 1 januari 2023 wordt een eerste stap gezet in het kostendekkend maken van de tarieven van de NVWA.2 Uiteraard moet daarbij sprake zijn van retribueerbare activiteiten en ook kosten die niet uitgesloten zijn van doorberekening, zoals initiële opleidingskosten (laatste deel van onderdeel e van artikel 81, van verordening (EU) 2017/6253 (hierna: OCR)). Uitgangspunt is dat kosten die op grond van Europese regelgeving moeten worden doorberekend ook daadwerkelijk worden doorberekend (bijvoorbeeld op grond van de artikelen 79 en 81 van de OCR). Voor de situatie waar geen sprake is van dwingende Europese regelgeving met betrekking tot doorberekening van kosten is het rapport Maat houden 2014 de leidraad bij de afweging om kosten wel of niet door te berekenen.4 Bij de stap naar het meer kostendekkend maken van de tarieven is rekening gehouden met de op 29 november 2022 aangenomen motie van de leden Van Campen en Boswijk.5 Toewerken naar kostendekkende tarieven betekent ook een gelijktijdige afbouw van de generieke overheidsbijdrage. Een deel van deze bijdrage blijft in 2023 in stand.6
Algemeen uitgangspunt voor doorberekening van kosten op grond van Maat houden 2014 is dat handhaving van wet- en regelgeving in beginsel uit de algemene middelen wordt gefinancierd. Het rapport bevat een tweetal beginselen waarin een grondslag kan worden gevonden om af te wijken van dat algemene uitgangspunt dat handhavingskosten niet aan het bedrijfsleven worden doorberekend. Het betreft het ‘profijtbeginsel’ en het ‘veroorzaker betaalt-beginsel’.7 Hierbij spelen ook de zogenoemde randvoorwaarden voor doorberekening een belangrijke rol, zoals verhouding baten/lasten, omvang groep, de financiële positie en concurrentiepositie.8 In opdracht van LNV heeft een onderzoek plaatsgevonden door het onderzoeksinstituut Wageningen Economic Research (WEcR).9 Uit dit onderzoek kan worden opgemaakt dat de impact van het meer kostendekkend maken van de diverse tarieven verschilt per sector en ook soort bedrijf. Over de gehele linie volgt dat geen onaanvaardbare negatieve gevolgen voor de concurrentiepositie of draagkracht van bedrijven worden verwacht.
De tarieven van het COKZ zijn gebaseerd op de begroting van het COKZ voor het jaar 2023. Ten opzichte van 2022 zijn de tarieven verhoogd, waarbij de tarieven niet – zoals afgelopen jaren het geval was – slechts worden geïndexeerd. Het COKZ heeft een inhaalslag gemaakt naar kostendekkende tarieven. De tot op heden gebruikte uurtarieven van COKZ medewerkers die de basis vormen voor de tarieven, zijn herberekend op basis van de werkelijke kosten. Weliswaar zijn de uurtarieven de afgelopen jaren regelmatig geïndexeerd, maar ze kwamen niet overeen met de werkelijke kosten en daarmee niet kostendekkend. Dit leidde tot een negatief saldo voor het COKZ sinds 2019, wat niet langer houdbaar is.
De stijging van de werkelijke kosten heeft een aantal redenen. In de eerste plaats spelen de maatschappelijke ontwikkelingen van toenemende inflatie en de toenemende energie- en grondstofprijzen een belangrijke rol. De verschillende samenwerkingspartners van het COKZ voeren tariefsverhogingen door van 10% of meer. Deze ontwikkelingen leiden tot een andere kostenstructuur en maken deze herberekening noodzakelijk.
Daarnaast waren de gebruikte normtijden voor sommige werkzaamheden die aangehouden werden voor de berekening van tarieven niet meer in verhouding tot de reële tijdsbesteding. Dat is onder andere het geval voor het starttarief ei, hier was voorheen maar drie kwartier tijd voor opgenomen in het tarief. De werkelijkheid is dat dit een uur bedraagt, het starttarief ei stijgt daarom sterker dan het starttarief zuivel. Door de harmonisatie van werkzaamheden binnen het COKZ zijn de tarieven voor zuivel en eieren nu ook gelijk getrokken. Ook bij exportverklaringen was de gebruikte norm niet correct. Deze verklaringen kunnen (nog) niet digitaal worden verwerkt in het e-CertNL systeem en vereisen meer handmatige inzet dan de reguliere exportcertificaten.
