Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Datum ondertekening |
---|---|---|---|---|
Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap | Staatscourant 2022, 23901 | ander besluit van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Datum ondertekening |
---|---|---|---|---|
Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap | Staatscourant 2022, 23901 | ander besluit van algemene strekking |
De Minister voor Primair en Voortgezet Onderwijs,
Gelet op de artikelen 4 en 5 van de Wet overige OCW-subsidies en de artikelen 1.3 en 2.1 van de Kaderregeling subsidies OCW, SZW en VWS;
Besluit:
In deze regeling wordt verstaan onder:
bevoegd gezag als bedoeld in artikel 1 van de WPO of artikel 1 van de WVO 2020;
Dienst Uitvoering Subsidies aan Instellingen;
Minister voor Primair en Voortgezet Onderwijs;
a. asielzoeker of overige vreemdeling als bedoeld in artikel 32, eerste lid, artikel 33, eerste lid, artikel 34, eerste lid, onder b of artikel 34, tweede lid, onder a, b of c, van de Tweede Regeling bekostiging personeel PO 2021–2022 en vaststelling bedragen voor ondersteuning van leerlingen in het PO en VO 2021–2022; of
b. leerling die vreemdeling is als bedoeld in artikel 1 van de Vreemdelingenwet 2000, als werkelijk schoolgaand staat ingeschreven bij een school als bedoeld in artikel 1 van de WVO 2020, geen internationaal georiënteerd voortgezet onderwijs of Europees secundair onderwijs volgt en korter dan twee jaar in Nederland verblijft;
school als bedoeld in artikel 1 van de WPO of artikel 1 van de WVO 2020;
Wet op het primair onderwijs;
Wet op het voortgezet onderwijs 2020.
De Kaderregeling subsidies OCW SZW en VWS is van toepassing op subsidies die op grond van deze regeling worden vertrekt.
1. De minister kan subsidie verstrekken aan een bevoegd gezag van een school die voorkomt op de lijst van scholen in bijlage 1 bij deze subsidieregeling voor het delen van expertise over het geven van onderwijs aan nieuwkomersleerlingen.
2. De subsidie kan worden verstrekt voor activiteiten die een bevoegd gezag uitvoert of laat uitvoeren ter ondersteuning van andere scholen bij het geven van onderwijs aan nieuwkomersleerlingen.
3. Onder de activiteiten, bedoeld in het tweede lid, wordt in ieder geval verstaan:
a. het delen van kennis of expertise over het geven van onderwijs aan nieuwkomersleerlingen;
b. het begeleiden van intakegesprekken met nieuwkomersleerlingen;
c. het begeleiden of uitvoeren van de ontwikkeling van lesplannen, leerlijnen of doorstroomperspectieven voor nieuwkomersleerlingen;
d. overige activiteiten die redelijkerwijs van belang zijn ter ondersteuning van het onderwijs aan nieuwkomersleerlingen.
4. Onder de activiteiten, bedoeld in het tweede lid, wordt niet verstaan het daadwerkelijk geven van onderwijs aan nieuwkomersleerlingen.
1. Voor de subsidieverstrekking op grond van deze regeling is een bedrag beschikbaar van € 3.000.000.
2. Het subsidiebedrag voor een subsidie aan een bevoegd gezag als bedoeld in artikel 1 van de WPO bedraagt € 31.645 per school als bedoeld in bijlage 1 bij deze subsidieregeling.
3. Het subsidiebedrag voor een subsidie aan een bevoegd gezag als bedoeld artikel 1 van de WVO 2020 bedraagt € 7.812 per school als bedoeld in bijlage 1 bij deze subsidieregeling.
4. Indien het bedrag, bedoeld in het eerste lid, niet volledig wordt benut, wordt het restant gelijkelijk verdeeld over alle voor toewijzing in aanmerking komende aanvragen. Hierbij wordt een maximumbedrag gehanteerd van € 60.000 per school als bedoeld in bijlage 1 bij deze subsidieregeling voor subsidieverstrekking aan een bevoegd gezag als bedoeld in artikel 1 van de WPO en een maximumbedrag van € 40.000 per school als bedoeld in bijlage 1 bij deze subsidieregeling voor subsidieverstrekking aan een bevoegd gezag als bedoeld in artikel 1 van de WVO 2020.
1. Een subsidieaanvraag kan worden ingediend van 15 september 2022 tot en met 15 oktober 2022.
2. Per school kan ten hoogste één aanvraag worden ingediend.
3. Voor de subsidieaanvraag wordt gebruik gemaakt van het digitale aanvraagformulier dat is bekendgemaakt op de website www.dus-i.nl.
