Regeling van de Minister van Economische Zaken en Klimaat van 22 september 2022, nr. WJZ/ 22348301, tot wijziging van de Regeling nationale EZK- en LNV-subsidies en de Regeling openstelling EZK- en LNV-subsidies 2022 in verband met de wijziging en openstelling van de subsidiemodule omscholing naar ICT- en techniek-kansrijke beroepen

De Minister van Economische Zaken en Klimaat,

Gelet op de artikelen 2, eerste lid, 4, onderdelen a, b, c, d en h, 16, 19, tweede en derde lid, 25 en 44 van het Kaderbesluit nationale EZK- en LNV-subsidies;

Besluit:

ARTIKEL I

De Regeling nationale EZK- en LNV-subsidies wordt als volgt gewijzigd:

A

Artikel 3.20.5, eerste lid, komt te luiden:

  • 1. Met een op grond van deze titel gesubsidieerd omscholingstraject wordt uiterlijk gestart binnen drie maanden na de subsidieverlening.

B

Artikel 3.20.6 wordt als volgt gewijzigd:

1. Onderdeel a wordt als volgt gewijzigd:

a. Aan het slot van subonderdeel 1 wordt '; of' vervangen door een puntkomma;

b. subonderdeel 2 komt te luiden:

  • 2°. voor 1 juli 2022 werkzaam was in een ICT- en techniek-kansrijk beroep binnen een zelfde beroepsgroep, als bedoeld in bijlage 3.20; of

c. er wordt een subonderdeel toegevoegd, luidende:

  • 3°. voor 1 juli 2022 gestart is met het omscholingstraject waarop de aanvraag voor subsidie betrekking heeft;.

2. Onderdeel c komt te luiden:

  • c. de bij het desbetreffende omscholingstraject behorende scholing niet:

    • 1°. is opgenomen in het scholingsregister, bedoeld in artikel 21 van de Subsidieregeling STAP-budget; of

    • 2°. leidt tot een door de overheid, branche of sector erkend certificaat;.

C

Artikel 3.20.7 wordt als volgt gewijzigd:

1. Het eerste lid, onderdeel c, wordt als volgt gewijzigd:

a. In subonderdeel 1°, wordt ‘het beroepssegment als bedoeld in bijlage 3.20’ vervangen door ‘de beroepsgroep, bedoeld in bijlage 3.20,’.

b. In subonderdeel 4°. vervalt ‘inclusief de aan die scholing verbonden certificeringen en keurmerken,’.

2. Het tweede lid wordt als volgt gewijzigd:

a. Onderdeel a, subonderdeel 3°, komt te luiden:

  • 3°. dat de werknemer niet voor 1 juli 2022 werkzaam was in een ICT- en techniek-kansrijk beroep binnen een zelfde beroepsgroep als bedoeld in bijlage 3.20;

b. Onderdeel b, subonderdeel 4°, komt te luiden:

  • 4°. dat de werknemer niet voor 1 juli 2022 gestart is met het omscholingstraject waarop de aanvraag voor subsidie betrekking heeft;.

c. In onderdeel c wordt ‘als bedoeld in artikel 3.20.6, onderdeel c, subonderdeel 4°’ vervangen door ‘als bedoeld in artikel 3.20.6, onderdeel c, subonderdeel 2°.

D

Bijlage 3.20 wordt vervangen door de bij deze wijzigingsregeling gevoegde bijlage.

ARTIKEL II

In de tabel van artikel 1, tweede lid, van de Regeling openstelling EZK- en LNV-subsidies 2022 wordt onder de laatste rij van titel 3.19 een rij ingevoegd, luidende:

Titel 3.20:

Omscholing naar ICT- en techniek-kansrijke beroepen

3.20.2, eerste lid

   

26-09-2022 t/m 01-12-2022

€ 10.000.000

ARTIKEL III

Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

's-Gravenhage, 22 september 2022

De Minister van Economische Zaken en Klimaat, M.A.M. Adriaansens

BIJLAGE BEHORENDE BIJ ARTIKEL I, ONDERDEEL B

Bijlage 3.20 behorende bij artikel 3.20.1, eerste lid, van de Regeling nationale EZK- en LNV-subsidies (ICT- en techniek-kansrijke beroepen)1

