Regeling van de Minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit van 16 december 2022, nr. WJZ/ 22345984, houdende wijziging van de Regeling tarieven Plantgezondheidswet

De Minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit,

Gelet op artikel 21 van de Plantgezondheidswet;

Besluit:

ARTIKEL I

De Regeling tarieven Plantgezondheidswet wordt als volgt gewijzigd:

A

Artikel 2 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het tweede lid, onderdeel b, vervallen ‘25,’ en ‘,28’.

2. In het derde lid vervalt ‘of een bedrag voor een controle op een schriftelijke terugmelding’.

B

Artikel 3, tweede lid, wordt als volgt gewijzigd:

1. In de aanhef wordt ‘fytosanitaire doorvoer’ vervangen door ‘overlading’.

2. In onderdeel d vervalt ‘of een bedrag voor een controle op een schriftelijke terugmelding’.

C

Artikel 8 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het tweede lid wordt ‘starttarief’ vervangen door ‘basistarief’.

2. Het zevende lid vervalt.

D

Na artikel 8 wordt een artikel ingevoegd, luidende:

Artikel 8a

  • 1. Voor controles op afstand om met Naam, Adres en Woonplaats voorbedrukte exportcertificaten op voorraad te mogen hebben wordt de aanvrager per controle een bedrag in rekening gebracht.

  • 2. Voor het databeheer van fytosanitaire exporteisen wordt een bedrag per aangevraagd certificaat in rekening gebracht.

  • 3. Voor het databeheer van fytosanitaire importeisen wordt een bedrag per zending in rekening gebracht.

E

In artikel 9, aanhef, wordt na ‘export’ ingevoegd ‘, doorvoer’.

F

In artikel 10, eerste lid, onderdeel b, komt de tabel te luiden:

Inspectiepercentage

Tarief per 1000 stelen

Minimum tarief Per partij

Maximum tarief Per partij

1%

€ 0,03

€ 0,30

€ 3,00

3%

€ 0,09

€ 0,90

€ 9,00

5%

€ 0,14

€ 1,40

€ 14,00

10%

€ 0,28

€ 2,80

€ 28,00

15%

€ 0,42

€ 4,20

€ 42,00

25%

€ 0,71

€ 7.10

€ 71,00

35%

€ 0,99

€ 9,90

€ 99,00

50%

€ 1,42

€ 14,20

€ 142,00

75%

€ 2,12

€ 21,20

€ 212,00

G

In artikel 11, eerste lid, onderdeel b, komt de tabel te luiden:

Inspectiepercentage

Tarief per ton

Minimumtarief per partij

1%

€ 0,01

€ 0,25

3%

€ 0,04

€ 1,00

5%

€ 0,06

€ 1,50

7%

€ 0,09

€ 2,25

10%

€ 0,13

€ 3,25

15%

€ 0,19

€ 4,75

20%

€ 0,26

€ 6,50

25%

€ 0,32

€ 8,00

35%

€ 0,45

€ 11,25

50%

€ 0,64

€ 16,00

75%

€ 0,96

€ 24,00

H

Artikel 24 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het eerste lid vervalt de aanduiding ‘1’ voor de tekst.

2. Het tweede lid vervalt.

I

Artikel 28 vervalt.

J

Artikel 30 vervalt.

K

In artikel 50, eerste lid, wordt ‘het onderzoek ten behoeve van het afgeven van een verklaring’ vervangen door ‘onderzoek’’.

L

Artikel 51 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het eerste lid vervalt ‘ten behoeve van het afgeven van een verklaring’.

2. Onder vernummering van het zesde lid tot het vijfde lid vervalt het vijfde lid.

M

Bijlage I wordt vervangen door bijlage 1 bij deze regeling.

N

Bijlage II wordt vervangen door bijlage 2 bij deze regeling.

ARTIKEL II

Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 januari 2023.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

’s-Gravenhage, 16 december 2022

De Minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit, P. Adema

BIJLAGE 1

Bijlage I Verlaagde inspectiefrequenties bij import

(bijlage als bedoeld in de artikelen 10, 11 en 15 van de Regeling tarieven Plantgezondheidswet)

Soort

Land van oorsprong

Minimum %

Snijbloemen

   

