Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Datum ondertekening |
---|---|---|---|---|
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport | Staatscourant 2022, 32125 | ander besluit van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Datum ondertekening |
---|---|---|---|---|
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport | Staatscourant 2022, 32125 | ander besluit van algemene strekking |
De Minister voor Langdurige Zorg en Sport,
Gelet op artikel 3 van de Kaderwet VWS-subsidies;
Besluit:
A
Artikel 1 komt te luiden:
In deze regeling wordt verstaan onder:
het tegen betaling coördineren van de inzet van vrijwilligers die palliatieve terminale zorg in de thuissituatie verlenen;
organisatorisch verband dat strekt tot de verlening van vrijwillige palliatieve terminale zorg;
persoon die vrijwillige palliatieve terminale zorg ontvangt;
een dienst als bedoeld in artikel 106, tweede lid, van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie;
professionele begeleiding, hulpverlening en advisering bij zingeving en levensbeschouwing in de thuissituatie;
organisatorisch verband dat strekt tot de verlening van vrijwillige palliatieve terminale zorg en waar minimaal één verpleegkundige in vaste dienst is;
een privaatrechtelijke rechtspersoon met volledige rechtsbevoegdheid, dan wel een rechtspersoon krachtens publiekrecht ingesteld;
een op grond van deze regeling per boekjaar verstrekte subsidie in de kosten van structurele activiteiten van een instelling;
persoon die:
1°. de leeftijd van achttien jaar nog niet heeft bereikt,
2°. de leeftijd van achttien jaar doch niet de leeftijd van drieëntwintig jaar heeft bereikt en ten aanzien van wie de inzet van geestelijk verzorgers en verlies- en rouwbegeleiders was aangevangen vóór het bereiken van de leeftijd van achttien jaar;
de Minister voor Langdurige Zorg en Sport;
regionaal netwerk ter versterking van de onderlinge samenwerking tussen de bij de kinderpalliatieve zorg betrokken organisaties en professionals en de inzet van geestelijk verzorgers en verlies- en rouwbegeleiders voor ernstig zieke kinderen en hun naasten;
netwerk ten behoeve van de versterking van de onderlinge samenwerking tussen de bij de palliatieve terminale zorg betrokken organisaties en personen;
de in bijlage 1 bij de desbetreffende instelling genoemde gemeenten;
het aantal aaneengesloten jaren dat de instelling tot en met 31 december van het voorgaande kalenderjaar voorafgaand aan het boekjaar waarvoor de instellingssubsidie wordt verstrekt vrijwillige palliatieve terminale zorg heeft verleend, met dien verstande dat:
1°. de referentieperiode niet meer dan 3 jaren bedraagt;
2°. indien de zorg minder dan 1 jaar is verleend, de referentieperiode 1 jaar bedraagt;
de in bijlage 2 bij de desbetreffende instelling genoemde gemeenten;
professionele begeleiding, hulpverlening en advisering bij verliesverwerking binnen de kinderpalliatieve zorg in de thuissituatie en bij kinderen met een palliatieve naaste;
diensten die een vrijwilliger verleent aan een terminale hulpbehoevende in de vorm van vervangende mantelzorg;
een persoon die palliatieve terminale zorg verleent voor een algemeen nut beogende instelling of een instelling die niet is onderworpen aan de vennootschapsbelasting of daarvan is vrijgesteld, zonder daarvoor een marktconforme beloning als tegenprestatie te ontvangen.
B
Artikel 6 wordt als volgt gewijzigd:
1. onder a wordt ‘€ 711’ vervangen door ‘€ 722’ en ‘€ 2.031’ door ‘€ 2.061’.
2. onder b wordt ‘€ 4.961’ vervangen door ‘€ 5.035’.
3. onder c wordt ‘€ 3.474’ vervangen door ‘€ 3.526’.
4. onder d wordt ‘€ 711’ vervangen door ‘€ 722’.
C
Artikel 7 komt te luiden:
1. De instellingssubsidie wordt berekend door het totaal beschikbare subsidieplafond, zoals opgenomen in de hierna volgende tabel, zodanig te verdelen onder de instellingen waaraan de instellingssubsidie wordt verstrekt dat elke instelling per cliënt hetzelfde percentage van het desbetreffende maximumbedrag, genoemd in artikel 6 ontvangt.
Kalenderjaar |
Totaal beschikbare subsidieplafond |
---|---|
2023 |
€ 29.602.000 |
2024 |
€ 30.979.000 |
2025 |
€ 30.861.000 |
2026 |
€ 31.249.000 |
2. Bij de berekening van de instellingssubsidie wordt het aantal cliënten van de instelling bepaald door het gemiddeld aantal cliënten per jaar in de referentieperiode. Indien meerdere malen dezelfde palliatieve terminale zorg, bedoeld in artikel 6, is verleend aan een cliënt, wordt deze voor de bepaling van het aantal cliënten voor één cliënt gerekend.
3. In afwijking van het tweede lid telt een cliënt aan wie meerdere vormen van palliatieve terminale zorg, als bedoeld in artikel 6, is verleend, voor de bepaling van het aantal cliënten mee als één cliënt per vorm van vrijwillige palliatieve terminale zorg.
D
In artikel 14, tweede lid wordt «arbeidsovereenkomst» vervangen door: overeenkomst.
E
Artikel 29 wordt als volgt gewijzigd:
1. In het eerste lid vervalt ‘en het zorgdragen voor de betaling aan rouw- en verliesbegeleiders ten behoeve van kinderen met een volwassen naaste die palliatieve patiënt is’.
2. Aan het tweede lid wordt toegevoegd ‘en het zorgdragen voor de betaling aan rouw- en verliesbegeleiders ten behoeve van kinderen met een volwassen naaste die palliatieve patiënt is’.
F
In artikel 32, derde lid, wordt «netwerkorganisatie, bedoeld in artikel 31» vervangen door: door de Minister aangewezen instelling, genoemd in bijlage 2.