Om tot een sluitende begroting te komen, moet gewerkt worden met zowel realistische normtijden als kostendekkende uurtarieven bij de berekening van de tarieven. Voor ei-inrichtingen is de stap naar kostendekkende tarieven groter dan bij zuivel, omdat er de afgelopen jaren nog werd gewerkt met de tarieven en normen uit de tijd van de CPE10 die wel regelmatig geïndexeerd werden, maar nog minder dan zuivel in verhouding stonden tot de werkelijke kosten van het COKZ.
Op de website van het COKZ staat een nadere uitleg over de opbouw van de tarieven.11
In een aantal artikelen van de regeling was opgenomen dat de werkelijke kosten van bepaalde controles, activiteiten en werkzaamheden van de NVWA in rekening werden gebracht.12 In de regeling wordt de term ‘werkelijke kosten’ vervangen door tarieven. Het opnemen van tarieven in de regeling geeft duidelijkheid over de kosten voor het bedrijfsleven. Om die reden worden twee bijlagen (bijlagen II en III) aan de regeling toegevoegd. Op de website van de NVWA (www.nvwa.nl/tarieven) is de onderbouwing gegeven van de diverse kosten die in de tarieven zijn opgenomen.
Deze wijziging van de regeling zorgt voor het opnemen van drie nieuwe tarieven. Twee tarieven hebben betrekking op import en één op de afgifte van exportverklaringen.
Voor de controles bij import van dierlijke producten wordt gerekend met een gewichtstarief (kg of ton). Het komt voor dat inspectiecentra zendingen ter keuring bij de NVWA aanvragen conform het NVWA-planningskader (één dag van te voren voor 14:00 uur), maar dat deze zendingen niet aankomen of niet of te laat worden afgemeld (vóór 14:00 uur één dag van te voren moeten zendingen afgemeld worden). De gemaakte kosten (als bedoeld in artikel 81 van de OCR) in de vorm van een vergeefse reis en/of onnodig ingeplande capaciteit werden tot op heden niet in rekening gebracht bij het individuele inspectiecentrum en werden omgeslagen in de kilogramtarieven en over alle zendingen verdeeld.
Ter bevordering van een efficiënt keuringsproces en een efficiënte inzet van de NVWA zijn twee nieuwe tarieven in de regeling opgenomen. Bij het niet afmelden of een te late afmelding van een zending, worden de volgende kosten in rekening gebracht bij het individuele inspectiecentrum:
– een vast tarief voor de kosten van personele inzet door de NVWA;
– een vast tarief voor een vergeefse reis.
Het in rekening brengen van deze kosten geldt ook voor aangevraagde werkzaamheden bij wederinvoer die niet of te laat worden afgemeld.
Het tarief voor de kosten van personele inzet door de NVWA dat in rekening wordt gebracht is gebaseerd op het uurtarief, waarbij wordt uitgegaan dat gemiddeld 3,7 zendingen per twee NVWA medewerkers13 per uur kunnen worden afgehandeld.
De kosten voor een vergeefse reis betreffen de kosten van de reisuren van de inspecteur en zijn/haar eventuele assistent en de toegerekende kosten van de voorbereiding van de controle. Het tarief voor een vergeefse reis wordt alleen in rekening gebracht als de reis vergeefs wordt gemaakt. Als het een aanvraag of meerdere aanvragen voor controles ten behoeve van een zending betref(t)(fen) en de betreffende zending(en) niet op het geplande moment worden aangeboden voor keuring én er verder geen andere zendingen op het inspectiecentrum ter keuring zijn aangeboden, worden de kosten voor de vergeefse reis in rekening gebracht.