Aster

Zimbabwe

75

Dianthus

Colombia

3

Dianthus

Ecuador

15

Dianthus

Kenia

5

Dianthus

Turkije

50

Gypsophila

Ecuador

5

Gypsophila

Kenia

10

Phoenix

Costa Rica

50

Rosa

Colombia

5

Rosa

Ecuador

1

Rosa

Ethiopië

5

Rosa

Kenia

10

Rosa

Zambia

50

Groenten en Fruit

Actinidia

alle1

10

Carica papaya

alle

10

Fragaria

alle

5

Persea americana

alle

3

Rubus

alle

5

Vitis

alle

1

Citrus

Egypte

50

Citrus

Israel

35

Citrus

Mexico

25

Citrus

Marokko

3

Citrus

Peru

10

Citrus

Turkije

7

Citrus

Verenigde Staten

50

Malus

Argentinië

35

Malus

Chili

5

Malus

Nieuw-Zeeland

10

Malus

Zuid-Afrika

15

Malus

Europese derde landen2

15

Mangifera

Brazilië

75

Passiflora

Colombia

5

Passiflora

Kenia

75

Passiflora

La Réunion

10

Passiflora

Zuid-Afrika

75

Passiflora

Vietnam

15

Prunus

Chili

10

Prunus

Turkije

35

Prunus persica

Zuid-Afrika

50

Prunus behalve Prunus persica

Zuid-Afrika

10

Pyrus

Argentinië

25

Pyrus

Chili

15

Pyrus

Zuid-Afrika

10

Vaccinium

Argentinië

25

Vaccinium

Chili

10

Vaccinium

Peru

10

Vaccinium

Europese derde landen2

50

Solanum lycopersicon

Canarische eilanden

25

Solanum lycopersicon

Marokko

1

Wortel en knolgewassen

Alle3

5

X Noot
1

Alle landen van oorsprong behalve Zwitserland

X Noot
2

Europese derde landen (uitgezonderd Zwitserland); Albanië, Andorra, Armenië, Azerbeidzjan, Belarus, Bosnië-Herzegovina, Canarische Eilanden, Faeröer Eilanden, Georgië, IJsland, Liechtenstein, Moldavië, Monaco, Montenegro, Noord-Macedonia, Noorwegen, Rusland (alleen de delen: Central Federal District (Tsentralny federalny okrug), Northwestern Federal District (Severo- Zapadny federalny okrug), Southern Federal District (Yuzhny federalny okrug), North Caucasian Federal District (Severo-Kavkazsky federalny okrug) and Volga Federal District (Privolzhsky federalny okrug)), San Marino, Servië, Turkije, Oekraïne en Verenigd Koninkrijk

X Noot
3

Uitgezonderd Kameroen en Zwitserland

BIJLAGE 2

Bijlage II Tarieven

Artikel

Tarief

2 lid 1 onder a (basistarief)

€ 188,54

2 lid 1 onder a (tarief per kwartier)

€ 30,71

2 lid 1 onder b

€ 245,10

2 lid 1 onder b onder 1° (3 uurs tarief)

€ 478,56

2 lid 1 onder b onder 2° (tarief per kwartier)

€ 39,88

2 lid 3 (tarief per terugmelding)

€ 92,12

3 lid 1

€ 193,94

3 lid 2 onder a (basistarief)

€ 77,01

3 lid 2 onder a (tarief per kwartier)

€ 16,57

3 lid 2 onder b

€ 100,11

3 lid 2 onder b onder 1°

€ 258,48

3 lid 2 onder b onder 2°

€ 21,54

3 lid 2 onder c

€ 41,58

3 lid 2 onder d

€ 92,12

4 onder a

€ 282,81

4 onder b

€ 377,08

4 onder c

€ 115,52

4 onder d

€ 154,02

5

€ 51,37

6

€ 224,43

7

€ 54,23

8 lid 1 (per verzoek)

€ 66,15

8 lid 1 (tarief beoordeling)

€ 2.037,37

8 lid 1 (basistarief)

€ 1.064,08

8 lid 1 (tarief per kwartier)

€ 33,00

8 lid 2 (basistarief)

€ 295,22

8 lid 2 (tarief per kwartier)

€ 30,68

8 lid 3

€ 351,92

8 lid 4

€ 217,40

8 lid 5 (basistarief)

€ 1.064,08

8 lid 5 (tarief per kwartier)

€ 33,00

8 lid 6 (tarief per aanvraag voor een vergunning)

€ 110,00

8a lid 1

€ 132,53

8a lid 2 (CAT, CKA, CST, CKS, CFA)1

€ 1,75

8a lid 2 (CBB, CAA)1

€ 6,03

8a lid 2 (CZZ, CBN, CKB)1

€ 6,85

8a lid 3

€ 5,59

9 onder a (basistarief)

€ 55,68

9 onder a (tarief per minuut)

€ 1,74

9 onder b (basistarief)

€ 83,52

9 onder b (tarief per minuut)

€ 2,61

9 onder c (basistarief)

€ 111,36

9 onder c (tarief per minuut)

€ 3,48

9 onder d

€ 12,18

9 onder e

€ 6,96

9 onder f

€ 6,00

10 lid 1 onder a

€ 12,18

11 lid 1 onder a

€ 12,18

12 onder a

€ 12,18

12 onder b

€ 1,74

12 onder c (1º. medfly val)

€ 28,36

12 onder c (2º. vallen exporteurs)

€ 19,45

12 onder d

€ 107,88

13 onder a

€ 55,52

13 onder b

€ 52,20

13 onder c

€ 156,60

13 onder d

€ 156,60

Artikel 13a, onder a

€ 890,88

Artikel 13a, onder b (starttarief)

€ 55,68

Artikel 13a, onder b (tarief per minuut)

€ 1,74

Artikel 13a, onder c (starttarief)

€ 55,68

Artikel 13a, onder c (tarief per minuut)

€ 1,74

Artikel 13a, onder d (starttarief)

€ 55,68

Artikel 13a, onder d (tarief per minuut)

€ 1,74

14 lid 2 (tarief per ton)

€ 0,882

14 lid 2 (minimum)

€ 4,40

14 lid 2 (maximum)

€ 875

14 lid 3

€ 43,50

16 (basistarief)

€ 43,50

16 (tarief per partij)

€ 0,87

17 lid 1

€ 12,18

17 lid 2

€ 52,20

17a onder a (systeemcontrole)

€ 212,28

17a onder b (aan/afmelden)

€ 104,40

17a lid 2 (starttarief)

€ 55,68

17a lid 2 (tarief per minuut)

€ 1,74

18

€ 160,08

19 lid 1

€ 52,20

20 lid 1

€ 8,70

20 lid 2

€ 8,70

20 lid 4

€ 8,70

22 lid 1 onder a (basistarief)

€ 52,76

22 lid 1 onder a (tarief per minuut)

€ 1,43

22 lid 1 onder b (basistarief)