G
Bijlage 1 komt te luiden:
Netwerk |
Organisatie |
Gemeenten in de netwerkregio |
Bedragen in hele euro’s voor coördinatie 2023 |
---|---|---|---|
Almere |
Stichting Netwerk Palliatieve Zorg Almere |
Almere |
72.668 |
Amstelland & Meerlanden |
Stichting Bureau SIGRA Dienstverlening |
Aalsmeer, Amstelveen, Haarlemmermeer, Ouder-Amstel, Uithoorn |
103.090 |
Amsterdam-Diemen |
Stichting Netwerk Palliatieve Zorg Amsterdam-Diemen |
Amsterdam, Diemen en Weesp |
263.083 |
Arnhem en de Liemers |
Stichting Transmuraal Netwerk Palliatieve Zorg Regio Arnhem |
Arnhem, Doesburg, Duiven, Lingewaard, Montferland (voor ½), Overbetuwe, Renkum (voor ½), Rheden, Rijnwaarden, Rozendaal (Gld.), Westervoort en Zevenaar |
134.526 |
Delft Westland Oostland |
Stichting Careyn |
Delft, Hoek van Holland, Lansingerland (voor ½), Pijnacker-Nootdorp, Westland, Midden-Delfland (voor ¾) |
104.011 |
Eemland |
Stichting Beweging 3.0 |
Amersfoort, Baarn, Barneveld (Gld.) (voor ¼), Bunschoten, Eemnes, Leusden, Nijkerk (voor ½), Soest en Woudenberg |
109.597 |
Enschede, Haaksbergen & Noordoost Twente |
Stichting Carint Reggeland Groep |
Dinkelland, Enschede, Haaksbergen, Losser en Oldenzaal |
91.467 |
Gelderse Vallei |
Stichting Icare |
Barneveld (voor ¾), Ede, Renswoude, Renkum (voor ½), Rhenen, Scherpenzeel, Utrechtse Heuvelrug (voor 1/7), Veenendaal en Wageningen |
104.699 |
Goeree-Overflakkee |
Stichting palliatieve zorg te Dirksland |
Dirksland, Goedereede, Middelharnis en Oostflakkee |
30.588 |
Gooi en Vechtstreek |
Stichting Hospice Gooi en Vechtstreek |
Blaricum, Bussum, Hilversum, Huizen, Laren, Muiden, Naarden, Wijdemeren |
80.603 |
Groningen-Centraal |
Thuiszorg Dichtbij |
Groningen, Grootegast, Haren, Hoogezand-Sappemeer, Leek, Marum, Winsum (voor ½), Zuidhorn |
107.040 |
Haaglanden |
Vereniging Transmurale Zorg Den Haag en omstreken |
Den Haag, Leidschendam-Voorburg, Rijswijk, Wassenaar en Zoetermeer |
239.566 |
’s-Hertogenbosch/Bommelerwaard |
Stichting Kwaliteit en Integratie |
Boxtel, Haaren (voor ½), ‘s-Hertogenbosch, Heusden (voor ½) Maasdriel, Schijndel, Sint-Michielsgestel, Vught en Zaltbommel |
109.475 |
Heuvelland |
Stichting Envida |
Eijsden, Gulpen-Wittem, Maastricht, Margraten, Meerssen, Vaals en Valkenburg aan de Geul |
75.581 |
Hoeksche Waard |
Stichting palliatieve zorg te Dirksland |
Binnenmaas, Cromstrijen, Korendijk, Oud-Beijerland en Strijen |
40.898 |
Hoogeveen |
Stichting Icare |
De Wolden (voor 2/3), Hoogeveen en Midden-Drenthe |
46.356 |
IJssel-Vecht |
Stichting Regionaal Zorgnetwerk Zwolle en Omgeving |
Dalfsen (voor ½), Kampen, Olst – Wijhe (voor 4/9), Staphorst, Zwartewaterland en Zwolle |
90.339 |
Kop van Noord-Holland |
Stichting ZONH (Zorg Optimalisatie Noord-Holland) |
Anna Paulowna, Den Helder, Harenkarspel, Niedorp, Schagen, Texel, Wieringen, Wieringermeer en Zijpe |
63.285 |
Meppel-Steenwijkerland |
Stichting Icare |
De Wolden (voor ⅓), Meppel, Steenwijkerland en Westerveld |
46.088 |
Midden- en Zuid-Kennemerland |
Stichting Bureau SIGRA Dienstverlening |
Bennebroek, Beverwijk, Bloemendaal, Castricum, Haarlem, Haarlemmerliede c.a., Heemskerk, Heemstede, Uitgeest, Velsen en Zandvoort |
136.289 |
Midden-Brabant |
Stichting Zorgnetwerk Midden-Brabant |
Dongen (voor ½), Gilze en Rijen, Goirle, Haaren (voor ½), Heusden (voor ½) Hilvarenbeek, Loon op Zand, Oisterwijk, Tilburg en Waalwijk |
133.577 |
Midden-Holland |
Vereniging Gezondheidsregio Midden Holland |
Bergambacht, Bodegraven, Boskoop, Gouda, Moordrecht, Nederlek, Nieuwerkerk aan den IJssel, Ouderkerk, Reeuwijk, Schoonhoven, Vlist, Waddinxveen en Zevenhuizen-Moerkapelle |
85.148 |
Midden-Twente |
Stichting Carint Reggeland Groep |
Borne, Hengelo (O) en Hof van Twente |
55.985 |
Nieuwe Waterweg Noord |
Stichting Careyn |
Maassluis, Midden-Delfland (voor ¼), Schiedam en Vlaardingen |
69.400 |
Noord- en Oost-Flevoland |
Stichting Coloriet |
Dronten, Lelystad, Noordoostpolder, Urk en Zeewolde (voor ½) |
71.814 |
Noordelijke Maasvallei |
Syntein Innovatie B.V. |
Bergen (L.) (voor ½), Boxmeer, Cuijk, Gennep, Grave (voor ½), Mill en Sint Hubert, Mook en Middelaar (voor ½) en Sint Anthonis |
