Mededeling in het kader van de uitvoering van het project ‘Afsluitdijk’, Rijkswaterstaat

Omgevingsvergunningen activiteit het oprichten en in werking hebben van een inrichting – Inspectie Leefomgeving & Transport

De toenmalige Minister van Infrastructuur en Milieu heeft in juni 2013, op basis van artikel 3.35, eerste lid Wet ruimtelijke ordening, een coördinatiebesluit genomen voor het project ‘Afsluitdijk’ (Staatscourant 2013, nr. 20154). Op grond van de artikelen 3.35 en 3.36 van de Wet ruimtelijke ordening coördineert de Minister van Infrastructuur en Waterstaat de voorbereiding en bekendmaking van de op aanvraag of ambtshalve te nemen besluiten die in het coördinatiebesluit zijn opgenomen. Op deze besluiten is de Crisis- en herstelwet van toepassing.

In het kader van deze coördinatie geeft de Minister van Infrastructuur en Waterstaat kennis van het feit dat de volgende besluiten zijn genomen.

Welke besluiten zijn genomen en liggen ter inzage?

Voor de uitvoering van het rijksinpassingsplan ‘Afsluitdijk’ zijn onder­staande besluiten genomen, overeenkomstig de procedure in artikel 3.31, derde lid van de Wet ruimtelijke ordening in samenhang met afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht.

  • Het besluit voor een omgevingsvergunning voor de activiteiten bouwen en werkzaamheden rijksmonument (kenmerk Olonr. 5018927) ten name van BAM Infraconsult bv namens Levvel EPC V.O.F. is op 6 december 2022 afgegeven door de Minister van Infrastructuur en Waterstaat en heeft betrekking op de renovatie van de Afsluitdijk, in het bijzonder op het tijdelijk in gebruik nemen van een depot nabij Zurich, kadastraal bekend als gemeente Makkum, sectie B, nummer 2615 en een gedeelte van sectie B nummer 1134.D (cluster TM2).

  • Het besluit voor een omgevingsvergunning voor de activiteiten bouwen en werkzaamheden rijksmonument (kenmerk Olonr. 4752911) ten name van BAM Infraconsult bv namens Levvel EPC V.O.F. is op 6 december 2022 afgegeven door de Minister van Infrastructuur en Waterstaat en heeft betrekking op de renovatie van de Afsluitdijk, in het bijzonder op het oprichten en in werking hebben van een werkterrein te Breezanddijk, kadastraal bekend als gemeente Makkum, sectie D, nummer 68 (cluster TM3).

De besluiten zijn niet gewijzigd ten opzichte van het ontwerpbesluit en zijn op 8 december 2022 bekendgemaakt aan de aanvrager.

Waar en wanneer kunt u de stukken inzien?

De besluiten en de bijbehorende stukken liggen met ingang van 9 december 2022 tot en met 19 januari 2023 tijdens kantooruren ter inzage op het gemeentekantoor van de gemeente Súdwest-Fryslân, Marktstraat 8, 8601 CT Sneek.

Bij de gemeente Hollands Kroon kunt u voor het inzien van de stukken een afspraak maken via de mail: ro@hollandskroon.nl of via telefoonnummer 088 – 321 50 00.

Hoe kan er beroep ingesteld worden?

De volgende (rechts)personen kunnen vanaf 9 december 2022 tot en met 19 januari 2023 beroep instellen tegen de genoemde besluiten:

  • a. Belanghebbenden.

  • b. Niet-belanghebbenden die tijdig een zienswijze kenbaar hebben gemaakt of aan wie redelijkerwijs niet kan worden verweten geen zienswijze te hebben ingediend.

Beroep instellen doet u bij:

Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State

Postbus 20019

2500 EA Den Haag

of (voor burgers) via het Digitaal Loket: https://digitaalloket.raadvanstate.nl/.

Actuele informatie over in beroep gaan, vindt u op: www.raadvanstate.nl/bestuursrechtspraak.

Het beroepschrift dient te zijn ondertekend en dient ten minste te bevatten:

  • de naam en het adres van de indiener;

  • de dagtekening;

  • een omschrijving van het besluit waartegen het beroep is gericht, dat wil zeggen in ieder geval de vermelding van het bestuursorgaan dat het besluit heeft genomen en, zo mogelijk, de datum en het kenmerk van het besluit;

  • een opgave van de redenen waarom u zich niet met het besluit kunt verenigen.

Indien mogelijk dient ook een afschrift van het besluit waartegen het beroep is gericht te worden bijgevoegd.

Op deze besluiten is hoofdstuk 1 van de Crisis- en herstelwet van toepassing. Dit betekent dat in het beroepschrift moet worden aangegeven wat de beroepsgronden zijn. Na afloop van de beroepstermijn kunnen deze gronden niet meer worden aangevuld.

Het instellen van beroep schorst de werking van het besluit niet.

Indien beroep is ingesteld, kan een verzoek worden gedaan tot het treffen van een voorlopige voorziening, bijvoorbeeld inhoudende een schorsing van het besluit. Het verzoek om een voorlopige voorziening moet worden ingediend bij de voorzitter van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State, Postbus 20019, 2500 EA Den Haag of (door burgers) via het Digitaal Loket: https://digitaalloket.raadvanstate.nl/.

Het verzoek dient te zijn ondertekend en dient ten minste het volgende te bevatten:

  • de naam en het adres van de indiener;

  • de datum;

  • een omschrijving van het besluit waartegen het beroep is gericht, dat wil zeggen in ieder geval de vermelding van het bestuursorgaan dat het besluit heeft genomen en, zo mogelijk, de datum en het kenmerk van het besluit;

  • de motivering van het verzoek;

  • een afschrift van het beroepschrift.

Voor het indienen van een beroepschrift en/of een verzoek om een voorlopige voorziening is griffierecht verschuldigd.

Meer informatie?

Voor nadere informatie met betrekking tot de besluiten kunt u zich wenden tot de heer F.G.P. Dofferhoff, telefoon 06 – 52 59 61 80 of e-mail: AanvragenLBIS@ilent.nl.

De Minister van Infrastructuur en Waterstaat, namens deze, het afdelingshoofd BJV-Projectadvisering bij Rijkswaterstaat Corporate Dienst, W. Warmerdam

Naar boven