€ 79,14

22 lid 1 onder b (tarief per minuut)

€ 1,43

22 lid 1 onder c (basistarief)

€ 138,56

22 lid 1 onder c (tarief per minuut)

€ 1,43

22 lid 1 onder d (basistarief)

€ 79,14

22 lid 1 onder d (tarief per minuut)

€ 2,15

22 lid 1 onder e (basistarief)

€ 105,52

22 lid 1 onder e (tarief per minuut)

€ 2,86

22 lid 1 onder f (tarief certificaat)

€ 6,00

22 lid 1 onder f (tarief uitwisselen gegevens)

€ 5,37

22 lid 1 onder g

€ 15,03

23

€ 107,19

27 onder a

€ 142,71

27 onder b

€ 214,07

27 onder c

€ 285,42

29 onder a

€ 21,99

29 onder b (tarief per minuut)

€ 1,65

29 onder b (minimum tarief per monster)

€ 24,74

29 onder c

€ 21,99

29 onder d DEW

€ 208,09

29 onder d Israël/Zuid Afrika

€ 255,44

31 lid 1 (tarief per minuut)

€ 1,43

31 lid 2

€ 0,17

31 lid 3

€ 54,86

31 lid 4

€ 49,48

33 lid 1 onder a (basistarief)

€ 81,00

33 lid 1 onder a (tarief per minuut)

€ 1,80

33 lid 1 onder b (basistarief)

€ 121,50

33 lid 1 onder b (tarief per minuut)

€ 1,80

33 lid 1 onder c (basistarief)

€ 121,50

33 lid 1 onder c (tarief per minuut)

€ 2,70

33 lid 1 onder d (basistarief)

€ 162,00

33 lid 1 onder d (tarief per minuut)

€ 3,60

33 lid 1 onder e

€ 2,28

33 lid 1 onder f

€ 6,00

33 lid 1 onder g (tarief aanvraag)

€ 32,40

33 lid 1 onder g (tarief orderregel)

€ 1,80

34

€ 67,00

36 lid 1 onder a

€ 120,60

36 lid 1 onder b

€ 180,90

36 lid 1 onder c

€ 180,90

36 lid 1 onder d

€ 241,20

36 lid 2

€ 0,80

36 lid 3 (tarief per certificaat)

€ 32,40

36 lid 3 (tarief per orderregel)

€ 0,80

37

€ 12,18

38 onder a

€ 168

38 onder b

€ 252

38 onder c

€ 335

39

€ 227

40 lid 1

€ 17,40

40 lid 2

€ 58,50

42 lid 1 onder a onder 1° (tarief per samenvallende inspectieaanvraag)

€ 35,30

42 lid 1 onder a onder 1° (tarief per inspectieaanvraag)

€ 82,30

42 lid 1 onder a onder 2° (basistarief)

€ 60,00

42 lid 1 onder a onder 2° (tarief per minuut)

€ 1,38

42 lid 1 onder b onder 1° (tarief per samenvallende inspectieaanvraag)

€ 52,49

42 lid 1 onder b onder 1° (tarief per inspectieaanvraag)

€ 123,45

42 lid 1 onder b onder 2° (basistarief)

€ 90,00

42 lid 1 onder b onder 2° (tarief per minuut)

€ 2,07

42 lid 1 onder c onder 1° (tarief per samenvallende inspectieaanvraag)

€ 70,60

42 lid 1 onder c onder 1° (tarief per inspectieaanvraag)

€ 164,60

42 lid 1 onder c onder 2° (basistarief)

€ 120,00

42 lid 1 onder c onder 2° (tarief per minuut)

€ 2,76

42 lid 1 onder d

€ 102,00

42 lid 3

€ 6,80

42 lid 4

€ 6,00

42 lid 5

€ 27,50

43

€ 73,75

45 lid 1

€ 15,00

45 lid 2

€ 49,98

46 onder a

€ 102,00

46 onder b

€ 153,00

46 onder c

€ 204,00

47 lid 1

€ 150,00

47 lid 2

€ 232,20

47 lid 3

€ 232,20

47 lid 4

€ 229,15

47 lid 5

€ 52,74

47 lid 6

€ 255,52

47 lid 7

€ 229,15

48 lid 1

€ 57,20

48 lid 2

€ 124,45

48 lid 3 (tarief monstername)

€ 43,45

48 lid 3 (tarief onderzoek)

€ 45,10

48 lid 3 (tarief verklaring voor oogst)

€ 55,55

48 lid 3 (tarief verklaring na oogst)

€ 94,95

48 lid 4

€ 95,95

48 lid 5

€ 5,65

49

€ 7,45

50 lid 1 onder a

€ 87,10

50 lid 1 onder b

€ 81,35

50 lid 1 onder c

€ 124,45

50 lid 1 onder d

€ 50,25

50 lid 1 onder e

€ 100,50

50 lid 2

€ 100,00

50 lid 3 onder a (tarief monster 1-20 knollen)

€ 35,00

50 lid 3 onder a (tarief monster 21-40 knollen)

€ 41,95

50 lid 3 onder a (tarief monster 41-100 knollen)

€ 62,60

50 lid 3 onder a (tarief monster 101-200 knollen)

€ 97,15

50 lid 3 onder b (tarief monster 1-20 knollen)

€ 44,80

50 lid 3 onder b (tarief monster 21-40 knollen)

€ 60,00

50 lid 3 onder b (tarief monster 41-60 knollen)

€ 75,25

50 lid 3 onder b (tarief monster 61-80 knollen)

€ 90,50

50 lid 3 onder b (tarief monster 81-100 knollen)