47.959 |
Noord-Groningen |
Thuiszorg Dichtbij |
Appingedam, Bedum, De Marne, Delfzijl, Eemsmond, Loppersum, Slochteren, Ten Boer en Winsum (voor ½) |
50.030 |
Noord-Kennemerland |
Stichting ZONH (Zorg Optimalisatie Noord-Holland) |
Alkmaar, Bergen (NH.), Graft-De Rijp, Heerhugowaard, Heiloo, Langedijk en Schermer |
84.993 |
Noord-Limburg |
Stichting Viecuri, Medisch Centrum voor Noord-Limburg |
Arcen en Velden, Beesel, Bergen (L.) (voor ½), Horst aan de Maas, Peel en Maas, Sevenum, Venlo en Venray |
87.384 |
Noord-Midden Drenthe (Assen) |
Stichting Icare |
Aa en Hunze, Assen, Noordenveld en Tynaarlo |
61.093 |
Noordoost-Friesland |
Stichting Regionale Ondersteuningsstructuur voor de Eerstelijnszorg in Friesland |
Ameland, Dantumadeel, Dongeradeel, Ferwerderadiel, Kollumerland c.a., Schiermonnikoog en Tytsjerksteradiel (voor ⅓) |
34.699 |
Noordoost-Overijssel |
Stichting Regionaal Zorgnetwerk Zwolle en Omgeving |
Hardenberg, Ommen |
38.716 |
Noordwest-Friesland |
Stichting Regionale Ondersteuningsstructuur voor de Eerstelijnszorg in Friesland |
Boarnsterhim, Franekeradeel, Harlingen, het Bildt, Leeuwarden, Leeuwarderadeel, Menaldumadeel, Terschelling, Tytsjerksteradiel (voor ⅓) en Vlieland |
79.453 |
Noordwest-Twente |
Stichting Carint Reggeland Groep |
Almelo, Hellendoorn, Rijssen-Holten (voor ¾), Tubbergen, Twenterand en Wierden |
77.830 |
Noordwest-Utrecht |
Stichting Zorgspectrum |
Abcoude, Breukelen, De Ronde Venen, Loenen, Maarssen, Montfoort, Oudewater en Woerden |
67.873 |
Noordwest-Veluwe |
Stichting Palliatieve Zorg Veluwe |
Elburg, Ermelo, Harderwijk, Nijkerk (voor ½) Nunspeet, Oldebroek, Putten en Zeewolde (voor ½) |
73.622 |
Oost-Achterhoek |
Streekziekenhuis Koningin Beatrix |
Aalten (voor ¾), Berkelland, Oost Gelre, Oude IJsselstreek (voor ½) en Winterswijk |
55.989 |
Oostelijk Zuid-Limburg |
Stichting Cicero Zorggroep |
Brunssum, Heerlen, Kerkrade, Landgraaf, Nuth, Onderbanken, Simpelveld en Voerendaal |
86.757 |
Oost-Veluwe |
Stichting Gelre Ziekenhuizen |
Apeldoorn, Epe, Hattem, Heerde en Voorst (voor ⅓) |
78.549 |
Oss – Uden – Veghel |
Stichting Kwaliteit en Integratie |
Bernheze, Boekel, Grave (voor ½), Landerd, Lith, Maasdonk, Oss, Sint-Oedenrode, Uden en Veghel |
89.061 |
Rivierengebied |
Stichting Zorgcentra Rivierenland |
Buren, Culemborg, Geldermalsen, Lingewaal (voor ½), Neder-Betuwe, Neerijnen, Tiel en West Maas en Waal (voor ½) |
65.974 |
Roermond & Weert |
Stichting Zorggroep Noord- en Midden-Limburg |
Cranendonck (voor ½), Echt-Susteren, Leudal, Maasgouw, Nederweert, Roerdalen, Roermond en Weert |
86.664 |
Roosendaal – Bergen op Zoom – Tholen |
Stichting Bravis Ziekenhuis |
Bergen op Zoom, Halderberge, Roosendaal, Rucphen, Steenbergen, Woensdrecht en Tholen |
92.106 |
Rotterdam & omstreken |
Stichting Lelie Zorggroep |
Albrandswaard, Barendrecht, Capelle aan den IJssel, Krimpen aan den IJssel, Lansingerland (voor ½) en Rotterdam (excl. Hoek van Holland) |
243.408 |
Salland |
Stichting Carinova Groep |
Deventer, Olst – Wijhe (voor 5/9), Raalte, Rijssen-Holten (voor ¼) en Voorst (voor ⅓) |
57.861 |
Stadsgewest Breda |
Stichting Amphia |
Aalburg, Alpen-Chaam, Baarle-Nassau, Breda, Dongen (voor ½), Drimmelen, Etten-Leur, Geertruidenberg, Moerdijk, Oosterhout Werkendam, Woudrichem en Zundert |
149.809 |
Utrecht-Stad |
Stichting Careyn |
Utrecht |
111.496 |
Utrecht-Zuid |
Stichting Zorgspectrum |
Houten, IJsselstein, Lopik, Nieuwegein en Vianen |
67.222 |
Voorne-Putten |
Stichting palliatieve zorg te Dirksland |
Bernisse, Brielle, Hellevoetsluis, Rozenburg, Spijkenisse en Westvoorne |
64.183 |
Waardenland |
Stichting Het Spectrum |
Alblasserdam, Dordrecht, Giessenlanden, Gorinchem, Graafstroom, Hardinxveld-Giessendam, Hendrik-Ido-Ambacht, Leerdam, Liesveld, Lingewaal (voor ½), Nieuw-Lekkerland, Papendrecht, Ridderkerk, Sliedrecht, Zwijndrecht en Zederik |
144.625 |
West-Achterhoek |
Stichting Slingeland Ziekenhuis |
Aalten (voor ¼), Bronckhorst (voor 3/5), Doetinchem, Montferland (Gld.) (voor ½) en Oude IJsselstreek (½) |
57.232 |
