Regeling van de Minister voor Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening van 5 juli 2022, nr. 2022-0000321673, tot wijziging van de Subsidieregeling proefprojecten ANWkb in verband met de verlenging van de aanvraagtermijn voor een subsidie en aanpassing van de vervaldatum van die regeling

De Minister voor Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening,

Gelet op artikel 4, eerste lid, van de Kaderwet overige BZK-subsidies en artikel 11, tweede lid, van het Kaderbesluit BZK-subsidies;

Besluit:

ARTIKEL I

De Subsidieregeling proefprojecten ANWkb wordt als volgt gewijzigd:

A

In artikel 5, eerste lid, wordt ‘31 maart 2022’ vervangen door ‘31 december 2022’.

B

In artikel 12 wordt ‘1 juli 2022’ vervangen door ‘1 januari 2023’.

ARTIKEL II

Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst en werkt ten aanzien van artikel I, onderdeel A, terug tot en met 31 maart 2022.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Minister voor Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening, H.M. de Jonge

TOELICHTING

De voorgenomen inwerkingtredingsdatum van de Omgevingswet is met een half jaar verplaatst naar 1 januari 2023, zoals aangegeven in de brief van de Minister aan de Tweede Kamer.1 De inwerkingtreding van de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (hierna: Wkb) is direct gekoppeld aan de inwerkingtreding van de Omgevingswet. Gelet op de gezamenlijke implementatievoorbereidingen wordt de voorgenomen datum van inwerkingtreding van de Wkb daarom eveneens verplaatst naar 1 januari 2023, zoals eveneens aangegeven in de brief van de Minister aan de Tweede Kamer.2

De Subsidieregeling proefprojecten ANWkb3 heeft tot doel om proefprojecten binnen de daartoe opgezette ambassadeursnetwerken Wkb te stimuleren zodat alvast, nog vóór de inwerkingtreding van de Wkb, kan worden geoefend met de werking van het nieuwe stelsel van de Wkb. De aanvraagperiode voor een subsidie op basis van deze regeling heeft als huidige einddatum 31 maart 2022, drie maanden voor de eerder verwachte inwerkingtreding van de Wkb, en de einddatum van de regeling zelf is gelijk aan de eerder beoogde inwerkingtredingsdatum van de Wkb. Deze einddata zijn destijds gekozen met als doel slechts proefprojecten te subsidiëren waarvan de ervaringen nog kunnen bijdragen aan de succesvolle inwerkingtreding van de Wkb. Met het verplaatsen van de inwerkingtredingsdatum van de Wkb krijgen partijen door deze wijzigingsregeling meer tijd om te oefenen middels de proefprojecten in de ambassadeursnetwerken.

De huidige einddatum voor aanvragen ten opzichte van de datum voor inwerkingtreding beperkt de mogelijkheden om kortlopende projecten te blijven subsidiëren tot aan het moment van inwerkingtreding van de Wkb. Deze projecten, veelal verbouwingen, zijn echter waardevol om ervaring mee op te doen voor de inwerkingtreding van de Wkb. Want er is met deze projecten nog maar weinig ervaring opgedaan en dit betreft een groot deel van de projecten die de Wkb zal omvatten. Het is daarom gewenst om deze projecten tot aan inwerkingtreding van de Wkb te kunnen blijven subsidiëren. De einddatum voor de aanvraagperiode en de einddatum van de Subsidieregeling proefprojecten ANWkb worden daarom aangepast naar de beoogde nieuwe inwerkingtredingsdatum van de Wkb. Hierdoor kunnen ervaringen in kortlopende projecten, zoals verbouwingen, worden opgedaan tot aan inwerkingtreding. Naar verwachting neemt het aantal proefprojecten hierdoor naarmate de inwerkingtreding van de Wkb dichterbij komt, verder toe.

Het budget voor de regeling blijft ongewijzigd, dit bedrag kan dus alleen gedurende een langere periode worden uitgegeven. Het budget voorziet in de uitbreiding van de aanvraagperiode.

Er zijn inmiddels negentien ambassadeursnetwerken. De betrokken partijen in de ambassadeursnetwerken zoals gemeenten, aannemers, installateurs, kwaliteitsborgers en instrumentaanbieders geven mogelijke proefprojecten steeds concreter vorm en voor deze projecten zijn vanaf februari 2021 de eerste subsidieaanvragen binnen gekomen. Er is reeds voor 53 proefprojecten subsidie verleend. Het aantal subsidieaanvragen blijft gestaag toenemen.

De lastendruk per aanvraag van de Subsidieregeling proefprojecten ANWkb is eerder bepaald op basis van de tijdsbesteding per aanvraag en de bijdragen aan de rapportagebijeenkomsten van de netwerken. Aangezien dezelfde partijen de subsidie kunnen aanvragen, wijzigen de lasten niet door deze regeling.

In deze wijzigingsregeling wordt gebruikgemaakt van de uitzonderingsmogelijkheden om af te wijken van de vaste verandermomenten en krijgt de regeling terugwerkende kracht. Dit is gedaan omdat het van belang is dat de regeling zo snel mogelijk gepubliceerd wordt om de periode van terugwerkende kracht zo kort mogelijk te houden. Daarnaast wordt er gewerkt met terugwerkende kracht om de aanvraagperiode niet te laten eindigen op 31 maart 2022. Hierdoor kunnen ook projecten die na 31 maart 2022, maar voor publicatie van deze regeling zijn gestart alsnog een aanvraag indienen. Overigens schaadt deze terugwerkende kracht geen private of publieke belangen: deze regeling bewerkstelligt slechts een langere aanvraagperiode en beperkt de mogelijkheden voor publieke of private partijen geenszins. De invoeringstermijn is door de gewenste snelle datum van inwerkingtreding korter dan twee maanden. Dat is in dit geval wenselijk om langer en onafgebroken met de Subsidieregeling proefprojecten ANWkb te werken, die een degelijke voorbereiding op de invoering van de Wkb tot doel heeft.

Een ontwerp van deze regeling is op grond van artikel 4.10, zevende lid, van de Comptabiliteitswet 2016 op 29 april 2022 in voorhang aan de Tweede Kamer aangeboden. De Tweede Kamer heeft niet te kennen gegeven over deze regeling nadere inlichtingen te verlangen, zodat bijgevoegde regeling is vastgesteld.

De Minister voor Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening, H.M. de Jonge


X Noot
1

Kamerstukken II 2021/22, 33 118, nr. 210, p. 1.

X Noot
2

Kamerstukken II 2021/22, 33 118, nr. 220, p. 5.

Naar boven