Regeling van de Minister van Infrastructuur en Waterstaat, van 12 december 2022, nr. IENW/BSK-2022/286489, tot wijziging van de Regeling tachografen in verband met de aanwijzing van Stichting VAM (IBKI) als exameninstantie installateur en reparateur tachograaf en een wijziging van de procedure met betrekking tot de controle van de datum van eerste toelating van een voertuig voor het verrichten van werkzaamheden

De Minister van Infrastructuur en Waterstaat,

Gelet op artikel 9:3, eerste en derde lid, van de Arbeidstijdenwet;

BESLUIT:

ARTIKEL I

De Regeling tachografen wordt als volgt gewijzigd:

A

Na artikel 2:4. wordt een artikel ingevoegd, luidende:

Artikel 2:4.a Aanwijzing exameninstantie installateur en reparateur tachograaf

Als instantie als bedoeld in artikel 9:3, eerste lid, van de wet wordt aangewezen de Stichting VAM (IBKI) te Nieuwegein.

B

Artikel 2:5. wordt als volgt gewijzigd:

1. In het eerste en tweede lid wordt ‘De Dienst Wegverkeer verleent’ vervangen door ‘De Stichting VAM verleent’.

2. In het derde lid, onderdeel a, wordt ‘de Dienst Wegverkeer’ vervangen door ‘de Stichting VAM’.

C

Artikel 3.2. komt te luiden:

Artikel 3:2. Controle datum eerste toelating

  • 1. Er worden geen werkzaamheden aan een in Nederland geregistreerd voertuig verricht dan nadat het kentekenregister is geraadpleegd om de datum van eerste toelating en het voertuigidentificatienummer van het motorrijtuig waarin de tachograaf is geïnstalleerd, vast te stellen.

  • 2. Er worden geen werkzaamheden verricht en degene die de werkzaamheden wil laten uitvoeren wordt naar de Dienst Wegverkeer doorverwezen indien:

    • a. het raadplegen van het kentekenregister niet mogelijk is door een onjuiste combinatie van het kenteken en de laatste vier posities van het voertuigidentificatienummer, of indien de laatste vier posities van het voertuigidentificatienummer niet bekend zijn;

    • b. het voertuigidentificatienummer van het voertuig niet in overeenstemming is met het kentekenregister.

  • 3. In een nieuw motorrijtuig worden de werkzaamheden aan de tachograaf uiterlijk uitgevoerd op het tijdstip dat het motorrijtuig voor het eerst in gebruik wordt genomen en wordt ingezet voor wegvervoer waarop Verordening (EG) nr. 561/2006 van toepassing is.

  • 4. In geval de werkzaamheden betrekking hebben op een tachograaf in een niet in Nederland geregistreerd motorrijtuig worden de datum van eerste toelating en het voertuigidentificatienummer van het motorrijtuig geraadpleegd via het voor dat motorrijtuig afgegeven kentekenbewijs.

  • 5. In afwijking van het vierde lid mag controle van de datum van eerste toelating achterwege worden gelaten indien de nieuwste generatie en versie van de tachograaf in het motorrijtuig is geïnstalleerd.

ARTIKEL II

Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 januari 2023.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Minister van Infrastructuur en Waterstaat, M.G.J. Harbers

TOELICHTING

Algemeen deel

1. Inleiding

Deze regeling strekt tot wijziging van de Regeling tachografen in verband met de aanwijzing van Stichting VAM (IBKI) als instantie die belast is met het afnemen van een examen en het afgeven van een diploma met betrekking tot het installeren, onderzoeken of herstellen van een tachograaf (hierna tevens aan te duiden als de exameninstantie installateur en reparateur tachograaf). Voorheen was de Dienst Wegverkeer (RDW) als zodanig bevoegd. Daarnaast is met deze regeling de procedure rondom de controle van de datum van eerste toelating van een voertuig voorafgaand aan de werkzaamheden van een tachograaftechnicus gewijzigd. Voortaan dient naast de datum van eerste toelating ook het voertuigidentificatienummer (VIN) te worden gecontroleerd.

2. Aanleiding

Op 20 september 2016 is Stichting VAM (IBKI) door de RDW gemandateerd voor de uitvoering van de examinering en periodieke toetsing van de personen die controleapparaten (tachografen) mogen installeren of repareren. De RDW behield, conform het mandaatbesluit, de bevoegdheid om de examenreglementen goed te keuren en het model van de bevoegdheidspas vast te stellen.