De te subsidiëren activiteiten worden uiterlijk op 31 december 2023 afgerond.
1. Als de activiteiten zijn uitgevoerd en aan de verplichtingen is voldaan, kan het niet aangewende deel van de subsidie worden besteed aan andere activiteiten waarvoor bekostiging wordt verstrekt.
2. De subsidie wordt direct vastgesteld binnen 9 weken na sluiting van de aanvraagtermijn.
1. De verantwoording van de subsidie geschiedt in de jaarverslaggeving overeenkomstig de Regeling jaarverslaggeving onderwijs met model G, onderdeel 1, zoals bedoeld in richtlijn 660 van de Raad voor de Jaarverslaggeving.
2. De subsidieontvanger toont op verzoek van de Minister aan dat de activiteiten waarvoor subsidie is verstrekt, zijn verricht en dat is voldaan aan de verplichtingen die aan de subsidie verbonden zijn. De Minister kan daarbij vragen om schriftelijke verklaringen van de scholen waarmee expertise is gedeeld, waaruit blijkt dat deze scholen daadwerkelijk begeleiding hebben ontvangen.
Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.
De Minister voor Primair en Voortgezet Onderwijs, A.D. Wiersma
Deze bijlage is gebaseerd op de bekostigingsgegevens van 2021. Nadere toelichting over het tot stand komen staat in de artikelsgewijze toelichting bij artikel 3.
Schooltype |
BRIN-nummer |
Bevoegd gezag |
---|---|---|
PO |
03RN |
43305 |
PO |
05FP |
40020 |
PO |
05SR |
74531 |
PO |
05YC |
41692 |
PO |
06CA |
41362 |
PO |
06CQ |
83280 |
PO |
06CS |
40971 |
PO |
06XO |
48348 |
PO |
08QW |
83280 |
PO |
10FM |
30240 |
PO |
10FZ |
41373 |
PO |
10GZ |
31384 |
PO |
10MM |
42683 |
PO |
11DX |
73919 |
PO |
11IP |
29810 |
PO |
11LL |
41516 |
PO |
11OD |
41813 |
PO |
11QV |
41012 |
PO |
12EG |
41735 |
PO |
12HC |
73712 |
PO |
12SL |
40928 |
PO |
12TR |
10925 |
PO |
12WB |
41441 |
PO |
12WE |
41001 |
PO |
13BC |
41775 |
PO |
13BQ |
41856 |
PO |
13KT |
85255 |
PO |
13LB |
41630 |
PO |
13UI |
41522 |
PO |
13YD |
41535 |
PO |
13ZY |
20281 |
PO |
14EC |
41567 |
PO |
14IM |
41780 |
PO |
14LQ |
41858 |
PO |
15KJ |
42719 |
PO |
15KV |
42504 |
PO |
15LA |
42610 |
PO |
15LX |
41639 |
PO |
15SM |
41862 |
PO |
15WT |
41514 |
PO |
15XA |
40662 |
PO |
15ZZ |
20281 |
PO |
16IC |
85255 |
PO |
16YB |
47595 |
PO |
17RY |
41248 |
PO |
17ZI |
24597 |
PO |
17ZR |
62662 |
PO |
18ES |
83280 |
PO |
18GY |
41775 |
PO |
18NV |
41518 |
PO |
18OF |
40378 |
PO |
18PT |
41693 |
PO |
18RA |
41461 |
PO |
18WK |
41579 |
PO |
18WN |
41494 |
PO |
18WX |
41775 |
PO |
19AG |
41852 |
PO |
19BA |
41674 |
PO |
19LM |
41493 |
PO |
19MH |
41572 |
PO |
19ML |
41345 |
PO |
19NA |
41493 |
PO |
19NE |
58761 |
PO |
19NQ |
41572 |
PO |
19OQ |
41572 |
PO |
19RD |
41645 |
PO |
19US |
41645 |
PO |
19VH |
70176 |
PO |
20FB |
41566 |
PO |
20XQ |
41663 |
PO |
20XU |
41781 |
PO |
20ZG |
41774 |
PO |
23RW |
65287 |
PO |
23TX |
41580 |
PO |
24EE |
42669 |
PO |
24PB |
40269 |
PO |
26PF |
41676 |
PO |
27PB |
13622 |
PO |
27YN |
41676 |
VO |
00AH |
41804 |
VO |
00MV |
40931 |
VO |
00NE |
40856 |
VO |
00WD |
49558 |
VO |
01AA |
40810 |
VO |
01GH |
40681 |
VO |
01GN |
40842 |
VO |
01KL |
41664 |
VO |
01VJ |
35647 |
VO |
01VN |
41285 |
VO |
01XN |
12975 |
VO |
02EX |
41158 |
VO |
02HI |
31107 |
VO |
02KB |
53990 |
VO |
02LB |
41775 |
VO |
02LG |
35647 |
VO |
02NZ |
42571 |
VO |
02VG |
41071 |
VO |
03XF |
41203 |
VO |
03XS |
40304 |
VO |
04HR |
40956 |
VO |
04YE |
13586 |
VO |
05FJ |
41391 |
VO |
12IR |
41737 |
VO |
14RC |
41297 |
VO |
14SM |
40696 |
VO |
15KR |
41775 |
VO |
16AW |
41676 |
VO |
16FP |
41442 |
VO |
16IH |
42508 |
VO |
16OX |
41211 |
VO |
16PS |
26157 |
VO |
17YS |
