TOELICHTING
1. Algemeen
Met deze wijziging van de Regeling toegelaten instellingen volkshuisvesting
2015 (hierna: RTIV) is bijlage 3 bij de RTIV, met daarin het model voor het
overzicht van verantwoordingsgegevens over het verslagjaar 2022 (dVi),
vervangen door een nieuwe bijlage 3.
2. Aanleiding
Op grond van artikel 36a, vierde lid, van de Woningwet dienen
woningcorporaties een overzicht op te stellen van verantwoordingsgegevens over
het verslagjaar. Dat overzicht heeft ook betrekking op de met hen verbonden
ondernemingen, ook wel de Verantwoordingsinformatie (dVi) genoemd. Artikel 38,
eerste lid, Woningwet, bepaalt dat het overzicht jaarlijks voor 1 juli moet
worden verstrekt aan de Minister, de colleges van burgemeester en wethouders
van de gemeenten waarin de woningcorporatie werkzaam is en de
huurdersorganisaties en bewonerscommissies. Uit artikel 16 van de RTIV volgt
dat voor de inrichting van het overzicht gebruik moet worden gemaakt van het
model dat is opgenomen in bijlage 3 bij de RTIV.
3. Wijzigingen in bijlage 3
De voornaamste wijzigingen die zijn doorgevoerd ten opzichte van dVi 2021,
komen voort uit het Convenant Verbeteren Informatievoorziening
Woningcorporaties (2017) en het Convenant Verdere Verbetering
Informatieuitwisseling Woningcorporatiesector (2022). Deze convenanten hebben
als doel geautomatiseerde informatie-uitwisseling sneller en
gebruiksvriendelijker in te richten. In dit kader is een aantal vragen in de
gegevensuitvraag van dVi 2021 vervallen, in lijn gebracht met de geldende wet-
en regelgeving of in het kader van vereenvoudiging, uniformering en
verduidelijking geherstructureerd. Dit heeft tot gevolg dat de uitvraag nog
beter aansluit op de informatiebehoefte van de Autoriteit woningcorporaties
(Aw) en het Waarborgfonds Sociale Woningbouw (WSW).
De dVi is in hoofdstukken en paragrafen opgedeeld. Hierna worden alle
individuele wijzigingen toegelicht:
In paragraaf 1.1 wordt in het kader van een adequate inrichting van een
directe aanlevering van gegevens tussen verschillende systemen
(system-to-system), de naam van de softwareleverancier en softwareversie
(waarmee het importbestand wordt gegenereerd) toegevoegd aan de uitvraag. Met
system-to-system levert het systeem van de corporatie de uitgevraagde gegevens
geautomatiseerd aan. Deze mogelijkheid van aanlevering is nog relatief nieuw
voor corporaties, maar zal naar verwachting de komende jaren voor positieve
effecten in het kader van de lastendruk zorgen. Voor corporaties die software
gebruiken, zal deze informatie automatisch vooraf worden ingevuld. Voor
corporaties die geen software gebruiken, zijn deze velden in het portaal niet
van toepassing.
In paragraaf 5.1 zijn de rechtmatigheidsvragen 5.1.3 en 5.1.4, die
betrekking hebben op de geldende verkoopregels, tekstueel aangescherpt naar
aanleiding van opgedane ervaringen door de Aw.
In paragraaf 5.2.1 is een tabel toegevoegd waarin woningtoewijzingen aan
ouderen, met een inkomen tot de inkomensgrens én vermogen, kunnen worden
verantwoord. Aanleiding voor deze verandering is gewijzigde wet- en regelgeving
in het kader van passend toewijzen, hierdoor kunnen ouderen met hoger vermogen
ook een duurdere woning worden toegewezen. De tabel biedt inzicht in
woningtoewijzingen aan deze specifieke groep die volgens de reguliere
inkomenscriteria als niet-passend worden beschouwd, maar door de toegevoegde
uitzonderingsmogelijkheid alsnog buiten de passendheidsnorm mogen blijven.
In paragraaf 5.2.2 is als gevolg van de gewijzigde wet- en regelgeving in
het kader van de staatssteunregeling een aanpassing doorgevoerd in de
gegevensuitvraag. Bij het toewijzen van sociale huurwoningen geldt vanaf
1 januari 2022 een hogere inkomensgrens voor meerpersoonshuishoudens. Ook
verandert de manier waarop wordt omgegaan met de vrije toewijzingsruimte. Dit
leidt ertoe dat in de nieuwe gegevensuitvraag enerzijds onderscheid wordt
gemaakt naar inkomensgrens per type huishouden (eenpersoonshuishoudens en
meerpersoonshuishoudens) en anderzijds onderscheid op basis van
woningtoewijzingen in gemeenten met of zonder prestatieafspraken. De normen
binnen de staatssteunregeling zijn gewijzigd van 80%/10%/10% naar 92,5%/7,5% of
85%/7,5%/7,5% (mits hier prestatieafspraken over zijn gemaakt).
In paragraaf 5.3 wordt de jaarlijkse update van de Wet normering
topinkomens (model gepubliceerd d.d. 29 april 2022) verankerd in de
gegevensuitvraag. De wijzigingen hebben beperkte gevolgen voor de dVi-uitvraag.
Dit betreft de verhoging van grensbedragen, de update van jaartallen en de
uniformering van titels.
In paragraaf 5.4 zijn enkele vragen over de verantwoording van de huursom,
anders geordend en tekstueel aangepast om onduidelijkheden te voorkomen. Deze
aanpassingen zijn uitgevoerd op basis van ervaringen van de Aw.
4. Regeldrukeffecten
Ecorys heeft de financiële gevolgen van de huidige wijziging van de
dVi-uitvraag berekend (Ecorys, Adminstratieve lastendruk wijzigingen dVi 2022).
Ecorys stelt vast dat de totale verandering ten opzichte van de totale
administratieve lasten gemoeid met de informatieverplichting bij corporaties
kan worden aangemerkt als verwaarloosbaar. Ecorys verwacht als gevolg van de
huidige wijzigingen een eenmalige toename in administratieve lasten van in
totaal circa 27.200 euro voor alle 294 woningcorporaties samen. Daarnaast nemen
de structurele kosten als gevolg van deze wijziging met zo’n 10.400 euro toe.
Hierdoor is het effect van de wijzigingen in zijn totaliteit beperkt.
De uitkomsten van het lastenonderzoek liggen daarbij in lijn met uitkomsten
van de voorgaande drie jaren, toen de regeldrukeffecten eveneens gering tot
verwaarloosbaar waren.
Het Adviescollege toetsing regeldruk (ATR) heeft het dossier niet
geselecteerd voor een formeel advies, omdat het naar verwachting geen
omvangrijke gevolgen voor de regeldruk heeft.
5. Consultatie en inwerkingtreding
Het gegevensmodel dVi is evenals in eerdere jaren opgesteld in het
ketenteam van de sector (samenwerking tussen het Ministerie van Binnenlandse
Zaken en Koninkrijksrelaties, Aedes, de Aw en het WSW). Om die reden is
afgezien van een openbare internetconsultatie. Vanwege de nauwe betrokkenheid
van de sector bij de opstelling en uitrol van dVi 2022. Deze regeling treedt op
1 januari 2023 in werking.
De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,
H.M. de Jonge