Westelijke Mijnstreek |
Stichting Zuyderland Zorg |
Beek, Schinnen, Sittard-Geleen en Stein |
58.842 |
West-Friesland |
Stichting ZONH (Zorg Optimalisatie Noord-Holland) |
Andijk, Drechterland, Enkhuizen, Hoorn, Koggenland, Medemblik, Opmeer, Stede Broec, Wervershoof en Zeevang (voor ½) |
76.800 |
Zaanstreek Waterland |
Stichting ZONH (Zorg Optimalisatie Noord-Holland) |
Beemster, Edam-Volendam, Landsmeer, Oostzaan, Purmerend, Waterland, Wormerland, Zaanstad en Zeevang (voor ½) |
108.919 |
Zeeland |
Stichting Zeeuwse Zorgschakels |
Borsele, Goes, Hulst, Kapelle, Noord-Beveland, Middelburg Reimerswaal, Sluis, Schouwen-Duiveland, Terneuzen, Veere en Vlissingen |
117.468 |
Zuid-Friesland |
Stichting Regionale Ondersteuningsstructuur voor de Eerstelijnszorg in Friesland |
Heerenveen, Lemsterland (voor ½), Skarsterlân (voor ½), Weststellingwerf |
44.205 |
Zuid-Gelderland |
Stichting ZZG Zorggroep |
Beuningen, Druten, Groesbeek, Heumen, Millingen aan de Rijn, Mook en Middelaar (voor ½) Nijmegen, Ubbergen, West Maas en Waal (voor ½) en Wijchen |
107.195 |
Zuid-Holland-Noord |
Stichting Transmuraal Netwerk Zuid-Holland Noord |
Alkemade, Alphen aan den Rijn, Hillegom, Jacobswoude, Katwijk, Leiden, Leiderdorp, Lisse, Nieuwkoop, Noordwijk, Noordwijkerhout, Oegstgeest, Rijnwoude, Teylingen, Voorschoten en Zoeterwoude |
168.122 |
Zuidoost-Brabant |
Stichting Kwaliteit en Ontwikkeling Huisartsenzorg |
Asten, Bergeijk, Best, Bladel, Cranendonck (voor ½), Deurne, Eersel, Eindhoven, Geldrop-Mierlo, Gemert-Bakel, Heeze-Leende, Helmond, Laarbeek, Nuenen c.a., Oirschot, Reusel-De Mierden, Someren, Son en Breugel, Valkenswaard, Veldhoven en Waalre |
226.955 |
Zuidoost-Drenthe (Emmen) |
Stichting Icare |
Borger-Odoorn, Coevorden en Emmen |
64.719 |
Zuidoost-Friesland |
Stichting Regionale Ondersteuningsstructuur voor de Eerstelijnszorg in Friesland |
Achtkarspelen, Ooststellingwerf, Opsterland, Smallingerland, Tytsjerksteradiel (voor ⅓) |
59.325 |
Zuidoost-Groningen |
Thuiszorg Dichtbij |
Bellingwedde, Menterwolde, Pekela, Reiderland, Scheemda, Stadskanaal, Veendam, Vlagtwedde en Winschoten |
59.096 |
Zuidoost-Utrecht |
Stichting Careyn |
Bunnik, De Bilt, Utrechtse Heuvelrug (voor 6/7), Wijk bij Duurstede en Zeist |
68.724 |
Zuidwest-Friesland |
Stichting Regionale Ondersteuningsstructuur voor de Eerstelijnszorg in Friesland |
Bolsward, Gaasterlân-Sleat, Lemsterland (voor ½), Littenseradiel, Nijefurd, Skarsterlân (voor ½), Sneek, Wûnseradiel en Wymbritseradiel |
50.540 |
Zutphen |
Stichting Sensire |
Bronckhorst (voor 2/5), Brummen, Lochem, Zutphen en Voorst (voor ⅓) |
53.089 |
Netwerk Integrale Kindzorg |
De Netwerken Integrale Kindzorg volgen de indeling van de zgn. consortia palliatieve zorg. Hiervan maken ook bovenstaande netwerken (en dus ook de benoemde gemeenten) deel van uit. |
||
NIK Holland Rijnland |
Stichting Kenniscentrum Kinderpalliatieve Zorg ** |
65.604 |
|
NIK Noordoost |
Stichting Kenniscentrum Kinderpalliatieve Zorg |
65.604 |
|
NIK Noord-Holland & Flevoland |
Stichting Kenniscentrum Kinderpalliatieve Zorg |
65.604 |
|
NIK Zuidwest |
Stichting Kenniscentrum Kinderpalliatieve Zorg |
65.604 |
|
NIK Zuidoost |
Stichting Kenniscentrum Kinderpalliatieve Zorg |
65.604 |
|
NIK Limburg & Zuidoost-Brabant |
Stichting Kenniscentrum Kinderpalliatieve Zorg |
65.604 |
|
NIK Utrecht |
Stichting Kenniscentrum Kinderpalliatieve Zorg |
65.604 |
H
Bijlage 2 komt te luiden:
Regio |
Organisatie |
Gemeenten in de regio (voor zover niet overeenkomend met een volledige provincie / regiobenaming) |
Bedragen in hele euro’s voor geestelijke verzorging thuis 2023 |
---|---|---|---|
Drenthe-Steenwijkerland & Groningen |
Coöperatie Netwerk voor Levensvragen UA |
Drenthe-Steenwijkerland, Groningen |
471.503 |
Friesland |
Sichtpunt |
291.117 |
|
Gelderland |
Stichting D3rde Verdieping Hart voor zingeving |