40586 |
VO |
18DD |
41391 |
VO |
19RX |
41211 |
VO |
19TI |
41664 |
VO |
19XH |
35647 |
VO |
20AB |
41298 |
VO |
20BC |
40377 |
VO |
20BK |
41840 |
VO |
20CJ |
41568 |
VO |
20CN |
41581 |
VO |
20CR |
41195 |
VO |
20DF |
42506 |
VO |
20DH |
42571 |
VO |
20DL |
13603 |
VO |
20EM |
42510 |
VO |
20GD |
31087 |
VO |
20KQ |
42818 |
VO |
20LO |
13273 |
VO |
20MJ |
41360 |
VO |
21GU |
20281 |
VO |
23FY |
41211 |
VO |
23YU |
41071 |
VO |
24PY |
41397 |
VO |
24TP |
41386 |
VO |
24TR |
41475 |
VO |
25DA |
41883 |
VO |
25GE |
40608 |
VO |
25GL |
13554 |
VO |
25LX |
31107 |
VO |
25MB |
40854 |
VO |
27MD |
41009 |
VO |
27ZH |
41391 |
Kinderen van nieuwkomers krijgen in Nederland tijdens de eerste periode dat zij in Nederland zijn meestal les op scholen die hier ervaring mee hebben en die expertise hebben opgebouwd met het onderwijs aan deze groep. Deze scholen (nieuwkomersvoorzieningen) staan in het voortgezet onderwijs bekend als Internationale Schakelklassen (ISK’s) of de Eerste Opvang Anderstaligen (EAO). In het primair onderwijs zijn er verschillende namen voor deze voorzieningen, bijvoorbeeld nieuwkomersschool of taalschool. Het komt ook voor dat nieuwkomerskinderen direct naar reguliere klassen of schoollocaties gaan. Dat geldt bijvoorbeeld vaak voor jonge kinderen die starten in groep 1 van de basisschool.
Vanwege de grote aantallen ontheemden uit Oekraïne en tevens grote toestroom van andere nieuwkomerskinderen, is er niet overal voldoende plek in nieuwkomersvoorzieningen. Om die reden zet de regering in op het uitbreiden van het aantal onderwijsplaatsen. In de eerste plaats heeft de regering om deze reden het wetsvoorstel voor de ‘Wet tijdelijke onderwijsvoorzieningen bij massale toestroom van ontheemden’ ingediend.1 Naast tijdelijke onderwijsvoorzieningen zijn er ook scholen die ontheemde leerlingen of andere nieuwkomersleerlingen in reguliere klassen opvangen, bijvoorbeeld omdat er geen plek meer is op een nieuwkomersvoorziening, of wanneer dit de voorkeur van de ouders heeft.
Het is belangrijk dat ook de nieuwkomersleerlingen die niet door gespecialiseerde nieuwkomersvoorzieningen, maar door reguliere scholen in reguliere klassen of in tijdelijke onderwijsvoorzieningen worden opgevangen, les krijgen op een manier die bij hen past en dat deze leerlingen voldoende ondersteuning krijgen. Daarom komen ook reguliere scholen en tijdelijke onderwijsvoorzieningen in aanmerking voor nieuwkomersbekostiging. Reguliere scholen hebben echter ook kennis en expertise nodig om deze kinderen goed les te kunnen geven. Dit is extra van belang voor scholen die nog helemaal geen ervaring hebben met nieuwkomers, maar die nu, vanwege de massale toestroom van ontheemden, wel aan nieuwkomers lesgeven. Het is wenselijk dat scholen met veel ervaring met het onderwijs aan nieuwkomers ertoe worden aangezet om de hiervoor benodigde kennis en expertise met andere scholen delen. Leraren en interne begeleiders (IB’ers) van scholen met veel ervaring kunnen bijvoorbeeld uitleg geven aan leraren en IB’ers van scholen zonder die ervaring. Ook kunnen zij bijvoorbeeld helpen met het opstellen van lesplannen, of met andere zaken waarin de onervaren school behoefte aan expertise heeft. Om het delen van expertise aan te moedigen en te faciliteren zet de Minister voor Primair en Voortgezet Onderwijs eenmalig een subsidieregeling in voor expertisedeling voor nieuwkomersonderwijs. Hiermee kunnen scholen die aantoonbaar ervaring hebben met het geven van nieuwkomersonderwijs personeel vrijmaken om hun expertise te delen.