Beroepssegment Techniek-Industrie

Beroepsgroep

Kansrijk beroep

Adviseurs marketing, public relations en sales

Accountmanagers techniek

Assemblagemedewerkers

Assemblagemedewerkers

Assemblagemonteurs

Voormannen, teamleiders assemblage / werktuigbouw

Bedrijfskundigen en organisatieadviseurs – Industrie

Kwaliteitsmedewerkers (onderdeel van bedrijfskundigen en organisatieadviseurs)

Elektrotechnisch ingenieurs – Industrie

Ontwerpers industriële automatisering, PLC-programmeurs, embedded software engineers

Projectleiders elektronica en industriële automatisering

Grafisch vormgevers en productontwerpers

Industrieel ontwerpers (technisch)

Ingenieurs – industrie

Proces-, levensmiddelentechnologen, productontwikkelaars procesindustrie

Projectleiders, ontwerper-constructeurs werktuigbouw / machines / gereedschappen

Lassers en plaatwerkers – industrie

Lassers, lasrobotoperators

Plaatwerkers, (CNC-)metaalbuigers

Loodgieters en pijpfitters – industrie

Pijpfitters

Machinemonteurs – industrie

Monteurs industriële machines en installaties / mechatronica (storing, service, installatie)

Managers gespecialiseerde dienstverlening

Hoofden technische dienst

Managers verkoop en marketing

Managers research & development (R&D)

Medewerkers drukkerij en kunstnijverheid

Instrumentmakers / fijnmechanici

Metaalbewerkers en constructiewerkers

CNC-machinebedieners

CNC-verspaners, CNC-programmeurs

Constructiebankwerkers, constructiemedewerkers, carrosseriebouwers

Conventioneel verspaners

Gereedschapsmakers

Meubelmakers, kleermakers en stoffeerders – industrie

Machinaal houtbewerkers

Productcontroleurs

Kwaliteitsmedewerkers, QA functionarissen, QA managers

Productieleiders industrie en bouw – industrie

Productieleiders proces- en levensmiddelenindustrie

Productiemachinebedieners – industrie

Operators proces- en levensmiddelenindustrie

Schilders en metaalspuiters – industrie

Verf- en lakspuiters

Technici bouwkunde en natuur – industrie

Biochemisch en microbiologisch analisten

Chemisch analisten

Tekenaars werktuigbouw

Timmerlieden – Industrie

Jachtbouwers / Scheepstimmerlieden

Transportplanners en logistiek medewerkers – industrie

Orderbegeleiders industrie (binnendienst)

Productieplanners

Werkvoorbereiders en calculatoren werktuigbouw / procestechniek

Beroepssegment Techniek-Bouw

Beroepsgroep

Kansrijk beroep

Architecten – bouw

Landmeters, projectleiders landmeetkunde

Auteurs en taalkundigen

EMVI-schrijvers, EMVI-coördinatoren

Bedieners mobiele machines

Grondverzetmachinisten (shovel/wiellaadschop, hydraulische graafmachine)

Heiers

Kraanmachinisten (mobiele kraan)

Biologen en natuurwetenschappers

Bodemkundig onderzoekers en -saneerders

Bouwarbeiders afbouw – bouw

(Technisch) isoleerders

Dakdekkers

Glaszetters

Stukadoors

Tegelzetters

Bouwarbeiders ruwbouw

Betonreparateurs, betonstaalverwerkers

Deskundig asbestverwijderaars, slopers bouw

Metselaars

Steigerbouwers

Hulpkrachten bouw en industrie

Oppermannen / hulparbeiders bouw

Oppermannen / hulparbeiders grond-, weg- en waterbouw

Stratenmakers, rioleringsmedewerkers, vakmannen grond-, weg- en waterbouw

Ingenieurs – bouw

Adviseurs / ontwerper-constructeurs civiele techniek, Projectleiders grond-, weg- en waterbouw

Adviseurs en constructeurs bouwkunde

Managers productie

(Hoofd)uitvoerders grond-, weg- en waterbouw (gww)

Projectleiders bouw

Meubelmakers, kleermakers en stoffeerders – bouw

Werkplaatstimmermannen, interieurbouwers/meubelmakers, standbouwers, wand- en plafondmonteurs, rolluik- en zonweringinstallateurs