Apeldoorn, Arnhem, Barneveld (voor ¾), Berg en Dal, Bergen (L.) (voor ½), Beuningen, Boxmeer (N-Br.), Cuijk (N-Br.), Doesburg, Druten, Duiven, Ede, Epe, Gennep (L), Grave (N-Br.) (voor ½), Hattem, Heerde, Heumen, Lingewaard, Mill en Sint Hubert (N-Br.), Montferland (voor ½), Mook en Middelaar (L), Nijmegen, Overbetuwe, Renkum, Renswoude (Utr.), Rheden, Rhenen (Utr.), Rozendaal (Gld.), Scherpenzeel, Sint Anthonis (N-Br.), Utrechtse Heuvelrug (voor ⅟7), Veenendaal (Utr.), Voorst (voor ⅓), Wageningen, West Maas en Waal (voor ½), Westervoort, Wijchen en Zevenaar |
513.304 |
Haaglanden, Delft, Westland, Oostland, Nieuwe Waterweg Noord. |
Stichting Haagsche Zin |
Delft, Den Haag, Hoek van Holland, Lansingerland (alleen Bleiswijk), Leidschendam-Voorburg, Pijnacker-Nootdorp, Rijswijk, Westland, Maassluis, Midden-Delfland, Schiedam en Vlaardingen, Wassenaar en Zoetermeer |
448.226 |
Limburg |
Stichting Zuyderland Zorg |
Beek, Beekdaelen, Beesel, Bergen (L.) (voor ½), Brunssum, Cranendonck (N-Br.) (voor ½), Echt-Susteren, Eijsden-Margraten, Gulpen-Wittem, Heerlen, Horst aan de Maas, Kerkrade, Landgraaf, Leudal, Maasgouw, Maastricht, Meerssen, Nederweert, Peel en Maas, Roerdalen, Roermond, Simpelveld, Sittard-Geleen, Stein, Voerendaal, Vaals, Valkenburg aan de Geul, Venlo, Venray en Weert |
447.127 |
Midden-Holland, Noord Holland, Amsterdam en Diemen |
Stichting Questio |
Aalsmeer, Alkmaar, Amstelveen, Amsterdam, Beemster, Bergen (NH.), Beverwijk, Blaricum, Bloemendaal, Bodegraven-Reeuwijk, Boskoop, Castricum, Den Helder, Diemen, Drechterland, Edam-Volendam, Enkhuizen, Gooise Meren, Gouda, Haarlem, Haarlemmermeer, Heemskerk, Heemstede, Heerhugowaard, Heiloo, Hilversum, Hollands Kroon, Hoorn, Huizen, Koggenland, Krimpenerwaard, Landsmeer, Langedijk, Laren, Medemblik, Oostzaan, Opmeer, Ouder-Amstel, Purmerend, Schagen, Schermer, Stede Broec, Texel, Uitgeest, Uithoorn, Velsen, Waddinxveen, Waterland, Weesp, Wijdemeren Wormerland, Woerden (voor ⅓), Zaanstad, Zandvoort en Zuidplas |
1.092.699 |
Midden-Nederland |
Stichting Centrum voor Levensvragen Midden-Nederland |
Amersfoort, Baarn, Barneveld (voor ¼), Bunnik, Bunschoten, Buren, Culemborg, De Bilt, De Ronde Venen, Eemnes, Elburg, Ermelo, Harderwijk, Houten, IJsselstein, Leusden, Lopik, Montfoort, Neder-Betuwe, Nieuwegein, Nijkerk, Nunspeet (Gld.), Oldebroek, Oudewater, Putten, Soest, Stichtse Vecht, Tiel, Utrecht, Utrechtse Heuvelrug (voor 6∕7), Vianen, West-Betuwe (Lingewaal voor ½), West Maas en Waal (voor ½), Wijk bij Duurstede, Woerden (voor ⅔), Woudenberg, Zeewolde (voor ½) en Zeist |
607.751 |
Oost- en Midden-Brabant |
Stichting Centrum voor Levensvragen Midden & Oost Brabant’ |
Asten, Bergeijk, Bernheze, Best, Bladel, Boekel, Boxtel, Cranendonck (voor ½), Deurne, Dongen (voor ½), Eersel, Eindhoven, Geldrop-Mierlo, Gemert-Bakel, Gilze en Rijen, Goirle, Grave (voor ½), Heeze-Leende, Helmond, ‘s-Hertogenbosch, Heusden, Hilvarenbeek, Laarbeek, Landerd, Loon op Zand, Maasdonk, Maasdriel (Gld.), Meierijstad, Nuenen c.a., Oirschot, Oisterwijk, Oss, Reusel-De Mierden, Sint-Michielsgestel, Someren, Son en Breugel, Tilburg, Uden, Valkenswaard, Veldhoven, Vught, Waalwijk, Waalre en Zaltbommel (Gld.) |
606.787 |
Overijssel en Flevoland |
Stichting Regionaal Zorgnetwerk Zwolle en Omgeving |
Almere, Dalfsen (voor ½), Deventer, Dronten, Hardenberg, Kampen, Lelystad, Noordoostpolder, Olst-Wijhe, Ommen, Raalte, Rijssen-Holten (voor ¼), Staphorst, Urk, Voorst (voor ⅓), Zeewolde (voor ½), Zwartewaterland en Zwolle |
359.687 |
Rotterdam & omstreken |
Stichting Centrum Levensvragen Rotterdam en omstreken |
Albrandswaard, Barendrecht, Capelle aan den IJssel, Krimpen aan den IJssel, Lansingerland (voor ½), Berkel en Rodenrijs, Bergschenhoek en Rotterdam (excl. Hoek van Holland en Rozenburg) |
264.182 |
Twente & Achterhoek |
Stichting Centrum voor levensvragen Twente en Achterhoek (Willem. Hart voor levensvragen) |
Aalten (voor ¾), Almelo, Berkelland, Borne, Bronckhorst, Brummen, Dinkelland, Doetinchem, Enschede, Haaksbergen, Hellendoorn, Hengelo (O) en Hof van Twente, Lochem, Losser, Montferland (Gld.) (voor ½), Oldenzaal, Oost Gelre, Oude IJsselstreek, Rijssen-Holten (voor ¾), Tubbergen, Twenterand, Voorst (voor ⅓), Wierden, Winterswijk en Zutphen |
425.018 |
Waardenland |
Centrum Levensvragen Drechtsteden Gorinchem |