Bij een vergeefse reis is altijd sprake van geen of een te late afmelding. In dat geval wordt het tarief van de vergeefse reis én een tarief voor geen of een te late afmelding in rekening gebracht. Bij geen of een te late afmelding zal niet altijd sprake zijn van een vergeefse reis waardoor – als geen vergeefse reis wordt gemaakt – alleen het tarief voor geen of te late afmelding in rekening wordt gebracht.
De nieuwe tarieven zijn opgenomen in artikel 17a van de regeling (artikel I, onderdeel BB).
Bij de behandeling en afhandeling van een aanvraag voor een exportverklaring moeten in sommige gevallen etiketten worden beoordeeld. Het gaat dan om beoordeling van etiketten van bijzondere eet- en drinkwaren, zoals zuigelingenvoeding, voedingssupplementen, levensmiddelen met een gezondheidsclaim of nieuwe voedingsmiddelen en nieuwe voedselingrediënten. De beoordeling van deze etiketten door de NVWA kost tijd en de kosten hiervan zijn niet opgenomen in het tarief van een exportverklaring. Daarom worden, indien bij de afgifte van een exportverklaring etiketten moeten worden beoordeeld door de NVWA, de kosten daarvan apart in rekening gebracht bij de aanvrager van de exportverklaring. Deze kosten komen bovenop de kosten voor de afgifte van de exportverklaring.
Het nieuwe tarief is opgenomen in artikel 23, zevende lid, van de regeling (artikel I, onderdeel HH).
Van de gelegenheid is gebruik gemaakt om redactionele of taalkundige verbeteringen door te voeren en foutieve of onvolledige verwijzingen en andere technische gebreken te herstellen.
Deze regeling heeft geen effect op de administratieve lasten of nalevingskosten. Tarieven en retributies zijn financiële lasten en vallen als zodanig buiten de definitie van regeldruk. Zij worden aldus niet aangemerkt als regeldruk die voortvloeit uit wet- of regelgeving. De kennisnemingskosten zijn nihil. Het Adviescollege toetsing regeldruk (ATR) heeft het dossier niet geselecteerd voor een formeel advies, omdat het geen gevolgen voor de regeldruk heeft.
De regeling treedt in werking per 1 januari 2023. Deze regeling is na 1 november 2022 in de Staatscourant gepubliceerd. Van het kabinetsbeleid inzake vaste verandermomenten (Kamerstukken II 2009/10, 29 515, nr. 309) is voor wat betreft de publicatiedatum dus afgeweken. Vanwege de technische aard van de wijzigingen, het feit dat de sector over de voorgenomen wijzigingen is geconsulteerd, en het belang dat doorberekening van kosten tijdig kan plaatsvinden, is afgeweken van de minimale publicatietermijn van twee maanden.
De stijging van de tarieven van de NVWA en het COKZ naar een kostendekkend niveau heeft een forse impact op de tarieven per 1 januari 2023. Daarom is in een relatief vroeg stadium contact gezocht met het bedrijfsleven. De gevolgen van het nieuwe kostprijsmodel én daarbij het kostendekkend maken van de tarieven zijn gedeeld en uitgebreid besproken met het bedrijfsleven. Voor zover mogelijk binnen de nieuwe (meer precieze) systematiek van het kostprijsmodel van de NVWA is aan de bezwaren van het bedrijfsleven tegemoet gekomen. Het betreft onder andere aanpassingen die gaan over de verdeling van kosten over start- en kwartiertarieven. Hiermee is onder andere beoogd meer invulling te geven aan de wens van het bedrijfsleven om kosten zelf te beïnvloeden.
Het bedrijfsleven heeft met diverse brieven en tijdens overleggen grote zorgen geuit over de tariefsverhogingen per 1 januari 2023. Het bedrijfsleven is niet ingegaan op uitnodigingen voor consultaties. In recente brieven aan de Tweede Kamer14 is onder meer toegelicht waarom het gerechtvaardigd is om een eerste stap richting kostendekkendheid te zetten.Ingezet zal worden op het herstel van vertrouwen en het gezamenlijk versterken van de dialoog over tarieven. Daarnaast wordt ingezet op het verbeteren van doelmatigheid op verschillende niveaus bij zowel overheid als bedrijfsleven.