Productieleiders industrie en bouw – industrie

(Hoofd)uitvoerders bouw en installatie

Productiemachinebedieners – bouw

Boormeesters bronbemaling

Schilders en metaalspuiters – bouw

Onderhoudsschilders

Technici bouwkunde en natuur – bouw

Betontechnologen

BIM modelleurs, tekenaars bouwkunde

Bouwkundig inspecteurs / EPA adviseurs / BENG adviseurs

Opzichters weg- en waterbouw, medewerkers civiele techniek

Tekenaars grond-, weg- en waterbouw (gww)

Timmerlieden – bouw

Betontimmermannen, bouwtimmermannen

Transportplanners en logistiek medewerkers – bouw

Werkvoorbereiders, calculatoren bouw

Werkvoorbereiders, calculatoren grond-, weg- en waterbouw (gww)

Werkvoorbereiders, tekenaars interieurbouwbedrijf

Beroepssegment Voertuigentechniek

Beroepsgroep

Kansrijk beroep

Automonteurs

Automonteurs (personenauto / bedrijfswagen), keurmeesters, werkplaatschefs

Revisiemotortechnici auto's

Dekofficieren en piloten

Scheepswerktuigkundigen

Elektriciens en elektronicamonteurs – voertuigentechniek

Elektromonteurs schepen en treinen

Lassers en plaatwerkers – voertuigentechniek

Autoschadeherstellers, autoruitschademonteurs

Machinemonteurs – voertuigentechniek

Monteurs mobiele werktuigen (incl. landbouwvoertuigen)

Rijwielmonteurs

Schilders en metaalspuiters – voertuigentechniek

Autospuiters

Beroepssegment Techniek-Installatie

Beroepsgroep

Kansrijk beroep

Bouwarbeiders afbouw – installatie

Installateurs / monteurs luchtbehandeling, ventilatie en koeltechniek

Elektriciens en elektronicamonteurs – installatie

Elektriciens, monteurs elektrische installaties (incl. zonnepanelen en laadpalen)

Grond- en kabelwerkers / leidingleggers datacommunicatie

Liftmonteurs

Medewerkers technische dienst elektrotechnisch

Monteurs beveiligingsinstallaties

Monteurs elektriciteitsnetten

Monteurs telecommunicatiesystemen, glasvezelmonteurs

Elektrotechnisch ingenieurs – installatie

Ontwerpers elektronica en elektrotechnische installaties

Telecom engineers

Ingenieurs – Installatie

Projectleiders installatie- en elektrotechniek

Loodgieters en pijpfitters – installatie

Loodgieters / monteurs gas, water, sanitair, verwarming (incl. warmtepompen)

Monteurs / leidingleggers gas en water

Technici bouwkunde en natuur – installatie

Controleurs / inspecteurs elektrische installaties

Meet- en regeltechnici, monteurs meet- en regeltechniek

Tekenaars installatie- en elektrotechniek

Transportplanners en logistiek medewerkers – installatie

Werkvoorbereiders en calculatoren elektrotechniek

Beroepssegment ICT

Beroepsgroep

Kansrijk beroep

Architecten – ICT

GEO / GIS specialisten (geografisch informatiesysteem)

Bedrijfskundigen en organisatieadviseurs – ICT

BI specialisten

Data analisten

Data analisten, data scientists

Databank- en netwerkspecialisten

Applicatie- en functioneel beheerders

Database administrators

Datawarehouse ontwikkelaars

Security specialisten

Specialisten technische infrastructuur en netwerkengineers

Systeembeheerders

Gebruikersondersteuning ICT

Ict-servicedeskmedewerkers

Netwerkbeheerders

Software- en applicatieontwikkelaars

Architecten ict, systeemontwikkelaars

Programmeurs / developers specifieke talen (o.a.NET, java, C#, PHP, javascript)

Software consultants ERP / CRM

Software testers, testmanagers

Webdevelopers (backend/technisch)

TOELICHTING

1. Aanleiding en doel

Met deze wijzigingsregeling wordt de subsidiemodule Omscholing naar ICT- en techniek-kansrijke beroepen, opgenomen in titel 3.20 van de Regeling nationale EZK- en LNV-subsidies, aangepast en opnieuw opengesteld.