Alblasserdam, Dordrecht, Gorinchem, Hardinxveld-Giessendam, Hendrik-Ido-Ambacht, Leerdam, Lingewaal (voor ½), Molenwaard, Papendrecht, Ridderkerk, Sliedrecht, Zederik en Zwijndrecht |
156.971 |
West-Brabant en Zeeland |
Stichting Bravis Ziekenhuis |
Bergen op Zoom, Borsele, Brielle, Goeree-Overflakkee, Goes, Halderberge, Hellevoetsluis, Hoeksche Waard, Hulst, Kapelle, Middelburg, Nissewaard, Noord-Beveland, Reimerswaal, Roosendaal, Rozenburg, Rucphen, Schouwen-Duiveland, Sluis, Stadsgewest Breda Steenbergen, Terneuzen, Tholen, Veere, Vlissingen, Westvoorne en Woensdrecht |
537.308 |
Zuid-Holland Noord |
Stichting Transmuraal Netwerk Zuid-Holland Noord |
Alphen aan den Rijn, Hillegom, Kaag en Braassem, Katwijk, Leiden, Leiderdorp, Lisse, Nieuwkoop, Noordwijk, Oegstgeest, Teylingen, Voorschoten en Zoeterwoude |
182.471 |
Rouw- en verliesbegeleiding en geestelijke verzorging thuis in de kinderpalliatieve zorg |
|||
Stichting Kenniscentrum Kinderpalliatieve Zorg |
235.078 |
Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.
De Minister voor Langdurige Zorg en Sport, C. Helder
In deze regeling is een aantal wijzigingen van de Regeling palliatieve terminale zorg en geestelijke verzorging thuis (hierna: Regeling) opgenomen. Ten eerste worden de normbedragen voor vrijwillige palliatieve terminale zorg aangepast en wordt het beschikbare subsidieplafond verhoogd als gevolg van de jaarlijkse indexering en de beschikbare coalitieakkoordmiddelen. Ten tweede worden de bijlagen geactualiseerd ten behoeve van de subsidiering van het jaar 2023. Ten derde worden de bijlagen aangepast in verband met de indexering van de subsidie voor netwerkregio’s palliatieve terminale zorg, netwerken integrale kindzorg en regionale instellingen voor geestelijke verzorging thuis met de Overheidsbijdrage aan Arbeidskostenontwikkeling (OVA) en de beschikbare coalitieakkoordmiddelen. Ten vierde is van deze wijziging van de regeling gebruik gemaakt om enkele (tekstuele) onvolkomenheden te verhelpen.
Met de wijzigingsregeling van 26 augustus 20221 is beoogd om met terugwerkende kracht het subsidieplafond van 2022, als bedoeld in artikel 7, eerste lid, voor de vrijwillige palliatieve terminale zorg op te hogen met € 2 miljoen uit de beschikbare coalitieakkoordmiddelen. De coalitieakkoordmiddelen zijn hierbij abusievelijk verdisconteerd in het structurele subsidieplafond, als bedoeld in artikel 7, eerste lid. Het indexeringspercentage, als bedoeld in het derde lid (oud), is echter niet van toepassing op de incidentele coalitieakkoordmiddelen. Hieronder wordt de opbouw van het totaal beschikbare subsidieplafond van 2022 weergegeven:
Kalenderjaar |
Structurele bedragen |
Incidentele middelen |
Totaal beschikbare subsidieplafond |
---|---|---|---|
2022 |
€ 24.731.500 |
€ 2.500.000 |
€ 27.231.500 |
Sinds 2017 werd het structureel beschikbare bedrag jaarlijks verruimd met 3%. De helft van dit bedrag bedroeg een indexeringspercentage gebaseerd op de verwachte stijging van het aantal sterfgevallen met 1,5% per jaar (CBS prognose bevolking kerncijfers 2014 – 2060 laten een stijging zien van 141.700 sterfgevallen in 2015 tot ongeveer 162.000 sterfgevallen in 2025). De andere helft van het percentage was bedoeld voor uitbreiding van het aantal gevallen en de omgeving waarin vrijwilligers werden ingezet. Het laatste percentage zou voor de subsidiëring in 2023 komen te vervallen2. In de wijzigingsregeling van 26 augustus 20223 is opgenomen dat dit met behulp van de coalitieakkoordmiddelen met terugwerkende kracht wordt hersteld, zodat beter geanticipeerd kan worden op de toenemende vraag naar vrijwilligers in de komende jaren.
Om de opbouw van het subsidieplafond en de normbedragen helder, inzichtelijk en transparant te maken is hieronder een tabel toegevoegd waarin de opbouw van de beschikbare bedragen voor de instellingssubsidie duidelijk per kalenderjaar wordt weergegeven. De tijdelijke impuls van coalitieakkoordmiddelen wordt als gevolg daarvan niet langer percentueel aangeduid, maar in plaats daarvan getalsmatig weergegeven.