Overeenkomstig het mandaatbesluit zijn de examens tachograaftechnicus en bevoegdheidsverlenging tachograaf inmiddels volledig geïntegreerd in de systemen van IBKI. Het ligt dus voor de hand om het IBKI aan te wijzen als exameninstantie voor de examens tachograaftechnicus en bevoegdheidsverlenging tachograaf. Daarvoor was echter een wetswijziging noodzakelijk, ter versterking van de onafhankelijke positie van een dergelijke instantie en ter vervanging van de huidige mandaatregeling. Om die reden is door middel van de Verzamelwet I&W 2019 artikel 9:3 toegevoegd aan de Arbeidstijdenwet. Die bepaling vormt de grondslag voor deze regeling, die daardoor tot stand heeft kunnen komen.

Van de gelegenheid van deze regeling is gebruik gemaakt om in de Regeling tachografen aan te vullen dat bij de controle voorafgaand aan de werkzaamheden van een tachograaftechnicus niet alle de datum van eerste toelating, maar ook het VIN wordt gecontroleerd. In de praktijk gebeurde dit reeds, in overeenstemming met de praktijk bij de algemene periodieke keuring (APK). Met deze regeling is deze praktijk geformaliseerd en is een grondslag gecreëerd om hiervoor het kentekenregister te raadplegen.

3. Hoofdlijnen van de regeling

3.1 Aanwijzing IBKI als exameninstantie

Op grond van artikel 24 van Verordening (EU) nr. 165/20141 dienen lidstaten onder meer installateurs die tachografen installeren, controleren, inspecteren en repareren te erkennen, controleren en certificeren. Dit is nader uitgewerkt in de Regeling tachografen door middel van het examen tachograaftechnicus en het examen bevoegdheidsverlenging tachograaf. Om tachograaftechnicus te worden, moet het examen tachograaftechnicus met goed gevolg worden afgelegd. Tachograaftechnici dienen daarna iedere vier jaar een examen bevoegdheidsverlenging af te leggen om de bevoegdheid tot het installeren, controleren, inspecteren en repareren van tachografen te behouden.

Voorheen was in artikel 2:5. van de Regeling tachografen de RDW de bevoegde instantie voor het afnemen van het examen tachograaftechnicus en het examen bevoegdheidsverlenging tachograaf. Daarnaast was de RDW op grond van artikel 2:6. van die regeling belast met het verlenen van de bevoegdheidspas tachograaftechnicus als de aanvrager van de bevoegdheidspas een geldig diploma kon overleggen.

Met de onderhavige wijziging van de Regeling tachografen is het IBKI aangewezen als exameninstantie voor de examens tachograaftechnicus en bevoegdheidsverlenging tachograaf en zijn de taken uit artikel 2:5. van deze regeling ook formeel belegd bij het IBKI. Dit betekent dat het IBKI de bevoegde instantie is voor het afnemen van de examens en het verlenen van de bevoegdheidspas.

3.2 Controle VINs voertuigen

Conform artikel 3:2. van de Regeling tachografen dient een tachograaftechnicus gedurende de werkzaamheden de datum van eerste toelating van een voertuig te controleren. Om zeker te stellen dat tijdens werkzaamheden aan een tachograaf de juiste tachograaf in een voertuig wordt gebouwd en tijdens de werkzaamheden het juiste voertuig wordt beoordeeld, is naast de controle van de datum van eerste toelating ook de controle van het VIN noodzakelijk. Door middel van het VIN kan namelijk de identiteit van een voertuig worden gecontroleerd. Om die reden is artikel 3:2. van de Regeling tachografen gewijzigd, zodat controle van het VIN wordt verplicht.

De RDW stelt VINs in kader van artikel 3:2. ter beschikking aan houders van een erkenning tachografen op dezelfde wijze als de datum van eerste toelating ter beschikking wordt gesteld. Dezelfde procedure wordt reeds toegepast bij de APK van voertuigen. Aangezien 95% van de houders van een erkenning tachografen ook APK-erkenninghouder is, zijn de meeste erkenninghouders bekend met de procedure. Deze groep beschikt reeds over de systemen van de RDW om de procedure mogelijk te maken. De overige erkenninghouders zullen toegang moeten krijgen tot deze systemen.