€ 105,75

50 lid 3 onder b (tarief monster 101-200 knollen)

€ 182,95

50 lid 3 onder c

€ 62,85

50 lid 3 onder d (tarief per aanvraag)

€ 14,00

50 lid 3 onder d (tarief per monster)

€ 1

50 lid 4

€ 21,70

51 lid 1 onder a onder 1° (tarief uitslag 2 weken)

€ 20,74

51 lid 1 onder a onder 1° (tarief uitslag 4 weken)

€ 16,52

51 lid 1 onder a onder 1° (tarief uitslag 8 weken)

€ 14,47

51 lid 1 onder a onder 1° (tarief uitslag 20 weken)

€ 10,36

51 lid 1 onder a onder 1° (tarief uitslag 36 weken)

€ 7,29

51 lid 1 onder a onder 2° (tarief uitslag 2 weken)

€ 56,53

51 lid 1 onder a onder 2° (tarief uitslag 4 weken)

€ 45,04

51 lid 1 onder a onder 2° (tarief uitslag 8 weken)

€ 39,44

51 lid 1 onder a onder 2° (tarief uitslag 20 weken)

€ 28,26

51 lid 1 onder a onder 2° (tarief uitslag 36 weken)

€ 19,88

51 lid 1 onder b onder 1° (tarief per monster)

€ 6,21

51 lid 1 onder b onder 1° (tarief uitslag binnen 2 weken)

€ 10,37

51 lid 1 onder b onder 1° (tarief uitslag binnen 4 weken)

€ 8,26

51 lid 1 onder b onder 2° (tarief per monster)

€ 7,25

51 lid 1 onder b onder 2° (tarief uitslag binnen 2 weken)

€ 12,11

51 lid 1 onder b onder 2° (tarief uitslag binnen 4 weken)

€ 9,65

51 lid 1 onder c

€ 66,00

51 lid 3 onder a

€ 57,40

51 lid 3 onder b

€ 16,20

51 lid 4

€ 51,70

51 lid 5

€ 10,30

52 onder a

€ 103,55

52 onder b

€ 258,80

X Noot
1

CAA: Pootaardappelen

CZZ: Zaaizaden

CAT: Aardappelen, groente en fruit

CKA: voorraadregister voor CAT

CST: snijbloemen en potplanten

CKS: voorraadregister voor CST

CBN: Bomen en jonge planten

CKB: voorraadregister voor CBN

CBB: bloembollen en vaste planten

CFA: Fyto Algemeen: Diverse producten (fytosanitair)

TOELICHTING

1. Inleiding

De onderhavige regeling wijzigt de Regeling tarieven Plantgezondheidswet (hierna: tarievenregeling). Het betreft tariefsaanpassingen per 1 januari 2023 voor fytosanitaire werkzaamheden verricht door de NVWA en drie plantaardige keuringsdiensten, te weten Stichting Bloembollenkeuringsdienst (hierna: BKD), Stichting Kwaliteits-Controle-Bureau (hierna: KCB) en Stichting Nederlandse Algemene Kwaliteitsdienst (hierna: Naktuinbouw). Voor de vierde plantaardige keuringsdienst, te weten Stichting Nederlandse Algemene Keuringsdienst voor zaaizaad en pootgoed van landbouwgewassen (hierna: NAK), zijn er in beperktere mate aanpassingen.

De belangrijkste veranderingen in de tarieven van de NVWA die optreden door deze wijzigingsregeling betreffen wijzigingen in verband met de herziening van het kostprijsmodel, het streven naar kostendekkende tarieven en de geleidelijke afbouw van de ‘demping’ van de tarieven (overheidsbijdrage). Bij dit laatste is uitdrukkelijk rekening gehouden met de op 29 november 2022 aangenomen motie van de leden de heren Van Campen en Boswijk. Deze was ingediend tijdens het Tweeminutendebat NVWA van 23 november 2022. Het gaat over het tijdstip van de invoering van kostendekkende tarieven en de invoering van het nieuwe verrekenstelsel en het met elkaar in de pas laten lopen van deze trajecten5.

Naast de tariefsaanpassingen bevat deze regeling ook enkele andere wijzigingen; deze worden in de artikelsgewijze toelichting toegelicht.

2. Nieuwe tarieven en tariefswijzigingen

2.1 Aanpassen hoogte van tarieven NVWA per 1 januari 2023

Per 1 januari 2023 hanteert de NVWA een nieuw kostprijsmodel. Ook is met ingang van die datum de (integrale) kostprijs van de NVWA gewijzigd en zal op de genoemde datum een eerste stap worden gezet in het kostendekkend maken van de tarieven (zoals opgenomen in het Coalitieakkoord)6.

Reguliere wijziging integrale kostprijs van de NVWA

Ieder jaar beoordeelt de NVWA wat de werkelijke kosten zijn van haar producten en diensten, hoe deze moeten worden toegerekend aan controles en werkzaamheden (integrale kostprijs) en of de tarieven de kosten nog dekken. De kostprijs van de NVWA wordt vastgesteld door de Minister7 op basis van een aantal bedrijfsvoeringindicatoren (o.a. stijging personele en materiële kosten, omvang begroting NVWA). Daarnaast wordt bekeken of er aanpassingen in werkwijzen zijn (bijvoorbeeld door aanpassingen van regelgeving) die van invloed zijn op de doorberekening van kosten aan derden via de retributies. Bij de beoordeling van kosten in het kader van een actualisering van de integrale kostprijs is gebleken dat rekening houdend met de groei van de NVWA sprake is van een gemiddelde kostprijsstijging van 2,9%. Dat is niet gelijk aan het percentage van de tariefsverhoging per 1 januari 2023, omdat die verhoging ook wordt beïnvloed door de invoering van het nieuwe kostprijsmodel en het kostendekkend maken van de tarieven.