Kalenderjaar |
Structurele bedragen |
Incidentele middelen |
Totaal beschikbare subsidieplafond |
---|---|---|---|
2023 |
€ 25.102.000 |
€ 4.500.000 |
€ 29.602.000 |
2024 |
€ 25.479.000 |
€ 5.500.000 |
€ 30.979.000 |
2025 |
€ 25.861.000 |
€ 5.000.000 |
€ 30.861.000 |
2026 |
€ 26.249.000 |
€ 5.000.000 |
€ 31.249.000 |
Het totaal beschikbare subsidieplafond voor de instellingssubsidie bestaat uit de som van structurele bedragen en incidentele middelen. De structurele bedragen worden elk jaar verhoogd met een indexeringspercentage van 1,5% (gebaseerd op de verwachte stijging van het aantal sterfgevallen met 1,5% per jaar). De incidentele middelen bestaan uit de beschikbaar gestelde coalitieakkoordmiddelen.
Het totaal beschikbare subsidieplafond van 2023 bedraagt € 29.602.000. Dit subsidieplafond bestaat uit het structurele bedrag (structurele bedrag van 2022 (€ 24.731.500) verhoogd met 1,5%) en de incidentele middelen.
De normbedragen, zoals bedoeld in artikel 6, worden voor het jaar 2023 verhoogd met een indexeringspercentage van 1,5%. De verhoging is in lijn met de ophoging van het structurele bedrag voor het jaar 2023.
Voor een aantal netwerken en regionale instellingen geestelijke verzorging thuis geldt dat de uitvoerende organisatie met ingang van 2023 is gewijzigd of dat de naamgeving is aangepast. De wijzigingen zijn opgenomen in Bijlage 1 en 2 van de regeling.
In Bijlage 1 en 2 van de regeling staan respectievelijk de maximumbedragen van de subsidies voor 2023 inzake netwerkregio’s palliatieve terminale zorg/netwerken integrale kindzorg en regionale instellingen voor geestelijke verzorging thuis.
De maximumbedragen voor de coördinatie van netwerkregio’s palliatieve terminale zorg, netwerken integrale kindzorg en regionale instellingen voor geestelijke verzorging thuis zijn met deze wijziging aangepast aan het peil 2022 om te komen tot de maximumbedragen van de subsidies voor het jaar 2023. Het maximumbedrag voor instellingen voor geestelijke verzorging thuis en de netwerken integrale kindzorg (voor rouw- en verliesbegeleiding in de kinderpalliatieve zorg) voor 2023 wordt eenmalig opgehoogd met € 1,5 miljoen uit de beschikbare coalitieakkoordmiddelen. Daarnaast wordt het maximumbedrag voor de netwerkregio’s palliatieve terminale zorg en de netwerken integrale kindzorg voor 2023 eenmalig opgehoogd met € 2 miljoen. De overheid verhoogt het loongevoelige deel van de budgetten jaarlijks met de geraamde gemiddelde loonkostenstijging in de marktsector, de OVA. Voor 2022 bedraagt de OVA 4,42% en dit wordt toegepast op het als loongevoelig aangemerkte deel (70%) van de maximaal beschikbare instellingssubsidie.
Van de wijziging van de regeling is gebruik gemaakt om enkele (tekstuele) onvolkomenheden te verhelpen. Het gaat hierbij om tekstuele aanpassingen, technische verbeteringen en verheldering van bepaalde punten. Met de wijzigingen worden geen substantiële beleidswijzigingen beoogd.
In het artikelsgewijze deel van de memorie van toelichting wordt nader ingegaan op de verschillende wijzigingen.
De wijziging van de Regeling betreft voornamelijk een aantal tekstuele aanpassingen, deze hebben geen gevolgen voor de regeldruk.
Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 januari 2023.
Dit onderdeel bevat een aantal tekstuele wijzigingen. De begrippen in dit artikel worden in alfabetische volgorde geplaatst zonder nummering of lettering. Zo is het mogelijk om in de toekomst begrippen toe te voegen in alfabetische volgorde zonder dat daarbij vernummering of verlettering nodig is. Daarnaast bevat dit onderdeel een tweetal inhoudelijke wijzigingen.
Ten eerste wordt de definitie van betaalde coördinatie verruimd zodat hieronder niet slechts de werkzaamheden worden inbegrepen die worden verricht door personen in dienstbetrekking bij de instelling. Vanuit beleidsmatig perspectief is niet beoogd om met deze duiding personen uit te sluiten die werkzaamheden uitvoeren in de zelfstandige uitoefening van een beroep of personen die ingehuurd zijn op basis van een aannemingsovereenkomst of overeenkomst van opdracht. Door de verruiming van dit artikel wordt deze omissie weggenomen.
Ten tweede is voor de duidelijkheid het begrip vrijwilliger gedefinieerd. Met de wijziging wordt nadere invulling gegeven aan het criterium van de vrijwilliger. Een wezenlijk kenmerk van een eventuele vergoeding die zorgvrijwilligers ontvangen, is dat deze niet marktconform is. De vergoeding is zo laag, dat deze niet in verhouding staat tot het tijdsbeslag en de aard van de verrichte werkzaamheden. In de regeling wordt bepaald dat instellingen met een winstoogmerk worden uitgesloten van de vrijwilligersregeling. De kring van instellingen waarvoor deze regeling geldt wordt beperkt tot algemeen nut beogende instellingen (ANBI’s) en instellingen die niet zijn onderworpen aan de vennootschapsbelasting of daarvan zijn vrijgesteld. Rechtsvormen zoals een BV en een NV zijn altijd onderworpen aan de vennootschapsbelasting.
