Regeling van de Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat, van 14 december 2022, nr. IENW/BSK-2022/292026, tot wijziging van de Subsidieregeling sanering verkeerslawaai in verband met het vaststellen van het subsidieplafond 2023 en enkele technische wijzigingen

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat,

Gelet op de artikelen 4, tweede lid, in samenhang met artikel 3, eerste lid, aanhef en onder b, van de Kaderwet subsidies I en M;

BESLUIT:

ARTIKEL I

De Subsidieregeling sanering verkeerslawaai wordt als volgt gewijzigd:

A

Artikel 19a komt te luiden:

Artikel 19a

  • 1. Het subsidieplafond voor het tijdvak van 1 januari 2022 tot en met 31 december 2022 wordt vastgesteld op € 21.757.000.

  • 2. Het subsidieplafond voor het tijdvak van 1 januari 2023 tot en met 31 december 2023 wordt vastgesteld op € 21.911.000.

B

In artikel 21, eerste lid, wordt ‘vóór 1 februari 2020’ vervangen door ‘vóór 1 april 2023’.

C

Bijlage A wordt als volgt gewijzigd.

1. Paragraaf 1 wordt als volgt gewijzigd:

a. In tabel 1a wordt in de kolom ≥5 dB, vijfmaal ‘€ 41.915’ vervangen door ‘€ 14.915’ en in voetnoot 4 wordt ‘€ 14.616,–’ vervangen door ‘€ 14.915’.

b. In tabel 1c wordt in de kolom ≥5 dB ‘2486’ vervangen door ‘2485’ en in voetnoot 4 wordt ‘€ 8.701,–’ vervangen door ‘€ 8.700’.

2. In de tabel van paragraaf 2 wordt ‘4 dB’ vervangen door ‘≥ 4 dB’.

ARTIKEL II

  • 1. Artikel I, onderdeel B, treedt in werking met ingang van 1 januari 2023.

  • 2. Artikel I, onderdelen A en C, treden in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin deze regeling wordt geplaatst en werkt ten aanzien van artikel I, onderdeel C, terug tot en met 1 juli 2022.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat, V.L.W.A. Heijnen

TOELICHTING

Algemeen

1. Inleiding

De onderhavige regeling brengt enkele wijzigingen aan in de Subsidieregeling sanering verkeerslawaai (hierna: subsidieregeling). Het subsidieplafond voor 2022 wordt gewijzigd en er wordt een subsidieplafond voor 2023 vastgesteld. Daarnaast wordt de aanvraagperiode gewijzigd.

2. Inhoud en noodzaak tot wijziging

Zonder deze wijziging kan voor maatregelen als bedoeld in artikel 3, eerste lid, aanhef en onder b, van de subsidieregeling geen subsidie worden aangevraagd. De nieuwe aanvraagperiode loopt tot 1 april 2023 (artikel I, onderdeel B). Gemeenten en provincies zijn hierover geïnformeerd. Hiermee wordt het weer mogelijk om ook subsidie aan te vragen voor de voorbereiding van geluidsaneringsprojecten. Die mogelijkheid is in de afgelopen 2 jaren niet geboden en daar is wel behoefte aan. Voor 2023 wordt een subsidieplafond vastgesteld (artikel I, onderdeel A; artikel 19a, tweede lid). Het subsidieplafond voor het jaar 2022 is verhoogd, waardoor meer aanvragen verleend kunnen worden (artikel I, onderdeel A; artikel 19a, eerste lid). Dit betreffen niet alleen voorbereidingssubisidies, maar ook uitvoeringssubsidies.

