Mededeling in het kader van de uitvoering van het project ‘Afsluitdijk’, Rijkswaterstaat

Besluit op grond van de Wet natuurbescherming – Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit

De toenmalige Minister van Infrastructuur en Milieu heeft in juni 2013, op basis van artikel 3.35, eerste lid Wet ruimtelijke ordening, een coördinatiebesluit genomen voor het project Afsluitdijk (Staatscourant 2013, nr. 20154). Op grond van de artikelen 3.35 en 3.36 van de Wet ruimtelijke ordening coördineert de Minister van Infrastructuur en Waterstaat de voorbereiding en bekendmaking van de op aanvraag of ambtshalve te nemen besluiten die in het coördinatiebesluit zijn opgenomen. Op deze besluiten is de Crisis- en herstelwet van toepassing.

In het kader van deze coördinatie geeft de Minister van Infrastructuur en Waterstaat kennis van het feit dat het volgende besluit is genomen.

Welk besluit is genomen en ligt ter inzage?

Voor de uitvoering van het rijksinpassingsplan ‘Afsluitdijk’ is onderstaand besluit genomen, overeenkomstig de procedure in artikel 3.31, derde lid van de Wet ruimtelijke ordening in samenhang met afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht.

Het besluit op grond van artikel 2.7 lid 2 van de Wet natuurbescherming (kenmerk DGNVLG/22432327) ten name van Rijkswaterstaat GPO, gemachtigde BAM Infraconsult bv namens Levvel EPC V.O.F., is opgesteld door de Minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit en heeft betrekking op de aanleg en het gebruik van twee extra spuigroepen in het spuicomplex bij Den Oever.

Het besluit is niet gewijzigd ten opzichte van het ontwerpbesluit en is op 7 september 2022 bekendgemaakt aan de aanvrager.

Waar en wanneer kunt u de stukken inzien?

Het besluit en de bijbehorende stukken liggen met ingang van 8 september 2022 tot en met 19 oktober 2022 tijdens kantooruren ter inzage op het gemeentekantoor van de gemeente Súdwest-Fryslân, Marktstraat 8, 8601 CT Sneek.

Bij de gemeente Hollands Kroon kunt u voor het inzien van de stukken een afspraak maken via de mail: ro@hollandskroon.nl of via telefoonnummer 088 – 321 50 00.

U kunt deze stukken ook raadplegen op de website van de Rijks­dienst voor Ondernemend Nederland: www.rvo.nl.

Hoe kan er beroep ingesteld worden?

De volgende (rechts)personen kunnen vanaf 8 september 2022 tot en met 19 oktober 2022 beroep instellen tegen het genoemde besluit:

  • a. Belanghebbenden.

  • b. Niet-belanghebbenden die tijdig een zienswijze kenbaar hebben gemaakt of aan wie redelijkerwijs niet kan worden verweten geen zienswijze te hebben ingediend.

Beroep instellen doet u bij:

Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State

Postbus 20019

2500 EA Den Haag

of (voor burgers) via het Digitaal Loket: https://digitaalloket.raadvanstate.nl/.

Actuele informatie over in beroep gaan, vindt u op: www.raadvanstate.nl/bestuursrechtspraak.

Het beroepschrift dient te zijn ondertekend en dient ten minste te bevatten:

  • de naam en het adres van de indiener;

  • de dagtekening;

  • een omschrijving van het besluit waartegen het beroep is gericht, dat wil zeggen in ieder geval de vermelding van het bestuursorgaan dat het besluit heeft genomen en, zo mogelijk, de datum en het kenmerk van het besluit;

  • een opgave van de redenen waarom u zich niet met het besluit kunt verenigen.

Indien mogelijk dient ook een afschrift van het besluit waartegen het beroep is gericht te worden bijgevoegd.

Het instellen van beroep schorst de werking van de besluiten niet.

Op dit besluit is hoofdstuk 1 van de Crisis- en herstelwet van toepassing. Dit betekent dat de belanghebbende in het beroepschrift moet aangeven welke zijn beroepsgronden zijn.

Na afloop van de beroepstermijn kunnen deze gronden niet meer worden aangevuld. In het beroepschrift dient tevens te worden vermeld dat de Crisis- en herstelwet van toepassing is.

Indien beroep is ingesteld, kan een verzoek worden gedaan tot het treffen van een voorlopige voorziening, bijvoorbeeld inhoudende een schorsing van het besluit. Het verzoek om een voorlopige voorziening moet worden ingediend bij de voorzitter van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State, Postbus 20019, 2500 EA Den Haag. Bij het verzoek moet een afschrift van het beroepschrift worden overgelegd.

Het verzoek dient te zijn ondertekend en dient ten minste het volgende te bevatten:

  • de naam en het adres van de indiener;

  • de dagtekening;

  • een omschrijving van het besluit waartegen het beroep is gericht, dat wil zeggen in ieder geval de vermelding van het bestuursorgaan dat het besluit heeft genomen en de datum en het nummer of kenmerk van het besluit;

  • de gronden van het verzoek (motivering).

Voor het indienen van een beroepschrift en/of een verzoekschrift om een voorlopige voorziening is griffierecht verschuldigd.

Meer informatie?

Voor nadere informatie over het besluit kunt u bellen met de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland via telefoonnummer 088 – 042 42 42.

De Minister van Infrastructuur en Waterstaat, namens deze, het afdelingshoofd BJV-Projectadvisering bij Rijkswaterstaat Corporate Dienst, W. Warmerdam

Naar boven