Regeling van de Minister voor Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening van 29 september 2022, nr. 2022-0000495213, houdende regels voor de subsidiëring van proefprojecten van ambassadeursnetwerken in het kader van de voorbereiding op de inwerkingtreding van de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (Subsidieregeling proefprojecten ANWkb 2022)

De Minister voor Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening,

Gelet op de artikelen 3, eerste en tweede lid, en 4, eerste lid, van de Kaderwet overige BZK-subsidies en de artikelen 7, derde lid, 8, eerste en tweede lid, 10, 11, tweede lid, 14 en 21, onderdeel h, van het Kaderbesluit BZK-subsidies;

Besluit:

HOOFDSTUK 1. ALGEMENE BEPALINGEN

Artikel 1. Begripsbepalingen

In deze regeling wordt verstaan onder:

ambassadeursgemeente:

gemeente waarmee de minister heeft afgesproken dat daar proefprojecten worden uitgevoerd;

ambassadeursnetwerk:

netwerk van partijen die proefprojecten uitvoeren, waartoe in ieder geval ambassadeursgemeenten, kwaliteitsborgers en aannemers behoren;

Kaderbesluit:

Kaderbesluit BZK-subsidies;

kwaliteitsborger:

kwaliteitsborger als bedoeld in artikel 7aa, onder d, van de Woningwet zoals deze komt te luiden na inwerkingtreding van de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (Stb. 2019, 382);

minister:

Minister voor Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening;

proefproject:

bouwproject dat door partijen binnen een ambassadeursnetwerk wordt uitgevoerd op de wijze beschreven bij of krachtens de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (Stb. 2019, 382);

projectplan:

rapport over een proefproject, opgesteld door de bij dat proefproject betrokken partijen, waarin staat wat er gebouwd zal worden, welke partijen hierbij betrokken zijn, en wat de planning is voor de bouw.

Artikel 2. Doel van de regeling

Deze regeling heeft tot doel dat proefprojecten worden gedaan waardoor sprake is van:

  • a. leereffecten, bijstelling van voorwaarden en uiteindelijk het beeld dat er geen onoverkomelijke knelpunten meer zijn om de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen in werking te laten treden; en

  • b. een inslijtend patroon van samenwerking in het stelsel van kwaliteitsborging voor het bouwen tussen de gemeente en de andere bij de proefprojecten betrokken partijen.

Artikel 3. Staatssteun

Een subsidie als bedoeld in deze paragraaf kan staatssteun bevatten en gerechtvaardigd worden door de de-minimisverordening.

HOOFDSTUK 2. DE SUBSIDIEVERLENING

Artikel 4. Aanvraag van de subsidie

  • 1. De minister kan op aanvraag van een kwaliteitsborger subsidie verlenen voor de kosten die de kwaliteitsborger aan een proefproject besteedt, als bedoeld in artikel 7.

  • 2. Een aanvraag bevat:

    • a. het projectplan van het proefproject waarvoor subsidie wordt aangevraagd; en

    • b. een verklaring waaruit blijkt dat de subsidieaanvrager voor activiteiten waarvoor subsidie is aangevraagd niet meer steun ontvangt dan is toegestaan op basis van de de-minimisverordening.

Artikel 5. Aanvraagperiode en wijze van indienen

  • 1. Een aanvraag voor een subsidie kan worden ingediend met ingang van 1 april 2022 tot en met 31 december 2022.

  • 2. Een aanvraag voor een subsidie wordt ingediend met gebruikmaking van het aanvraagformulier dat door de minister in ieder geval beschikbaar is gesteld op de website van de stichting Instituut voor Bouwkwaliteit.

Artikel 6. Subsidieplafond en wijze van verdeling

  • 1. Het subsidieplafond bedraagt € 500.000.

  • 2. De minister verleent aan kwaliteitsborgers binnen ieder ambassadeursnetwerk op grond van deze regeling op volgorde van binnenkomst subsidie voor tien proefprojecten.

  • 3. In afwijking van het tweede lid kan de minister voor meer dan tien proefprojecten in een ambassadeursnetwerk subsidie verlenen, indien voor eerdere proefprojecten niet het maximumbedrag aan subsidie, bedoeld in artikel 7, eerste lid, is verleend, of de verwachting is dat in andere ambassadeursnetwerken voor minder dan tien proefprojecten subsidie zal worden verleend.