Het importerend bedrijfsleven is geconsulteerd over de nieuwe importtarieven (zie paragraaf 4.1). Het bedrijfsleven kon instemmen met het invoeren van deze tarieven. Het bedrijfsleven vroeg zich af hoe er wordt omgegaan met het in rekening brengen van deze tarieven in geval van overmachtssituaties. Daarover gaat de NVWA in gesprek met het bedrijfsleven.
Het ontwerp van deze regeling is voorgelegd aan de deelnemers aan het Regulier Overleg Warenwet (ROW)15. Deze consultatie heeft niet geleid tot opmerkingen.
Artikel 1 van de regeling bevat de begripsbepalingen. Onderdeel A zorgt voor het vervallen, het wijzigen en het toevoegen van enkele begripsbepalingen. Deze wijzigingen betreffen:
– het zoveel mogelijk verwijzen naar de op Europees niveau vastgestelde definities (het gaat dan over de begripsbepalingen ‘doorvoer’, ‘eiproducten’, ‘aquacultuurproducten’, en ‘invoer’);
– het begrip ‘verordening (EU) 952/2013’ kan vervallen in verband met de nieuwe begripsbepaling ‘invoer’.
– de begrippen ‘medewerker van de NVWA’ en ‘starttarief’ kunnen vervallen omdat deze voldoende duidelijk zijn;
– het begrip ‘belanghebbende bij de lading’ wordt vervangen door ‘aanbieder’, waarmee wordt aangesloten bij de Regeling NVWA-tarieven;
– het begrip ‘werkzaamheden’ wordt toegevoegd en vervangt hiermee het begrip (bedrijfs- of keurings)activiteiten in de betreffende artikelen;
– het begrip ‘exportverklaring’ wordt verruimd en heeft daarmee niet alleen meer betrekking op een verklaring over ‘waren’, maar kan ook betrekking hebben op het bedrijf dat exporteert.
De titel van paragraaf 2 wordt aangepast om beter aan te sluiten bij de termen gebruikt in de artikelen van die paragraaf.
De wijzigingen betreffen onder meer het herstel van foutieve of onvolledige verwijzingen naar bepalingen uit andere (Europese) wet- en regelgeving.
Zoals in paragraaf 3 van deze toelichting is aangegeven, zijn de werkelijke kosten in de regeling vervangen door tarieven. Dit geldt ook voor de controles met betrekking tot hoog risico producten import16, die onder andere bestaan uit de kosten van laboratoriumonderzoek zoals opgenomen in bijlage III. In bepaalde gevallen kan er sprake zijn van een toeslag of bijkomende kosten. In de artikelen 5 en 25 zijn de gevallen opgenomen waar sprake is van bijkomende kosten en in artikel 17 de situaties waarbij een toeslag wordt berekend. Een toeslag wordt in rekening gebracht als de NVWA extra kosten moet maken door werkzaamheden buiten openingstijd, bij een te late afmelding of bij monstername buiten een grenscontrolepost. De kosten worden in rekening gebracht bij de aanbieder en de importeur of zijn vertegenwoordiger. Door deze specifieke toerekeningen betalen anderen niet bij aan deze kosten. Bijkomende kosten worden in rekening gebracht als de NVWA extra kosten heeft door niet naleving van regels of niet conforme zendingen. Bijkomende kosten worden in ieder geval in de volgende gevallen gemaakt:
– de douane stuurt zendingen ter controle door aan de NVWA, omdat documenten niet in orde zijn;
– zendingen zijn niet aangemeld of niet ter keuring aangeboden;
– zendingen moeten worden vernietigd, omdat ze niet conform zijn.
In de artikelen 3, 4, 20 en 21 van de regeling was opgenomen dat werkelijke kosten in rekening werden gebracht. In paragraaf 3 van deze toelichting is aangegeven dat de werkelijke kosten zijn vervangen door tarieven, zo ook in deze artikelen van de regeling.