2. Inhoud en achtergrond bij de subsidiemodule omscholing naar ICT- en techniek-kansrijke beroepen

Op grond van de subsidiemodule omscholing naar ICT- en techniek-kansrijke beroepen wordt subsidie verleend aan een werkgever die een onderneming in stand houdt, voor het faciliteren van een of meer omscholingstrajecten die is respectievelijk zijn gericht op het verwerven van de benodigde competenties, kennis en ervaring door een of meer werknemers ten behoeve van de uitoefening van een ICT- en techniek-kansrijk beroep. Dit zijn beroepen met voldoende tot goede kansen op werk, waarvan de openstaande vacatures veelal moeilijk vervuld worden.

Het omscholingstraject bevat een samenhangend geheel van activiteiten dat relevant is voor de adequate uitoefening van een kansrijk beroep, bestaand uit scholing en praktijkondersteuning. Voor subsidie komen in aanmerking omscholingstrajecten die betrekking hebben op de in bijlage 3.20 opgenomen lijst van kansrijke beroepen. Deze lijst is gebaseerd op de lijst met een inventarisatie van kansrijke beroepen van het UWV2 die vallen binnen bepaalde beroepsgroepen en de daar bovenliggende beroepssegmenten. Naast dat het omscholingstraject betrekking dient te hebben op voormelde kansrijke beroepen moet het omscholingstraject ook nog voldoen aan een aantal (sub)doelen van deze subsidiemodule. Zo moet het omscholingstraject arbeidsmarktrelevant zijn (lees: leiden tot een daadwerkelijke verschuiving op de arbeidsmarkt) en moet de werknemer duurzaam in het desbetreffende kansrijke beroep aan de slag kunnen gaan, anders wordt de subsidieaanvraag afgewezen. Zie hiervoor de artikelsgewijze toelichting bij artikel 3.20.6, onderdelen a en b van de regeling waarmee deze subsidiemodule is ingevoerd (hierna: de invoeringsregeling)3, alsook voor de aanpassingen paragraaf 3 van deze toelichting.

3. Aanpassingen en openstelling van de subsidiemodule omscholing naar ICT- en techniek-kansrijke beroepen

Met artikel II van de onderhavige wijzigingsregeling wordt de subsidiemodule omscholing naar ICT- en techniek-kansrijke beroepen opnieuw opengesteld vanaf 26 september 2022 om 9.00 uur tot en met 1 december 2022 om 17.00 uur. Dit betekent dat in deze periode subsidieaanvragen ingediend kunnen worden, waarbij het subsidieplafond wordt verdeeld op volgorde van binnenkomst van deze aanvragen. Het subsidieplafond is vastgesteld op € 10.000.000. Daarnaast zijn met artikel I van deze wijzigingsregeling ten behoeve van de komende openstelling de hierna volgende wijzigingen in de subsidiemodule omscholing naar ICT- en techniek-kansrijke beroepen doorgevoerd.

Allereerst zijn in de artikelen 3.20.5 en 3.20,7, onderdeel a, aanpassingen betreffende de startermijn van het omscholingstraject doorgevoerd. In artikel 3.20.5, eerste lid, werd gewaarborgd dat met een op grond van deze subsidiemodule gesubsidieerd omscholingstraject spoedig (ten minste binnen drie maanden na de subsidieverlening) gestart moest worden. Hierbij is van belang dat binnen deze termijn (in het vervolg) ook omscholingstrajecten vallen die voor de openstellingsperiode gestart zijn, waarbij het van belang is dat alleen omscholingstrajecten gesubsidieerd worden die recent voor het begin van de openstellingsperiode gestart zijn. Om die reden komen op grond van de artikelen 3.20.5 en 3.20.7, onderdeel a, subonderdeel 3° (nieuw), in het vervolg alleen nog omscholingstrajecten voor subsidie in aanmerking waarmee (1) niet al gestart is voor 1 juli 2022 en (2) uiterlijk gestart wordt binnen drie maanden na de subsidieverlening.