Artikel 7. Hoogte van de subsidie en subsidiabele kosten

  • 1. De subsidie per proefproject bedraagt de totale kosten van de kwaliteitsborger tot een maximum van € 5.000.

  • 2. De totale kosten van de kwaliteitsborger bedragen het uurtarief vermenigvuldigd met de begrote uren die een kwaliteitsborger aan een proefproject besteedt en die hij niet op een andere wijze vergoed krijgt.

  • 3. Het uurtarief, bedoeld in het tweede lid, wordt berekend op basis van de integrale kosten.

  • 4. De minister kan, in afwijking van het eerste lid, besluiten één subsidie vast te stellen op het resterende bedrag totdat het subsidieplafond wordt bereikt, bij het vaststellen van een subsidie op grond van artikel 6, derde lid.

Artikel 8. Subsidieverplichtingen

De subsidieontvanger is verplicht:

  • a. diens activiteiten zoals beschreven in het projectplan, bedoeld in artikel 4, tweede lid, onder a, uit te voeren;

  • b. deel te nemen aan de periodieke rapportages die binnen het ambassadeursnetwerk worden gedaan; en

  • c. de in het kader van de subsidieverlening gevoerde administratie te bewaren tot tien belastingjaren na de datum van de beschikking tot subsidievaststelling.

Artikel 9. Afwijzingsgronden

De minister beslist afwijzend op een aanvraag indiende kwaliteitsborger bij een ander proefproject niet heeft voldaan aan de subsidieverplichtingen uit artikel 8, behalve in het geval bedoeld in artikel 11.

Artikel 10. Verlening en vaststelling van de subsidie

Bij verlening van de subsidie wordt de subsidie direct vastgesteld als bedoeld in artikel 16, tweede lid, onderdeel a, van het Kaderbesluit.

Artikel 11. Intrekking van de subsidie

Wanneer redelijkerwijs niet van de subsidieontvanger gevergd kan worden dat deze voldoet aan diens verplichting in artikel 8, onderdeel a, kan de minister besluiten de verleende subsidie niet of ten dele in te trekken, indien deze al kosten heeft gemaakt voor het proefproject en de voortgang van dat proefproject significant heeft bijdragen aan de doelen, bedoeld in artikel 2.

HOOFDSTUK 3. SLOTBEPALINGEN

Artikel 12. Horizonbepaling

Deze regeling vervalt met ingang van 1 januari 2023, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op subsidies die op grond van deze regeling zijn verleend.

Artikel 13. Inwerkingtreding

Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst en werkt terug tot en met 1 juli 2022.

Artikel 14. Citeertitel

Deze regeling wordt aangehaald als: Subsidieregeling proefprojecten ANWkb 2022.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Minister voor Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening, H.M. de Jonge

TOELICHTING

1. Aanleiding en voortzetting

De Subsidieregeling proefprojecten ANWkb heeft tot doel om proefprojecten binnen de daartoe opgezette ambassadeursnetwerken te stimuleren zodat alvast, nog vóór de inwerkingtreding van de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (hierna: Wkb), kan worden geoefend met de werking van het nieuwe stelsel van de Wkb. De oorspronkelijke Subsidieregeling proefprojecten ANWkb werd opengesteld in 2020 en is per 1 juli 2022 vervallen. Omdat de inwerkingtreding van de Omgevingswet – en daaraan gekoppeld de inwerkingtreding van de Wkb – met een half jaar is uitgesteld1, is het wenselijk om proefprojecten in de ambassadeursnetwerken langer te stimuleren. Omdat een verlenging van de oorspronkelijke subsidieregeling niet tijdig kon worden gerealiseerd, is besloten een vervangende regeling vast te stellen die, in het belang van de proefprojecten, terugwerkt tot de datum waarop de oorspronkelijke regeling is vervallen. Inhoudelijk is de regeling een voortzetting van de oorspronkelijke regeling waarin alleen de datum van de aanvraagperiode is aangepast. Een ontwerp van een wijzigingsregeling tot verlenging van de Subsidieregeling proefprojecten ANWkb is op grond van artikel 4.10, zevende lid, van de Comptabiliteitswet 2016 op 29 april 2022 in voorhang aan de Tweede Kamer aangeboden. De Tweede Kamer heeft niet te kennen gegeven over deze regeling nadere inlichtingen te verlangen.