Nieuwe kostprijsmodel per 1 januari 2023.

Het herziene kostprijsmodel is een resultaat van het programma ‘Herziening PDC, kostprijsmodel en retributiestelsel NVWA’. De hoofddoelstellingen van dit programma zijn het bevorderen van rust en acceptatie van de retributietarieven door het bedrijfsleven. Het herziene kostprijsmodel draagt hieraan bij doordat het een transparanter beeld geeft van de kosten die retribueerbare activiteiten met zich meebrengen. Het bedrijfsleven heeft een belangrijke rol gespeeld in het herkenbaar maken van de Producten- en dienstencatalogus (PDC) waar het kostprijsmodel op is gebaseerd. De herziening van het kostprijsmodel omvat het specifieker toerekenen van kostensoorten aan de producten. De categorie-indeling van typen bedrijven is verfijnd, kosten worden direct aan categorieën toegerekend en de toerekening van kosten aan het start- en kwartiertarief is gewijzigd. Hierdoor is de kostentoerekening verfijnder en sluit deze beter aan op de PDC die specifiek opgesteld is voor werkzaamheden voor het bedrijfsleven. De kostentoerekening geschiedt op basis van bedrijfseconomische kostenverdeelsleutels die onderbouwd worden in de toelichting die de NVWA jaarlijks publiceert. Dit nieuwe kostprijsmodel leidt tot kostenverschuivingen tussen de verschillende NVWA-producten en diensten (van bedrijfsleven naar de overheid, maar ook per sector en type bedrijf) en raakt daarmee ook de hoogte van de tarieven van de NVWA. Voor het fytosanitaire domein was sprake van een verschuiving van kosten van CLIENT import als gevolg van toerekening aan Import Fyto en niet meer aan de ongesplitste groep Import/export Fyto.

Eerste stap richting kostendekkende tarieven per 1 januari 2023

Per 1 januari 2023 zal een eerste stap worden gezet in het kostendekkend maken van de tarieven van de NVWA. Het kostendekkend maken van de tarieven betekent ook een gelijktijdige afbouw van de generieke overheidsbijdrage.

Uiteraard moet er bij het kostendekkend maken sprake zijn van retribueerbare activiteiten en ook kosten die niet uitgesloten zijn van doorberekening, zoals initiële opleidingskosten (laatste deel van onderdeel e van artikel 81, van verordening (EU) 2017/6258 (hierna: OCR)). Uitgangspunt is dat kosten die op grond van communautaire regelgeving moeten worden doorberekend ook daadwerkelijk worden doorberekend (bijvoorbeeld op grond van de artikelen 79 en 81 OCR). Voor de situatie waar geen sprake is van dwingende Europese regelgeving met betrekking tot doorberekening van kosten is het rapport Maat houden 2014 de leidraad bij de afweging om kosten wel of niet door te berekenen.9

Sinds begin jaren ’90 van de vorige eeuw geldt als kabinetsbeleid dat zoveel mogelijk kostendekkende tarieven in rekening worden gebracht voor door de rijksoverheid aan derden geleverde prestaties (Kamerstukken II 1990/91, 21 481, nr. 53).

Algemeen uitgangspunt voor doorberekening van kosten op grond van Maat houden 2014 is dat handhaving van wet- en regelgeving in beginsel uit de algemene middelen wordt gefinancierd. Het rapport bevat een tweetal beginselen waarin een grondslag kan worden gevonden om af te wijken van dat algemene uitgangspunt dat handhavingskosten niet aan het bedrijfsleven worden doorberekend. Het betreft het ‘profijtbeginsel’ en het ‘veroorzaker betaalt-beginsel’10. Hierbij spelen ook de zogenoemde randvoorwaarden voor doorberekening een belangrijke rol, zoals verhouding baten/lasten, omvang groep, de financiële positie en concurrentiepositie11. In opdracht van LNV heeft een onderzoek plaatsgevonden door het onderzoeksinstituut Wageningen Economic Research (WEcR)12. Uit dit onderzoek kan worden opgemaakt dat de impact van het meer kostendekkend maken van de diverse tarieven verschilt per sector en ook soort bedrijf. Over de gehele linie volgt dat geen onaanvaardbare negatieve gevolgen voor de concurrentiepositie of draagkracht van bedrijven worden verwacht.

2.2 Nieuwe tarieven NVWA

Artikel 8a, lid 1: Voorbedrukte exportcertificaten met NAW gegevens

In deze regeling is een nieuw tarief opgenomen voor het ‘Digitaal toezicht erkenning NAW-certificaten’. Dit betreft een tarief voor erkenningen op afstand. Het tarief wordt in rekening gebracht bij bedrijven die zijn erkend om met Naam, Adres en Woonplaats voorbedrukte exportcertificaten op voorraad te hebben. De NVWA wil desbetreffende controles niet meer ter plaatse maar vanaf kantoor uitvoeren om daarmee reistijd en ook kosten te besparen.

Artikel 8a, leden 2 en 3: Voorbereidende werkzaamheden export en import

Fytosanitaire keuringen (officiële controles) bij import en export worden uitgevoerd door de plantaardige keuringsdiensten. Veel voorbereidende werkzaamheden, gerelateerd aan deze activiteiten, worden door de NVWA uitgevoerd.