De administratieve lasten voor scholen bestaan uit het kennisnemen van de regeling en deze aanvragen, na eventuele afstemming intern en met scholen in de omgeving. Daarnaast moeten scholen aan het eind van de looptijd hun inzet verantwoorden en worden gevraagd mee te werken aan een kort onderzoek. De lasten voor het aanvragen en verantwoorden zijn zo beperkt mogelijk gehouden door een eenvoudig aanvraagformulier te gebruiken, en door bij de verantwoording uit te gaan van een relatief licht verantwoordingsregime.
De regeling treedt in werking met ingang van de dag na publicatie in de Staatscourant. Daarmee wordt afgeweken van het uitgangspunt van het kabinetsbeleid inzake vaste verandermomenten dat de regeling ten minste twee maanden voor inwerkingtreding wordt gepubliceerd. In dit geval is een afwijking van de vaste verandermomenten niet bezwaarlijk, omdat de regeling begunstigend is voor de subsidieontvangers en zij hiervan reeds op de hoogte zijn door middel van voorlichting.
Bij het opstellen van deze regeling zijn LOWAN PO en VO reeds intensief betrokken, zij kunnen zich vinden in de regeling.
DUS-I heeft aangegeven dat zij de regeling uitvoerbaar acht. De ADR is niet om reactie gevraagd. De Inspectie van het Onderwijs heeft geen opmerkingen bij deze regeling.
Het Adviescollege toetsing regeldruk (ATR) heeft het dossier niet geselecteerd voor een formeel advies, omdat het geen omvangrijke gevolgen voor de regeldruk heeft.
Op de subsidies die op grond van deze regeling worden verstrekt is de Kaderregeling subsidies OCW, SZW en VWS van toepassing. Dit betekent onder andere dat de subsidieontvangers, op grond van artikel 5.4 van de Kaderregeling, verplicht zijn mee te werken aan door de minister in te stellen onderzoek. In het geval van deze regeling zal dit onderzoek bestaan uit een korte vragenlijst over de manier waarop subsidieontvangers de expertisedeling hebben ingevuld en de subsidie hebben ingezet. Deze vragenlijst wordt ingezet als beleidsinformatie.
Lid 1 geeft aan dat de scholen in de bijlage in aanmerking komen voor de subsidieregeling. Deze lijst is op de volgende manier tot stand gekomen: De subsidieregeling is bedoeld voor scholen die expertise hebben in het geven van nieuwkomersonderwijs. Omdat er geen centrale registratie is van nieuwkomersscholen, wordt bekeken of een school al voor de oorlog in Oekraïne nieuwkomersonderwijs verzorgde aan een grote groep nieuwkomers en dus al de nodige expertise in het nieuwkomersonderwijs heeft opgebouwd. Dit wordt bekeken aan de hand van de nieuwkomersbekostiging die scholen in het po en het vo ontvangen. Wanneer een school op minstens twee teldata van 2021 respectievelijk minstens 30 eerstejaars asielzoekers of overige vreemdelingen (po) of minstens 50 nieuwkomers in categorie 1 en 2 (vo) had, komt deze in aanmerking voor de subsidie. Dit komt ongeveer overeen met minstens twee (po) respectievelijk drie (vo) nieuwkomersklassen. Het verschil in drempel is gekozen omdat er in het vo een grotere schaalgrootte is dan in het po. In het po is ervoor gekozen om alleen eerstejaars nieuwkomers mee te tellen en in het vo ook tweedejaars omdat de verblijfsduur van een leerling op een nieuwkomersvoorziening in het vo gemiddeld langer is. De lijst scholen die op basis van deze criteria in aanmerking komen wordt openbaar gepubliceerd door het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) en is als bijlage 1 opgenomen bij deze regeling.