De artikelen 3 en 6 van de regeling overlapten voor een gedeelte. Er is voor gekozen deze artikelen samen te voegen in artikel 3, waardoor artikel 6 is vervallen. Aan artikel 3 wordt toegevoegd dat de minister aan de aanbieder de kosten doorberekent van activiteiten als bedoeld in artikel 68 van de OCR.
In artikel 8, vierde en vijfde lid, van de regeling waren de kosten voor de behandeling en afhandeling van een aanvraag tot erkenning van een inrichting door het COKZ opgenomen en in artikel 9, vierde en vijfde lid, de kosten voor de behandeling en afhandeling van een periodieke controle door het COKZ. Leden 4 en 5 van de artikelen 8 en 9 kunnen worden samengevoegd, aangezien de tarieven voor zuivel en eieren gelijk zijn getrokken (zie ook paragraaf 2.2 van deze toelichting).
Aan artikel 10 wordt een derde lid toegevoegd. Bij de behandeling en afhandeling van een aanvraag van een vergunning voor de exploitatie van een bron als bedoeld in artikel 3 van het Warenwetbesluit Verpakte waters worden ook administratiekosten gemaakt. Het doorberekenen van deze kosten was – ten onrechte – nog niet opgenomen in artikel 10 van de regeling. Deze wijziging zorgt daarvoor.
In het vijfde en zesde lid van artikel 13 is ‘gebruikte rauwe melk’ vervangen door ‘ontvangen rauwe melk’. De kosten van de controles ten aanzien van bepaalde stoffen en residuen daarvan in rauwe melk worden op grond van het eerste lid immers doorberekend aan alle ontvangers van rauwe melk.
De artikelen 14 en 15 zijn samengevoegd. Daarmee komt artikel 14 te vervallen. Het oude artikel 15, onderdeel a, kan vervallen, aangezien de werkzaamheden in artikel 9, eerste lid, niet worden aangevraagd. Een uiterste aanvraagtijdstip is dan ook niet van toepassing. Voor werkzaamheden in artikel 12, eerste lid, is het uiterste aanvraagtijdstip verschoven naar 14.00 uur. Dit is gunstig voor het bedrijfsleven en de NVWA past dit al enige tijd toe.
Artikel 14a komt te vervallen, omdat de exploitanten, bedoeld in artikel 35, eerste lid, van verordening (EU) 2017/625, de kosten voor het advies van een tweede deskundige rechtstreeks betalen aan de deskundige.
De artikelen 16 en 17 van de regeling zijn in vereenvoudigde vorm samengevoegd tot artikel 16.
Voor de algemene toelichting op artikel 17a wordt verwezen naar paragraaf 4.1 van de toelichting.
Met ingang van 1 januari 2023 kent de regeling per categorie controles, activiteiten en werkzaamheden verschillende starttarieven. In het tweede lid van artikel 18 is geregeld dat bij opeenvolgende controles, activiteiten of werkzaamheden het starttarief verschuldigd is dat behoort bij de controle, activiteit of werkzaamheid die als eerste is aangevraagd. Dit starttarief is verschuldigd voor controles, activiteiten of werkzaamheden die door eenzelfde medewerker van de NVWA op één locatie, op één dag, binnen een aaneengesloten periode, reguliere pauzes daaronder begrepen, ten behoeve van één aanbieder worden verricht.
De kosten voor een digitale of schriftelijke aanvullende officiële controle zijn hetzelfde en om die reden zijn het tweede en derde lid van artikel 21 samengevoegd. In het negende en tiende lid waren de kosten voor een aanvullende officiële controle door het COKZ opgenomen. Deze twee leden kunnen worden samengevoegd aangezien de tarieven voor zuivel en eieren gelijk zijn getrokken (zie ook paragraaf 2.2 van deze toelichting). De kosten voor een aanvullende officiële controle bij een veehouder worden vermeerderd met administratiekosten die zijn opgenomen in een nieuwe bijlage IV.