Export

Bij deze werkzaamheden gaat het voor de export onder andere over het bijhouden van fytosanitaire derdelandeneisen, het bijhouden van exportregisters en protocollen, het opstellen van werkinstructies, het vertalen van landeneisen naar een set van eisen in e-CertNL. Deze werkzaamheden zijn nodig om keuringen mogelijk te maken. Hiermee brengen deze werkzaamheden een concreet en individualiseerbaar profijt mee voor het betrokken bedrijf. Dit profijt bestaat erin dat de toegelaten partij bepaalde handelingen mag verrichten die voor anderen verboden zijn. Daarmee mogen de kosten hiervan o.g.v. Maat Houden 2014 worden doorberekend (zie ook hiervoor onder 2.1). De werkzaamheden ten behoeve van de export zijn te beschouwen als toelatingskosten. Veterinair worden deze kosten ook geretribueerd (artikel 6a van de Regeling NVWA-tarieven). Hiermee verdwijnt een verschil in het doorberekeningsbeleid tussen de genoemde twee domeinen.

Bij export is daarnaast een verband te leggen tussen sectoren en de complexiteit van de handel. Er is sprake van specifieke deskundigheid van NVWA-medewerkers die zich per sector met de voorbereidende werkzaamheden bezighouden. Op basis van inzet van deze medewerkers wordt een inschatting gemaakt van de gemiddelde beheerslast van deze inhoudelijke werkzaamheden per sector. De hierbij te hanteren onderverdeling in sectoren is de volgende:

 

Productgroepen

I

CAT/CKA

Aardappel, Groente en Fruit (incl. voorraadregister)

 

CST/CKS

Snijbloemen en Potplanten (incl. voorraadregister)

 

CFA

Diverse producten fytosanitair

II

CBB

Bloembollen en vaste planten (incl. certificaten buiten e-CertNL)

 

CAA

Pootaardappelen

III

CZZ

Zaaizaden

 

CBN/CKB

Bomen en jonge planten, plantuien, groenteplanten

Daarnaast is er sprake van inzet van capaciteit per afgifte van certificaat.

Import

De kosten van werkzaamheden ten behoeve van de import zijn op grond van artikel 79 en 81 van de OCR verplicht retribueerbaar. Onder deze voorbereidende werkzaamheden vallen onder andere het beheer van document en database bijschrijvingen, het beheer van ‘profielen’ in Client Import (bv. de ‘Reduced Checks-profielen’ en product-landcombinaties), het bijhouden van bedrijven en landenregisters, het opstellen van werkinstructies en het afhandelen van uitzoekvragen bij individuele zendingen. Hiernaast komen op grond van artikel 66 OCR kosten van maatregelen die moeten worden genomen bij niet-conforme zendingen bij import verplicht voor rekening van de voor de zending verantwoordelijke ondernemer. (O.a. toezicht op vernietiging, notificaties). Op grond van artikel 138 OCR komen kosten van acties in geval van vastgestelde niet-naleving eveneens verplicht ten laste van het bedrijfsleven.

Het tarief bij import betreft één opslagtarief voor alle sectoren13. Werkvoorbereiding ten behoeve van Import wordt door de EC op basis van Plantgezondheidsverordening of uitvoeringsregelgeving ingegeven. Over de jaren heen verschilt de nodige inspanning per sector dusdanig (inregelen van annexen, wijzigingen, noodmaatregelen, etc.) dat er geen eenduidig, constant beeld te geven is over eventuele differentiatie naar sectoren.

Tot slot zijn de werkzaamheden voor fytosanitaire doorvoer met uitzondering van transhipmentcontroles overgedragen aan KCB. De vergoeding voor de kosten hiervan komen terug in de KCB-tarieven.

2.3 Indexatie e-CertNL-tarief

Het systeem e-CertNL, onderhouden en beheerd door de NVWA, dient voor het geautomatiseerd indienen van inspectie-aanvragen en van verzoeken tot waarmerken van certificaten bij de keuringsdiensten. De plantaardige keuringsdiensten BKD, KCB, NAK en Naktuinbouw maken hier gebruik van in hun systematiek (artikelen 9, 22, 34 en 42). Het tarief voor e-CertNL is voor alle keuringsdiensten gelijk en stijgt met 4,3%. Deze stijging wordt veroorzaakt doordat enerzijds voor 2023 is voorzien om in te teren op de opgebouwde reserveringen van e-CertNL en anderzijds een forse stijging van externe inhuur in 2023 wordt verwacht.

2.4 Verlaagde inspectiefrequenties bij import (bijlage 1)

De verlaagde inspectiefrequenties zijn gebaseerd op een Europese verordening14. Dit biedt de mogelijkheid om voor een aantal planten en plantaardige producten de controles op de aanwezigheid van schadelijke organismen en inspecties met betrekking tot identiteit minder frequent uit te voeren, de zogenaamde 'reduced checks'. Deze percentages worden vastgesteld door de Europese Commissie. De wijziging volgt de Uitvoeringsregeling15 die op 14 december 2022 in werking treedt. In voorliggende tarievenregeling is ook een eerdere aanpassing verwerkt.

2.5 Indexatie tarieven en wijzigingen betreffende de keuringsdiensten
2.5.1 Indexatie en nieuwe tarieven KCB

De indexering van de KCB-tarieven voor loon- en prijscompensatie bedraagt voor 2023 3%. KCB is uitgegaan van een te verwachten stijging van de personele uitgaven in 2023 met 5%. De definitieve stijging zal middels de in 2023 af te sluiten CAO worden vastgesteld. Dit beeld past in de door LNV voor het KCB verwachte prijs- en loonstijgingen in 2023. Tevens heeft KCB specifiek rekening gehouden met veranderende regelgeving in het kader van de Brexit, die naar verwachting extra werkzaamheden vereisen. Voor de noodzakelijke uitbreiding van de capaciteit heeft KCB een bijdrage van LNV ontvangen waardoor deze wervings- en opleidingskosten niet leiden tot verhoogde tarieven.