De hierboven toegelichte selectie is noodzakelijk om op basis van objectieve criteria te kunnen bepalen welke scholen in aanmerking komen voor de subsidie. Een meer kwalitatieve beoordeling van welke scholen in aanmerking komen zou te veel tijd kosten, omdat het juist van belang is dat de expertisedeling zo snel mogelijk kan starten. Ook zouden de baten van een dergelijke intensieve beoordeling niet opwegen tegen de uitvoeringskosten daarvan.
Daarnaast wordt in dit artikel vastgesteld welke activiteiten voor de subsidie in aanmerking komen. Het gaat om activiteiten die een subsidieontvanger uitvoert (of laat uitvoeren) ter ondersteuning van het onderwijs aan nieuwkomersleerlingen op een andere school (lid 2). De subsidie is niet bedoeld om het onderwijs zelf te bekostigen (lid 4), maar uitsluitend voor activiteiten die de andere school erbij ondersteunen om dat onderwijs op een goede manier uit te kunnen voeren. In het derde lid staat opgesomd dat de volgende activiteiten hier in ieder geval onder vallen:
a. activiteiten voor het delen van kennis of expertise over het geven van onderwijs aan nieuwkomersleerlingen;
b. begeleiden van intakegesprekken van nieuwkomersleerlingen;
c. begeleiden of uitvoeren van de ontwikkeling van lesplannen, leerlijnen of doorstroomperspectieven voor nieuwkomersleerlingen;
d. overige activiteiten die redelijkerwijs van belang zijn ter ondersteuning van het onderwijs aan nieuwkomersleerlingen.
Onderdeel d van het derde lid is daarbij opgenomen om ervoor te zorgen dat de lijst niet limitatief is. Alle activiteiten die redelijkerwijs van belang zijn om te zorgen voor ondersteuning van het onderwijs aan nieuwkomersleerlingen op de school die de expertise ontvangt komen in aanmerking. Dit geeft scholen regionaal de ruimte om te kijken welke aanpak het meest geschikt is en waar het meeste behoefte aan is.
Op basis van de bijlage komt een maximumaantal scholen in aanmerking voor de subsidie. Als al deze scholen de subsidie aanvragen, wordt de subsidie vastgesteld op € 31.645 per po school en € 7.812 per vo school. Aan deze verdeling ligt de volgende verdeling van het hoofdbudget ten grondslag. Het budget van € 3 miljoen is gesplitst in twee aparte budgetten voor po en vo. Voor po is € 2,5 miljoen beschikbaar en voor vo € 0,5 miljoen. Deze verdeling is zo gemaakt omdat er minder Oekraïense leerlingen in het vo instromen en omdat zij ook minder in het reguliere onderwijs instromen dan in het po. Daarnaast heeft het vo via de middelen van het Nationaal programma onderwijs eerder al extra middelen gekregen om expertisedeling op te zetten. Op basis van deze subsidiebedragen kunnen scholen in het primair onderwijs iets minder dan een half fte inzetten voor expertisedeling. In het vo is dit iets minder vanwege bovenstaande redenen.
Wanneer deze deelbudgetten worden verdeeld over het totaal aantal scholen dat in respectievelijk het po en het vo in aanmerking komt, wordt volgens de volgende formule het bedrag per school verkregen:
Totaal beschikbaar subsidiebedrag per sector / aantal in aanmerking komende scholen per sector = minimaal subsidiebedrag per school
Wanneer minder scholen aanvragen dan het aantal in aanmerking komende scholen, wordt het resterende subsidiebedrag gelijk over alle scholen verdeeld zodat po en vo scholen evenveel baat hebben bij het verhogen van de uitkering. Hierbij wordt rekening gehouden met de maximale bedragen.
Expertisedeling is op dit moment extra belangrijk vanwege de grote instroom van nieuwkomersleerlingen in het reguliere onderwijs. Scholen kunnen de middelen daarom inzetten voor expertisedeling die tot 31 december 2023 wordt geboden. Daarnaast is het goed mogelijk dat scholen al eerder sinds de instroom van Oekraïense leerlingen in het reguliere onderwijs expertise hebben gedeeld. Hier kunnen de middelen eveneens voor worden ingezet.
De verantwoording vindt plaats binnen de reguliere jaarverslaglegging, waarbij model G1 wordt gebruikt. Ook kan van subsidie-ontvangende scholen worden gevraagd om schriftelijke verklaringen te tonen van scholen waaraan begeleiding is geboden, en waaruit blijkt dat de desbetreffende scholen daadwerkelijk begeleiding hebben ontvangen. Dit zal op basis van een steekproef plaatvinden.
De Minister voor Primair en Voortgezet Onderwijs, A.D. Wiersma
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2022-23901.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.