De Minister voor Klimaat en Energie,
Gelet op de artikelen 2, eerste lid, en 5, eerste lid, van het Kaderbesluit EZK- en
LNV-subsidies;
Besluit:
TOELICHTING
Doel en aanleiding
Met deze wijzigingsregeling wordt invulling gegeven aan de op 14 december 2021 door
de Tweede Kamer aangenomen motie van het lid Grinwis1. Hierin wordt de regering verzocht om de subsidie voor zonnewarmte-installaties gelijk
te trekken met die voor hybride warmtepompen in de ISDE-regeling.
De ISDE (Investeringssubsidie duurzame energie en energiebesparing) is daartoe zodanig
aangepast dat er verhoogde subsidiebedragen gelden voor zonneboilers die zijn geïnstalleerd
op of na 1 januari 2022. In lijn met de wijzigingsregeling van 1 december 20212 wordt niet langer 20%, maar 30% van de totale gemiddelde marktprijs van de desbetreffende
investering gesubsidieerd.
Voor zonneboilers die zijn geïnstalleerd voor 1 januari 2022 blijven de subsidiebedragen
gelden die ook al in 2021 gehanteerd werden. Ten aanzien van zonneboilers die zijn
geïnstalleerd vanaf 1 januari 2022 is de onderhavige wijziging van de regeling bovendien
alleen van toepassing voor aanvragen die zijn ingediend na de inwerkingtreding van
deze wijziging. Hiermee wordt beoogd zoveel mogelijk te borgen dat de verhoogde subsidiebedragen
daadwerkelijk een stimulerend effect hebben. Ten aanzien van zonneboilers die zijn
geïnstalleerd voor 1 januari 2022, of waarvoor subsidie is aangevraagd voorafgaand
aan de inwerkingtreding van deze regeling, kan immers worden aangenomen dat de verhoogde
subsidiebedragen geen rol hebben gespeeld bij de investeringsbeslissing van de aanvrager.
Staatssteun
Voor de subsidieverlening onder de ISDE wordt een onderscheid gemaakt tussen zakelijke
gebruikers en eigenaar-bewoners. Voor een precieze afbakening van de zakelijke gebruikers
en eigenaar-bewoners, subsidiabele kosten, steunintensiteiten en voorwaarden voor
specifieke investeringen wordt verwezen naar hoofdstuk 5 van de algemene toelichting
van de herzieningsregeling 20213. Voor de in deze wijzigingsregeling opgenomen aanpassingen is het hierna volgende
van belang.
Zakelijke gebruikers
De zakelijke gebruikers bestaan uit rechtspersonen (zoals ondernemingen, verenigingen
(waaronder ook begrepen een VvE) en stichtingen) en natuurlijke personen, niet zijnde
een eigenaar-bewoner (die bijvoorbeeld een onderneming in stand houden of woningen
verhuren). De subsidie voor investeringen voor zonneboilers voor zakelijke gebruikers
bevat staatssteun die gerechtvaardigd wordt op grond van artikel 41 van de algemene
groepsvrijstellingsverordening4. Door deze aanpassing komt de steunintensiteit voor zonneboilers uit op om en nabij
30% van de investeringskosten, minus de voortbrengingskosten. De subsidiebedragen
blijven hiermee binnen de toepasselijke steunintensiteit. Daarnaast is en blijft de
steun transparant en heeft deze een stimulerend effect. Van de wijziging van deze
subsidiemodule zal een kennisgeving aan de Europese Commissie worden gedaan, conform
artikel 11, onder a, van de algemene groepsvrijstellingsverordening.
Eigenaar-bewoners
Ook voor eigenaar-bewoners geldt dat zij subsidie kunnen aanvragen voor investeringen
in zonneboilers. Omdat een eigenaar-bewoner geen onderneming in de zin van het staatssteunrecht
is, is er bij de subsidieverlening aan deze groep geen sprake van staatssteun.
Regeldruk
Door de stijging van het subsidiepercentage worden meer aanvragen voor zonneboilers
verwacht. Omdat het totaal beschikbare budget niet wordt verhoogd, is daarmee minder
ruimte voor aanvragen voor warmtepompen, isolatiemaatregelen en warmtenetaansluitingen,
die uit hetzelfde budget worden bekostigd. Er vindt dus een (lichte) verschuiving
plaats. De regeldrukkosten voor de aanvraag van subsidie zijn voor de verschillende
technieken gelijk. Netto is het regeldrukeffect daarom verwaarloosbaar. De totale
administratieve lasten voor de ISDE werden in de hiervoor genoemde wijzigingsregeling
van 1 december 2021 geschat op € 5.762.100. Dit is 2,24% van het totaal beschikbare
subsidiebedrag in 2022 van € 257 miljoen. De onderhavige wijzigingsregeling zal dit
niet (wezenlijk) veranderen.
Deze wijzigingsregeling is voorgelegd aan het Adviescollege toetsing regeldruk (ATR).
ATR heeft de wijzigingsregeling niet geselecteerd voor formele advisering, omdat deze
geen omvangrijke gevolgen voor de regeldruk heeft.
Inwerkingtreding
Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van
de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst. Met deze inwerkingtredingsdatum wordt
afgeweken van de systematiek van de vaste verandermomenten, inhoudende dat ministeriële
regelingen met ingang van de eerste dag van een kwartaal in werking treden en minimaal
twee maanden voordien bekend worden gemaakt. Dat wordt in dit geval gerechtvaardigd
omdat de doelgroep gebaat is bij spoedige inwerkingtreding van deze wijzigingsregeling.
De Minister voor Klimaat en Energie, R.A.A. Jetten