2.5.2 Indexatie tarieven BKD

De indexering van de tarieven van BKD over 2023 bedraagt 3,75%. BKD rekent met een begrote CAO-stijging per 1 maart 2023 van 3,6% en voorziet ook een sterke prijsstijging voor inkoop.

Artikel 24, tweede lid, 28 en 30 komen te vervallen. Dit is een administratieve aanpassing vanwege het vervallen van artikel 25. Daarnaast zijn dit tarieven voor activiteiten die niet meer worden uitgevoerd.

2.5.3 Indexatie tarieven Naktuinbouw

De indexering van de tarieven van Naktuinbouw is 3,5%. Het tarief voor laboratoriumonderzoek (artikel 39) is hier een uitzondering op. Conform de aanpassing van de Laboratorium diagnosetarieven bij Naktuinbouw stijgt dit tarief 6%. Naktuinbouw kent een eigen arbeidsvoorwaardenoverleg, maar volgt de CAO Open Teelten en CAO Glastuinbouw en de CAO Tuinzaadbedrijven. Er wordt een stijging van de personele uitgaven verwacht van 5 á 6%. Naktuinbouw geeft aan dat dit een reële inschatting is op basis van de beschikbare informatie.

2.5.4 Wijzigingen NAK

De verklaringen, genoemd in de artikelen 50 (bruinrot-ringrot) en 51 (aardappelmoeheid) worden door de NAK niet meer afgegeven, de genoemde onderzoeken vinden nog wel plaats. De artikelen zijn hierop aangepast.

3. Consultatie NVWA-tarieven

De stijging van de tarieven van de NVWA naar een kostendekkend niveau heeft een forse impact op de tarieven per 1 januari 2023. Daarom is in relatief vroeg stadium contact gezocht met het bedrijfsleven. Hierbij geldt dat voor de tarieven met betrekking voorbereidende werkzaamheden import en export in het fytosanitaire domein reeds was aangekondigd dat die per 1 januari 2023 in werking zouden treden en daaraan voorafgaand veelvuldig contact is geweest met het bedrijfsleven.

De gevolgen van het nieuwe kostprijsmodel (bijvoorbeeld wijziging kostentoerekening bij fytosanitaire import) én daarbij het kostendekkend maken van de tarieven zijn gedeeld en uitgebreid besproken met het bedrijfsleven. Voor zover mogelijk binnen de nieuwe (meer precieze) systematiek van het kostprijsmodel is aan de bezwaren van het bedrijfsleven zoveel mogelijk tegemoetgekomen. Het betreft aanpassingen die gaan over de verdeling van kosten over start- en kwartiertarieven.

Het bedrijfsleven heeft met diverse brieven en tijdens overleggen zijn grote zorgen geuit over de tariefsverhogingen per 1 januari 2023. Hier is recent ook schriftelijk op gereageerd. Het bedrijfsleven is niet ingegaan op uitnodigingen voor consultaties. In de recente brief aan de Tweede Kamer is onder meer toegelicht waarom het gerechtvaardigd is om een eerste stap richting kostendekkendheid te zetten. Ingezet zal worden aan het herstel van vertrouwen en het gezamenlijk versterken van de dialoog over tarieven, maar ook over het verbeteren van doelmatigheid op verschillende niveaus bij zowel overheid als bedrijfsleven.

4. Regeldrukeffecten

De regeling heeft geen effect op de regeldruk. Het betreft hier enkel een wijziging van tarieven en retributies. Dit zijn financiële lasten en die vallen als zodanig buiten de definitie van regeldruk. Wel is er sprake van beperkte eenmalige regeldrukkosten in de vorm van kennisnamekosten. Deze regeling ziet niet op wijzigingen in de retribueerbare activiteiten (geen invloed op het onderliggende toezicht, de keuring of de uitvoering en handhaafbaarheid) of wijzigingen in de systematiek van het innen van de tarieven door de NVWA en drie keuringsdiensten.

Er is geen sprake van substantiële effecten op de agrarische praktijk in de zin van wijzigingen voor bijvoorbeeld het bedrijfsproces, nieuwe verplichtingen of uitzonderingen of nalevingskosten die los staan van de financiële lasten.

5. Inwerkingtreding

De regeling treedt in werking per het reguliere vaste verandermoment van 1 januari 2023.

De regeling is na 1 november 2022 in de Staatscourant gepubliceerd. Van het kabinetsbeleid inzake vaste verandermomenten (Kamerstukken II 2009/10, 29 515, nr. 309) is voor wat betreft de publicatiedatum dus afgeweken. Vanwege het belang van een spoedige inwerkingtreding voor de overheid, het technische karakter van de wijzigingen en het feit dat de sector over de voorgenomen wijzigingen (tijdig) is geconsulteerd is afgeweken van de minimale publicatietermijn van twee maanden.

6. Artikelsgewijs

Onderdeel A (artikel 2)

In artikel 2 wordt de verwijzing naar de vervallen artikelen 25 en 28 geschrapt. Tevens komt de mogelijkheid te vervallen om een schriftelijke terugmelding te ontvangen van een aanvullende officiële controle.