2. Inhoud Subsidieregeling proefprojecten ANWkb

De aanvraagperiode voor een subsidie op basis van de oorspronkelijke regeling liep tot 31 maart 2022, drie maanden voor de eerder verwachte inwerkingtreding van de Wkb. De einddatum van de regeling zelf was gelijk aan de eerder beoogde inwerkingtredingsdatum van de Wkb (1 juli 2022). De proefprojecten krijgen door het met terugwerkende kracht voortzetten van de Subsidieregeling proefprojecten ANWkb meer tijd tot aan de nieuwe, beoogde datum van inwerkingtreding van de Wkb (1 januari 2023) om te oefenen in de ambassadeursnetwerken. Het feit dat de einddatum van de aanvraagperiode van de oorspronkelijke subsidieregeling drie maanden voor de vervaldatum van die regeling afliep, beperkte de mogelijkheden om kortlopende projecten te blijven subsidiëren tot aan het moment van inwerkingtreding van de Wkb. Deze projecten, veelal verbouwingen, zijn echter waardevol om ervaring mee op te doen voor de inwerkingtreding van de Wkb. Want er is met deze projecten nog maar weinig ervaring opgedaan en dit betreft een groot deel van de projecten die de Wkb zal omvatten. Het is daarom gewenst om deze projecten tot aan inwerkingtreding van de Wkb te kunnen blijven subsidiëren. De einddatum voor de aanvraagperiode en de einddatum van de Subsidieregeling proefprojecten ANWkb worden daarom aangepast naar de beoogde nieuwe inwerkingtredingsdatum van de Wkb. Naar verwachting neemt het aantal proefprojecten naarmate de inwerkingtreding van de Wkb dichterbij komt, verder toe.

Voorts is het subsidieplafond vastgesteld op € 500.000. Dit is het bedrag dat nog resteert van het subsidiebudget van de oorspronkelijke subsidieregeling. Voor overige toelichting bij de regeling en de verschillende onderdelen daarvan, wordt kortheidshalve verwezen naar de toelichting bij de oorspronkelijke subsidieregeling.2

3. Gevolgen

De lastendruk per aanvraag van de Subsidieregeling proefprojecten ANWkb is eerder bepaald op basis van de tijdsbesteding per aanvraag en de bijdragen aan de rapportagebijeenkomsten van de netwerken. Aangezien dezelfde partijen de subsidie kunnen aanvragen onder dezelfde voorwaarden, wijzigen de lasten niet.

4. Inwerkingtreding

Deze regeling treedt in werking op de dag na publicatie in de Staatscourant. Met deze datum van inwerkingtreding wordt afgeweken van de systematiek van vaste verandermomenten en de minimuminvoeringstermijn. Aangezien met deze nieuwe regeling wordt beoogd materieel de oorspronkelijke Subsidieregeling proefprojecten ANWkb vanaf 1 juli 2022 voort te zetten door terugwerkende kracht aan deze regeling te geven, is afwijking van de vaste verandermomenten en de minimuminvoeringstermijn gewenst. Op deze manier worden publieke nadelen voorkomen en kunnen aanvragen die zijn ingediend na afloop van de oorspronkelijke subsidieregeling alsnog worden behandeld. Door de aanvraagperiode in artikel 5, eerste lid, aan te laten vangen op 1 april 2022, loopt de aanvraagperiode van de oorspronkelijke subsidieregeling – die eindigde op 31 maart 2022 – door en vallen alle aanvragen binnen hetzelfde regime. Aan de partijen die subsidie kunnen aanvragen is gecommuniceerd dat de regeling verlengd zou worden en de subsidie beschikbaar bleef. Hierdoor zijn er geen partijen die hinder hebben ondervonden of geen aanvraag hebben kunnen doen. De oude en nieuwe aanvragen zullen worden behandeld op volgorde van binnenkomst vanaf 1 april 2022.

De Minister voor Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening, H.M. de Jonge


X Noot
1

Kamerstukken II 2021/22, 33 118, nr. 220.

Naar boven