Voor niet in Nederland geregistreerde voertuigen moet eveneens het VIN worden gecontroleerd, via het kentekenbewijs. In de praktijk is echter gebleken dat, veelal bij nieuwe voertuigen waarvan de bedoeling is deze in het buitenland te registreren, een kentekenbewijs – nog – ontbreekt. Teneinde de erkenninghouder en tachograaftechnicus hun werkzaamheden te laten continueren, is het mogelijk gemaakt om zonder het kentekenbewijs werkzaamheden aan niet in Nederland geregistreerde voertuigen uit te voeren, mits de nieuwste generatie en versie van de tachograaf in het motorrijtuig is geïnstalleerd. Zo is het in die gevallen niet nodig om met de nodige vertraging het kentekenbewijs te verkrijgen. De nieuwste generatie en versie van de tachograaf is de meest geavanceerde en voldoet aan de laatste eisen. Als een dergelijke tachograaf is ingebouwd, voldoet deze dus per definitie aan de regelgeving, en is de datum van eerste toelating irrelevant. Die is alleen relevant als een oudere generatie of versie van de tachograaf wordt gebruikt, omdat welke generatie of versie (minimaal) verplicht is, afhangt van de datum van eerste toelating.

4. Uitvoering

Deze wijziging van de Regeling tachografen leidt niet tot een verandering van de werkwijze van Stichting VAM (IBKI), noch levert het een risico op voor de continuïteit in de afname van de betreffende examens. Ook de RDW heeft aangegeven geen bezwaar te hebben tegen het formeel aanwijzen van IBKI als exameninstantie installateur en reparateur tachograaf.

De procedure met betrekking tot het controleren van de datum van eerste toelating van een voertuig en het VIN is voor houders van een erkenning tachografen en voor tachograaftechnici eenvoudiger geworden en levert een tijdwinst op. Nu kunnen ze in één applicatie de voertuiggegevens raadplegen en de goedkeurmelding registreren in het RDW-register. De impact voor de branche is naar verwachting nihil, omdat dezelfde procedure reeds in de andere meldprocessen (APK) wordt toegepast. Voor de kleine groep houders van een erkenning tachografen die géén APK-erkenninghouder is, geldt dat zij eenvoudig toegang kunnen krijgen tot de vereiste RDW-systemen.

5. Advies en consultatie

5.1 Internetconsultatie

Voor deze regeling is afgezien van internetconsultatie. Conform vast kabinetsbeleid2 kan van internetconsultatie worden afgezien indien er slechts puur technische wijzigingen plaatsvinden. Van die mogelijkheid is bij deze regeling om die reden gebruik gemaakt.

5.2 IBKI

Op 29 november 2021 is Stichting VAM (IBKI) verzocht de uitvoerbaarheid van de voorgenomen wijziging van de Regeling tachografen te toetsen. In reactie hierop heeft IBKI laten weten dat de examens tachograaftechnicus en de bevoegdheidsverlenging tachograaf volledig zijn geïntegreerd in de systemen van IBKI en dat de wijziging van de Regeling tachografen derhalve niet zal leiden tot een verandering van de werkwijze van IBKI. Het IBKI adviseert op basis hiervan positief over de wijziging van de regeling.

5.3 RDW

Op 6 april 2021 is de RDW per brief geïnformeerd over het voornemen tot wijziging van de Regeling tachografen. In deze brief is de RDW verzocht eventuele bezwaren kenbaar te maken en de gevolgen van deze wijziging voor de eigen organisatie in kaart te brengen. In reactie hierop heeft de RDW op 9 juli 2021 aangegeven geen bezwaar te hebben tegen de wijziging van de regeling. De RDW acht de wijziging tevens uitvoerbaar en voorziet geen toename van administratieve lasten voor het bedrijfsleven.

5.4 Adviescollege toetsing regeldruk (ATR)

Het Adviescollege toetsing regeldruk (ATR) heeft het dossier niet geselecteerd voor een formeel advies, omdat het naar verwachting geen omvangrijke gevolgen voor de regeldruk heeft.