In verband met de vele wijzigingen in artikel 21 is ervoor gekozen het artikel opnieuw vast te stellen.
Het nieuwe zevende lid van artikel 23 is toegelicht in paragraaf 4.2 van deze toelichting.
Artikel 24 heeft betrekking op door het COKZ afgegeven exportverklaringen. Deze wijziging maakt dat duidelijker.
De artikelen 29 en 30 komen te vervallen, omdat deze artikelen niet meer relevant zijn.
De Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, E.J. Kuipers
Coalitieakkoord 2021–2025, ‘Omzien naar elkaar, vooruitkijken naar de toekomst’, 15 december 2021.
Verordening (EU) 2017/625 van het Europees Parlement en de Raad van 15 maart 2017 betreffende officiële controles en andere officiële activiteiten die worden uitgevoerd om de toepassing van de levensmiddelen- en diervoederwetgeving en van de voorschriften inzake diergezondheid, dierenwelzijn, plantgezondheid en gewasbeschermingsmiddelen te waarborgen, tot wijziging van de Verordeningen (EG) nr. 999/2001, (EG) nr. 396/2005, (EG) nr. 1069/2009, (EG) nr. 1107/2009, (EU) nr. 1151/2012, (EU) nr. 652/2014, (EU) 2016/429 en (EU) 2016/2031 van het Europees Parlement en de Raad, de Verordeningen (EG) nr. 1/2005 en (EG) nr. 1099/2009 van de Raad en de Richtlijnen 98/58/EG, 1999/74/EG, 2007/43/EG, 2008/119/EG en 2008/120/EG van de Raad, en tot intrekking van de Verordeningen (EG) nr. 854/2004 en (EG) nr. 882/2004 van het Europees Parlement en de Raad, de Richtlijnen 89/608/EEG, 89/662/EEG, 90/425/EEG, 91/496/EEG, 96/23/EG, 96/93/EG en 97/78/EG van de Raad en Besluit 92/438/EEG van de Raad (verordening officiële controles) (PbEU 2017, L95).
Brief 11 november 2022, Kamerstuk 33 835, nr. 201 en brief van 1 december 2002, Kamerstuk 33 835, nr. 212.
In de artikelen 3, tweede lid, 4, tweede lid, 5, tweede lid, 6, tweede lid, 14a, 20, 21, achtste lid, onderdeel b, negende lid, onderdeel c, en 25 van de Warenwetregeling doorberekening kosten.
Ook wel ‘koppel’ genoemd. Hiermee wordt gedoeld op een bepaalde combinatie van twee medewerkers en bestaat in principe uit een inspecteur – toezichthoudend dierenarts en een assistent inspecteur.
Brief 11 november 2022, Kamerstuk 33 835, nr. 201 en brief van 1 december 2002, Kamerstuk 33 835, nr. 212.
Aan het ROW nemen vertegenwoordigers deel van ondernemers (industrie en handel), van consumenten, van ministeries (met name van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, en van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit), en van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit.
Hoog risico producten:
– Uitvoeringsverordening (EU) 2019/1793 van de Commissie van 22 oktober 2019 betreffende de tijdelijke verhoging van de officiële controles en noodmaatregelen met betrekking tot de binnenkomst in de Unie van bepaalde goederen uit bepaalde derde landen tot uitvoering van de Verordeningen (EU) 2017/625 en (EG) nr. 178/2002 van het Europees Parlement en de Raad, en tot intrekking van de Verordeningen (EG) nr. 669/2009, (EU) nr. 884/2014, (EU) 2015/175, (EU) 2017/186 en (EU) 2018/1660 van de Commissie (PbEU 2019, L 277);
– Verordening (EU) nr. 284/2011 van de Commissie van 22 maart 2011 tot vaststelling van specifieke voorwaarden en gedetailleerde procedures voor de invoer van keukengerei van polyamide- of melaminekunststof van oorsprong of verzonden uit de Volksrepubliek China en de Speciale Administratieve Regio Hongkong van de Volksrepubliek China (PbEU 2011, L 77).
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2022-34719.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.