Onderdeel B en E (artikelen 3 en 9)

De Minister van LNV is de aangewezen bevoegde autoriteit om planten, plantaardige producten en andere materialen te controleren, die op het grondgebied van de Unie worden binnengebracht en op dit grondgebied worden doorgevoerd naar een derde land, op grond van de Plantgezondheidsverordening16. Deze werkzaamheden zijn gemandateerd aan de inspecteur-generaal van de NVWA. Deze taak wordt per 1 februari 2023 overgedragen aan de Stichting Kwaliteits-Controle-Bureau (KCB), aangezien de KCB de fytosanitaire controles aan de buitengrenzen al verricht, deze taak daarbij goed aansluit en beide taken uitvoeren efficiënter is. Middels de wijziging van de artikelen 3 en 9 vervallen de betreffende tarieven bij de NVWA en worden tarieven behorende bij deze activiteiten voor de KCB vastgesteld.

Tevens komt de mogelijkheid in artikel 3 te vervallen om een schriftelijke terugmelding te ontvangen van een aanvullende officiële controle.

Onderdeel C (artikel 8)

De gewijzigde terminologie waarbij ‘starttarief’ is vervangen door ‘basistarief’ wordt in dit artikel doorgevoerd. Het lagere tarief in het zevende lid voor het aanvragen van volgende vergunningen is vervallen.

Onderdeel D (artikel 8a)

In deze regeling is een nieuw tarief opgenomen voor het ‘Digitaal toezicht erkenning NAW-certificaten’. Dit betreft een tarief voor erkenningen op afstand.

Veel voorbereidende werkzaamheden, gerelateerd aan fytosanitaire keuringen (officiële controles) bij import en export, worden door de NVWA uitgevoerd. Hiervoor wordt nu een tarief opgenomen.

Onderdeel F en G (artikelen 10 en 11)

In artikel 10 (snijbloemen) en artikel 11 (groente en fruit) worden de nieuwe tarieven opgenomen voor de inspectie bij import.

Onderdeel H (artikel 24)

Het tweede lid van artikel 24 vervalt, betreffende inspecties voor import op andere locaties dan waarvoor verlaagde inspectiefrequenties gelden. Dit komt niet meer voor.

Onderdeel I en J (artikelen 28 en 30)

De artikelen 28 en 30 hingen samen met het inmiddels vervallen artikel 25, betreffende inspectieaanvragen die niet via CLIENT worden ingediend. Daarom vervallen deze artikelen nu ook.

Onderdeel K en L (artikelen 50 en 51)

De verklaringen, genoemd in de artikelen 50 en 51 worden door de NAK niet meer afgegeven, de genoemde onderzoeken vinden nog wel plaats. De hiervoor opgenomen tarieven blijven daarom van toepassing, het tarief voor afgifte duplicaat-verklaring vervalt. De wijzigingen betreffen verder het vervallen van de verwijzing naar de verklaringen.

Onderdeel M (bijlage 1)

Bijlage 1 wordt vervangen en is aangepast aan de nieuwe Europese lijst van verlaagde inspectiefrequenties bij import.

Onderdeel N (bijlage 2)

In bijlage 2 zijn de tarieven per 1 januari 2023 opgenomen. Voor de NAK worden de tarieven later in het jaar geïndexeerd.

De Minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit, P. Adema


X Noot
5

Kamerstuk 33 835, nr. 207.

X Noot
6

Coalitieakkoord 2021-2025 “Omzien naar elkaar, vooruitkijken naar de toekomst”, 15 december 2021, p.15 en 16.

X Noot
7

Op grond van artikel 10 Regeling agentschappen stelt de eigenaar de tarieven van opdrachtgevers (kostprijs) vast.

X Noot
8

Verordening (EU) 2017/625 van het Europees parlement en de Raad van 15 maart 2017 betreffende officiële controles en andere officiële activiteiten die worden uitgevoerd om de toepassing van de levensmiddelen- en diervoederwetgeving en van de voorschriften inzake diergezondheid, dierenwelzijn, plantgezondheid en gewasbeschermingsmiddelen te waarborgen, tot wijziging van de Verordeningen (EG) nr. 999/2001, (EG) nr. 396/2005, (EG) nr. 1069/2009, (EG) nr. 1107/2009, (EU) nr. 1151/2012, (EU) nr. 652/2014, (EU) 2016/429 en (EU) 2016/2031 van het Europees parlement en de Raad, de Verordeningen (EG) nr. 1/2005 en (EG) nr. 1099/2009 van de Raad en de Richtlijnen 98/58/EG, 1999/74/EG, 2007/43/EG, 2008/119/EG en 2008/120/EG van de Raad, en tot intrekking van de Verordeningen (EG) nr. 854/2004 en (EG) nr. 882/2004 van het Europees parlement en de Raad, de Richtlijnen 89/608/EEG, 89/662/EEG, 90/425/EEG, 91/496/EEG, 96/23/EG, 96/93/EG en 97/78/EG van de Raad en Besluit 92/438/EEG van de Raad (verordening officiële controles) (PbEU 2017, L95).

X Noot
9

Kamerstukken II 2013/14, 24 036, nr. 407.

X Noot
10

Rapport Maat houden, hoofdstuk 7, pagina 23-26.

X Noot
11

Rapport Maat houden, paragraaf 8.3, pagina 32-33.

X Noot
12

Brief 11 november 2022, Kamerstuk 33 835, nr. 201.

X Noot
13

Plantgezondheidsverordening (nummer uitzoeken)

X Noot
14

Verordening (EG) 1756/2004, art. 2.2

X Noot
15

Uitvoeringsverordening (EU) 2022/2389

X Noot
16

Verordening (EU) 2016/2031 art. 47 lid 1.

Naar boven