6. Inwerkingtreding en vaste verandermomenten

Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 januari 2023, conform de systematiek van de vaste verandermomenten. Wel wijkt deze regeling af van de minimuminvoeringstermijn van twee maanden. Volgens aanwijzing 4.17 van de Aanwijzingen voor de regelgeving (Ar) mag van de minimuminvoeringstermijn worden afgeweken indien dit, gelet op de doelgroep of de jaarindeling, aanmerkelijke ongewenste private of publieke voor- of nadelen voorkomt (Ar 4.17, vijfde lid, onderdeel a). Van deze mogelijkheid wordt in de regeling gebruik gemaakt. Aangezien de Stichting VAM door middel van deze regeling is aangewezen als de exameninstantie installateur en reparateur tachograaf, moet de Stichting VAM tarieven voor de examens publiceren in plaats van de RDW. Om die reden is gekozen voor de datum van 1 januari 2023.

Artikelsgewijze toelichting

Artikel I, onderdelen A en B (nieuw artikel 2:4.a. en wijziging artikel 2:5. Regeling tachografen)

Voor een toelichting op deze artikelen wordt verwezen naar het algemene deel van de toelichting.

Artikel I, onderdeel C (wijziging artikel 3:2. Regeling tachografen)

Door middel van deze wijziging van artikel 3:2. is voor het controleren van de identiteit van het voertuig voorafgaand aan het verrichten van werkzaamheden aangesloten bij de procedure voor het controleren van de identiteit van het voertuig voorafgaand aan de uitvoering van een APK. Die procedure is opgenomen in artikel 27, derde en vierde lid, van de Regeling erkenning en keuringsbevoegdheid APK.

Volgens het nieuwe tweede lid van artikel 3:2. mogen er geen werkzaamheden worden verricht indien het raadplegen van het kentekenregister niet mogelijk is door een onjuiste combinatie van het kenteken en de laatste vier posities van het voertuigidentificatienummer, indien de laatste vier posities van het voertuigidentificatienummer niet bekend zijn, of indien het voertuigidentificatienummer van het voertuig niet in overeenstemming is met het kentekenregister. Degene die de werkzaamheden uitgevoerd wil hebben, wordt vervolgens doorverwezen naar de RDW. Dit houdt in dat hij contact opneemt met het Technisch Kenniscentrum van de RDW. De RDW geeft vervolgens aan of de werkzaamheden mogen worden voortgezet.

Conform het nieuwe vijfde lid van artikel 3:2. mag de controle van de datum van eerste toelating van een in het buitenland geregistreerd motorvoertuig achterwege worden gelaten indien de nieuwste generatie en versie tachograaf in het motorrijtuig is geïnstalleerd. Op dit moment is de nieuwste generatie en versie de zogenoemde G2V1-tachograaf (ook wel de slimme tachograaf versie 1 genoemd). Met ingang van 21 augustus 2023 wordt Uitvoeringsverordening (EU) 2021/12283 van toepassing. Vanaf dat moment is de nieuwste generatie en versie van de tachograaf de G2V2-tachograaf. Met ingang van 21 augustus 2023 mag de controle van de datum van eerste toelating van een in het buitenland geregistreerd motorvoertuig slechts achterwege worden gelaten indien een G2V2-tachograaf in dat voertuig is geïnstalleerd.

Artikel II

Voor de toelichting op de inwerkingtreding wordt verwezen naar paragraaf 6 van het algemeen deel van deze toelichting.

De Minister van Infrastructuur en Waterstaat, M.G.J. Harbers


X Noot
1

Verordening (EU) nr. 165/2014 van het Europees Parlement en van de Raad van 4 februari 2014 betreffende tachografen in het wegvervoer, tot intrekking van Verordening (EEG) nr. 3821/85 van de Raad betreffende het controleapparaat in het wegvervoer en tot wijziging van Verordening (EG) nr. 561/2006 van het Europees Parlement en de Raad tot harmonisatie van bepaalde voorschriften van sociale aard voor het wegvervoer (PbEU 2014, L 60).

X Noot
2

Kamerstukken II 2016/17, 29 515, nr. 397, p. 5.

X Noot
3

Uitvoeringsverordening (EU) 2021/1228 van de Commissie van 16 juli 2021 tot wijziging van Uitvoeringsverordening (EU) 2016/799 met betrekking tot de eisen voor de constructie, het testen, de installatie, de exploitatie en de reparatie van slimme tachografen en tachograafonderdelen (PbEU 2021, L 273).

Naar boven