Ten tweede zijn in artikel 3.20.7, onderdeel a, subonderdeel 2°, alsook bijlage 3.20, aanpassingen doorgevoerd die verband houden met de gewenste verschuiving van werknemers op de arbeidsmarkt. Op grond van artikel 3.20.7, onderdeel a, subonderdeel 2°, werd een subsidieaanvraag afgewezen indien de werknemer voor 1 juli 2021 werkzaam was binnen hetzelfde beroepssegment als bedoeld in bijlage 3.20 waartoe het kansrijke beroep behoorde waarop het omscholingstraject betrekking had. Op deze wijze werd bij de vorige openstelling van deze subsidiemodule voorkomen dat omscholingstrajecten gesubsidieerd zouden worden waarbij de werknemer binnen hetzelfde beroepssegment werkzaam bleef (en dus geen verschuiving tussen beroepssegmenten plaats zou vinden). In de praktijk bleek dit echter onvoldoende ruimte te geven voor gewenste omscholingstrajecten en het behoud van de werknemer voor een technisch beroep. In het vervolg komt daarom een omscholingstraject niet voor subsidie in aanmerking in het geval er sprake is van een verschuiving van een bepaald ICT- en techniek-kansrijk beroep naar een ander ICT- en techniek-kansrijk beroep binnen dezelfde beroepsgroep. Hiertoe is een verdere onderverdeling opgenomen in bijlage 3.20. Dit betekent dat een omscholingstraject in het vervolg in aanmerking kan komen voor subsidie in het geval er binnen een beroepsgroep overgestapt wordt van een bepaald beroep dat niet opgenomen is in bijlage 3.20 (hierna: regulier beroep) naar een ICT- en techniek-kansrijk beroep dat opgenomen is in bijlage 3.20. Ook kan een omscholingstraject voor subsidie in aanmerking komen in het geval er vanuit een regulier beroep of ICT- en techniek kansrijk beroep dat behoort bij een bepaalde beroepsgroep wordt overgestapt naar een ICT- en techniek-kansrijk beroep dat behoort bij een andere beroepsgroep (dit dus ongeacht het beroepssegment waarbinnen het beroep of de beroepsgroep valt). De voormelde wisseling tussen deze beroepen zal moeten hebben plaatsgevonden of plaats moeten vinden op of na 1 juli 2022. Om welke ICT- en techniekkansrijke beroepen binnen welke beroepsgroepen het gaat staat opgenomen in een vernieuwde bijlage 3.20.

Ten derde is artikel 3.20.6, onderdeel c, aangepast. Op grond van dit onderdeel wordt de subsidieaanvraag afgewezen indien niet aannemelijk is dat de bij het desbetreffende omscholingstraject behorende scholing aan een minimumaantal kwaliteitseisen voldoet. Bij de vorige openstelling werd de subsidieaanvraag afgewezen wanneer niet voldaan werd aan een van de vier criteria, genoemd in subonderdelen 1°, 2°, 3° of 4° (oud). Aan de eerste drie criteria betreffende de aan de scholing verbonden certificeringen en keurmerken blijkt in de praktijk echter al voldaan te worden wanneer de desbetreffende scholing is opgenomen in het zogenaamde scholingsregister, bedoeld in artikel 21 van de Subsidieregeling STAP-budget (ook wel STAP-register genoemd). Vanwege de bevordering van de eenvoud van de onderhavige subsidiemodule, alsook het terugdringen van de administratieve lasten voor de subsidieaanvrager, zijn de voormelde eerste drie criteria dan ook komen te vervallen en vervangen door de voorwaarde in subonderdeel 1° (nieuw) dat bepaalt dat scholing opgenomen moet zijn in het STAP-register. Omdat door deze aanpassing artikel 3.20,6, onderdeel c, in het vervolg nog maar uit twee subonderdelen bestaat, is subonderdeel 4° (oud) vernummerd naar subonderdeel 2° (nieuw).

Tot slot is artikel 3.20.7, eerste en tweede lid, aangepast, waarin informatieverplichtingen zijn opgenomen ten aanzien van de gegevens die de aanvraag voor subsidie moet bevatten of waarvan deze vergezeld dient te gaan. Er is bij de invoering van de subsidiemodule gekozen voor een zo eenvoudig mogelijk aanvraagproces om de administratieve lasten zo laag mogelijk te houden. Met de doorgevoerde aanpassingen heeft een verdere vereenvoudiging van het aanvraagproces plaatsgevonden en zijn verwijzingen geactualiseerd in verband met de voorgaande aanpassingen. Op de aanpassingen van de informatieverplichtingen en gevolgen voor de administratieve lasten wordt nader ingegaan in paragraaf 5 van deze toelichting betreffende regeldruk.