In afwachting van de inwerkingtreding van de Omgevingswet, is in 2020 een wijziging van de subsidieregeling vastgesteld die een einddatum inhield voor het aanvragen van voorbereidingssubsidies, zijnde: vóór 1 februari 2020. De verwachting was dat de Omgevingswet per 1 januari 2022 in werking zou treden en dat er dan ook een aangepaste regeling zou zijn voor de rijksbijdrage voor sanering van verkeerslawaai. De inwerkingtreding van de Omgevingswet is echter meerdere keren uitgesteld. Gedurende de aanvraagtermijn in 2020 is er een uitzonderlijk groot aantal subsidieaanvragen ingediend, waarvoor ook extra budget beschikbaar is gesteld. Daarom is ervoor gekozen om de subsidieregeling in 2021 en 2022 niet open te stellen voor voorbereidingssubsidies. Nu de inwerkingtredingsdatum opnieuw opschuift, is het van belang de subsidieregeling alsnog opnieuw open te stellen om de continuïteit van de sanering verkeerslawaai te waarborgen.

Daarnaast worden enkele onvolkomenheden hersteld die zijn ontstaan bij de wijziging van de subsidieregeling per 1 juli 20221 (artikel I, onderdeel C).

3. Gevolgen van de wijziging

De subsidieregeling wordt vooral gebruikt door gemeenten en in een enkel geval door een provincie. De wijziging van de subsidieregeling heeft geen gevolgen voor de bestuurlijke lasten van gemeenten en provincies. Daarnaast heeft deze wijziging van de subsidieregeling naar haar aard ook geen gevolgen voor de administratieve lasten voor burgers. Op grond van het kabinetsstandpunt inzake internetconsultatie2, kon internetconsultatie daarom achterwege blijven.

Op artikel 20 van hoofdstuk XII van de rijksbegroting is een budget gereserveerd voor uitvoering van de Regeling sanering verkeerslawaai, de nieuwe bijdrageregeling voor de sanering onder de Omgevingswet. Nu de Omgevingswet niet meer in 2022 in werking treedt, wordt hiervan een bedrag van € 1 miljoen toegevoegd aan het budget voor de sanering onder de Wet geluidhinder (artikel I, onderdeel A; artikel 19a, eerste lid). Er zijn voldoende lopende saneringsprojecten waaraan dit budget nog in 2022 besteed kan worden.

De wijzigingsregeling betreft enkel de vaststelling en wijziging van de openstellingsperiode en de subsidieplafonds en enkele technische wijzigingen. Dit type wijzigingen is uitgezonderd van voorafgaande toetsing door het Adviescollege toetsing regeldruk.

4. Inwerkingtreding van de regeling

Deze wijzigingsregeling treedt in werking met ingang van 1 januari 2023.

Bij de vaststelling van het tijdstip van inwerkingtreding is afgeweken van de minimuminvoeringstermijn van drie maanden (Aanwijzing voor de regelgeving 4.17, vierde lid). De reden van deze afwijking is dat hiermee de doelgroep is gediend (Aanwijzing voor de regelgeving 4.17, vijfde lid, onderdeel a). Een snelle inwerkingtreding zorgt ervoor dat gemeenten en provincies snel aan de slag kunnen met de voorbereiding van nieuwe geluidssaneringsprojecten.

De wijzigingen van de subsidieregeling hebben betrekking op een nog komende aanvraagperiode en niet op al eerder ingediende aanvragen. Daarom kan overgangsrecht achterwege blijven. Aan artikel I, onderdeel C (bijlage A van de subsidieregeling) is terugwerkende kracht verleend omdat het hier herstel van een kennelijke verschrijving betreft die is ontstaan bij de hiervoor genoemde wijziging. Bij de subsidiebeschikkingen die sinds 1 juli 2022 zijn verleend, is in afwijking van de toen geldende bijlage A uitgegaan van de juiste rekenbedragen.

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat, V.L.W.A. Heijnen


X Noot
1

Regeling van de Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat van 7 juni 2022, nr. IENW/BSK-2022/89400, tot wijziging van de Subsidieregeling sanering verkeerslawaai (schrappen vervaldatum, technische correcties en actualisering normbedragen) (Stcrt. 2022, 14347).

X Noot
2

Kamerstukken II 2009/10, 29 279, nr. 114 en Kamerstukken II 2012/13, 29 362, nr. 224.

Naar boven