Stichtingen en verenigingen zijn belastingplichtig voor de vennootschapsbelasting indien en voor zover zij een onderneming drijven. Een stichting of vereniging is echter subjectief vrijgesteld van de heffing van vennootschapsbelasting als de winst van het jaar ‘niet meer bedraagt dan € 15.000, dan wel van het jaar en de daaraan voorafgaande vier jaren tezamen niet meer bedraagt dan € 75.000’ (artikel 6, eerste lid, Wet op de Vennootschapsbelasting 1969). Daarnaast geldt een andere subjectieve vrijstelling op grond van artikel 5, eerste lid, onderdeel c, van de Wet op de vennootschapsbelasting 1969 in samenhang met artikel 4 van het Uitvoeringsbesluit vennootschapsbelasting 1971. Het gaat hierbij onder meer om instellingen die nagenoeg uitsluitend (d.w.z. voor 90% of meer) werkzaamheden verrichten welke bestaan uit het verzorgen van zieken, mits eventuele winsten uitsluitend kunnen worden aangewend ten bate van een op grond van artikel 4 van het Uitvoeringsbesluit vrijgestelde instelling of een algemeen maatschappelijk belang. Omdat het hierbij voor 90% of meer moet gaan om zorg waarop aanspraak bestaat op grond van de Zvw of Wlz, zal deze vrijstelling in het kader van de vrijwillige palliatieve terminale zorg geen rol spelen. Een stichting of vereniging die is vrijgesteld van de heffing van vennootschapsbelasting valt binnen de kring van instellingen waarop de vrijwilligersregeling van toepassing is. In navolging van deze wijziging wordt in de begripsbepaling ‘vrijwillige terminale palliatieve zorg’ de term ‘personen op vrijwillige basis’ vervangen door ‘vrijwilligers’.
De normbedragen, zoals bedoeld in artikel 6, worden voor het jaar 2023 verhoogd met een indexeringspercentage van 1,5%. De verhoging is in lijn met de ophoging van het structurele bedrag voor het jaar 2023.
In artikel 7 is het subsidieplafond opgenomen. Dit onderdeel van de regeling wordt verduidelijkt.
Het totaal beschikbare subsidieplafond voor de instellingssubsidie bestaat uit de som van structurele bedragen en incidentele middelen. Om het totaal beschikbare subsidieplafond over de komende jaren inzichtelijker te maken wordt aan het eerste lid een tabel toegevoegd. Daarnaast wordt in de toelichting een tabel opgenomen waarin de opbouw van het totaal beschikbare subsidieplafond duidelijk wordt weergegeven.
In het tweede lid is de berekeningswijze van de instellingssubsidie geregeld. In dit lid wordt een tekstuele verbetering aangebracht.
Tot slot wordt het derde lid gewijzigd. In de tweede volzin van het tweede lid is voor de duidelijkheid bepaald dat een cliënt maar één keer per jaar meetelt voor de bepaling van aantal cliënten in de referentieperiode als het gaat om dezelfde vorm van palliatieve terminale zorg. A contrario betekent dit dat een cliënt wel meerdere keren meetelt als deze in een referentieperiode bijvoorbeeld thuis is verzorgd en vervolgens in een hospice (of andersom). Omdat hierover in de praktijk onduidelijkheid bestaat, wordt in het derde lid (nieuw) bepaald dat één cliënt in de berekening van het aantal cliënten meetelt per vorm van palliatieve terminale zorg als bedoeld in artikel 6. Het derde lid (oud) vervalt, omdat met deze wijziging de coalitieakkoordmiddelen niet langer percentueel worden aangeduid. De opbouw van het subsidieplafond wordt getalsmatig weergegeven in de toelichting.
De wijziging van artikel 14, tweede lid, maakt het mogelijk dat betaalde coördinatie van de inzet van vrijwilligers, die palliatieve terminale zorg in de thuissituatie verlenen, niet alleen kan worden verricht door personen die werkzaamheden verrichten in dienstbetrekking bij de instelling. De aanvraag van een instellingssubsidie voor vrijwillige palliatieve terminale zorg in de thuissituatie met betaalde coördinatie dient vergezeld te gaan met een arbeidsovereenkomst, overeenkomst van opdracht of aannemingsovereenkomst met de coördinator.
Dit onderdeel betreft een wijziging van artikel 29, eerste en tweede lid, waarmee wordt aangesloten op de uitvoeringspraktijk.
Het zorgdragen voor de betaling aan rouw- en verliesbegeleiders, ten behoeve van kinderen met een volwassen naaste die palliatieve patiënt is, wordt overgeheveld van de regionale instellingen voor geestelijke verzorging thuis naar de netwerken integrale kindzorg. Het doel van de wijziging is het bijdragen aan een betere taakverdeling tussen de regionale instellingen voor geestelijke verzorging thuis en de netwerken integrale kindzorg.
De wijziging draagt bij aan betere coördinatie van de inzet van rouw- en verliesbegeleiders door netwerken integrale kindzorg voor kinderen wiens ouder komt te overlijden of is overleden. De netwerken integrale kindzorg stellen aanvullende eisen aan begeleiding van kinderen in de palliatieve fase en kinderen met een naaste in de palliatieve fase en waarborgen daarmee de kwaliteit van de inzet van rouw- en verliesbegeleiders voor deze kwetsbare doelgroep. De wijziging stelt bovendien de netwerken integrale kindzorg in staat een verantwoorde bedrijfsvoering te voeren en draagt bij aan vermindering van de administratieve lasten.
Dit onderdeel betreft uitsluitend een tekstuele wijziging. De in artikel 32, derde lid, gebruikte term ‘netwerkorganisatie’ past niet goed bij de organisaties die een aanvraag doen tot verlening van een instellingssubsidie voor de inzet van geestelijke verzorgers of verlies- en rouwbegeleiders. Deze term wordt daarom vervangen door: ‘door de minister aangewezen instelling, genoemd in bijlage 2.’
Dit onderdeel betreft een wijziging van de subsidie voor netwerkregio’s palliatieve terminale zorg. Het gaat om een actualisering van de naamgeving van de organisaties en bedragen voor 2023.
Dit onderdeel betreft een wijziging van de subsidie voor regionale instellingen geestelijke verzorging thuis. Het gaat om een actualisering van de naamgeving van de organisaties en bedragen voor 2023.
De Minister voor Langdurige Zorg en Sport, C. Helder
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2022-32125.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.