4. Staatssteun

Op grond van de subsidiemodule omscholing naar ICT- en techniek kansrijke beroepen wordt subsidie verleend aan een werkgever voor het faciliteren van een of meer omscholingstrajecten. Omdat de subsidiabele activiteiten economisch van aard zijn, zullen de werkgevers die subsidie ontvangen als onderneming gekwalificeerd worden. De subsidie voor voormelde subsidiabele activiteiten bevat dan ook staatsteun, die door de algemene de-minimisverordening4 wordt gerechtvaardigd. De subsidiemodule omscholing naar ICT- en techniek kansrijke beroepen is in overeenstemming met de voorwaarden van deze verordening en het gehanteerde de-minimisplafond. De aanpassingen in deze subsidiemodule hebben geen effect op de staatssteunaspecten, omdat deze aanpassingen geen invloed hebben op het soort steun en hoogte van de steunintensiteiten en subsidiebedragen).

5. Regeldruk

Deze regeling bevat een aantal geringe technische aanpassingen van de subsidiemodule ICT- en techniek-kansrijke beroepen, waaronder een geringe aanpassing van informatieverplichtingen ten aanzien van de gegevens die de aanvraag voor subsidie moet bevatten of waarvan deze vergezeld dient te gaan.

5.1 Administratieve lasten voor de subsidieaanvrager

Voormelde aanpassingen leiden tot een lichte afname van de administratieve lasten bij de gebruikers van deze subsidiemodule. Van belang is dat bij de invoering van de subsidiemodule destijds gekozen is voor een zo eenvoudig mogelijk aanvraagproces om de administratieve lasten zo laag mogelijk te houden. Met de aanpassingen die met onderhavige wijzigingsregeling zijn doorgevoerd heeft een verdere vereenvoudiging van het aanvraagproces plaatsgevonden en zijn verwijzingen geactualiseerd. Het betreft hier de volgende aanpassingen.

  • In het vervolg hoeft in de subsidieaanvraag geen informatie meer gegeven te worden over de certificaten en keurmerken waarover de scholing beschikt, omdat RVO in het vervolg deze informatie zelf zal halen uit het zogenaamde STAP-register. Hierdoor vervalt derhalve een informatieverplichting voor de subsidieaanvrager.

  • Ook zijn de verklaringen van de werknemer, werkgever en opleider geactualiseerd die de subsidieaanvrager bij de subsidieaanvraag moet voegen. Zo kunnen zij in de standaard verklaringsformulieren van RVO in het vervolg onder meer eenvoudig aanvinken dat de desbetreffende werkzaamheden in een bepaalde functie niet voor een bepaalde datum gestart zijn en in welke beroepsgroepen de te vervullen functie valt.

  • Verder zijn verwijzingen naar aangepaste artikelen geactualiseerd.

5.2 Aantal ingediende, toegekende en afgewezen subsidieaanvragen

Als gevolg van een inhoudelijke verruiming van de subsidiemodule (ten behoeve van de verschuiving op de arbeidsmarkt) is de verwachting dat (procentueel) het aantal gehonoreerde subsidieaanvragen mogelijk licht zal stijgen.

Bij de vorige openstelling van deze subsidiemodule kwam (ten behoeve van de verschuiving op de arbeidsmarkt) een omscholingstraject alleen voor subsidie in aanmerking in het geval dit omscholingstraject betrekking had op een functie die zich in een ander beroepssegment bevond dan waarin de werknemer voorheen werkzaam was. Deze zogenaamde verschuiving tussen beroepssegmenten is in onderhavige wijzigingsregeling echter vervangen door verschuiving tussen beroepsgroepen en bepaalde beroepen binnen beroepsgroepen (zie de toelichting in paragraaf 3). Door het versoepelen van deze voorwaarde zouden er mogelijk (procentueel) meer ingediende subsidieaanvragen gehonoreerd kunnen worden, en dus het aantal afgewezen subsidieaanvragen mogelijk licht kunnen afnemen.

5.3 Berekening administratieve lasten

De subsidiemodule ICT- en techniek-kansrijke beroepen beoogt aan de ene kant de regeldruk beperkt te houden en aan de andere kant een rechtmatige inzet van de middelen te garanderen. Voor de komende openstelling is van belang dat de verwachting is dat 2.900 subsidieaanvragen zullen worden ingediend, waarvan er (gelet op het subsidiebudget van € 10.000.000) maximaal 2.666 gehonoreerd zullen worden (met een subsidie van € 3.750,– per omscholingstraject). De regeldrukkosten, waarvoor (op grond van het Handboek meting regeldrukkosten)

een uurtarief van € 54 per uur gehanteerd wordt, bestaan uit:

  • 1. de kennisnamekosten van maximaal € 39.150 (15 minuten tijdbesteding per subsidieaanvrager x € 54 uurtarief x 2900 (maximaal aantal ingediende subsidieaanvragen);

  • 2. de kosten voor het indienen van de subsidieaanvragen van € 208.800 (80 minuten tijdsbesteding per subsidieaanvrager x € 54 uurtarief x 2900 aantal subsidieaanvragen);

  • 3. de kosten voor steekproefsgewijze controle na subsidieverlening van € 4.320 (30 minuten tijdsbesteding per subsidieontvanger x € 54 uurtarief x 160 (lees: 6%) van de gehonoreerde subsidieaanvragen);

  • 4. de kosten voor de evaluatie van € 71.982 (30 minuten per subsidieontvanger x € 54 uurtarief x 2.666 gehonoreerde subsidieaanvragen);

Uit het voorgaande volgt dat de verwachting is dat de totale regeldrukkosten zullen uitkomen op € 324.252, wat neerkomt op circa 3,2% van het beschikbaar gestelde subsidieplafond van € 10.000.000.

Voor de achtergrond bij het uurtarief, soort kosten en meer informatie over de berekenwijze van de verschillende kosten wordt verwezen naar paragraaf 3 van de invoeringsregeling.

5.4 Adviescollege toetsing regeldruk

Deze wijzigingsregeling is voorgelegd aan het Adviescollege toetsing regeldruk (ATR). Naar aanleiding hiervan is deze wijzigingsregeling niet geselecteerd voor formele advisering, omdat deze geen omvangrijke gevolgen voor de regeldruk heeft.

6. Inwerkingtreding

Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst. Met deze datum wordt afgeweken van de systematiek van de vaste verandermomenten, inhoudende dat ministeriële regelingen met ingang van de eerste dag van elk kwartaal in werking treden. Ook wordt afgeweken van de regel dat ministeriële regelingen twee maanden voor inwerkingtreding bekend moeten worden gemaakt. Dat kan in dit geval worden gerechtvaardigd, omdat de doelgroep op deze wijze de mogelijkheid wordt geboden al eerder (vanaf 26 september 2022) subsidieaanvragen in te dienen. Vasthouden aan voormelde bekendmakingstermijn, samen met de systematiek van de vaste verandermomenten, zou hebben betekend dat subsidieaanvragen pas na 1 januari 2023 ingediend zouden kunnen worden. Daarbij heeft de doelgroep, gelet op de (ruime) looptijd van de openstellingsperiode en de hoogte van het daarin beschikbare budget, naar verwachting voldoende tijd om subsidieaanvragen voor te bereiden en in te dienen.

De Minister van Economische Zaken en Klimaat, M.A.M. Adriaansens


X Noot
1

Deze lijst is gebaseerd op de lijst met een inventarisatie van kansrijke beroepen van het UWV. Deze is te vinden op www.werk.nl/arbeidsmarktinformatie/kansen-arbeidsmarkt/kansrijke-beroepen. UWV maakt regelmatig een update. Voor deze regeling is gebruik gemaakt van de versie van december 2021.

X Noot
3

Regeling van de Staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat van 2 juli 2021, nr. WJZ/ 21149215, tot wijziging van de Regeling nationale EZK- en LNV-subsidies en de Regeling openstelling EZK- en LNV-subsidies 2021 in verband met de invoering en openstelling van de subsidiemodule omscholing naar ICT- en techniek-kansrijke beroepen (Stcrt. 2021, 35043).

X Noot
4

Verordening (EU) nr. 1407/2013 van de Commissie van 18 december 2013 betreffende de toepassing van de artikelen 107 en 108 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie op de-minimissteun (PbEU 2013, L 352).

Naar boven